Mainos

Formula 1 – kausi 2008

  • 372 083
  • 2 732

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toivottavasti Kimi tajuaa nyt tuomionsa ja auttaa loppukaudesta Felipeä mestariksi, niinkuin Felipe auttoi viime kaudella Kimiä.

Jos olisit räkän pöksyissä niin luovuttaisitko itse noin pienessä piste-erossa kun kolmannes kisoista on ajamatta?
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Tämä kisa meni Kimillä sekoilussa Monacon GP:n kanssa tasoihin.

Nopeasti unohtui se tallin moka ennen kisaa, josta seurasi varikon läpiajorangaistus? Tosin ei mennyt kisa muutenkaan putkeen mutta vaikea se on nousta sellaisen jälkeen enää kunnolla kisaan mukaan.

edit. vielä Monacossa missä ohittaminen on vaikeaa polkupyörälläkin.
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Vituiks se taas meni. Ja mitä tulee tuohon keskusteluun Kimin aika-ajoista, niin en ymmärrä, miksi pitää aina laittaa 3 kierrosta enemmän löpöä kuin Massalle. Jos kerran Kimille on aina pakko laittaa painavampi auto, niin eikö ihan 1 kierroksen ero Massaan riittäisi. Silloin Ferrarilla olisi hyvät mahikset saada eturivin paikat joka kisaan. Nyt Kimi antaa sen 2 kierroksen verran tasoitusta. Ja sama juttu Heikin kanssa. Tänäänkin ajoi selvästi raskaimmalla autolla kärkiporukasta.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toivottavasti Kimi tajuaa nyt tuomionsa ja auttaa loppukaudesta Felipeä mestariksi, niinkuin Felipe auttoi viime kaudella Kimiä.

Missäs vaiheessa se Felipe auttoi vime kaudella Kimiä? Elokuun lopussako (Unkarin GP:n jälkeen), kun johti Räikköstä mm-sarjassa pisteellä..? Ja nyt on vielä yksi kisa (yht 6) enemmän jäljellä kuin viime vuonna.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos olisit räkän pöksyissä niin luovuttaisitko itse noin pienessä piste-erossa kun kolmannes kisoista on ajamatta?

En tietenkään luovuttaisi, mutta kyllä tilanne on tällä hetkellä todella tukala. Viime kaudella tilanne oli ihan erillainen kun Räikkönen oli sarjan nopein loppukaudesta, nyt Massa on nopein, sitten Hamilton ja Kimi kolmantena. Mikäli tasaarvoisuus jatkuu, niin Hamilton kruisailee mestaruuteen.
 

scholl

Jäsen
En usko mihinkään pakkolaittamiseen. Räkällä ei vain tällä hetkellä vauhti riitä kärkitaisteluun.

Ferrarilla moottoriongelmia ja Massa joutuu ajamaan ensi kisassa Spassa samalla moottorilla. Se voi olla heille riski, joten Hamilton voi päästä taas enemmän karkuun. Haugin mukaan Hamiltonilla oli eilen niin kipeä selkä, että oli vaikea osallistua aika-ajoon ja pohtivat voiko kilpailla. Siinä mielessä aika hyvä suoritus.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tuli tosta ferrarin aika-ajo virheestä mieleen, että eikö kuski loppujenlopuksi itse päätä millä taktiikalla kulloiseenkin sessioon lähdetään ?

Ferrareilla on ollut semmoinen tapa jo viimevuodesta, että Q2 paremman ajan ajanut saisi päättää ensin taktiikkansa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Massan voitto uhattuna?

EDIT: Jaahas, näköjään pelkillä sakoilla selvinnee, jos tuomaristo päättää häntä rangaista.


Mikäs tausta sillä muuten oli, että espanjalaisyleisö buuasi podiumilla olleelle Hamiltonille? Oliko se jotain viime kauden peruja?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Massan voitto uhattuna?

EDIT: Jaahas, näköjään pelkillä sakoilla selvinnee, jos tuomaristo päättää häntä rangaista.


Mikäs tausta sillä muuten oli, että espanjalaisyleisö buuasi podiumilla olleelle Hamiltonille? Oliko se jotain viime kauden peruja?
Eiköhän se juuri ollut viime kauden Alonso-Hamilton "sodan" peruja.
Aiemmin keväällähän Hamilton sai Espanjan testeissä kuittia ihonväristään, jonka johdosta FIA aloitti aika herkästi oman rasisminvastaisen kampanjan.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mikäs tausta sillä muuten oli, että espanjalaisyleisö buuasi podiumilla olleelle Hamiltonille? Oliko se jotain viime kauden peruja?

Eihän sillä taida muuta taustaa olla kuin se, että Alonso ei tykkää Hamiltonista, niin ei sitten tykkää espanjalais yleisökään. Eli viimekauden peruja kyllä.
 

J.Petke

Jäsen
Olipahan taas tuttua tuubaa tuokin kisa.

Ihmetyttää kun jokaisella radalla sanotaan, että on vaikea rata ohittaa. Ja koko ajan kuitenkin rakennetaan uusia ratoja missä on samat ominaisuudet. Minkä takia perkele sitten ei rakenneta semmoista rataa missä olisi ohituspaikkoja enemmän? Eikö tuosta hyötyisi koko laji? Pistetään sopivia kurveja ja ajokaista tarpeeksi leveäksi.

Hieno rata muuten tuo Valencian rata.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos Ferrarilla koneongelmat jatkuvat niin Hamiltonille antavat kunnolla tasoitusta. Nyt Massa ajaa tällä koneella Span, jossa mennään Kemmelissä ja takalenkin lopulla kaasupohjassa pidemmän aikaa. Sitten Monza vielä myöhemmin, jonne Massa saa uuden koneen mutta Kimillä näillä näkymin sama kone kuin Spassa.

Vielähän tässä on kisoja. Kimille aina vahva Spa, Monza, uusi Singaporen iltakisa, mahd. sateiset Japani ja Kiina sekä Brasilia. Kaikkea voi sattua ja jos Kimi saisi vauhdin päälle esim. Spassa ja sieltä voitto niin ei tässä kaikkea olla hävitty.

Ihme homma tuo taktiikka Ferrarilla. Nyt esim. Hamilton saa aina väh. sen kakkosruudun kun Kimille annetaan enemmän bensaa. Jos Massa on niin ylivoimainen aika-ajoissa niin miksei auteta sitten Kimiä kevyemmällä bensalla? Olisi syömässä edes pisteitä kovimmalta vastustajalla.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
. Nyt Massa ajaa tällä koneella Span, jossa mennään Kemmelissä ja takalenkin lopulla kaasupohjassa pidemmän aikaa. Sitten Monza vielä myöhemmin, jonne Massa saa uuden koneen mutta Kimillä näillä näkymin sama kone kuin Spassa.

Massa sanoi tiedostustilaisuudessa, että he miettivät jopa tätä yhtä moottorinvaihtoa tässä tilanteessa.
 

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Eiköhän Ferrarin olisi aika nostaa kissa pöydälle elleivät ole tehneet sitä, että Massa siirtynee 1 kuskiksi ja Kimi jää vain varmistamaan tallien mestaruudesta. Tulokset kyllä puhuvat karua kieltä, että Massa on ylivoimasesti parempi kuski aika-ajoissa ja itse kilpailussa kuin tallitoveri Kimi. Vaikka kuinka yrittäisi katsella sinivalkoisten lasien läpi niin sokaisee Massan ylivertaisuus ja Kimin heikkous tärkeiden kisojen alla.
Onko Kimillä monivuotinen soppari ferrarin kanssa vaiko loppuuko tämän vuoden pettymykseen ajot Ferrarin tallissa?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eiköhän Ferrarin olisi aika nostaa kissa pöydälle elleivät ole tehneet sitä, että Massa siirtynee 1 kuskiksi ja Kimi jää vain varmistamaan tallien mestaruudesta.

Nosta mirri pöydälle ihan yksin. Kolmannes kisoista ajamatta ja piste-ero todella pieni jos verrataan mihin tahansa kauteen tässä vaiheessa. Jos sun pettymys on Kimin heikosta menestyksestä huono niin silloinko pitäisi luovuttaa?

No et sä tämän mielipiteen kanssa yksin ole. Italian lehdistö ja paskantärkeät spekulaattorit tulevat myös rummuttamaan tätä. Jos tahti jatkuu samana vielä muutaman kisan niin sitten mahdollinen mestaruus Massalle varmasti pedataankin Ferrarin puolelta. Tässä ehtii kuitenkin tapahtumaan paljon vielä ennen kuin mestarista on selvyys. Harvoin näin tasaista kautta ajetaan ja kuitenkin vaaditaan talleille selkeitä ykkös- ja kakkoskuskeja.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nosta mirri pöydälle ihan yksin. Kolmannes kisoista ajamatta ja piste-ero todella pieni jos verrataan mihin tahansa kauteen tässä vaiheessa. Jos sun pettymys on Kimin heikosta menestyksestä huono niin silloinko pitäisi luovuttaa?

No et sä tämän mielipiteen kanssa yksin ole. Italian lehdistö ja paskantärkeät spekulaattorit tulevat myös rummuttamaan tätä. Jos tahti jatkuu samana vielä muutaman kisan niin sitten mahdollinen mestaruus Massalle varmasti pedataankin Ferrarin puolelta. Tässä ehtii kuitenkin tapahtumaan paljon vielä ennen kuin mestarista on selvyys. Harvoin näin tasaista kautta ajetaan ja kuitenkin vaaditaan talleille selkeitä ykkös- ja kakkoskuskeja.
Juuri näin.
Seuraavassa kisassa, jos vaikka Massalla hajoaa auto tai ei saa pisteitä ja Kimi sattuisi voittamaan, niin johan taas olisi tilanne uusi.
Mutta se nyt on sentään selvää, että Kimillä ei ole varaa samanlaiseen keskeytykseen, kuin tänään eli, että itse keskeyttää ja pahimmat vastustajat ottavat maksimipisteet. Hamiltonillahan nyt olisi tavallaan "varaa" siihen yhteen keskeytykseen.
Pelottavan luotettava tuo McLaren on nyt pari kautta ollut ja samalla, kun Ferrarista ei oikein voi tietää milloin poksahtaa, niin kyllä tässä Hamilton on aika vahvoilla.
Tosin sitten, kun (jos) se McLaren hajoaa, niin se saattaakin käydä pahimmassa mahdollisessa kohdassa.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Olipahan taas tuttua tuubaa tuokin kisa.

Ihmetyttää kun jokaisella radalla sanotaan, että on vaikea rata ohittaa. Ja koko ajan kuitenkin rakennetaan uusia ratoja missä on samat ominaisuudet. Minkä takia perkele sitten ei rakenneta semmoista rataa missä olisi ohituspaikkoja enemmän? Eikö tuosta hyötyisi koko laji? Pistetään sopivia kurveja ja ajokaista tarpeeksi leveäksi.

Tilkehän on koittanut juuri suunnitella ratoja, missä ohittamiseen olisi hyvät mahdollisuudet, mutta nykyformulat on vaan sellasia pelejä, että se ohittaminen on aina äärimmäisen vaikeaa. Uusin ratoihin on pyritty sisällyttämään pitkiä suoria, jotka päättyvät tiukkoihin mutkiin, mutta tätäkin on kritisoitu siitä, että radoista tulee liian paljon kiihdytä-jarruta-luonteisia.

Melkeinpä ainoita mahdollisuuksia olisi iskeä johonkin rataan sellainen ainakin 2 km pitkä suora, mutta se tuottaisi taas muita ongelmia kun rata-alue laajenisi valtavasti.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse en usko, että Räikkösen ongelmat aika-ajoissa ovat sinänsä kiinni bensamääristä. Aiemminhan Räikkönen tunnettiin siitä, että raskaalla lastilla syntyi vertailukelpoinen tulos, joka sitten kisassa tuli näkyviin, kun muut menivät ennen varikolle. Aika-ajoissa Massa on ollut selkeästi Kimiä edellä tällä kaudella ja viimeisten kolmen kisan ajan muutenkin, jos pois otetaan Massan konerikko. Silverstonesta lähtien 4 viimeistä kisaa ovat olleet Räikköseltä vaisuja, vaikka Unkarissa hän pääsikin muiden ongelmien vuoksi kuohujuoman pariin. Terästäytymisen varaa on.
 

trap

Jäsen
Joo, ei tuo ohittamisen vaikeus oikeastaan radoista ole kiinni. Noilla autoilla on niin vaikea seurata toista autoa ja joka radalla on se yksi oikea ajolinja, ja jos sen ulkopuolelle menet niin on todella liukasta. Vaikea sitten sanoa, että mikä lääke oikeasti tepsisi ja ohitukset saataisiin nousuun. Toivottavasti ensi vuonna tapahtuvasta aerodynamiikan karsimisesta olisi jotain hyötyä.
 

scholl

Jäsen
Nosta mirri pöydälle ihan yksin. Kolmannes kisoista ajamatta ja piste-ero todella pieni jos verrataan mihin tahansa kauteen tässä vaiheessa. Jos sun pettymys on Kimin heikosta menestyksestä huono niin silloinko pitäisi luovuttaa?

Ei pidä luovuttaa. Luovuttaminen tarkoittaa jarimattilatvaloita eli siirrettäisiin kimi Toro Rossolle loppukaudeksi. Eikai kukaan sitä tarkoita, vaan sitä, että haetaan tallimestaruutta ja parempi kuski eli Massa ajaa henk.koht. mestaruudesta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei pidä luovuttaa. Luovuttaminen tarkoittaa jarimattilatvaloita eli siirrettäisiin kimi Toro Rossolle loppukaudeksi. Eikai kukaan sitä tarkoita, vaan sitä, että haetaan tallimestaruutta ja parempi kuski eli Massa ajaa henk.koht. mestaruudesta.

Niinpä niinpä. Tästä kokkoskuskin asemasta tässä juuri olemme vääntäneet kättä. Riippuu tietenkin siitä, miten asian haluaa ymmärtää.

Hieman sekeämmin...Tuskin Kimi on vielä tässä vaiheessa kautta halukas tallin kanssa yheistyöhön saattaakseen Massan mestaruuteen. Piste-eroa on kuitenkin niin vähän. Pisteet ratkaisevat tässä lajissa eikä jonkin lehtimiehen tai fanin tunne siitä, että Kimi on loppukauden kisoissa luuseri.

Pari totuuden torvea tosin vielä löytyy...Kaiken kokenut Lauda ja skottien oma kommentaattori, ikuinen kakkonen David. Ja jos "Darkman" jotain sanoo niin sehän on totta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös