Formula 1 – kausi 2009

  • 325 730
  • 2 061

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En ihmettelisi yhtään vaikka Elwis päättäisi tämän jupakan varjolla kääntää takkia ja hylätä McLarenin ja siirtyä ajamaan Brawnille. Lewis on aikasemmin vannonut ajavansa McLarenilla koko uransa, mutta nyt kun huomaa, että kalusto ei ole kilpailukykyinen ja olisi kenties mahdollista siirtyä voittaja-autoon niin heti unohtuu vanhat puheet.

Niin äkkiäkös sitä nyt takin kääntää ja vaihtaa tallia. Etenkin kun Brawn on tällä hetkellä sarjan ylivoimaisin talli. Mutta mutta, joko Jensoni tai Rebenssi antaisi sitten tilaa ja Brawn nyt ei Jenssonia pihalle laita. Se on varma juttu. Rubenssin voisi ehkä vaihtaa, mutta kyllä se Rubenssi osaa kuitenkin autoa säätää ja kehittää paremmin kuin Lewisi.
Ja miten Lewisi tulisi toimeen Jenssonin kanssa ? Jenssoni on nyt kuitenkin Brawnin ykköskuski, tyytyisikö Lewis kakkoskuskin rooliin. Vuosi 2007 on hyvä esimerkki siitä kun samassa tallissa on kaksi kuskia jotka molemmat haluavat olla / luulevat olevansa tallin ykköskuski. Lopulta jää kummallekin luu vetävä käteen vai miten se oli.
 

HemmoP

Jäsen
Brawnilla ei ole mitään käyttöä itsekkäälle tuuliviirelle joka todennäköisesti vain sekottaisi tiimissä vallitsevan hyvän hengen. Katsokaa vaikka hamiksen faijaa kun se pyörii varikolla/gridillä, eipä näy kovin usein porukkaa juttusilla.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Sehän olisi hauskaa nähdä Elwiksen ajamassa sijoilla 15-20 Brawnilla, kun Button napsii voittoja voiton perään, eise uuteen autoon hyppääminen käy missään sekunnissa ei edes jumalan pojalta Elwikseltä. 3 kisaa Brawnilla ja potkut persuksiin ja sitten Intian voimalla ajamaan seuraavaksi 5 kaudeksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kannata aliarvioida Hamiltonin kykyjä koska kyllä se autoa ajaa osaa, on varmasti yksi kovimmista rattimiehistä koko porukassa. Mutta siinä olen samaa mieltä että Brawnilta olisi typerä veto tässä vaiheessa kenkiä Barrichello ja ottaa Hamilton tilalle, koska heillä näyttäisi olevan hyvä ja toimiva tiimi. Button on osoittanut että hän on voittava kuljettaja kun kalusto on vaan kunnossa, ja Barrichello pystyy varmasti sopeutumaan paremmin "apukuljettajan" rooliin kuin Hamilton. Brawnin tiimi näyttää tällä hetkellä niin vahvalta että minusta heillä ei ole käyttöä Hamiltonille tässä tilanteessa. Mutta tietysti Hamilton on, kuten sanoin, yksi kovimmista rattimiehistä sarjassa ja hänen avullaan on helppo saada sponsoreita joten vaikeahan tuollaisesta miehestä on kieltäytyäkään jos saatavilla on.


EDIT: Luca Baldissieri muihin tehtäviin

Ferrari on sitten siirtänyt tämän strategioista vastanneen Baldessierin pois kisatiimistään joksikin haistapaskan koordinaattoriksi ja tilalle on siirretty Schumin ja Räikkösen ex-kisinsinööri Chris Dyer. Saas nähdä tuleeko tämän siirron myötä Ferrarin taktiikoihin jotain järkeä, aihetta ainakin olisi.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Renaultin uusi diffuusori on valmis

Käytössä uusi diffuusori on jo Kiinassa, mikäli vetoomustuomioistun sallii kaksiosaisten diffuusoreiden käytön. Kyseessä on protoversio, joten etukäteen on mahdoton arvioida sen tuomaa hyötyä testikiellon takia. Vapaissa harjoituksissa nähdään, onko Rellulle apua kohutusta diffuusorista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
FIA hyväksyi kaksoisdiffuusorit

Eli tuo vetoomus ei siis mennyt läpi ja varmasti jo aika pian tullaan näkemään kaikilta talleilta omia versioitaan noista diffuusoreista. Se on sitten eri asia miten ne jälkikäteen kyhätyt versiot toimivat ja miten pitkään menee ennen kuin kunnolla toimivia versioita saadaan aikaiseksi. Kyllähän tämä taas lisää mielenkiintoa tuo loppukaudelle koska voimasuhteet saattaa taas hyvinkin muuttua - tai sitten ei.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lewis-boy taitaa olla oikein pahimmanlaatuinen gloryhunter. Siltä on alkanut näyttää. Jättää vuotavan laivan heti kun ei kaikki mene mieleisellä tavalla ja kiukuttelee ja vollottaa kuin hemmotelluin kakara.

Rasittava tapaus, ehdottomasti vastenmielisimpiä formulakuskeja koskaan. Toivottavasti ei voita enää yhtäkään mestaruutta lisää urallaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Rasittava tapaus, ehdottomasti vastenmielisimpiä formulakuskeja koskaan. Toivottavasti ei voita enää yhtäkään mestaruutta lisää urallaan.

Mulla oli aivan samalaisia tuntoja jo herran ekan kauden aikana. En oikein osaa sanoa mikä tuossa jannussa kiristi jo silloin äärimmäisen paljon. Tuskan taakkaa lisää isukki, joka pyörii varikolla mekaanikkojen kintuissa. Kuljettaa tuo Lewis autoa kuitenkin hyvin ja siitä hatun nosto. Ajaminen se pääasia taitaa kuitenkin olla...tai pitäisi olla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lewis-boy taitaa olla oikein pahimmanlaatuinen gloryhunter. Siltä on alkanut näyttää. Jättää vuotavan laivan heti kun ei kaikki mene mieleisellä tavalla ja kiukuttelee ja vollottaa kuin hemmotelluin kakara.

Rasittava tapaus, ehdottomasti vastenmielisimpiä formulakuskeja koskaan. Toivottavasti ei voita enää yhtäkään mestaruutta lisää urallaan.

Niin tämä kaveri on saanut kaiken kuin tarjottimella. Okei kaveri on taitava kuljettaja, mutta hyvin harva pääsee heti tulokaskaudellaan ajamaan huipputallissa. Itse en yhtään pidä Lewiksestä juuri tuon Ted Raikkaan kuvauksen perusteella.
Viime kauden mestaruus tuli vähän "tuurilla", mutta minkäs teet. Kimillä olisi siinä yhdessä kisassa ollut hyvä sauma vetästä Lewiksen eteen pääsuoran päässä. Olisi ollut kyllä mielestäni sitten Lewiksen syy joka tuli tuhatta ja sataa sinne mutkaan kuten aina ennenkin, Kimi oli silloin edellä ja muistaakseni edellä ajava saa yhden kerran vaihtaa ajolinjaa. Siihen olisi jäänyt kyllä Ferrarikin mutta eipä olisi Lewiskään jatkanut.
Lewiksen kannattaisi muistaa se että vaikka hän olisi kuinka hyvä tahansa niin jos käytös on 5 vuotiaan tasolla niin voi unohtaa paikan aika monessa tallissa
 

Carlos

Jäsen
Asiaan liittyen, niin myöskin Schumi oli aikansa vihatuin ja ärsyttävin formulakuski. Ja paras. 7 mestaruutta puhunee puolestaan.

Hamiltonissa on paljon samaa, mielestäni tämän hetken paras kilpailukuljettaja, jopa kirkkaasti, mutta ärsyttävä, NIIN ärsyttävä. En tiedä onko se sitten syy vai seuraus.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Schumi kuitenkin teki myös vuosia ahkerasti töitä, kehitti ja myös uurasti talleissa jotka ei olleet voittaja-ainesta heti. Hänellä oli kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä. Hamilton voi olla nyt omana aikanaan lähes tai yhtä hyvä kuski, mutta Schumin periksiantamattomuutta ja sitoutumishalukkuutta hänellä ei tunnu olevan. Hamiltonin pitää saada heti kaikki ja nyt, tai muuten tulee itkua ja syytöksiä joka puolelle ja mitä ilmeisimmin kiristämistäkin. Hemmoteltu valmiin pöydän ääreen totuttautunut kakara ja sitä kautta hänestä ei ole suureksi kuskiksi koskaan.

Toki Schumissakin oli omat ylimielisen sietämättömät ja röyhkeät piirteet, mutta hänen kokonaisvaltainen suvereeni osaamisensa ja sitkeytensä tekee hänestä kuitenkin lajin suurmiehen. Hamiltonista en usko, että vastaavaksi on ikinä, ei vaikka voittaisi useammankin mestaruuden. Tai sitten saa kyllä kasvaa henkisesti aika valtavasti ja pian.

Tälläistä kehua henkilöltä, joka ei Schumista erityisesti koskaan pitänyt. Hän kuitenkin työnteollaan ansaitsi menestyksensä ja asemansa, Hamiltonista en ole niinkään varma. Edelleenkin haiskahtaa tuotteelta koko jannu.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Hienoa huomata, että täällä todella arvostetaan erästä kaikkien aikojen parasta F1-kuljettajaa eli Michael Schumacheria. Hamilton on kieltämättä persoonana ärsyttävä, mutta toisaalta onhan mies myös helvetin hyvä kuljettaja. Ja itse en kaataisi tätä koko valehteluskandaalia miehen niskaan, kyllähän McLaren on suurin syyllinen ja saa katsoa peiliin. Aivan naurettavaa pelleilyä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimi heittänyt luun kurkkuun F1 Racing-lehden toimittajalle.
Ihme porukkaa nuo toimittajat, kyselevät samoja juttuja aina ja olevinaan kummastelevat vastauksia. Ei kai sitä kaikkien tarvi antaa diibadaababullshit-vastauksia, voi myös kertoa totuuden kuten Kimi on aina tehnyt. Yököttää esim. Hamiltonin kaltaiset "i want to thank god" vastausten antajat, äijä ei varmasti ajattele oikeasti tuolla tavalla. Tätä kuvastaa myös nuo Hamiltonin vuoden takaiset kommentit uran loppuun asti ajamisesta McLarenilla. Heti kun ei olekkaan sarjan ykkösauto alla, niin jo on toinen ääni kellossa!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aivan mahtavaa Kimiltä taas. =)

Juuri tuosta konstailemattomasta ja suorasukaisesta tyylistä pidän Räikkösessä. En sinänsä itse ole ihan noinkaan välinpitämätön, että en välittäisi mitä muut puhuu ja ajattelee, mutta arvostan suuresti jos joku noudattaa omaa tyyliään ja pidättäytyy kaikesta paskanpuhumisesta ja joutavasta jaadajaadasta, mitä esim. jo tässä usein mainittu Hamilton tuntuu tekevän ihan leipätyökseen. No smalltalkiin ja tekoystävällisyyteen tottuneet erinäiset eurooppalaiset voivat sille ylistykselle ja hehkuttelemiselle lämmetä ja se menee jatkuvasti läpi. Minusta on hienoa, että joku uskaltaa olla tinkimättömästi oma itsensä, eikä nuoleskele ja mielistele minkä ehtii.

Turha esittää kaikkien kaveria, jos ei sellainen ole. Ja harvapa on.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alkaa kuulostaa aika vaaralliselta jos talli alkaa pyöriä noin paljon yhden kuljettajan (tai hänen isänsä) pillin mukaan. Schumillahan tämä toimi koska hänellä oli hyvä yhteistyösuhde sekä Todtin että Brawnin ja muiden Ferrarin (ja aiemmin Benettonin) ydinhenkilöiden kanssa mutta Lewisin kohdalla näyttää vähän siltä että pappa-Hamilton ei tule toimeen oikein kenenkään kanssa... Ensin Alonso, sitten Ryan ja nyt jo peräti Ron Dennis... Kuka seuraavaksi? Whitmarsh? Kohta McLaren on sellaisessa tilanteessa että kaikki osaavat miehet on karkoitettu ja Hamiltonit pitävät valtaa tallissa jossa on vain epäpäteviä jees-miehiä. Ei ole varmaan Heikilläkään mikään unelmavirka tuollaisen tallin kakkoskuljettajana.

Ja tuosta Kimistä olen ihan samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa. Vaikka Kimin käytös välillä on vähän kuin "räkänokalla" niin jotenkin tuollaista asennetta osaa arvostaa tuossa joskus niin ylikorrektissa maailmassa. Kimi sanoo asiat niin kuin ne on eikä edes yritä mielistellä ketään. Kimi ei lähde mukaan mihinkään politikointiin jota F1:n ympärillä on aina ollut, vaan ei vaan yksinkertaisesti välitä paskaakaan mitä muut puhuvat ja tekevät. Minua on aina ärsyttänyt F1:ssä tällaiset kommentit joita esim. Massa ennen kauden alkua esitti, kuinka hän on tallin ykköskuski ja kuinka koko Ferrari pyörii hänen ympärillään jne. Kimi ei puhu mitään vaan yrittää vaan ajaa autoa helvetin kovaa. Kaiken maailman Massat ja Coulthardit saisivat ottaa oppia tuosta asenteesta!
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Täytyypä itsekin sanoa, että tuo Kimin haastattelu on aivan loistavaa settiä! Ihan kuin Kimi olisi tässä vuosien saatossa miehistynyt ja kasvanut selkeästi muutenkin, onhan hän jo kahdeksisen vuotta F1-piireissä ollutkin ja täyttää tänä vuonna 30 vuotta.

Tuollainen fuck the world -asenne sai minut kyllä nauramaan positiivisella tavalla. Kimi ei silti hauku muita, ei käy mediapeliä, ei yritä pönkittää egoaan - kuten niin moni F1:ssä - hän vain kulkee omaa tietään ja muut saavat sanoa ja ajatella ihan mitä huvittaa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kohta McLaren on sellaisessa tilanteessa että kaikki osaavat miehet on karkoitettu ja Hamiltonit pitävät valtaa tallissa jossa on vain epäpäteviä jees-miehiä. Ei ole varmaan Heikilläkään mikään unelmavirka tuollaisen tallin kakkoskuljettajana.
Hamilton toitotti että hän on valmis vaihtamaan tallia mutta kukapa ottaa moista kiukuttelijaa, vaatisi varmaan ehdotonta ykköskuskin pestiä ja isukki tulee kylkiäisenä patsastelemaan. Kyllähän se rattia vääntää ja autoa kuskaa vauhdilla, kyseessä on kuitenkin joukkuelaji. Tosiaan ukkoa kokeneimmasta päästä lähtee kun yksi nuori jannu tuntuu nykivän naruja, vai isänsäkö niitä kiskoo. Saapa nähdä mitä ensi kisa tuo tullessaan, onko varikolla välit kylmät mutta etäiset.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä näytä Ferrarin tilanne yhtään paremmalta Kiinan GP:n alla kuin kauden alku muutoinkaan. Kiinan GP:n vapaissa harjoituksissa ilman KERSiä ajaneet Räikkönen ja Massa jäivät kauas kärjestä. Massa oli parempi kaksikosta ja sijoittui 11. ja Räikkönen 14. McLaren ei pärjännyt sekään lopulta sen kummemmin, vaikka 1. vapaat sujuvatkin hyvin. Hamilton oli 13. ja Kovalainen sentään yhdeksäs.

Kimin ero kärkeen oli 1,375 sekuntia joka on formula1:ssä ikuisuus. Tallin sisältä myönnetään, ettei KERSistä luopuminen paranna kilpailukykyä. Kisoihin lähetään puolustavasti ja haetaan parasta mahdollista tulosta. Tuo kuulostaa omiin korviin melkein luovuttamiselta ja säälipisteiden keruulta. Todennäköisesti eroa uusiin kärkitalleihin on liikaa sekä McLarenilla että Ferrarilla. Massan mukaan KERSistä luopuminen on askel taaksepäin. Vaikealta näyttää suomalaisten kausi.

Whitmarsh tarjoutui eroamaan,mutta erotarjous hylättiin. Syynä siis Australian GPn valehtelujupakka.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Maikkarin mukaan Kovalaisella samanlainen kohtelu kuin Hamiltonilla. Kuitenkin BBC:n harkkalähetysten mukaan Hamiltonilla oli uudet osat (etusiipi ja diffuusori) kiinni ja Heikki ajeli vanhoilla. Toki on suurelta osin varmaan testiä osien toimivuuden suhteen. Ekassa harjoituksessa Hamilton oli nopein mutta toisessa sessiossa Heikki oli nopeampi. Edit: Eipä niillä ollut kuin yhdet osat uutta siipeä ja diffua.

Renkaista taitaa tulla taas aikamoinen härdelli, jos ajetaan kuivassa säässä kilpailu. Kiinassa on samat renkaat kuin Autraliassa eli superpehmeä ja medium eli 1 ja 3 neljästä vaihtoehdosta (1 pehmein, 4 kovin). Nicon mukaan superpehmeä tuhoutuu aika äkkiä ja medium-seokseen on hankala saada kunnollista lämpöä. Mukava nähdä kuinka kisassa sitten ajetaan ja millä rengastaktiikoilla. Superpehmeän takia tuskin kukaan ajaa yhdellä stopilla.

Itse näkisin, että kisa kannattaisi aloittaa superpehmeillä. Koska niillä ei voida ajaa montaakaan kierrosta kilpailukykyistä vauhtia, ehkä 10, niin tällöin eka stintti on lyhyt. Täten myös bensakuorma Q3:ssa olisi pieni, joten on hyvät edellytykset ajaa hyvä aika aika-ajon ratkaisuosiossa. Tai sitten kaikki ajaa näin ja tilanne on normaali. Lisäksi superpehmeät kun on käytetty alussa niin voi taistella täysillä kisan loppuun asti. Olisi aika kova riski vetää kilpailun loppu näillä renkailla, jos niiden kunto heikkenee äkisti. Valuu koko kisa hukkaan, jos lopussa porukka painaa ohi molemmilta puolilta. Kun käytetään superpehmeät alussa niin on mahdollista vielä paikata loppukisasta, jos tuli ongelmia alussa.

Tai voihan se olla myös käänteinen tilanne, eli joku ajaa sen viimeisen stintin superpehmeillä. About 7-8 kierroksen ajan pommittaa schumimaisesti aika-ajovauhtia ja pari hienoa ohitusta ennen ruutulippua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Renkaista taitaa tulla taas aikamoinen härdelli, jos ajetaan kuivassa säässä kilpailu. Kiinassa on samat renkaat kuin Autraliassa eli superpehmeä ja medium eli 1 ja 3 neljästä vaihtoehdosta (1 pehmein, 4 kovin). Nicon mukaan superpehmeä tuhoutuu aika äkkiä ja medium-seokseen on hankala saada kunnollista lämpöä. Mukava nähdä kuinka kisassa sitten ajetaan ja millä rengastaktiikoilla. Superpehmeän takia tuskin kukaan ajaa yhdellä stopilla.

Mielenkiintoista että taas juuri tälle radalle on tuotu nuo superpehmeät kumit, kun käsittääkseni tämä Kiinan rata on renkaiden kulutusten kannalta yksi pahimmista (kuten kaikki nämä Tilken suunnittelemat uudet radat). Tulee varmaan kyllä olemaan taas vaikeuksia monella noiden kumien kanssa. Taktikointi nousee aika tärkeään asemaan, että osaa juuri oikealla hetkellä käyttää nuo "paskarenkaat" pois.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Shanghai ei ole kovinkaan turva-autoherkkä rata, joten todennäköistä on, että superpehmeitä käytetään ihan kisavauhdilla. Yrittäisikö joku kenties hakea paalupaikka ultrakevyellä ja sitten pysähtyä muutaman kierroksen jälkeen. Tai sitten jättää stintti kisan loppuun. Keskellä kisaa sen käyttäminen ei ehkä niin todennäköistä ole.

Itse kyllä odotin, että Shanghaissa olisivat kovemmat rengasvaihtoehdot käytössä (eli kova ja pehmeä). Bahrainin rata ei mielestäni ole niin kova renkaille, oikeastaan vain pari pitempää mutkaa ja ne eri suuntiin, joten kuormitus jakautuu tasaisemmin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bahrainin rata ei mielestäni ole niin kova renkaille, oikeastaan vain pari pitempää mutkaa ja ne eri suuntiin, joten kuormitus jakautuu tasaisemmin.

Juu, Bahrain taitaa olla ainoa näistä Tilken radoista joka on kovempi jarruille kuin renkaille. Tämä sen takia että siellä ei tosiaan ole näitä pitkiä "ajettavia" mutkia vaan enemmänkin hitaita neulansilmiä pitkien suorien päässä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika mielenkiintoinen ja yllättävä aika-ajo, tietää hyvää kisaa ajatellen. Mielenkiintoista on nähdä bensamäärät, tuo Alonson kakkossija ainakin epäilyttää vähän että olisikohan aika kevyellä autolla liikenteessä. Kimi ja Hamilton taas jäivät aika paljon tässä viimeisellä osiolla muista, samoin Nico joka on ollut koko ajan kuitenkin nopea. Voi olla että kärkipäässä on aika erilaisia taktiikoita.

Hamilton taitaa muuten olla ainoa kärkipään auto jolla on KERS käytössä joten voi olla että hän onnistuu lähdössä jokusen pykälän nousemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös