Formula 1 – kausi 2008

  • 369 572
  • 2 737

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutta olipahan supersuoritus Nicolta ja Alonsolta. Nico pelasi hienosti sen penaltin. Kun tuomariston rattaat jauhaa hitaasti päätöksiä niin Nico takoo kovimpia aikoja tauluun ja kerää hienon kaulan ennen 10sek. penalttia. Alonso ajoi hienosti ja auto pelasi hyvin. AS revittää huomenna.

Ferrarilla on varmaan aika tiukkaa palaveria tiedossa. Aika pohjanoteeraus kauden tärkeimmillä vaiheilla. Massaltakin varmaan meni fiilikset varikkoepisodin ja penaltin jälkeen kun tuli pari virhettä ja spinni, eikä meinannut ohi päästä kuin Force Indiasta. Kimille nyt oli ihan sama tuleeko maaliin kun ei ollut Hamiltonin edellä.

Seuraavat kisat melko varmoja sadekisoja, eiköhän tämä ole Hamiltonin heiniä.
 

scholl

Jäsen
Mielestäni Kimi teki sen mitä piti tehdäkkin, enkä nyt tarkoita että ajoi seinään vaan sitä.

Taitaa johtua liiallisesta brenkutuksesta.
Christian Danner sanoi, että tyypillinen ajovirhe, joka tulee silloin kun ihminen väsyy kisan lopussa. Singaporessa erityisen vaativat olot fyysisesti ja jos brenkuttelee mielettömästi niin ei sitten ehkä jaksa ajaa niinkuin muut.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kimille nyt oli ihan sama tuleeko maaliin kun ei ollut Hamiltonin edellä.

Tuskimpa ihan noinkaan, talleille merkkaa tallimestaruus aika paljon ja nyt mäkki sai Räikkösen ajettua seinään siinäkin taistossa mukavan etumatkan.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Seuraavat kisat melko varmoja sadekisoja, eiköhän tämä ole Hamiltonin heiniä.
Toivottavasti Hamiltonkin ajattelee näin, saattaisi ylimielisyys kostautua. Ei, en jaksa uskoa.

Eroa Massan ja Hamiltonin välillä kuitenkin vain se 7 pojoo ja kolme kisaa jäljellä --> teoriassa Massa voisi voittaa mestaruuden yli 20pist. erolla. Kaikki on auki. Se, mikä voi ratkaista mestaruuden (kuten sanoitki), ovat vesisateet. Niitä ei olisi varaa tulla.

Sanottakoon vielä sen verran, että puoleni olen valinnut: Ei koskaan Lewis 'isä maksaa kaiken' Hamilton vaan ehdottomasti vaaka kallistuu Massan puoleen. Ferrari on Ferrari.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllähän kaikki on vielä mahdollista. Kuka olisi uskonut esim. Span jälkeen, että kaksi seuraavaa kisaa menee ei-Ferrari- tai ei-McLaren-kuljettajille? Mutta Hamiltonilla on kyllä nyt pienimuotoinen edge, etenkin jos sataa edes yhdessä kisassa. Hamiltonille riittää kakkostilat lopuista kisoista ja olisi täten varma mestari. Tämä ei ole ollenkaan mahdoton suoritus tällä hetkellä. Lottokisoja voi tulla mutta nekin ovat tahtoneet mennä Hamiltonin pussiin paremmin kuin Ferrari-kuskien.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi kaikkien aikojen kausi menossa tapahtumien puolesta. Seitsemän eri kuskia voittajana, viisi eri tallia ja 14 eri miestä käynyt jo pallilla. Tapahtumarikkaita kisoja, mutta lopputulokseltaan kovin vituttavia, kun suomalaiset ei pisteitä saa millään. Mielenkiintoa formuloissa riittää nykyään ja Singapore nousi heti klassikoksi.

SC-homma on kyllä käsittämätöntä sähläämistä. Joku järki tohon pitäisi saada, kun kukaan ei tiedä milloin tulla sisään ja katsojat on ihan pihalla tilanteesta. Miks vitussa ne suomalaisetkin pitää ottaa sinne taakse aina odottelemaan? Ja Ferrari nyt herätys siellä. Koko kausi on otettu turpiin taktiikkapuolella ja varikkostopeissa kaikilta muilta talleilta.

Räikkönenkin sitten sivusi ennätystä ja se tästä kaudesta jääkin vain käteen. Tallimestaruudesta taistellaan vielä kovasti, Hamilton hoitaa kyllä henkilökohtaisen homman. Massa oli tänään umpisurkea sen jälkeen, kun ei saanut ajaa tyhjällä radalla johdossa. Kimillekin pisteiden puoleen yhtä paska suoritus. Harmi kun hyvä nousu meni hukkaan. Toisaalta kasaantukoon sitten tälle kaudelle kaikki epäonnistumiset niin kuskin kuin tallin sekä auton puolelta. Ehkä ensi vuonna sitten olisi jo homma kunnossa joka osa-alueelta.

Kovalainen tuskin jatkaa McLarenilla ensi kauden jälkeen, jos sitäkään.

Glock mihin jäi ne teot? Olit parissakin kohtaa Hamiltonin peesissä eli mikset edes yrittänyt ronskisti ohi? Alonsolle ja Rosbergille onnittelut kisasta.
 

Valtteri

Jäsen
Massa voi ottaa omaan piikkiinsä tuon bensaletku-perseilyn. Ei kai kukaan fiksu kuski lähde ajamaan, jos bensaletku edelleen autossa kiinni ja lappaa bensaa sisään. Kyllä Massa sen peilistä olisi nähnyt, joten oma moka..

Kimi ei sitten ajatellut tallin parasta, kun veteli seinään lopussa.. jos Kimi olisi ajanut maaliin rauhassa, niin Ferrari olisi säilyttänyt johdon tallipisteissä. Tulee Kimi taas saamaan paskaa niskaansa, niin lehdistöltä kuin tallin johdolta. Kimi on nykyään todella virheherkkä kuljettaja.. aika iso muutos tapahtunut vajaassa vuodessa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Massa voi ottaa omaan piikkiinsä tuon bensaletku-perseilyn. Ei kai kukaan fiksu kuski lähde ajamaan, jos bensaletku edelleen autossa kiinni ja lappaa bensaa sisään. Kyllä Massa sen peilistä olisi nähnyt, joten oma moka..

Kuski lähtee silloin, kun on valo vihreä. Ei niitä peilejä tutkailla. Eli täysin tiimin virhe.
 
Massa voi ottaa omaan piikkiinsä tuon bensaletku-perseilyn. Ei kai kukaan fiksu kuski lähde ajamaan, jos bensaletku edelleen autossa kiinni ja lappaa bensaa sisään. Kyllä Massa sen peilistä olisi nähnyt, joten oma moka..

En ole F1-autoa koskaan ajanut (ihan tosi), mutta luulenpa, että kuljettaja keskittyy siihen liikennavaloon eikä kuikuile peiliin tuossa kohtaa. Kun syyllisiä etsitään, niin osoittaisin sormella liikennevaloista vastaavaa henkilöä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
En ole F1-autoa koskaan ajanut (ihan tosi), mutta luulenpa, että kuljettaja keskittyy siihen liikennavaloon eikä kuikuile peiliin tuossa kohtaa. Kun syyllisiä etsitään, niin osoittaisin sormella liikennevaloista vastaavaa henkilöä.

Kuski näyttää toimivan noissa tilanteissa kuin pikajuoksija. Jos valo vaihtuu vihreäksi tai tikku nousee, niin auto nytkähtää saman tien liikkeelle. Koko lailla paljon on nähty liian aikaisia lähtöjä - tälläkin kaudella. Ei kukaan kuljettaja näytä peileihin katsovan.

Massan tapauksessa kysymys saattaa olla tekniikan pettämisestä. Kun bensaletku on kiinni, pitäisi punaisen valon palaa automaattisesti. Taisi siis automatiikka pettää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Massan tapauksessa kysymys saattaa olla tekniikan pettämisestä. Kun bensaletku on kiinni, pitäisi punaisen valon palaa automaattisesti. Taisi siis automatiikka pettää.

Ferrarilla on kai nappi siinä tankkauslaitteessa, jota tankkaaja painaa kun bensa on tankattu ja kiskaisee sitten letkun irti, jolloin valot syttyvät. Olisiko sitten mennyt järjestelmä jumiin tai tullut joku vika kun bensaa oli vielä tulossa. Massaltahan meinasi loppua bensa kun ei haluttua bensamäärä saatu tankkiin eli sinällään olisi outoa, että bensamies laskee Massan baanalla vaikka bensaa oli vielä tulossa. Tai sitten totaalijäätyminen tankkaajalta kun Kimikin jo odotteli vuoroaan. Tiukka tilanne, mestaruustaistelu jne. eli paineita oli ja painoi nappia liian ajoissa. Tiedä näistä.
 

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Voi vain ihmetellä miten RÄkä on saanut jatkosopimuksen Ferrarille tämänkaltaisilla ajoesityksillä. Kovalainenkin menee kauden loputtua Kimin edelle tätä menoa. Kubicakin olisi mestaruusehdokas jos saisi alleensa Ferrarin koneiston.
Hamiltonia ei uhkaa enään kukaan mestaruustaistelussa. Uusi mestari on jo melkein kiveen hakattu ja tulevina vuosina varmasti myös kehityksen myötä paranee kuljettaja ehkä juurikin se uusi F1-kuningas.

Olisin sitä mieltä kyllä, että kisan parhaasta ajasta voisi antaa jotain pisteitä sillä onhan sekin jokin merkki nopeudesta. Tai noh..
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Hienoa Kimi! Jälleen loistava esitys "Jäämieheltä". Jos joku kehtaa vielä väittää Räikköstä MM-sarjan parhaaksi kuskiksi niin huhhuh. Mieshän on aivan paska, jokaisessa kisassa onnistuu tyrimään. Ei ihme ettei miehestä ole maailmanmestariksi tällä kaudella.. Ferraria Kimin ongelmista on turha syyttää, Räkän kausi on kussut miehen omiin virheisiin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrarille isot miinukset tästä kisasta. Mestaruus liukuu pikkuhiljaan Hamiltonille. Massa oli aivan kädetön kun tuli se moka varikolla, sen jälkeen mistään ei tullut mitään, pyörähteli radalla ja ajeli mutkia pitkäks. Sellanen ykköshaastaja Hamiltonilla. Hermot ei kestä Brassilla yhtään vastoinkäymisiä.

Näkisin Massan tilanteen Ferrarilla sellaisena, että jos tänä vuonna ei tule maailmanmestaruutta, niin sitä ei tule koskaan.

Edit: Kimiä ei voi yrityksen puutteesta syyttää, tämä kausi on mennyt jo vituiksi, niin antaa mennä oikein kunnolla.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ferrarille isot miinukset tästä kisasta. Mestaruus liukuu pikkuhiljaan Hamiltonille. Massa oli aivan kädetön kun tuli se moka varikolla, sen jälkeen mistään ei tullut mitään, pyörähteli radalla ja ajeli mutkia pitkäks. Sellanen ykköshaastaja Hamiltonilla. Hermot ei kestä Brassilla yhtään vastoinkäymisiä.

Näkisin Massan tilanteen Ferrarilla sellaisena, että jos tänä vuonna ei tule maailmanmestaruutta, niin sitä ei tule koskaan.

Edit: Kimiä ei voi yrityksen puutteesta syyttää, tämä kausi on mennyt jo vituiksi, niin antaa mennä oikein kunnolla.

Taas tämmöistä niin edistyksellistä paskaa jota on samalla hauska/säälittävä lukea.

Massaa tuskin enään hirveästi kiinnosti ajaa, kun talli on töpeksinyt hänen varmalta näyttäneen mm-johdon kernaasti. Tai, jos ei kiinnostanut niin keskittyminen herpaantuu mikä on täysin ymmärrättevää tossa tilanteessa, kun johto menee sivu suun ja päälle vielä penaltia. Massa on ollut ferrari aikanaan paljon parempi kuljettaja, kuin messias Räikkönen, joka tuntuu kusevan jokaisessa kisassa jotenkin ja omilla virheillä. Kyllä Räikkönenkin ennen keskeytystään veti linjoja parikin kertaa leveäksi. Tuntuu vain, että sinivalkolasejen läpi tommoiset tapahtumat eivät taineet näkyä vai mitä? Massakin toki spinnassi, mutta kuten sanoin sijoilla 15 ynnä muut keskittyminen ei ole sitä luokkaa, kun suuri ja läpi pääsemätön takaisku oli tapahtunut.

Anteeksi parkumiseni muille, mutta vitutuksen sekaisin tuntein kirjoitin tätä.
 

Outsider

Jäsen
Hienoa Kimi! Jälleen loistava esitys "Jäämieheltä". Jos joku kehtaa vielä väittää Räikköstä MM-sarjan parhaaksi kuskiksi niin huhhuh. Mieshän on aivan paska, jokaisessa kisassa onnistuu tyrimään. Ei ihme ettei miehestä ole maailmanmestariksi tällä kaudella.. Ferraria Kimin ongelmista on turha syyttää, Räkän kausi on kussut miehen omiin virheisiin.

Aika yllättävää, että tulit tänne taas julistamaan asiaasi. Kyllä olisi synkkää jonkun lajin seuraaminen, jos ei voisi iloita kenenkään onnistumisista, vaan ainoastaan siitä että jollain menee huonosti.

Räikkönen ajoi lopussa seinään, mutta oliko sillä lopulta mitään väliä, kun Hamilton oli jo sitä ennen edellä? Muutenhan kisan ratkaisi turva-auto/varikko hässäkkä, kun Kimi joutui odottelemaan Massaa. Mitä Kimi olisi sille voinut tehdä?

Uskomattoman paskaa tuuria Ferrarikuskeilla. Ilman tuota ensimmäistä turva-auto episodia, radan nopein mies Räikkönen olisi saanut Hamiltonin kiinni ja ilman liikennevalomiehen ryssimistä, Massa olisi ajanut helppoon voittoon. Nyt tilanne kääntyikin sitten niin päin, että Hamilton keräsi taas helppoja pisteitä. Voitostahan hän ei muutenkaan tänään olisi ajanut, joten kolmas sija oli ihan maksimi.

Muuten itse kisa oli kyllä aivan järkyttävän tylsää seurattavaa. Turva-auto/varikko hommassa ei vaan ole mitään järkeä ja jollain oikealla kilparadalla olisi varsinkin viimeisen turva-auto episodin jälkeen varmasti ollut tapahtumia, kun järjestys oli Alonso-Rosberg-Hamilton-Glock-Räikkönen...

Ilmeisesti multa meni jotain ohi Kovalaisen kisasta, kun jotkut kerran ovat valmiita nostamaan miehen näillä suorituksilla Räikkösen edelle.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Massakin toki spinnassi, mutta kuten sanoin sijoilla 15 ynnä muut keskittyminen ei ole sitä luokkaa, kun suuri ja läpi pääsemätön takaisku oli tapahtunut.

Keskittyminen ja ajamisen into, kun ei saa hävitä kisan aikana yhtikäs minnekkään. F1:sten ihmemies Hamilton olisi varmasti noussut samalta sijalta vielä reippaasti ylöspäin, hyvällä tuurilla olisi ollut pisteilläkin, Massa sen kun tunaroi.

Steegil kirjoitti:
Massa on ollut ferrari aikanaan paljon parempi kuljettaja, kuin messias Räikkönen,

Kumpi näistä on se maailmanmestari? Tällä kaudella Massa on vienyt Kimiä, mutta viime kaudella Kimi vei ainakin loppukaudesta Massaa kuin litramittaa ja voitti tosiaan sen mestaruuden.

Itse näen tilanteen sellaisena, että tämä on Massan viimeinen vuosi onnistua Ferrarilla, jos nyt ei tärppää niin ei koskaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Big Dev;2423805. F1:sten ihmemies Hamilton olisi varmasti noussut samalta sijalta vielä reippaasti ylöspäin kirjoitti:
Ihmemies Hamilton on ollut samanlaisessa tilanteessa. Olikkos se turkissa vai missä mitä lie alkukaudesta ja ajoi mestarillisesti kymmenneksi. Näytti keskaria, jokaisella Force Indialle, jonka ohi vaivoin silloin pääsi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä paria sivustoa lukenut ja ärsyttää se, että varikkojuttu laitetaan Massan "pään" piikkiin. Eihän tuolla ollut mitään tekemistä kuskin hermojen kanssa. Muutamat sivut sanoneet tilannetta samanlaiseksi, kuin Kimillä Valenciassa. Eihän se niinkään ole, kun silloin se oli Kimin vika ja tämänpäiväinen tallin.

Vituttaa kyllä suoraan sanoen katsoa näitä kisoja, kun tänäänkin oli kovat odotukset siinä vaiheessa, kun Kimi ajoi Hamiltonia kiinni siinä alussa. Aina ne hyvät odotukset muuttuvat vitutukseen viimeistään kisan lopussa. Ferrari kyllä osaa munata asiansa oikein huolella ja Kimillekin tulee niitä ajovirheitä liikaa.
Ennen sitä tiesi, että Kimi pysyy radalla ja keskeyttää vain auton hajoessa. Nykyään sitä vähän pelkää aina, että ettei nyt ajaisi seinään. Tälläistä on autourheilu.
Kovalainen on kyllä statisti. Puolet kisasta Buttonin perässä ja vaikka onkin vaikeaa ohittaa, niin silti kyllä jäi taas Heikistä huono kuva. Enää ei jaksa lukea näitä uutisia Heikistä, jotka ovat aina samanlaisia "Heikki: -Saan ajaa voitosta".
Kimille taas se kilpailun nopein kierros ja niitä onkin jo 11 kasassa. Luultavasti tekee yhden kauden ennätyksen niiden suhteen ja se taitaakin jäädä ainoaksi merkittäväksi asiaksi Kimin tästä kaudesta.

Huomenna sitten suosittelen kaikkia lukemaan mitä AS kertoo Alonson voitosta. Luultavasti lehden mukaan pakotti Piquet Jr. seinään ja sitä rataa...

EDIT: Vituttaa aivan suunnattomasti formulat nykyään.
 

HemmoP

Jäsen
pr-n:n viikonlopun tuurikertymään voi vielä lisätä senkin, että jos Alonson auto ei olisi hajonnut Q2:lla, niin lähtöruutu olisi ollut 11...

Ei voi kuin toivoa, että tuuri tasoittuu pitkässä juoksussa ( niinkuin viime vuonnakin ).
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
pr-n:n viikonlopun tuurikertymään voi vielä lisätä senkin, että jos Alonson auto ei olisi hajonnut Q2:lla, niin lähtöruutu olisi ollut 11...

Ei voi kuin toivoa, että tuuri tasoittuu pitkässä juoksussa ( niinkuin viime vuonnakin ).

Jos lähtöruutu olisi ollut tuo niin olisi voinut hyvin olla samalla taktiikalla kuin Alonso ja voittaa kisan. Tai sitten yhdellä pysähdyksellä, enkä usko että olisi ollut samanlainen tientukko kuin Trulli oli.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oli kyllä mahtava kisa, todella upea fiilis koko skaban ajan.

Suomalaiset eivät tehneet varsinaisia mainetekoja, mutta Alonso ja Rosberg ajoivat todella hienot kisat jota oli kiva katsoa. Massaa kävi kyllä sääliksi, Felipe olisi voittanut selvästi ilman Ferrarin kämmäystä ja nyt tuohon saattaa mennä sitten mestaruus.

Toivottavasti kauden loputkin kisat tarjoavat yhtä paljon viihdettä kuin Singaporen GP.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Harmittaa tuo, ettei Alonso saanutkaan sitä rangaistusta, mutta Nico sai.
Olisi ollut loistava tilaisuus ottaa Rosberginkin voitto.
Muuten aika piristävän mielenkiintoinen kisa, vaikken ihan alusta nähnytkään.

Miksi Alonso olisi saanut mitään rangaistusta? Se teki pysähdyksensä ennen turva-autoa, Rosberg turva-auton aikana varikon ollessa suljettu.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ferrarilla on kai nappi siinä tankkauslaitteessa, jota tankkaaja painaa kun bensa on tankattu ja kiskaisee sitten letkun irti, jolloin valot syttyvät. Olisiko sitten mennyt järjestelmä jumiin tai tullut joku vika kun bensaa oli vielä tulossa. Tai sitten totaalijäätyminen tankkaajalta kun Kimikin jo odotteli vuoroaan. Tiukka tilanne, mestaruustaistelu jne. eli paineita oli ja painoi nappia liian ajoissa. Tiedä näistä.
On kyllä todella ihme idea tällainen, jos on oikeasti kyseessä. Miehillä pitäisi olla mahdollisimman vähän tehtäviä jotta kiireessä paineen alla ne tehdään 100%sesti. Varsinkin tankkaajalla joka on aina viimeinen mies. Puhumattakaan nyt kuskista jonka pitäisi muka vielä katsella peileihin vaikka lähtölupa olisi annettu...

Ei pitäisi olla mitään lisänappeja tai -hommia vaan; letku ja bensat sisään ja letku varmasti ulos (jossa myös on ollut ongelmia talleilla). That's it. Lähetyksen pitäisi hoitaa tikkari- (tms) mies, joka huolehtii vedenpitävästi että kaikilla miehillä on hommat hoidettu ennenkuin se lähtölupa tulee. Tuossahan on herranjumala työkavereiden henkikin vaarassa kun ruhjoutuu auton/osien mukana ties minne. Kuski tuijottaa pelkästään lähtökäskyä valoista/tikkarista/tms ja kun se tulee, salamana takaisin radalle. Jos jotain on vialla, varikkomiehille läksytystä.

Tuo Ferrarin liikennevalo on osoittautunut aika epäpäteväksi jo aiemminkin. Myös tikkarimiehillä tulee liian aikaisia nostoja muilla talleilla. Outoa, kun nimenomaan noin voi kämmätä koko kisan, mutta se about alle puoli sekuntia lisää täysin varmasta lähdöstä ei välttämättä aina merkkaa paljoakaan sen hetkiseen kisaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuo Ferrarin liikennevalo on osoittautunut aika epäpäteväksi jo aiemminkin.

Missä? Itse en muista ainakaan noiden lähtövalojen aikana tapahtuneen muita mokia kuin eilisen Massa-keissin. Räkän taannoinen mekaanikon yliajohan johtui Räästä itsestään, valot paloivat vielä tuolloin punaisena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös