Nykyinen aika-ajo systeemihän on kaikkiaan ihan susi. Kaksi ensimmäistä osiota on käytännössä täysin turhia, koska tallien tasoerot ovat yksinkertaisesti niin valtavia. Huipputallit menevät viimeiseen osioon varmasti (pl. tekniset viat), joten alussa ei ole mitään seurattavaa, ellei ole Super Agurien vauhdista kiinnostunnut.
Toisekseen aika-ajon seuraaminen on hyvin pintapuolista, kun kuljettajat ajavat nopeat kierroksensa käytännössä samaan aikaan. Esimerkiksi tämän päivän aika-ajon perusteella on täysin mahdotonta sanoa, miksi Kimi jäi sen puoli sekuntia Massasta. Kun eihän Kimin kierroksesta nähty kuin pieni välähdys lopussa, joten ei saatu mitään tietoa siitä mahtuiko kierroksen selkeitä virheitä vai mistä noin suuri ero johtui. Täytyy vain luottaa siihen, mitä kello kertoo, oikeastaanhan se olisi sama katsoa suoraan aika-ajon tulokset teksti-tv:ltä.
Nykyisin aika-ajo kuitenkin kestää reilun tunnin, joten aikaa on kyllä ihan riittävästi, mutta se hukataan kahteen ensimmäiseen jaksoon. Paras systeemi aika-ajolle olisi muutaman vuoden takainen, jossa kukin kuljettaja ajoi tyhjällä radalla yhden nopean kierroksen, joka oli näin katsottavissa kokonaan. Tässä katsojat pääsisivät seuraamaan itse aika-ajo kierroksen kokonaisuudessaan, eikä nähdyn kaltaisia ruuhkia syntyisi, vaan kukin kuljettaja pääsisi ajamaan tyhjällä radalla.
Ainoastaan yksi nopea kierros on raaka systeemi, mutta eihän nykyiselläänkään ole aikaa kuin kahteen nopeaan kierroksen renkaan vaihdon ja bensakikailujen jälkeen. Ja ainoastaan yksi nopea kierros erottaisi entistä paremmin jyvät akanoista, kun virheisiin ei olisi varaa. Tietysti yksi vaihtoehto olisi, että ajettaisiinkin kaksi nopeaa kierrosta (esimerkiksi pe ja la), joiden yhteisaika ratkaisisi paalupaikan kohtalon.
Lisäksi Safety Car -sääntö olisi syytä muuttaa entisen kaltaiseksi. Nykyinen Safety Car säännöstä kärsivät selkeästi ne, jotka ovat kisassa painavalla autolla ja jättäneet varikkokäynnin myöhäiseksi. Painavammasta autosta on kuitenkin aina saannnut formuloissa etua, kuten J.J Lehto asian ilmaisee: "pystyy pelaamaan sitä peliä".
Esimerkiksi jos kisan aikana alkaa satamaan vettä, tilanteesta hyötyvät ne autot, jotka eivät ole vielä tehneet varikkokäyntiä. Nimittäin nämä autot pääsevät samalla kertaa tankkaamaan auton sekä laittamaan sadekelin renkaat.
Safety Car on samanlainen satunnaismuuttuja kuin sadekin, joten etu pitäisi olla niillä, jotka ovat jättäneet varikkokäynnin myöhäiseksi. Varikon porttien sulkeminen estää kuitenkin tämän hyödyn ja tilanne kääntyykin täysin päinvastaiseksi, kun letka vedetään kasaan. Eli varikolle pitäisi saada tulla myös Safety Carin ollessa radalla, tästäkin syntyy tietysti toisille etua, mutta edunsaajilla on sentään lähtökohtaisesti parempi taktiikka käytössä.
Vielä muutama sananen tulevasta Malesian kisasta, jonka kulku riippuu hyvin pitkälti siitä millaisessa säässä ajetaan.
Mikäli ei sada kisa tulee olemaan Ferrarin näytöstä. Mäcit tippuivat rangaistuksien sen verran kauaksi, etteivät kyllä enää ajamalla saa Ferrareita kiinni. Ferrarin jäsenten välinen kamppailu on varmasti kohtalaisen tiukka, mutta hengetön. Ferrarille on kuitenkin äärimmäisen tärkeää saada tässä vaiheessa pisteet kotiin, joten kovaa kamppailua tuskin nähdään. Luultavasti varikotaktiikka ratkaisee kumpi vie voiton.
Ferrareiden takana Trulli muodostaanee tutuun tapaan tulpan, josta on hyvin vaikea päästä ohi. Joten Bemareille olisikin hyvin tärkeää päästä jo lähdössä Trullin ohi, joskaan en usko, että yltävät siltikään Ferrareiden vauhtiin. Viimeisestä palkintopallisijasta käydään varmasti hurjataistelu Mäccien ja Bemareiden välillä. Lisäksi Hamiltonin ja Alonson mahdollinen kaksintaistelu tarjoaisi varmasti hienoa viihdettä, siinä saattaisi pelti rytistä, kun Alonso koittaa peitellä selkeästi hitaammalla autolla Hamiltonia.
Toivottavasti kuitenkin sataa, jolloin kaikenlainen ennakointi on täysin turhaa, sillä mitä vain voi silloin tapahtua.