Formula 1 – kausi 2008

  • 371 802
  • 2 732

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Olisikohan tuossa paikallaan tehdä jonkinlainen sääntö tuohon jäähdyttelykierrokseen, kun nyt näyttää että polttoainetta säästääkseen kaikki matelee siellä melkein kävelyvauhtia ja tuloksena aika vaarallisen näköisiä tilanteita.

ITV:n lähetyksessähän tuota kovasti spekuloitiin ja melkeinpä veikkaisin, että seuraavaan kisaan mennessä tuohon on jokin uusi sääntö kehitelty. Martin Brundle ehdotti mm. miniminopeutta, mikä minun korvaani kuulostaa toimivalta ja helposti toteutettavalta keinolta. Ei pitäisi talleilla ja kuskeillakaan olla mitään valittamista, kun kaikki joutuisivat kuluttamaan bensaa aivan yhtä paljon.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Martin Brundle ehdotti mm. miniminopeutta, mikä minun korvaani kuulostaa toimivalta ja helposti toteutettavalta keinolta.
Niin, se miniminopeus pitäisi sitten asettaa radan hitaimman paikan mukaan. Se taas tarkoittaisi aika pientä nopeutta näille autoille.

Aikaraja on aika hyvä sääntö. Eli kaikki kierrokset pitää ajaa jonkun maksimiajan sisälle. Olkon vaikka 110%:n luokkaa, tai jotain vastaavaa, mutta sillähän tuo hidastelu pistetään kuriin. Eli tuo tarkoittaisi sitä, että jos oma nopein kierros on esim. 1min 20 sek. => 80 sek. , niin silloin voisi ajaa maksimissaan 88 sek. kierroksen tai sijoitus lähtöruudukossa tiputetaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, se miniminopeus pitäisi sitten asettaa radan hitaimman paikan mukaan. Se taas tarkoittaisi aika pientä nopeutta näille autoille.

Joo, tuota minäkin mietin että ihan miniminopeuden määrääminen sellaisenaan ei toimi koska nopeuserot radan sisällä ovat niin suuret, käytännössähän tuossa kävisi niin että autot ajaisivat suurin piirtein yhtä hitaasti kuin nyt koska lähes jokaisella radalla on ainakin se yksi mutka jossa ajetaan todella hitaasti. Mutta tuo kierrosaikaan perustuva miniminopeus olisi ihan toimiva ja totetuskelpoinen. Pakkohan tuolle tilanteelle on jotain tehdä koska nykyisellään homma näyttää aika vaaralliselta.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikkein paras olisi, jos bensan kanssa lutraaminen unohdettaisiin kokonaan. Mentäisiin vanhaan systeemiin, jossa auton sai tankata haluamallaan tavalla kisaa varten.

FIA on jostakin syystä halunnut nostaa tämän polttoaineen kisojen tärkeimmäksi asiaksi. Sivuongelmana on se, että saamme kuulla jokaisessa kisassa MTV3:n väeltä, kuinka Kimillä on vähintään tuhat litraa bensaa ja tulee varikolle 25 kierrosta myöhemmin kuin Massa. Ja ennen kuin selostaja saa kunnolla lauseensa loppuun, kaartaa Räikkönen varikolle hakemaan lisää menovettä, kun edellinen on loppu...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaikkein paras olisi, jos bensan kanssa lutraaminen unohdettaisiin kokonaan. Mentäisiin vanhaan systeemiin, jossa auton sai tankata haluamallaan tavalla kisaa varten.
Osittain totta, mutta ei kokonaan, koska edelleen sen varikolle tulo kierroksen voi madella, jos vain haluaa.

Tuomaristo oli päätöksessään vedonnut siihen, että Heidfeldin telemetriasta oli löytynyt paikka, jossa ohitus tapahtui. Ja samassa paikassa oli jalka noussut pois kaasulta hetkeksi. Normaalistihan siinä kohdassa ajettiin torvi auki. Sitä ei sitten tiedetä mistään, nostiko sakemanni pakon edestä vai ei.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Hmm. Toimisikohan sääntö, jonka mukaan nopeutta ei saa höllätä ennen kuin siihen erikseen annetaan lupa eli tiedetään, ettei takaa enää tule ketään nopealla kierroksella olevaa. Jos Hamilton ja Kovalainen olisivat tienneet, että pari autoa tulee vielä kolmeasataa, he tuskin olisivat ajolinjalla körötelleet. Sektoriaikoja seuraamallahan sitä pystyttäisiin jollain tavoin jopa valvomaakin.

Tai no. Luin juuri uudelleen tuon ehdotukseni ja totesin, että huono on. Laitetaan se nyt kuitenkin kaikkien haukuttavaksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tai no. Luin juuri uudelleen tuon ehdotukseni ja totesin, että huono on. Laitetaan se nyt kuitenkin kaikkien haukuttavaksi.

Hei hei...älä nyt dissaa itseäsi. Ihan hyvä ajatus tuo. Yllättävää, että minkäänlaista turvatointa ei tuon vuoksi jo ole olemassa. Luulen tämän päiväisen Mäkkien putoamisen saavan aikaan jotain tämän asian puitteissa.

Varikoltahan tuo tieto tai lupa löysätä kuskeille pitää tulla, kuten ehdotitkin. Tai sitten merkkilipuilla radan varrelta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tuo systeemi ei olisi tasapuolinen. Yksi joutuu ajamaan lutku pohjassa "ylimääräisen" kierroksen melkein kokonaan, kun toinen voi höllätä heti nopean kierroksen jälkeen. Tarkkaa tietoa minulla ei ole tuon vaikutuksesta bensankulutukseen, mutta kai sillä jotain merkitystä on - ei kai nuo nyt muuten hölläisi välittömästi oman nopean kierroksensa jälkeen.

Onneksi ei itse tarvitse olla päättämässä, vaan voi keskittyä tehtyjen päätösten arvostelemiseen.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nykyinen aika-ajo systeemihän on kaikkiaan ihan susi. Kaksi ensimmäistä osiota on käytännössä täysin turhia, koska tallien tasoerot ovat yksinkertaisesti niin valtavia. Huipputallit menevät viimeiseen osioon varmasti (pl. tekniset viat), joten alussa ei ole mitään seurattavaa, ellei ole Super Agurien vauhdista kiinnostunnut.

Toisekseen aika-ajon seuraaminen on hyvin pintapuolista, kun kuljettajat ajavat nopeat kierroksensa käytännössä samaan aikaan. Esimerkiksi tämän päivän aika-ajon perusteella on täysin mahdotonta sanoa, miksi Kimi jäi sen puoli sekuntia Massasta. Kun eihän Kimin kierroksesta nähty kuin pieni välähdys lopussa, joten ei saatu mitään tietoa siitä mahtuiko kierroksen selkeitä virheitä vai mistä noin suuri ero johtui. Täytyy vain luottaa siihen, mitä kello kertoo, oikeastaanhan se olisi sama katsoa suoraan aika-ajon tulokset teksti-tv:ltä.

Nykyisin aika-ajo kuitenkin kestää reilun tunnin, joten aikaa on kyllä ihan riittävästi, mutta se hukataan kahteen ensimmäiseen jaksoon. Paras systeemi aika-ajolle olisi muutaman vuoden takainen, jossa kukin kuljettaja ajoi tyhjällä radalla yhden nopean kierroksen, joka oli näin katsottavissa kokonaan. Tässä katsojat pääsisivät seuraamaan itse aika-ajo kierroksen kokonaisuudessaan, eikä nähdyn kaltaisia ruuhkia syntyisi, vaan kukin kuljettaja pääsisi ajamaan tyhjällä radalla.

Ainoastaan yksi nopea kierros on raaka systeemi, mutta eihän nykyiselläänkään ole aikaa kuin kahteen nopeaan kierroksen renkaan vaihdon ja bensakikailujen jälkeen. Ja ainoastaan yksi nopea kierros erottaisi entistä paremmin jyvät akanoista, kun virheisiin ei olisi varaa. Tietysti yksi vaihtoehto olisi, että ajettaisiinkin kaksi nopeaa kierrosta (esimerkiksi pe ja la), joiden yhteisaika ratkaisisi paalupaikan kohtalon.

Lisäksi Safety Car -sääntö olisi syytä muuttaa entisen kaltaiseksi. Nykyinen Safety Car säännöstä kärsivät selkeästi ne, jotka ovat kisassa painavalla autolla ja jättäneet varikkokäynnin myöhäiseksi. Painavammasta autosta on kuitenkin aina saannnut formuloissa etua, kuten J.J Lehto asian ilmaisee: "pystyy pelaamaan sitä peliä".

Esimerkiksi jos kisan aikana alkaa satamaan vettä, tilanteesta hyötyvät ne autot, jotka eivät ole vielä tehneet varikkokäyntiä. Nimittäin nämä autot pääsevät samalla kertaa tankkaamaan auton sekä laittamaan sadekelin renkaat.

Safety Car on samanlainen satunnaismuuttuja kuin sadekin, joten etu pitäisi olla niillä, jotka ovat jättäneet varikkokäynnin myöhäiseksi. Varikon porttien sulkeminen estää kuitenkin tämän hyödyn ja tilanne kääntyykin täysin päinvastaiseksi, kun letka vedetään kasaan. Eli varikolle pitäisi saada tulla myös Safety Carin ollessa radalla, tästäkin syntyy tietysti toisille etua, mutta edunsaajilla on sentään lähtökohtaisesti parempi taktiikka käytössä.




Vielä muutama sananen tulevasta Malesian kisasta, jonka kulku riippuu hyvin pitkälti siitä millaisessa säässä ajetaan.

Mikäli ei sada kisa tulee olemaan Ferrarin näytöstä. Mäcit tippuivat rangaistuksien sen verran kauaksi, etteivät kyllä enää ajamalla saa Ferrareita kiinni. Ferrarin jäsenten välinen kamppailu on varmasti kohtalaisen tiukka, mutta hengetön. Ferrarille on kuitenkin äärimmäisen tärkeää saada tässä vaiheessa pisteet kotiin, joten kovaa kamppailua tuskin nähdään. Luultavasti varikotaktiikka ratkaisee kumpi vie voiton.

Ferrareiden takana Trulli muodostaanee tutuun tapaan tulpan, josta on hyvin vaikea päästä ohi. Joten Bemareille olisikin hyvin tärkeää päästä jo lähdössä Trullin ohi, joskaan en usko, että yltävät siltikään Ferrareiden vauhtiin. Viimeisestä palkintopallisijasta käydään varmasti hurjataistelu Mäccien ja Bemareiden välillä. Lisäksi Hamiltonin ja Alonson mahdollinen kaksintaistelu tarjoaisi varmasti hienoa viihdettä, siinä saattaisi pelti rytistä, kun Alonso koittaa peitellä selkeästi hitaammalla autolla Hamiltonia.

Toivottavasti kuitenkin sataa, jolloin kaikenlainen ennakointi on täysin turhaa, sillä mitä vain voi silloin tapahtua.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Paras systeemi aika-ajolle olisi muutaman vuoden takainen, jossa kukin kuljettaja ajoi tyhjällä radalla yhden nopean kierroksen, joka oli näin katsottavissa kokonaan. Tässä katsojat pääsisivät seuraamaan itse aika-ajo kierroksen kokonaisuudessaan, eikä nähdyn kaltaisia ruuhkia syntyisi, vaan kukin kuljettaja pääsisi ajamaan tyhjällä radalla.

Tämän systeemin suurin heikkous on muuttuvat keliolosuhteet. Tuon ollessa käytössä sattui ainakin kerran niin, että alkoi sataa kesken aika-ajon, joten loppupään kuskeilla ei ollut mitään mahdollisuutta ajaa vertailukelpoisia aikoja. Hädin tuskin pysyivät radalla.

Niin ikään rata useimmiten muutenkin nopeutuu loppupäälle, jos ajetaan kuivassa. Näin ollen piti saada jokin systeemi, jolla ratkaistiin ajojärjestys. Sellaiseksi muodostui varsinaista aika-ajoa edeltävä aika-ajo, mikä taas oli kömpelö ja muutenkin aika naurettava. Jollain radoilla kun kaikki halusivatkin ajaa ensiksi (jos oli vaikka sateen pelko) ja sitten siinä esiaika-ajossa madeltiin...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aikoinaan olin ihan tyytyväisenä ottamassa vastaan uutta aika-ajojärjestelmää... Mutta näin jälkeenpäin on todettava, että oikeastaan tuo vanha 12 kierroksen/tunti järjestelmä oli ihan hyvä. Mitä väliä, vaikka ensimmäinen puoli tuntia meni yleensä jämätallien ajellessa ympäri rataa. Eipä sitä todellista kilpailua nähdä nytkään kuin vasta viimeisessä vaiheessa.

Silloin oli sentään merkitystä myös omalla pelisilmällä, eli sillä mihin väliin lähti ajamaan omaa kierrostansa. Ajettiin ne 4 nopeaa (4*3) kierrosta ja sillä siisti. Tai sitten vaihtoehtoisesti kaksi kovaa putkeen, jos renkaat antoivat periksi. Eli vanha systeemi takaisin on mielipiteeni. Samoin kuin pistelaskun voisi muuttaa malliin 10-6-4-3-2-1, mitä se oli aikoinaan.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämän systeemin suurin heikkous on muuttuvat keliolosuhteet. Tuon ollessa käytössä sattui ainakin kerran niin, että alkoi sataa kesken aika-ajon, joten loppupään kuskeilla ei ollut mitään mahdollisuutta ajaa vertailukelpoisia aikoja. Hädin tuskin pysyivät radalla.

Niin ikään rata useimmiten muutenkin nopeutuu loppupäälle, jos ajetaan kuivassa. Näin ollen piti saada jokin systeemi, jolla ratkaistiin ajojärjestys. Sellaiseksi muodostui varsinaista aika-ajoa edeltävä aika-ajo, mikä taas oli kömpelö ja muutenkin aika naurettava. Jollain radoilla kun kaikki halusivatkin ajaa ensiksi (jos oli vaikka sateen pelko) ja sitten siinä esiaika-ajossa madeltiin...

Keliolosuhteet tosiaan korostuvat tuossa systeemissä, Minardit taisivat aikanaan napata kaksi ensimmäistä sijaa sateessa, joskin kyseessä taisi olla perjantain merkitykestön ajo. Mutta varsin harvoin keliolosuhteet kuitenkaan muuttuvat juuri tuon tunnin aikana. Toisekseen puhettahan on viime aikoina tainnut olla muutenkin siitä, että nopeimmat autot lähtisivät kisaan hänniltä. Joten ei se niin merkittävä haitta olisi vaikka aika-ajon tulokset joskus sekottaisivatkin pakan päälaelleen.

Ajojärjestys muotoutuisi vielä MM-sarjan tilanteen mukaan, joten kärkikuljettajat pääsisivät ajamaan lähes samanalaisissa olosuhteissa. Tuollaiset esiaika-ajot olivat tosiaan täysin naurettavia, eikä moisia ole kyllä missään tapauksessa syytä ottaa takaisin.

Perjantaillekin olisi mukava saada kunnon panosta, joten kaksiosaisen aika-ajon ensimmäiset vedot voitaisiin ajaa jo heti viikonlopun kärkeen. Näin nopeasti löytyneistä säädöistäkin olisi merkitävää etua.

EDIT: Pistelasku olisi myös ehdottomasti palautettava entisen kaltaiseksi, jolloin voiton arvo korostuisi sille kuuluvaan asemaan ja vastaavasti keskeytyksien vaikutus vähenisi.
 

tuukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkos täälä jossain keskusteltu kisojen kattelusta netissä. Jotain pientä vinkkiä tarttisin, mutten äkkiseltään löytäny juttua aiheesta. Lähinnä siis, että miten ja mistä helpoiten näkee. Tommosen osotteen jostain bongasin, muttei ainakaan vielä näy mitään.

http://www.elgoog.fi/f1/
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei ihan riittänyt Kimin lähtö Massaa vastaan, että olisi piikkipaikan saanut. Hyvin kyllä painoi Massakin väkisin Kimin hieman sivuun.

Heikki sai huonon lähdön esim. Hamiltoniin verrattuna, joka nousi heti viidenneksi.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Heh, Hamiltonilla ei meinannut rengas lähteä irti stopilla ja tuloksena 20 sekan varikko"pyrähdys".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näyttää siltä että Massa ei pysy Räkän kyydissä ainakaan tällä hetkellä.

EDIT: Ja Massa sitten hölmöilee itsensä pihalle...
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Heh, Hamiltonilla ei meinannut rengas lähteä irti stopilla ja tuloksena 20 sekan varikko"pyrähdys".
Mielenkiintoista on nähdä, mitä tapahtuu seuraavalla varikkokäynnillä. Jos kierteissä on jotain vikaa, niin saattaa olla vastaavia ongelmia taas tiedossa.

Kimi ohitti Massan sillä "tyhmällä tavalla", kun varikkopysähdysten vuoksi pääsi ohi. Kaikki kuitenkin lasketaan, ja siinä kohtaa Kimi iski pari nopeaa kierrosta.

Ja nyt tulee Massalle paha ajovirhe, eikä takapyörät saa pitoa mistään. Se oli siinä brassin kisa.

Toisen epäonni on tietysti toisen onni, ja näin Heikki nousee palkintopallipaikkaan kiinni.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Massa ei kestännyt Kimin vauhdissa ja alkaa selvästikin murenemaan. Talli varmasti tykkää tuosta liikkeestä, kun ajamalla olisi napannut varmasti 8 arvokasta pistettä. Tänään on suomalaiseen kaksoisvoittoonkin mahdollisuudet, vaikka Heikki onkin kohtalaisen kaukana Kubicasta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Näyttää siltä että Massa ei pysy Räkän kyydissä ainakaan tällä hetkellä.

EDIT: Ja Massa sitten hölmöilee itsensä pihalle...

Kerros vähän notta millainen tilanne, menikö auto ihan romuksi ja missä kohtaa rataa suunnilleen.
Ens kaudella Schumi tekee come backin Massan tilalle :)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo luistoneston kieltäminen on kyllä paras sääntömuutos pitkiin aikoihin! Tuo alkaa jo pikkuhiljaa näyttämään kilvanajamiselta kun autot luistelee puolelta toiselle ja kuskit joutuu ihan oikeasti tekemään koko ajan töitä että saa pidettyä ne radalla. Vielä kun keksisivät jonkun jipon millä tuo ohittaminen saataisiin vähän helpommaksi niin alkaisi tulla aika mielenkiintoisia kisoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös