Formula 1 – kausi 2008

  • 371 185
  • 2 737

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Oikeastaan todella hienoa, että jäämiehen sisällä jotain tunteita myllertää edes? Toivottavasti tuo edesauttaisi ja värittäisi kaverin puheen ulostuontia.

Varmaan muutkin saavat osaksi ennen kilpailua silmille hyppiviä kuvaajia. Tietty Kimi on vielä valokeilassa viime vuoden mestarina ja kuvatuin täten.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nuo valokuvaajat eivät kyllä tunnetusti pahemmin puheista piittaa, vaan tunkevat entistä lähemmäksi. Sikäli tuon Kimin reaktion ymmärtää, jos sanallisista varotuksista ei piitata, niin sitten täytyy ottaa kovemmat otteet käyttöön.

Toisaalta nyt otteet olivat vähän turhankin kovat, kun Kimi tempaisi kuvaajan kaksin käsin maahan. Kohtalaisen helposti näytti tosin ranskis lähtevän lentoon, mutta eiköhän yhdenkin käden tönäisyllä viesti olisi mennyt perille.

Ei tuossa kuitenkaan lopulta mitään kovin ihmeellistä tapahtunut ja onkin hiukan huvittavaa, että MTV3 on uutisoinut Kyllösenkin kommentit tapahtuneesta. Hiukan kyllä tipahdin, kun aloin lukemaan tuota uutista:

Kyllönen tietää omasta kokemuksesta, ettei ulkopuolisten pidä tunkea liian lähelle kuljettajia juuri kisan alla.

- Kuljettajien keskittymisprosessi on armottoman tiukka, Kyllönen muistutti.


Kyllösellä on siis ilmeisestikin omakohtaista kokemusta siitä, ettei kannatta työntää mikkiä turhan lähelle tai käy pian huonosti. Heh, tässähän rupeaa jo odottelemaan, koska Sporde avaa sanaisen arkkunsa aiheesta kolumnin muodossa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllösellä on siis ilmeisestikin omakohtaista kokemusta siitä, ettei kannatta työntää mikkiä turhan lähelle tai käy pian huonosti. Heh, tässähän rupeaa jo odottelemaan, koska Sporde avaa sanaisen arkkunsa aiheesta kolumnin muodossa.

Vaikka Kyllönen on monen mielestä totaalinen klovni selostuksineen niin kaveri on ollut lahellä formuloita jo niin kauan, ettei moni palstalaisista ollut edes syntynyt silloin kun mies nämä hommat aloitti. Kyllä siellä Kyllösenkin kovalevyllä paljon sellaista dataa on, joka pitää paikkaansa. Tästä kyseisestä asiasta en tiedä mutta turha on ensikädeltä vetää lyttyyn.
 

trap

Jäsen
Huhut suomalaisten taidosta sadekelillä ovat vahvaa paskapuhetta. Hamiltonin luulin ajavan seinään ja hän oli aivan ilmiömäinen.
No jaa. Kimi otti Hamiltonia sekunnin per kierros kiinni, mutta kisa meni pilalle varikkokäynneillä väärän taktiikan vuoksi. Ja jäipähän Kimille taas kerran kilpailun nopein kierros, niitähän on nyt kasassa 31.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Mitä tulee suomalaisten ajotaitoon sadekelillä, niin kyllähän ne edelleen ovat hyvät. Kimi ajoi hyvin sadekelillä jälleen kerran, johon tämä vertailu nyt lähinnä täytyy tehdä. Kovalainen on ollut yllättävänkin hidas koko kauden ajan, eikä hänen huono ajosuoritus sadekelillä ainakaan minulle yllätyksenä tullut.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kovalainen on ollut yllättävänkin hidas koko kauden ajan, eikä hänen huono ajosuoritus sadekelillä ainakaan minulle yllätyksenä tullut.

Eikös Heikki itse ole hypettänyt olevansa kova sadekelin kuski? Minusta ainakin monesti on sadekeliä toivonut.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Eikös Heikki itse ole hypettänyt olevansa kova sadekelin kuski? Minusta ainakin monesti on sadekeliä toivonut.
Niinhän hän taisi vielä ennen eilistä kisaakin mainostaa, että nyt on ajomiesten keli.

Mutta tuolla kommentilla, etten yllättynyt Heikin edesottamuksista eilen, tarkoitin lähinnä sitä, että alkukautta vertailuna käytettäessä odotukset eivät aivan pilvissä olleet.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kovalainen on ollut yllättävänkin hidas koko kauden ajan, eikä hänen huono ajosuoritus sadekelillä ainakaan minulle yllätyksenä tullut.

Kovalaisesta tulikin mieleen. Satuin katsomaan Silverstonen aika-ajot Maxilta, ekaa kertaa kuluvan kauden aikana jonkunsortin F1 lähetys maikkarin puolelta itselleni. Ihmetys olikin siis aika suuri, kun siellä Oskari Saari + orkesteri, jaksoi toistella, että Heikki on oikeasti ollut Hamiltonia nopeampi aika-ajoissa pitkin vuotta kun ottaa huomioon polttoainemäärät. Tuohan kuulostaa ihan samalta, kuin erään Neste Oilin markkinointipuolen jannun saarna, siitä että Nesteeltä saa oikeasti halvempaa bensaa kuin muualta, vaikka se hinta pumpussa onkin muita kalliimpi. Etenkin kun Heikki ei ole onnistunut hyödyntämään painavempaa bensalastiaan kisassa.
Maikkari voisikin vaihtaa sloganikseen, Suomi maailman nopein kansa, myös silloin kun se on hitaampi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Suomi maailman nopein kansa, myös silloin kun se on hitaampi.

Jos tuota slogania miettii jo saavutettuihin meriitteihin eri moottoriurheilun osa-alueilla vaikkapa 20 vuoden ajalta niin ei pahasti metsään mene. Verrataan vielä asukaslukuun niin siinä on muilla yrittämistä.
 

Carlos

Jäsen
Paljon mieluummin katselen noita Kimin toilauksia ja kiehumisia kuin sen helvetin pr-neekerin hunajasiirappi-fykkösillesopivaateatteria. Oksettava tyyppi kertakaikkiaan, ihan sama osaako ajaa vai ei. Toivottavasti häviää taas Kimille lopussa yhdellä pisteellä, ja tajuaa sitten lopettaa uransa. Oksettavampi kuin kaikki ärsyttävät tyypit lajin historiassa yhteensä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jos tuota slogania miettii jo saavutettuihin meriitteihin eri moottoriurheilun osa-alueilla vaikkapa 20 vuoden ajalta niin ei pahasti metsään mene. Verrataan vielä asukaslukuun niin siinä on muilla yrittämistä.

Ihan sillähän minä tuon heitinkin, että pääsisin Suomen perinteitä ja saavutuksia moottoriurheilun saralla mollaamaan.
Lähinnä maikkarin sokealle hehkutukselle tuolla oli tarkoitus "kuitata". Heikki kun on heidän mielestään tallikaveriaan nopeampi myös silloin kun on hitaampi. Sama juttu Kimin suhteen.
 

trap

Jäsen
Ihan sillähän minä tuon heitinkin, että pääsisin Suomen perinteitä ja saavutuksia moottoriurheilun saralla mollaamaan.
Lähinnä maikkarin sokealle hehkutukselle tuolla oli tarkoitus "kuitata". Heikki kun on heidän mielestään tallikaveriaan nopeampi myös silloin kun on hitaampi. Sama juttu Kimin suhteen.

Eikös toi osittain ole ihan faktaa. Kovalaisellahan oli alkukaudesta monestikin vähintään pari-kolme kierrosta painavampi auto kuin Hamiltonilla ja Whitmarshkin sanoi kuinka Kovalainen on ollut nopeampi kun bensamäärät suhteutetaan. Osittain toki olen samaa mieltä, välillä ampuu yli suomalaishehkutus mutta niin sen oikeastaan kuuluukin. Katso vaikka ITV:n f1-lähetyksiä, ihan samanlaista sokeaa omien huutamista se on siellä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Eikös toi osittain ole ihan faktaa. Kovalaisellahan oli alkukaudesta monestikin vähintään pari-kolme kierrosta painavampi auto kuin Hamiltonilla ja Whitmarshkin sanoi kuinka Kovalainen on ollut nopeampi kun bensamäärät suhteutetaan. Osittain toki olen samaa mieltä, välillä ampuu yli suomalaishehkutus mutta niin sen oikeastaan kuuluukin. Katso vaikka ITV:n f1-lähetyksiä, ihan samanlaista sokeaa omien huutamista se on siellä.

Faktaa tai ei, Heikki ei ole pystynyt hyödyntämään raskaampaa autoaan. Ei suhteessa Hamiltoniin, eikä suhteessa oikeastaan muihinkaan. Sillä Heikki on tullut vain kahdesti maaliin lähtöpaikkaansa paremmalla sijoituksella.
Lähtöpaikkaa huonommalla sijoituksella taasen on tullut maaliin 5 kertaa.
Hamilton taasen on tullut kerran maaliin huonommalla sijoituksella, mitä lähtöpaikka oli. Lähtöpaikkaa paremmalla sijoituksella Hamilton on tullut maaliin kuudesti.
Ja kun Hamiltonilla on myös keskimäärin parempi lähtöruutu kuin Heikillä, niin voisiko joku selittää minulle, mitä hyötyä Heikille on siitä että hän on olevinaan suhteutettuna Hamiltonia nopeampi aika-ajoissa?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jollakin menee puurot ja vellit sekaisin. Puhe oli vain aika-ajonopeudesta, ei siitä, kuka pystyy hyödyntämään kisassa mitäkin.

Aika-ajoissa Heikki on ollut hitaampi. PISTE. Turha ruveta selittelemään mitään suhteellisuusteorioita, kun niillä ei kerta ole mitään merkitystä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika-ajoissa Heikki on ollut hitaampi. PISTE. Turha ruveta selittelemään mitään suhteellisuusteorioita, kun niillä ei kerta ole mitään merkitystä.

No ei se nyt ihan noinkaan nykypäivänä mene, kun tuo taktiikka tulee mukaan jo aika-ajovaiheessa. Sillä bensakuormalla on melkoinen vaikutus aikoihin joten ainoa keino vertailla aikoja luotettavasti on suhteuttaa ne käytettyyn bensakuormaan. Ennen toki aika-ajoissa mitattiin ihan absoluuttista nopeutta yhdellä kierroksella mutta nyt aika-ajotkin on tavallaan jo osa kilpailua kun siinä täytyy taktikoida niiden bensakuormien kanssa.

Ihan turhan paljonhan tuota tuodaan esille MTV3:n selostajien toimesta (kuten yleensä kaikkea suomalaiskuskeihin liittyvää) mutta se on ihan totuus että Kovalainen on ollut bensamäärään suhteutettuna nopeampi kuin Hamilton aika-ajoissa, sen on sanonut McLarenin Whitmarsh. Hänen ongelmansa onkin olleet kilpailut joissa hän ei pysty hyödyntämään noita hyviä aika-ajosuorituksia vaan yleensä menettää sijoituksia. Syitähän tuohon on ollut monia, Kovalainen on kärsinyt aika paljon myös epäonnesta mutta esim. eilen vaan yksinkertaisesti ei vauhti ja varmuus riittäneet.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Sillä bensakuormalla on melkoinen vaikutus aikoihin joten ainoa keino vertailla aikoja luotettavasti on suhteuttaa ne käytettyyn bensakuormaan.

Mitenkäs niitä aikoja vertaillaan luotettavasti, kun nämä suhteelliset vertailut perustuu lähinnä arvaukseen?
Tiedän tallien antavan jonkunlaisen infon, mitä esim 10 kiloa vähemmän bensaa meinaa kierrosaikaan, mutta sekin etu pitää pystyä realisoimaan radalla, että se siirtyy insinöörien papereista tulosliuskalle.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Päätös jatkaa samoilla renkailla ei sitten ollut Räikkösen, vaan tallin. Talli onkin joutunut selittelemään ratkaisua aika paljon kisan jälkeen. Ei se siitä enää selittämällä muutu, päätös tuhosi Räikkösen kisan. Kyllä, tämä on jälkiviisautta.

Mitä tulee kamerallaan kypärän visiiriin tökkivään valokuvaajaan ja hänen tönimiseensä, jos kuvaaja ei itse ymmärrä pitää edes puolen metrin etäisyyttä ja ei tajua olla tallomatta kuljettajan ajohanskoja, voi odottaakin tylyä käytöstä. Sinänsä sama, miten Räikkönen reagoi, tuollaisen tapauksen jälkeen samat pellet ovat aina itkemässä. Ehkä Kimin olisi kannattanut tönäistä vain toisella kädellä.

Kausi puolivälissä ja kolme kuskia tasapistein kärjessä, neljäs on kahden pisteen päässä. Mielenkiintoinen kausi menossa. Olisi hieno nähdä, miten tilanne kehittyisi, jos Räikkönen saisi edes kaksi ongelmatonta kilpailua peräkkäin.

Usko Kovalaiseen alkaa tämän kauden osalta olla lopussa. Ei vaan tunnu irtoavan, vaikka miten yrittäisi. Kakkoskuskin asema alkaa olla täysin oikeutettu.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Heikin ongelma viimeisissä kisoissa on ollut (taka)renkaat. Syy on tod. näk. kuskissa koska tuhoaa renkaat ajamalla liian ronskisti tai säätöjä ei saa kohdilleen. Renkaat kun on kestänyt sen pari kiekkaa ja sen jälkeen piloilla niin näkyyhän sen tuloksessa. Tätä Heikki valitteli ainakin Kanadassa ja Silverstonessa. Kyllähän siellä Heikin mäcci aikamoista luisua tuli nytkin sateella. Ongelman tekee vielä inhottavaksi se, että renkaat kun kerran menee piloille, ne luistaa enemmän ja taas heikompaan kuntoon ja taas luistaa enemmän... Onneksi tuo ongelma nyt on tiedossa niin tietää mihin keskittyä.

Samoja ongelmiahan oli Hamiltonilla kauden alussa. Takarenkaat sileänä 10 kierroksen jälkeen. Tämä olikin yksi puheenaiheista kun vertailtiin Ferraria ja McLarenia. Ferrari oli ja on yhä hellämpi renkaille (joka näkyy yleensä vaikeana aika-ajona kun ei saada lämpöjä renkaisiin). Sen jälkeen ainakin kehitystyö on toiminut auton pidon suhteen hienosti ja Hamiltonilta tämä ongelma on poistunut. Alkukaudesta tännekin kirjoiteltiin kuinka levoton McLaren incar-kuvissa oli mutta nyt mennään kuin kiskoilla ja suunnanmuutokset jne on todella sähäkkiä, pitoa siis löytyy. Toisaalta Heikkikin on kehunut, että auto on parantunut kauden mittaan mutta jossain on silti mennyt jotain pieleen, ainakin Heikin kohdalla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitenkäs niitä aikoja vertaillaan luotettavasti, kun nämä suhteelliset vertailut perustuu lähinnä arvaukseen?

No kyllä tallit pystyvät niitä aika lailla tarkasti vertailemaan, yleisö ei niinkään. Mutta tässähän tapauksessa juuri tallin edustaja on sanonut että heidän vertailuissaan Kovalainen on ollut nopeampi kun ajat suhteutetaan bensamääriin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Naurettavaa, että Räikkösen sukulaiset mummoa myöten selittelevät nyt tuota insidenttiä. Masentavaa porukkaa.

Selittelevät? Käsittääkseni pyydetty lausuntoa ja mummu sanoo, että ei puolustele mitenkään sitä tekoa, todeten tosin että Kimi on kuin viulunkieli. Eli miten se nyt scholli meni?
 

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Nuo valokuvaajat eivät kyllä tunnetusti pahemmin puheista piittaa, vaan tunkevat entistä lähemmäksi. Sikäli tuon Kimin reaktion ymmärtää, jos sanallisista varotuksista ei piitata, niin sitten täytyy ottaa kovemmat otteet käyttöön.

http://www.iltalehti.fi/formulat/200807087916448_fo.shtml

- Olen tehnyt töitä suurten mestarien kanssa. Kukaan heistä ei ole käyttäytynyt näin törkeästi, Räikkösen kumoon tönäisemä ranskalaiskuvaaja puhisi Ilta-Sanomien mukaan.

- Jos olin hänen mielestään liian lähellä, miksei hän sanonut mitään, kuvaaja ihmettelee ja kuvaa Kimin käytöstä käsittämättömäksi.

- Olen tehnyt töitä suurten mestarien kanssa. Kukaan heistä ei ole koskaan käyttäytynyt näin törkeästi!
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Naurettavaa, että Räikkösen sukulaiset mummoa myöten selittelevät nyt tuota insidenttiä. Masentavaa porukkaa.

Ovatko Schumacherin sukulaiset masentavaa porukkaa, jos joku lehti heiltä jotain kysyy ja erehtyvät jotain vastaamaan? Vai oletko nyt satavarma, että Räikkösen mummu on itse soittanut iltapulun toimitukseen ja halunnut naamansa lehteen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös