Formula 1 – kausi 2008

  • 371 802
  • 2 732

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Niin siis sitä haen takaa, että eikö sade nimenomaan sovi Räikköselle hyvin. Monet väittävät häntä parhaaksi kuskiksi myös sateella.
Ei tästäkään mitään takeita ole olemassa. Scumi oli oikeastaan kova jätkä ajamaan sadekelillä, mutta tasoero hänen takanaan on aika suuri.

Jos autossa on noin 800 hevosvoimaa, ja pelkkä takaveto ilman luistonestoa, niin voi vain kuvitella, kuinka helposti yksi virhe tulee tehdyksi kisan aikana. Kisa on kuitenkin hieman yli 300 km:ä pitkä, joten mahdollisuus siihen virheen tekemiseen on melkoinen. Ja se yksikin virhe sitten voi maksaa kaiken, eli keskeytys on helposti seurauksena.

Sadekelillä se nopein ei todellakaan ole aina voittaja, vaan se, joka osaa ajaa koko kisan ilman virheitä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Sadekeli kisat ovat jännittäviä yllätyksellisiä kisoja, joissa tapahtuu 1000% enemmän tapahtumia, kun normaaleissa kisoissa. Valitettavasti nopeimmat ja kauniimmat eivät kuitenkaan taidoistaan huolimatta voita, kun toisen kuljettajan virhe voi lopettaa oman kisan todella nopeasti märällä ja liukkaalla radalla ilman luistonestoa epäilen, että sadekisoista tulee semmoisia katastrooffi kisoja, että niihin menee nopeasti maku. Esim. 1 lieveilmiö tulee olemaan, että turva-auto on, joka kolmannen kieroksen välein taas radalla ja varsinaista kisaa ei ajeta yhtään.

Kaikki varmaan muistavat sen erään kisan, jossa kisa käynnistyi turva-auton takana, semmoisia kisoja kukaan tuskin haluaa.
 

scholl

Jäsen
En tiedä sitten minkä kaliberin systeemi joku motorsporttotal mediakentällä on, mutta joka tapauksessa heidän kyselyssään Rosberg on valittu formuloiden suosituimmaksi kuljettajaksi. Tuo on aika odotettua. Fiksu, hyvin haastatteluissa pärjäävä koulutettu kuljettaja kun taas useimmat muut ovat lähinnä ankeita amisjätkiä.

Faija Keke tosin ei ole tyytyväinen, vaikka hehkutuksia hyvistä suorituksista tulee ulkoapäin. Sport1.de sivuston mukaan ensimmäiset sanat kisan jälkeen Kekeltä olivat: "olisithat voinut ajaa toiseksi".

Jännä kuulla, miten luistoneston poistuminen vaikuttaa taas itse kisassa. Rällääkö Räkä jälleen auton hajalle vai pyörähteleekö nurmikolla.
 

scholl

Jäsen
Nopein voittaa totta kai, mutta kyllähän sadekelin kisat ovat yhtä arpomista.

Tasoerot tasottuvat eli huonommalla autollakin voi pärjätä sadekisassa kohtuullisesti. Salo toivoi Arrowsilla joka kisaan sadekeliä. Toki siis normisadetta, eikä mitään käsittämätöntä monsuunia niinkuin tapahtui kerran Brasiliassa, jossa lähes kaikki kuskit ajoivat ulos ennenkuin kisa keskeytettiin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tasoerot tasottuvat eli huonommalla autollakin voi pärjätä sadekisassa kohtuullisesti. Salo toivoi Arrowsilla joka kisaan sadekeliä. Toki siis normisadetta, eikä mitään käsittämätöntä monsuunia niinkuin tapahtui kerran Brasiliassa, jossa lähes kaikki kuskit ajoivat ulos ennenkuin kisa keskeytettiin.
No siis absoluuttisesti nopein ei välttämättä voita, mutta se joka nopeiten ajaa vaadittavat kierrokset, voittaa. Eli käytännössä nopein kuski siis voittaa kelistä riippumatta.

Mutta siis joo, ymmärsin kyllä mitä tarkoitit tuolla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jännä kuulla, miten luistoneston poistuminen vaikuttaa taas itse kisassa. Rällääkö Räkä jälleen auton hajalle vai pyörähteleekö nurmikolla.

Todennäköisesti voittaa maailmanmestaruuden... Mutta sitä voidaan juhlia vasta syksyllä. Sitä ennen täytyy vain nauttia hyvistä yksittäisistä kilpailuista. Toivottavasti ilmán sadetta.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Läheskään aina ei nopein voita. Edellisessä kisassakin Kovalainen ajoi nopeimman kierroksen, eli oli siis nopein. No, tämä on tietysti saivartelua. Kilpailu muodostuu kahdesta tärkeästä osiosta, aika-ajosta ja kilpailusta.
Kokonaisuuden paras hallinta tuottaa voiton.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lisäksi tuota sadelottoa lisää esim. Malesian tapaisissa kisoissa sateen jaksottaisuus. Välillä sataa vartin rankasti ja sitten kuivenee puolituntia jne. eli myös varikkostoppien ja oikean rengasvalinnan osuminen kohdalleen parantaa huikeasti sijoitusta. Eri asia sitten esim. joku Euroopassa ajettava kisa kun vettä voi tulla tasaisesti sen kaksi tuntia. Tällöin taas varmuus ja tasaisen hyvät kierrosajat kantaa hedelmää.

Mielenkiintoista seurata myös Red Bull-autojen kestävyyttä. Nyt taas hajosi suht helposti ripustus ja DC&Massa-kolarissakin tuli yllättävän pahaa jälkeä nimenomaan ripustuksille.
 

trap

Jäsen
Läheskään aina ei nopein voita. Edellisessä kisassakin Kovalainen ajoi nopeimman kierroksen, eli oli siis nopein.
Niin, oli nopein yhdellä kierroksella. Ei kuitenkaan koko kisamatkalla kuten sanoitkin, mutta ei voi millään perusteella sanoa Kovalaisen olleen nopein siksi, että ajoi kisan nopeimman kierroksen..
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Odotettu aika-ajotulos ja hienosti kaksi suomalaista 3 parhaan joukossa. Kimiltä vielä aika-ajojen ylivoimaisesti nopein kierros, vaikkakin 2. jaksolla. Heikiltä hyvä tasainen suoritus, ainakin verrattuna tallikaveriin. Hamilton oli joka mutkassa vaikeuksissa, auto puski ja jarrut lukkoon liian usein. Onneksi ei satanut ja mielummin sitä sadekeliä katselee kisassa kuin aika-ajoissa.. Renault on kyl vielä huonompi mitä viime vuonna, veikkaan että Alonso on suht kevyellä tankilla liikkeellä ja tulee ensimmäisten joukossa sisään.

Huomista kisaa ja sadetta odotellessa...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nojoo, Ferrarit eturiviin aika ylivoimaisella erolla. Varmaan pientä bensakikkailua mutta oli Punaisten nopeus hyvää aiemmissakin sessioissa. Kovalainen taas hienosti kolmas. Sitten olikin todella tiukkaa ja mm. Hamilton oli niukasti neljäs. Kimi ja Massa taas valittivat, että eivät saaneet renkaista pitoja irti, joten kisassa saattaa mennä vielä paremmin. Heikiltä ihan normiveto, ei virheitä ja johdonmukainen vauhti verraten kaikkia sessioita. Hamiltonilla oli kyllä säädöt pielessä. Todella levoton auto nopeissa mutkissa ja ulostuloissa.

Alonso saattaa olla musta hevonen. Jäi niin paljon kärjestä, että on joko tankki aivan täynnä tai sitten autossa sadekelin säädöt. Rellu on ennenkin loistanut hyvillä sääennustuksilla ja taktiikoilla vastiivissa tilantessa. Lisäksi Alonso pääsi hikisesti kympin sakkiin Q2:sta joten heillä ei ollutkaan realistisia mahdollisuuksia taistella paremmista sijoista järkevillä kisabensoilla tai perustaktiikalla, joten uhkapeliin oli hyvä mahdollisuus kun sijat 9-10 olisi tulleet muutenkin. Mielenkiinnolla siis odotellaan säätä ja Alonson vauhtia.

E: Mielenkiintoinen näkemysero Tumpen kanssa Alonsosta. :)
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Malesian GP:n aika-ajot on ajettu, ja MTV3:n asiantuntija Järvilehdon veikkaus paalupaikasta osui aivan nappiin. Ferrarin Felipe Massa on ajanut koko viikonlopun harjoituksissa todella hyvin, ja se nopeus palkittiin nyt sitten paalupaikalla. Eroakin kertyi tallikaveri Räikköseen melkein puoli sekunttia. Bensamäärissä saattaa olla jotain pientä eroja Felipen ja Kimin välillä, mutta tuskin se nyt ihan kaikkea tuosta erosta selittää.

Heikki ajoi myös loistavasti, ja saalisti kolmannen lähtöruudun tallikaverin edestä. Eroa Kovalaisen ja Hamiltonin väillä ei ollut kuin 0,1 sekunttia, mutta se on tärkeää, että pystyy myös tallikaverin voittamaan. Oletettavasti McLarenkuskit ovat liikkeellä samanlaisilla taktiikoilla, joten autot painavat käytännössä saman verran.

Mielenkiintoinen tulee varmasti olemaan myös huomisen kisan lähtö, kun nämä neljä nopeinta syöksyvät pienessä nipussa kohti ensimmäistä mutkaa. Siinä ne asetelmat kilpailua ajatellen kuitenkin pitkälti otetaan. Ohittaminen sen mutkan jälkeen on huomattavasti vaikeampaa, kun autot ovat kuitenkin suhteellisen tasaväkisiä. Kimin startti Australiassa oli todella hyvä, ja ohituksia tuli seitsemän jo parin mutkan aikana, joten Kimi nyt ainakin hallitsee tuon lähtemisen vaikeuden viivasta.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Alonso saattaa olla musta hevonen. Jäi niin paljon kärjestä, että on joko tankki aivan täynnä tai sitten autossa sadekelin säädöt. Rellu on ennenkin loistanut hyvillä sääennustuksilla ja taktiikoilla vastiivissa tilantessa. Lisäksi Alonso pääsi hikisesti kympin sakkiin Q2:sta joten heillä ei ollutkaan realistisia mahdollisuuksia taistella paremmista sijoista järkevillä kisabensoilla tai perustaktiikalla, joten uhkapeliin oli hyvä mahdollisuus kun sijat 9-10 olisi tulleet muutenkin. Mielenkiinnolla siis odotellaan säätä ja Alonson vauhtia.

E: Mielenkiintoinen näkemysero Tumpen kanssa Alonsosta. :)

No voi se noinkin olla, varsinkin kun Austraaliassa oli yhden pysähdyksen taktiikka. Mutta silti on toi meno apaattisempaa kuin viime vuonna (näin yhden kisan ja kahden aika-ajon perusteella tietenkin, heh) vaikka ratin takana pitäisi olla kunnon seppä. Huominen sen näyttää.
 

J-ML

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Anaheim, Liverpool ja Sotkamon Jymy
Maikkarin GP-sää lupaa toistaiseksi huomiselle klo 08.00 (0.7mm) ja klo 14.00 (0.8mm) sade-ennustetta, startti siis 09.00 Suomen aikaa.

Malesiassa sään arvaamattomuus kuitenkin tunnetaan. Tällä hetkellä kuitenkin näyttää, että suhteellisen kuiva kisa tulossa.

LH hävisi Massalle lähes sekunnin, joka on käsittämätön ero pelattiin bensamäärillä miten tahansa. Jos olosuhteet ovat huomenna inhimilliset, niin punaiset ajavat "oman" kilpailunsa.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Kovalaista ja Hamiltonia uhkaa sanktiot hidastelusta...Heinfeld menetti kai aikaa kun Laarenit hidastelivat oman nopean kiekan jälkeen.

Saas nähä mistä ruuduista Mäkit lähtee kisaan.
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Kovalaista ja Hamiltonia uhkaa sanktiot hidastelusta...Heinfeld menetti kai aikaa kun Laarenit hidastelivat oman nopean kiekan jälkeen.

Saas nähä mistä ruuduista Mäkit lähtee kisaan.

Ja kummallekohan kuskille se rangaistus tietysti suomalaisella tuurilla tulee. Eiköhän Hamilton pääse taas koirana veräjästä.

Ihmettelinkin jo aika-ajon lopussa tuota tilannetta. Esim. Massa tuuletti jo paalupaikkaansa, vaikka jokainen auto ehti lähteä vielä uudelle kierrokselle ennen kuin aika loppui. Okei, Alonsosta tai Heidfeldista tuskin olisi ollut puhtaallakaan kierroksella kärkeen. Mutta esim. Hamilton olisi hyvin voinut vetää vielä uuden nopean kierroksen. Jotenkin ennenaikaiselta tuntui silloin Massan tuulettelut.

Tuskin McLarenit tahaltaan estelivät. Olettivat varmasti, että kaikki muutkin olivat jo jäähdyttely kierroksella. Aikamoista pujottelua ja välistä putkahtelu Heidfeldin ajo vikalla nopealla oli, joten en ihmettele, että protesteja on tehty.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ja kummallekohan kuskille se rangaistus tietysti suomalaisella tuurilla tulee. Eiköhän Hamilton pääse taas koirana veräjästä.
Heikki on se, joka ajaa tuossa tilanteessa edellä, ja Hamilton seuraa perässä. Ei jos siitä nyt oikein syyllistä hakemalla haetaan, niin Kovalaisen vikahan se on, kun jonon teki suoraan ajolinjalle.

Samassa tilanteessahan Red Bullin Mark Webber on aivan oikein sijoittunut pois ajolinjalta, joten kyllä siinä on tosian mahdollisuus protestin tekoon, koska niiden jotka vaan ajavat pois radalta hiljakseen, on varmistuttava siitä, etteivät aiheuta häiriötä takaa tuleville nopeammille kuljettajille.
 

scholl

Jäsen
No jos Webber on pois ajolinjalta niin miksi Hamiltonin on pakko sitten olla Kovalaisen perässä ajolinjalla? Kyllä se rangaistus todennäköisesti voi tulla molemmille. Eikös tallin joku tiedottaja sanonut, että toistaiseksi olemme kakkosrivissä. Heidfeldia sinänsä tuo ei kuitenkaan niin paljon auta, koska Trulli ja Kubica jäävät silti eteen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
No jos Webber on pois ajolinjalta niin miksi Hamiltonin on pakko sitten olla Kovalaisen perässä ajolinjalla?
No ei se mikään pakko ollut Hamiltonille tietenkään, vaikka Hamiltonkin omalta osaltaan varmasti vaikeutti Heidfeldin ohitusta, mutta suurin syyllinen on se, joka ajaa kärjessä hiljaa suoraan ajolinjalla.

Olihan tuolla vastaavalla kierroksella muitakin paikkoja, jossa oli hitaita autoja liikkeellä, mutta kaikki muut, esim. Kimi, olivat pois siitä varsinaiselta ajolinjalta.

Se Heidfeldin viimeinen yritys tuskin olisi riittänyt kuitenkaan parantamaan sijoitusta, mutta säännöt eivät sitä noteerakkaan, vaan niissä puhutaan pelkästään noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä.
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Niinhän siinä sitten kävi, että molemmat McLarenkuskit pudotettiin viisi pykälää alemmaksi lähtöruudukossa. Näin herrat lähtevät sijoilta 8. ja 9. liikkeelle.

Ferrarin tietä tämä tietysti helpotti, varsinkin ensimmäistä mutkaa ajatellen. Tuskin BMW-kuljettajat tai kukaan muukaan nyt kuitenkaan alkavat ihan kärkipaikkoja siinä hakemaan.

Kolmostila on kuitenkin Heikillekin mahdollinen, jos Ferrarit kulkevat ilman ongelmia. Jos punaisille autoille tulee ongelmia, niin sitten tietysti korkeammallekin on mahdollisuuksia.
 

trap

Jäsen
Tuli myös ihmeteltyä etenkin Massan käyttäytymistä, kun aikaa oli vielä 20 sekuntia jäljellä. Äijä vaan mateli ja tuuletteli paalupaikkaa... Ei kuitenkaan tainnut häiritä ketään pahasti, kun vain McLarenit saivat rangaistukset?

Toivon Trullille hyvää kisaa huomenna. Niin syvässä suossa joutunut Toyotalla tarpomaan, että soisi Jarnolle parempaa menestystä. Huomenna pitäisikin olla ihan hyvät mahdollisuudet palkintopallille.

Toivottavasti tulee vettä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tuli myös ihmeteltyä etenkin Massan käyttäytymistä, kun aikaa oli vielä 20 sekuntia jäljellä. Äijä vaan mateli ja tuuletteli paalupaikkaa... Ei kuitenkaan tainnut häiritä ketään pahasti, kun vain McLarenit saivat rangaistukset?

Toivon Trullille hyvää kisaa huomenna. Niin syvässä suossa joutunut Toyotalla tarpomaan, että soisi Jarnolle parempaa menestystä. Huomenna pitäisikin olla ihan hyvät mahdollisuudet palkintopallille.

Toivottavasti tulee vettä.

Omasta mielestäni Massan, kierros vasta loppui kun kaikki olivat jo lähteneet nopealle kierrokselle. En ole ihan 100 varma, mutta näin itse näin tilanteen, toisekseen Massa ei ajellut ajolinjalla kuten Kovalainen, Hamilton.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisikohan tuossa paikallaan tehdä jonkinlainen sääntö tuohon jäähdyttelykierrokseen, kun nyt näyttää että polttoainetta säästääkseen kaikki matelee siellä melkein kävelyvauhtia ja tuloksena aika vaarallisen näköisiä tilanteita. Siellä on kuitenkin n. 200 km/h nopeusero parhaimmillaan joten jos osuu niin tulee rumaa jälkeä. Kai noilla nyt sellaiset laitteet on että sitä pystyisi helpostikin valvomaan, millä nopeudella autot siellä radalla liikkuvat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös