Hiukan jälkijunassa vielä kommentit tuohon viikonlopun vaihderikkaaseen kilpailuun. Ensinnäkin on tullut jo pidempään haukuttua tuota turva-autosääntöä ja jälleen nähtiin sen toimimattomuus. Koskakohan ymmärretään siirtyä siihen vanhaan sääntöön, jossa varikonportit ovat koko ajan auki?
Hamiltonin virhe oli suorastaan alokasmainen, vauhtia 80 km/h, mutta siltikään mies ei saa autoaan pysäytettyä. "Liikennevalot" olivat kyllä kohtalaisen alhaalla, joten niitä ei välttämättä nähnyt selvästi edellä menevien autojen takaa, mutta siinä vaiheessa on syytä kellojen soida, kun edellä menevät autot pysähtyvät varikonportille.
Tästä videosta kohdasta 2.14 näkee hyvin, kuinka paljon Hamiltonilla olisi ollut aikaa ja tilaa jarruttaa oikeanlaisella reagoinnilla. Lopulta yhteentörmäys tapahtuu ajassa 2.18, eli 4 sekuntia myöhemmin.
Hamilton jätti kuitenkin jostain syystä reagoinnin aivan viime tippaan ja siinä vaiheessa törmäys olikin sitten jo valmis. Hamiltonhan oli ajamassa Kubican päälle, mutta sai kuitenkin aivan lopussa vielä käännettyä Kimin perään. Voihan tuota tietysti epäonnistuneeksi väistöliikkeeksikin kutsua, mutta jotenkin ottaa silmään, että Hamilton yrittää väistää vasta aivan lopussa. Jos Hamilton olisi lähtenyt väistämään jo siinä vaiheessa, kun alkoi jarruttaa, olisi peräänajolta vältytty.
Harmi, että juuri Kimi jäi tilanteessa alle, sillä muuten koko tapahtumalle olisi voinut nauraa. Olihan se nytkin koominen tilanne, mutta päällimmäisenä mieleen jäi menetetyt pisteet, joilla Kimi olisi aivan eri asetelmissa MM-taistossa. Kaksi kisaa on nyt mennyt Kimiltä ilman pisteitä ja se kyllä heti näkyy MM-pisteissä, ennen Monacoa Kimi johti 7 pisteellä, mutta onkin nyt jo samat 7 pistettä perässä.
Kubicalle kyllä suo uran ensimmäisen voiton ja samalla MM-pistejohdon, ihan sympaattisen oloinen kaveri. Tosin tässä yhteydessä täytyy ihmetellä taktiikkaa, jonka BMW Heidfeldille valitsi. Heidfeldin tullessa selvässä johdossa varikolle oli kuitenkin 40 kierrosta jäljellä, mutta yhden stopin taktiikka, vaikka alle piti laittaa pehmeät renkaat ja vieläpä aivan täysi tankki. Heidfeld palasi pitkästä stopistaan (12,4 sek) huolimatta varikolta juuri Kubican eteen, mutta Kubica lähti kevyellä autolla aivan omille teilleen ja lopulta helppoon voittoon.
Jos Heidfeldille olisi valittu kahden stopin taktiikka (noin 20 kierroksen stinttejä) olisi hän ollut hyvin vahvoilla taisteltaessa kilpailun voitosta. Nimittäin Heidfeld olisi palanut ensimmäiseltä stopilta selvästi Kubican edelle ja olisi pystynyt ajamaan huomattavasti kilpailukykyisempiä kierroksia kevyemmällä autolla, eikä renkaidenkaan kulumista olisi täytynyt varoa samalla tavalla. Lisäksi Heidfeld olisi tässä tapauksessa tullut toiselle stopoille kierroksen Kubicaa myöhemmin, joten Kubican olisi voittaakseen pitänyt yksinkertaisesti ajaa saman painoisella autolla Heidfeldin ohi.
Heikin tilanteesta pitää pikku hiljaa alkaa huolestumaan, todella heikko esitys läpi viikonlopun. Aika-ajossa 1,2 sekuntia tallikaverille turpaan ja kisan alussa Hamiltonin johtaessa, Heikki taisteli viimeisistä pistesijoista. Bensakaan ei lopulta ollut sen enempää, koska tuli turva-auton ollessa radalla varikolle.
Hamiltonin ja Kimin keskeytyksistä huolimatta kisasta ei tullut pisteen pistettä, mikä on kyllä surkea tulos. Esimerkiksi Massa ohitti Heikin vaivattomasti ja onnistui ylimääräisestä varikkopysähdyksestään huolimatta nousemaan joukon hänniltä aina viidenneksi asti.
MM-haaveet voidaan unohtaa jo tässä vaiheessa, eroa kärkeen on peräti 27 pistettä ja viidentenä olevaan Heidfeldiinkin 13 pistettä. Tämä tarkoittaa sitä, että Mäcillä mennään varmasti entistä selvemmin kultapojun mukaan ja Heikki joutuu vääjäämättä kakkoskuskin asemaan. Ainesta edelleen löytyy aivan huippukuskiksi, mutta tukalaan asemaan Heikki on itsensä laittanut, sillä nyt sitä tulosta on alettava tulla. Onnistumisia siis tarvitaan ja heti Ranskassa olisi hyvä mahdollisuus, kun Hamilton lienee ulkona aivan kärkikamppailuista.