Formula 1 – kausi 2008

  • 370 603
  • 2 737

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Itse kyllä vituttaa nuo Hamiltonin ja Alonson käsimerkit ja sen semmoset aina, kun ohitus ei onnistu ensimmäisellä kertaa. Kimi vetää perseelleen menneen kisan jälkeen laatuperseet, mutta Hamiltonin ja Alonson käytös on lapsellista.

Itseäni eniten ihmetytti tuossa se, että kuskit olivat kuitenkin samalla kierroksella. Siis noi käsimerkit todellakin ymmärtäisi jos edessä olisi kierroksella ohitettava, mutta mikä ihmeen velvollisuus niillä ohitettavilla on tehdä tilaa esim Hamiltonille.

Hamiltonin pisteet laski kyllä melkoisesti..
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Älä turhaan, bubismin tuottaminen on oltava jokaisen nettikirjoittajan tavoite. Sihvosmaista tyyliä ja omalle virheelle vitsailua tuskin pystyi olemaan huomaamatta. Kirjotukseni ei niihin varsinaisesti ottanut kantaa, sillä silloin olisin saattanut pysyä ketjun aiheessa, ja se ei kuulu tapoihini.

Sehän olisi mahtavaa kun joka kirjoittaja olisi bubimainen tekstin tuottaja, toki sormien ja näppäimistön kautta ruudulle. Ei olisi varmasti pelikieltoja one-linereiden takia. Sieltä sitten etsimään informaatiota informaation tulvasta, eikä varmasti edes löytäisi.

Että ketjun asiassa pysyisi, Hamilton puppeloi oikein kaksi käsin tänään. Ihmettelin itsekin tuota käsimerkkeilyä ja itse tilannetta missä se tapahtui, rehtiä kilvan ajoahan se oli, eikö hermo kestä. ITV:n nettilähetyksestä ei saanut oikein selvää näyteltiinkö siinä oikein rumiakin merkkejä vai muutenko vaan huitoi, maikkarin uusintaa en katsonut kuin ekan kierroksen verran.
 
Aika kusipäistä touhua nuo Hamiltonin käsimerkit. Jos ohitettavat on samalla kierroksella niin totta helvetissä heillä on oikeus puolustaa paikkaansa, vaikka siellä takana olisikin itse Hamilton. Hamiltoninkin on hyvä saada opetus että kyllä sieltä takaa joutuu ihan itse suorittamaan sen nousun, ei siellä mitään saa ilmaiseksi.

Hamiilttoni on niin mukava ja ulospäinsuuntautunut herrasmies, kaikki hänen tekosensa on todella hyvää PR:ää lajille, hänellä ei kusi nouse päähän, todellinen ammattilainen. Ei hän siinä mitään kiellettyä tehnyt, vaan kiitti vastustajaa hienosta kaksinkamppailusta.

Jos totta puhutaan, niin missään vaiheessa Hamiltonin uraa en ole hänestä välittänyt, nyt tämä "välittämättömyys" on kyllä kääntynyt ärtyneisyyden puolelle, aivan helvetin rasittava nulikka, joka luulee olevansa aina oikeassa ja paras kaikessa. Tähän kun lisätään vielä joka puolelta tuleva ylimääräinen hype, niin Hamiltonista on tullut ykkösinhokkini sitten H-H Frentzenin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Heh, taitaa olla Hamiltonille vaikeaa kun ei voi enää videopelityyliin ja automaattisysteemein kyydittää sitä kärryä. Veikkaan, että neppailua tullaan näkemään lisää, kun tämä simulaattoripoika ei olekaan sopeutunut muutoksiin autossa.

Ihan hyvä tosiaan palata maanpinnalle, vaikka kyllä sitä jo viimekauden viimeisissä kisoissa nähtiin. Ei ole kullalla tasoitettu tie huipulle, kyllä se määrätietoista hommaa vaatii. Liikaa saanut liian lyhyessä ajassa, ehkä se siitä ajan kanssa. Toivotaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oli muuten aika survivor-kamaa ne parit ensimmäiset kierrokset. Normaalin lähtöhässäkän lisäksi oli hiekkapölyä ajolinjan ulkopuolelta, hiilikuitua yms romua, Toro Rosson öljyt melkein puolikierrosta jne. Taisi mm. Piquet spinnata siinä alussa niihin öljyihin, Kubica luuli jo renkaiden olevan rikki kun pitoa ei ollut, Heikillä meni pitkäksi öljyistä...

Sadekisaa odotellessa.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Barcelonan GP-viikonlopun ensimmäiset harjoitukset on ajettu ja kärjessä aika selvällä erolla Ferrarit, Räikkönen ykkösenä ja Massa 0,050s jäljessä. Sitten onkin puolen sekunnin kaula Hämiltoniin ja jo sekunnin ero Kubicaan ja Kovalaiseen. Kovaa Ferrarit menee tällä hetkellä, haiskahtaa taas kaksoisvoitolta. Toivottavasti Räikkönen nyt petraisi huomiseen aika-ajoon ja hoitaisi paalupaikan, sillä Barcelonassa jos missä yleensä paalulta ajetaan voittoon.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tässä onkin jo tovi vierähtänyt edellisestä kilpailusta, joten mukava päästä jälleen formuloidenkin pariin. Kisaviikonloppukin on saatu käyntiin ja Ferrarin Kimi Räikkönen on ollut molempien harjoitusten nopein.

Kuten arvon archieG aiemmin totesi, niin ensimmäiset harjoitukset olivat Ferrarien ylivoimaa, mutta toisissa harjoituksissa meno oli huomattavasti tasaisempaa. Kimin jälkeen kaksi seuraavaa sijaa veivät Renaultit (järjestyksessä Piquet - Alonso), jotka ovat ainakin kuskien kommenttien perusteella saaneet autoonsa selvästi uutta puhtia. Ferrarin toinen kuski, Felipe Massa, oli toisten harjoitusten viides. Muut kärkikuskit eivät päässeet edes kymmenen joukkoon, joka on minulle ainakin yllätys. Hamilton oli 11:s ja heti hänen peräänsä kiilasivat BMW-kuskit, joista Kubica oli hieman vahvempi. Heikki Kovalaisen auto hyytyi radan varteen ja hän sai ajettua vain 8 kierrosta - hänen paras kierroksensa riitti sijaan 16. Nico Rosbergin edustama Williams-Toyota oli varsin pirtsakka toisissa harjoituksissa - molemmat kuskit mahtuivat seitsemän parhaan joukkoon (Nakajima 4:s, Rosberg 7:s).

Vahvasti näyttäisi siltä, että Ferrarin komennossa seuraavatkin päivät mennään ellei mitään yllättäviä ongelmia tule. McLaren ja BMW taistelevat tasaisesti seuraavista sijoista, mutta pystyisikö Renault esimerkiksi viimein haastamaan heidät? Ja riittääkö Nicon rahkeet taistelemaan pisteistä? Noh, huomenna ollaan jo selkeästi viisaampia.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Vahvasti näyttäisi siltä, että Ferrarin komennossa seuraavatkin päivät mennään ellei mitään yllättäviä ongelmia tule. McLaren ja BMW taistelevat tasaisesti seuraavista sijoista, mutta pystyisikö Renault esimerkiksi viimein haastamaan heidät? Ja riittääkö Nicon rahkeet taistelemaan pisteistä? Noh, huomenna ollaan jo selkeästi viisaampia.

En kyllä millään jaksa uskoa Rellun ottaneen niin valtavaa hyppäystä, että haastaisivat Larenit tai Bemarit, mutta sehän nähdään.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Massa pyörähteli jälleen...mistä tämä kertoo?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onpa harvinaisen tiukkaa aika-ajoissa. Top15 alle kahdeksan kymmenyksen sisään ja top10 neljän kymmenyksen sisällä. Aika-ajojen parin session perusteella Rellu näyttää olevan paras hyötyjä tästä autonkehitysrallista, vastaavasti Williams ehkä hieman ottanut takapakkia huipputiukassa keskikastissa.

Kohta Q3 ja bensoillahan se taas ratkaistaan.

Edittiä.

Kimi paalulle ja Alonso yllättää olemalla toinen. Massalle kolmas ruutu. Mäkit 5 ja 6.

Alonso voi vaikuttaa kisaan aikalailla, tai ainakin lähtöön ja ensimmäiseen stinttiin, olemalla melko kevyellä autolla. Mielenkiintoinen kisa tulossa.
 
Viimeksi muokattu:

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Ferrarien komennuksessa siis tämä päivä vietiin läpi, vaikka aika-ajo taisi olla tasaisempi kuin pitkiin aikoihin. Räikköselle uran 15:s paalupaikka, joten hieno suoritus häneltä. Massa täydensi Ferrarin hienoa panosta ollen kolmas.

Eilen ennakoin Renaultin "uutta tulemista" ja selvästi parempaan suuntaan siellä suunnalla ollaan mentykin. Alonso nappasi hienosti toisen sijan ja taistelee huomennakin varmasti hyvistä pistesijoista. BMW:n Kubica oli jälleen Heidfeldia parempi ja tulee taistelemaan palkintopallisijoista aivan varmasti. McLarenit eivät pystyneet aivan kärkipään sijoituksiin, vaikka erot ovatkin todella pieniä. Hamilton oli kyseisen tallin kuljettajista hieman parempi viidennellä sijallaan.

Nico Rosberg hävisi myös pitkästä aikaa tallikaverilleen, joten petrattavaa jää hänellekin runsaasti huomiseen kilpailuun. Pisteille pääseminen vaatisi jo todellista venymistä, mutta ei se mahdottomuus ole vaikka lähtöruutu onkin vasta 15:s.

Espanjan GP:ssä on muistaakseni viimeisenä seitsemänä vuotena voittanut se kuljettaja, joka on lähtenyt paalulta, joten toiveet Kimin voiton suhteen ovat korkealla. Uskon, että Ferrarilla on todella hyvät mahdollisuudet kaksoisvoittoon ja kolmannesta sijasta taistelevat sitten lähinnä Alonso, Kubica ja McLarenit. Toivottavasti luvassa on hieno kilpailu ja suomalaisittain voitokas!
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voi olla, että tässä kilpailussa ei ole voittotaistelu se, jota eniten jännitetään. Uskon, että Räikkönen pitää lähdössä ykkössijansa ja ajaa voittajana ruutulipulle, jos ei tekniikka ihan kintuille kuse.

Massan uskon yltävän kakkoseksi, mutta sen jälkeen tuleekin se kaikkia kiinnostava taistelu: Alonso vastaan Hamilton. Ryvettyneet kuskit yrittävät taistella suuruuden rippeistä ja sille toiselle ei ainakaan saisi hävitä. Muistissa on vieläpä edelliskisan kolari.

Hamilton on nyt muutenkin yliyrittämisen ansassa. Ilmiö tunnetaan myös muista lajeista nimellä "vaikea toinen kausi". Alonso puolestaan on puhunut viimeisen vuoden aikana ihan liikaa paskaa ja äkkinäisiä tallinvaihtojakin on kertynyt. Nyt hän tallissa, jonka autolla todennäköisesti ei kisaa voi voittaa.

Ihan en Alonson ja Renault'n nopeuteen usko. Fernando itse sanoi lehdistötilaisuudessa, että viikonlopun työ on oikeastaan tehty. Se työ tarkoitti sitä, että kotiyleisölle saatiin näytettyä hauista edes sen verran, että Renault'ta ei ihan täysin nolattu.

MM-taisteluun Alonso ei missään nimessä ehdi, joten hän ajaa tämän kauden lähinnä yksittäisistä hyvistä sijoituksista. Ja pyrkii näyttämään Hamiltonille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hyvinhän se Kimi kontrolloi aika-ajoa, joten odotukset kilpailun suhteen ovat korkealla. Noin 300 kilometriä on kuitenkin matkaa edessä, ennenkuin ruutulippu näkyy. Matka on siis pitkä, mutta kyllä Kimi uudella moottorilla on paha vastus kenelle tahansa.

Kimi taisi mainita, että tallin sisältä tulee kovin vastus, ja varmasti näin onkin. Molemmissa punaisissa autoissa kun on vielä uudet moottoritkin, niin ymmärtäähän tuon Räikkösen kommentin.

Oli kyllä tuo Renaultin keskisiipi, selkäevä, tai mikä nyt sitten ikinä olikaan, aika tyylittömän näköinen, mutta jotainhan tallin on pitänyt yrittää tehdä tai muuttaa, kun autolla ei muuten ehdi aivan kärjen vauhtiin. Nyt se sitten riitti, ilmeisesti pienellä polttoainekuormalla, mutta parempi sekin, kuin sijoitukset välillä 8-15 aika-ajojen jälkeen.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Hyvinhän se Kimi kontrolloi aika-ajoa, joten odotukset kilpailun suhteen ovat korkealla. Noin 300 kilometriä on kuitenkin matkaa edessä, ennenkuin ruutulippu näkyy. Matka on siis pitkä, mutta kyllä Kimi uudella moottorilla on paha vastus kenelle tahansa.

Kimi taisi mainita, että tallin sisältä tulee kovin vastus, ja varmasti näin onkin. Molemmissa punaisissa autoissa kun on vielä uudet moottoritkin, niin ymmärtäähän tuon Räikkösen kommentin.

Oli kyllä tuo Renaultin keskisiipi, selkäevä, tai mikä nyt sitten ikinä olikaan, aika tyylittömän näköinen, mutta jotainhan tallin on pitänyt yrittää tehdä tai muuttaa, kun autolla ei muuten ehdi aivan kärjen vauhtiin. Nyt se sitten riitti, ilmeisesti pienellä polttoainekuormalla, mutta parempi sekin, kuin sijoitukset välillä 8-15 aika-ajojen jälkeen.


Ainoa mahdollisuus mielenkiintoiseen kisaan on se, että Massa pystyy ohittamaan Alonson lähdössä. Koska Massalla on 1 kierroksen verran enemmän löböä kuin Kimillä.

Jos, Massa ei pysty ohittamaan Fernandoa heti ensimmäisillä kierroksilla Kimi ajaa horisonttiin ja Massa tulee kakkosena maaliin.

Alonson uskon kisassa pääsevän parhaimmillaan ja aika todennäköisesti sijoille 4-5.

Räikkösen voitto on kuitenkin todella lähellä ja mielestäni se on noin 80% luokkaa.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän tuo kisa kulminoituu hyvin pitkälle lähtöön, mikäli Kimi on kärjessä ja Alonso pystyy vielä säilyttämään paikkansa toisena, niin Kimi painelee kaikessa rauhassa voittoon. Massa on oikeastaan ainoa kuski, joka pystyy uhkamaan Kimin voittoa. Massalla ei ole kuitenkaan helppo tehtävä, sillä Alonson taakse ei saisi jäädä, vaan olisi päästävä heti ohi. Alonson ohittaminen ei ole kuitenkaan koskaan helppoa, varsinkin kun Rellu on kevyellä kuormalla liikkeellä ja näin lähtee varmasti viivaltakin hyvin.

Kaiken lisäksi Kimi on ollut pääsääntöisesti Massaa selvästi nopeampi itse kisassa, eikä kisataktiikassakaan puhuta kuin kierroksen erosta Ferrareiden välillä, Kimi on kenties jopa hiukan painavammalla autolla liikkeellä. Eli kyllä melkein vaaditaan teknistä vikaa ennen kuin Kimi ei seiso korkeimmalla korokkeella.

Mutta takana käydään varmasti mielenkiintoista kamppailua, johon osallistuvat Alonso, Kubica, Hamilton ja Kovalainen. Takaa tulevilla on varmasti kova kiire päästä Alonson ohi, mutta helppo tehtävä se ei tule olemaan. Alonson taakse voikin muodostua letka, jossa nämä herrat taistelevat tosissaan sijoituksista. Etenkin Mäccien välistä kilvanajoa olisi mukava katsella, Heikki ja Hamilton eivät ole päässeet vielä kilpailussa ottamaan miehestä mittaa, mutta nyt sekin on hyvin lähellä.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Jos joku voisi ennen kisan alkua heittää ITV:n streemiin linkin, olisin kiitollinen.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Mihinkäs aikaan tuo itse kisa starttailee?

Aika-ajoissa Alonso oli kyllä yllättävänkin vahva, Mäkit ei vieläkään vakuuta. Kubica on nostamassa itseään kyllä huipputalleihin(Mc ja Ferrari), kunhan sopimusneuvottelut ovat taas ajankohtaisia.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Mihinkäs aikaan tuo itse kisa starttailee?

Aika-ajoissa Alonso oli kyllä yllättävänkin vahva, Mäkit ei vieläkään vakuuta. Kubica on nostamassa itseään kyllä huipputalleihin(Mc ja Ferrari), kunhan sopimusneuvottelut ovat taas ajankohtaisia.

Klo. 15 Suomen aikaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Montakohan kiekkaa Alonso ajaa ennen kuin pitää mennä tankkaamaan? Varmasti aika kevyt kuljetin koska tässä kisassa pitää tulla näkyvyyttä.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic

Aishoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Turku
Montakohan kiekkaa Alonso ajaa ennen kuin pitää mennä tankkaamaan? Varmasti aika kevyt kuljetin koska tässä kisassa pitää tulla näkyvyyttä.

..Heitetään villi veikkaus ja sanotaan että 10 kierroksen jälkeen kurvaa Alonson äiteen poeka varikolle, jokatapauksessa hyvä homma että lähtee noinkin korkealta, saadaan vähän hämminkiä aikaan..
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
..Heitetään villi veikkaus ja sanotaan että 10 kierroksen jälkeen kurvaa Alonson äiteen poeka varikolle, jokatapauksessa hyvä homma että lähtee noinkin korkealta, saadaan vähän hämminkiä aikaan..

Samoilla linjoilla, Räikkönen kärkeen ja Alonso voisi jäädä tulpaksi sen kymmenenkin kierroksen ajaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös