Taisi suurin ero olla siinä, että Kovalainen ajoi ulos vanteen hajottua, kun taas Schumi ajoi ulos oman virheen takia.
Eikös Schumeisterillä pettänyt jarrut ja siksi ajoi pihalle?
Taisi suurin ero olla siinä, että Kovalainen ajoi ulos vanteen hajottua, kun taas Schumi ajoi ulos oman virheen takia.
Kovalaisen onnettomuus oli miltei identtinen Schumacherin koiven katkaisseeseen onnettomuuteen nähden. Taisi suurin ero olla siinä, että Kovalainen ajoi ulos vanteen hajottua, kun taas Schumi ajoi ulos oman virheen takia.
Noista nopeuksista sen verran, että rengas puhkesi 240 km/h vaudissa ja itse törmäysnopeus rengasvalliin oli 130 km/h. Näin MTV3:n jutun mukaan. Omin silmin arvioin vauhdin huomattavasti kovemmaksi.
Niin on, ja silti ei toiminut niinkuin piti. Piti olla selvää että enää ei auto sukella sisään rengasvalliin, mutta niin siinä vaan kuitenkin kävi.Autojen turvallisuuden lisäksi muutoksia on tehty mm. rengasvalleihin. Ne on selvästi paksummat ja on katsottu hieman miten renkaita kannattaa sijoittaa.
Onnettomuus ei ollut kovin identtinen. Schumacherilla petti jarrut, Kovalaisella vanne. Tuo vanteen hajoaminen ja seurannut renkaan meneminen riekaleille varmasti hiljensi enemmän nopeutta, joka oli alunperinkin selvästi hiljaisempi kuin se, että ajaa ilman jarruja seinään. Silverstonessa taidetaan jarruttaa yli 300km/h:sta.
Autojen turvallisuuden lisäksi muutoksia on tehty mm. rengasvalleihin. Ne on selvästi paksummat ja on katsottu hieman miten renkaita kannattaa sijoittaa. HANS ei liity välttämättä näiden tapausten eroihin, koska Schumacherin onnettomuudessa vammat olivat jaloissa. Joku rengas änkesi sisään. Voi olla toki, että monokokki on nykyään vahvempi, joten se pysyy entistä ehjempänä kokonaisuudessaan.
Kyllä se omaankin silmään vaikutti, että vauhtia oli huomattavasti enemmän kuin 130 km/h.
Eikös Schumeisterillä pettänyt jarrut ja siksi ajoi pihalle?
240km/h -> 0km/h noin kahden metrin matkalla. Siinä on ollut silmämunat soikeana.
Muok. Tuohon törmäysnopeus-spekulointiin en aio osallistua, joten ei tarvitse tarttua tuohon kirjoittamaani 240km/h.
Itsekään en viitsi tästä törmäysnopeudesta vääntää. Kaipa sen joku on laskenut,
Itsekään en viitsi tästä törmäysnopeudesta vääntää. Kaipa sen joku on laskenut, mutta eipä tuossa montaa sekuntia Kovalaisella ollut aikaa tehdä yhtään mitään, kun oli jo hiekalla. Eikös se rengas juuri jarruttaessa mennyt säpäleiksi. Ja jos vauhtia on vaikkapa 260km/h, niin pelkän reaktioajan (+0,1sek) aikana auto meni n.10m metriä ja sitten oltiinkin jo seinässä. Ja vaikka jarrua olisi ehtinyt painaa kovaakin, niin ei siinä hiekalla pomppien (osittain ilmassa) auto ihan samalla lailla hidastu kuin asfaltilla.
Ja Häkkisen onnettomuuden jälkeen hidastaviin hiekka-alueisiin ja rengasvallien paksuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Tämä yhdistettynä HANS:iin ja turvallisempaan monokokkiin takasi Heikille noinkin olemattomat vammat. Jos rengasvalleja olisi ollut esim. 2 eikä 5, mikä ei olisi ollut lainkaan tavatonta 10 vuotta sitten, jälki olisi ollut paljon pahempaa.
Jos tarkkoja ollaan, ja miksi ei oltaisi, niin hidastuvuus on suurempi pelkällä jalan nostolla kaasupolkimelta, kuin normaaliauton täysjarrutus.Pitää muistaa tuosta F1-auton hidastumisesta, että jos vain nostaa jalan kaasulta (eikä siis jarruta) niin hidastuminen on luokkaa normihenkilöauton jarrutus.
Räikösen vaihdelaatikko temppuili ja harjoitukset menivät pipariksi. Toivotaan, että itse kisassa laatikko toimii.
Menipä aika hyvin Räkän aika-ajo vitulleen Alonson takia, jos siis tuo pätkä mikä näytettiin tuossa lopussa oli nopealta kierrokselta. Kovalainen voisi sössöttäjän huomenna piestä, Hämiksestä ei ole vastusta Räikköselle, joten Kovalainen-Räikkönen(varikkokäyntien aikana Massan ohi)-Massa-Hämis on kisan loppujärjestys.