Formula 1 – kausi 2008

  • 369 572
  • 2 737

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrarilla oli automatiikka pois käytöstä ja Massan lähtömerkin antoi päämekaanikko. Joten se siitä automatiikan epäluotettavuudesta...
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Räikkönen ajoi lopussa seinään, mutta oliko sillä lopulta mitään väliä, kun Hamilton oli jo sitä ennen edellä? Muutenhan kisan ratkaisi turva-auto/varikko hässäkkä, kun Kimi joutui odottelemaan Massaa. Mitä Kimi olisi sille voinut tehdä?

Johtui se sitten auton sopimattomuudesta Kimille tai mistä tahansa, on Kimin MM-tilanne tällä hetkellä säälittävä. Ja se on sitä mm. siksi, että Kimi on kahdesti ihan lähiaikoina tuutannut itselleen 0 pistettä täräyttämällä Ferrarin seinään mestarismiehelle käsittämättömällä tavalla. Ja sitä ei voi laittaa kuin Kimin itsensä piikkiin.

Jostain syystä Räikkösen keskittyminen ei nyt ole kohdallaan ja asenne on muutenkin välinpitämätön. Kisan jälkeiset kommentit kertovat paljon: - Ei minua harmita se viitospaikka yhtään, mutta tiimin kannalta vähän harmittaa. Niiltä meni muutama hyvä piste, Räikkönen totesi MTV3:lle.

Niiltä? Eiköhän kunnon joukkuepelaaja näkisi tuon niin, että meiltä? Ei taida ajaminen tällä hetkellä napata.
 

Tarasov

Jäsen
Kovasti täällä ollaan Räikkösen tulevasta maailmanmestaruudesta huolissaan.

Oli Räikkönen ajajana kuinka hyvä tai huono niin hänelle pitää järjestää maailmanmestaruus siten ,kuin viime vuonnakin tehtiin. Ferrarit ovat aina olleet onnettaren suosiossa ja siten niille (lue Räikköselle) järjestetään vielä tänäkin vuonna uskomattoman hienon taistelun jälkeen mestaruus Hamiltonin ja muiden "epäonnen" myötä.

Uskoa ei saa vielä menettää, koska kilpailuja on jäljellä riittävästi mestaruuden voittamiseksi. Kannustusta Räikköselle!!!
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Oli Räikkönen ajajana kuinka hyvä tai huono niin hänelle pitää järjestää maailmanmestaruus siten ,kuin viime vuonnakin tehtiin. Ferrarit ovat aina olleet onnettaren suosiossa ja siten niille (lue Räikköselle) järjestetään vielä tänäkin vuonna uskomattoman hienon taistelun jälkeen mestaruus Hamiltonin ja muiden "epäonnen" myötä.

Mitähän sinä selität? Meinaatkos, että viime kaudella Hamilton tahallaan mokaili ja Mäkki siinä sivussa, että Räikköselle saatiin mestaruus? Edelleenkään Mäkki ei menettänyt esim. siinä vakoilujupakassaan yhtään kuskin pistettä, ainostaan tallikohtaisia pisteitä. Viime kaudella ja nyt tätä kliseetä voidaan huoletta käyttää, Hamiltonilla ei se maankuulu pää kestänyt ja Räkä pääsi keittön ovesta takaisin mestaruustaistoon tunnetuin seurauksin. Nyt tällä kaudella Hamilton on kypsynyt mestariksi, joka niitä tärkeitä pointseja napsii sieltä täällä tasaisen tappavaan tahtiin, satoi tai paistoi. Mutta kaipa tämä oli taas jotain muka-hauskuuttelua, mikä pitäisi pystyä ohittamaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Uskoa ei saa vielä menettää, koska kilpailuja on jäljellä riittävästi mestaruuden voittamiseksi. Kannustusta Räikköselle!!!
Onhan se tietysti mukavaa, että uskoa vielä löytyy. Mutta kun tilanne on se, että Hamilton ei saa kerätä kuin kaksi pistettä lisää sillä edellytyksellä, että Kimi voittaa kaikki kolme viimeistä kisaa, niin reaaliteetit mestaruuden voittamiseksi ovat hiukan huonot Kimin näkökulmasta katsottuna.

Itse näkisin asian niin, että Kimin pitää nyt ajatella pelkästään tallin parasta, ja keskityttävä viimeisiin kisoihin kunnolla, jotta Ferrari pystyisi voittamaan tallien mestaruuden. McLaren meni tässä kisassa nyt pisteellä ohi Ferrarin, joten se kisa on täysin auki. Sen tittelin voittaminen vaatii kuitenkin molempien kuskien panosta, eikä noihin nytkin nähtyihin ajovirheisiin olisi enää varaa.
 

trap

Jäsen
Harmittaa kyllä kieltämättä, jos Massa tai Hamilton voittaa mestaruuden. Mielestäni kukaan kolmikosta Massa-Hamilton-Räikkönen ei tällä kaudella ole oikeastaan ajanut mestaruuden arvoisesti. Hamilton lähimpänä sitä, mutta ottaa kyllä päähän ko. herran itsekeskeiset kommentit, joten niiden takia en oikein Lyyisillekään soisi mestaruutta. Ja jos vielä jossitellaan, niin Hamiltonilla on ollut noista kolmesta ylivoimaisesti eniten tuuria.

Toisaalta, jos viimeisistä kisoista tulee lottoa niin Kubicalla voi vielä olla sanansa sanottavana, samoin kuin BMW:llä valmistajien puolella. Kubicalla toki kävi eilen vähän huono tuuri SC:n kanssa ja jäi pisteittä - ero Hamiltoniin on nyt 20 pinnaa.

Eilisessä kisassa oli taas hienoa nähdä, että Räikköseltä löytyy edelleen helvetisti vauhtia. Ajoi todella murskaavaa vauhtia ennen Piquetin keskeytystä - harmi sinänsä. Koko loppukausi on Kimillä ollut täynnä epäonnea ja omia virheitä, mutta mielestäni tärkeintä on se, että vauhti on edelleen todella hyvää etenkin kisoissa, ja maailmanmestaruusjahti jatkuu taas ensi vuonna.

EDIT: Speedyen viestille huutonaurua. Uskomaton janari. :D
 

Outsider

Jäsen
Johtui se sitten auton sopimattomuudesta Kimille tai mistä tahansa, on Kimin MM-tilanne tällä hetkellä säälittävä. Ja se on sitä mm. siksi, että Kimi on kahdesti ihan lähiaikoina tuutannut itselleen 0 pistettä täräyttämällä Ferrarin seinään mestarismiehelle käsittämättömällä tavalla. Ja sitä ei voi laittaa kuin Kimin itsensä piikkiin.

Jostain syystä Räikkösen keskittyminen ei nyt ole kohdallaan ja asenne on muutenkin välinpitämätön. Kisan jälkeiset kommentit kertovat paljon: - Ei minua harmita se viitospaikka yhtään, mutta tiimin kannalta vähän harmittaa. Niiltä meni muutama hyvä piste, Räikkönen totesi MTV3:lle.

Niiltä? Eiköhän kunnon joukkuepelaaja näkisi tuon niin, että meiltä? Ei taida ajaminen tällä hetkellä napata.

Miten tämä kaikki liittyi tohon mun kirjotukseen, kun sitä kerran lainasit?
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Miten tämä kaikki liittyi tohon mun kirjotukseen, kun sitä kerran lainasit?

No esimerkiksi siten, että mielestäni näillä seinään törmäämisillä on väliä. Myös Kimille. Käsittääkseni lainauksen kohdassa tätä mietit kommentein. Eikä omasta mielestäni muutenkaan ole kyse Ferrarin "huonosta tuurista" vaan siitä, että siellä ei nyt (myös Kimillä) keskittyminen ole kohdallaan.

Mutta jos tämä lainaus nyt ahdisti, niin pahoittelen. Kohdallasi ei ollut mainintaa, että viestejäsi ei saa lainata.
 

Outsider

Jäsen
No esimerkiksi siten, että mielestäni näillä seinään törmäämisillä on väliä. Myös Kimille. Käsittääkseni lainauksen kohdassa tätä mietit kommentein. Eikä omasta mielestäni muutenkaan ole kyse Ferrarin "huonosta tuurista" vaan siitä, että siellä ei nyt (myös Kimillä) keskittyminen ole kohdallaan.

Mutta jos tämä lainaus nyt ahdisti, niin pahoittelen. Kohdallasi ei ollut mainintaa, että viestejäsi ei saa lainata.

Lainata saa vapaasti, mutta eikö lainauksilla yleensä ole tarkoitus olla jotain asiayhteyttäkin? En vaan ymmärtänyt miten toi sun viesti liittyi/vastasi siihen, kun tiedustelin mitä Kimi olisi voinut tässä kisassa tehdä toisin, ennen kun kilpailu meni varikolla odottelun takia pilalle. Kausi on toki mennyt vituiksi, mutta ihmettelin sitä miten tästäkin saatiin taas mm. Speedyen toimesta kaivettua Räikkösen täydellinen paskuus esiin, vaikka ennen Piquen ulosajoa Kimi oli radan nopein mies ja olisi saanut todennäköisesti Hamiltonin kiinni. Ei kaikkea tietenkään voi tuurin piikkiin laittaa, mutta esim. tässä tilanteessahan Alonsolla oli loistavaa tuuria ja mies voitti paljolti sen asiosta koko kisan.

Ulosajo oli Kimin moka, mutta kuten jo sanoin, niin mitä sitten? Viides sija sillä hetkellä ja mestaruudesta taistelevan tallikaverin pahin vastustaja edellä. Uskon että vähintään vastaava itku siitäkin olisi syntynyt, jos Kimi olisi ajanut tyytyväisenä Glockin perässä maalin, eikä olisi yrittänytkään parantaa asemiaan ja viedä kenties pisteitä Hamiltoniltakin.

Tallipisteistä puhuttaessa: tällä hetkellä näyttää uhkaavasti siltä, että Kovalaisesta on tulossa juuri sellainen kuljettaja joka kerää niitä tyytyväisenä, mutta ei tule ikinä taistelemaan tosissaan mestaruuksista. F1 ei ole mikään joukkuepeli, kyllä kuskit ajavat mestaruuksia itselleen.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Eilisessä kisassa oli taas hienoa nähdä, että Räikköseltä löytyy edelleen helvetisti vauhtia. Ajoi todella murskaavaa vauhtia ennen Piquetin keskeytystä - harmi sinänsä. Koko loppukausi on Kimillä ollut täynnä epäonnea ja omia virheitä, mutta mielestäni tärkeintä on se, että vauhti on edelleen todella hyvää etenkin kisoissa, ja maailmanmestaruusjahti jatkuu taas ensi vuonna.

Kyllähän sitä vauhtia löytyy, Ferrarin auto on edelleen paras kaikista ajokeista. Mutta ongelma on renkaissa ja siinä, että ne saavuttavat optimilämpötilan vasta 8-9 kierroksen jälkeen. Tämä on nyt toistunut jo ties kuinka monessa kisassa. Huono pito stintin alussa tuhoaa niin aika-ajot kuin kisatkin.

Jos ensi kauden autosta saadaan rakennettua sellainen, että pito on parhaimillaan jo yhden lämmittelykierroksen jälkeen, niin sen jälkeen Räikköselle ei kukaan voi mitään.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutta ongelma on renkaissa ja siinä, että ne saavuttavat optimilämpötilan vasta 8-9 kierroksen jälkeen. Tämä on nyt toistunut jo ties kuinka monessa kisassa. Huono pito stintin alussa tuhoaa niin aika-ajot kuin kisatkin.

Jos ensi kauden autosta saadaan rakennettua sellainen, että pito on parhaimillaan jo yhden lämmittelykierroksen jälkeen, niin sen jälkeen Räikköselle ei kukaan voi mitään.

Tämä on ihan totta, renkaat on ollut koko kauden Kimin ongelma. Vaikka täällä noita nopeimpia kierroksia onkin vähätelty, niin Kimin 10 nopeinta kierrosta kertoo kyllä siitä, että muut jäävät, kunhan renkaisiin löytyy pitoa.

Toisaalta tämän ongelman ratkaiseminen ei ole niin helppoa, Kimi on valitellut samaa asiaa läpi kauden, mutta tilanne ei ole oleellisesti parantunut. Ihmeelliseltähän tuo tuntuu, ettei Ferrarin kaltaisessa tallissa saada tällaista asiaa ratkaistua. Vielä mystisemmäksi asian tekee se, että Massa saa renkaat toimimaan välittömästi ja pystyy hyödyntämään tämän varsinkin aika-ajoissa.

Johtuuko tämä sitten siitä, että Ferrari-kuskeilla on yksinkertaisesti niin erilaiset ajotyylit? Se on selvää, että aikaa palaa heti, jos pito ei ole maksimaalinen. Sunnuntain kisassa näki selvästi miten Kimin vauhti parani välittömästi, kun renkaat vaan alkoivat pelaamaan.

Mielenkiintoista nähdä, mikä tilanne ensi vuonna on renkaiden suhteen. Eiköhän Ferrari tule talven aikana kiinnittämään asiaan erityistä huomiota, sillä ongelmat renkaiden kanssa ovat suurin syy siihen, miksi Kimi ei taistele tällä kaudella mestaruudesta.

Tietysti kun neljä edellistä kisaa ovat päättyneet pisteittä, ei mestaruuden suhteen kannata muutenkaan paljon murehtia. Tämä ei yksinkertaisesti ole ollut Kimin kausi, ensi vuonna tilanne voi olla kuitenkin aivan toinen, jos rengasongelma vihdoinkin ratkeaa. Renkaiden osalta muutoksia tulee joka tapauksessa, sillä ensi kaudella siirrytään slickseihin.

---

Heikki oli jälleen kerran täysin hampaaton, Kubica osui lähdössä vähän kylkeen ja tämän seurauksena sijoitus tippui seitsemänneksi. Katuradalla tämä tietää vaikeuksia, mutta Heikiltä olisi toivonut sentään jotain yritystä, mitään hävittävää ei pitäisi tällä hetkellä olla. Heikki pääsi vielä turva-auton myötä Kimin edelle, mutta siinä missä Kimi raivasi tietänsä kärkeen, Heikki jäi joukon jatkoksi ja oli lopulta vasta 10:s.

Ensi kaudeksi löytyy soppari, mutta jos sama tahti jatkuu, ei miestä pitkään enää Mäcillä nähdä. Heikin vauhti on oikeastaan paremminkin hidastunut alkukauden jälkeen ja kauden kolmessa viimeisessä kisassa on näytettävä, että sitä vauhtia löytyy.

Ensi kaudella onkin sitten pystyttävä vastaamaan Hamiltonin vauhtiin, mikäli Heikki meinaa pysyä tallissa. Muuten Vettel ja Rosberg menevät nuorina, nopeina ja saksalaisina heittämällä kuljettajavalinnoissa ohi. Jotenkin on vaikea nähdä, että Heikki löytäisi tämän kauden jälkeen aivan sen huippuvauhdin. Toisaalta enpä olisi uskonut, että Massa taistelee tällä kaudella mestaruudesta. Joten kaikki on mahdollista, mutta valitettavasti näen Heikin ensi kauden jälkeen jossakin pienemmässä tallissa. Toivottavasti olen väärässä, mutta kehitystä on tapahduttava.

---

Hamilton tulee voittamaan tämän vuoden mestaruuden, Hamilton johtaa jo 7 pisteellä, kun ainoastaan kolme kisaa on jäljellä. Massa ei saisi jäädä enää yhdessäkään kauden jäljellä olevissa kilpailussa Hamiltonin taakse, mikäli mielii mestariksi. Ja sekään ei vielä riitä, vaan lisäksi vähintään yhdessä kisassa jonkun on ehdittävä näiden herrojen väliin. Ja mikäli ajetaan normaaleissa olosuhteissa tämä "joku" voi olla ainoastaan Kimi, muut tallit ovat liian kaukana ja Heikki päästä moisessa tilanteessa automaattisesti Hamiltonin ohi.

Kimistä siis riippuu paljon ja onhan Kimillä edellytyksiä ajaa jopa kaikissa jäljellä olevissa kisoissa Hamiltonin edelle. Mutta taas tässä kohtaa tullaan siihen kysymykseen, miten Kimin renkaat toimivat? Aika-ajot ovat olleet yhtä tervan juontia ja nyt Kimin pitäisi nimenomaan onnistua aika-ajoissa pääsemään Hamiltonin edelle.

Ohittaminen on edelleenkin niin vaikeaa, että auttaminen on todella vaikeaa, jos ei pääse heti toisen edelle. Kimillä ei ole kuitenkaan mitään hävittävää, joten ohitustilanteissa Kimi voi käyttää Hamiltonia vastaan tämän omia röyhkeitä temppuja. Toisaalta Kimin tapoihin ei kuulu mitkään sikamaisuudet, joten Ferrarin täytyy kutsua Schumi vanhana konnana paikalle, jos tuolle linjalle lähtevät.

En menisi kyllä takuuseen Kimin motivaatiosta auttaa Massaa. Kimiä ei kiinnosta MM-sarjan 3.sija, eikä valmistajien mestaruuskaan taida pahemmin kiinnostaa. Osakilpailujen voitot varmasti kiinnostavat, mutta käytännössähän Kimin loppukauden tehtävän ei ole voittaa vaan ajaa toiseksi. Kimi saa voittaa ainoastaan siinä tapauksessa, jos toisena on joku muu kuin Massa. Nimittäin jos Kimi johtaa ja Massa on toisena, niin kaiken järjen mukaan Kimin täytyy päästää Massa ohi. Sekin on tietysti oma juttunsa miten tässä tilanteessa lopulta kävisi, mutta tuskinpa Kimi lähtee sooloilemaan tallin edun vastaisesti.

Mäcillä taktikointi on siinä suhteessa helpompaa, että Heikin ei tärvitse välttämättä olla maalissa Massan edellä. Sekin riittää, että Heikki pystyy vaikeuttamaan Massan kilpailua. Aika-ajossa Heikille niin kevyt auto, että hän pääsee paalulle kontrolloimaan kisaa. Näin Massa ei ainakaan pääsisi Hamiltonilta karkuun, kun Heikki olisi kisan alussa tulppana edessä. Parhamillaanhan Hamilton pääsisi kärjessä repimään eroa, kun Heikki jarruttelisi Ferrareita.

Tiedä sitten paljonko Heikillä oli lopulta löpöä Singaporen aika-ajossa, mutta sijoittuminen vasta 5.ruutuun kyllä yllätti. Juuri katuradalla tuo tientukkiminen olisi ollut suuri etu, kun ohi ei millään pääse. Eli joko se oli surkea aika-ajo Heikiltä tai sitten Mäcillä oli aivan väärä taktiikka Heikin osalta. Nythän Heikki ei pystynyt auttamaan missään kohdin Hamiltonia, kun ajoi muiden perässä.

Epätavallinen kisa on yksi Massan mahdollisuuksista saada piste-eroa kurottua, mutta sateella Hamilton ja Mäcci ovat olleet Massaa ja Ferraria vahvempia. Turva-auton tullessa radalle oikeaan aikaan voi tapahtua kummia, mutta jäljellä olevilla radoilla turva-auton tuleminen on varsin epätodennäköistä ja senkin jälkeen Massa tarvitsee tuuria ja Hamilton epäonnea.

Tunarointi ja keskeytykset ovat aina mahdollisia, sen Hamilton viime kauden lopussa osoitti. Vaikea kuitenkaan uskoa, että sama tapahtuisi enää tällä kertaa, eiköhän Hamilton ole läksynsä oppinut. Hamilton ei kaihda riskejä tavoitellessaan voittoja ja on saanut maksaa tästä kovan hinnan. Viime kaudella Hamilton menetti käytännössä varman mestaruuden riskeeraamalla aivan turhaan Kiinassa. Tällä kaudella Hamilton otti MM-tilanteen kannalta aivan tarpeettomia riskejä Spassa; tuli voitto, joka muuttui kuitenkin aikasakon myötä pistemenetyksiksi, jotka voivat olla vielä mestaruuden kannalta kohtalokkaita.

Jos Hamilton olisi vain tyytynyt toiseen sijaan hänellä olisi tällä hetkellä kaksi pistettä enemmän ja vastaavasti Massalla olisi neljä pistettä vähemmän. Tässä tapauksessa Hamiltonin johto olisi jo 13 pistettä Massaan ja mestaruus olisi todella lähellä. Hamiltonilla on voitonhalua täytyy tavallaan ihailla, mutta mestaruuden kannalta ei ole tärkeintä voittaa yksitäisiä kilpailuja, vaan kerätä eniten pisteitä. Pikkuhiljaa tämä on aukeamassa myös Hamiltonille, joka ei lähtenyt enää Singaporessa ja Monzassa päättömiin ohitusyrityksiin, vaikka vauhti olisikin riittänyt.

Tekniset viatkin ovat aina mahdollisia, mutta Mäcci on kyllä ollut viime aikoina erittäin luotettava, se on ollut pikemminkin Ferrari, joka on jäänyt radan varteen. Mersun kone on ollut aikaisempina vuosina erittäin riskialtis, mutta taitaa olla Kimi viimeisin, jonka alla Mersu on hajonnut. Heikin moottori vaihdettiin Singaporessa, mutta eipä tuossa mistään sen vakavammasta ollut kyse. Kaiken lisäksi Hamiltonilla on vielä jäljellä tuo ylimääräinen moottorinvaihto, joka varmasti käytetään, jos on pieninkin epäilys moottorin luotettavuudesta.

Sitä paitsi Hamilton olisi vielä mestaruustaistelussa tiukasti mukana, vaikka yksi keskeytys tulisikin. Massalla sitä vastoin ei ole varaa minkäänlaisiin takaiskuihin, vaan kaiken on mentävä täysin nappiin loppukaudesta.
 

trap

Jäsen
Toi renkaiden lämpenemisongelma olisi varmasti korjattu aikoja sitten ja Bridgestone olisi valmistanut Räikköselle sopivammat renkaat, mutta nyt kun ei ole rengassotaa niin heillä ei ole mitään tarvetta siihen.

Joka tapauksessa tässä on nyt jo pari kisaa - Spa ja Singapore - osoittaneet, että kun lähtöpaikka on edes siinä 3. tai 4. lähtöruudussa ja startti onnistuu, niin mahdollisuudet voittoihin ovat erittäinkin hyvät.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joka tapauksessa tässä on nyt jo pari kisaa - Spa ja Singapore - osoittaneet, että kun lähtöpaikka on edes siinä 3. tai 4. lähtöruudussa ja startti onnistuu, niin mahdollisuudet voittoihin ovat erittäinkin hyvät.

Enää pitäisikin tietää miten Rään kokemuksella varustettu kuski ei onnistu saamaan aika-ajojaan koko kaudella kohdilleen.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Toi renkaiden lämpenemisongelma olisi varmasti korjattu aikoja sitten ja Bridgestone olisi valmistanut Räikköselle sopivammat renkaat, mutta nyt kun ei ole rengassotaa niin heillä ei ole mitään tarvetta siihen.

Sanoisin, että Jean Todtin poistuttua tallipäällikön paikalta ei Ferrarilla ole tajuttu sitä, kuinka tärkeää oli politikoida esimerkiksi renkaista juuri tasan tarkkaan tallinsa haluamat. Nyt Ron Dennis on ottanut yliotteen ja McLaren vie Ferraria tässä suhteessa kuin pässiä narussa.

Onhan Dennistä jo muutama vuosi päähän potkittukin Ferrarin ja myös Michelinin Renault-kytköksen taholta, joten mies varmasti nauttii tästä tilanteesta.

Ferrari rakensi auton, joka on äärimmäisen hellä kuluttamaan renkaita. Tässä tehtiin paha virhe, koska ei tajuttu, että kulisseissa Dennis vaati kovempia kumeja, koska kuluminen oli McLarenin ongelma ja nyt ne on Ferrarille liian kovia, etteivät saa niitä lämpiämään.

Pelkkää politikoinnin puutetta.

Jean Todtia tulee makaroonimaassa vielä ikävä. Näkeehän sen jo vaikka tuosta varikkosählingistä, että italialaisista ei ole mihinkään ilman vahvoja ulkomaalaisia johtajia. Täyttä sekoilua koko touhu.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Enää pitäisikin tietää miten Rään kokemuksella varustettu kuski ei onnistu saamaan aika-ajojaan koko kaudella kohdilleen.

Et sitten päättänyt lukea noita viestejä renkaitten lämpenemisestä? Toki, vikassa jaksossa tajuton määrä petrolia kehiin ja sellanen kymmenen kiekkaa putkeen radalla, eiköhän se siitä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossa kun aiemmin oli juttua, että Ferrarilla kestää renkaiden optimikuntoon saaminen useita kierroksia niin tätä eroa vielä korostaa se, että Hamiltonilla alkaa olemaan samaan aikaan jo kuluneet takarenkaat. Nytkin kävi juuri näin. Lähes aina suditti rajoittajaan kakkosvaihteella hitaiden mutkien ulostuloissa. Lisäksi tätä korostaa vielä käytetyt renkaat eli superpehmeä ja pehmeä. Hamiltonilla oli hyvät renkaat about puoliväliin ensimmäistä stinttiä ja sitten alkaa takanakit olemaan jo huonot. Tässä vaiheessa renkaille todella hellä Ferrari alkaa vasta hyödyntämään renkaitaan täysillä. Ferrari kyllä saavuttaa optimaalisen suorituskyvyn jos ajetaan renkaille rankalla radalla pehmeillä kumeilla kuumissa olosuhteissa. Tälläisia tilanteita vaan on ollut vähän ja kun välillä ajetaan kovemmillakin seoksilla kylmässä niin vaikeaa on.
 

trap

Jäsen
välillä ajetaan kovemmillakin seoksilla kylmässä niin vaikeaa on.

Bridgestonehan julkaisi joskus muutamia viikkoja sitten kauden 4 viimeisen GP:n rengasseokset, ja niin Renault kuin Ferrarikin sanoivat, että seokset ovat liian kovia ja vihjasivat ehkä vähän, että McLarenia suositaan noiden rengasseoksien kanssa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
http://www.iltalehti.fi/formulat/200809308347312_fo.shtml

Iltalehti on alkanut kääntää kelkkaansa tai ainahan lehdet ovat kunnon gloryhuntereita. Pari kohtaa nyt taas saa ihmettelemään kuten, :"Jäämies suli Monzan vesisateisessa aika-ajossa." Eihän tuollakaan ollut mitään tekemistä ajovirheen kanssa, kun sitä vettä alkoi satamaan ja jäihän Hamiltonkin sinne samoille sijoille. Eihän Unkarissakaan mitään ajovirhettä ollut vaan auto ei vain kulkenut ja oli löpöä tankissa paljon.
"Iltalehti kokosi Kimin epäonnistumiset ja kootut selitykset"
Eihän Räikkönen yleensä mitään koottuja selityksiä hoe vaan myöntää omat virheensä ja sitä rataa. Eikö "kootut selitykset" yleensä tarkoita vähän toisenlaista asennetta ?

Myönnän, että olen kova Räikkösfani ja vituttaa aika paljon kaikenlainen paska uutisointi kaverista.
Myönnän myös senkin, että kausi on mennyt ihan ladon seinään sekä Kimin omien virheiden, että myös huonon tuurin takia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Säälittävää touhua paskalehdistöltä. Ei tosin mitään uutta auringon alla.

Onhan tämä kausi mennyt romuksi Räikkösen osalta, eikä sitä enää pelasta varmaan mikään muu kuin jumalallinen väliintulo, mutta sellaista se on. Aina ei mene putkeen. Ensikausi voi olla taas ihan muuta.
 
Suosikkijoukkue
Anaheim
http://www.iltalehti.fi/formulat/200809308347312_fo.shtml

Iltalehti on alkanut kääntää kelkkaansa tai ainahan lehdet ovat kunnon gloryhuntereita. Pari kohtaa nyt taas saa ihmettelemään kuten, :"Jäämies suli Monzan vesisateisessa aika-ajossa." Eihän tuollakaan ollut mitään tekemistä ajovirheen kanssa, kun sitä vettä alkoi satamaan ja jäihän Hamiltonkin sinne samoille sijoille. Eihän Unkarissakaan mitään ajovirhettä ollut vaan auto ei vain kulkenut ja oli löpöä tankissa paljon.
"Iltalehti kokosi Kimin epäonnistumiset ja kootut selitykset"
Eihän Räikkönen yleensä mitään koottuja selityksiä hoe vaan myöntää omat virheensä ja sitä rataa. Eikö "kootut selitykset" yleensä tarkoita vähän toisenlaista asennetta ?

Myönnän, että olen kova Räikkösfani ja vituttaa aika paljon kaikenlainen paska uutisointi kaverista.
Myönnän myös senkin, että kausi on mennyt ihan ladon seinään sekä Kimin omien virheiden, että myös huonon tuurin takia.

Itse ostin iltiksen tänään ja jäi koko juttu lukematta pelkän otsikon takia. Mielestäni Räkä ei ole hirveästi selitellyt omia virheitään.

Räikkösellä tuntuu olevan pikkasen välivuosi meneillään, ensi vuonna homma toivottavasti toimii. Ihmetyttää vaan, miksi autoa ei ole saatu säädetyksi Räikköselle sopivaksi. Sitä ei voi kieltää, että Kimi on kyllä tänä vuonna ajanut luokattoman huonosti.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Paha on mennä veikkaamaan Fujin GP:n winneriä. Sadetta ne lupaa jälleen, ainakaan missään helteessä kisaa ei tulla ajamaan.

Peli menee aika lotoksi, mitä nyt McLarenin autoja pidän ennakkosuosikkeina. Bemarilta odotan myös vahvaa panosta viimeisiin kisoihin. Toro Rosso ja Vettel -yhdistelmää ei kannata myöskään pyyhkiä laskuista pois.

Seitsemän pisteen johto ei tarkoita sitä, että Lewiksellä ei olisi paineita. Vaan päinvastoin. Se on paha ajaa tuollaisessa tilanteessa. Ja viime kaudella Hamiltonin todelliset hermot jo mitattiin ja loppu on historiaa. Kannattaisi lada-ukkojen nyt vielä kerran tarkistaa, ettei Elwiksen ratissa ole jotain nappuloita, mitä Hämis voisi vahingossa painaa.

Itselläni ei ole oikein mielipidettä siihen, kummalle mestaruuden soisin mieluummin, Hämikselle vai Massa. Molemmat pahoja vaihtoehtoja. Kubica voisi mun puolesta siivota koko pöydän, silloin olisi kausi pelastettu.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei nyt varsinaisesti liity tänne, mutta en tiiä minne muuallekkaan laittaa.

Mika Mäki ajaa GP2:ssa shaghaissa

Huhut ovat jo pitkään vieneet Mäkeä ensi kaudeksi Ardenille. Nico Rosberg voitti kyseisellä autolla 2005 GP2-sarjan mestaruuden, joten toivotaan, että Mäki vakuuttaa Ardenin pomot kiinassa ja saa ensi kaudeksi tallista vakituisen paikan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kubica voisi mun puolesta siivota koko pöydän, silloin olisi kausi pelastettu.

Kubica on ihan hyvä kuski, mutta se on kyllä värittömyydessään lähes yhtä harmaa kuin Räikkönen. Eli kyllä ihan hyvää tekee F1:sille sekä Hamiltonin että Massan mestaruus. Kumpi tahansa voittaa, laji voittaa moninkertaisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös