En usko, että Kimin vauhti on minnekään kadonnut, se ei vain realisoidu aika-ajoissa, tämähän on ollut jo "tiedetty" fakta koko Ferrari-uran. Mistä se sitten johtuu?
Ei se Kimin vauhti tosiaankaan mihinkään ole kadonnut, vaikka juuri nyt ei kulje oikeastaan mihinkään.
Nykyinen kilpailumenestys johtuu ensinnäkin siitä, että Ferrari käyttää ties kuinka montaa eri simulaatiota selvittäessään, millä taktiikalla kilpailu kuuluu ajaa, että loppuaika on mahdollisimman pieni. Ja kun näitä laskelmia aikansa tehdään, niin lopputulema näyttää aina samanlaiselta, ja Kimin kisat ovat näin toistensa kopioita. 5-6 sija aika-ajoissa, eikä kisassa mitään asiaa kärkeen. Tämä kaikki on teoreettista laskemista, johon sitten kuskin toivotaan pystyvän radallakin. Jokainen vaihteen vaihtohetki, jarrutuksen aloitus jne. Kaikki yksityiskohdat ovat jo etukäteen tiedossa, kuinka se kilpailu pitäisi mennä. Mutta ongelma on siinä, että tämä on todellakin vain teoriaa.
Mutta kun tuo auto ei nyt todellakaan sovi Kimin ajotyylille, niin tulos on nähtävissä kisasta toiseen. Auto sopii todella hyvin Massalle, joka ajaa "pehmeämmin" kuin Kimi.
Ferrarin inssien pitäisi nyt ottaa se lusikka kauniiseen käteen, ja kokeilla tosiaankin sitä jo aiemmin mainittua taktiikkaa, jossa Kimi lähtisi Q3:een kevyellä autolla. Jos se tietokonesimulaatio näyttää, että Kimi olisi hitaampi, niin mitä sitten. Ei tässä seinään puskemisessakaan mitään järkeä ole. Saavuttamalla paalupaikan kevyellä autolla Kimi kyllä häipyy horisonttiin aika nopeasti, ja taistelee kisan voitosta ihan siinä kuin kuka muukin tahansa.
Aerodynamiikka noissa autoissa on nykyisin sillä tasolla kaiken maailman evineen, että jos ajat 100 metriä lähemmäksi edellä olevaa, niin pidosta ei ole mitään tietoa, kun seuraavan kerran kosketaan jarrupolkimeen. Tämä on toinen seikka, mikä erityisesti on tällä hetkellä Kimiä vastaan. Kimin ajotyyli on liian agressiivinen perässä ajamiseen. Eturiviin pitäisi päästä hinnalla millä hyvänsä, mutta nuo insinöörien retaleet eivät tätä ongelmaa mukamas ymmärrä.