Formula 1 – kausi 2009

  • 327 342
  • 2 061

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Laittavat sitten oman sarjan pystyyn johon otetaan muutama muu talli mukaan.
Voihan se olla näinkin, mutta en nyt oikein jaksa uskoa moiseen vaihtoehtoon. Niitä autoja kuitenkin tarvitaan heti enemmän kuin 10, mikäli jostain uskottavasta sarjasta voitaisiin puhua.

Tämähän on sarja, joka ei ole koskaan säästänyt oikeastaan mistään. Rahaa poltetaan juuri niin paljon, kuin mahdollista on. Testejä ajetaan järjettömät määrät, mikäli säännöt vain sen sallivat jne.

Enkä oikein jaksa uskoa, että tässä sarjassa edes päästäisiin jotenkin parempiin tuloksiin, vaikka tiukka budjettikatto sille lyötäisiinkin. Tämän sarjan herrat kun ovat oikeita mestareita kulkemaan aivan sääntöjen rajamailla, ja menemään tarvittaessa jopa linjan toiselle puolelle, mikäli siihen hiukankin on mahdollisuutta.

Nyt sitten tulisi vastaan se valvominen. Mistä löytyy se vapaehtoisjoukko, joka rehellisesti ja oikeudenmukaisesti pystyisi valvomaan jokaisen tallin tekemisiä, niin että säännöt olisivat kaikille samat. Epäilenpä, ettei mistään.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laittavat sitten oman sarjan pystyyn johon otetaan muutama muu talli mukaan.

Ja tuo liike olisi todella järkevä veto, sillä muuten on hankala päästä eroon Ecclestonen mielivaltaisista päätöksistä. Vähitellen perinteiset radat ja kisat häipyvät kuvioista, kuten -OO- jo aiemmin kirjoitti. F1:n tulisi olla kilpa-autoilun kuninkuusluokka, eikä sen tarkoitus (ainakaan minun mielestäni) tulisi olla Bernien lompakon maksimaalinen lihottaminen. Toivottavasti Ferrari ei peräänny, vaan pakottaisi Bernien muuttamaan mieltään. Bernie varmaan viime hädässä lupaa kulissien takana pientä komissiota, jotta Ferrari perääntyy ja Bernie itse säilyttää kasvonsa. Ja minulta jyrkkä EI jokavuotisille radikaaleille sääntömuutoksille.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Parastahan se olisi jos talleilla olisi päätösvalta. Osallistuvista talleista koostuva komissio. Tosin... tuossa voi olla se riski myös, että isoimmat tallit jyräisi päätöksillä, puhumattakaan moottorivalmistajista. Joka tapauksessa tuollainen Bernien kaltainen muumio nyt tuskin on hyväksi.

Joku muunlainen järjestelmä noissa päätöksissä tulisi olla ja myös pysyvempiä ratkaisuja sääntöjen suhteen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
FIA sai ensin sotkettua ja pilattua rallin MM sarjan jatkuvilla sääntömuutoksilla, ylimielisyydellään ja sillä, että talleja ja kuskeja ei kuunneltu päätöksiä tehtäessä. Jokainen voi nyt nähdä omin silmin mihin tulokseen on tultu.
Nyt kun se moottoriurheilulaji on saatu pilattua koetetaan kynsin ja hampain pilata moottoriurheilun kuninkuuslaji, Formula 1. Säännöt muuttuvat joka vuosi, jopa kesken kauden. Tallien mielipiteitä ei kysellä, pieni harmaapäinen kääpiö ja seksifantasioista unelmoiva muumio hieluu kukkona tunkiolla ja heiluttaa nuijaa päätöksen teoissa.
Omasta mielestäni Ferrarin mahdollinen vetäytyminen ensi kauden MM sarjasta olisi todella iso imagotappio Formuloille. Vaikkakin tämä kausi on Ferrarin kannalta todellinen katastrofi, tarvitsee Formulat Ferraria. Tallin historia on todella mahtava ja eiköhän sillä nyt ole aika hyvä markkina-arvo ja status kautta maailman.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Mestaruustaistelun hiljalleen kuihtuessa kauden alkupuolella kasaan (uusi talli ja uusi kuski mestareiksi, tämä on kaikkea muuta kuin huono asia mutta kaudesta tulossa taas kerran tylsä) alkaa suurin mielenkiinto kohdistua FIA:n pyörittämään sääntösirkukseen. Aletaan heilua sillä rajalla, jolla ei enää tarvitse edes kysellä muutosten syiden perään. Niitä vaan tehdään, kun kerran on päätetty tehdä. Kulukatto on kannatettava ajatus, mutta se tulisi tehdä yhteistyössä tallien kanssa. Sanelupolitiikka ei vaan toimi.

Muutaman viikon sisään tiedetään paremmin, ketkä ovat lähdössä ja ketkä jäävät. Olispa Bernie lähtijäjoukon lipunkantajana.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eihän tuossa nyt uutta olis. Eikös tää kausi ole mennyt alkukauden osalta melkeinpä ilman Ferraria, no on siellä joku punainen auto käynyt pyörimässä muiden jaloissa ja sekoilemassa taktiikan kanssa. Niin ja on ne muutamaan kertaa keskeyttäneetkin.

Löydettiinhän mekin Flintstonen kanssa yhteinen sävel:)

Ferrari vastustaa kulujen pienentämistä ymmärrettävästi kun eivät pärjää nytkään vaikka syytävät moninkertaisesti rahaa vaikka nyt Brawniin verrattuna. Voisikohan ammattitaidolla olla asian kanssa tekemistä. Tippuisivat varmaan hännähuipuksi ilman tuota pöhöttynyttä budjettiaan. Todellinen kuningastalli. Häpeäisivät!
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellaista sirkusta tämä F1 on, että toisaalta ihan hyväkin juttu tuo Ferrarin mahdollinen lähtö, eipähän tarvitsisi seurata formuloita enää ollenkaan. Jo pidemmän aikaa Bernie on pyörittänyt omaa sirkustaan ja muutellut sääntöjä jatkuvalla syötöllä, viimeisetkin järjen rippeet ovat ilmeisesti nyt kadonneet. F1 ei ole F1 ilman Ferraria, piste.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sekin hämää tässä nyky-F1:ssä että ei oikein tiedä että kenellä se valta loppujen lopuksi on. FIA pitää käsittääkseni kuitenkin virallisesti valtaa ja Berniellä on ainoastaan kaupalliset oikeudet, mutta silti monta kertaa on jo käynyt ilmi että Bernie pystyy käytännössä jyräämään omat mielipiteensä läpi FIA:n kokouksissa ilman sen suurempaa vastarintaa. Mutta nyt on sitten myös tallit alkaneet vähän "kapinoimaan" vastaan, esimerkkinä tämä Bernien uuden pistejärjestelmän kaataminen. Eli selkeyttä pitäisi saada tuohon F1:n hallintoon ja minun mielestäni nämä vanhat seniilit jäärät pitäisi ehdottomasti saada sieltä pois.
 

HemmoP

Jäsen
Itseasiassa toivoisin, että Ferrari ja pari muuta kykenevää tallia lähtevät jo vitsiksi muodostuneesta säästösarjasta. Kaikenmaailman säästösäännöstely lajissa joka ei ole koskaan ollutkaan köyhemmille tarkoitettu ? Sama kuin sadan metrin juoksussa juoksijalla olisi ihanneaika johon tähdätään, mutta ei saa alittaa drag racingin mallilla... Kuka tahansa voisi ottaa osaa ! Jee !

C-ryhmän tyyppinen prototyyppisarja järkevillä perussäännöillä ja muuten vapaat kädet suunnittelussa olisi hieno ratkaisu.

Säännöt on hinkattu nykyään sellaisiksi, että on vain yksi tapa tehdä nopea auto. Jos olisi vähemmän rajoittavia sääntöjä, niin olisi useampia tapoja ( = halvempaa ) tehdä sellainen auto joka ottaa maksimin irti esim renkaista jotka olisivat kaikilla samat. Joku suunnittelutapa suosisi erilaisia ratoja kuin toinen ja yksi suunnittelusuunta olisi kompromissiauto kaikille radoille. Vaihtelua tulisi luonnostaan.

Ralli tapettiin liialla säännöstelyllä ( B-ryhmän lopetus ) ja naurettavilla säännöillä, mitä jäi käteen ? En oikein tiedä kun ei ole tullut seurattua loebin sitikkasarjaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sellaista sirkusta tämä F1 on, että toisaalta ihan hyväkin juttu tuo Ferrarin mahdollinen lähtö, eipähän tarvitsisi seurata formuloita enää ollenkaan.

Italialaisetko pystyisivät elämään ilman formulaluokan autokilpailuja:)

Kyllä saapasmaassa kehitetään välittömästi uusi sarja jossa ajaa sitten pelkät Ferrarit jos nykyisestä muodostelmasta pois päästettäisiin. Nykyisen F1:n kuolema tuo kuitenkin on ilman legendaa.

Mua vituttaa tuo pieni, kuiva ja harmaa iso rillinen äijä joka vetelee naruja miten tahtoo. Jotain uudistusta kaipaan tän hetkiseen soutamiseen ja huopaamiseen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Niin pitkään kun Mosley puuhaa kulukattoa kaksilla eri säännöillä, saa minun puolesta vaikka kaikki tallit saavat irtisanoutua MM-sarjasta. Formula 1 pitäisi olla autourheilun kuninkuusluokka, eikä mikään tasoitusajot köyhien ja rikkaiden välillä.
Että jos se kulukatto ollaan ajamassa läpi, sen pitää olla pakollinen, ei vapaaehtoinen jonka noudattamisesta saa bonushärveleitä autoonsa.
 

trap

Jäsen
Ja tuo liike olisi todella järkevä veto, sillä muuten on hankala päästä eroon Ecclestonen mielivaltaisista päätöksistä.

Bernietä voi syyttää monista asioista ja Ecclestonekin kieltämättä yrittää vähän väliä jyrätä ties mitä älyttömiä sääntöjä läpi, mutta kyllä Max Mosley tässä on se pahan alku ja juuri.

Kulukatto ei tule toteutumaan, se on ihan varmaa. Lähes kaikki tiimit Williamsia lukuunottamatta (Force India kai vielä vähän empii) jättävät osallistumatta jos sääntöjä ei muuteta. Mosleyn taktiikka ei ole toiminut odotetulla tavalla vaan FOTA on pysynyt hyvin yhtenäisenä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kulukatto ei tule toteutumaan, se on ihan varmaa.

FIA ei nöyrtynyt budjettikattokiistassa

Ainakaan tässä ensimmäisessä kokouksessa FIA ei siis suostunut perääntymään ja sopua ei saatu. Ferrari on ainakin jo ilmoittanut lähtevänsä oikeusteitse hakemaan muutoksia sääntöihin ja tallit ovat aloittaneet oman kokouksensa jossa he päättävät jatkotoimenpiteistä.

Mielenkiintoiseksi menee siis peli. Mosleylle ja Bernielle olisi varmaan aika vaikea paikka antaa talleille taas periksi, koska se pistelaskusysteemin muutoksen kaatuminen oli varmasti jo aikamoinen arvovaltatappio heille ja siksi eivät halua antaa tallien voittaa tätäkin kiistaa. Minä kyllä toivon että nuo seniilit sedät saataisiin savustettua helvettiin ennen kuin onnistuvat tuhoamaan koko sarjan päähänpistoillaan.

Sinänsähän tuo kulujen leikkaaminen on ihan hyvä juttu enkä ainakaan minä sitä vastusta, saattaisihan se tuoda lisää tallejakin mukaan sarjaan. Mutta ongelma onkin se että nämä sedät runnovat vaan omia ideoitaan läpi ilman että tallien mielipiteitä kuunnellaan ollenkaan. Tässäkin asiassahan nimittäin tallien yhdistys FOTA oli tehnyt oman esityksensä kuinka kuluja voitaisiin leikata ilman tällaista keinotekoista kulukattoa, ja ilman sitä että sarjassa olisi kahdet eri säännöt kuten tässä FIA:n ehdotuksessa. Mutta FIA ei noteerannut tätä FOTA:n ehdotusta millään tavalla ja se kai tässä talleja eniten närästääkin, ja sen takia ovat nousemassa barrikadeille FIA:ta vastaan.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Sinänsähän tuo kulujen leikkaaminen on ihan hyvä juttu enkä ainakaan minä sitä vastusta, saattaisihan se tuoda lisää tallejakin mukaan sarjaan. Mutta ongelma onkin se että nämä sedät runnovat vaan omia ideoitaan läpi ilman että tallien mielipiteitä kuunnellaan ollenkaan.
Juuri näin, onhan se todellakin perseestä että asiota runnotaan väkisin läpi.

Mitähän mieltä liigaseurat olisi jos Jääkiekkoliitto päättäisi että SM-liigassa on vapaaehtoinen palkkakatto, ne jotka noudattavat sitä saavat pelata ilman paitsiosääntöä. Aika lailla "vastaava" tilanne.

FIA kaivaa todellakin lopullista hautaa F1:lle tällä hetkellä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juuri näin, onhan se todellakin perseestä että asiota runnotaan väkisin läpi.

Ja ainakin median mukaan tilanne on vielä se että tuo FOTA:n ehdotus olisi ilmeisesti ihan oikeasti hyvä ja toimiva, ja toisi kokonaisuudessaan enemmän säästöjä kuin tämä kulukattosysteemi. Siinä vaan kuluja leikattaisiin portaittain useamman vuoden ajan jolloin tallit eivät joutuisi samantien pistämään monta sataa ukkoa pihalle, kuten suurimmat tallit joutuisivat tekemään tämän kulukaton toteutuessa. Mutta ennen kaikkea se olisi tasapuolinen malli jolloin ei tarvitsisi olla kaksia eri sääntöjä, varsinkin kun yksienkin sääntöjen valvominen näyttää olevan FIA:lle lähes ylivoimainen tehtävä (mm. tämän kauden jatkuvat protestit).
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä onko FIA:lla ja Bernielläkään ihan kaikki loppuun asti mietittyjä. Bernie totesi hätäisen oloisesti, että Ferrarille voitaisiin antaa erityisvapauksia mm. budjettikaton valvontaan, jonka suorittaisi Ferrarin omat kirjanpitäjät. Voisi tulla protestia muilta talleilta ja "yllättäen" Ferrarin tuulitunneli-, raaka-aine-, testikulu- jne. kuiteissa olisi -50% aika yleinen näky. Muutenkin tuollainen lausunto romuttaa koko budjettikaton idean koska sitä valvoisi puolueellinen taho Ferrarin osalta.
 

HemmoP

Jäsen
Miten sitten Ferrarin lisäksi valvottaisiin esim McLarenin kuluja? Ymmärtääkseni heillä on tutkimuslaitos/tehdas jonka pyörittämiseen 40m ei taida aivan riittää. Koko kulukatto on ajatuksenakin aivan naurettava F1:stä lajina ajatellen.

Jos talleja lähtee pois, niin lisätään max autojen määrä /talli kolmeen joista kaksi ensimmäistä saisivat pisteitä. Kehityskulut ja testaaminen vapaaksi, rajoitetaan vaikka renkaita ja polttoaineen määrää ja jos tasapäisyyttä halutaan lisätä ( miksi? ), niin laitetaan voittaja-autolle lisäpainoja DTM:n tapaan. Vaikaapa 1kg/piste viimeisessä kolmessa kisassa rupeaa jo muutaman kisan jälkeen näkymään.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Bernie totesi hätäisen oloisesti, että Ferrarille voitaisiin antaa erityisvapauksia mm. budjettikaton valvontaan, jonka suorittaisi Ferrarin omat kirjanpitäjät.

Onhan tuo aika kyseenalaista, mutta toisaalta ymmärettävää koska FIA:n todennäköisesti pitäisi aika runsaasti henkilökuntaa lisätä tälläisen valvonnan suorittamiseen. En näitä juttuja ole niin tarkkaan seurannut, mutta onko tässä nyt kyse kaikkien mahdollisten kulujen valvonnasta vain vaan joidenkin tiettyjen kulujen? Eli onko tarkoitus sisällyttää kaikki mahdolliset kulut kuten esimerkiksi palkat, sosiaalimaksut, vakuutusmaksut(sosiaali+vahinko), matkalulut, ruokakulut, siivouskulut jne jne. Mikäli siellä kaikkea halutaan valvoa niin onhan tuo aika suuri työmäärä minkä se vaatii.

Aika pieneltähän tuo 45 milliä tuntuu, varsinkin kun esimerkiksi kuljettajilla on pidempiä sopimuksia voimassa. Eikö Kimillä ole vielä sopimusta jäljellä jollain 20 millin vuosipalkalla, jos ajatellaan Kimin kokonaiskulua eli palkka+sosiaalimaksut(vakuutus ja eläkemaksut)+mahdolliset luontaisedut+mahdolliset muut kulut niin yksin hänen osuutensa olisi jo aika iso osa koko budjetista.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kun Mosley puhuu, ettei Ferrarin mahdollinen irtaantuminen ole todellakaan katastrofi niin ei voi kuin ihmetellä. Tulijoita kuulemma on pilvin pimein eli kaikki halukkaat voivat lähteä menemään. Kyllä nyt on kiinnostava nähdä kenellä on munaa antaa asiassa periksi.
 

HemmoP

Jäsen
Muutenkin Mosleyn harkintakyky on nazipartyineen arveluttavaa, niin miksi tuollaista riippakiveä ja riitaisan imagon levittäjää edes halutaan pitää ko. asemassa. En olisi kovin yllättynyt jos ko. pelle ostetaan päättävästä elimestä pihalle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mosley valmis vastatoimiin F1-talleja kohtaan

Kyllä alkaa aika naurettavaksi munanvenyttelyksi mennä tuo Mosleyn touhu. Alkaa kyllä mennä mieheltä se viimeinenkin uskottavuus tällaisten kommenttien jälkeen. Eli jos "et leiki mun kanssa niin mä tulen ja rikon sunkin lelut". Olisikohan Max-pojun aika vetäytyä pikkuhiljaa eläkkeelle ja jättää FIA:n vetäminen jollekin joka kykenee jonkinlaiseen yhteistyöhön "alaistensa" kanssa.

Minä alan kyllä ihan oikeasti toivomaan että tallit laittaa nyt kovan kovaa vastaan eivätkä anna Mosleylle ja FIA:lle periksi. Nyt on menty liian kauan sanelupolitiikalla ja liian tempoilevalla johtamisella ja olisi aika suorittaa vähän tuuletusta. Nyt vaan pitäisi tallien saada yhteinen rintama aikaiseksi ja tarvittaessa vaikka kaataa koko nykyinen sarja. Siinähän sitten katsotaan kuinka suosittu ensi kauden F1-sarja on kun siitä puuttuu kaikki legendaariset ja perinteikkäät tallit (ja parhaat kuljettajat) ja tilalla on jotain tyhjästä perustettuja aasialaisten miljonäärien haistapaska-talleja kuljettajinaan eniten maksavia F1-hylkiöitä ja pikkuformulakuskeja.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika ylimielistä touhua kyllä Mosleyltä. Tämä on hyvä osoitus kuinka yksi ihminen voi toimia kuin kukkona tunkiolla. Mosley on valmis tekemään kaikkensa, että Formula 1 sarja saadaan ajettua samaan tilanteeseen kuin on rallin MM-sarja tällä hetkellä. Eipä pahemmin kiinnosta tuo ralli kun siellä on tasan tarkkaan vain ja ainoastaan 1 kuski joka ajaa voitosta voittoon. Formuloissa sentään vielä on muutama kuski jotka ajavat voitosta.

Iltasanomat uutisoi myös Mosleyn ideoista. Pisti hyvin silmään tuo kommentti "Jos toisella tallilla on kymmenen kertaa enemmän rahaa kuin toisella, se on sama kuin tallilla olisi suurempi moottori", Mosley järkeilee Autosportissa.
Ihan näin maalikon vinkki sinulle Max, kannattaisiko joskus vaikka tutustua esim. La Ligan joukkueiden budjetteihin? Pitäisikö Real Madridin ja Barcelonan pienentää budjettiaan esim. 100 miljoonalla että liigasta saataisiin tasainen ?

Toivon todella että muutama talli Ferrarin ohella lähtee meneen Formuloista. Mielenkiintoista on myös tuo että FIA voisi "estää" uuden sarjan syntymisen tarkistamalla sarjan turvallisuuden. Siis WTF ?
Ja kilpailevaa sarjaa voisi loistavasti näyttää esim. Eurosportilla kuten IRC sarjaa nyt esitetään.

Ja vielä yksi kyssäri. Miten on mahdollista että tuota Mosleytä ei saada pihalle tuosta hommasta? Tallit voisivat ihan hyvin osoittaa mieltä jätämällä pari kisaa ajamatta. Autot vaan parkkiin lähtöruudukkoon kun valot vaihtuu =)
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Itsekin olisin tuon kannalla, että tallit nyt vain osoittaisivat mieltään voimakkaasti ja jättäisivät vaikka autot lähtöruudukkoon tai kurvaisivat varikolle. Ei tuossa Mosleyn sanailussa ole mitään järkeä, vähän vain pelottaa että Berniekin on täysillä lähdössä Mosleyn kelkkaan mukaan ja sitten se on formuloiden loppu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mosley uhittelee silläkin että jos nuo muutamat tallit jättävät ilmoittautumisensa myöhässä niin voi olla etteivät enää mahdu koko sarjaan mukaan, koska hänen mukaansa siellä on 6-7 vakavasti otettavaa tallikandidaattia jo odottamassa. Minä en kuitenkaan jaksa uskoa tuohon ollenkaan. Mikäli tämä kulukatto toteutuu niin uskoisin että pari tallia saattaa uskaltautua mukaan mutta tuo 6-7 on jo kyllä ihan paskapuhetta.

Ja jos ajatellaan että Ferrari, Renault, Red Bull, Toro Rosso ja Toyota päättäisivät vetäytyä sarjasta niin mistäpä F1-talleille moottorit siinä tapauksessa? Tällä hetkellä asiakasmoottoreita muille talleille toimittavat juurikin Ferrari, Renault ja Toyota, sekä Mercedes-Benz. Jos BMW ei ala myymään moottoreitaan muualle niin Mersu jäisi siten ainoaksi moottoritoimittajaksi, ja en oikein jaksa uskoa että heidän resurssinsa riittävät toimittamaan moottoreita McLarenin lisäksi kaikille muille talleille. Siellähän jäisi nimittäin Williams ja Force India nykyisistä talleista ilman moottoreita, sekä tietenkin nämä uudet tallit (en usko että näiden uusien tulokkaiden joukossa on yhtään autotehdasta mukana).

Kyllähän Max ja Bernie tietysti keksisivät idean jostain standardimoottorista jota kaikkien tallien pitää käyttää, mutta en oikein usko että sellaisenkaan kehittäminen onnistuisi enää niin lyhyellä aikataululla, ja toisekseen tyydyttäisikö tämä ratkaisu sitten Mercedes-Benziä ja BMW:tä? Jos Mersu valitaan tuon moottorin valmistajaksi niin BMW vetäytyy varmasti koko touhusta, ja sama toisin päin. Ja jos joku ihan ulkopuolinen valitaan moottorivalmistajaksi niin en usko että Mersu ja BMW sitäkään nielee. Minä en oikein näe että Mosley pystyy tästä tilanteesta poistumaan millään tavalla voittajana, joko hän joutuu antamaan talleille periksi tai sitten koko sarja kaatuu omaan mahdottomuuteensa. En oikein jaksa uskoa siihenkään että tallit enää antaisivat periksi ja suostuvat tähän kulukattoon.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Kuinkas FIA heitä määräilisi jos esim. tälläinen uusi sarja tulisi eronneiden tallien toimesta? En ole aivan varma FIA:n ja muidenkin kattojärjestöjen asemasta mutta voisivathan ne eronneet tallit perustaa oman fiansa tms. organisaation. Lähteä kokonaan pois FIA:n alaisuudesta. Ilmeisesti ainakin teoriassa mahdollinen mutta käytännössä se olisi aika iso harppaus kun heidän pitäisi luoda kaikki sopimukset, säännöt, markkinointi jne. tyhjästä.

Mutta outoa, että Mosley lähtee uhkailemaan tuolla tavalla. Mielestäni jälleen yksi syy miksi tallien kannattaisi pitää kantansa.

Lisäyksenä sen verran, että Mosley mielestäni ehkä bluffaa noilla uusilla tiimeillä ja yrittää sillä saada nykyiset mukaan noihin sääntöihinsä, että eivät mahtuisi ensi kaudelle. Jos uudet tulokkaat ovat ajamassa ensi vuonna niin luulisi heistä olevan medioissakin enemmän juttua. USGP tms. jenkkitallilla oli yksi "paneelikeskustelu" ja tähän mennessä pientä toimintaa parin kymmenen henkilön voimin. Prodrive on ollut tulossa jo monta vuotta ja projekti näyttäisi olevan paikallaan. Lola on tehnyt pienempiä formuloita, muttei sieltäkään mitään suurempaa hehkutusta ole tullut F1:sten suhteen. Lisäksi kun ns. valmiit tallit eivät tule esim. Super Aguri (toki talousongelmia) niin vaikea uskoa, että nuo täysin uudet tulokkaat tulisivat nykyisen kaltaiseen sarjaan. Ehkäpä tämän takia Mosley haluaa nuo budjettikatot, samat moottorit jne, joiden avulla nuo uudet tulokkaat voisivat tulla helpommin mukaan. Sinällään hyvä ajatus saada lähtöruudukko täyteen mutta käytetyt keinot ehkä vähän ontuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös