Formula 1 – kausi 2009

  • 327 299
  • 2 061

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja jatketaan yksinpuhelua. Ilmeisesti "Winner takes it all" -sääntöä ei tule ainakaan tulevalle kaudelle, vaan vanha pisteytys 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 ratkaisee mestarin.
Autosport: FIA set to postpone new points system :
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73810

FIA lupaa lykätä uutta pistelaskusysteemiä vuodella kertoo MTV3. Bernie-sedälle pieni arvovaltatappio, mutta luulenpa että ensi vuonna ajetaan voitoilla mestariksi. Toivottavasti tallit jatkavat painostusta ja ajaisivat FOTAn ehdotusta. Pitäisivät vaikka välivuoden jollei heidän vaatimusiin suostuta. Ja Bernie eläkkeelle välittömästi.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ja jatketaan yksinpuhelua. Ilmeisesti "Winner takes it all" -sääntöä ei tule ainakaan tulevalle kaudelle, vaan vanha pisteytys 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 ratkaisee mestarin.
Autosport: FIA set to postpone new points system :
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73810

Tuo on ainut oikea ratkaisu tähän ongelmaan. Toki tuo pitäisi kumota kokonaan eikä vain lykätä, mutta nyt talleilla on vuosi aikaa saada puhuttua järkeä Bernielle, että tuo on ihan käsittämättömän paska uudistus.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eiköhän tuo nyt käytännössä tarkoittanut sitä että Bernieggin haave on kuopattu, ainakin niin kauan kun FOTA toimii. Olen samalla linjalla Kyllösen kanssa tässä, tällähetkellä F1:ssä on käynnissä FIA(Max Mosely)+Bernie vs FOTA(tallit) välinen valtataistelu. FOTA torppasi aiemmin Maxin idean yhtenäismoottoreista, nyt jyrättiin Bernien idea. Aiemmin Bernie ja Max ovat saaneet hääriä kätyreidensä kanssa suht vapaasti, sillä tallit ovat aiemmin olleet hajanainen joukkio. GPWC:n aikana voimasuhteet olivat lähellä keikahtaa, mutta silloin Bernie pystyi lahjomaan Ferrarin ulos liittoumasta.

Nytkin vanhat seniilit luultavasti miettivät millä saisivat jonkun tallin ulos FOTAsta, GPWC:n suuret autonvalmistajat tuskin hyppäävät, Ferrarilla on merkittävä rooli FOTAssa, joten sekään tuskin kääntää takkiaan enää, jäljellä ovat Toro Rosson, Brawn GP:n ja Force Indian kaltaiset kääpiöt. Todennäköisesti FIAn ehdotus kovista kululeikkauksista oli suunnattu näiden tallien saamiseksi ulos FOTAsta, mutta sekin luultavasti epäonnistuu koska nämä ovat tietyllätavalla kuitenkin riippuvaisia suuremmista talleista ja joutuvat myös kuuntelemaan niiden mielipiteitä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä voittajan tulisi saada enemmän pisteitä verrattuna toisella sijaan olevaan. Jollain tapaa voiton merkitystä tulisi nostaa. Bernien suunnitelma ei ole välttämättä ainoa oikea tai edes se paras, mutta suunta on silti oikea. Liian pienet piste-erot tekee lajista tylsän ja kyttäilyyn taipuvaista paskaa, se on totuus.

Sanoisin että 3-5 pistettä olisi paras ero voittajalta toiselle sijalla. Mieluiten tuo 5 pistettä jos toivoa sopii.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Sanoisin että 3-5 pistettä olisi paras ero voittajalta toiselle sijalla. Mieluiten tuo 5 pistettä jos toivoa sopii.

Näin juuri, toisaalta, itse olisin valmis antamaan voittajalle vielä n. 7-8 pistettä enemmän kuin kakkoseksi ajavalle.

Jos oli Bernien idea huono, niin onhan tuo FOTA:nkin haluama 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 -systeemi heikko. Ei tuo systeemi korosta voiton merkitystä yhtään.

Tähän loppuun on pakko todeta, että onpas nuo tämän kauden kilpurit rumia vekottimia.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin juuri, toisaalta, itse olisin valmis antamaan voittajalle vielä n. 7-8 pistettä enemmän kuin kakkoseksi ajavalle.

Jos oli Bernien idea huono, niin onhan tuo FOTA:nkin haluama 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 -systeemi heikko. Ei tuo systeemi korosta voiton merkitystä yhtään.

Tähän loppuun on pakko todeta, että onpas nuo tämän kauden kilpurit rumia vekottimia.

Niin no eikös se FOTA ehdottanut sitä 12-9-7-5-4-3-2-1 järjestelmää. Sen he haluavat. Mutta kun vetosivat nyt siihen, että FIA muutti sääntöjä liian myöhään niin alkava kausi pitäisi tietysti ajaa vanhan järjestelmän mukaan. Ja uusi käyttöön sitten tulevilla kausilla.

Ja itse kyllä tykkään noista uusista autoista (pois lukien etu ja takasiivet), kun ovat pitkästä aikaa yksinkertaisen tyylikkään näköisiä niin kuin n. 10 vuotta sitten autot olivat. Esim. viime vuosien "härpäke" autot olivat aivan kauheita.

Tässä hyvä vertailu: http://assets.speedtv.com/images/easy_gallery/926471/p90044760.jpg
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos oli Bernien idea huono, niin onhan tuo FOTA:nkin haluama 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 -systeemi heikko. Ei tuo systeemi korosta voiton merkitystä yhtään.

FOTA:han ei varsinaisesti halua tuota systeemiä vaan esitti siksi tuohon FIA:n kokoukseen oman vastineensa jolla voittojen merkitystä olisi kasvatettu lisäämällä kolmen ensimmäisen pistemääriä. Mutta onhan tämäkin vanha systeemi parempi kuin tuo Bernien älynväläys jossa voitto on ainoa asia joka ratkaisee, joten siksi FOTA päätti kaataa tuon uuden säännön.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä

Näissä uusissa autoissa itseäni häiritsee tuo takasiipi, joka on jotenkin niin "kökön" näköinen. Jahka se olisi vanhan mallinen, niin ei tuossa sitten kummemmin mitään häiritsevää olisi.

Ulkonäöllä ei toki ole kyllä mitään väliä, kunhan sielä radalla tapahtuisikin jotain, eikä kisan kohokohta olisi se, että kuka suoriutuu nopeimmin varikkokäynnistä. Tasaisemmat autot, lisää ohituksia, tuo 12-9-7-5-4-3-2-1 -pistelaskujärjestelmä käyttöön ja mieluusti lisää talleja mukaan (enemmän autoja = lisää tapahtumia), niin johan nousisi kiinnostavuus.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kusettiko Bernie FIA:ta?

Ilmeisesti Bernie puhui tuolla FIA:n kokouksessa vähän omiaan ja oli kertoillut että tallit ovat tämän hänen ehdotuksensa takana, ja sai näin hallituksen hyväksymään tämän voittosäännön. Reilu meininki!

Linkki Ilta Sanomien uutiseen
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
F1.com tietää kertoa, että kuljettajien numerot sekä Ferrarilla että Toro Rossolla on vaihdettu päikseen. Massa ajaa numerolla 3 ja Räikkönen numerolla 4, ja Toro Rosson kuskien numerot ovat Bourdais 11 ja Buemi 12. Brawnin kuskien numerot ovat Button 21 ja Barrichello 22. Numerolla 18 ei jostain syystä aja kukaan ja numerolla 13 ei tälläkään kaudella kukaan.

Sama sivusto uutisoi superlisenssin hinnan putoavan kaudelle 2010. Tämä onkin hyvä, kun tuppaavat nuo kuskit yleensä olemaan aika köyhää porukkaa.
 

trap

Jäsen
F1.com tietää kertoa, että kuljettajien numerot sekä Ferrarilla että Toro Rossolla on vaihdettu päikseen. Massa ajaa numerolla 3 ja Räikkönen numerolla 4, ja Toro Rosson kuskien numerot ovat Bourdais 11 ja Buemi 12. Brawnin kuskien numerot ovat Button 21 ja Barrichello 22. Numerolla 18 ei jostain syystä aja kukaan ja numerolla 13 ei tälläkään kaudella kukaan.

Toi oli alunperinkin virhe FIA:n listassa, kun Kimille oli annettu 3 ja Massalle 4. Nyt ne on siis korjattu oikein virallisiinkin listoihin - toki jo talvitesteissä Massa ajoi kolmosella ja Räikkönen nelosella.

En tiedä onko jossain ollut joku virhe, mutta numero 18 on kyllä käytössä (Sutil). Brawnit 20 ja 21.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sama sivusto uutisoi superlisenssin hinnan putoavan kaudelle 2010. Tämä onkin hyvä, kun tuppaavat nuo kuskit yleensä olemaan aika köyhää porukkaa.

Vaan ei taida olla ihan perseaukinen sekään organisaatio jolle se maksetaan... Onhan tuo superlisenssin hinta oikeasti jotain ihan järjetöntä, vaikka jokaisella kuljettajalla onkin ihan kevyesti varaa se maksaa. Varsinkin kun se on vielä jokaiselle kuljettajalle eri hintainen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
En yleensä hehkuttele suuremmin suomalaismenestyksellä mutta nyt alkaa vaikuttamaan nuo Räikkösen kommentit senlaisilta, että taitaa kaudella 2009 olla yksi ylitse muiden - sikäli kun Fiat vain toimii.

Räikkösen tuorein kommentti, jossa hän kertoo, että ajaminen tekee elämästä elämisen arvoista on jotakin niin suurta intohimon osoittamista (etenkin Jäämieheltä) että jos koskaan, niin nyt odotan Räikköseltä elämänsä kautta. Onhan tuo vielä kehunut kuinka autoa on nyt kivempi ajaa, kun on monia uudistuksia tapahtunut.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Onhan tuo vielä kehunut kuinka autoa on nyt kivempi ajaa, kun on monia uudistuksia tapahtunut.

Jep ja meni kehaisemaan KERSiä vaikka pitkäänhän Ferrari antoi talvella olettaa ettei siitä toimivaa edes saada.

Helkkarin hienoa että viikonloppuna kausi pärähtää taas käyntiin!
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
En yleensä hehkuttele suuremmin suomalaismenestyksellä mutta nyt alkaa vaikuttamaan nuo Räikkösen kommentit senlaisilta, että taitaa kaudella 2009 olla yksi ylitse muiden - sikäli kun Fiat vain toimii.

Räikkösen tuorein kommentti, jossa hän kertoo, että ajaminen tekee elämästä elämisen arvoista on jotakin niin suurta intohimon osoittamista (etenkin Jäämieheltä) että jos koskaan, niin nyt odotan Räikköseltä elämänsä kautta. Onhan tuo vielä kehunut kuinka autoa on nyt kivempi ajaa, kun on monia uudistuksia tapahtunut.

Tämän jutun luettuani alkoi pistämään silmään maikkarin uutisointi. Kimistä siellä on pääjuttuna Coulthardin haukut viime vuodesta ja JJ puolestaan puolustelee Heikkiä ettei vaan kellekään tule sellaista kuvaa, että McLarenin huono vauhti olisi Heikin syytä.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kauden alla on noussut kitinää ja protestimielialaa muutamien tallien diffuusoreista ja siitä että ne on sääntöjen hengen vastaisia.

Hä? Mikä on sääntöjen hengen vastaista? Sekö että toinen keksii konstin millä saattaa saada puoli sekuntia per kierros paremman ajan? Ilmeisesti se ei ole reilua toisia talleja kohtaan, niille voi tulla paha mieli ja tämä konsti pitää kieltää. Jos kaveri on sen verran nokkela että löytää tukkimattoman porsaanreiän ja sujahtaa siitä sujuvasti, niin minkäs voit, tee itse perässä. Eiköhän tätä ole tapahtunut maailman sivu ja tässä lajissa eritoten on sääntöjä taivuteltu ja harmaalla alueella tarvottu oikein urakalla.

Ratkaisuja odotellessa, toivottavasti saadaan jotain päätöksiä ennen kauden avausta eikä ruveta pisteitä rukkaamaan avauskisan jälkeen. Mitäpä jos Brawn GP yllättää kaikki ja vetää voiton kotiin, siitähän riemu repeää kun isommat alkaa itkemään entistä äänekkäämmin miten heillä on sääntöjen hengen vastainen auto ja pisteet pois, mieluiten meille ne.

Linkki MTV3:n uutiseen asian tiimoilta: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/845064
 

trap

Jäsen
Hä? Mikä on sääntöjen hengen vastaista? Sekö että toinen keksii konstin millä saattaa saada puoli sekuntia per kierros paremman ajan? Ilmeisesti se ei ole reilua toisia talleja kohtaan, niille voi tulla paha mieli ja tämä konsti pitää kieltää.

No ihan samalla tavalla esim. Ferrarin 2007 Melbournen auton pohjalevy oli joidenkin mielestä sääntöjen hengen vastainen, ja tuon kisan jälkeen Ferraria vaadittiin muuttamaan sitä. Veikkaan että nyt käy suurin piirtein samalla tavalla.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
No ihan samalla tavalla esim. Ferrarin 2007 Melbournen auton pohjalevy oli joidenkin mielestä sääntöjen hengen vastainen, ja tuon kisan jälkeen Ferraria vaadittiin muuttamaan sitä. Veikkaan että nyt käy suurin piirtein samalla tavalla.

Saaga jatkuu, diffuusorit läpäisi katsastuksen. Jos ei jatkokitinäkään tuota tulosta niin on varmaan parempi ruveta värkkäilemään itse samanlaista.
Linkki uutiseen: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/845408
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Rosberg sitten ajeli toisissakin harjoituksissa parhaan ajan. Toki harjoitukset ovat vain harjoituksia mutta kuitenkin.

Kun katsoo tuota kärkitallien listaa noissa harjoituksissa, niin diffuusoritallithan siellä kärjessä nyt olivat. Tuleekohan tästä F1-kaudesta vähän kuin tämän kauden SM-liigasta, kärjessä onkin "KalPaa", "JYPpiä" ja muita semmoisia, jotka eivät siellä yleensä ole olleet. Ferrari saattaa siellä kestomenestyjänä vielä kärjessä kärppänä mukana heilua mutta muuten podiumilla saattaa kauden aikana nähdä monenmoista kaasuttelijaa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kun katsoo tuota kärkitallien listaa noissa harjoituksissa, niin diffuusoritallithan siellä kärjessä nyt olivat. Tuleekohan tästä F1-kaudesta vähän kuin tämän kauden SM-liigasta, kärjessä onkin "KalPaa", "JYPpiä" ja muita semmoisia, jotka eivät siellä yleensä ole olleet. Ferrari saattaa siellä kestomenestyjänä vielä kärjessä kärppänä mukana heilua mutta muuten podiumilla saattaa kauden aikana nähdä monenmoista kaasuttelijaa.

Tämä olisi ihan mukavaa, kuten on ollut tämän kauden SM-liigakin. Vaihtelu virkistää, eihän siitä mihinkään pääse. Olisi kovasti mukavaa katsella sitä kestomenestyjien kärinää kun pienemmät* hyppii nenille vaikka sitten hieman harmaan alueen diffuusorilla varustettuna.

*Jos voi pienistä puhua kun kyseessä on esim. Toyota.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Tämä olisi ihan mukavaa, kuten on ollut tämän kauden SM-liigakin. Vaihtelu virkistää, eihän siitä mihinkään pääse. Olisi kovasti mukavaa katsella sitä kestomenestyjien kärinää kun pienemmät* hyppii nenille vaikka sitten hieman harmaan alueen diffuusorilla varustettuna.

*Jos voi pienistä puhua kun kyseessä on esim. Toyota.

Toyota on formuloiden ilmiselvä Lukko.


McLaren voi aivan hyvin tarpoa keskikastissa alkukaudesta. En panisi ollenkaan pahitteeksi sitä. Brawn ja Ferrari näyttävät vahvoilta ja sitä luultavasti ovatkin. Huomenna aika-ajojen jälkeen ollaan viisaampia. Pakka on sekaisin ja on todella vaikea veikata, kuinka tänä viikonloppuna käy.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sopivan pienet erot oli kuitenkin tallien välillä. Vähän ennakoin, että tällä kaudella erot olisivat paljon isommat kuin esim. huipputasaisella viime kaudella. Kuitenkin kauteen lähdettiin "nollista" uusien sääntöjen takia ja silloin erot tuppaavat olemaan suuria erilaisista auton suunnitteluratkaisuista johtuen. Mutta hyvä näin, lupailee vaan tasaisia kisoja. Lisäksi pakan sekoittuminen ja kärkitallien vaihdos tekee vain gutaa.

Autoista näyttää tulleen sopivia perinteiselle suomalaiselle ajotyylille. Keula menee todella tarkasti mutkiin ja apexeihin on helppo osua. Perä taas on levoton ja luistaa todella helposti. Tähän vielä päälle takarenkaiden kuluminen niin virheiden määrä voi kasvaa kisoissa. Mukava nähdä miten vaikuttaa perinteisesti aliohjaavia säätöjä suosineisiin kuskeihin kuten Alonsoon tai Massaan. Näyttäisi, että auton perussäätö on todella yliohjaava.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tästä se sitten lähtee!

Toisten harjoitusten kärjessä viilettivät kaikki diffuusoritallit ja esimerkiksi Williamsin Nico Rosbergin tilanne näyttää erittäin hyvältä. Ferrari ja Renault olivat suhteellisen vahvoja - tai ei ainakaan hirvittävän heikkoja - kun taas McLarenin vauhti tuntuu olevan edelleen täysin hukassa.

Olisihan se kaikin puolin mielenkiintoista, jos Toyota, Williams ja Brawn olisivat alkukaudesta kovia ja laittaisivat suuremmat tallit tiukille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä se tosiaan lähtee ! Tätä onkin jo odotettu ja nyt se on käsillä.
Aamulla piti katsoa harjoitukset oikein kauden alun kunniaksi.
Kimin meno näytti ensimmäisessä ajojaksossa todella hyvältä. Auto kulki, kuin kiskoilla ja meni kovaa. Ei ollut ylimääräistä soutamista ratin kanssa läheskään niin paljon, kuin monella muulla. Esimerkiksi Massa vaikutti olevan suhteellisen hukassa.

Nico ja Williams olivat piristäviä ruiskeita ja muutenkin tuloslistat näyttävät vähintäänkin mielenkiintoisilta. Uskoisin kuitenkin, että ainakin Ferrari tulee näistä "suurista nimistä" olemaan kova pala kaikille.BMW ja Renault olivat aika ulapalla. Kubica ei ollut autoonsa yhtään tyytyväinen, kun kuunteli kommentteja tiimiradiosta. Brawn GP oli niin nopea, kuten kaikki epäilivätkin. Itse en uskonut tallin vauhtiin, vaikka testit olivatkin menneet pitäisikö sanoa kovaa.
McLaren ja Hamilton olivat aivan kujalla. Heikki veti ihan ok.

Harjoitukset ovat kuitenkin harjoituksia, joten huomenna aika-ajossa ja etenkin sen toisessa osiossa tullaan varmasti näkemään ne oikeat voimasuhteet. Kolmas osio mennään edelleen sillä tyhmällä "kisabensat"-tankissa systeemillä.

Hieno kausi luvassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös