Formula 1 – kausi 2008

  • 369 448
  • 2 737
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ei nyt varsinaisesti liity tänne, mutta en tiiä minne muuallekkaan laittaa.

Mika Mäki ajaa GP2:ssa shaghaissa

Huhut ovat jo pitkään vieneet Mäkeä ensi kaudeksi Ardenille. Nico Rosberg voitti kyseisellä autolla 2005 GP2-sarjan mestaruuden, joten toivotaan, että Mäki vakuuttaa Ardenin pomot kiinassa ja saa ensi kaudeksi tallista vakituisen paikan.

Sen verran korjattakoon, että Nico ajoi ART:lla. Ardenilla ajoi Kovalainen, joka tuli sarjassa toiseksi.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kubica on ihan hyvä kuski, mutta se on kyllä värittömyydessään lähes yhtä harmaa kuin Räikkönen. Eli kyllä ihan hyvää tekee F1:sille sekä Hamiltonin että Massan mestaruus. Kumpi tahansa voittaa, laji voittaa moninkertaisesti.

No enpä nyt tiedä. Julkisuutta ehkä tulee enemmän, kun Massa kehuskelisi itseään ja Hamilton olisi hymy korvissa ja ylistäisi kaikkea. Paitsi haukkuisi kilpakumppaneita. Ehkä tuo sitten keskimäärin olisi parempi juttu formuloille, kuin Kubican ja Räikkösen voitto. Kubica ja Räikkönenkin tosin on karulla tavallaan värikkäitä ja poikkeuksia kommentteineen ja olemukseltaan. Massa narisee tai kehuu itseään ja Hamilton ylistää itseään, perhettään ja talliaan. Välillä sitten moittii muita kuskeja. Vastenmielisiä nuljakkeita minusta molemmat, eikä mitään hyvää julkisuutta tuo lisää, Kubica saisi viedä koko homman. Eli outoja sattumuksia toivotaan ja Kubicalle samanlainen loppukiri kuin Kimille viime vuonna.

Ecclestonekin moittinut jälleen Räikköstä jatkosopparin teosta. Mikä sitä Bernieä oikein Kimissä harmittaa? Samansuuntaisia moitiskelevia kommentteja tullut muutenkin ainakin tänä vuonna. Vittuako se Bernielle kuuluu tekeekö sopparin vai ei? Muutenkin Räkän mollaus tuntuu olevan lehdissä muotia, eikä toki pelkästään aiheetta, mutta eipä esim. tuossa Kovalaisessa pitäisi olla yhtään enempää kehumista? Miksei Iltalehti Kovalaista lyttää?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Menivät sitten pudottamaan Kanadan GP:n pois ensi vuoden kalenterista. Eihän siellä ollutkaan kuin ohituksia, yllätyksiä, Lewisin puusilmäisyyttä jne. Syyt tietysti rahassa ja kabinetissa mutta katsojan kannalta huono homma. Lisäksi kisa tuli Euroopassa parhaaseen katseluaikaan. Joku kisa piti pudottaa mutta pieni yllätys, että tämä putosi.

Pikaisen weather Fuji-googletuksen mukaan saattaisi sataa pe-iltana ja la-aamuna. Vuoristossa sää toki voi muuttua äkkiä, että vielä ei ole toivoa menetetty sadekisan suhteen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika-ajot meni ihan hienosti suomalaisilla. Kimi toinen ja Heikki kolmas. Nicon paluu arkeen on yhtä kuin 15 lähtöruutu. Mestaruustaistelussa Massalla on nyt täysi työ edessä kun jäi vasta viidenneksi ja Hamilton pääsee lähtemään paalulta. Oliko Massalla sitten vähän liikaa bensaa, paha sanoa esim. sektoreiden perusteella? Vai tuliko ajovirhe? Oli kärkiporukan hitain keskimmäisellä sektorilla mutta taas nopein viimeisellä. Tiukkaa oli sijoilla 3-5 ja pienikin virhe kierroksella tai taktiikassa maksoi paljon kun ajettiin sadasosien eroilla. Nyt on Massalla hyvä mahdollisuus näyttää epäilijöille, että ajo sujuu muualtakin kuin paalupaikalta ja haastaa Hamiltonin kunnolla mestaruustaistelussa.

Liekö sataa huomenna? Ainakaan kovin lämmintä ei ole luvassa. Näyttää siis melko hyvältä McLarenin kannalta.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin se vaan nyt näyttää menevän, että Ferrari lahjoittaa kuljettajien mestaruuden Hamiltonille.
Jälleen taktiikat aivan päin vittua. OK! Kimille pitkästä aikaa ilmeisesti järkevä taktiikka tämän hetken aika-ajosuorituskykyynsä nähden, mutta miksi ihmeessä Massa oli liikkeellä niin suurella polttoainemäärällä?!
Voi tätä vitutuksen määrää! Sen verran on kuvottava pelle tuo Lewis, ettei millään soisi mestaruutta hänelle. Arvostaisin varmasti kuskina jos olisi aina pitänyt ne ylimieliset ja perseitä nuolevat lässytykset omana tietonaan.

Toivottavasti Massan taktiikka kuitenkin osuu täydellisesti joidenkin sattumusten kautta. Kimi voisi vaikka "vahingossa" kilkata Lewisin pihalle ensimmäisen mutkan taistelussa ykköspaikasta. Ensin pitäisi kuitenkin saada se pelle kiinni lähtökiihdytyksessä, mikä saattaa jopa olla mahdollista mikäli Kimillä on riittävän kevyt kuorma!

Joo joo! Läppää nuo pari viimeistä lausetta. En toivo yhdenkään mestaruuden ratkeavan tuolla tavalla.
 

trap

Jäsen
Niin se vaan nyt näyttää menevän, että Ferrari lahjoittaa kuljettajien mestaruuden Hamiltonille.
Jälleen taktiikat aivan päin vittua. OK! Kimille pitkästä aikaa ilmeisesti järkevä taktiikka tämän hetken aika-ajosuorituskykyynsä nähden, mutta miksi ihmeessä Massa oli liikkeellä niin suurella polttoainemäärällä?!

Niin mistä me voimme tietää ne polttoainemäärät? Tuskinpa Massalle on yhtäkkiä tankattu älyttömiä määriä bensaa, eihän siinä olisi mitään järkeä. Todennäköisesti brassi vaan mokaili aika-ajokierroksillaan.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin mistä me voimme tietää ne polttoainemäärät? Tuskinpa Massalle on yhtäkkiä tankattu älyttömiä määriä bensaa, eihän siinä olisi mitään järkeä. Todennäköisesti brassi vaan mokaili aika-ajokierroksillaan.

Eihän niitä polttoainemääriä voikkaan varmuudella tietää. Tuo oli vain oma arvioni perustuen siihen, että Massa ei ole jäänyt noin kauas kärjestä aiemmin tällä kaudella kun on ajettu kuivissa oloissa. Voihan siellä joku ajovirhekin olla, mutta 0,47 sekuntia on sitten aika iso virhe jo, eikä missään vaiheessa ainakaan hidastuksina näytetty Massan virheitä.
Ja Kimi nyt vaan ei ole tämän kauden ekan neljänneksen jälkeen saanut autoa toimimaan kunnolla aika-ajoissa, joten siihen perustuu olettamukseni suhteellisen kevyestä kuormasta.
Mutta viimeistään huomennahan kaikki selviää. Kyllähän sen Mersun myllynkin joskus on pamahdettava...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eihän niitä polttoainemääriä voikkaan varmuudella tietää. Mutta viimeistään huomennahan kaikki selviää. Kyllähän sen Mersun myllynkin joskus on pamahdettava...

Olisi kyllä aika osuva kommentti tuo viimeinen kun Hamiltonkin hehkutti kuinka luotettava auto on ollut. Kaikki on autourheilussa mahdollista.

Riippumatta siitä, mikä Massan hitauden syy oli, niin tuossa näkyy käytännössä aivan sama "ongelma" kuin Kimillä tai esim. Heikillä välillä. Nykyisin autot ja tallit ovat vaan niin tasaväkisiä, että kun jollakin pikkaisenkin vauhti tippuu (sadasosat jopa riittää) niin heti tulee pataan pari pykälää. Keskikastissa on sitten vieläkin tiukempaa. Siihen ei tarvita kun parin kilon ylimääräinen bensa kuorma, aamupaska tekemättä jne. puhumattakaan ajovirheestä tai pito-ongelmista niin sijoitus voi tippua heti pykälällä tai parilla. Joskus ennen kun Mäkki ja Ferrari oli sekunnin tai puolitoista muita edellä niin irvinet ja coulthardit sai sompailla ihan rauhassa ja paikka oli huonoimmillaankin nelosruutu. Nykyisin vaatii lähes aina maksimisuorituksen, että on kahdessa ensimmäisessä rivissä.
 

scholl

Jäsen
kun jollakin pikkaisenkin vauhti tippuu (sadasosat jopa riittää) niin heti tulee pataan pari pykälää.

Johtuu siitä, kun ei ole enää luistonestoa. Ennen autoa ei tarvinnut osata säätää niin hyvin, kun luistonesto auttoi paljon ja pystyi ajamaan silti täysillä.

Olisipa se totta, että Banco Santander ostaisi Räkän sopimuksen ulos. Tosin sellaisesta joululahjasta kukaan ei tässä vaiheessa oikein tosissaan osaa unelmoida.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Johtuu siitä, kun ei ole enää luistonestoa. Ennen autoa ei tarvinnut osata säätää niin hyvin, kun luistonesto auttoi paljon ja pystyi ajamaan silti täysillä.

Itse veikkaan, että tasaisuus juontaa siitä, että säännöt ovat pääpiirteissään olleet samat jo vuosia jolloin kaikki päätyy ennemmin tai myöhemmin samoihin hyviksi todettuihin ratkaisuihin ja pikkutallit saa kärjen kiinni kopioimalla parhaat ratkaisut. Lisäkin kun moottorit on melko tasaväkisiä kehityksen jäädytyksen takia niin sieltäkään ei tule suurempia eroja. Lisäksi standardiosat kuten renkaat ja ecut tasoittavat lisää.

Ensi kaudella voi olla taas isommat erot radikaalien sääntömuutosten takia. Toiset saa heti nopean auton ja toisilla uusi auto on täysin raato. Tällä kaudellahan nopeimman ja hitaimman välinen ero on ollut jotain kahden sekunnin luokkaa, joskus jopa vähemmän. Kymmenen vuotta sitten eroa saattoi olla viisi sekuntia ja enemmänkin. Hitaimmat jäivät ulos kisoista 107%-säännön takia.
 

HemmoP

Jäsen
Lisäksi standardiosat kuten renkaat ja ecut tasoittavat lisää.


Varsinkin jos nuo ECUt suunnittelisi joku ulkopuolinen taho eikä esim yksi talleista jolla onkin jo autossaan ohjaamosta valittava teho/vääntöasetus radan eri olosuhteisiin...

Samoin renkaiksi voisi kehittää esim julkisessa myynnissä olevan renkaan pohjalta renkaan jonka kehitykseen ei kuunneltaisi yksittäisiä talleja.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lewis näköjään valmistautuu mahdolliseen tappioon Kimille: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/10/729757

Onhan tuossa toki ihan järkevää puhetta, mutta niin kovin epälewismäistä. Ei Kimi kyllä varmasti tahallaan aja päin, mutta ei anna myöskään yhtään tilaa mikäli Lewis yrittää jotain omia radaltapuskujaan.

No toivotaan nyt hyvää kisaa ja Massalle enemmän pojoja kuin Lewisille.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kohta alkaa kisa ja ainakin täällä odotellaan ihan mielenkiintoista kisaa. Hamiltonille tässä tilanteessa on tärkeintä ottaa vain mahdollisimman riskittömästi pisteet kotiin. Kimi sen sijaan lähtee luultavasti varsin kevyellä bensakuormalla liikkeelle ja kaiken järjen mukaan yrittää heti lähdössä Hamiltonista ohi. Ja jos Kimi pääsee ohi, niin kaikki mahdollisuudet pitäisi olla aina voittoon asti. Nimittäin kunhan Kimi saa renkaat toimimaan, niin kevyellä autolla pitäisi pystyä repimään tarpeeksi suuri ero muihin ennen ensimmäisiä varikkopysähdyksiä.

Mielenkiintoista nähdä mitä sitten tapahtuu Kimin takana. Heikin pitäisi periaatteessa olla hyvänä tulppana Hämiksen perässä, joten Hamiltonin luulisi nappaavan kohtalaisen kivuttomasti 2. sijan. Heikki käykin sitten varmasti kovaa kisaa Alonson ja Massan kanssa. Massan nousuun en jaksa oikein uskoa, mestaruustaistelun kannalta olisi kuitenkin noustava vaikka väkisin palkintopalille. Nythän se sitten nähdään mihin Massasta todellisuudessa on.

Tietysti peltikin voi aina kolista, mutta uskoisin, että näin tullaan maaliin: 1.Kimi 2. Hamilton 3. Kovalainen 4. Massa.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Felipe ja Lewis kolaroi! En olis uskonu että Massalla olis ollu munaa torpata Hamiltonia, loistava alku kisassa ollu!

Luulen että Mersun poijjaat käy itkemässä, että miksei tule penaltia ja Massa saa läpiajorangaistuksen.

Jos Massalle tulee rangaistus niin myös Lewikselle pitäis tulla siitä lähdön töppäilystä.

Tietyllä tavalla arvostan sitä että f1:ssä on joku joka uskaltaa ohitella, mutta Lewisillä ei ole ikinä ollut järkeä noissa ohituksissa ja yleenä Lewis on pysynyt radalla sen takia, että muut on antanut sitten tilaa, ja monet on haukkunu Elwiksen ajotyyliä törkeäksi. Tässä nähtiin että kerrankin osui pilkka sitten omaan nilkkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mige

Jäsen
Aika järjetöntä ajamista Elwikseltä, vaikkei Massa tossa paljoa antanut periksi. Lievällä sikailulla Kimin ohi lähdöstä ja nyt yritti liian riskillä. Massallehan tosta tulee rangaistus, niinkuin kuuluukin. Silti Lewis vetää viime vuoden tyyliin liian kovalla riskillä, kaksi turhaa ohitusyritystä tässä pistetilanteessa, joista toinen kostautui.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hamiltonille tässä tilanteessa on tärkeintä ottaa vain mahdollisimman riskittömästi pisteet kotiin.

Ja paskanmarjat, Hamilton ei ole ilmeisesti oppinut mitään viime vuodesta. Aivan järjetön liike ensimmäiseen mutkaan tultaessa, jos Kimi olisi lyönnyt vaan kylmästi oven kiinni, niin siinähän sitä oltaisiin oltu. Kimi kuitenkin ajoi herrasmiesmäisesti mutkan pitkäksi ja menetti tuossa useamman sijan.

Hamilton sai sitten seuraavalla kierroksella maistaa omaa lääkettä, kun Massa "pyöräytti" Hämiksen. Jos tätä tahtia jatkuu, niin Kubicahan nousee vielä mestaruustaistoon mukaan.

Tästähän voi loppupeleissä muodostua suomalaisten päivä, sillä nyt on todella hyvät mahdollisuudet siihen kaikkien aikojen ensimmäiseen kaksoisvoittoon. Paljon riippuu taktiikoista, Heikillä 3 sekkaa kärkeen ja Kimilläkin ainoastaan 4 sekkaa.

EDIT: Se siitä kaksoisvoitosta sitten, Mersun moottori paukahti jälleen väärään aikaan ja Heikin kisa on siinä.
 
Viimeksi muokattu:

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Aina nuo mersun moottoriviat osuvat suomalaisille kuskeille.
Mutta luulen että Hamilton sekä Massa jää pisteiden ulkopuolelle joten jännäksi menee, voi olla että taas tulee kisa jossa voittoon ei aja McLaren eikä Ferrari. Kimille tietty peukkuja toivotaan ja Massalle nousua pisteille.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Melko tapahtumarikas autokilpailu. Mitäs helkkaria tuo Hamilton oikein koomailee...hermot?

Kyllä vituttaa Kovalaisen puolesta kun jälleen mies ajaa voitosta niin sitten johtotähti leviää. Tallien pisteet hieman nyt sitten tasoittuvat mäkin ja ferrarin kesken...ehkä.

EDIT. Saatiinhan tästä vielä jännittävä kisa kun räkä taistelee kakkospaikasta.
 
Viimeksi muokattu:

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Harva varmaan odotti että Alonso marssii kauden lopussa kaksi peräkkäistä voittoa, mutta Ferrari saa kiittää onneaan, oli tosi vaisua minusta tänään ferrareitten iskukyky, Kimille voitto ei olisi ollut mahdottomus ja Massa ajeli ihan kohtuu hyvän kisan, mutta Schumimaista nousua ei tullut pisteille. Kahdessa vikassa kisassa pakko kaksoisvoiton myötä, Ferrarilla varmasti hikoillaan, toivottavasti kestävät paineet.


EDIT:Perhana never say never. Massa ohitti Heidfeldin nousten 9:ksi, vielä Webber on hollilla. Kimiltä odotin myös ohitusta Kubicasta joka nousee kuin varkain vielä teoreettiseen mm-kamppailuun.

EDIT2:Hieno hetki kun Alonso meni Hamiltonista ohi, mutta tämä sitten varmasti vitutuspäissään meni takaisin ohi. Mutta Massa nousi kuin nousikin viimeiselle pistesijalla, mutta sili odotin Ferrarilta enemmän, Kimi oli jotenkin aseeton voittokamppailussa.
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Hamilton oli ihan lapanen. Massa oli selvästi nopeampi ja ilman Hamiltonin hazardeja lähdössä tilanne olisi ollut ihan eri. Massa ajoi viimeiset kierrokset, kuin mestari.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hamilton omien sanojensa mukaan oppinut viime kaudesta, ei ota turhia riskejä ja ei aio sulkea ovea Kimiltä mikäli tämä yrittää ohi!?? Voi jeesus mikä KEILA! Sääli vaan, että myös Massan kisa meni pilalle.

Eilen kirjoitin, että myös Mersun myllyn on joskus kilistävä, ylläri ylläri että oli sitten Kovalaisen kone!
Heikki ois helposti vienyt tän kisan jos kone ei ois pettäny!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
On kyllä ihmeellistä tuo mestaruudesta ajaminen Hamiltonilla. Jälleen samanlaista sekoilua kuin viime vuonna. Sinällään ei paljoa menettänyt kun Massallakin meni reisille mutta olisi saanut arvokkaita pisteitä hieman järkevämmällä ajolla. Massa laittoi hienosti hanttiin, vaikka olikin vähän mahdoton paikka mennä ohitse. Taas tasoittui ja Kubicakin alkaa olemaan iskuetäisyydellä. Ensimmäisillä kahdella kierroksella tapahtui kyllä paljon ja saatiin pakka hienosti sekaisin.

Aika löysä kisa Kimiltä. Ei oikein irronnut. Lähtö oli hyvä mutta sitten Mäkki ajatti ulos, osui ja autolle tuli pientä vikaa. Pari ohitusta mutta eipä tuohon Alonson vauhtiin ollut asiaa. Olisi päässyt ehkä Kubicasta varikolla ohi toisten stoppien yhteydessä ilman sitä kierroksella ohitettavaa sisäänmenokierroksella. Kubica olisi pitänyt kuitata niillä parilla kierroksella, ronskimmin vaan ekaan mutkaan sisäkautta, hieman samaan tapaan kuin Massa meni Webberistä ohi. Ongelma oli ehkä renkaat ja se ettei Kimi päässyt hyödyntämään omaa etuaan sen parin kierroksen aikana. Kubicalla alkoi kuoriutumaan pinta ennen Kimiä, luonnollisesti kun kävi aiemmin varikolla. Sitten Kimi ajoi paremmilla renkailla Kubican huonoja vastaan sen pari kiekkaa kunnes Kimin renkaiden pito heikkeni ja vastaavasti Kubicalla kuoriutuminen loppui ja tilanne ohi.

Heikin keskeyttäessä otti pattiin mutta en usko näin jälkikäteen, että olisi ajanut voitosta. Vähän siinä jo kävi mielessä ensimmäisten kierrosten aikana viime vuotinen Heikki-Kimi -taisto mutta tällä kertaa voitosta. Olisi toki tuonut hienon lisän tuohon kamppailuun kakkospaikasta. Mutta onpahan tallille paineita, kestääkö Hamiltonin auto loppukisoissa. Juuri kun sitä luotettavuutta hehkuttivat.

Samanlainen häslinki vaan Kiinassa ja Brasiliaan sitten jännä päätös. Hamiltonilla on nyt pari kuskia mitä varoa, joten paineita tulee vähän lisää. Toivottavasti ei tule koti-ikävä tänä vuonna.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Harva varmaan odotti että Alonso marssii kauden lopussa kaksi peräkkäistä voittoa, mutta Ferrari saa kiittää onneaan, oli tosi vaisua minusta tänään ferrareitten iskukyky, Kimille voitto ei olisi ollut mahdottomus ja Massa ajeli ihan kohtuu hyvän kisan, mutta Schumimaista nousua ei tullut pisteille. Kahdessa vikassa kisassa pakko kaksoisvoiton myötä, Ferrarilla varmasti hikoillaan, toivottavasti kestävät paineet.


EDIT:Perhana never say never. Massa ohitti Heidfeldin nousten 9:ksi, vielä Webber on hollilla. Kimiltä odotin myös ohitusta Kubicasta joka nousee kuin varkain vielä teoreettiseen mm-kamppailuun.

EDIT2:Hieno hetki kun Alonso meni Hamiltonista ohi, mutta tämä sitten varmasti vitutuspäissään meni takaisin ohi. Mutta Massa nousi kuin nousikin viimeiselle pistesijalla, mutta sili odotin Ferrarilta enemmän, Kimi oli jotenkin aseeton voittokamppailussa.

Ferrari saa kiittää onneaan, siis täh? Lähinnä kärsivät epäonnesta Elwiksen törttöillessä.

Kai sitä Kimi on aseeton voittokamppailussa, kun McLarenit pilaavat kisan ekassa mutkassa, toinen kiilaa ulos ja toinen särkee ilmanohjaimia osumalla niihin. Hajonneilla ilmanohjaimilla tuo on varmasti täydellinen ajettava.

Massa ajoi lopussa aivan uskomatonta vauhtia ja todisti Ferrarista löytyvän ylivoimaista vauhtia vielä kauden loppuihin kisoihin. Vaisu iskukyky, mitä vit? Molemmat Ferrarit pistelivät kisassa ainoana selkeästi alle 1.19 kierrokset, Massa etenkin lopussa oli huikean nopea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös