Formula 1 – kausi 2009

  • 325 670
  • 2 061

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaahas jaahas. Heti ollaan syyttämässä ja epäilemässä Ferraria vilpistä. Tällä kertaa ei voida syyttää ilmanohjaimia, kuten silloin Malesiassa vuonna miekka ja kilpi. Nyt syyttä sormi osoittaa pakoputkiin. Mattihan kerran leikkisästi mainitsi että pakoputket ovat suuttimia joista tulee savua =)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Paha kommentoida kun ei tiedä sääntöjen tarkkaa sananmuotoa, mutta jos pakoputkien tulee olla runkorakenteen sisällä, ei Ferrarin pakoputket ole sääntöjenmukaiset. Jos taas on ainoastaan kielletty niiden käyttö ilmanohjaimina, on asia mutkikkaampi. Sitä kun ei pelkällä vilkaisulla voi tutkia.

Ferrarin sivupeilit ovat samaan tapaan kiinnitetty kuin viime vuoden autossa. Eikös ne silloinkin keikkuneet joidenkin pystykeppien varassa eikä vaakatasoon kiinnitettynä ohjaamon reunoihin?
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rumiahan nuo uudet menopelit on viimevuotisiin verrattuna, mutta pikkuhiljaa lähes kaikista kuvakulmista autoon alkaa tottumaan. Toki välillä varsinkin joidenkin tallien etu- ja takasiivet pomppaavat ikävästi silmille. Kunhan ne ohitukset lisääntyisi ja silmä noihin tottuisi niin ei mulla ainakaan sen jälkeen mitään valittamista ulkonäön puoleen enää ole.

Voimasuhteet on voineet jonkin verran muuttua, ikävästi tuntuu jopa siltä, että juuri Ferrari ei vielä ole kovin vakuuttavasti edennyt uuden autonsa kanssa. Toivotaan että huhutut ongelmat ei pitäisi paikkaansa ja luotettavuuskin olisi tänä vuonna kohdillaan.

Sliksien paluu lienee hieno juttu, vaikka kokemusta itsellä ei edellisestä kerrasta olekaan, kun sliksit formuloissa vielä oli. Kommentteja on tullut, että Kimiä pitäisi auttaa tämän uudistuksen.

Toivottavasti Hondallekin löytyisi ostaja, että se 20 autoa tulisi kuitenkin ruutuihin. Pöörni on muuten kilahtanut lopullisesti talven aikana. Aivan järjettömiä ehdotuksia (mitalit, tallien tulot pienemmiksi) ja typeriä kommentteja asioista jotka eivät hänelle kuulu. Lisäksi on vienyt Kanadan GP:n ainakin toistaiseksi pois kalenterista ja Magny-Courskin joutui väistymään. Eli sen oman hommansa hoitanut perseelleen. Sen sijaan arabimaihin ja Aasian laajennutaan jatkuvasti, vaikka Euroopassa ne legendaariset radat, monet autonvalmistajat ja suurin yleisö on. Pohjois-Amerikassakin pitäisi ehdottomasti olla ainakin yksi GP. Ensi vuonna ei ole yhtään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Voimasuhteet on voineet jonkin verran muuttua, ikävästi tuntuu jopa siltä, että juuri Ferrari ei vielä ole kovin vakuuttavasti edennyt uuden autonsa kanssa. Toivotaan että huhutut ongelmat ei pitäisi paikkaansa ja luotettavuuskin olisi tänä vuonna kohdillaan.
Vähän samat tuntemukset ilmassa täälläkin, että Ferrari ei tällä hetkellä ole pakosti kovinkaan kova. Mitään faktojahan siitä ei ole, mutta ilmassa vain pyörii sellaset ikävät pilvet, että ettei vain saisi haudata Kimin mestaruushaaveita jo siihen, kun vauhti ei vain riitä. Jotenkin nyt odottaa Ferrarilta samanlaista kautta, kuin 2005...
Väärässä olen toivottavasti.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rumiahan nuo uudet menopelit on viimevuotisiin verrattuna, mutta pikkuhiljaa lähes kaikista kuvakulmista autoon alkaa tottumaan. Toki välillä varsinkin joidenkin tallien etu- ja takasiivet pomppaavat ikävästi silmille. .
Omasta mielestä nuo autot ovat hienoimpia moniin vuosiin. Toki lukuunottamatta autojen etu ja varsinkin takasiipiä. Autojen yksinkertainen lookki muistuttaa 90-luvun formuloita.

Itse en ainakaan yhtään ole pitänyt viime vuosien formuloista, joissa on ollut kaiken maailman ilmanohjaimia siellä sun täällä ja sun muita pikku härpäkkeitä. Ne kun ovat pilanneet autojen muodot täysin.

Sliksien paluu lienee hieno juttu, vaikka kokemusta itsellä ei edellisestä kerrasta olekaan, kun sliksit formuloissa vielä oli..
Sliksien paluu on todellakin hieno juttu. Myöskin ihan ulkonäöllisistäkin syistä. Eihän missään muissa ratasarjoissa ajeta urarenkailla. Aivan hölmö muutos aikoinaan. Onneksi tämä 10v kestänyt jakso on nyt päättynyt.

Tulee ihan mieleen muistoja viimeiseltä kaudelta ennen urarenkaita, jolloin muuan Jacques Villeneuve voitti maailmanmestaruuden. Itse kun aloin seuramaan formuloita juuri tuolloin eli 1997.

Pohjois-Amerikassakin pitäisi ehdottomasti olla ainakin yksi GP. Ensi vuonna ei ole yhtään.
No ei niitä USA:laisia paljoa formula ykköset tai ylipäätään lokasuojattomat kiinnosta. Nascar on siellä se moottoriurheilu sarja joka porukkaa kiinnostaa.

Enkä ihmettele kyllä yhtään. Jos vertaa viime vuosien formuloihin, niin kyllähän siinä sarjassa tapahtumia on x100, verrattuna formuloihin.

Toivottavasti nämä uudet säännöt tuovat lisää ohituksia ja tapahtumia F1-kisoihinkin. Hyvältä ainakin vaikuttaa Räikkösen kommentit aerodynamiikasta: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/01/786276

Joten entistä enemmän toimintaa varsinkin sadekisoissa. Hyvä, hyvä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuljettajien yhdistys GPDA on antanut kehoituksen olla maksamatta superlisenssiä, joka vaaditaan sarjaan osallistuvalta kuljettajalta. Syynä on lisenssin hinnankorotus viisinkertaiseksi, joka nostaa esim. Räikkösen ensi kauden lisenssin hinnaksi 170 620 euroa. Mitä paremmin menestyt, sitä kalliimpi on lisenssi. Lisenssin hinnan määräytymisen voi tarkistaa esim. tästä MTV3:n jutusta. Onhan hinta kova, mutta kai näillä kuskeilla on silti varaa maksaa lisenssi.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan hinta kova, mutta kai näillä kuskeilla on silti varaa maksaa lisenssi.

Juu eipä tuo kovin iso summa ole jostain Räikkösen 30 milj. vuosipalkasta. Mutta onhan tuo toisaalta FIA:lta vaan kauheaa rahan nyhtämistä. Maksua korotettu viisinkertaiseksi jo viime vuonna.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juu eipä tuo kovin iso summa ole jostain Räikkösen 30 milj. vuosipalkasta. Mutta onhan tuo toisaalta FIA:lta vaan kauheaa rahan nyhtämistä. Maksua korotettu viisinkertaiseksi jo viime vuonna.

Niin ei varmasti ole yhdellekään kuljettajalle rahasta kiinni tuo, vaan kyse on periaatteesta. Ecclestone ja Mosley ovat kovaan ääneen vaatineet talleja säästökuurille ja ovat sanoneet että F1:n kustannuksia pitää saada rajusti alas. Silti he itse koko ajan korottavat omia maksujaan ja omia osuuksiaan ja vetävät muutenkin välistä kaikessa missä pystyvät.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Välillä fiksujakin päätöksiä FIA:lta. Tämä turva-auton kanssa sekoilu poistuu ja palataan takaisin siihen vanhaan hyvään sääntöön että varikolle saa tulla heti kun turva-auto tulee radalle.

Täältä lisää aiheesta (MTV3).
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Välillä fiksujakin päätöksiä FIA:lta. Tämä turva-auton kanssa sekoilu poistuu ja palataan takaisin siihen vanhaan hyvään sääntöön että varikolle saa tulla heti kun turva-auto tulee radalle.

Täältä lisää aiheesta (MTV3).

Erittäin hyvä "uudistus". Tuon uudistuksen astuessa voimaan on syytä olla tallikaverin edellä, ettei joudu jonottamaan varikolle. Toki jos eroa on vaikka puoli minuuttia tallikavereiden välillä, voi etu kääntyä sille takana tulevalle siinä tapauksessa, että kärjessä ajavat ehtivät ajaa sisääntulon ohi ennen turva-autoa. Niin, ja eikös viime ainoina huonojen esitysten takana ole ollut mr. Ecclestone eikä niinkään FIA?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Maailmaa vaivaavan taantuman keskellä jotain hyvääkin Formula 1 rintamalla. Vaikkakin uutinen koskee vasta ensi kautta niin kaikki on kuitenkin positiivistä Formula 1:lle. Ja kovin vaikea ei varmaan ole veikata että tallin toisen kuljettajan kansalaisuus on sitten aikaan Yhdysvaltalainen...
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas on testit pyörähtänyt käyntiin pienen tauon jälkeen ja totta kai Kovalaisen ajovuorolla Jerezissä sataa vettä. Heikki ei ole ilmeisesti kertaakaan saanut ajaa uutta McLarenia kuivalla. Ferrari, BMW ja Toyota ajavat auringossa Bahrainissa. Toistaiseksi mitään aikoja ei ole tullut vielä esille.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielenkiintoista salailua ja huhuilua uusien autojen teknisistä ratkaisuista. Mm. Williams on kai kiertänyt hienosti porsaanreikää diffuusorin suunnittelussa ja FIA on hyväksynyt kyseisen ratkaisuin ja Red Bull ei näyttänyt autonsa takaosaa julkistuksessa. Olisiko heilläkin joku samantyylinen ratkaisu?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Red Bull ei näyttänyt autonsa takaosaa julkistuksessa.
Mutta etuosan näytti, ja taitaa heillä olla kaikkein koukeroisin lumikola etusiiven tilalla. Yllättävän paljon erilaisia variaatioita noista kolista on eri tallien välillä nähty ainakin autojen julkistustilaisuuksissa. Kauden mittaan näkee, alkavatko muistuttaa toisiaan. Red Bullin ohella Williams on kehitellyt mielenkiintoisen muotoisen kyhäelmän, kun taas Toyotalla taisi olla melko simppeli.

Räikkönen ei enää juo viinaa. Lähde: MTV3.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Honda starttaa sittenkin F1-kauteen? (MTV3)

Hyvähän se on tietysti jos sarjaan "tulee takaisin" taas yksi talli mutta kyllähän tuo vähän tuhoon tuomitulta kuulostaa. Puutteellisella valmistautumisella lähdetään kauteen ja rahoitus on näillä näkymin vain neljään ensimmäiseen kisaan. Vaikka muut tallit ovatkin tainneet myös supistaa budjettejaan niin kyllähän tuo kuulostaa vähän enemmän puuhastelulta kuin tosi kilvanajolta. Vaan kaipa se Senna on edelleen Brasiliassa sellainen nimi että jokunen rikas brassi haluaa osallistua talkoisiin että Senna-nimeä kantava nuorukainen saa edes muutaman kisan ajaaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Whitmarsh: Enkä todellakaan halua olla se mies, joka epäonnistuu tuomaan mestaruuden Lewis Hamiltonille

Luulin, että Heikin asemat tallissa paranisivat hiukan, Dennisin lähdettyä, mutta ei nämä kommentit ainakaan tue sitä. Saisi kyllä Whitmarshikin hiukan miettiä mitä laukoo.

Jerezin testien tämän hetkinen tilanne:
1. Timo Glock Toyota 1.21.652
2. Fernando Alonso Renault 1.21.980
3. Mark Webber Red Bull 1.22.526
4. Felipe Massa Ferrari 1.22.905
5. Robert Kubica BMW-Sauber 1.22.908
6. Nico Rosberg Williams 1.24.208
7. Heikki Kovalainen McLaren 1.24.257
8. Adrian Sutil Force India ei aikaa

Massa hiekalla

Aika hankalaa on ollut Massalla näissä testeissä, taisi olla jo kolmas vai neljäs kerta kun pyörähtää hietikolle? Huomenna leikkiin mukaan astuu Räikkönen ja käsittääkseni myös Hamilton.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onpas uudessa McLarenissa ongelmia ja paljon. Aamulla oli pitkään Red Flag, koska Hamiltonin auto jätti jälleen radan varteen, sama tapahtui myös eilen. Herättää myös pientä kummastusta tuo, että miksi McLaren ajaa koko ajan vanhalla takasiivellä, eikä käytä uutta ollenkaan?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on saatu sitten tallien järjestön toimesta järkeväkin ehdotus millä saataisiin kasvatettua voittojen ja palkintopallisijoitusten merkitystä. Tämä Bernien mitali-ideahan oli ihan suoraan perseestä ja taidettiin onneksi kuopata saman tien. FOTA ehdottaakin nyt että voitosta annettaisiin 12 pistettä, kakkossijasta 9 pistettä ja kolmossijasta 7 pistettä. Muut sijat menisi sitten edelleen vanhalla systeemillä 5-4-3-2-1. Muutosta yritetään saada kuulemma jo tulevalle kaudelle mutta se täytyy sitä ennen tietenkin hyväksyttää FIA:lla.

Tuo ehdotus kuulostaa kyllä ihan järkevältä, noin se homma pitää hoitaa eikä millään mitaliälyttömyyksillä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutosta yritetään saada kuulemma jo tulevalle kaudelle mutta se täytyy sitä ennen tietenkin hyväksyttää FIA:lla.

Noiden muutosten lisäksi FOTA aikoo ehdottaa kilpailun pituuden rajaamista 250 kilometriin nykyisestä kolmesta sadasta kilometristä tai makimissaan 1h 40 min nykyisestä kahdesta tunnista. Aikomuksena on myös palkita merkkimestaruuspisteillä nopeimmat varikkokäynnit. Myös dataa aiotaan jakaa katsojille avoimemmin esim. kertomalla julkisesti startissa auton tankissa oleva bensamäärä. No, eiköän Bernie-setä torpedoi nuo ehdotukset ja aja edelleen sitä ääliömäistä mitaliehdotustaan.

Iltalehden juttu
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Noiden muutosten lisäksi FOTA aikoo ehdottaa kilpailun pituuden rajaamista 250 kilometriin nykyisestä kolmesta sadasta kilometristä tai makimissaan 1h 40 min nykyisestä kahdesta tunnista. Aikomuksena on myös palkita merkkimestaruuspisteillä nopeimmat varikkokäynnit. Myös dataa aiotaan jakaa katsojille avoimemmin esim. kertomalla julkisesti startissa auton tankissa oleva bensamäärä. No, eiköän Bernie-setä torpedoi nuo ehdotukset ja aja edelleen sitä ääliömäistä mitaliehdotustaan.

Iltalehden juttu

Tuo uusi pistelaskusysteemi olisi juuri se, mitä minä itsekkin olen halunnut jo pitkään. Toivottavasti siis tuo uudistus saataisiin jo täksi kaudeksi. Noista muista uudistuksista datan jakaminen on myös hyvä uudistus. Itse en taas haluaisi, että kilpailua lyhennettäisiin ja myös tuo uudistus, että nopeimmasta varikkokäynnistä saisi merkkimestaruuspisteitä ei tuo kisalle mitään lisäarvoa. Pienimmät tallit varmaan tekisivät ylimääräisiä varikkokäyntejä, jossa vain pysähtyvät ja lähtevät saman tien liikkeelle, jotta saisivat merkkimestaruuspisteitä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo tuo varikkokäyntiä koskeva juttu on kyllä aika typerä, ja sen voisi kyllä jättää varsin hyvin pois tuosta ehdotuksesta. Mieluummin niitä extrapisteitä vaikkapa aika-ajoista tai sitten kilpailun nopeimmasta kierroksesta, jos niitä jostain pitää antaa. Mutta minulle riittäisi tuo että voitosta annettavaa pistemäärää kasvatetaan suhteessa muihin sijoihin jolloin voitoista saatettaisiin ehkä nähdä enemmän taistelua. Että sikäli tuo FOTA:n ehdotus on hyvä. Tuo kilpailun lyhentäminenkään ei ole ihan kelvoton idea, vaikka ei välttämätönkään. Toivottavasti tämä ehdotus menisi läpi ja Bernie saisi hekumoida perseestä revityllä mitali-ideallaan ihan yksin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juu, Brawn GP on sitten tämän Hondan seuraajan nimi ja aika räväkkä aloitus tallilla oli kun heti ensitesteissä keulille... Lieneeköhän ihan todellinen nopeus vai yritettiinkö vain jollakin vippaskonsteilla saada mahdollisimman hyvä avaus ja sitä myötä enemmän palstatilaa? Tuo tihkusade tietysti selittää osittain tuota nopeutta, Buttonhan on aina ollut hyvä sadekelin kuski.

Mutta joka tapauksessa nätti on tuo Brawnin auto, ainakin verrattuna näihin muiden tallien päältäajettavien ruohonleikkurien näköisiin autoihin. Toivottavasti on myös nopea sitten kun ajetaan ihan tosissaan ajamaan.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Herättää myös pientä kummastusta tuo, että miksi McLaren ajaa koko ajan vanhalla takasiivellä, eikä käytä uutta ollenkaan?
Hakevat vain vertailukohtaa sille, miten auto käyttäytyy uudella ja vanhalla siivellä. Kyllä niistä McLareneistakin se kapeampi takasiipi löytyy kun kausi starttaa Melbournesta vajaan kuukauden päästä. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös