Formula 1 – kausi 2008

  • 371 188
  • 2 737

Ottomaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit forever ja muulloin HIFK
Yllättävänkin hyvä ja lähes virheetön kisa Hamiltonilta. Ehkäpä tilanne olisi ollut toinen jos joku olisi ollut sateella koko ajan lähituntumassa kiinni mutta nyt ei kovemman sateen tullessa ollut ketään lantamassa painetta.

Kovalainen ei ole ollut koskaan sadekelin kuski ja GP2:sessakin Saksan Rosberg pesikin tämän aina 100-0. Barricello on sen sijaan ollut aina hyvä sadekelillä ja hänen ansiostaan tulikin tienattua Unibetillä 150!

Hienoa, että myös Saksan oma Tim Roth onnistui ja pääsi palkintopallille.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Hamilton 48
Kimi Matias 48
Massa 48
Kubica 46

Erittäin mielenkiintoiseksi vetää. Vieläkään ei pysty tajuamaan miksei Ferrari vaihtanut Kimille renkaita ekalla stopilla. Massa oli kisan kuningas.
 
Jaa-a, monet puhelevat ties missä foorumeilla, että Ferrarin erhe oli itse asiassa Kimin vika, joka lopulta päätti mitkä renkaat laitetaan alle. En pysty tätä käsittämään, eikö se ole tallin vastuulla hankkia tarpeelliset tiedot säätilan muutoksista ja laskea todennäköisyydet... Tietysti saattoivat olla juuri 50/50.

On nyt puolentoista kauden jälkeen sanottava, että Kimi ei kyllä ole noin yleisestikään Ferrarilla ole vakuuttanut. Vaikka en Lewisistä ollenkaan pidä, niin kyllä hänelle mieluummin suo melkein mestaruuden kuin leipääntyneelle Kimille, joka sitä paitsi pyörähtelee sateella melkein yhtä paljon kuin Massa. Se vanha pilkekin on Kimin silmäkulmista kadonnut.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hamilton oli kyllä tänään selkeästi ykkönen, vauhtia riitti koko kisan ajan, eikä virheitäkään tullut. Kimi olisi pystynyt laittamaan kapuloita rattaisiin, mutta Ferrarin päätös jättää renkaat vaihtamatta tuhosi Kimin kisan. Tuskinpa Kimi olisi sentään voittoa napannut, mutta kakkossija ja neljä pistettä lisää olisivat olleet MM-taiston kannalta äärimmäisen tärkeitä.

Heikillä ei yksinkertaisesti vauhti tuntunut sateella riittävän ja virheitäkin sattui. Viides sija onkin suuri pettymys hienon aika-ajon jälkeen, mutta tulevia kisoja silmällä pitäen tämä viikonloppu selvästi kertoi, että Heikki tulee jatkossa taistelemaan kisojen voitoista.

Barrichellon kolmas sija on osoitus miehen sadekelin taidoista, mutta ennen kaikkea Brawnin taktisesta neroudesta. Barrichellolle laitettiin täydet sadekelin renkaat siinä vaiheessa alle, kun muut ottivat välikelin renkaat. Harmi, että Brawn ei ole enää Ferrarin leirissä ja Kimi joutuu kärsimään näistä taktiikkavirheistä, joita ei aikaisemmin ole Ferrarilla nähty.

MM-sarjan on tasan puolivälissä ja tilanne on kyllä äärimmäisen tasainen, kun Kimi, Hamilton ja Massa ovat kaikki 48 pisteessä. Kubica on seuraa kahden pisteen päässä ja Heidfeldkin on ainoastaan 12 pistettä perässä, mutta tuskinpa BMW-kaksikko pystyy mestaruudesta taistelemaan.

Vielä tähän loppuun voisi kertoa mielenkiintoisen tilaston, kun kausi on tasan puolessa välissä. Nimittäin 9 kisan jälkeen suomalaisten nimissä on peräti 8 kilpailun nopeinta kierrosta. Kimi on tehnyt kuudessa viimeisimmässä kisassa nopeimman kierroksen ja Heikillä on kaksi nopeinta kierrosta alkukaudesta. Heidfeld onnistui Malesiassa viemään sen ainoan kerran nopeimman kierroksen suomalaisilta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hamilton ansaitsi voiton, aivan omaa luokkaa ja virheetön ajo (taisi olla ainoa kuski ilman spinnausta/ulosajoa?). Varsinkin siinä rankkasateen aikana intermediatet alla tehtiin tuo suuri ero kun muut suhaili ulos ja kierrosajat heitteli.

Rubinho on kyllä symppis, olisi ansainnut tänään enemmänkin vaikka kolmaskin tila on loistosuoritus. Jos olisi pystynyt ajamaan vielä muutaman kierroksen niin olisi ohittanut Heidfeldin. Taisi olla vaan tankki tyhjänä aiempien tankkausongelmien vuoksi. Brawnin taktinen silmä näkyi tässäkin, oikeaan aikaan täyden sateen kumit alle. Toki kuskilla on yleensä se viimeinen päätös.

Kimi pelasti sen mitä oli tarjolla rengassähläyksen ja spinnien jälkeen. Ihme kun eivät Ferrarilla älynneet tuota sadetta 1. stopin jälkeen (sade alkoi n. 2 kierroksen jälkeen ja oli varoitettu tv:ssä, live timingissa jne jo aiemmin) ja jättivät kulahtaneet intermediatet alle. Sitten 5sek kierros pataan muita vastaan ja siltikään eivät tulleet heti varikolle vaan tuhlattiin aikaa useita kierroksia. Kuskilla on tässä tietenkin se valta hakea uutta kumia mutta ei näyttänyt kiinnostavan. Jos olisi heti hakenut uutta rengasta olis tippunut vain pari sijaa mutta toki sen 25sek. kärjelle. Nyt tuo ero tuplattiin olemalla radalla ja kuitenkin se stoppi oli tehtävä. Ainoa järkevä syy miksi oltiin niinkin kauan ulkona voisi olla, että bensa riittää vasta sitten maaliin asti jos ajaa nyt pari kiekkaa vielä ja sitten tankki täyteen. Se vasta noloa olisi ollut jos kierroksella 59 olisi pitänyt laittaa loraus bensaa. Toisaalta bensankulutus on pientä sateella joten en oikein jaksa uskoa tähän, etenkin kun tuo oli hieman ennen kisan puoltaväliä, josta pääsee normaalisti kuivallakin maaliin yhdellä tankilla. Noh, käteen jäi kuitenkin mm-johto sekä tuttuun tyyliin taas kisan nopein kierros. Olisi voinut käydä pahemminkin.

Muutenkin Ferrarin touhu ihmetyttää. Kimille (Monacossa) ja Massalle ei saada renkaita ajoissa kiinni, taktiikat kusee, ihmeellisiä vikoja autossa jne jne. Kuten joku sanoi, Schumin (ja Brawnin & Todtin) aikana ei näitä ollut.

Heikki oli vaan inhottavasti hitaampi kuin Lewis tai Kimi. Eikö saa renkaita toimimaan, tuhoaa ne äkkiä vai mikä mutta alussa oli pulassa Kimiä ja Lewisiä vastaan. Sitten ne perusspinnit ja ongelmat siinä sateella 1. stoppien jälkeen. Oli yhtä hidas kuin Kimi vaikka oli uudet välikelin kumit alla. Lopussa kuitenkin suht. hyvää ajoa vaikka spinnasi itseltään sen nelospaikan. Ilman sadetta olisi ajanut voitosta.

Massa oli täysi turisti. Jos saa ajaa kärjessä, hyvällä autolla hyvissä olosuhteissa niin nopeutta on mutta jos jokin menee pieleen niin kaikki menee käsille. Tälläiset superepäonnistumiset vaivaa yhä ja haittaavat pahasti mm-tilannetta ajatellen. Toki johtaa vielä mutta paljon on menettänyt näillä täydellisillä nollaviikonlopuilla viime vuosina.

MM-tilanne herkullinen ja tästä on hyvä jatkaa.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Hamilton ansaitsi voiton, aivan omaa luokkaa ja virheetön ajo (taisi olla ainoa kuski ilman spinnausta/ulosajoa?).

Kun sade yltyi pahimmilleen, niin myös hämäläinen kiersi nurmikon kautta, mutta ei tainnut hävitä aikaa kuin pari sekunttia.
 
Hamilton ansaitsi voiton, aivan omaa luokkaa ja virheetön ajo (taisi olla ainoa kuski ilman spinnausta/ulosajoa?). Varsinkin siinä rankkasateen aikana intermediatet alla tehtiin tuo suuri ero kun muut suhaili ulos ja kierrosajat heitteli.

Taisivatpa myös olla juurikin koko kisaporukan tuoreimmat renkaat alla, eikä miehellä myöskään ollut kiire yhtään mihinkään.

EDIT: "Kimi put in a 1:45s when everyone else on the track was in the 1:55 to 2:10 range (admittedly he dropped it on the next lap)"
 
Spinnasiko Kimi kahdesti, vai ajoiko ensimmäisellä kerralla vain radalta ulos?

EDIT: Ja syykin selvisi? "Kimi put in a 1:45s when everyone else on the track was in the 1:55 to 2:10 range (admittedly he dropped it on the next lap)"
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Saderenkaat kisan lopussa näytti olevan ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Williamsit ja Barrichello menivät niillä parhaimmillaan 7 sekkaa muita kovempaa ja kun rata loppua kohti kuivui, niin nopeus pysyi samana välikelin rengasta vastaan. Ihme ettei muille kelvannut, kuitenkin se yksi 20 sekan stoppi kuitataan kolmessa kiekas tuollaisella 7 sekunnin nopeusedulla.

***

Jännäähän se on, että "Kimi ei ole tällä kaudella vakuuttanut" ja kaveri on silti MM-kärjessä tasapisteissä. Kun sieltä tulee se muutaman kisan putki, että kaveri alkaakin vakuuttaa, niin Maailmanmestari on taas selvillä.

Kimi on tehnyt virheitä, talli on tehnyt virheitä, moottorinkatteet hajoaa ja puusilmät ajelee perään. Jossain vaiheessa se kelkka vielä kääntyy. Kisanopeuden suhteen Kimillä ei ole mitään hätää, miehellä on 6 nopeinta kierrosta putkeen edellisistä kisoista, mikä vain kertoo todellisesta nopeuspotentiaalista.
 

Brad

Jäsen
Kimin viikonloppu oli loppujen lopuksi onnistunut. Massan viiden pisteen ero saatiin kurottua ja Kubica jäi taakse. Paluu MM-kärkeen on hyvä juttu. Mutta typerä virhe oli jättää vaihtamatta renkaat ekalla varikkokäynnillä, eihän tuossa ollut mitään järkeä ottaa noin suurta riskiä kun oltiin toisena. Tuo virhe maksoi kakkostilan ja ehkä myös voiton. Kimi oli jo ajanut Hamiltonin kiinni ennen ekaa stoppia ja voitosta olisi käyty tiukka taistelu, mutta toisin kävi.

Kimi on edelleen vahvoilla mestaruuden suhteen ja näen Massan suurinpana uhkana. Mersu ei ole niin vahva kuin Ferrari ja Hamilton on edelleen erittäin virheherkkä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kisanopeuden suhteen Kimillä ei ole mitään hätää, miehellä on 6 nopeinta kierrosta putkeen edellisistä kisoista, mikä vain kertoo todellisesta nopeuspotentiaalista.

Vielä kun saisi nopeuden kohdalleen myös aika-ajoihin niin hyvää tulisi. Mielestäni Kimi ei ole kovinkaan hyvä starteissa eli tämäkin on yksi miinus. Lämmenneillä renkailla kuivalla kelillä on vauhti kohdillaan.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Lonkkataklaus kirjoitti:
Vaikka en Lewisistä ollenkaan pidä, niin kyllä hänelle mieluummin suo melkein mestaruuden kuin leipääntyneelle Kimille, joka sitä paitsi pyörähtelee sateella melkein yhtä paljon kuin Massa.
Mielenkiintoinen väite. Kimi pyörähti kerran, jos toisenkin (Eka tilanne näytti lähinnä siltä, että olisi missannut mutkan) kun taas Massa pyörähti n. 10 kertaa. "Melkein yhtä paljon"

Hamiltonille kävi taas melkoinen onni. Muut säheltävät eikä kukaan ole takana, niin aika helposti pystyi keskittymään omaan ajoon. Katsotaan tilanne uudestaan Saksassa, jos rata pysyisi kuivana ja joku olisi haastamassa Hamiltonia...

Vanha Len kirjoitti:
Mielestäni Kimi ei ole kovinkaan hyvä starteissa eli tämäkin on yksi miinus.
Ei kai, kun jäi siihen Heikin taakse ja vierellä oli Webber, jonka Hamilton käytti loitsavasti hyödyksi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vielä kun saisi nopeuden kohdalleen myös aika-ajoihin niin hyvää tulisi. Mielestäni Kimi ei ole kovinkaan hyvä starteissa eli tämäkin on yksi miinus.

Esim tänään oli kyllä mielestäni keskivertoa parempi lähtö. Heti haastoi Webberin. Hamiltonilla oli sitten vaan huippuluokan lähtö joka jätti muut varjoonsa. Taisi muuten osua vielä Heikkiin Copsen ulostulossa. Heikki onneksi paikkasi hienolla sladilla. :)

Kieltämättä tasaisen hyvin kaikki ovat tunaroineet pitkin alkukautta kun ollaan tasoissa. Jos joku kärkimiehistä olisi ajanut ongelmattoman alkukauden niin olisi about 15-20 pinnan johdossa.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Mielestäni Kimi ei ole kovinkaan hyvä starteissa eli tämäkin on yksi miinus.

Kimillä on vain tajuttoman huonoa tsägää lähdöissä. Tänäänkin hän jäi todella pahasti pussiin Webberin ja Heikin taakse. Hän ei ole mikään superlähtiä, mutta ei todellakaan huonoimmastakaan päästä.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Hamiltonille kävi taas melkoinen onni. Muut säheltävät eikä kukaan ole takana, niin aika helposti pystyi keskittymään omaan ajoon. Katsotaan tilanne uudestaan Saksassa, jos rata pysyisi kuivana ja joku olisi haastamassa Hamiltonia...

Heh, huikea kommentti : ) Onneahan se on, että ajaa virheettömän kisan = 60 kierrosta vitunmoisessa sadekelissä ja voittaa. Hamiltonin onni, että muut teki virheitä? Jep, jep. Ja jos ei Saksassa kukaan voita Hamiltonia, niin ainahan on seuraava kisa jolla voi uhota. Ja siitä seuraava. Ja siitä seuraava. Näin se formuloissa menee. Ainakin mediassa ja Jatkoaika.comissa.

Ei, Hamilton ei ole suosikkikuskini, ei todellakaan. Mutta niitä värilaseja voisi välillä nostaa nokan päältä ja antaa arvoa kilpailijan hienolle suoritukselle kun siihen aihetta on. Hamiltonin ajo kotiyleisön edessä hirveät paineet niskassaan ja ylivoimainen voitto tuollaisissa olosuhteissa on oikeasti yksi formula ykkösten klassikkosuorituksista. Tuollaiset voitot oikeasti muistetaan vielä kymmenien vuosienkin päästä.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
J.Hotti kirjoitti:
Onneahan se on, että ajaa virheettömän kisan = 60 kierrosta vitunmoisessa sadekelissä ja voittaa.
Tekihän Hamilton yhden virheen. ;) Ja kuten sanoin, niin Hamilton pääsi ajamaan kaikessa rauhassa maaliin voittajana, vähän kuin Massa pari vuotta sitten Brasiliassa. Ei se toki ota niiltä mitään pois, voitto mikä voitto.

J.Hotti kirjoitti:
Hamiltonin onni, että muut teki virheitä?
Onni oli, kun Kimi ei enää päässyt ajamaan Hamilton kanssa kisan voitosta tiimin kustuaan rengaspäätöksen. Siihen se voitto ratkesikin.
 
Viimeksi muokattu:

trap

Jäsen
Enhän minä kärkisijoista väittänytkään. Totesin vain, että Massa nousee todennäköisesti melko korkealle (eli juurikin sijoille 4-5).
:D Vanha viesti, mutta näytä mulle yks sadekelin kisa jossa Massa ei ole mokaillut jatkuvasti.

Hamiltonilta hyvä suoritus ja Kimillä oli loppujen lopuksi onni onnettomuudessa, ihan kohtuullinen torjuntavoitto tulokseksi. Barrichello oli sympaattinen lehdistötilaisuudessa.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hamiltonilta mahti startti ja sen jälkeen hyvää ajoa. Kerran taisi käväistä kunnolla nurmella, mutta muuten pysyi radalla. Tosin mies tuntuu olevan usein pulassa, jos ei ole kärjessä tai joku häntä ahdistaa. Harmi, että Ferrarin ja Kimin taktiikka oli kisan huonoimpia niin ei päässyt testaamaan Hamiltonia alun jälkeen. Hamiltonilta hieno kisa kyllä joka tapauksessa, mutta kaikki meni myös nappiin. Huippulähtö, moitteeton taktiikka ja muitten ongelmat päälle niin ei ollut hätää.

Kimi oli kisan parhaita. Kaksi virhettä, mutta muuten jos oli kilpailukykyiset kumit alla kuului aina nopeimpiin tai oli nopein mies radalla. Viisi pojoa ja mestaruustaistossa ollaan mukana täysillä. Voittoa kaivataan jo.

Massan menoa oli nautittavaa katsoa. Pyörähti jotain 8-9 kertaa ainakin ja muutenkaan ei ollut vauhtia. Hikistä oli ohittaminen jostain Force Indiastakin. Jännä nähdä tuleeko jotain selityksiä. Mieshän uhosi tässä, että on kovin ohittaja tilastojenkin mukaan. Ei ainakaan tänään. Hasardialttius kovin kärkikuskeista.

Barrichello oli hieno väripilkku kisassa ja Hondalta mahtavaa taktikointia. Kyllä heille tämän jo suokin. Muutenkin ollut mukavaa tänä vuonna, kun kolmospallille on noussut Rosberg, Coulthard, Trulli ja nyt Barrichello. Webberiä ja Vetteliä toivon vielä sinne. Harmittaa Webberin puolesta, kun kisa meni alussa pilalle. Ajoi hyvin sen jälkeen jonkin aikaa, kunnes pyörähteli porukan mukana. Vettel on myös onnistunut sateella väläyttämään välillä ja tänään olisi voinut olla mahdollisuuksia hyvään tulokseen.

Piquet oli yllättävän hyvä, kunnes tavoilleen uskollisena päätti ajaa ulos. Ihmeen kauan siinä kesti.

Viihdyttävä ja tapahtumarikas kisa, harmi ettei suomalaisilla aivan nappiin mennyt.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Vielä kun saisi nopeuden kohdalleen myös aika-ajoihin niin hyvää tulisi.
Tuosta lähdöstä mainittiinkin ja aika-ajotkin alkavat pikku hiljaa kulkea tällä kaudella. Räikkönen on voittanut Massan kolmessa viime aika-ajossa ja koko kauden aika-ajotilasto on Massan eduksi enää 5-4 eilisen jälkeen.
 

-Mazzi-

Jäsen
Ferrari tekee lapsellisia virheitä kisasta toiseen. Massan aika-ajo meni pilalle, kun mekaanikoilla kesti liian kauan vaihtaa takapyörä! Kimi sai rangaistuksen, kun mekaanikot laittoivat renkaat kiinni liian myöhään. Huonoja päätöksiä liian monia.. jne. Ferrari on jostain syystä ollut myös erittäin hidas sadekelillä(Monaco, Britannia). Todt ja Brawn ovat olleet isoja menetyksiä...

Iceman pääsi taas otsikoihin: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/07/670437
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ferrari tekee lapsellisia virheitä kisasta toiseen. Massan aika-ajo meni pilalle, kun mekaanikoilla kesti liian kauan vaihtaa takapyörä! Kimi sai rangaistuksen, kun mekaanikot laittoivat renkaat kiinni liian myöhään. Huonoja päätöksiä liian monia.. jne. Ferrari on jostain syystä ollut myös erittäin hidas sadekelillä(Monaco, Britannia). Todt ja Brawn ovat olleet isoja menetyksiä...

Iceman pääsi taas otsikoihin: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/07/670437

Onpas taas järkevää tuittuilua.. Heti kun ei Ferrari kulje niin pitää purkaa pettymys viattomiin valokuvaajiin. Hienoa Kimi, ehkä vielä joskus opit käyttäytymään. Tuokin energia olisi kannattanut käyttää siihen että Ferrari olisi pysynyt tiellä.
 

Jassoo... valahtipa oma arvostukseni tänään sitten kyllä roppakaupalla, vaikka ei varmaan miestä itseään hetkauta. Kimin tyyli oli naurettavuudesta juuri tänä vuonna alkanut kääntyä positiiviseksi omaleimaisuudeksi "muna kädessä kaivarissa"- ja "olin paskalla"-juttuineen kaikkineen, mutta nyt tämä. No voittehan nyt räksöttää, että kuvaajat on koiria, eikä noin lähelle saa ikinä tulla tms..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös