Ferrarit pystyivät pitämään oikeastaan aika helpostikin pintansa Espanjan auringossa, joten siinä mielessä kisa eteni alusta asti käsikirjoituksen mukaisesti. Kyseinen käsikirjoitus tosin tarjosi yllättäviä ja sykähdyttäviäkin käänteitä Heikki Kovalaisen ulosajon muodossa, onneksi kaikki taitaa kuitenkin olla hyvin sillä rintamalla.
Ferrarien takana ei kovin kiivasta kamppailua nähty missään vaiheessa, kun Renaultitkin putosivat lopulta kokonaan pois pelistä. Lewis Hamiltonin ero Ferrareihin oli lopulta pieni, mutta se selittynee turva-autolla. Turva-auton radalle tuleminen on varsin harmillista, koska selkeästi nopein kuljettaja menettää kohtuuttomasti etua muihin kilpailijoihin nähden. Ja tosiaan tämänkin päivän kisassa Heidfeldin kohtalo oli joutua turva-auton "uhriksi", joka maksoi hänelle varmasti muutaman pisteen. Toisaalta turva-auto tuo aina uuden aspektin koko kisalle ja joskus pieni lisämausta on paikallaan.
Tätäkin kisaa katsoessa tuntui, että David Coulthard on oikeastaan koko radan riskialttein kuljettaja. Hänen kanssaan kamppaillessaan ei koskaan tiedä, mitä tuleman pitää. McLarenilla mies oli kuitenkin suhteellisen varma kuljettaja, vaikka ei koskaan osannutkaan ohittaa. Nykyään hän on melkoinen fiasko tuolla radalla, eikä hänestä uskoisi, että hän on joskus ajanut huipputallissa. Renaultien lisäksi pettymys oli ainakin tietyssä määrin Nico Rosberg.
MM-tilannteessa Kimi jatkaa johdossa ja eroa toisena olevaan Hamiltoniin taitaa olla 9 pistettä. Kubica nousee 19 pisteeseen kolmanneksi ja Massa nousee toisella sijallaan neljänneksi pisteen päähän Kubicasta. Myös Heidfeld ja Kovalainen ovat tiukasti kamppailemassa kärkisijoista 16:lla ja 14:llä pisteillään.