Rellu yllättikin kaikki ja julkisti ensiksi uuden F1-autonsa farmarimallin.
Kuva farmari-Rellusta (MTV3)
Kuva farmari-Rellusta (MTV3)
Vähän samat tuntemukset ilmassa täälläkin, että Ferrari ei tällä hetkellä ole pakosti kovinkaan kova. Mitään faktojahan siitä ei ole, mutta ilmassa vain pyörii sellaset ikävät pilvet, että ettei vain saisi haudata Kimin mestaruushaaveita jo siihen, kun vauhti ei vain riitä. Jotenkin nyt odottaa Ferrarilta samanlaista kautta, kuin 2005...Voimasuhteet on voineet jonkin verran muuttua, ikävästi tuntuu jopa siltä, että juuri Ferrari ei vielä ole kovin vakuuttavasti edennyt uuden autonsa kanssa. Toivotaan että huhutut ongelmat ei pitäisi paikkaansa ja luotettavuuskin olisi tänä vuonna kohdillaan.
Omasta mielestä nuo autot ovat hienoimpia moniin vuosiin. Toki lukuunottamatta autojen etu ja varsinkin takasiipiä. Autojen yksinkertainen lookki muistuttaa 90-luvun formuloita.Rumiahan nuo uudet menopelit on viimevuotisiin verrattuna, mutta pikkuhiljaa lähes kaikista kuvakulmista autoon alkaa tottumaan. Toki välillä varsinkin joidenkin tallien etu- ja takasiivet pomppaavat ikävästi silmille. .
Sliksien paluu on todellakin hieno juttu. Myöskin ihan ulkonäöllisistäkin syistä. Eihän missään muissa ratasarjoissa ajeta urarenkailla. Aivan hölmö muutos aikoinaan. Onneksi tämä 10v kestänyt jakso on nyt päättynyt.Sliksien paluu lienee hieno juttu, vaikka kokemusta itsellä ei edellisestä kerrasta olekaan, kun sliksit formuloissa vielä oli..
No ei niitä USA:laisia paljoa formula ykköset tai ylipäätään lokasuojattomat kiinnosta. Nascar on siellä se moottoriurheilu sarja joka porukkaa kiinnostaa.Pohjois-Amerikassakin pitäisi ehdottomasti olla ainakin yksi GP. Ensi vuonna ei ole yhtään.
Onhan hinta kova, mutta kai näillä kuskeilla on silti varaa maksaa lisenssi.
Juu eipä tuo kovin iso summa ole jostain Räikkösen 30 milj. vuosipalkasta. Mutta onhan tuo toisaalta FIA:lta vaan kauheaa rahan nyhtämistä. Maksua korotettu viisinkertaiseksi jo viime vuonna.
Välillä fiksujakin päätöksiä FIA:lta. Tämä turva-auton kanssa sekoilu poistuu ja palataan takaisin siihen vanhaan hyvään sääntöön että varikolle saa tulla heti kun turva-auto tulee radalle.
Täältä lisää aiheesta (MTV3).
Mutta etuosan näytti, ja taitaa heillä olla kaikkein koukeroisin lumikola etusiiven tilalla. Yllättävän paljon erilaisia variaatioita noista kolista on eri tallien välillä nähty ainakin autojen julkistustilaisuuksissa. Kauden mittaan näkee, alkavatko muistuttaa toisiaan. Red Bullin ohella Williams on kehitellyt mielenkiintoisen muotoisen kyhäelmän, kun taas Toyotalla taisi olla melko simppeli.Red Bull ei näyttänyt autonsa takaosaa julkistuksessa.
Muutosta yritetään saada kuulemma jo tulevalle kaudelle mutta se täytyy sitä ennen tietenkin hyväksyttää FIA:lla.
Noiden muutosten lisäksi FOTA aikoo ehdottaa kilpailun pituuden rajaamista 250 kilometriin nykyisestä kolmesta sadasta kilometristä tai makimissaan 1h 40 min nykyisestä kahdesta tunnista. Aikomuksena on myös palkita merkkimestaruuspisteillä nopeimmat varikkokäynnit. Myös dataa aiotaan jakaa katsojille avoimemmin esim. kertomalla julkisesti startissa auton tankissa oleva bensamäärä. No, eiköän Bernie-setä torpedoi nuo ehdotukset ja aja edelleen sitä ääliömäistä mitaliehdotustaan.
Iltalehden juttu
Hakevat vain vertailukohtaa sille, miten auto käyttäytyy uudella ja vanhalla siivellä. Kyllä niistä McLareneistakin se kapeampi takasiipi löytyy kun kausi starttaa Melbournesta vajaan kuukauden päästä. ;)Herättää myös pientä kummastusta tuo, että miksi McLaren ajaa koko ajan vanhalla takasiivellä, eikä käytä uutta ollenkaan?