Maikkarin sivuilla Räikkönen sanoo, että onneksi saa uuden moottorin Malesiaan ilman rangaistusta. Onko sääntöjä muutettu, keskeyttikö Kimi "tarpeeksi myöhään" vai miksi saa vaihtaa koneen ilman 10 ruudun pudotusta?
No, jos katsoit kisan niin molemmat näyttivät tulleen suoraan tivolista, ensin Massa ajaa seinään, sitten Räikkönen Kimi tekee mielestäni kaikkien aikojen tyhmimmän ohitusyityksen, kun on tulossa samalla kierokselle sisään varikolle niin yrittää täysin epätoivoista ohitusta ja ajaa hiekalle ja meinasi keskeyttää, eikä aikaakaan kun Räikkönen spinnaa samassa mutkassa.
Tuosta tulikin mieleeni pari kysymystä johon mielelläni kuulisin vastaukset:
-Selostaako Kyllönen & Mustakari paikanpäällä näitä kisoja, vai Pasilasta?
-Jos Pasilasta, selostaako he näitä live-aikaan, vai tosiaan vain tähän koosteeseen jäkilähetyksenä?
-Ja ennenkaikkea mikä järki MTV3:n on maksaa kaksi kertaa tuotteesta? Eikö niitä Saaren selostuksia voisi käyttää koosteissa?
Oskari Saaren ja JJ:n mokista yhden osakilpailun selostuksessa saisi koottua Iijoki-sarjaan verrattavan teoksen, mutta mainitaan nyt vielä yksi aivan käsittämätön moka. Pikkulapsikin näki heti suorasta kuvasta, että Barrichello lähti varikolta liikkeelle silloin kun tikkari nostettiin. Nämä urpot jaksoivat syyttää Rubensia turhasta hätäilystä vielä lukuisten hidastusten jälkeen. Tämä ei voi enää mennä edes sen piikkiin, että kummankin näkökyky on tasoa Stevie Wonder, vaan kyllähän jo perustietämys lajista on täysin nolla.
Ehkä tuo selittää vähän JJ:n uraa, hän on ilmeisesti aina varikkokäyntiwen yhteydessä noussut rauhassa autossa ja käynyt kysymässä jokaiselta renkaanvaihtajalta (JJ:n aikana ei tainnut olla tankkausta, jos en nyt aivan väärin muista) erikseen, että ovatko pultit nyt varmasti kiinni ja olethan päässyt alta pois. Sen jälkeen voi rauhassa palata autoon ja lähteä varovasti liikkeelle.
Peruslähtökohta on jo uskomaton: molemmat tekevät tuota duunia ammatikseen, ovat prepanneet kilpailua varten, olleet perjantaista lähtien paikan päällä, kaikki data on nenän edessä jne. Itse taas ei ole katsonut ennen skabaa ensimmäistäkään lähetystä Melbournesta, raahautuaa unisena katsomaan starttia juuri kun lähdetään lämmittelykierrokselle, mutta heti 1. kierroksesta alkaen tajuaa, kuinka paljon paremmin on kaikista radan tapahtumista selvillä kuin "ammattimainen" selostaja + kommentaattori.
p.s. Tässä kirjoituksessa en halua ottaa esille Erkki "enemmän F1-skaboja kuin kenelläkään" "neliapila" Mustakaria, siinä voisi täyttyä jo herjauksen tunnusmerkistö.
Nojaa. Aluksi Saari oli käsittämättömän huono, eikä ihmekään. Saari ei ollut koskaan seurannut formuloita ja tietääkseni katsoi kauden 2003 kisat nauhalta että pääsi lajiin mukaan. Nykyään keskinkertainen.Saari oli aloittaessaan varsin keskinkertainen asiantuntemukseltaan, mutta petrannut kyllä siitä huimasti. On nykysin vähintäänkin pätevä selostaja kuninkuusluokalle.
Olen toista mieltä. MAXin selostus on parempaa kuin koskaan aikaisemmin Suomessa tarjottu. Ja turha käydä irvailemaan, että se kertoo enemmänkin suomalaisten selostajien tasosta kautta aikojen.
Tällä kaudella muistaakseni sai jokainen yhden kerran vaihtaa moottoria ilman rangaistusta.
Olisi ihan uskottava siirto ja kaikin puolin järkevä. Alonson Ferraripestiin en ole uskonut oikein missään vaiheessa, ei tuntuisi oikein toimivalta, etenkään jos Kimi on tallissa myös. Alonso haluaa kaiken itselleen, eikä suostu jakamaan omastaan. Vettel on sen verran kokemattomampi vielä (=tyytyy vähempään), mutta kuitenkin lahjakas, että sopii talliin kuin valettu. Lisäksi saksalainen *hymy*.Italialainen Autosprint lehti oli julkaissut jutun, että Sebastian Vettel olisi Kimi Räikkösen tallikaveri ensi kaudella. Lehden tietojen mukaan Vettelin sopimus Ferrarille olisi viiden kauden pituinen.
Itse olen käsittänyt, että BMW:llä ei ole enää mitään oikeuksia Vetteliin.
Kisan seuraaminen jäi itseltä hieman vajalle teholle, mutta kuulemani mukaan Järvilehto olisi maininnut Kimin autosta, että pakosarjassa taitaa olla ongelmia, koska ääni oli muuttunut voimakkaammaksi selvästi. Jos Järvilehto on tosiaan näin maininnut, niin en yhtään ihmettele, että Kimi keskeytti tilanteessa, jossa oli viimeinen auto radalla, ja tiesi kuitenkin saavansa pisteen, vaikka ei maaliin asti ajakkaan, koska Barrichello tullaan hylkäämään varikolta ulostulorikkeen takia.
Pahat kielet nimittäin kertovat, että Ferrari olisi saattanut hajoittaa sen Kimin moottorin tahallaan, että saavat vaihtaa uuden myllyn Malesiaan ilman rangaistusta.
Katsos vaan, sitä on luvattu näköjään pieniä sadekuuroja Malesiaan. Kaikki jotka ovat Aasiassa vierailleet, tietävät että sitä vettä sitten myöskin tulee, jos on tullakseen. Tuollainen 10 senttiä tunnissa on ihan mahdollinen määrä, ja silloin on kyllä ajaminen lähes mahdotonta.
Toivottavasti ei liiaksi kuitenkaan sada, koska kisa saattaisi keskeytyä liian aikaisin, eikä kukaan saisi edes pisteitä. Joku prosenttimäärä kuitenkin kisasta pitää pystyä ajamaan, että pisteitä voidaan jakaa.
Nopein voittaa totta kai, mutta kyllähän sadekelin kisat ovat yhtä arpomista. Sadekelillä tulee helpommin varsinkin huonommille kuljettajille virheitä, jotka saattavat täten pilata hyvienkin kuskien kisoja. Myös näkyvyys on monesti olematonta, joten yhtä tuuriajelua se välillä on. Ja myös turva-auton tulo radalle aiheuttaa omat vivahteensa itse kilpailuun.Eikö tuolloinkin nopein voita, kuten kuivalla kelillä?
(Ymmärrän toki, jos turva-auto tulee kolme-neljä kertaa radalle, niin aiheuttaahan se jonkunlaisia vääristymiä lopputuloksiin.)
Kertokaa nyt minulle yksi asia. Vaikka olen seurannut näitä brömistelykisoja suhtaktiivisesti Häkkisen menestysvuosista alkaen, niin en ole käsittänyt sateen roolia kisassa. Eli jos sataa, niin tulokset ovat kuulemma kuin lottokoneella arvotut.
Eikö tuolloinkin nopein voita, kuten kuivalla kelillä?
(Ymmärrän toki, jos turva-auto tulee kolme-neljä kertaa radalle, niin aiheuttaahan se jonkunlaisia vääristymiä lopputuloksiin.)
Niin siis sitä haen takaa, että eikö sade nimenomaan sovi Räikköselle hyvin. Monet väittävät häntä parhaaksi kuskiksi myös sateella.