Formula 1 – kausi 2008

  • 370 609
  • 2 737

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei ole HANS-niskatuki ihan turha keksintö, vaikka sitä kuskit ainakin aluksi kritisoi ettei ole mukava pitää.

Muistaakseni F1-kuskit ottivat sen aikoinaan suht neutraalisti vastaan, toki valittajia oli mutta muista sarjoista tuli paljon enemmän tuota valitusta. HANS-tuen alkuaikoina F1-kuskeille se tehtiin mittatilaustyönä ja muut rattimiehet saivat sitten enemmän tai vähemmän liukuhihnatavaraa joten ei ihme jos vähän hartioihin painoi. Tosin nykyään tilanne lienee parempi(?)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taisi suurin ero olla siinä, että Kovalainen ajoi ulos vanteen hajottua, kun taas Schumi ajoi ulos oman virheen takia.

Eikös Schumeisterillä pettänyt jarrut ja siksi ajoi pihalle?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovalainen pääsi sairaalasta pois.

Noista nopeuksista sen verran, että rengas puhkesi 240 km/h vaudissa ja itse törmäysnopeus rengasvalliin oli 130 km/h. Näin MTV3:n jutun mukaan. Omin silmin arvioin vauhdin huomattavasti kovemmaksi. Törmäyksessä Kovalaiseen kohdistui IL:n mukaan 27 G-voiman paino. Ei ihme, että sai aivotärähdyksen.
 

scholl

Jäsen
Kovalaisen onnettomuus oli miltei identtinen Schumacherin koiven katkaisseeseen onnettomuuteen nähden. Taisi suurin ero olla siinä, että Kovalainen ajoi ulos vanteen hajottua, kun taas Schumi ajoi ulos oman virheen takia.

Eikä ajanut. Älä mustaa Schumacherin nimeä. Johonkin raja pitää vetää suomalaiskuskien hehkutuksessakin. Eli valehtelut pois.

Onnettomuus ei ollut kovin identtinen. Schumacherilla petti jarrut, Kovalaisella vanne. Tuo vanteen hajoaminen ja seurannut renkaan meneminen riekaleille varmasti hiljensi enemmän nopeutta, joka oli alunperinkin selvästi hiljaisempi kuin se, että ajaa ilman jarruja seinään. Silverstonessa taidetaan jarruttaa yli 300km/h:sta.

Autojen turvallisuuden lisäksi muutoksia on tehty mm. rengasvalleihin. Ne on selvästi paksummat ja on katsottu hieman miten renkaita kannattaa sijoittaa. HANS ei liity välttämättä näiden tapausten eroihin, koska Schumacherin onnettomuudessa vammat olivat jaloissa. Joku rengas änkesi sisään. Voi olla toki, että monokokki on nykyään vahvempi, joten se pysyy entistä ehjempänä kokonaisuudessaan.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noista nopeuksista sen verran, että rengas puhkesi 240 km/h vaudissa ja itse törmäysnopeus rengasvalliin oli 130 km/h. Näin MTV3:n jutun mukaan. Omin silmin arvioin vauhdin huomattavasti kovemmaksi.

Kyllä se omaankin silmään vaikutti, että vauhtia oli huomattavasti enemmän kuin 130 km/h. Nimittäin jos renkasrikon hetkellä nopeutta oli 240 km/h, niin nopeuden olisi pitännyt lähes puolittua ennen kuin olisi päästy noihin lukemiin. Vaikutti kuitenkin, että Heikin Mäcci painui melkolailla suoraan rengasvalliin, eikä vauhti tippunut juurikaan.

Selvää vauhdin putoamista ei luultavasti tapahtunut siitä syystä, että vasemman eturenkaan hajottua myös pito tiehen hävisi kokonaan, jolloin myöskään jarruista vasemmalla puolella ei ollut apua. Tuolta on nähtävissä tuo Heikin törmäys.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Autojen turvallisuuden lisäksi muutoksia on tehty mm. rengasvalleihin. Ne on selvästi paksummat ja on katsottu hieman miten renkaita kannattaa sijoittaa.
Niin on, ja silti ei toiminut niinkuin piti. Piti olla selvää että enää ei auto sukella sisään rengasvalliin, mutta niin siinä vaan kuitenkin kävi.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Onnettomuus ei ollut kovin identtinen. Schumacherilla petti jarrut, Kovalaisella vanne. Tuo vanteen hajoaminen ja seurannut renkaan meneminen riekaleille varmasti hiljensi enemmän nopeutta, joka oli alunperinkin selvästi hiljaisempi kuin se, että ajaa ilman jarruja seinään. Silverstonessa taidetaan jarruttaa yli 300km/h:sta.

Autojen turvallisuuden lisäksi muutoksia on tehty mm. rengasvalleihin. Ne on selvästi paksummat ja on katsottu hieman miten renkaita kannattaa sijoittaa. HANS ei liity välttämättä näiden tapausten eroihin, koska Schumacherin onnettomuudessa vammat olivat jaloissa. Joku rengas änkesi sisään. Voi olla toki, että monokokki on nykyään vahvempi, joten se pysyy entistä ehjempänä kokonaisuudessaan.

Ei sillä Schumillakaan nopeutta törmäys hetkellä ollut kuin vähän reilut 100km/h. Jos vauhtia olisi ollut joku 250km/h tms, niin Schumi tuskin olisi tätä nykyä 7 kertainen maailmamestari.

Hans-niskatuki liittyy tapauksiin siten, että Schumille olisi voinut käydä pahastikkin, sillä hän löi päänsä ohjaamoon niin kovasti että kypärä halkesi. Hans-niskatuen kanssa tuota ei olisi tapahtunut, tosin tällä kertaa ilman sitäkin mies selvisi, itsestään selvyys se ei kuitenkaan noissa tapauksissa ole (olisi voinut käydä Häkkisetkin).

Monokokki on myöskin varmaan nykyään huomattavasti parempi, sen verta pahassa kunnossa Schumin Ferrarin keula oli tärskyn jälkeen. Kubican auto oli viime vuotisen Montrealin kolarin jälkeen paremmassa kunnossa, vaikka kolari pahempi.

Summasummarum, jos Heikki olisi ajanut kolarinsa 99 aikaisilla autoilla, niin tod.näköisesti vähintään olisi ollut jaloissa murtuneita luita. Ja sama toisinpäin, jos Schumi olisi ajanut Silverstonen kolarinsa tämän päivän autoilla, olisi hän todennäköisesti hypännyt autosta ulos itse.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kyllä se omaankin silmään vaikutti, että vauhtia oli huomattavasti enemmän kuin 130 km/h.

Tuo on Hesarin jutun mukaan tallin antama tieto eli eiköhän se oikea ole. Kannattaa muistaa, että kun F1-autossa nostaa jalan kaasulta, niin hidastuvuus on siipien ja muun aerodynaamisen muotoilun vuoksi huima. Siihen vielä jarrutus ja hiekka, niin ehtiihän vauhti tippua.

http://www.hs.fi/urheilu/formula1/a...ovalainen+ei+muista+törmäystään/1135235940218
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Eikös Schumeisterillä pettänyt jarrut ja siksi ajoi pihalle?

Mielestäni vielä viime kaudella Ferrari-talli kertoi asiasta jotain muuta, mutta loppujen lopuksi väliäkö sillä. Jutun pihvi on se, että autojen kehitystyö ei ole mennyt hukkaan kun tuollaisista ulosajoista ja Kubican volteista kuskit selviävät mustelmilla ja lievillä aivotärähdyksillä.

240km/h -> 0km/h noin kahden metrin matkalla. Siinä on ollut silmämunat soikeana.

Muok. Tuohon törmäysnopeus-spekulointiin en aio osallistua, joten ei tarvitse tarttua tuohon kirjoittamaani 240km/h.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
240km/h -> 0km/h noin kahden metrin matkalla. Siinä on ollut silmämunat soikeana.

Muok. Tuohon törmäysnopeus-spekulointiin en aio osallistua, joten ei tarvitse tarttua tuohon kirjoittamaani 240km/h.

Itsekään en viitsi tästä törmäysnopeudesta vääntää. Kaipa sen joku on laskenut, mutta eipä tuossa montaa sekuntia Kovalaisella ollut aikaa tehdä yhtään mitään, kun oli jo hiekalla. Eikös se rengas juuri jarruttaessa mennyt säpäleiksi. Ja jos vauhtia on vaikkapa 260km/h, niin pelkän reaktioajan (+0,1sek) aikana auto meni n.10m metriä ja sitten oltiinkin jo seinässä. Ja vaikka jarrua olisi ehtinyt painaa kovaakin, niin ei siinä hiekalla pomppien (osittain ilmassa) auto ihan samalla lailla hidastu kuin asfaltilla.

Kuinkas nopeasti Safety Car ajaa? Mielestäni Heikki täräytti seinään kovemmalla vauhdilla.

Joka tapauksessa kova tärsky, mutta noitahan tulee aina välillä. Eikös se mene niin, että on f1-kuljettajia, jotka ovat ajaneet kovan mällin, ja niitä jotka tulevat ajamaan sellaisen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekään en viitsi tästä törmäysnopeudesta vääntää. Kaipa sen joku on laskenut, mutta eipä tuossa montaa sekuntia Kovalaisella ollut aikaa tehdä yhtään mitään, kun oli jo hiekalla. Eikös se rengas juuri jarruttaessa mennyt säpäleiksi. Ja jos vauhtia on vaikkapa 260km/h, niin pelkän reaktioajan (+0,1sek) aikana auto meni n.10m metriä ja sitten oltiinkin jo seinässä. Ja vaikka jarrua olisi ehtinyt painaa kovaakin, niin ei siinä hiekalla pomppien (osittain ilmassa) auto ihan samalla lailla hidastu kuin asfaltilla.

Ihmettelen, miten niin moni tuntuu kuvittelevan, että Heikin nopeus oli se sama 240 törmäyshetkellä mitä se oli renkaan räjähtäessä. Hiekka todellakin hidastaa vauhtia paljon, ja luonnollisesti huomattavasti enemmän kuin asfaltti, siksihän näitä hiekkalueita juuri tehdään. Ja kuten aiemmin jo todettu, pelkkä jalan nostaminen kaasulta hidastaa formuloita valtavasti.

Ja Häkkisen onnettomuuden jälkeen hidastaviin hiekka-alueisiin ja rengasvallien paksuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Tämä yhdistettynä HANS:iin ja turvallisempaan monokokkiin takasi Heikille noinkin olemattomat vammat. Jos rengasvalleja olisi ollut esim. 2 eikä 5, mikä ei olisi ollut lainkaan tavatonta 10 vuotta sitten, jälki olisi ollut paljon pahempaa.

Kyllähän tästä kuvasta näkyi aika hyvin, että monokokki on ehjänä, joten täytyy ihmetellä kyllä näitä aiempia jalanmurskautumisjuttujakin:
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/urheilu/formulakuvat/kilpailut/2008/524238.jpg

Kubicalta sentään nyrjähti nilkka:
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/43031000/jpg/_43031911_kubica2.jpg

Toivottavasti nämä eivät silti luo liiallista turvallisuuden tunnetta, törmäys väärässä kulmassa voi luonnollisesti aiheuttaa kuolonuhreja, ja suurin riski nykyformuloissa liittyy varmaankin tilanteisiin, joissa autot osuvat yhteen ja toinen lähtee "lentoon". On ollut aika lailla tuuriakin mukana, ettei näissä tilanteissa ole viime vuosina mitään käynyt, vaan päähän kohdistuneilta osumilta on onneksi vältytty. Esimerkkinä tilanne, jossa Coulthardin auto lensi Würzin pään vierestä.
http://www.youtube.com/watch?v=duXLLt2Dh_w
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja Häkkisen onnettomuuden jälkeen hidastaviin hiekka-alueisiin ja rengasvallien paksuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Tämä yhdistettynä HANS:iin ja turvallisempaan monokokkiin takasi Heikille noinkin olemattomat vammat. Jos rengasvalleja olisi ollut esim. 2 eikä 5, mikä ei olisi ollut lainkaan tavatonta 10 vuotta sitten, jälki olisi ollut paljon pahempaa.

Häkkisen onnettomuudessa muistaakseni ei olisi auttanut, vaikka alustana olisi ollut vettä. Tuolloinhan auto taisi saada pienen pompun josta laskeutui vasta hetki ennen äkkipysäystä.

Mitä tulee muuten noihin onnettomuuksiin, niin uskomatonta tuuria on kyllä ollut turva-alueista, turvallisemmista monokokeista yms. huolimatta. Jos karkeasti sanottuna paskalla tuurilla voi halvaantua omassa suihkussa kompastumalla, niin kyllä hyvää tuuria täytyy olla, että selviää aivotärähdyksellä, kun täräyttää +100 km/h seinään. Tai rengaskasaan. Valitettavasti olemme taas päivän lähempänä siitä seuraavaa vakavaa onnettomuutta turvajärjestelyistä huolimatta.

Hyvin on vielä muistissa vapun 1994 tapahtumat. Kolme kovaa mälliä, joista kaksi kuoli, ja se kolmas juhlii tänä vuonna siirtymistä ajetuissa GP-kisoissa piikkipaikalle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pitää muistaa tuosta F1-auton hidastumisesta, että jos vain nostaa jalan kaasulta (eikä siis jarruta) niin hidastuminen on luokkaa normihenkilöauton jarrutus. Ainakin tuon onboardvideon mukaan eturengas menee myös lukossa viimeiset metrit, eli jalka on jarrulla ja luonnollisesti voisi vetää johtopäätöksen, että kaasua ei tällöin paineta. Eli veikkaisin, että auton vauhti hidastuu selkeästi ja tuo tallin ilmoittama 130km/h törmäysvauhti on järkevä.

Videon lopussa on onboardkuvaa: http://www.youtube.com/watch?v=UcNedO_BO98

E: Olisi voinut taas lukea kaikki viestit. Hemingway selostikin jo samaa asiaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Pitää muistaa tuosta F1-auton hidastumisesta, että jos vain nostaa jalan kaasulta (eikä siis jarruta) niin hidastuminen on luokkaa normihenkilöauton jarrutus.
Jos tarkkoja ollaan, ja miksi ei oltaisi, niin hidastuvuus on suurempi pelkällä jalan nostolla kaasupolkimelta, kuin normaaliauton täysjarrutus.

FIA:n lääkäri Stephen Olvey on antanut kriittistä palautetta liittyen tuohon Heikin irrottamiseen autosta. Liian kauan on hänen mielestään homma kestänyt. Tajuton ihminen tulee kärsimään peruuttamattomia vahinkoja, ellei hän saa apua viimeistään kolmen minuutin kuluttua onnettomuudesta.

Tuota asiaa on puitu aikaisemminkin, eikä siihen vaan tunnuta saavan ryhtiä tarpeeksi. Eri maissa on tietysti eri kulttuurinsa, jotka myöskin vaikuttavat näihin toimintanopeuksiin. Näissä turvallisuushenkilöstön palkkaamisessa kun joudutaan kuitenkin käyttämään myös paikallista osaamista. Seuraava osakilpailu tullaan ajamaan Turkissa, ja ainakin omiin kokemuksiin pohjaten, siellä ei mikään muu suju todella nopeasti, kuin kukkaron ryöstö turistilta.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Formulakausikin jatkuu näin jääkiekkokiihkon keskellä ja tulevana sunnuntaina ajetaan Turkissa.

Ferrari lähtee ilman muuta ennakkosuosikkina kisaan, onhan Massa juuri tällä radalla voittanut kahtena edellisenä vuonna. Myös Kimiltä löytyy voitto tältä radalta, joka on saalistettu vuonna 2005. Ferrari on myös voittanut tällä kaudella kolme edellistä kisaa, joten kaikki merkit viittaavat siihen, että Ferrari jatkaa voittokulkuaan myös Turkissa.

Myös McLarenin Heikki Kovalainen on saanut ajoluvan, joten ilmaisia pistemenetyksiä ei hänellekään ole luvassa. McLaren lähtee muutenkin kisaan kakkossuosikkina, jonka tuntumassa BMW kuitenkin on. Viime kisassa Nick Heidfeld koki epäonnea turva-auton suhteen ja jäi pisteittä, mutta taistelenee sunnuntaina kärkipään sijoituksista. Renaultin panosta odotan myös mielenkiinnolla, koska edellisessä kisassa heidän vauhtinsa oli selkeästi parempaa kuin aiemmin. Harmittavasti Alonson auto ei vain kestänyt maaliin saakka, joten vaikea sanoa todellista tilannetta.

Katsotaan nyt miten käy.
 

scholl

Jäsen
Mika Krauthausen

Schumi III, 9, ajoi ensimmäisen kisansa Saksassa Kerpenissä nimellä Mika Krauthausen. Enää herää kysymys, että onko kyseessä kunnianosoitus vai vittuilu Häkkisen suuntaan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Kovalainen oli Massan jälkeen ensimmäisten harjoitusten toiseksi nopein. Ilmeisestikään kolari ei jättänyt pahempia "arpia", kun vauhti löytyi heti.

Räikösen vaihdelaatikko temppuili ja harjoitukset menivät pipariksi. Toivotaan, että itse kisassa laatikko toimii.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
1. Massa, 2. KOVALAINEN, 3. Hamilton, 4. Räikkönen / 11. Rosberg

Loistavaa Hessu, hieno paluu! Huomenna Suomussalmen supermies ajaa voitosta.

Piquet jr 16. Huikea kaveri. On se kiva kun on isin nimi tukena ja turvana.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Aika-ajot takana. Massa nappasi paalun, kevyellä autolla? Kimi jumittui harmittavasti nelosruutuun. Heikki hienosti toinen.

Kyllä kisa on selittelijän heiniä, paalulta ajanu kovalla prosentilla voittoon.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Menipä aika hyvin Räkän aika-ajo vitulleen Alonson takia, jos siis tuo pätkä mikä näytettiin tuossa lopussa oli nopealta kierrokselta. Kovalainen voisi sössöttäjän huomenna piestä, Hämiksestä ei ole vastusta Räikköselle, joten Kovalainen-Räikkönen(varikkokäyntien aikana Massan ohi)-Massa-Hämis on kisan loppujärjestys.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Toivottavasti Massa, voittaa ja Kimi saisi jäädä jonnekin sijojen 4-6 paikkeille saadaan jännittävempi MM-taisto.

En usko hetkeäkään, että Kimi Massan 4 ruudusta pystyisi ohittamaan vaikka 1 kieros enemmän bensaa saattaa olla tankissa.

Massa voittakoon Kovis toinen ja Kubica kolmas.

Massan mahdollisuudet kolmanteen Turkin GP:n voittoon ovat todella hyvät.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Tosiaan loistava suoritus Kovalaiselta. Saas nähdä, itellä semmonen kutina, että Kimi Matias hoitaa Hämäläisen lähdössä niin nähdään kaksi suomalaista pallilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös