Mutta ongelma on renkaissa ja siinä, että ne saavuttavat optimilämpötilan vasta 8-9 kierroksen jälkeen. Tämä on nyt toistunut jo ties kuinka monessa kisassa. Huono pito stintin alussa tuhoaa niin aika-ajot kuin kisatkin.
Jos ensi kauden autosta saadaan rakennettua sellainen, että pito on parhaimillaan jo yhden lämmittelykierroksen jälkeen, niin sen jälkeen Räikköselle ei kukaan voi mitään.
Tämä on ihan totta, renkaat on ollut koko kauden Kimin ongelma. Vaikka täällä noita nopeimpia kierroksia onkin vähätelty, niin Kimin 10 nopeinta kierrosta kertoo kyllä siitä, että muut jäävät, kunhan renkaisiin löytyy pitoa.
Toisaalta tämän ongelman ratkaiseminen ei ole niin helppoa, Kimi on valitellut samaa asiaa läpi kauden, mutta tilanne ei ole oleellisesti parantunut. Ihmeelliseltähän tuo tuntuu, ettei Ferrarin kaltaisessa tallissa saada tällaista asiaa ratkaistua. Vielä mystisemmäksi asian tekee se, että Massa saa renkaat toimimaan välittömästi ja pystyy hyödyntämään tämän varsinkin aika-ajoissa.
Johtuuko tämä sitten siitä, että Ferrari-kuskeilla on yksinkertaisesti niin erilaiset ajotyylit? Se on selvää, että aikaa palaa heti, jos pito ei ole maksimaalinen. Sunnuntain kisassa näki selvästi miten Kimin vauhti parani välittömästi, kun renkaat vaan alkoivat pelaamaan.
Mielenkiintoista nähdä, mikä tilanne ensi vuonna on renkaiden suhteen. Eiköhän Ferrari tule talven aikana kiinnittämään asiaan erityistä huomiota, sillä ongelmat renkaiden kanssa ovat suurin syy siihen, miksi Kimi ei taistele tällä kaudella mestaruudesta.
Tietysti kun neljä edellistä kisaa ovat päättyneet pisteittä, ei mestaruuden suhteen kannata muutenkaan paljon murehtia. Tämä ei yksinkertaisesti ole ollut Kimin kausi, ensi vuonna tilanne voi olla kuitenkin aivan toinen, jos rengasongelma vihdoinkin ratkeaa. Renkaiden osalta muutoksia tulee joka tapauksessa, sillä ensi kaudella siirrytään slickseihin.
---
Heikki oli jälleen kerran täysin hampaaton, Kubica osui lähdössä vähän kylkeen ja tämän seurauksena sijoitus tippui seitsemänneksi. Katuradalla tämä tietää vaikeuksia, mutta Heikiltä olisi toivonut sentään jotain yritystä, mitään hävittävää ei pitäisi tällä hetkellä olla. Heikki pääsi vielä turva-auton myötä Kimin edelle, mutta siinä missä Kimi raivasi tietänsä kärkeen, Heikki jäi joukon jatkoksi ja oli lopulta vasta 10:s.
Ensi kaudeksi löytyy soppari, mutta jos sama tahti jatkuu, ei miestä pitkään enää Mäcillä nähdä. Heikin vauhti on oikeastaan paremminkin hidastunut alkukauden jälkeen ja kauden kolmessa viimeisessä kisassa on näytettävä, että sitä vauhtia löytyy.
Ensi kaudella onkin sitten pystyttävä vastaamaan Hamiltonin vauhtiin, mikäli Heikki meinaa pysyä tallissa. Muuten Vettel ja Rosberg menevät nuorina, nopeina ja saksalaisina heittämällä kuljettajavalinnoissa ohi. Jotenkin on vaikea nähdä, että Heikki löytäisi tämän kauden jälkeen aivan sen huippuvauhdin. Toisaalta enpä olisi uskonut, että Massa taistelee tällä kaudella mestaruudesta. Joten kaikki on mahdollista, mutta valitettavasti näen Heikin ensi kauden jälkeen jossakin pienemmässä tallissa. Toivottavasti olen väärässä, mutta kehitystä on tapahduttava.
---
Hamilton tulee voittamaan tämän vuoden mestaruuden, Hamilton johtaa jo 7 pisteellä, kun ainoastaan kolme kisaa on jäljellä. Massa ei saisi jäädä enää yhdessäkään kauden jäljellä olevissa kilpailussa Hamiltonin taakse, mikäli mielii mestariksi. Ja sekään ei vielä riitä, vaan lisäksi vähintään yhdessä kisassa jonkun on ehdittävä näiden herrojen väliin. Ja mikäli ajetaan normaaleissa olosuhteissa tämä "joku" voi olla ainoastaan Kimi, muut tallit ovat liian kaukana ja Heikki päästä moisessa tilanteessa automaattisesti Hamiltonin ohi.
Kimistä siis riippuu paljon ja onhan Kimillä edellytyksiä ajaa jopa kaikissa jäljellä olevissa kisoissa Hamiltonin edelle. Mutta taas tässä kohtaa tullaan siihen kysymykseen, miten Kimin renkaat toimivat? Aika-ajot ovat olleet yhtä tervan juontia ja nyt Kimin pitäisi nimenomaan onnistua aika-ajoissa pääsemään Hamiltonin edelle.
Ohittaminen on edelleenkin niin vaikeaa, että auttaminen on todella vaikeaa, jos ei pääse heti toisen edelle. Kimillä ei ole kuitenkaan mitään hävittävää, joten ohitustilanteissa Kimi voi käyttää Hamiltonia vastaan tämän omia röyhkeitä temppuja. Toisaalta Kimin tapoihin ei kuulu mitkään sikamaisuudet, joten Ferrarin täytyy kutsua Schumi vanhana konnana paikalle, jos tuolle linjalle lähtevät.
En menisi kyllä takuuseen Kimin motivaatiosta auttaa Massaa. Kimiä ei kiinnosta MM-sarjan 3.sija, eikä valmistajien mestaruuskaan taida pahemmin kiinnostaa. Osakilpailujen voitot varmasti kiinnostavat, mutta käytännössähän Kimin loppukauden tehtävän ei ole voittaa vaan ajaa toiseksi. Kimi saa voittaa ainoastaan siinä tapauksessa, jos toisena on joku muu kuin Massa. Nimittäin jos Kimi johtaa ja Massa on toisena, niin kaiken järjen mukaan Kimin täytyy päästää Massa ohi. Sekin on tietysti oma juttunsa miten tässä tilanteessa lopulta kävisi, mutta tuskinpa Kimi lähtee sooloilemaan tallin edun vastaisesti.
Mäcillä taktikointi on siinä suhteessa helpompaa, että Heikin ei tärvitse välttämättä olla maalissa Massan edellä. Sekin riittää, että Heikki pystyy vaikeuttamaan Massan kilpailua. Aika-ajossa Heikille niin kevyt auto, että hän pääsee paalulle kontrolloimaan kisaa. Näin Massa ei ainakaan pääsisi Hamiltonilta karkuun, kun Heikki olisi kisan alussa tulppana edessä. Parhamillaanhan Hamilton pääsisi kärjessä repimään eroa, kun Heikki jarruttelisi Ferrareita.
Tiedä sitten paljonko Heikillä oli lopulta löpöä Singaporen aika-ajossa, mutta sijoittuminen vasta 5.ruutuun kyllä yllätti. Juuri katuradalla tuo tientukkiminen olisi ollut suuri etu, kun ohi ei millään pääse. Eli joko se oli surkea aika-ajo Heikiltä tai sitten Mäcillä oli aivan väärä taktiikka Heikin osalta. Nythän Heikki ei pystynyt auttamaan missään kohdin Hamiltonia, kun ajoi muiden perässä.
Epätavallinen kisa on yksi Massan mahdollisuuksista saada piste-eroa kurottua, mutta sateella Hamilton ja Mäcci ovat olleet Massaa ja Ferraria vahvempia. Turva-auton tullessa radalle oikeaan aikaan voi tapahtua kummia, mutta jäljellä olevilla radoilla turva-auton tuleminen on varsin epätodennäköistä ja senkin jälkeen Massa tarvitsee tuuria ja Hamilton epäonnea.
Tunarointi ja keskeytykset ovat aina mahdollisia, sen Hamilton viime kauden lopussa osoitti. Vaikea kuitenkaan uskoa, että sama tapahtuisi enää tällä kertaa, eiköhän Hamilton ole läksynsä oppinut. Hamilton ei kaihda riskejä tavoitellessaan voittoja ja on saanut maksaa tästä kovan hinnan. Viime kaudella Hamilton menetti käytännössä varman mestaruuden riskeeraamalla aivan turhaan Kiinassa. Tällä kaudella Hamilton otti MM-tilanteen kannalta aivan tarpeettomia riskejä Spassa; tuli voitto, joka muuttui kuitenkin aikasakon myötä pistemenetyksiksi, jotka voivat olla vielä mestaruuden kannalta kohtalokkaita.
Jos Hamilton olisi vain tyytynyt toiseen sijaan hänellä olisi tällä hetkellä kaksi pistettä enemmän ja vastaavasti Massalla olisi neljä pistettä vähemmän. Tässä tapauksessa Hamiltonin johto olisi jo 13 pistettä Massaan ja mestaruus olisi todella lähellä. Hamiltonilla on voitonhalua täytyy tavallaan ihailla, mutta mestaruuden kannalta ei ole tärkeintä voittaa yksitäisiä kilpailuja, vaan kerätä eniten pisteitä. Pikkuhiljaa tämä on aukeamassa myös Hamiltonille, joka ei lähtenyt enää Singaporessa ja Monzassa päättömiin ohitusyrityksiin, vaikka vauhti olisikin riittänyt.
Tekniset viatkin ovat aina mahdollisia, mutta Mäcci on kyllä ollut viime aikoina erittäin luotettava, se on ollut pikemminkin Ferrari, joka on jäänyt radan varteen. Mersun kone on ollut aikaisempina vuosina erittäin riskialtis, mutta taitaa olla Kimi viimeisin, jonka alla Mersu on hajonnut. Heikin moottori vaihdettiin Singaporessa, mutta eipä tuossa mistään sen vakavammasta ollut kyse. Kaiken lisäksi Hamiltonilla on vielä jäljellä tuo ylimääräinen moottorinvaihto, joka varmasti käytetään, jos on pieninkin epäilys moottorin luotettavuudesta.
Sitä paitsi Hamilton olisi vielä mestaruustaistelussa tiukasti mukana, vaikka yksi keskeytys tulisikin. Massalla sitä vastoin ei ole varaa minkäänlaisiin takaiskuihin, vaan kaiken on mentävä täysin nappiin loppukaudesta.