Formula 1 – kausi 2009

  • 327 330
  • 2 061

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Red Bull oli kyllä nopea myös tyhjillä tankeilla Q1 ja Q2:ssa, ja samaa sanoi Button aika-ajon jälkeen. Toivottavasti heillä ja Brawnilla olisi suht samanlaiset bensat niin voi tulla aika hyvä vääntö voitosta. Alonsolla varmasti kevyempi auto kuin muilla siinä aivan kärjessä, toki paikkaa paljon myös hanskalla mutta en jaksa uskoa, että viime yönä saadut uudet osat olisivat kertalaakista näin hyviä. He ajoivat niillä vain pari kierrosta ennen aika-ajoa.

Hamiltonin ja Kimin osalta aika perussetti, Hamiltonilla kuitenkin selkeästi kauden paras aika-ajo tähän asti. Molemmilla kuitenkin vauhtia uupuu ja eipä heitä tv-ruuduissakaan paljoa näy, joten paha sanoa mitään. Onneksi Kimi kuitenkin voitti taas Massan, joka teki pienen virheen Q2:ssa viimeisellä nopealla. Perä irti ja se oli siinä. Tiukkojen marginaalien takia kaikki pienetkin virheet näkyvät heti sijoituksessa.

Toyota ehkä pieni pettymys. Tervettä uhoa oli havaittavissa molemmilla kuskeilla ennen viikonloppua, että Kiinassa menisi hyvin. Trullilta ihan ok suoritus, kuitenkin pikkaisen jäi uupumaan. Ehkä Red Bull oli vaan niin nopea, että Trulli jäi vähän varjoon. Glockilla on rasitteena se vaihdeaskin vaihto mutta silti oli huono aika-ajo. Samoin Nicolta odotin parempaa, auto näytti hyvältä ja latoi hyviä aikoja pitkin aika-ajoa mutta ehkä tässäkin Red Bull ja Alonso pääsivät iskemään puskista.

Saas nähdä montako siipeä rikotaan lähdössä. Aika tiukat mutkat heti alkuun ja taistelu jatkuu täällä perinteisesti vielä pari mutkaa tuon alkukarusellin jälkeen.
 

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamiltonin ja Kimin osalta aika perussetti, Hamiltonilla kuitenkin selkeästi kauden paras aika-ajo tähän asti. Molemmilla kuitenkin vauhtia uupuu ja eipä heitä tv-ruuduissakaan paljoa näy, joten paha sanoa mitään. Onneksi Kimi kuitenkin voitti taas Massan, joka teki pienen virheen Q2:ssa viimeisellä nopealla. Perä irti ja se oli siinä. Tiukkojen marginaalien takia kaikki pienetkin virheet näkyvät heti sijoituksessa.

Kimillä ja Lewiksellä on luultavasti aika paljon enemmän bensaa, koska erot muissa osioissa oli kuitenkin aika paljon pienempiä. Nyt eroa oli Kimillä lähes kaksi ja Lewiksella 2,5 sekuntia. Uskon myös samoin, että Alonsolla ainakin on auto aika kevyt, vaikka uuden diffuusorin ja muiden osien hyödyn selkeästi huomaakin. On muuten ärsyttävää, kun se autojen paino ilmoitus kestää näköjään joka kerta älyttömän kauan. Nyt kun tälläinen uusi päätös on tehty, niin painon voisi ilmoittaa heti aika-ajojen jälkeen, ei pitäisi olla liian vaikeaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saas nähdä montako siipeä rikotaan lähdössä. Aika tiukat mutkat heti alkuun ja taistelu jatkuu täällä perinteisesti vielä pari mutkaa tuon alkukarusellin jälkeen.

Ja Heikkikin lähtee taas tuolta keskijoukosta niin saas nähdä joko pääsisi edes sen yhden kierroksen ajamaan... Heikillä kävi tänään vähän huono tuurikin kun nopealla kierroksella tuli niin paljon liikennettä eteen että kierros piti jättää kesken. Vaan tiedäpä sitten että olisiko se vauhti sittenkään riittänyt enää viimeiselle osiolle.

Nicon bensamäärä kyllä kiinnostaa koska oli koko ajan ihan nopeimpien joukossa mutta lopulta jäi sitten kuitenkin yli sekunnin kärjestä, Nicollahan on tainnut olla näiden superpehmeiden renkaiden kestävyyden kanssa ongelmia joten yrittävätköhän jotain vähän erilaista taktiikkaa ja Nico olisi siksi raskaammalla autolla kuin muut kärkimiehet?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mukavat pyristelyt oli taas. Red Bullit ovat olleet koko viikonlopun hyvässä vireessä ja kyllähän heidät pitää huomenna ehdottomasti laskea mukaan voittotaisteluun, vaikka ovatkin varmasti vähän kevyemmällä kuormalla kuin esimerkiksi Brawn GP:t. Brawnit tulevat nousemaan huomenna kolmen sakkiin ilman mitään ongelmia, se on lähes varmaa. Ferrari ja McLaren näyttäisivät olevan tällä hetkellä aika tasoissa ja molemmissa talleissa tällä hetkellä ne ns kakkoskuskit ovat ihan oikeasti hitaampia. Heikki ottaa nokkiin koko ajan Lewikseltä ja Kimi peittosi nyt toistamiseen Massan, kun tämä teki nopeimmalla kierroksella virheen, toki malesiassa talli mokasi Massan kohdalla, mutta olihan mies siellä muutenkin Kimin perässä, kun katsotaan kierrosaikoja.
Renault toi jotain uusia osia tuohon diffusooriin ja se näyttäisi auttaneen jonkun verran, Alonso on melko varmasti kevyellä autolla, mutta uskoisin, että vauhdilla mitattuna he pystyvät nyt jo kamppailemaan keskikastissa ihan tasapäisesti McLarenin ja Ferrarin kanssa, se on sitten eriasia mihin Alonson rahkeet huomenna riittää. BMW:n vauhti on ollut koko viikonlopun todella surkeata ja nyt Kubicakin joutuu starttaamaan kolmanneksi viimeisestä ruudusta, Heidfeld ajoi sentään hiukan paremmin. Onko muuten niin, että Kubicallakin on nyt tuo KERS? Siitä pitää sanoa sen verran, että ei varmaankaan mene kauaa kun kaikki heivaavat laitteen autosta helvettiin, ei toimi oikein kenelläkään, nopeammin autot pelittää ilman sitä.

Vettel estää Kovalaista

Voipi olla siis, että Vetteliltä lähtee vielä paalu?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskon myös samoin, että Alonsolla ainakin on auto aika kevyt, vaikka uuden diffuusorin ja muiden osien hyödyn selkeästi huomaakin.

Ainakin Renaultin Pat Symonds on sitä mieltä, että uusi diffuusori on vastus nopeuden parantumiseen. Uusi diffuusori oli vain Alonson autossa ja hän nousi heti eturiviin. Vanhan mallisella diffuusorilla ajanut Piquet jäi 16. Vähän epäilen itsekin, että bensamäärä olisi kuitenkin suurempi tekijä kuin diffuusorimuutos, mutta pianhan nähdään polttoainemäärät ja siihen voi lopettaa spekuloinnit.

Heikki on muuten tehnyt kyseenalaista historiaa kauden alussa olemalla ensimmäinen kuljettaja F1-historiassa, joka keskeyttää kaksi ensimmäistä kisaa 1. kierroksella. Tämä tieto on totta Maikkari-varauksella.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bensamäärät

Kolme ensimmäistä miestä erittäin kevyillä autoilla liikenteessä ja Alonso tosiaankin ajoi höyryt tankissa.

Heikki tulee olemaan taas huomenna niin pulassa startissa tuolla kuormalla. Kimilläkään ei tule olemaan helppo homma pidellä KERS Hamiltonia takana.
 

trap

Jäsen
Tässä vielä bensamäärät tekstimuodossa ja sijoitusten mukaan järkättynä:
1. Vettel 644.0kg
2. Alonso 637.0kg
3. Webber 646.5kg
4. Barichello 661.0kg
5. Button 659.0kg
6. Trulli 664.5kg
7. Rosberg 650.5kg
8. Raikkonen 673.5kg
9. Hamilton 679.0kg
10. Buemi 673.0kg
11. Heidfeld 679.0kg
12. Kovalainen 697.0kg
13. Massa 690.0kg
14. Glock 652.0kg
15. Nakajima 682.7kg
16. Bourdais 690.0kg
17. Piquet 697.9kg
18. Kubica 659.0kg
19. Sutil 648.0kg
20. Fisichella 679.5kg
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli kuten arvelinkin niin Alonso aika kevyellä autolla, ja myös Red Bulleilla oli paljon vähemmän bensaa kuin Brawneilla. Rosbergin pieni bensamäärä oli negatiivinen yllätys koska eroa kärkeen tuli sitten lopulta aika paljon. Räkä, Hamilton ja Buemi tuosta kärkikymmenikköön selvinneistä selkeästi raskaammilla autoilla mukana ja se näkyi heidän ajoissaankin.

Heikillä on kyllä hurja määrä bensaa tankissa mutta KERS saattaa kompensoida sitä vähän startissa. Toivotaan vaan että tällä kertaa ei tule mitään kolareita tai ulosajoja vaan että Heikki pääsisi ongelmitta liikenteeseen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimiltä kyllä hyvä suoritus, kun tässä vertaa auton suorituskykyyn. Sellainen maksimi, mitä tuolla nyt voi saada irti tällä hetkellä. Hamiltonilla kuulemma kehittyneempi (uudempi) etusiipi autossa, kuin Heikillä. Heikkihän tuota siipeä kokeili harjoituksissa ja oli silloin Hamiltonia nopeampi. Toivotaan nyt, että Heikki pääsisi maaliin ja hyvässä lykyssä pisteille.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/04/861122
Kimi ja talli hiukan "hanskannut" rengasvalinnoista. Outoa kyllä, jos kaikkia superpehmeitä renkaita on jo käytetty muutaman kierroksen verran. Niillä kun ei muutenkaan pääse kovin kovaa montaakaan kierrosta. Nyt sitten pari kierrosta vähemmän, joten voitanee odottaa Kimille (tietysti monelle muullekin) aika lyhyttä stinttiä jossain kohtaa kisaa. Nykyferrarin tuntien eiköhän homma jotenkin kusta huolella. "ajappa kimi superpehmeillä nyt sitten maaliin asti (kierroksia jäljellä 20) ja vedä alkuun kovaa, niin saadaa etua muihin ja eivät kerkeä kuromaan sitä ennen maalia..."

Malesian kisan kooste F1.comista katsottuna olikin juuri Ferrarin koomailua. Kimi huutaa radioon "SO WHERE IS THE RAIN?!!"

Kimin asemat ovat kuitenkin hyvät tässä kisassa. Kaikki riippuu (yllätys !) siitä miten lähtö onnistuu ilman KERS'iä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimin asemat ovat kuitenkin hyvät tässä kisassa. Kaikki riippuu (yllätys !) siitä miten lähtö onnistuu ilman KERS'iä.

Kimin kohdalla huono juttu on se että auto on painava ja nyt ei ole KERSiä käytössä, kun taas pykälää taempaa lähtee Hamilton lähes samanpainoisella autolla ja KERSin kanssa. Ferrareillahan on tällä kaudella menneet startit aika nappiin mutta kuinka iso osa KERSillä on ollut sitten siinä?
 

HemmoP

Jäsen
Onko tuosta KERSsistä näkynyt tietoa, että miten se vaikuttaa auton bensiinin kulutukseen ? Tuskin niitä kaikkia lisäheppoja vain sähköstä saadaan vai ?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko tuosta KERSsistä näkynyt tietoa, että miten se vaikuttaa auton bensiinin kulutukseen ? Tuskin niitä kaikkia lisäheppoja vain sähköstä saadaan vai ?

Muistan lukeneeni jostain että se vähentäisi kulutusta hieman, mutta kyse on todella pienestä jostain ihan parin prosentin erosta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kimi ja talli hiukan "hanskannut" rengasvalinnoista. Outoa kyllä, jos kaikkia superpehmeitä renkaita on jo käytetty muutaman kierroksen verran. Niillä kun ei muutenkaan pääse kovin kovaa montaakaan kierrosta. Nyt sitten pari kierrosta vähemmän, joten voitanee odottaa Kimille (tietysti monelle muullekin) aika lyhyttä stinttiä jossain kohtaa kisaa.

Eipä tuotakaan voi olla ihmettelemättä. Kun tiedetään ko. renkaan kesto ja muistetaan mitä kävi Kimille Melbournessa samoilla renkailla niin miksi niitä piti mennä tuhlaamaan jo Q1:ssä? Ilmeisesti haluttiin varmistaa, ettei käy kuten Massalle Malesiassa. Onhan siinä tietty omat riskinsä jos jättää nopean vedon yhden yrityksen varaan. Ajovirhe, ruuhkaa tms voi aina tulla.

Rengaspenailua oli myös mäkillä Kovalaisen mukaan. Viimeiselle vedolle tarkoitettuja renkaita pidettiin ulkona ilman renkaanlämmittimiä liian kauan eikä niitä saatu sitten toimimaan kunnolla.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tuo Alonson taktiikka välttämättä huono ole. Ne pehmeät renkaat eivät kuitenkaan kestä pitkää stinttiä, niin ajetaan ne pois tuolla 9 kierroksen stintillä (jos ne noin 10 kierrosta kestää hyvinä). Saa hyvän lähtöruudun ja loppukierroksille hyvät renkaat. Ainakin Australiassa oli voittava taktiikka näin päin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimin mielestä MM-taisto on ohi.

Ymmärrän hyvin tuon ajattelumallin, sillä Ferrarilla ei juuri tällä hetkellä ole realistisia mahdollisuuksia voittaa kisoja tai päästä edes palkintopallille ilman muiden epäonnea. Auto ei ole kilpailukykyinen ja vaikka nopeutta varmasti löytävätkin lisää, niin muutkin parantavat kalustoaan koko ajan. Etumatkaa pisteissä ei välttämättä ole vielä liikaa, mutta tuolla autolla ei tavoiteta sarjan kärkeä, vaan jäädään lisää koko ajan. Tänä vuonna kärjessä on uusia talleja ja kuljettajia, joka on ihan hyvä lajin kannalta. Aina voitosta ajavalle kuskille taas lienee turhauttavaa ajella kilpailukyvyttömällä autolla ynnämuita-sijoja. Ei silti kannattaisi julkisesti myöntää tässä vaiheessa tappiotaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hamiltonilla alkaa käydä kaverit vähiin

McLarenilla ilmeisesti alkaa olla aika tulehtuneet välit tämän valehtelujupakan seurauksena. Tämä syntipukiksi joutunut Ryan on ollut tallin väen keskuudessa pidetty henkilö ja siitä ei oikein pidetä että Hamilton pesi kätensä ja sysäsi kaiken Ryanin niskaan.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Hamiltonilla alkaa käydä kaverit vähiin

McLarenilla ilmeisesti alkaa olla aika tulehtuneet välit tämän valehtelujupakan seurauksena. Tämä syntipukiksi joutunut Ryan on ollut tallin väen keskuudessa pidetty henkilö ja siitä ei oikein pidetä että Hamilton pesi kätensä ja sysäsi kaiken Ryanin niskaan.

En yhtään ihmettele närkästystä, välillä on ollut tunne että Hamilton(it) omistaisi koko tallin ja muut on vaan kynnysmattoja.
Jatketaanpas vielä vähän. Itsehän olen tiukasti sitä mieltä että tämäkin laji on joukkueurheilua, kuski vaan sattuu olemaan se näkyvin osa palapelistä.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Jaha, tuli näköjään poistettua oma viesti. No, pointti oli siinä etten oikein pidä siitä että lähdetään turva-auton takaa. Toivottavasti nyt kohta pääsevät ajamaan kilpaa oikeasti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaha, tuli näköjään poistettua oma viesti. No, pointti oli siinä etten oikein pidä siitä että lähdetään turva-auton takaa. Toivottavasti nyt kohta pääsevät ajamaan kilpaa oikeasti.

Tuohan on vaan ihan sen takia että vältetään ne tilanteet että joku vaikkapa eturivin kuljettaja jää lähtöruutuun ja autojen nostattamassa vesisumussa takaa tulijat eivät pysty sitä mitenkään näkemään. Tuollainen seisovan auton perään törmääminen on todella vaarallista ja niitä yritetään juuri välttää tällä SC:n takaa starttaamisella.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Tuohan on vaan ihan sen takia että vältetään ne tilanteet että joku vaikkapa eturivin kuljettaja jää lähtöruutuun ja autojen nostattamassa vesisumussa takaa tulijat eivät pysty sitä mitenkään näkemään. Tuollainen seisovan auton perään törmääminen on todella vaarallista ja niitä yritetään juuri välttää tällä SC:n takaa starttaamisella.
Se on ymmärrettävää ja ihan hyvä. Mutta miksi silloin ei esim kelpaisi ns lentävä lähtö vaikka heti yhden kierroksen jälkeen?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se on ymmärrettävää ja ihan hyvä. Mutta miksi silloin ei esim kelpaisi ns lentävä lähtö vaikka heti yhden kierroksen jälkeen?

Tuosta olen samaa mieltä ja ihmettelinkin liveseurantaketjussa että miksi SC:n perässä ajettiin niin pitkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös