Formula 1 – kausi 2008

  • 371 772
  • 2 732

Petski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Avalanche
Maikkarin sivuilla Räikkönen sanoo, että onneksi saa uuden moottorin Malesiaan ilman rangaistusta. Onko sääntöjä muutettu, keskeyttikö Kimi "tarpeeksi myöhään" vai miksi saa vaihtaa koneen ilman 10 ruudun pudotusta?
 

Hanslankari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aktiivinen aloitteellinen rohkea sakki
Maikkarin sivuilla Räikkönen sanoo, että onneksi saa uuden moottorin Malesiaan ilman rangaistusta. Onko sääntöjä muutettu, keskeyttikö Kimi "tarpeeksi myöhään" vai miksi saa vaihtaa koneen ilman 10 ruudun pudotusta?

Tällä kaudella muistaakseni sai jokainen yhden kerran vaihtaa moottoria ilman rangaistusta.

Ei kyllä hirveen lupaava viikonloppu ollut, eikä Ferrarin hehkutetusta vauhdista ainakaan tuossa aamun koostelähetyksessä saanut oikein minkäänlaisia todisteita. On se kyllä kumma että sama millä autolla Räikkönen ajaa niin autot laukeaa käsiin ja jalkoihin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
No, jos katsoit kisan niin molemmat näyttivät tulleen suoraan tivolista, ensin Massa ajaa seinään, sitten Räikkönen Kimi tekee mielestäni kaikkien aikojen tyhmimmän ohitusyityksen, kun on tulossa samalla kierokselle sisään varikolle niin yrittää täysin epätoivoista ohitusta ja ajaa hiekalle ja meinasi keskeyttää, eikä aikaakaan kun Räikkönen spinnaa samassa mutkassa.


Ei kyllä kaikkienaikojen typerin ohitusyritys tapahtui kauden 2007 Brasilian GP:n ekalla kierroksella.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Eipä näytä Maxilla paljon parempaa selostus ilmeisesti olevan. No onneksi on streamit kun kisat tulevat normiaikoihin.

Koostelähetys oli mielestäni jopa aika hyvin koottu (siis normi MTV3) ja siksi ihan mukavaa seurattavaa (=ei mene koko päivää). Ainoastaan toi Alonso-Kovalainen-Räikkönen -tilanne jäi itseltänikin totaalisen mysteeriksi.

Selostus oli mitä oli, mutta täytyy ihmetellä miten ihmeessä selostuskaksikko ei näe edes tapahtumia jotka normaalikotikatsoja näkee kuvaruudulta. Mainittakoon nyt vaikka se Safety Carin ilmoitus, jossa on SC-merkintä kierrosluvun vieressä. Ei vaan mene selostajien silmiin millään, vaan pähkäilevät ettei SC nyt tule radalle.

Tuosta tulikin mieleeni pari kysymystä johon mielelläni kuulisin vastaukset:

-Selostaako Kyllönen & Mustakari paikanpäällä näitä kisoja, vai Pasilasta?
-Jos Pasilasta, selostaako he näitä live-aikaan, vai tosiaan vain tähän koosteeseen jäkilähetyksenä?
-Ja ennenkaikkea mikä järki MTV3:n on maksaa kaksi kertaa tuotteesta? Eikö niitä Saaren selostuksia voisi käyttää koosteissa?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oskari Saaren ja JJ:n mokista yhden osakilpailun selostuksessa saisi koottua Iijoki-sarjaan verrattavan teoksen, mutta mainitaan nyt vielä yksi aivan käsittämätön moka. Pikkulapsikin näki heti suorasta kuvasta, että Barrichello lähti varikolta liikkeelle silloin kun tikkari nostettiin. Nämä urpot jaksoivat syyttää Rubensia turhasta hätäilystä vielä lukuisten hidastusten jälkeen. Tämä ei voi enää mennä edes sen piikkiin, että kummankin näkökyky on tasoa Stevie Wonder, vaan kyllähän jo perustietämys lajista on täysin nolla.

Ehkä tuo selittää vähän JJ:n uraa, hän on ilmeisesti aina varikkokäyntiwen yhteydessä noussut rauhassa autossa ja käynyt kysymässä jokaiselta renkaanvaihtajalta (JJ:n aikana ei tainnut olla tankkausta, jos en nyt aivan väärin muista) erikseen, että ovatko pultit nyt varmasti kiinni ja olethan päässyt alta pois. Sen jälkeen voi rauhassa palata autoon ja lähteä varovasti liikkeelle.

Peruslähtökohta on jo uskomaton: molemmat tekevät tuota duunia ammatikseen, ovat prepanneet kilpailua varten, olleet perjantaista lähtien paikan päällä, kaikki data on nenän edessä jne. Itse taas ei ole katsonut ennen skabaa ensimmäistäkään lähetystä Melbournesta, raahautuaa unisena katsomaan starttia juuri kun lähdetään lämmittelykierrokselle, mutta heti 1. kierroksesta alkaen tajuaa, kuinka paljon paremmin on kaikista radan tapahtumista selvillä kuin "ammattimainen" selostaja + kommentaattori.

p.s. Tässä kirjoituksessa en halua ottaa esille Erkki "enemmän F1-skaboja kuin kenelläkään" "neliapila" Mustakaria, siinä voisi täyttyä jo herjauksen tunnusmerkistö.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Tuosta tulikin mieleeni pari kysymystä johon mielelläni kuulisin vastaukset:

-Selostaako Kyllönen & Mustakari paikanpäällä näitä kisoja, vai Pasilasta?
-Jos Pasilasta, selostaako he näitä live-aikaan, vai tosiaan vain tähän koosteeseen jäkilähetyksenä?
-Ja ennenkaikkea mikä järki MTV3:n on maksaa kaksi kertaa tuotteesta? Eikö niitä Saaren selostuksia voisi käyttää koosteissa?

Mustakari on kisapaikalla ja Kyllönen selostaa suoraan Pasilan studiosta. Ja liveaikaan selostavat, mutta lähetys sitten pätkitään mukavaksi koosteeksi. Ehkä Maikkari luotti Kyllösen kanssa sopimuksen tehdessään vielä jonkun verran miehen takavuosien vetovoimaan.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Oskari Saaren ja JJ:n mokista yhden osakilpailun selostuksessa saisi koottua Iijoki-sarjaan verrattavan teoksen, mutta mainitaan nyt vielä yksi aivan käsittämätön moka. Pikkulapsikin näki heti suorasta kuvasta, että Barrichello lähti varikolta liikkeelle silloin kun tikkari nostettiin. Nämä urpot jaksoivat syyttää Rubensia turhasta hätäilystä vielä lukuisten hidastusten jälkeen. Tämä ei voi enää mennä edes sen piikkiin, että kummankin näkökyky on tasoa Stevie Wonder, vaan kyllähän jo perustietämys lajista on täysin nolla.

Ehkä tuo selittää vähän JJ:n uraa, hän on ilmeisesti aina varikkokäyntiwen yhteydessä noussut rauhassa autossa ja käynyt kysymässä jokaiselta renkaanvaihtajalta (JJ:n aikana ei tainnut olla tankkausta, jos en nyt aivan väärin muista) erikseen, että ovatko pultit nyt varmasti kiinni ja olethan päässyt alta pois. Sen jälkeen voi rauhassa palata autoon ja lähteä varovasti liikkeelle.

Peruslähtökohta on jo uskomaton: molemmat tekevät tuota duunia ammatikseen, ovat prepanneet kilpailua varten, olleet perjantaista lähtien paikan päällä, kaikki data on nenän edessä jne. Itse taas ei ole katsonut ennen skabaa ensimmäistäkään lähetystä Melbournesta, raahautuaa unisena katsomaan starttia juuri kun lähdetään lämmittelykierrokselle, mutta heti 1. kierroksesta alkaen tajuaa, kuinka paljon paremmin on kaikista radan tapahtumista selvillä kuin "ammattimainen" selostaja + kommentaattori.

p.s. Tässä kirjoituksessa en halua ottaa esille Erkki "enemmän F1-skaboja kuin kenelläkään" "neliapila" Mustakaria, siinä voisi täyttyä jo herjauksen tunnusmerkistö.

Olen toista mieltä. MAXin selostus on parempaa kuin koskaan aikaisemmin Suomessa tarjottu. Ja turha käydä irvailemaan, että se kertoo enemmänkin suomalaisten selostajien tasosta kautta aikojen.

Virheitähän sattuu kaikille. Kaverit ovat paikan päällä radan varressa. Ikkunasta näkyy varikko, edessä on televisioruutu ja vielä live timing -näyttökin. Väkisilläkin joitain tapahtumia menee ohi. Saari oli aloittaessaan varsin keskinkertainen asiantuntemukseltaan, mutta petrannut kyllä siitä huimasti. On nykysin vähintäänkin pätevä selostaja kuninkuusluokalle.

Ja vielä sellainen korjaus, ettei kumpikaan, ei Saari eikä JJ, tee ammatikseen noita F1-selostushommia.
 

trap

Jäsen
Saari oli aloittaessaan varsin keskinkertainen asiantuntemukseltaan, mutta petrannut kyllä siitä huimasti. On nykysin vähintäänkin pätevä selostaja kuninkuusluokalle.
Nojaa. Aluksi Saari oli käsittämättömän huono, eikä ihmekään. Saari ei ollut koskaan seurannut formuloita ja tietääkseni katsoi kauden 2003 kisat nauhalta että pääsi lajiin mukaan. Nykyään keskinkertainen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Olen toista mieltä. MAXin selostus on parempaa kuin koskaan aikaisemmin Suomessa tarjottu. Ja turha käydä irvailemaan, että se kertoo enemmänkin suomalaisten selostajien tasosta kautta aikojen.

Kyllä Tomi Tuominen pesee nykyisen paskaremmin vaikka unissaan höpöttämällä. Eikä se ole ihmekkään, kun Tuominen sentään harrastaa autourheilua itsekkin aktiivisesti.
Toisaalta taas hehkutus ei ollut Tuomisen vahvuuksia, jos joku sille laskee jotain arvoa.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Eiköhän se ongelma ole se, että selostajat ja toimittajat nostetaan aina oman talon sisältä näihin hommiin. Eli kun urheiluruudusta lähtee porukkaa, niin sen sijaan että haettaisiin kykeneviä korvaajia tyydytäänkin aamu-tv:n Pelttariin. Sama kolmosella formuloissa tai aikanaan hockey nightissa. Saari ja Saukkonen nostettiin oman talon sisältä, vaikka miehet sopivat paremmin uutistenlukijoiksi kuin selostajiksi. Esimerkiksi Nelosella on ihan hyvät MotoGP-selostajat, kun hommaan on palkattu Road Racingia harrastaneita tyyppejä. Tietotaso ylipäätään moottoripyöristä on taatusti parempaa kuin suurimmalla osalla katsojista, kun taas Oskari Saaren tietämys F1:stä on kaduntallaajan tasolla. Myös aito innostus lajia kohtaan ja sopiva sanavalmius on toki toivottavaa kuten nelosen MotoGP tyypeiltä löytyykin.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tällä kaudella muistaakseni sai jokainen yhden kerran vaihtaa moottoria ilman rangaistusta.

Tämä vaihto ei mielestäni edes mene siitä kiintiöstä, sillä kone hajosi kisassa. Käsittääkseni rangaistus tulee vain jos kone hajoaa ennen sunnuntain kisaa.

edit: Tai enpä osaakaan sanoa. Ei se saa kisassakaan hajota ilmeisesti. Ilmeisesti se menee vaan tuon kiintiön piikkiin tällä kertaa.

edit2: Pitäydyn edelleen sittenkin tuossa ensimmäisessä versiossani eli kisassa saa kone hajota rangaistuksetta :)
 
Viimeksi muokattu:

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Nyt kun suurin formulakiima edellisestä kisasta on laantunut, on aika analysoida hieman ensimmäisen kilpailun tapahtumia.

McLarenin Lewis Hamilton otti odotetusti voiton pedattuaan jo aika-ajoissa loistavat asetelmat itse kisaan. Toiseksi onnistui nousemaan Nick Heidfeld viidenneltä sijalta, joka oli häneltä loistava onnistuminen. Kisassa tapahtui paljon, mutta Heikki Kovalaisen joutuminen palkintopallin ulkopuolelle on ainakin minulle pienoinen pettymys. Toki tärkeitä pisteitä ja suhteellisen vakaa ajo kauden ensimmäisessä kilpailussa on aina plussaa.

Ferrarien avausviikonloppu sujui heikoissa merkeissä, vaikka Kimi sen yhden pisteen nappasikin. Onneksi tulevana viikonloppuna ajetaan jo uusi kilpailu, joten huono kisa jää todennäköisesti jo nopeasti pois mielestä. Se on selvää, että nopeutta Ferrareista löytyy, mutta luotettavuusongelmia näyttäisi olevan. Positiivista, että Williams ja Renault onnistuivat myös saamaan ihan kivasti pisteitä.

Kisan suurimmat onnistujat:

1. Nico Rosberg
Loistava nousu aika-ajojen seitsemänneltä sijalta aina kolmanneksi asti ja uransa ensimmäiseen palkintopallisijoitukseen. Nicon arvo kuljettajana sen kuin nousee.

2. Fernando Alonso
Niin vain kaksinkertainen maailmanmestari onnistui nousemaan huonolla Renaultilla aina neljänneksi saakka. Lähes täydellinen onnistuminen, kun ottaa huomioon vielä heikon lähtöruudunkin.

3. Lewis Hamilton
Vaikka kuljettaja lähtisi paalulta, niin se vaatii aina jonkinlaisen onnistumisen voittaakseen. Lewis ajoi hyvin ja ansaitsi voittonsa.

Toki muitakin hyviä onnistujia oli Nick Heidfeldin johdolla, mutta tässä ehkä ne suurimmat onnistujat. Myös pettymyksiä mahtui viikonloppuun, mutta niitä en ala tässä erikseen listaamaan. Ferrarit olisivat sillä listalla varmasti kärkipäässä, sen verran uskaltaa sanoa.

Noh, taistelu jatkuu ensi viikonloppuna ja silloin Lewis Hamiltonin on mahdollisuus ottaa tukeva ote MM-johtoon, mikäli onnistuu voittamaan ja Ferrareilla ei ole taaskaan paras mahdollinen päivä. Nyt on myös hyvä mahdollisuus nähdä Renaultin ja Williamsin todellista iskukykyä, jollei puolet porukasta jälleen keskeytä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Italialainen Autosprint lehti oli julkaissut jutun, että Sebastian Vettel olisi Kimi Räikkösen tallikaveri ensi kaudella. Lehden tietojen mukaan Vettelin sopimus Ferrarille olisi viiden kauden pituinen.
Olisi ihan uskottava siirto ja kaikin puolin järkevä. Alonson Ferraripestiin en ole uskonut oikein missään vaiheessa, ei tuntuisi oikein toimivalta, etenkään jos Kimi on tallissa myös. Alonso haluaa kaiken itselleen, eikä suostu jakamaan omastaan. Vettel on sen verran kokemattomampi vielä (=tyytyy vähempään), mutta kuitenkin lahjakas, että sopii talliin kuin valettu. Lisäksi saksalainen *hymy*.
 

scholl

Jäsen
Vettel on tämänhetken ehkä kovin lahjakkuus formuloissa. Alonso ja Räikkönen ovat edellistä sukupolvea. Seuraavan sukupolven maailmanmestaruudet jakautuvat Vettelille, Rosbergille ja Hamiltonille.

McLaren olisi halunnut Vettelin täksi kaudeksi ja yrittikin häntä tosissaan, mutta Toro Rosso sanoi, että hän ei ole kaupan. Nyt kuitenkin Red Bull haluaa myydä Toro Rosson, koska ensi kaudella säännöt muuttuvat ja ei saa olla rakennusyhteistyötä tallien välillä. Eli Red Bullille tulee hankalaksi pitää kahta tiimiä. Niinpä Vettel saatetaan myydä erikseen kuin talli. Todennäköisesti molemmat myydään.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
En jaksa, uskoa Vettelillä nimittäin ainakin oli sopimus bemarin kanssa ja ajaa tällä hetkellä vain "lainalla" Toro-Rossolla.

Lehdet vaan hakee myyntilevikkiä tunkemalla, joka toisella viikolla ferrarin toiseksi kuskiksi jotain uutta tyyppiä, jota ei siinä vielä ole kokeiltu.

Massa & Kimi jatkavat vielä kaudella 09, sitten Kimillä on sopimus katkolla.
 

scholl

Jäsen
Itse olen käsittänyt, että BMW:llä ei ole enää mitään oikeuksia Vetteliin. Bergerhän sanoi joku aika sitten, että Vettelillä olisi sopimus Red Bullin kanssa 2010 asti, eikä BMW ja McLaren voi häntä saada. Sanoi kai, että ainoa, mitä BMW:llä on Vettelin suhteen, ovat hyvät muistot.

Niin tuo sääntömuutos autojen suunnittelun suhteen tulee kai vasta 2010, eikä ensi kaudella. Vuodet sekaisin päässäni.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Varsin tapahtumarikas oli tuo kauden avauskilpailu, eikä harmittamaan jäänyt muu kuin se, että Kovalainen painoi vahingossa varikon nopeusrajoittimen päälle keskellä pääsuoraa.

Kisan seuraaminen jäi itseltä hieman vajalle teholle, mutta kuulemani mukaan Järvilehto olisi maininnut Kimin autosta, että pakosarjassa taitaa olla ongelmia, koska ääni oli muuttunut voimakkaammaksi selvästi. Jos Järvilehto on tosiaan näin maininnut, niin en yhtään ihmettele, että Kimi keskeytti tilanteessa, jossa oli viimeinen auto radalla, ja tiesi kuitenkin saavansa pisteen, vaikka ei maaliin asti ajakkaan, koska Barrichello tullaan hylkäämään varikolta ulostulorikkeen takia.

Pahat kielet nimittäin kertovat, että Ferrari olisi saattanut hajoittaa sen Kimin moottorin tahallaan, että saavat vaihtaa uuden myllyn Malesiaan ilman rangaistusta.

Avauskisa oli Ferrarille siis erittäin huono, ja tallin pääjohtaja Montezemolo sai sopivasti näpeilleen, kun meni mainostamaan ennen kilpailua, että kaudesta tulee tylsä, koska me olemme niin ylivoimaisia. Kun tuollaisia kommentteja alkaa medialle antamaan, niin se yleensä tarkoittaa sitä, että oikein kerjää itselleen vaikeuksia. Ja näinhän siinä Ferrarin kohdallakin nyt kävi. F1 on kuitenkin niin herkkä laji, ettei ne talvitestien hallinnat vielä tarkoita sitä, että olet kauden kaikissa kilpailuissa lyömätön.

Mukavaa oli kuitenkin se, että tapahtumia riitti aika paljonkin, eikä kisa mennyt pelkäksi jonossa ajeluksi, jossa ainoat mahdolliset ohitukset voidaan tehdä varikkotyöskentelyn turvin. Vielä kun saadaan sadetta mukaan kisaan, niin sitten se sirkus vasta alkaakin, eikä maalin asti ajaneita välttämättä kovin montaa löydy.

Uusi kisaviikonloppu on kuitenkin jo lähtenyt liikkeelle, ja perjantain harjoitukset ovat takana. Kimin auto oli jo jättänyt kerran miehen radan varteen. Talli selittää asian polttoaineen loppumisella. Saattaahan se näinkin olla, mutta luotettavuuspuoli nyt tuntuu jotenkin olevan Ferrarilla hakusessa. Ei Schumin aikanakaan bensa punaisista autoista loppunut, vaan ne toimivat kuin se kuuluisa junan vessa.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Kisan seuraaminen jäi itseltä hieman vajalle teholle, mutta kuulemani mukaan Järvilehto olisi maininnut Kimin autosta, että pakosarjassa taitaa olla ongelmia, koska ääni oli muuttunut voimakkaammaksi selvästi. Jos Järvilehto on tosiaan näin maininnut, niin en yhtään ihmettele, että Kimi keskeytti tilanteessa, jossa oli viimeinen auto radalla, ja tiesi kuitenkin saavansa pisteen, vaikka ei maaliin asti ajakkaan, koska Barrichello tullaan hylkäämään varikolta ulostulorikkeen takia.

Pahat kielet nimittäin kertovat, että Ferrari olisi saattanut hajoittaa sen Kimin moottorin tahallaan, että saavat vaihtaa uuden myllyn Malesiaan ilman rangaistusta.

Joo ja toiset tiedot kertovat, että Kimi olisi hajoittanut autostaan pakoputken siinä ulosajossa joka tuli Kovalaisen ohitusyrityksen seurauksena. Tämän seurauksena moottori ylikuumeni ja Kimin oli pakko keskeyttää hieman ennen ruutulippua.

Jos oli avauskisa Australiassa värikäs ja tapahtumia täynnä, Malesiassa saattaa tapahtua vieläkin enemmän...

http://www.iltalehti.fi/formulat/200803207411611_fo.shtml
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Katsos vaan, sitä on luvattu näköjään pieniä sadekuuroja Malesiaan. Kaikki jotka ovat Aasiassa vierailleet, tietävät että sitä vettä sitten myöskin tulee, jos on tullakseen. Tuollainen 10 senttiä tunnissa on ihan mahdollinen määrä, ja silloin on kyllä ajaminen lähes mahdotonta.

Toivottavasti ei liiaksi kuitenkaan sada, koska kisa saattaisi keskeytyä liian aikaisin, eikä kukaan saisi edes pisteitä. Joku prosenttimäärä kuitenkin kisasta pitää pystyä ajamaan, että pisteitä voidaan jakaa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Katsos vaan, sitä on luvattu näköjään pieniä sadekuuroja Malesiaan. Kaikki jotka ovat Aasiassa vierailleet, tietävät että sitä vettä sitten myöskin tulee, jos on tullakseen. Tuollainen 10 senttiä tunnissa on ihan mahdollinen määrä, ja silloin on kyllä ajaminen lähes mahdotonta.

Toivottavasti ei liiaksi kuitenkaan sada, koska kisa saattaisi keskeytyä liian aikaisin, eikä kukaan saisi edes pisteitä. Joku prosenttimäärä kuitenkin kisasta pitää pystyä ajamaan, että pisteitä voidaan jakaa.

Velipoika, joka pitää majaa Kuala Lumpurissa (2 vuoden työkomennus päättyy kesällä) on puhunut, että lähes joka päivä sataa, jossain.

Vastasi äsken tekstiviestiini, jossa kyselin viikonlopun säästä. Kuulema tälläkin hetkellä (18:16 oli tekstiviestin lähetysaika) ukkonen jyrisee vähän siellä ja täällä, eli vaikea mennä sanomaan, millainen keli on juuri huomisten aika-ajojen aikaan tai sitten sen parituntisen aikana, kun sunnuntaina kisataan. Tänään oli kuitenkin Sepangissa ollut harjoitusten aikaan aurinkoinen keli.

Se on kuitenkin selvä, että jos vettä tulee, niin sitä sitten tulee ja paljon. Ja silloin myös kisakin on vaarassa. Eli sellaista "välimallin" keliä tuskin on. Joko täysin kuivaa (tai kuivenevaa sateen juuri päättyttyä) tai sitten helvetisti vettä kesken kisan, 15 autoa pihalle, ja kisa seis.

Toivotaan tietysti kuivaa keliä. Nykyään kun Räikkönen ja Kovalainen kisaa huipputalleissa, ja ovat muutenkin kärkipäässä, ei tarvitse toivoa sadetta sekoittamaan pakkaa.

EDIT: Nyt sitten ukostaa, ja sataa kuin esterin perseestä. Näkyvyys 0. Tosin Sepangin ja Kuala Lumpurin välinen etäisyys on 50km. Terveiset vaan broidille (lukee jatkoaikaa), kun tuli juuri palautetta siitä, että referoin jatkoaikaan sen lähettämiä tekstiviestejä.
 
Viimeksi muokattu:

keppimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Plankkiapina Kunnari, FC TPS ja aktiivinen HC TPS
Kertokaa nyt minulle yksi asia. Vaikka olen seurannut näitä brömistelykisoja suhtaktiivisesti Häkkisen menestysvuosista alkaen, niin en ole käsittänyt sateen roolia kisassa. Eli jos sataa, niin tulokset ovat kuulemma kuin lottokoneella arvotut.

Eikö tuolloinkin nopein voita, kuten kuivalla kelillä?

(Ymmärrän toki, jos turva-auto tulee kolme-neljä kertaa radalle, niin aiheuttaahan se jonkunlaisia vääristymiä lopputuloksiin.)

Niin siis sitä haen takaa, että eikö sade nimenomaan sovi Räikköselle hyvin. Monet väittävät häntä parhaaksi kuskiksi myös sateella.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Eikö tuolloinkin nopein voita, kuten kuivalla kelillä?

(Ymmärrän toki, jos turva-auto tulee kolme-neljä kertaa radalle, niin aiheuttaahan se jonkunlaisia vääristymiä lopputuloksiin.)
Nopein voittaa totta kai, mutta kyllähän sadekelin kisat ovat yhtä arpomista. Sadekelillä tulee helpommin varsinkin huonommille kuljettajille virheitä, jotka saattavat täten pilata hyvienkin kuskien kisoja. Myös näkyvyys on monesti olematonta, joten yhtä tuuriajelua se välillä on. Ja myös turva-auton tulo radalle aiheuttaa omat vivahteensa itse kilpailuun.

Nopein voi voittaa joskus tuurillakin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kertokaa nyt minulle yksi asia. Vaikka olen seurannut näitä brömistelykisoja suhtaktiivisesti Häkkisen menestysvuosista alkaen, niin en ole käsittänyt sateen roolia kisassa. Eli jos sataa, niin tulokset ovat kuulemma kuin lottokoneella arvotut.

Eikö tuolloinkin nopein voita, kuten kuivalla kelillä?

(Ymmärrän toki, jos turva-auto tulee kolme-neljä kertaa radalle, niin aiheuttaahan se jonkunlaisia vääristymiä lopputuloksiin.)

Niin siis sitä haen takaa, että eikö sade nimenomaan sovi Räikköselle hyvin. Monet väittävät häntä parhaaksi kuskiksi myös sateella.

"Paras" voittaa sateellakin, mutta tällöin on suurempi mahdollisuus joutua esim. kolariin, joka johtuu ihan jostain muusta kuin itsestä. Epävarmuustekijät siis lisääntyy.

Jos Räikkönen on nopein kuivalla säällä, mahdollisuudet voittaa on paremmat kuin jos Räikkönen on nopein märällä. Juuri näistä muista muuttujista johtuen, joita on enemmän huonoissa olosuhteissa ja vähemmän normaaleissa olosuhteissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös