Formula 1 – kausi 2009

  • 325 809
  • 2 061

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Ekalla rengassarjalla tuli muutama huono kierros. Luulin, että päästään läpi, muttei päästy. Ihan oma virhe. Harmittaa vaan, että kävi näin, kun auto on ollut suht hyvä"


Yllä Kimin omat sanat, alleviivasin olennaisen. Eli ottiko Kimi nyt kuitenkaan tuota omaan henkilökohtaiseen piikkiinsä? Vai tarkoittaako tuo monikossa puhuminen tässäkin tapauksessa häntä ja insinöörejään.

Oli tilanne mikä tahansa, niin tiimin olisi pitänyt osata laskea tuo homma ja lähettää Kimi ajamaan uudelleen. Kirjoitin jo Massan Malesian tilanteen jälkeen, että tällä kaudella ei kertakaikkiaan voi jättää mitään muiden tekemisten varaan. Vaan aina pitää omalla suorituksella varmistaa, ettei tämän päivän ja Malesian kaltaisia sekoiluja tapahdu.

On tämä niin perseestä! Lätkämaajoukkueen putoaminen kisoista v***tti huomattavasti vähemmän kuin tämä. Ja molempia lajeja seuraan aivan tasapuolisesti.
 

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmasti inssien vikaa kun laskivat väärin eivätkä laittaneet Kimiä ulos mutta myös Kimi ei todellakaan saa puhtaita papereita koska jäi melkein 0,8sek. Felipelle vaikka ajoivat melkein peräkkäin Massan kanssa.

Kimi ajoi kovilla renkailla, kun taas Massa teki aikansa pehmeillä, jos en Kimin incar-kuvaa ihan väärin tulkinnut. Sen takia ihmetyttää entistä enemmän se, miksi Kimi ei lähtenyt uudestaan radalle. Luulivatko ne tosissaan, että se kovilla renkailla ajettu aika riittää, varsinkin kun ero 15:sta paikkaan oli muutaman kymmenyksen. Ferrarilla on ilmeisesti edelleen jonkin kaltainen paniikki päällä, koska ollaan uudenlaisessa tilanteessa ja ei olla automaattisesti kärjessä. Tuntuu menevän vuoronperään kuskeilla kaikki päin mäntyä, viime kisassa Massalla ja nyt oli taas Kimin vuoro. Ryhtiä nyt siihen toimintaa Ferrari! Ottaa päähän tuollainen mokailu.
 
Ferrari oli autojen painojen perusteella vähintään yhtä nopea kuin muu kärkikolmikko.

Buttonilla Massaa 9 kg vähemmän, Vettel 3.5 kg ja Barichello 5.5 kg kevyempiä. Tosin muukin vaihtelee kuin bensamäärä. Esim. ajosuoritus... Okei, ehkä pieni edge Neweyn autoille ja RBR:lle.

Eli seuraavan aero-paketin myötä Ferrari siirtyy kärkeen, jos muut eivät petraa. Nythän diffuusoriratkaisu on "väliaikainen".
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Hohhoijaa taas näyte kuinka "jännittävää" yhden tallin dominointi on. No on se jännä ettei se dominoiva talli ole Ferrari tai McLaren, muuta jännää tuossa ei olekaan. Ja yllättäen niin Kimi kuin Heikki keskeytti kisan, sekin lisäsi taas jännitystä. Se Kimin auton KERS on ollut todella hyödyllinen reilu 30 kg vempain Kimin mukana, joku verkonpaino tai vastaava olisi ajanut ihan saman asian.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hohhoijaa taas näyte kuinka "jännittävää" yhden tallin dominointi on. No on se jännä ettei se dominoiva talli ole Ferrari tai McLaren, muuta jännää tuossa ei olekaan. Ja yllättäen niin Kimi kuin Heikki keskeytti kisan, sekin lisäsi taas jännitystä. Se Kimin auton KERS on ollut todella hyödyllinen reilu 30 kg vempain Kimin mukana, joku verkonpaino tai vastaava olisi ajanut ihan saman asian.

Kimi sanoi haastattelussa, että Kers toimi normaalisti lukuunottamatta lämmittelykierrosta. Mutta samaa mieltä olen, ettei siitä mitään hyötyä näytä olevan vaikka toimisikin. Onneksi nyt eikä ilmeisesti tulevaisuudessakaan mestaruutta ratkaista voittojen määrillä. Kuinka tylsä tämä loppukausi olisikaan, jos Bernien idea olisi käytössä? Mutta mutta, jos kuljettaja on voittanut neljä viidestä kauden esimmäisestä kisasta, on hän AINA ollut myös mestari. Toivottavasti tulisi edes taistelua lisää, sillä muuten kausi lässähtää hyvissä ajoin.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Naurettavaa kyllä tuo brawnin toiminta, koska eihän Rubens ole edes hirveästi pisteissä jäljessä ja kausi on vasta aika aluillaan. Tuommoiset "tallimääräykset" on kyllä todella halpamaisia, loppukaudesta ymmärtäisin, mutta nyt en tosiaan.
 

Ville85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, FC Liverpool
Tuommoiset "tallimääräykset" on kyllä todella halpamaisia, loppukaudesta ymmärtäisin, mutta nyt en tosiaan.
Eihän seepra "Ross Brawn" raidoistaan pääse. Ennen kautta on jo sovittu ykköskuski vaikka medialle muuta väitetään. Sitten kehdataan radiossa ja tv-haastatteluissa väittää että sorry Rubens. Rubens saa kyllä ihan itsekkin katsoa peiliin tästä tilanteesta. Sanoisi ääneen sen mitä sanoi jälkikäteen Ferrari pestistään. Mutta kun samanlainen kuin iso-David, niin sitä saa mitä tilaa!
 

HemmoP

Jäsen
Brown teki ihan oikein, nyt on otettava yhdelle kuskille ne helpot pisteet mitä eteen kannetaan. Loppukaudesta kilpailu todnäk tulee kiristymään ja olisi typerää olla "reilu" ja otta hopea ja pronssi kun esim RBR, Ferrari ( hehheh ) tai McLada ( ahhahhah ) rupeavat ajattamaan yhtä kuskia jatkuvasti edelle toista.

Barrichellon nahka on kyllä uran aikana sen verran parkkiintunut, että tietää missä mennään.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Naurettavaa kyllä tuo brawnin toiminta, koska eihän Rubens ole edes hirveästi pisteissä jäljessä ja kausi on vasta aika aluillaan.

Ainoana naurettavana asiana näen Ferrrarin toiminnan. Brawn on hyvin kaukana naurettavasta...suurin onnistuja tällä kaudella ensimmäisestä kisasta lähtien.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Barrichellon nahka on kyllä uran aikana sen verran parkkiintunut, että tietää missä mennään.

Barrichellolla mahtaa olla kovin kaksijakoiset fiilikset tällä hetkellä. Hän on nyt tallissa, jolla on erittäin hvä mahdollisuus voittaa osakilpailuja. Ja mestaruus. Ei varmasti oikein itsekään uskonut, että näin tulisi vielä käymään. Toisaalta hänen esimiehensä on sama äijä, joka ei antanut hänelle Ferrarilla edes mitään mahdollisuutta haastaa Schumia. Ja nyt on sama tilanne.

Rubens on ehkä vähän liian kiltti ja alistuu suoraan ja mukisematta siihen, mitä tallissa sanotaan. Ehkä hänen pitäisi itse pyrkiä aktiivisemmin ottamaan paikkaansa, haastaa tallitoverinsa radalla ja sen ulkopuolella sekä haastaa myös pomonsa neuvotteluhuoneessa. Tietenkin siten että keskinäinen kunnioitus säilyy ja vahvistuu.

Hän on kyennyt urallaan huikeisiin suorituksiin ja osoittanut näin olevansa hyvä kuski. Mutta häneltä näyttää puuttuvan voittamiseen vaadittava röyhkeys.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rubens ei ole hirveästi Buttonin perässä pisteissä mutta on koko alkukauden ollut selvästi hitaampi Brawnin kuljettajista, joten kyllä tuo nyt sinänsä ihan ymmärrettävää on että Buttonille halutaan kaikki "irtopisteet" mitä vaan saadaan haalittua. Kyllähän se nimittäin totuus on, ja Ross Brawnkin sen ihan varmasti tietää, että Rubens Barrichellosta ei ole taistelemaan maailmanmestaruudesta. Erinomainen sidekick hän on Buttonille mutta ei mestariainesta. Joten minusta ihan järkevää pelata ennen kaikkea Buttonin pussiin. Eihän tuollainen kikkailu tietysti urheilullisesti paras ratkaisu ole mutta eipä tuo ensimmäinen kerta F1:ssä ole kun näin toimitaan.

Ex-mahtitalleille taas jäätävän kova kisa... Kimin Ferrari ja Heikin McLaren hyytyivät jo kisan alkupuolella ja Ferrari onnistui taas kerran ryssimään toisenkin kuljettajansa kilpailun. Ihan uskomaton virhe tuolla tasolla tankata liian vähän bensaa! Lisäksi vielä taas tuo aika-ajojen taktiikkasekoilu, jossa oli toki myös Kimin vikaa, niin kylläpä voi sanoa että Ferrarilla ei ole opittu edellisistä virheistä yhtään mitään! Olisikohan aika alkaa siirtämään sitä "makaroniosastoa" syrjään tallin johdosta? Hamilton pilasi kisansa heti startissa yrittämällä lähtökiihdytystä nurmikolla, eikä McLarenin vauhti kyllä muutenkaan olisi riittänyt kuin korkeintaan jämäpistesijoille. Kolmas tämän kauden suurista epäonnistujista, eli BMW, onnistui sentään saamaan pari pistettä tänään mutta Kubican sarakkeessa on edelleen nolla vaikka kisoja on ajettu jo viisi.

Harmi että tästä kaudesta taitaa sittenkin tulla varsin tylsä mestaruuskamppailua ajatellen, mikäli nyt muut tallit eivät pysty selvästi parantamaan näiden uusien aerodynamiikkapakettiensa myötä. Nythän oli vasta ensimmäinen kisa kun niitä käytettiin ja kaikki eivät vielä välttämättä toimi ihan odotetulla tavalla kun niitä ei ole tarpeeksi päästy testaamaan. Välillä näytti jo varsin hyvältä kun Red Bullit ja myös Toyotat pystyivät ihan tosissaan laittamaan Brawneille kampoihin mutta nyt Brawnit olivat taas ihan lyömättömiä ja alkaa pahasti näyttämään siltä että Button karkaa jo tässä vaiheessa liian kauas.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoana naurettavana asiana näen Ferrrarin toiminnan. Brawn on hyvin kaukana naurettavasta...suurin onnistuja tällä kaudella ensimmäisestä kisasta lähtien.

Kukaan ei ole käsittääkseni kyseenalaistanut Brawnin onnistumista. Jos on edes hieman sisälukutaitoa, ymmärtää, että puhe oli tallimääräyksestä, minkä naurettavuudesta olen täysin samaa mieltä.

Ferrariin oli vielä luottoa, mutta tänään kyllä varmistui, että ovat auttamattomasti ulkona tämän kauden osalta. Näyttää pahasti siltä, että nyt tulee suomalaisittain poikkeuksellisen tylsä kausi.

Ferrarin taktinen osaaminenkin on ollut koko kauden todella säälittävää, ja ainakaan mitään parannusta ei ole näkynyt. Siellä istuu monikymmenpäinen porukka monitoreiden ääressä, mutta sanoisin, että keskiverto F1-fani onnistuisi taktiikan laadinnassa paljon paremmin.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole jaksanut vuosiin seurata formuloita, joten kysynkin että onko testaaminen tällä kaudella kielletty ?

Jos näin on, niin miten ihmeessä mikään talli voi ottaa toista kauden aikana kiinni kehitystyössä ?

Jos vielä moottorin kehitys on jäädytetty, niin näkisin, että Brawnin asema on aika sinetöity...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole jaksanut vuosiin seurata formuloita, joten kysynkin että onko testaaminen tällä kaudella kielletty ?

Jos näin on, niin miten ihmeessä mikään talli voi ottaa toista kauden aikana kiinni kehitystyössä ?

Jos vielä moottorin kehitys on jäädytetty, niin näkisin, että Brawnin asema on aika sinetöity...

Tietokonesimulaatioillahan noita pystytään jotenkin paikkaamaan, mutta ei kuitenkaan riittävän hyvin verrattuna radalla tapahtuvaan testaamiseen. Ja tokihan myös sillä on merkitystä kuka pystyy käyttämään perjantaipäivän parhaiten hyödykseen eri asioiden testaamisessa. Mutta kyllähän tällä kaudella tuo kehitystyö ja muiden kiinniottaminen on merkittävästi vaikeampaa kuin aiemmin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kukaan ei ole käsittääkseni kyseenalaistanut Brawnin onnistumista. Jos on edes hieman sisälukutaitoa, ymmärtää, että puhe oli tallimääräyksestä, minkä naurettavuudesta olen täysin samaa mieltä.

Itse en pidä Brownin tämän päiväistä taktikointia naurettavana mutta Ferrarin toimintaa pidän. Mikä tässä nyt oli niin epäselvää?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rubens saa kyllä ihan itsekkin katsoa peiliin tästä tilanteesta. Sanoisi ääneen sen mitä sanoi jälkikäteen Ferrari pestistään.

Barrichello julistaa En tottele tallimääräyksiä.

Ymmärrän täysin Rubensin harmistuksen kisan lopputuloksesta, sillä melko läpinäkyvä oli tämänpäiväinen "taktiikkamuutos". On eri asia uhota, ettei tottele tallimääräyksiä kuin totetuttaa uhkauksensa. Barrichello varmasti tietää, mitä siitä seuraa jos alkaa kävelemään tallipäällikön käskyjen yli. Monoa tulee.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en pidä Brownin tämän päiväistä taktikointia naurettavana mutta Ferrarin toimintaa pidän. Mikä tässä nyt oli niin epäselvää?

Pitänee vääntää rautalangasta: miten Ferrarin tai minkään muunkaan tallin toiminta liittyy Brawnin tallimääräyksiin? Barrichello lienee myöskin hieman eri mieltä kanssasi, toki hänen tulisi kuunnella todellisia F1-asiantuntijoita.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pitänee vääntää rautalangasta: miten Ferrarin tai minkään muunkaan tallin toiminta liittyy Brawnin tallimääräyksiin?


Ferrarin taktikointi ei liity Brawnin tallin taktikointiin mitenkään. Brawnin taktiikkaa en pidä naurettavana mutta Ferrarin pidän. Ihmetttelen sitä, että tätä en mielestäsi olisi saanut samassa viestissä kertoa.

Hyvä oli kuitenkin tuo Barrichello-kortti kun hän nyt sitten onkin kanssani eri mieltä. Voi kyynel:)
 

krobbe

Jäsen
Jotenkin on nuo Barrichellon asiat päin peetä. Ensin Ferrari kyykytti ja nyt vuorossa on Brawnin renkipojan osa. On se niin väärin, ja sen kyllä huomaavat muutkin kuin Barrichello.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Britannian GP katoamassa kalenterista

Eli Silverstonessa ei enää tämän kesän jälkeen ajeta missään tapauksessa, ja Doningtonin remontin valmistumisesta ei ole mitään takeita, joten ensi vuonna ei ehkä ajeta ollenkaan Iso-Britannian GP:tä. Onhan tuo ihan perseestä että jatkuvasti näitä legendaarisia F1-ratoja tippuu kalenterista pois ja tilalle tulee sinänsä ihan hyviä, mutta niin kovin kasvottomia ja aika samasta muotista veistettyjä Hermann Tilken luomuksia. Minulle Silverstone on yksi niistä radoista (Monzan, Span, Monacon ja Suzukan ohella) joita ei pitäisi kalenterista pudottaa. Ymmärrän että Silverstonessa liikenne, paikoitus ja majoitus ovat olleet jo pitkään ongelmana mutta on tuo silti kyllä harmi että yksi parhaista radoista poistuu.

Koko ajan on enemmän ja enemmän kisat lipuneet tuonne Aasian suuntaan ja vaikka se ehkä tuo Bernien tivolille enemmän rahaa niin tuo se myös joukon ongelmia mukanaan, siitä hyvänä osoituksena Malesian kisa tältä kaudelta. Kun kisoja siirretään Aasiaan mutta pääosa yleisöstä on Eurooppalaista niin kisojen lähetysajat ovat sitten suurelle yleisölle hankalia. Tästä seurauksena on se että kisojen aikatauluja rukataan myöhäisemmäksi mikä taas tuo mukanaan ongelmia mm. sään ja näkyvyyden kanssa mm. heikentäen turvallisuutta. Jotenkin on alkanut viime aikoina tuntumaan että tämä Bernien korttitalo luhistuu vielä jossain vaiheessa kasaan ja isosti. Jos näin käy niin toivottavasti sen raunioille perustettaisiin terveemmällä pohjalla oleva, ja ammattimaisemmin johdettu sarja.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ferrari on tänään pitänyt jotain kokoustaan, ja ilmoittanut, että ensi vuoden sarja jää heiltä väliin, mikäli kaavailtu budjettikatto F1:een tulee voimaan.

Kyse on kyllä niin pienestä summasta verrattuna nykyiseen heidän kylvämäänsä rahamäärään, että tavallaan tuon päätöksen ymmärtää.

Taisivat ainakin Toyota ja Red Bull teamitkin suunnitella jotain vastaavaa vetäytymistä, mikäli tuohon budjettikattoon mennään.

No, ilmoittautumiset ensi kauden MM-sarjaan on jätettävä 22.-29. toukokuuta välisenä aikana, joten onhan tässä vielä pari viikkoa aikaa katsoa, kuka antaa periksi, vai antaako kukaan.

Aika suuri lovi sarjaan tulee, jos kolme tallia jättää osallistumatta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ferrari ei lähde uusilla säännöillä sarjaan

Eli Ferrarilla tehtiin tänään kova päätös että jos FIA ei peräänny tuosta kulukattosuunnitelmasta, niin Ferraria ei tulla näkemään vuonna 2010 MM-sarjassa. Saas nähdä ovatko sitten ihan tosissaan vai onko vaan pelkkää uhkailua ja lopulta Bernie saa taas tallin suostuteltua mukaan jotenkin. Olisihan se kyllä jotain uutta kun MM-sarja ajettaisiin ilman Ferraria...

EDIT: Jyty ehtikin jo näköjään ensin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Olisihan se kyllä jotain uutta kun MM-sarja ajettaisiin ilman Ferraria...

Eihän tuossa nyt uutta olis. Eikös tää kausi ole mennyt alkukauden osalta melkeinpä ilman Ferraria, no on siellä joku punainen auto käynyt pyörimässä muiden jaloissa ja sekoilemassa taktiikan kanssa. Niin ja on ne muutamaan kertaa keskeyttäneetkin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jotenkin on alkanut viime aikoina tuntumaan että tämä Bernien korttitalo luhistuu vielä jossain vaiheessa kasaan ja isosti. Jos näin käy niin toivottavasti sen raunioille perustettaisiin terveemmällä pohjalla oleva, ja ammattimaisemmin johdettu sarja.

Mielestäni tämä näkyy jo F1-tallien viimeaikaisista kommenteista. Eiköhän kohta lähes kaikki tallit pl. Williams ole haukkuneet uuden budjettikattojärjestelmän ja uhkailleet F1-sarjasta poistumisella. Tämä vain jäävuoren huippuna. Sääntökikkailu on nyt jatkunut jo pari vuotta ja kiihtynyt viimeisen 6kk:n aikana. Mielenkiinnolla odottelen kuka lopulta luovuttaa ja tekee jotain konkreettista (esim. tallin siirto toiseen sarjaan, mm. Le Mans on houkutellut muutamia talleja). Jos joku irtoaa asemista niin uskoisin, että muidenkin tallien olisi helpompi paeta sarjasta. Nyt tämä vähän tuntuu kyttäykseltä ja kaikki katselevat toisiaan eikä kukaan uskalla tehdä vielä mitään. Silti pinnan alla varmasti kiehuu. Edittiä sen verran, että nyt kun Ferrari näytti kantansa niin mukava seurata muiden tallien ratkaisuja.

Noista ratakommenteista olen myös samaa mieltä. Wanhan liiton vetomiesbaanat vaan kalenteriin. Mitenhän tallit suhtautuisivat jos kisoja olisi enemmän? Nyt kun testaaminen on kielletty niin väliviikot on enemmän tai vähemmän neppailua. Monella tiimilläkin taitaa olla erikseen kisatiimit ja sitten testi- ja tuotekehitystiimit tehtaalla. Ennenhän testaaminen vei paljon aikaa ja kisoja ei "ehditty" ajamaan enempää. Nyt tilanne voisi olla toinen. Esim. kuskien (mm. Kimi ja Nico) kommentit ovat olleet aika mielenkiintoisia kun menee lomailuksi koko vuosi. Pari viikonloppua kuukaudesta on vaan töitä. Toki on paljon kaikkea muuta oheistoimintaa mm. pr-juttuja mutta silti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös