Formula 1 – kausi 2008

  • 371 861
  • 2 732

Wilsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Colorado Avalanche
Hienoa, maailmassa on vielä oikeudenmukaisuutta jäljellä. "Yön timo" ja Rosberg saivat 10 lähtöruudun rangaistuksen seuraavaan kisaan. Ottaen huomioon että se ajetaan Magny Coursissa, jossa on erittäin vaikea ohittaa, tulee se tekemään normaaliolosuhteissa näille kahdelle siitä erittäin vaikean kisan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan oikea ratkaisu, ja mielestäni ihan sopiva rangaistus. Nyt kun katsoi tuon tilanteen ihan isolta ruudulta TV:stä niin kyllähän se tilanne vähän "silmille" tuli Hamiltonille ja Rosbergille, ei siinä hirveästi jäänyt aikaa reagoida. Mutta olisihan heidän tietysti pitänyt seurata sitä valoa joten ehdottomasti he tekivät siinä mokan.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Eli voi olla niin että puusilmä starttaa ruudusta 10 ? Eli ei loppupeleissä kärsi kauheesti.
1 + 10 = 10? Jos kuitenkin 11.

Ja Magny-Coursissa on vaikeaa ohittaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
1 + 10 = 10? Jos kuitenkin 11.

Ja Magny-Coursissa on vaikeaa ohittaa.

Niin no niin, matematiikka ei ole vahvimpia alojani. ois kannattanu koulussa seurata eikä pelata mtv3 minikartingia matikan tunneilla

Ja millä logiikalla oletat, että Hamilton ottaisi paalun :)


No niin no eihän sitä koskaan tiedä, kuhan nyt sanoin vaan. Viittasin siihen mitä siitä n:llä alkavasta on sanottu aikanaan aapisessa... joskus 50 ja 60 luvulla
 
Viimeksi muokattu:

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Ihmettelen, jos minkäänlaista sanktiota ei tule. Veikkaisin jotakin 5-20 lähtöruuturangaistuksen väliltä.

Pitää kerrankin olla narsistinen ja lainata itseään. Mielestäni oli hyvin odotettavissa ollut rangaistus kavereille. Sääntörike, josta tuomio.
 

-Mazzi-

Jäsen
Räikkönen ei menettänyt oikeastaan mitään. Kubica ei ole uhka, vaikka nyt sarjaa johtaakin. Kolme pistettä eroa Hamiltoniin ja Massaan, eihän se ole mikään ero kun kisoja on jäljellä 11 ja pisteitä jaossa 110.

Kovalaisen viikonloppu päättyi sijaan yhdeksän, mikä ei ole yllätys. Nyt viimeistään Kovalainen voidaan sulkea pois mestaruus taistelusta lopullisesti, taidot ei vain Heikillä riitä. Pitää verrata Heikin tuloksia viime kauden Hamiltoniin, joka ajoi myös ekaa kautta Mersulla. Ero on aika suuri. Rosberg ja Kubica olisivat saaneet tuosta autosta paljon enemmän irti kuin mitä Heikki on saanut. Heikki ole nopea kuski. Eiköhän Kubica tai Rosberg aja Mersun toista autoa ensi kaudella.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oli kyllä Hamiltonilta tökerö temppu kaiken kaikkiaan. Harvoin näkee tuontason mokailuja. Kimiltä kyllä ihan oikea nimitys kaverille.

No, onpahan sarja harvinaisen jännittävä ja tasainen kärjen suhteen, jos jotain tästä voi positiivista hakea. Tietty olisin Kimin mielelläni nähnyt korokkeella ja voittajana, mutta kyllä Kubicakin sen voiton jo ansaitsi, ajanut sen verran hyvin. Veikkaan, että toista voittoa ei tällä kaudella kyllä siunaannu, ellei Puusilmä-Louis jatka tempauksiaan.

Heikki ikävä kyllä alkaa tosiaan osoittaa sensuuntaista, ettei ole ehkä ihan oikeassa sarjassa. Vauhtia hakemaan vaikkapa karting-radalta?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli kyllä huonoa tuuria tässä kilpailussa suomalaisilla kuskeilla, ja näin parhaaksi tulokseksi jäikin Kovalaisen yhdeksäs sija.

Kimillä kieltämättä paskaa tsägää, että Hamiltonilla on puna-viher-värisokeus. Mutta kerrotko, miten Nicolla ja Heikillä oli huonoa tuuria? Nicolla myös ikävä värisokeus-geeni, Heikki taas oli tänään(kin) valitettavan hidas, mutta en näkisi näitä tuurista riippuvaisiksi asioiksi.
 
Jaahas PR poju veti Kimiä perseeseen.

Tämän täytyi tapahtua varikon motorhomessa tai jossain kameroiden ulottumattomissa, sillä itse en kyseistä tapausta ainakaan tuossa maikkarin koosteessa huomannut ollenkaan. Vaikka eihän se ole synti purkaa vähän paineita. Toivottavasti Kimi on ok ja kunnossa seuraavassa kisassa. Kävely saattaa tehdä kipeää muutaman päivän, tai mistäs minä tiedän mitä oireita tuollainen putkeen ruuvaaminen tuottaa. Varsinkaan kun emme tiedä Lewisin meisselin mittoja.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Vähän jo pelkäsin, että tuomaristolla ei ole munaa antaa rangaistusta F1-maailman "kultapojalle". Onneksi tälle puusilmälle sellainen kuitenkin tuli ja onhan tuo 10. lähtöruudun tiputus aika-ajoissa oikeudenmukainen ratkaisu.

MM-sarja elää varsin mielenkiintoisessa vaiheessa tällä hetkellä. Huikea loppukausi tulossa!
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Hamiltonin ja Nicon tempausta voisi kuvailla erään ex-presidenttimme sanoin; saatanan tunarit.

Ei ole kyllä pitkään aikaan vituttanut F1-kisan takia noin paljoa kuin tänään illalla. Vieläkin vituttaa kun miettii sitä hetkeä. Ja juuri kun oli hermot sen verran rauhoittuneet, että saattoi harkita nukkumaanmenoa, tulin lukeneeksi Hamiltonin kommentin. If? If? IF???

Lenkille tässä on mentävä. Perkele.




IF?
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse ihmettelen eniten edelleen sitä, että varikolle saa ajaa, kun tulee käsky "Pit Lane Open", mutta sieltä ei saa ajaa pois. Varikkosuora aukeaa siis alkupäästään, kun tuo komento annetaan ja loppupäästään joskus puolen tunnin kuluttua tai aiemmin, jos virallinen napinpainaja antaa luvan.

Ihan samaa sohlausta joka vuosi Kanadassa. Sitten heilutellaan mustia lippuja ja ihmetellään hassua tulosluetteloa, kun meillä on tällainen umpikujavarikko, joka on vain yhdestä päästä auki kerrallaan.

Turva-autosäännöt ovat aina olleet epäreilut, mutta tämä viimeinen uudistus vei niistä loputkin järjen rippeet. Käytännössä kisoihin halutaan lisää arpaelementtiä, jota voidaan tällaisella punaisella valolla järjestää. Kas kun ei laiteta normaalia liikennevaloa siihen varikkosuoralle, että yksi pääsee vihreällä ja toinen odottaa kaksi minuuttia. Ja pääsuoralle poliisiauto sakottamaan ylinopeuksista (yli 120 km/h).

---

Puolalle tämä olisi voinut olla täydellinen päivä. Nyt se oli sitä vain osittain. Kubica todella "tappoi akan", koska viimevuotisen kolarinsa kunniaksi vei nyt voiton. MM-sarjan johtokin on ansaittu, koska hän on tehnyt vähiten virheitä. Räikkösellä, Massalla ja Hamiltonilla on tullut kaikilla pimeitä hetkiä.

Alonso sai nyt mahdollisuuden, mutta tuhrasi sen ulosajoon. Piquet ajoi ulos kuten aina. Jälkimmäinen on varmaan yksi heikoimmista F1-kuljettajista kautta aikain. Michael Andretti oli jotakuinkin samaa tasoa ja se japanilainen, jolta otettiin muutaman kisan "näyttöjen" jälkeen superlisenssi pois. Varmaan on Briatorella aika hyvät fiilikset tulevaisuuden suhteen.

Nico Rosbergilla alkaa olla myös virhekiintiö käytetty. Ikuisesti ei voi ajaa niin, että vauhti oli hyvä, mutta sitten vastaan tuli auto tai seinä.

Kovalaiselta oli nyt surkea viikonloppu ihan omasta puolestaan. Epäonnea on ollut alkukaudella, mutta ei tällaisia viikonloppuja voi tulla, jos mestaruudesta meinaa joskus ajaa.

Nick Heidfeld ei kauhean iloista naamaa näyttänyt palkintoseremonioissa. Kubica pyyhkii hänellä yksinkertaisesti lattiat. Uran eka voitto antaa edelleen odottaa.

Vähän aikaa oli kisa kuin ennen vanhaan, kun Button, Coulthard ja Barrichello taistelivat pistesijoista.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Itse ihmettelen eniten edelleen sitä, että varikolle saa ajaa, kun tulee käsky "Pit Lane Open", mutta sieltä ei saa ajaa pois. Varikkosuora aukeaa siis alkupäästään, kun tuo komento annetaan ja loppupäästään joskus puolen tunnin kuluttua tai aiemmin, jos virallinen napinpainaja antaa luvan.
Punainen liikennevalo palaa varikon ulostuloportilla silloin, kun turva-autoletka on ohittamassa varikkoa. Tällöin ei saa poistua varikolta ja valo vaihtuu vihreäksi letkan ohitettua varikon ja autot voivat liittyä letkaan. Tämä sääntö jätettiin voimaan, vaikka muuten turva-auton aikaisia varikkosääntöjä muutettiin.

Valitettava kilpailu Räikköselle. Harmitti vietävästi hetken aikaa kolarin jälkeen, Räikkösellä olisi ollut mahdollisuudet voittoon. Toki vaikea sanoa, miten kisa olisi kehittynyt, koska oltiin vielä alkuvaiheessa.

Kubica on kyllä niitä kuskeja, joille voiton suo. Varsin tasavahvaa kautta puolalainen on ajanut, mutta en ihan usko hänen pysyvän mestaruustaistelussa loppuun saakka. Joka tapauksessa MM-taistelu sai mielenkiintoisen käänteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heikki taas oli tänään(kin) valitettavan hidas, mutta en näkisi näitä tuurista riippuvaisiksi asioiksi.

Nythän tuolle Heikinkin hitaudelle löytyi syy. Talli oli käskenyt ajaa varovasti kun renkaat oli olleet jo ensimmäisellä varikkokäynnillä niin ruvella että pelkäsivät niiden räjähtävän. Varmaan vielä oli muistissa se edellinen ulosajo rengasrikon takia joten todennäköisesti sekin vähän vaikutti Heikin ajoon.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Olipas

Turva-autosääntö ei kyllä välttämättä muutu kauden aikana, sillä se tarvitsee kaikkien hyväksynnän. Ja voisi luulla, että heikommissa talleissa ollaan siihen tyytyväisiä. Tuskin Toyotallakaan olisi päästy ottamaan kahdeksaa pistettä vanhan säännön aikoihin.

Punainen valo on ihan perusteltu silloin, kun turva-auton vetämä letka ohittaa varikon. Tässä kolmen vuoden takainen Montoyan tilanne, kun hän jätti noudattamatta punaisen valon. Aika tylysti keskelle letkaa tulee, ja entistä pahempihan se olisi ollut jos autoja olisi ollut useampia.

http://rapidshare.de/files/39663201/montoya.wmv.html
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Hamilton voisi mennä autokouluun uudelleen, jos kerran ei edes punaista valoa tunne. Varikolla nopeuskaan ei ole suuri ja nuo autot kun pysätyvät noista nopeuksista samat tien, jos vain vähänkin seuraa tilannetta eikä pimuja varikolla. No onneksi tästä tyhmyydestä sakotettiin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mutta kerrotko, miten Nicolla ja Heikillä oli huonoa tuuria? Nicolla myös ikävä värisokeus-geeni, Heikki taas oli tänään(kin) valitettavan hidas, mutta en näkisi näitä tuurista riippuvaisiksi asioiksi.
Nicon tapauksessa tarkoitin lähinnä sitä, että kun seuraa Hamiltonia varikolta ulos, niin tämä toope ajaakin suoraan edellistä perseeseen. Näinollen Nicokin joutuu vastaavaan onnettomuuteen. Tietysti aina voidaan sanoa, että silmät auki siellä ohjaamossa. Näinkin se tietysti on, ettei kannata seurata edellistä, vaan ajata omaa ajoaan. Uskoakseni se liikennevalopylväs olisi pitänyt näkyä vielä jonossa kolmantenakin ajavan auton ohjaamoon.

Heikin kohdalla tarkoitin sitä, kun kommentti kisan jälkeen oli, ettei saa ajaa edes täysillä. Talli oli ilmoittanut ongelmista liittyen renkaiden nopeaan kulumiseen. Huonoa tuuriahan se on, kun auton säädöt ovat niin poskellaan, että vain muutaman ajetun kierroksen jälkeen renkaat ovat jo loppuun kuluneet.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Heikin kohdalla tarkoitin sitä, kun kommentti kisan jälkeen oli, ettei saa ajaa edes täysillä.

Täytyy myöntää että meikäläisen tipautti täysin Kovalaisen "aavistuksen" sarkastinen kommentti kisan jälkeen. "-Eikun leukaa rintaan ja kohti seuraavia pettymyksiä..."
 

jani73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Detroit Red Wings, FC Liverpool
Ron Dennis puolustelee eunukkiaan että eihän nyt MM-kandidaatti voi keskittyä kahteen asiaan samaan aikaan - valoihin ja edellä oleviin autoihin. Myöntäisi suoraan ettei Hamiltonilla kestä hermot ja paineen alla sortuu alokasmaisiin virheisiin.

Yksi asia mikä pisti mietteliääksi oli se että mihin Hamilton oikeastaan yritti autoaan kääntää kun huomasi ettei auto pysähdy. Kimin vasemmalla puolella ei ollut tilaa ... Tulee vaan mieleen että tajusiko sen että nyt rysähtää ja ajetaan mielummin Kimin perään kuin Kubican. Onko mistään tullut tietoa tai että kerkesikö Hamilton lainkaan jarruttaa ja millä hän perusteli tuon viime hetkellä kääntämisen? Niin onhan se loogista yrittää väistää osumaa kun peräänajo on edessä.
 

-Mazzi-

Jäsen
Ferrarilla irvailtiin Hamiltonille

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/06/657992

Aika hauska sattuma. Isä Hamilton ajoi kolarin keskiviikkona ja poika eilen. Huono viikko Hamiltoneille.

Massa ei saanut bensaa autoonsa

- Minulla oli ongelma ensimmäisellä varikkokäynnilläni. Autooni ei mennyt polttoainetta. Jouduin sen takia pysähtymään uudestaan varikolla ja menetin useita sijoja, Massa harmitteli.

Surkeaa toimintaa Ferrarilta taas. Monacossa talli sähläsi Kimin renkaiden kanssa ja nyt ei bensaletku toiminut. Ei Ferrari näin lapsellisia virheitä tehnyt, kun tallipäällikkönä toimi Todt.
 

Särki

Jäsen
Onko mistään tullut tietoa tai että kerkesikö Hamilton lainkaan jarruttaa ja millä hän perusteli tuon viime hetkellä kääntämisen? Niin onhan se loogista yrittää väistää osumaa kun peräänajo on edessä.

Mielestäni kuvasta näki että etupyörät lukossa PR rysäytti Ferrain perään. Vauhtia ei ole kuin se varikolla sallittu kattonopeus (80km/h?), mutta muutaman metrin siinä mentiin renkaat lukossa ja poks.

Seuraavassa kisassa Ferrarit aika-ajoon ylikevyellä kuormalla ja eturivin paikat. Samalla PR tippuisi sijolle 12-13 jolloin edessä olisivat keties Trullit, Glockit, Webberit ym tientukot. Kiusaa se on pienikin kiusa...
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Hamilton ei tykkää säännöistä, jotka sorsivat häntä

-Mielestäni kyseinen sääntö on typerä. Ajamme kilpaa, joten kuinka voit nähdä punaisen valon varikkosuoran päässä?

Niin Kimi ja Kubica sen valon huomasivat, miksi ei sitten Hamilton huomannut? Vai eikö Mclarenilla lueata sääntökirjaa yhtä tarkkaan kuin muissa talleissa, jolloinka varikolta ei voitu ilmoittaa, että poju hei nyt pitää varoa?
Kumma muuten kun Hamilton ei viime vuonna itkenyt säännön epäreiluutta, kun itse sattui hyötymään turva-autoi episoideista.

- Tyrmäsimme kaikki muut tänä viikonloppuna. Meillä on tällä hetkellä sellainen auto, ettei kukaan voi pysäyttää meitä, Hamilton uhosi.

Itse väittisin, että Kimi oli nopein kuski radalla sillä hetkellä kun Hamilton teki poiston. Itse seurasin livetimingin kautta aikoja kierros kierrokselta, ja muutamia kierroksia ennen varikkosählinkiä, Kimi veti lähes sekkaa kovempia kierroksia kuin Kubica Hamilton kaksikko. Ilman Kubicaa olisi varmaan ajanut Hamiltonin kiinni ilman turva-autoakin.


Mielenkiinnolla muuten odotan Magny Coursin kisaa, jossa Ferrari ollut viime vuosina loistavassa iskussa. Mitään muuta kuin kaksoisvoittoa Ferrareilta on turha odottaa. Toisaalta, pari viime kisaa on ollut semmoista lottoa, että trendin jatkuessa, en pitäisi ihmeenä Hamiltonin voittoa ja molempien Ferrarien keskeytystä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
-Mielestäni kyseinen sääntö on typerä. Ajamme kilpaa, joten kuinka voit nähdä punaisen valon varikkosuoran päässä?

Tauno Tavallinen havaitsee likimain poikkeuksetta punaisenvalon ajellessaan 60km/h karvalakkisedanillaan eikä täräytä jarruttamatta eteen pysähtyneen auton persauksiin joten eiköhän ammatikseen F-1 sirkusta kiertävän huippukuljettajan luulisi ehtivän parikymppiä kovemmasta vauhdista huomaavan ja jarruttavan kohtuullisen helposti autonsa tarpeellisessa ajassa. Ainakin noilla jarrutehoilla.

Olkoon sääntö miten typerä tahansa niin enpä olisi Hamiltonia ihan näin aasiksi uskonut. Melkein lisää banaania kerjää osoittamalla törkeää piittaamattomuutta hänelle "epäsopivia" sääntöjä kohtaan. Mitähän poliisit Mäkelänkadulla tuumaisivat kun ajaisit aamuruuhkassa kylmästi jarruttamatta valoihin pysähtyneen auton perään ja väittäisit että syy on typerissä valoissa ja vielä typeremmissä liikennesäännöissä eikä suinkaan siinä että et jaksanut liikennevaloja vilkuilla?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös