Mainos

Formula 1 – kausi 2008

  • 372 655
  • 2 732

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei Kimistä mitään kakkoskuskia tehdä, enkä tiedä onko siinä mitään järkeäkään? En usko, että Räikkösen motivaatio olisi mikään parhaimmanlainen, jos joutuisi alistumaan apukuskiksi. Parempi vaan antaa miehelle täydet saumat ottaa tarvittaessa täydet pisteet ja sitä kautta auttaa varmasti tiimiä eniten.

Kimi antifanien märkä uni tietysti, että mestari alistettaisiin noin, mutta en usko, että tulee ihan heti tapahtumaan.

Mestaruus alkaa kyllä pahasti karata, ellei ihan lähikisoissa ala otteet kohentumaan. Sitten se on kyllä ihan kahden kuskin kauppaa.
 

Kashonyia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Juhani Tamminen
Räikkönen kakkoskuskiksi loppukauden ajaksi ja voivat olla Ferrarilla varmoja, ettei Räikkönen aja siellä enää kilpailuakaan.
Ei viime kaudella koko Italian alushousuja kostuttanut, monimiljönääri kultapoika ja Suomen himoituin ukkomies enää kerran kaikkein kirkkaimmalle huipulle noustuaan ala alistumaan kenenkään kakkoskuskiksi. Eikä pidäkään alistua.

Massa ei ikinä tule olemaan niin hyvä kasvo Ferrarille kuin Kimi, vaikka voittaisikin maailmanmestaruuden tällä kaudella. Massa on toiminut statistina siellä Ferrulla jo niin kauan, että ihmiset ovat jo tottuneet häneen ja siihen että Massa on aina vähän sen toisen, pikkuisen paremman kuljettajan varjossa. Ainoa keino millä Kimi tuon asemansa Ferrarilla voi menettää on se , että haistattaa v*tut koko F-ykkösille ja pyörittelee donitsia kesken kilpailuiden maalisuoralla. Räikkönen on tuhat kertaa "kuumempi" kasvo Ferrarille kuin Massa ja se onkin tärkein syy, minkä takia Kimi pystyy asemansa tallissa säilyttämään vaikka ajo ei aina oikein kulkisikaan. Toki tämäkin sitten muuttuu, jos Räkä vetää 20 kisaa putkeen ilman palkintopallisijoituksia, mutta niin tuskin tulee käymään.

Edit. Ja mitä Hamiltoniin tulee, niin koko tyyppi on niin ärsyttävä perseenreikä, että toivottavasti ei tule ikinä voittamaan yhtään mitään. Koko tyypistä tulee juuri sellainen ärsyttävä Ronald McDonald -fiilis - aamut hymyillään kameralle ja esitetään maailman parasta tyyppiä ja kaikkien kaveria, ja illaksi mennään sitten kotiin nussimaan kuollutta kissaa ja kiduttamaan kehitysvammaista sammakkoa.

Tässä hyvä video häpyhuuli-hamiltonista http://www.youtube.com/watch?v=o2zCon5n7PI

Ja ei, Hamiltonin ihonvärillä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Olkoon mun puolesta vaikka vihreä, samanlainen väkisin koossa pidettävä tarralappu se olisi silti.
 
Viimeksi muokattu:

Valtteri

Jäsen
Kyllä on Kimi vajonnut keskinkertaiseksi kuskiksi, samalle tasolle näiden kovalaisten, trullien ja heidfeldien kanssa ja se on jo aika surkeeta. Kimiltä on kadonnut nopeus täysin, ei mitään mahdollisuuksia ole ollut pitkään aikaan taistella Massan ja Hamiltonin kanssa voitoista.. Tuo kaksikko menee tällä hetkellä kaukana edellä muista. Oikeestaan Kimi ei edes ansaitse ajaa tuolla autolla, joka on sarjan paras auto, niin surkea Kimi on jo pitkän aikaa ollut..

Tuo lempinimi Iceman vähän huvittaa nykyään.. Kimi on ollut tällä kaudella melkein jokaisessa aika-ajossa hidas, kun vertaa samalla autolla ajavaan Massaan joka ottaa eturivin paikkoja jatkuvasti. Kylmäpäisyyttä siinä tarvitaan, kun pitäisi ajaa yksi huippukierros, täysillä ja ilman virheitä. Kimiltä ei tätä kylmäpäisyyttä ole tällä kaudella löytynyt, vaan melkein aina on tullut virheitä nopealla kierroksella ja sitten sitä lähdetään kisaan paikoilta 4-7. Autossa ei ole mitään vikaa, sen on Massa huikealla nopeudellaan todistanut ja Ferrarilla on tälläkin kaudella sarjan paras auto. Joku Kubica ajaisi tuolla Kimin autolla voitoista joka kisassa.. Mestaruuteen ei noin hitaalla kuskilla ole mitään mahdollisuuksia enään, eikä se vauhti sieltä noin vaan löydy..

Kimiltä ei ole koko kautena edes yhtä kunnon ohitusta nähty, mutta Massalta ja Hamiltonilta on monia..

Kyllönen on muuten selvästi enemmän Kovalaisen puolella, kuin Kimin. Kun Kovalainen meni lähdössä Kimin ohi, niin Kyllönen heitti siihen, että HIENOA!
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Ihme paskapuhetta, eilenhän Kimi oli ainut joka keksi muuten niin vitun tylsään kisaan jotain jännitettä. Ajoi tikkumiehen päälle ja sen jälkeen räjäyttää ferrarin koneesta männät kattoon, tapahtuiko siellä muka jotain muuta? Oli todella puuduttava kisa ja Monacon juna-ajeluakin katselee mielummin kuin tuota uutta "katu"rataa.

Onneksi Spa koittaa seuraavaksi ja mielenkiintoista nähdä miten Eau Rouge kohtelee kuskeja kun autoista ei löydy enää luistonestoja. Ainakin alkukauden ajo-otteilla Hamilton lentäisi mutkasta ulos kivassa spinnissä seinään. Mitään ei olla vielä ratkaistu mestaruuden suhteen.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Kylmäpäisyyttä siinä tarvitaan, kun pitäisi ajaa yksi huippukierros, täysillä ja ilman virheitä. Kimiltä ei tätä kylmäpäisyyttä ole tällä kaudella löytynyt, vaan melkein aina on tullut virheitä nopealla kierroksella ja sitten sitä lähdetään kisaan paikoilta 4-7. Autossa ei ole mitään vikaa, sen on Massa huikealla nopeudellaan todistanut ja Ferrarilla on tälläkin kaudella sarjan paras auto. Joku Kubica ajaisi tuolla Kimin autolla voitoista joka kisassa.. Mestaruuteen ei noin hitaalla kuskilla ole mitään mahdollisuuksia enään, eikä se vauhti sieltä noin vaan löydy..


Otetaanpas pitkästä aikaa osaa tähän nykyään umpitylsään lajiin.

Olet oikeassa, mutta samalla väärässä. En usko, että Kimin vauhti on minnekään kadonnut, se ei vain realisoidu aika-ajoissa, tämähän on ollut jo "tiedetty" fakta koko Ferrari-uran. Mistä se sitten johtuu? Kimihän itse on sanonut, että renkaiden lämpötila ei ole nopealla kierroksella optimaalinen, joka tietenkin saattaa jotain selittää; samaan aikaan on syytä sanoa, että silti aika-ajoissa ei Ferrarilla saisi jäädä sijoille 4-7.

Sitä kuitenkin ihmettelen, että miksi Ferrari ei sitten kokeilisi välillä sellaista taktiikkaa, että Kimi ajaisi erittäin kevyellä autolla Q3:n ja katsoisi, jos vaikka sattuisi olemaan nopeampi tai peräti nopein? Onko niin, että Q2:n nopeampi (kuten on esitetty) dominoi tavallaan myös tallikaverin taktiikkaa ja jos niin, niin mitä järkeä tässä olisi? (Ellei sitten Ferrarin sisällä ole klikkejä eli tietoa ei jaeta eli Massan kisainsinööri on parempi kuin Räikkösen) En nimittäin usko, että esimerkiksi 5-6 kierrosta vähemmän bensaa tuottaa saman tuloksen kuin se on nyt. Kuitenkin Räikkösen ongelmat aika-ajoissa vaatisivat nyt hieman luovempaa lähestymistapaa nopeaan kierrokseen, sillä ennen eilistä kisaa Kimi taisi kuitenkin johtaa esimerkiksi Hamiltonia nopeissa kisakierroksissa 7-0; se kertoo kisavauhdista, joten kevyellä autolla järjetön hyökkäys voisi olla kokeilemisenarvoinen.

Toisaalta samaan aikaan tuntuu, että tämä nyt vain on välikausi Kimille, syystä tai toisesta. Aika leimaavaa oli tuo eilinen, kun Kimi jäi juuri silloin nopeampana (?) Massan taakse tämän tullessa varikolta, vaikka Massa olisi varmasti voinut antaa Kimin mennä ohi ilman, että voitto olisi vaarantunut; tällöin Räikkönen olisi voinut tosissaan haastaa Kovalaisen.

Katsotaan nyt kuitenkin vielä loppukausi ja ensi kausi, jolloin esimerkiksi renkaiden muutokset saattavat aiheuttaa merkittäviä heilahduksia voimasuhteissa, niin kuskien kuin tallienkin kesken.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sitä kuitenkin ihmettelen, että miksi Ferrari ei sitten kokeilisi välillä sellaista taktiikkaa, että Kimi ajaisi erittäin kevyellä autolla Q3:n ja katsoisi, jos vaikka sattuisi olemaan nopeampi tai peräti nopein? Onko niin, että Q2:n nopeampi (kuten on esitetty) dominoi tavallaan myös tallikaverin taktiikkaa ja jos niin, niin mitä järkeä tässä olisi? (Ellei sitten Ferrarin sisällä ole klikkejä eli tietoa ei jaeta eli Massan kisainsinööri on parempi kuin Räikkösen) En nimittäin usko, että esimerkiksi 5-6 kierrosta vähemmän bensaa tuottaa saman tuloksen kuin se on nyt.

Niinpä. Ilmeisesti joissain talleissa (kuten Ferrarilla esimerkiksi) Q2:sen nopeampi kuski saisi ensimmäisenä valita kierroksen jolla tullaan sisään. No tämähän on vain yksi kierros tästä varikkokäynti-ikkunasta niin miksi sen hitaamman pitää sitten ottaa enemmän bensaa? Jos nyt esim. Massa valitsee kierroksen 18 niin miksi Kimin pitää aina ottaa kierros tyyliin 20-22. Kimihän voisi valita vaikka kierroksen 15 ja ajaa paalulle ja sitten vetää yhden stintin kisassa pari kiekkaa kauemmin. Varmasti olisi paremmilla sijoilla ruutulipulla kuin nyt jumittamalla alonsojen ja trullien takana huonon aika-ajon ja lähdön jälkeen. Koska kisavauhtia on niin tuskin kevyempi ensimmäinen stintti sitä tuhoaa. Nythän Massa on muutaman kerran ajanut kevyimmällä autolla paalulle ja tulokset ovat olleet ihan hyviä kun esim. Hamilton ei pysty vastaamaan kisan alkupuoliskolla vauhtiin koska se muutaman kymmenyksen etu kevyemmän bensan takia säilyy joka kierroksella ennen stoppia.

Onneksi on kautta vielä jäljellä ja mielenkiintoisia kisoja (ainakin muutamalla radalla voi ohittaa) niin eiköhän tilanteet muutu. En pitäisi ollenkaan mahdottomana, että ajettaisiin vielä n. 3 sadekisaa (esim. Spa, Japani ja Kiina). Jos ei noissa tule epätavallisia lopputuloksia kärjen osalta (mikäli sataa) ja sitä kautta piste-erot muutu niin ihme on.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kehnoja kisoja tullut oikea rypäs Kimille niin omien esitysten, kuin myös surkean taktiikan vuoksi. Olisi se mielestäni kohtalaista antaa Kimin koittaa kevyellä autolla eturiviin, kun nykyinen taktiikka ei ainakaan tällaisilla radoilla toimi. Nopeimpia kierroksia on kuitenkin tullut 7 ja kisavauhti on parempaa kuin aika-ajoissa suhteessa muihin. Nyt olisi sitten Räikkösen valtakunta Spa vuorossa ja sieltä olisi viimeinen tilaisuus aloittaa kiri. Jos Spassakin tulee takkiin Hamiltonilta ja Massalta mestaruus on kyllä menetetty. Voitto Spasta hyvällä ajolla niin tilanne on vielä auki. Täytyy toivoa, ettei käy niin kuin Silverstonessa, että kun lähtöasetelmat on suomalaisittain hyvät niin silloin tulee vettä ja kunnolla. Spa toki on epävakainen paikka sään puoleen.

Heikki oli taas tavallisen mauton lähtöä lukuunottamatta, jossa sitten änki Räikkösen eteen tulpaksi. Valencian rata on varsin komea, mutta ei kyllä ohituksia nähty. Harmillista että aika-ajojen merkitys on aivan hirveän iso yli puolella radoista.

Sebastian Vettelille voi kyllä edelleen povata hienoa tulevaisuutta. Auto kun saatiin paremmaksi niin Vettel on ottanut oikein kunnon harppauksen eteenpäin varsinkin aika-ajoissa. Red Bullilta kenties jokusen vuoden päästä Ferrarille?
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Olipahan eilen kisa Kimiltä. Tällä kaudella Jäämieheltä ollaan muutenkin nähty kummallista hapuilua ja erikoisia virheitä (esim. Melbournessa jarrutus pitkäksi, Monacossa Sutilin perään ja eilen mekaanikon yli). Nyt olisi korkea aika herätä ja palata takaisin omalle tasolle tai noutaja tulee.

Spa:n kisa tulee Kimin kannalta hyvään saumaan ja sieltä olisi syytä ottaa voitto. Esimerkiksi perättäiset voitot Spa:sta ja Monzasta ja homma näyttäisi taas paremmalta.

Mutta onko paras roihu ja sammunut Kimin sisältä viime vuoden jälkeen. Kummallisen levollinen oli Räikkönen eilenkin kisan jälkeen, vaikka kisa oli katastrofi. Tässä on mielestäni huomattava ero muutaman vuoden takaiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
En usko, että Kimin vauhti on minnekään kadonnut, se ei vain realisoidu aika-ajoissa, tämähän on ollut jo "tiedetty" fakta koko Ferrari-uran. Mistä se sitten johtuu?
Ei se Kimin vauhti tosiaankaan mihinkään ole kadonnut, vaikka juuri nyt ei kulje oikeastaan mihinkään.

Nykyinen kilpailumenestys johtuu ensinnäkin siitä, että Ferrari käyttää ties kuinka montaa eri simulaatiota selvittäessään, millä taktiikalla kilpailu kuuluu ajaa, että loppuaika on mahdollisimman pieni. Ja kun näitä laskelmia aikansa tehdään, niin lopputulema näyttää aina samanlaiselta, ja Kimin kisat ovat näin toistensa kopioita. 5-6 sija aika-ajoissa, eikä kisassa mitään asiaa kärkeen. Tämä kaikki on teoreettista laskemista, johon sitten kuskin toivotaan pystyvän radallakin. Jokainen vaihteen vaihtohetki, jarrutuksen aloitus jne. Kaikki yksityiskohdat ovat jo etukäteen tiedossa, kuinka se kilpailu pitäisi mennä. Mutta ongelma on siinä, että tämä on todellakin vain teoriaa.

Mutta kun tuo auto ei nyt todellakaan sovi Kimin ajotyylille, niin tulos on nähtävissä kisasta toiseen. Auto sopii todella hyvin Massalle, joka ajaa "pehmeämmin" kuin Kimi.

Ferrarin inssien pitäisi nyt ottaa se lusikka kauniiseen käteen, ja kokeilla tosiaankin sitä jo aiemmin mainittua taktiikkaa, jossa Kimi lähtisi Q3:een kevyellä autolla. Jos se tietokonesimulaatio näyttää, että Kimi olisi hitaampi, niin mitä sitten. Ei tässä seinään puskemisessakaan mitään järkeä ole. Saavuttamalla paalupaikan kevyellä autolla Kimi kyllä häipyy horisonttiin aika nopeasti, ja taistelee kisan voitosta ihan siinä kuin kuka muukin tahansa.

Aerodynamiikka noissa autoissa on nykyisin sillä tasolla kaiken maailman evineen, että jos ajat 100 metriä lähemmäksi edellä olevaa, niin pidosta ei ole mitään tietoa, kun seuraavan kerran kosketaan jarrupolkimeen. Tämä on toinen seikka, mikä erityisesti on tällä hetkellä Kimiä vastaan. Kimin ajotyyli on liian agressiivinen perässä ajamiseen. Eturiviin pitäisi päästä hinnalla millä hyvänsä, mutta nuo insinöörien retaleet eivät tätä ongelmaa mukamas ymmärrä.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Nykyinen kilpailumenestys johtuu ensinnäkin siitä, että Ferrari käyttää ties kuinka montaa eri simulaatiota selvittäessään, millä taktiikalla kilpailu kuuluu ajaa, että loppuaika on mahdollisimman pieni.

Näin varmasti on. Toisaalta on aivan hämmästyttävää, että lasketaan ihanteellinen kisa-aika inhimillisiä tekijöitä vaativassa lajissa näin tai sitten asia on, kuten Mansell (?) sanoi, että nykykuskit ovat pleikkarisukupolvea, joka vain kääntelee rattia. Kertoo aika karusti siitä, millainen laji on nykyään ja miksi homma on niin tylsää.

Kyllähän asian pitäisi kuitenkin mennä niin, että auto ja tekniikka sopeutuu kuskiin, ei siten, että kuski yrittää sopeutua johonkin simulaation luomaan ihanneaikaan. Kuulostaa muutenkin aika samalta kuin tietokonepelit; toisaalta ihmekös tuo, kun kaikki suunnitellaan jollain muulla kuin perstuntumalla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyllähän asian pitäisi kuitenkin mennä niin, että auto ja tekniikka sopeutuu kuskiin, ei siten, että kuski yrittää sopeutua johonkin simulaation luomaan ihanneaikaan.
Niinhän sen pitäisi, mutta kun ei mene. Kuskista yritetään tehdä sellainen, joka painaa jarrua juuri oikeaan aikaan, kääntää rattia juuri oikeaan aikaan määrätyn verran jne. Ja Kimi ei nyt vaan sovi tähän muottiin, koska jättää jarrutuksia muutamia metrejä myöhemmäksi, jolloin hän ajaa ns. väärin. Tämä simulaatio on niin pitkällä F1:ssä, että oikeastaan vain taivas on enää rajana.

Hyvänä esimerkkinä käyköön se, että netistäkin löytyy tällä hetkellä monelta eri sivulta rataprofiilit, joihin on merkitty nopeudet ja vaihteet, miten missäkin kohtaa rataa ollaan menossa. Nopeudet ovat vielä merkitty tarkasti esim. 97km/h, eikä n.100km/h. Mitäs luulette, mistä nuo tiedot näihin grafiikoihin ovat tulleet? Niinpä, joku talli ne on jakanut simulaatiotiedoistaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mitä vittua siellä Ferrarilla puuhaillaan?

IS:ssä Domenicali kertoilee seuraavaa:
"Domenicali myöntää, että nykyinen Ferrari ei oikein sovi Räikkösen ajotyylille.

- Kimi ei ole tyytyväinen auton käyttäytymiseen mutkissa. Hän haluaisi aggressiivisemman auton, Domenicali sanoo."

Jo viime kaudella Ferrari-tallissa yllätyttiin kuinka yliohjaavan auton Kimi halusi ja nyt toisella kaudella ei vieläkään ole osattu tehdä Ferraria jonka saisi Kimin käteen sopivaksi. Ilmeisesti nykyinen Ferrari on aliohjaava pulkka joka ei käänny kurveihin Kimin tyylille sopivasti. Jännää että se auto tehdään Massan käteen sopivaksi, eikä hallitsevan maailmanmestarin toiveiden mukaiseksi. Tuo selittänee myös Kimin vaisuutta, jos ja kun auto ei ole sellainen joka miellyttää niin sillä on vaikea ajaa nopeasti, selittänee myös niitä Kimin aika-ajojen ulosajoja ja renkaiden lukkiutumisia kun auto ei ole tarpeeksi agressiivinen Kimin ajotyylille.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noista ajotyyleistä kirjoitti eräs portugalilainen F1-asiantuntija ja hän oli sitä mieltä, että Ferrari on rakentanut autonsa niin neutraaliksi kuin mahdollista jotta molemmat kuljettajat pystyvät ajamaan sitä ok tuloksin, tällä hetkellä tämä suosii Felipe Massaa todella paljon ja Räikkönen kärsii. Jos auto tehtäisiin taas kokonaan Kimin tyylille, niin silloin Räikkönen hallitsisi yksin kärjessä ja Massa ei välttämättä olisi edes viiden joukossa.
Hassua että Ferrarilla vakuutettiin kauden alussa että auto on tehty nyt sopivemmaksi Räikköselle. Itse uskon että asia oli juuri näin, siellä vain huomattiin, että Massa pyörii radalla nyt joka kisasssa, joten joutuivatko kesken kauden muuttaa autoa neutraalisempaan suuntaan?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Noista ajotyyleistä kirjoitti eräs portugalilainen F1-asiantuntija ja hän oli sitä mieltä, että Ferrari on rakentanut autonsa niin neutraaliksi kuin mahdollista jotta molemmat kuljettajat pystyvät ajamaan sitä ok tuloksin, tällä hetkellä tämä suosii Felipe Massaa todella paljon ja Räikkönen kärsii. Jos auto tehtäisiin taas kokonaan Kimin tyylille, niin silloin Räikkönen hallitsisi yksin kärjessä ja Massa ei välttämättä olisi edes viiden joukossa.
Hassua että Ferrarilla vakuutettiin kauden alussa että auto on tehty nyt sopivemmaksi Räikköselle. Itse uskon että asia oli juuri näin, siellä vain huomattiin, että Massa pyörii radalla nyt joka kisasssa, joten joutuivatko kesken kauden muuttaa autoa neutraalisempaan suuntaan?

Miksi auto pitäisi tehdä pelkästään Räikköselle?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi auto pitäisi tehdä pelkästään Räikköselle?

Eihän sitä pidäkkään, mutta uskon Ferrarin haluneen kokeilla pystyykö Felipe ajamaan yhtä aggressiivisella autolla kuin Kimi. Ei pystynyt ja autoa oli pakko muuttaa neutraalisemmaksi. Ferrarillahan on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana tapana tehdä auto vain toisella kuskille, tänä vuonna oli mitä ilmeisemmin sama juttu, halusivat tehdä auton maailmanmestarille, mutta toinen kuski oli sitten niin kädetön että ei pystynyt pitämään samaa autoa edes radalla.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Eihän sitä pidäkkään, mutta uskon Ferrarin haluneen kokeilla pystyykö Felipe ajamaan yhtä aggressiivisella autolla kuin Kimi. Ei pystynyt ja autoa oli pakko muuttaa neutraalisemmaksi. Ferrarillahan on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana tapana tehdä auto vain toisella kuskille, tänä vuonna oli mitä ilmeisemmin sama juttu, halusivat tehdä auton maailmanmestarille, mutta toinen kuski oli sitten niin kädetön että ei pystynyt pitämään samaa autoa edes radalla.

Epäilen vahvasti väitettäsi, Ferrari on pyrkinyt pitämään koko 2000-luvunajan samaa konseptia auton rakentamisessa. Ei autoa niin vain muuteta agressiiviseksi tai vastaavasti neutraaliksi.

Ja varmuuden vuoksi, ota ne Kimilasit pois silmiltäsi edes hetkeksi. Jookos?
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Epäilen vahvasti väitettäsi, Ferrari on pyrkinyt pitämään koko 2000-luvunajan samaa konseptia auton rakentamisessa. Ei autoa niin vain muuteta agressiiviseksi tai vastaavasti neutraaliksi.

Ja varmuuden vuoksi, ota ne Kimilasit pois silmiltäsi edes hetkeksi. Jookos?


No joo, mutta onhan tämä F1 maailma siitä outo, että päätöksiä tehdään jonkun yksittäisen kisan tai parin perusteella. Välillä Massa voi olla ihan apupojan tasolla ja välillä suurin mestarisuosikki, eihän tuosta montaa kisaa ole kuin puhuttiin pelkästään Hamiltonista. Se jo riittää että tunaroit itse yhden kisan, toisen kisan tunaroi joku muu kuski törmäämällä sinuun ja kolmannessa hajoaa vaikka auto.

Itse olen sitä mieltä, että Ferrarin ei kannata satsata yhteen kuskiin, kun Massa ei kumminkaan ole taidoiltaan mikään supertähti. Massa kyllä ajelee paalulta kauniita voittoja, tosin on kova aika- ajoissa, mutta Massa ei ole mesteruuteen vaatimalla tasolla. Katsokaapa sellainen tilanne, missä Massa ei johda aika- ajon jälkeen, niitä kisoja Massa ei voittele.

Tämä on Hamiltonin tai Kim vol 2 kausi.
 

Mäyris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Olisihan se aivan perkeleen hienoa jos Kimi pystyisi vielä uusimaan viime kauden nousunsa takamatkalta mestariksi, mutta aika paljon saa tapahtua ennen sitä. En usko, että ihan parissa viikossa auto saataisiin Kimin ajotyylille sopivaksi kun ei se sitä ole aikaisemminkaan saatu. Toki kaikki on mahdollista, mutta ilman Hamiltonin ja Massan epäonnea parissa kisassa en kovin optimistinen mestaruuden uusimisen suhteen ole. Macci on ollut niin luotettava, ainakin Hamiltonin kulkupeli, ettei ainakaan moottoririkkojen varaan viitsi paljoa laskea. Ja Massalle nyt ei oikeastaan voi edes toivoa moottoririkkoja, koska hyvin todennäköisesti samoja ongemia voisi ilmetä myös Kimin kohdalla.
Tänään on Kimi sitten testivuorossa Monzassa ja toivottavasti siellä saataisiin auto voittavaan iskuun tulevia kisoja varten. Kimin mestaruuden uusiminen käy teoriassa varsin helposti, voittamalla kaikki loput kisat on enemmän kuin todennäköisesti maailmanmestari. Eri asia on sitten toteuttaa suunnitelma käytännössä.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Massa kyllä ajelee paalulta kauniita voittoja, tosin on kova aika- ajoissa, mutta Massa ei ole mesteruuteen vaatimalla tasolla. Katsokaapa sellainen tilanne, missä Massa ei johda aika- ajon jälkeen, niitä kisoja Massa ei voittele.

Tämä on Hamiltonin tai Kim vol 2 kausi.

Anteeksi mutta nyt en ymmärrä. Massa osaa ajaa paalupaikkoja ja osaa voittaa kisoja ajamalla kisan kärjessä alusta loppuun. Tällä kaudella maailman tylsimmässä urheilulajissa ei paljon muuta tarvita. Muusta ruudusta kuin paalulta kisavoitot ovat Hamiltonilla ja Massalla tasan 2-2.
 

scholl

Jäsen
Kimihän voisi valita vaikka kierroksen 15 ja ajaa paalulle

Räikkönen ei pysty ajamaan tuolla Ferrarilla kovempaa. Se ei sovi niin hyvin hänen ajotyylilleen. On ihan sama mitä tehdään, hän ei pääse silti paalulle. Kyllähän Ferrari pyrkii tekemään sellaisen kisasuunnitelman, jolla menestys on paras mahdollinen.

Danner on sitä mieltä, että Räkän jurottava tyyli on suuri syyllinen siihen, että kun menee huonosti niin kelkkaa on vaikea kääntää. Jos olisi puhelias ja tsemppaisi mekaanikkoja niin jokainen motivoituisi parantamaan asioita, mutta jos ei puhu mitään ja jurottaa vaan nurkassa niin Massa on helposti lattiatason työntekijöiden parissa suositumpi.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Räikkönen ei pysty ajamaan tuolla Ferrarilla kovempaa. Se ei sovi niin hyvin hänen ajotyylilleen. On ihan sama mitä tehdään, hän ei pääse silti paalulle. Kyllähän Ferrari pyrkii tekemään sellaisen kisasuunnitelman, jolla menestys on paras mahdollinen.

Eipähän se ihan sama sentään ole. Jos nyt ajatellaan, että Massalla on 18 kierroksen verran bensaa viimeisessä osiossa ja Räikkösellä on ollut se 20-22 yleensä niin kyllä se Räkän aika kohenisi, jos miehelle laitettaisiin 15-17 kierroksen verran bensaa. Ei ehkä paalulle, mutta luultavasti jo sijoille 2-3 kuitenkin, josta olisi ihan eri tilanne lähteä kisaan. Vieläpä kun sitä ei ole nyt edes kokeiltu niin mielestäni hieman outoa on tällainen toiminta. Ei ole ollut Räikkönen hyvässä vireessä, mutta kummallista on Ferrarinkin touhu ollut varsinkin tämän taktiikan kanssa. Lisäksi ennen kauden alkua kuulutettiin, että tehdään auto Räikköselle sopivammaksi, mutta eipä siltä ole näyttänyt.

Kausi on kyllä ollut kärkisijojen ja keskikastinkin puolesta mielenkiintoinen, kun mokaillaan vuoron perään. Keskikastissakin kovaa vääntöä ja mukavia yllätyksiä tuurinkin avustamana, kun miehiä on noussut palkintopallille saakka. Tietyt radat vaan ovat ohitusten puolesta kovin tylsiä, kun niitä on lähes mahdoton tehdä. Muuten mielenkiintoinen kausi menossa. Ei auta kuin toivoa, että ensi vuoden muutokset auttavat ohitusasiaa, mutta niinhän sitä lähes joka vuosi toivotaan, kun uudistuksia tehdään.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ongelma Kimillä polttoaineiden kanssa on myös se, että viime kaudella raskaallakin autolla saattoi hyvin ehtiä neljänneksi. Eli olemalla hitain McLaren/Ferrari-kuskeista. Nyt on enemmän talleja lähellä joten samalla taktiikalla lähtöruutu on huonompi.
 

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Räikkönen valmis kakkoskuskiksi

Kimi Räikkönen on valmis auttamaan tallitoveriaan Felipe Massaa, jos tilanne Ferrari-tallissa kääntyy sellaiseksi, että brasilialainen nousee tallin suvereeniksi ykkösnimeksi formula ykkösten maailmanmestaruustaistelussa.

- Tätä työtä tehdään tiiminä. Jos tiimin tilanne sitä edellyttää, pyrin luonnollisesti kaikin sallituin keinoin häntä auttamaan, Räikkönen vahvisti Span radalla Belgiassa torstaina.

- Toistaiseksi emme ole siinä tilanteessa. Katsotaan miten pari seuraavaa kilpailua menevät. Niiden jälkeen olemme viisaampia, Räikkönen totesi.

Span kisa tulee taas nousemaan ratkaisevaksi kisaksi mestaruutta silmällä pitäen.
Toivottavasti Kimi ja auto nousee oikealle tasolle ja nähdään voitosta taisteleva Jäämies. Jos voittoa ei ala napsukaamn niin kakkoskuskiksi siirtyminen ei ole vaihtoehto.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Itsehän lähden huomenna katsomaan miten räkä pärjää Spassa. On liput lauantaille ja sunnuntaille. Saas nährä onko turha reissu, kun koko kausi muuten on mennyt ihan päin vittua. Noh, on se vissiin ennenkin pärjännyt belgiassa, joten odotukset suht korkealla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös