Formula 1 – kausi 2009

  • 325 666
  • 2 061

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu, Brawn GP on sitten tämän Hondan seuraajan nimi ja aika räväkkä aloitus tallilla oli kun heti ensitesteissä keulille... Lieneeköhän ihan todellinen nopeus vai yritettiinkö vain jollakin vippaskonsteilla saada mahdollisimman hyvä avaus ja sitä myötä enemmän palstatilaa? Tuo tihkusade tietysti selittää osittain tuota nopeutta, Buttonhan on aina ollut hyvä sadekelin kuski.

Tihkusadetta ei ollut kuin aamusta, joten ihan kuivalla Jenson lopulta tuon ajan rykäisi. Eiköhän tuo ollut vain selvä mainosveto, talli tarvitsee kiireisesti sponsoreita ja mitenkä muuten niitä saa kuin ajamalla kärkiaikoja testeissä.

Barcelona tänään klo 13.45:
1. Kimi Räikkönen - Ferrari 1.20.314
2. Rubens Barrichello - Brawn GP 1.21.122
3. Jarno Trulli - Toyota 1.21.326
4. Nick Heidfeld - BMW 1.21.986
5. Fernando Alonso - Renault 1.22.060
6. Adrian Sutil - Force India 1.22.332
7. Mark Webber - Red Bull 1.22.517
8. Heikki Kovalainen - McLaren 1.22.810
9. Kazuki Nakajima - Williams 1.22.893
10. Sebastien Bourdais - Toro Rosso 1.23.039

Räikkönen pommittaa nyt sitten ilmeisesti aika-ajo vetoja? Tuskin muuten olisi noin paljon nopeampi kuin muut.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Enää pitäisi tietää että onko McLaren epäonnistunut autonrakentamisessaan tosiaankin noin pahasti vai vetääkö Kovalainen toista päivää "kauppareissuja"? Yllättävän pahasti ynnämuut osastoa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tihkusadetta ei ollut kuin aamusta, joten ihan kuivalla Jenson lopulta tuon ajan rykäisi. Eiköhän tuo ollut vain selvä mainosveto, talli tarvitsee kiireisesti sponsoreita ja mitenkä muuten niitä saa kuin ajamalla kärkiaikoja testeissä.

Ainakin tässä jutussa Ross Brawn uhoaa, että muut ovat hitaita. Tiedä sitten sisältyykö tuokin sponsorimetsästykseen. Voihan se olla, että heillä on oikeasti kaikki mennyt kohdalleen.

Enää pitäisi tietää että onko McLaren epäonnistunut autonrakentamisessaan tosiaankin noin pahasti vai vetääkö Kovalainen toista päivää "kauppareissuja"? Yllättävän pahasti ynnämuut osastoa.

Jossain taisi olla maininta, että McLarenilla olisi suuria aerodynamiikkaongelmia. En nyt löytänyt kyseistä juttua.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulla on sama mielikuva. Muistelisin lukeneeni, että heillä on ongelmia löytää pitoa takapyörille.

Joo tässä maikkarin uutisessa siitä mainitaan. Alkuperäinen juttu on Auto Motor Und Sportin, mutta meikäläisen Saksan ymmärrys on sen verran hakusessa ettei löytynyt nettisivuiltaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä muuten on aika paha takaisku Hondalle, jos Brawn GP oikeasti vaikka voittaa kisoja ensi kaudella. Hyllyttivät voittaja-auton? No ei mennä asioiden edelle.

Kimin ja ylipäänsä Ferrarin vauhti on ollut läpi testien hyvää ja tasaista, joten Ferrarilla ei ainakaan näyttäisi olevan suuria ongelmia. McLaren puolestaan on suuri kysymysmerkki. Onko nyt tulossa jälleen huono auto. Ihmettelin jo viime vuonna, kun mäkki osasi rakentaa kahtenva kautena peräjälkeen huippuauton.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tekisi kyllä hyvää jos Mäkillä ja Ferrarilla olisi huonot autot tälle kaudelle. Tai ainakin niin, että joutuisivat ajamaan tosissaan korokesijoista.

Mutta paljon on kysymysmerkkejä vielä ilmassa. Testit on aina testejä ja muutamilla on ollut paljon heittoja suorituskyvyssä. Esim. alkuun uusi Rellu oli paha pettymys Alonsolle mutta ilmeisesti uusi aeropakki toi vauhtia. Ja Relluhan sai kehittää konetta talven aikana kun entinen kuulemma oli tehoton verrattaessa muiden moottorivalmistajien dynotuloksiin. Noita dynolappuja olisi mielenkiintoista kyllä tutkia.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
McLaren puolestaan on suuri kysymysmerkki. Onko nyt tulossa jälleen huono auto. Ihmettelin jo viime vuonna, kun mäkki osasi rakentaa kahtenva kautena peräjälkeen huippuauton.

No hei. Nehän oli puheiden mukaan puoliks Ferrareita:)

Mukavalta kyllä näyttää, kun selvää ykköstallia ei ole vielä erottumassa. Vaikka kyllä varmaan kauden edetessä nämä samat muutamat suuret erottuvat.

Mäkin temppuilu vanhan takasiiven kanssa kyllä ihmetyttää. Luulisi olevan enemmän hyötyä kehittää ja testata nyt kiivaasti nykysääntöjen mukaista lintulautaa. Jos tarvitsevat vanhaa takaosaa jotain etupään kovavauhtisempia testejä varten, niin sekin tuntuis aika hölmöltä, kun kaikkihan siinä autossa vaikuttaa toisiinsa. Tai sitten ovat perhanat keksineet jonkun Ÿberkovan virityksen, joka paljastetaan vasta ensimmäiseen kisaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrari vaikuttaa aika varmalta menestyjältä testien perusteella. McLaren saattaa olla ongelmissa, mutta eiköhän se nouse viimeistään parin kisan jälkeen takaisin kärkeen. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä Hamilton taistelemassa keskikastissa. Siinä sitten näkisi, miten kaverilla kestää hermot. Nyt on saanut joka kaudelle parhaan auton melkeinpä.

Kautta tässä on odottanut jo pitkän tovin ja tuntuu, että päivät kuluvat hitaasti kohti Australiaa. Reilu pari viikkoa vielä ja sitten räjähtää. Tulee varmasti hieno avauskisa, kun ei oikein tiedä, kuka on se paras talli tällä hetkellä ja nämä uudet säännöt luovat ainakin kovaa ennakkohypeä. Romua saattaa tulla johtuen kaluston epäluotettavuudesta ja kuskien "alkukankeudesta".
Etusiivet ovat kyllä kovilla ainakin radoilla, joissa on tiukat ensimmäiset mutkat. Monacoa ja sadetta odotellessa...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hope so, Kuningas Lewiksen on säilyttävä valtaistuimellaan ja maranellon kuohitut orit mielellään pois mestaruustaistosta, Bemari ja Punahärkä tilalle.

Tää tuli kuin Kyllösen kynästä...oletko sä Kyllönen...?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja taas Brawnin kalusto keulilla tänään. Tuo auton kovasti tyhjältä näyttävä ulkoasu tosin voi kyllä selittää aika paljon tuota nopeutta, ja se todellinen nopeus nähtäneen sitten kun kausi alkaa ja enää ei voi kikkailla itselleen medianäkyvyyttä. Mutta toivon kyllä ihan oikeasti että tuo olisi tallin todellinen vauhti ja Brawnin talli nähtäisiin kärkitaisteluissa myös kisoissa. Kyllä F1:lle tekisi hyvää jos peliä saataisiin tasaisemmaksi ja kärkeen uusiakin nimiä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ferrarin vauhti on ollut erinomaista sekä Massa, että Kimi suorittivat tai yrittivät suorittaa kisa-simulaation aika-ajoineen. Ja tuo aika-ajo simulaatio käytiin siis Q3 vaiheen kisabensoilla. Eli siitäkin johtu tuo ero höyryillä ajalevaan Brawn Gp:hen, joka on huhujen mukaan ajanut alipainoisella autolla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Eipä tuossa Haugilla enää mitään muuta mahdollisuutta ollut kuin myöntää ongelmat. Ei autoon aleta enää tässä vaiheessa kokeilla uusia pohjia ja etusiipiä, jos ne toimivat edes lähestulkoon halutulla tavalla. Pahasti näyttää siltä, että McLaren on tekemässä mclarenit. Johan tuossa pari kautta menikin putkeen ilman suuria ongelmia joten jo se oli aikakin. Homma ei olisi niin synkkä vanhalla systeemillä, mutta kun joidenkin mystiseksi mieltämä testikielto kattaa enemmän tai vähemmän koko kauden niin kisojen välillä ei suuria pysty tekemään. Kovalaisen kannalta melko paska tilanne, nyt kun olisi pitänyt näyttää olevansa voittava kuski.

Päätänpä tämänkin kirjoituksen peruslatteuteen, eli kauden alkaessahan nuo voimasuhteet sitten nähdään.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja taas Brawnin kalusto keulilla tänään. Tuo auton kovasti tyhjältä näyttävä ulkoasu tosin voi kyllä selittää aika paljon tuota nopeutta, ja se todellinen nopeus nähtäneen sitten kun kausi alkaa ja enää ei voi kikkailla itselleen medianäkyvyyttä.

Eli mainokset auton kyljissä hidastavat sekuntikaupalla auton nopeutta, vai mikä on pointtisi "auton tyhjältä näyttävästä ulkoasusta"?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli mainokset auton kyljissä hidastavat sekuntikaupalla auton nopeutta, vai mikä on pointtisi "auton tyhjältä näyttävästä ulkoasusta"?

Sitä vaan että jos auton kyljessä ei ole yhtään sponsorin logoa niin voisi kuvitella että rahoitus ei ainakaan tässä vaiheessa ole vielä ainakaan yhtä vankalla pohjalla kuin esim. jollain Ferrarilla. Ja se tarkoittaa taas sitä että medianäkyvyyttä pitää yrittää saada jollakin tavalla, vaikkapa sitten ajamalla huippuaikoja esimerkiksi alipainoisella autolla tai muilla vippaskonsteilla.
 

trap

Jäsen
Eli mainokset auton kyljissä hidastavat sekuntikaupalla auton nopeutta, vai mikä on pointtisi "auton tyhjältä näyttävästä ulkoasusta"?

Hakevat mahdollisimman nopeita kierrosaikoja esim. hyvin kevyellä bensakuormalla, koska sponsoreita ei vielä ole. Ja niillä nopeilla kierrosajoilla tietysti saatetaan sitten herättää kiinnostusta sponsoreissa.

Edit: hidas :)
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Testit on jatkunu Barcelonassa tänäänkin ja seuraavin "tuloksin".
Vaikka Hamiltoni jäikin "taas" n. 2 sek niin en nyt kauheasti vetelisi vielä päätöksiä McLarenin "romahduksesta". Itsellä on vähän mutua että talli piilottelisi tarkoituksella jotain. Vaikka onhan se Mäkki aina tasaisen väliajoin onnistunut tekemään paskan auton.
Kausi ei ole edes vielä startannu. Eiköhän sitä olla Melbournen paikkeilla paljon viisaampia missä mennään.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Niin onhan tuo Hamiltonin aika käytännössä "tasoissa" BMW:n, Ferrarin, Renaultin ja Red Bullin kanssa, joten mitään sen ihmeellisempää romahtamista tuskin Mäkiltä tulee. Toivon silti hartaasti, että eka kisassa nähtäisiin paljon yllätyksiä, että mielenkiinto lajia kohtaan nousisi taas.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hakevat mahdollisimman nopeita kierrosaikoja esim. hyvin kevyellä bensakuormalla, koska sponsoreita ei vielä ole. Ja niillä nopeilla kierrosajoilla tietysti saatetaan sitten herättää kiinnostusta sponsoreissa.

Edit: hidas :)

Maikkarin F1 sivuilta voi lukea juttuja, joiden mukaan Brawnin vauhti saattaa olla aivan oikeasti totta. Ei kai sitä muuten muut tallit ja kuskit olisi noin ihmeissään vauhdista.
Olisi kyllä todellinen piristysruiske jos "uusi" talli nousisi välittömästi mukaan kärkikahinoihin. Ei ainakaan kuskien kokemuksesta jää kiinni.

Nyt on myös McLarenin puolelta myönnetty aerodynamiikkaongelmat, harmi Heikin kannalta, helvetin hienoa The Kultalusikka Lewisin kannalta.
 

trap

Jäsen
Jep, voi olla että Brawn on oikeasti vahva. Hondahan teki valtavasti Brawnin johdolla kehitystyötä nimenomaan tätä kautta silmällä pitäen. Viime kaudelta ei menestystä hirveästi toivottukaan. Siksihän tuota Hondan ratkaisua kaupata talli juuri tämän kauden alla hieman oudoksuttiin.

Toivotaan tosiaan menestystä BGP:lle, olisi ehdottomasti piristysruiske tuonne kärkikahinoihin. Jospa saisivat pari sponsoritarraakin sitten myytyä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, voi olla että Brawn on oikeasti vahva. Hondahan teki valtavasti Brawnin johdolla kehitystyötä nimenomaan tätä kautta silmällä pitäen. Viime kaudelta ei menestystä hirveästi toivottukaan. Siksihän tuota Hondan ratkaisua kaupata talli juuri tämän kauden alla hieman oudoksuttiin.

Toivotaan tosiaan menestystä BGP:lle, olisi ehdottomasti piristysruiske tuonne kärkikahinoihin. Jospa saisivat pari sponsoritarraakin sitten myytyä.
Juuri näin. Viime kauden Hondaahan ei kehitetty loppukauden aikana enää yhtään, joten auto oli varmasti hitaampi, mitä se olisi panostuksella ollut. Kaikki voimat oli jo aikaisessa vaiheessa suunnattu tähän kauteen ja se näyttäisi toimivan. Ross Brawn on vielä sellainen velho, joten kovaa saattaa autot mennä kauden aikana. Uskoisin tallin taistelevan pisteistä.
Barrichello sanoo, että lähtee voittamaan Australiassa, joten Brawn saattaa todellakin olla se suuri yllättäjä ainakin alkukaudesta.

McLarenin tilanne onkin vaikeampi. Sieltä on nyt myönnetty, että auto ei ole niin nopea kuin pitäisi. Aerodynamiikka ei ilmeisesti toimi niin, kuin pitäisi.
Jos asiaa ei saada korjattua kunnolla, niin kaudesta tulee vaikea, koska testaaminen on kiellettyä lähes kokonaan. Auton tulee olla hyvässä vauhdissa jo avauskisassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös