Formula 1 – kausi 2008

  • 371 758
  • 2 732

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kimille siis voitto, paalu ja kisannopeinkierros. Painavammalla autolla jatkuvasti läpi kisan sen muutaman kymmenyksen nopeampi kuin Massa ja kontrollointia sitten viimeisten pysähdysten jälkeen. Seuraava Turkin GP on taas Massan aluetta, joten siellä jos pystyisi pistämään kampoihin niin näyttäisi hyvältä loppukautta ajatellen.

Kyllähän Ferrari oli selkeästi nopein. Turva-autot vähän tasoitti ja lopussa kun köröteltiin niin Hamiltonkin pysyi mukana. Hamilton on kärsinyt auton huonoista säädöistä jo pari viime kisaa. Siinä missä Ferrarit menee kuin kiskoilla, hyvänä esimerkkinä Kimin aika-ajokierros, niin Hamilton joutuu jatkuvasti korjaamaan ali- ja yliohjautumista sekä renkaita lukitaan mm. jarrutuksissa. Tämä sitten näkyy kisassa mm. renkaiden kulumisena ja epätasaisina kierrosaikoina. Taas jos verrataan mm. Kimin tai Massan kierrosaikoihin niin pojat punaisissa naputtaa koko ajan sitä samaa, kierros kierrokselta parempaa aikaa. Hamilton ajaa hyvän sektorin siellä, toisen täällä mutta yhtenäinen ja sulava meno puuttuu.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Renaultien lisäksi pettymys oli ainakin tietyssä määrin Nico Rosberg.

Minusta Nicolla oli varsin hyvä kisa tulossa. Heti lähdössä nousi useita sijoituksia, taisteli pisteistä ja taisi ajaakin pistesijalla ennen teknisiä ongelmia. Williams ehkä otti vähän pataan tässä autojenkehitys kilvassa ennen tätä kisaa, joten tässäkin valossa Nico ajoi ihan hyvin. Mutta tottakai keskeytys on aina pettymys, etenkin pistetaistosta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovalaisen ulosajon jälkeen kisa oli melko tylsä. Kimi hallitsi ja kontrolloi kisaa, eikä todellista kilpailua voitosta syntynyt missään vaiheessa. Ohituspaikkoja Barcelonan radalla ei juurikaan ole, joten takaa voittoon nousemiseen tarvitaan liki aina virhe edellä ajavalta. Tänään noita virheitä ei kärkipäässä tapahtunut, joten jonossa ajeluksi meni.

Tärkeintä on kuitenkin, että Heikki selvisi ulosajostaan todennäköisesti pienillä vammoilla. Lienee mukana jo Istanbulissa kahden viikon päästä.
Onnittelut Kimille kauden toisesta ja uran 17. voitosta. Palkintopallisijoja on nyt kaikkiaan 51. Tasoissa siinnä tilastossa Häkkisen kanssa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hienoa Kimi!
Täydellistä dominointia koko kisan ajan, ei ollut kenestäkään vastusta Icemanille. Hyvä Kimi! Massa täydenti orien täydellistä viikonloppua kakkossijalla tuoden kaksoisvoiton. Forza Ferrari!

Varsinkin eilinen paalu raskaammalla autolla kuin Massa oli huikea suoritus. Harmi että nykyään nuita paaluja ei voi arvostaa ennenkuin näkee milloin ekat varikkostopit tulee. Aika-ajoissa pitäisi mitata absoluuttista nopeutta eikä mitään kikkailua. Aika-ajot ovat nykyisellään kuolettavan tylsiä.

Onneksi Heikki on kunnossa. Uskomattomia vehkeitä nuo nykyformulat. 200km/h seinään ja nou hätä.

edit: Hauskan kuulloista tuo Kimin monotonin puhe. Kimin lehdistötilaisuudesta tulisi aika helppo singstar biisi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tärkeintä on kuitenkin, että Heikki selvisi ulosajostaan todennäköisesti pienillä vammoilla. Lienee mukana jo Istanbulissa kahden viikon päästä.

Näin arvioi ainakin Whitmarsh, että Heikki voisi olla mukana jo Turkissa. Mutta lähipäivät varmaan näyttää sen miten kipiänä paikat on, ja löytyykö sieltä kenties jotain vakavampaa tarkemmissa tutkimuksissa.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Ihan mukava kisa, vaikka vähän lässähtikin jännitys loppuakohden.

Kimi vei voiton kotiin ja Heikki on kuulemma kunnossa, joten eipä tässä voi paljoa paremmin asiat olla olosuhteisiin nähden!

Niin, ja vielä kiitokset nimimerkille Koirapoika tuosta ITV:n linkistä!!
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kimiltä hieno esitys aina lähdöstä maaliin asti, voittajasta ei jäännyt tänään mitään epäselvyyttä. Kimi taisi muuten voittaa ensimmäisen kerran Ferrarilla Schumin ollessa paikan päällä. Italialaislehdethän ovat saanneet tuostakin paljon kirjoiteltavaa, mutta eiköhän nuokin jutut voi pikkuhiljaa lopettaa.

MM-tilannekin alkaa kääntymään jo tässä vaiheessa Kimille, tietysti kisoja on vielä paljon jäljellä ja viime vuosi todisti, että mitä vain voi tapahtua. Ferrarin ja Kimin meno on kuitenkin tällä hetkellä niin vakuuttavaa, että muilta vaaditaan kovaa tason nostoa, mikäli mielivät kamppailla mestaruudesta.

Heikki säästyi siis onneksi sen suuremmilta loukkaantumisilta ja hänet nähdään luultavasti jo Turkissa mukana. Täytyy toivoa, ettei henkisellekään puolelle jäänyt traumoja ja mies löytyy heti kunnon vauhdin.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Aika-ajoissa pitäisi mitata absoluuttista nopeutta eikä mitään kikkailua. Aika-ajot ovat nykyisellään kuolettavan tylsiä.
Tuossa asiassa täysin samaa mieltä, Aika-ajoihin nyt jotain muutoksia, Vaikka se 60min aika-ajo jossa jokaisella 12kierrosta, olkoonkin, että silloin ajetaan vain 20min ajasta, mutta ei siinä ole mitään järkeä, että paalun nappaa parhaiten taktikoinut eikä se joka on nopein mies yhdellä kierroksella. Myös tuuri näyttelee liikaa aika-ajoissa, kuten jos vaikka McLarenit jää hidastelemaan nopean kierroksen jälkeen, kun takana tulee mies nopealla kierroksella.
Itse tykkäsin siitä, että yksi kerrallaan käytiin ajamassa, siinä nähtiin kuitenkin joka jampan koko kierros.

Ja tosiaan vielä Heikkiin, varmasti intoa on ajaa Turkissa, mutta voi myös olla etteivät doctorit anna lupaa Heikille kisailla Istanbulissa, jolloin McLaren ja Heikki ei asialle voi mitään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse tykkäsin siitä, että yksi kerrallaan käytiin ajamassa, siinä nähtiin kuitenkin joka jampan koko kierros.

Siinä oli vaan se huono puoli että yksi pikku virhe ja koko aika-ajo oli pilalla. Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä että tämä bensojen kanssa kikkailu pitäisi lopettaa aika-ajoista, ja pitää aika-ajot sellaisena että kukaan B-luokan talli ei pääse kikkailemaan itseään kärkeen laittamalla vain kahvikupillisen bensaa autoon. Tämä nykysysteemihän (jossa aika-ajo on jaettu osioihin ja huonoimmat aina putoaa jatkosta) on muuten ihan hyvä kun vaan tämän bensojen kanssa arpomisen jättäisi pois.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Siinä oli vaan se huono puoli että yksi pikku virhe ja koko aika-ajo oli pilalla.
Mutta eikös sen niin pidä ollakkin, että jos tekee virheen niin ei pidäkään löytyä listan kärkipäästä? Paras kuljettaja kuitenkin selvittää radan virheittä ja siinähän ne jyvät erotetaan akanoista, kun pitää selvittää kierros virheittä ja tehdä paras aika.
 

Aatos

Jäsen
Näin arvioi ainakin Whitmarsh, että Heikki voisi olla mukana jo Turkissa. Mutta lähipäivät varmaan näyttää sen miten kipiänä paikat on, ja löytyykö sieltä kenties jotain vakavampaa tarkemmissa tutkimuksissa.

Kipeä on varmaan, ja aivotärähdystä on tuollaisella tilanteessa mahdoton välttää, kyse on vain sen asteesta. Mutta kuitenkin hienoa, ettei käynyt pahemmin. Mielessä ehti käydä jo pahinkin vaihtoehto.
 

J.Petke

Jäsen
Helkkarin tylsä kisa, taas kerran. Tuossa tulikin mietittyä kuinka oikein se olisi maikkarille jos Kimi lopettaisi uran vaikka tämän kauden jälkeen. Olisi hauska nähdä kuinka monta maksuTV-pakettia sanottaisiin irti. Meinaa eihän noita katsoisi kukaan jos ei olisi Räikkönen kisaamassa voitosta. Kiva nähdä suomalaisen menestyvän mutta onhan tuo nyt top2 tylsin laji maailmassa. Tylsin on ehkä uppopallon katsominen paikanpäällä katsomosta.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Tylsä rata on toi barcelona, muutenhan laji on mitä viihdyttävin. Siis ainakin toimii mulla, muista en tiedä. Turkissa on taas Tilken piirtämä moderni rata missä on ohituspaikkojakin, toi barcelonan pääsuora päättyy liian nopeaan mutkaan ohitusta ajatellen. Täytyy olla todella paljon nopeampi auto ohittaakseen.

Ihan hyvä kisa vaikka ei paljon ohituksia ollutkaan, vähän draamaa ja sitten Kimin hattutemppu päälle. Kyllähän tota kattelee.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onneksi Heikki on kunnossa. Uskomattomia vehkeitä nuo nykyformulat. 200km/h seinään ja nou hätä.
Itseasiassa vauhtia taisi olla enemmänkin. Olin kuulevinani, että puhuivat nopeudesta 140 ml/h. Se taitaa tehdä n. 225 km/h. Tosin osuma nyt ei ihan ollut verrattavissa seinään ajoon, mutta äkkipysähdys oli siltikin raju.

Varsin tylsä kilpailu tämä Espanjan GP oli, mutta niin on ollut useasti ennenkin kyseisellä radalla ajettaessa. Ei juurikaan ohituksia, vaan jonossa ajelua se pitkälti oli. Varikkotaktiikatkin olivat niin samanlaisia, ettei niissäkään saatu mitään ratkaisevaa aikaiseksi. Itseasiassa taisi käydä niin, ettei yhtäkään ohitusta ei niiden ansiosta saatu aikaiseksi.

Ferrari hallitsee nyt F1-ratoja, ja muut yrittävät saada punaisten etumatkaa kurottua umpeen. Talvitestit sinällään kyllä kertoivat totuuden asiasta, vaikka kauden ensimmäinen osakilpailu ei sitä väitettä vahvasti tukenutkaan. Kimille tämä hallinta tietysti sopii, ja uskoisinkin että matkaa kohti toista peräkkäistä maailmanmestaruutta ei voi estää mikään muu kuin huono onni.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta eikös sen niin pidä ollakkin, että jos tekee virheen niin ei pidäkään löytyä listan kärkipäästä? Paras kuljettaja kuitenkin selvittää radan virheittä ja siinähän ne jyvät erotetaan akanoista, kun pitää selvittää kierros virheittä ja tehdä paras aika.

No periaatteessa joo, mutta minusta se on vaan jo vähän liiankin armotonta meininkiä että periaatteessa voit pilata koko viikonloppusi yhdellä pienellä virheellä, vaikka ajaisit muuten ihan täydellisen ja virheettömän viikonlopun. Kyllä jokaisen pitäisi minun mielestäni saada edes se kaksi mahdollisuutta ajaa, koska virheitähän sattuu kaikille. Mutta jos kaksi kertaa perättäin mokaa niin silloin kuski on jo ansainnutkin sen että joutuu tekemään vähän enemmän töitä itse kisassa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itseasiassa vauhtia taisi olla enemmänkin. Olin kuulevinani, että puhuivat nopeudesta 140 ml/h. Se taitaa tehdä n. 225 km/h. Tosin osuma nyt ei ihan ollut verrattavissa seinään ajoon, mutta äkkipysähdys oli siltikin raju.

Joo siinä kohti rataa vauhtia on se 140 mph, mutta törmäyksessä tuskin ihan samaa. Eipä sillä kyllä mitään väliäkään ole että onko vauhtia 200 vai 220 km/h.

Huvittaa tuo Iltasanomien juttu "Heikin viesti sairaalasta: Äijää vähän ravisteltiin!". Haug oli nuo terveiset välittänyt ja voisin lyödä vetoa että Haug on käyttänyt sanoja "He is a bit shaken" eli että Heikki on vähän "tolaltaan" tai "Hänellä on vähän tärähtänyt olo". Äijää vähän ravisteltiin kuullostaa niin hassulta.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Täytyy myöntää että tällaiseen rataan, jonka alussa jo selostajatkin sanovat tulevan tylsä ja perä-perääajokilpailu, on kyllä hyvä tuo tunnin kooste. Vielä Kovalaisen onnettomuuden takia pitkä paussi, niin nyt tunnissa ehti nähdä kaikki ne muutamat paikat jossa jopa tapahtuikin jotain kivasti tiivistettynä, eikä mennyt koko iltapäivää turhaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo siinä kohti rataa vauhtia on se 140 mph, mutta törmäyksessä tuskin ihan samaa. Eipä sillä kyllä mitään väliäkään ole että onko vauhtia 200 vai 220 km/h.
Ei näistä tosiaan varmaksi tiedä, koska montaa eri tietoa nopeudesta on liikkeellä. Se todellinenkin nopeus kyllä tiedossa on, joten jäädään odottamaan, antaako talli sen julkisuuteen.

Autosport-lehti taas arvio, että Kovalaiseen kohdistui äkkipysähdyksessä 26 G:n suuruinen voima. Onko tuokaan virallinen totuus, on paha sanoa, mutta suurista voimista kuitenkin puhutaan. Vaikka Kovalainen ei varmaankaan paina kuin noin 60 kiloa, varusteiden kanssa tosin ehkä 65 kiloa, niin siitä voi laskea massan, joka Heikkiin vaikutti törmäyshetkellä.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kyllä se oli äkkipysäys: vauhti tippui noin 200 km/h nollaan muutaman metrin matkalla, eli sekunnin sadasosissa. Kuskit on hyvin kiinni autoissaan ja ilmeisesti niskatuet on niin kiinnitetty, ettei pää pääse retkahtamaan eteenpäin. Pääkopan sisässä aivot jatkavat kuitenkin matkaa eteenpäin törmäyksen sattueessa ja törmäävät kallon etuosaan, joten jonkun asteinen aivotärähdys varmasti on tullut. Voipi vähän aikaa huipata. Kyllä se kylmäksi veti kun näki punaisen takasiivekkeen rengasvallissa, mutta onneksi ei käynyt pahinta mahdollista. Kävi siinä Sennan tapauskin mielessä. Toipumista Heikille.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hienoa työtä Kimiltä jälleen kerran. Kaveri ei tehnyt yhtään virhettä ja ajoi schumimaisen rutiinivoiton.

Kimi ei ole koskaan muuten saanut näin hyvää alkua kauteen; 2003 alkoi ihan hyvin, mutta nyt on sentään jo kaksi voittoakin tilillä. Mukavaa varmasti, kun ei tarvitse kerrankin olla koko loppukauden ajan vittumaisesti takaa-ajajan asemassa.

Hyvältä näyttää, mutta toisaalta yksi keskeytys saattaa muuttaa kaiken. Toivottavasti Turkissakin kulkee. Se on ymmärtääkseni kuitenkin Ferrarin rata, joten podiumilla seistäneen todennäköisesti sielläkin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Hienoa työtä Kimiltä jälleen kerran. Kaveri ei tehnyt yhtään virhettä ja ajoi schumimaisen rutiinivoiton.

Kimi ei ole koskaan muuten saanut näin hyvää alkua kauteen; 2003 alkoi ihan hyvin, mutta nyt on sentään jo kaksi voittoakin tilillä. Mukavaa varmasti, kun ei tarvitse kerrankin olla koko loppukauden ajan vittumaisesti takaa-ajajan asemassa.

Hyvältä näyttää, mutta toisaalta yksi keskeytys saattaa muuttaa kaiken. Toivottavasti Turkissakin kulkee. Se on ymmärtääkseni kuitenkin Ferrarin rata, joten podiumilla seistäneen todennäköisesti sielläkin.

Onhan se ollut aikalailla toi turkki Ferrarin ja varsinkin Massan rata, 2 viimeistä Turkin GP:tä on päättynyt brassin ylivoimaisiin voittoihin. Turkki on Massan ylivoimasesti parasrata ajaa, joten hänen voittaminen sielä on todella hankalaa.

Ferrarit menee mm-sarjassa tällä hetkellä omia menojaan, 2 paikasta käydään tosin todella tiukkaa vääntöä Bemareiden ja McLareneiden välillä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kovalaisen onnettomuus oli miltei identtinen Schumacherin koiven katkaisseeseen onnettomuuteen nähden. Taisi suurin ero olla siinä, että Kovalainen ajoi ulos vanteen hajottua, kun taas Schumi ajoi ulos oman virheen takia. Paljon on autot kehittyneet tuossa välissä, kun kerran Kovalaisen luut pysyivät ehjinä. Oli kyllä julman näköinen tilanne. Hieno juttu, että mies on enimmäkseen kunnossa.

Räikköseltä ei voi enempää yhden viikonlopun aikana vaatia, sen verran täydellistä oli dominointi. Paalulta voittoon ilman, että varsinaista uhkaa oli missään välissä. Alkaa nuo turva-auton poistumisen jälkeiset liikkeellelähdötkin olla hallussa, kun kiihdytys saadaan ajoitettua hetkeen jolla takana tuleva joutuu himmaamaan.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Jopa kävi Kovalaisella tuuri, hyvä näin. Ei ole HANS-niskatuki ihan turha keksintö, vaikka sitä kuskit ainakin aluksi kritisoi ettei ole mukava pitää, mutta olisiko Kovalainen tuossa kunnossa ilman sitä, epäilen vahvasti. Onneksi ei olla enää ajassa jolloin F1-kisoissa ukkoja kuoli kuin kärpäsiä ja autotkin oli mallia paperipussi jossa on moottori.

Tulipa vaan mieleen, että on niinkin vauhdikkaaseen mutkaan varsin lyhyt turva-alue. Sattuupa tuommoinen tekninen ongelma ja suoraan mentiin, ei mahdollisuuksia tehdä mitään.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Barcelonan GP osoitti jälleen tylsyytensä, ohituksia kun ei pahemmin tuolla radalla tehdä. Ainoastaan lukuisat keskeytykset toivat makunsa soppaan sekä erityisesti Heikin paha ulosajo. Onneksi Kovis on kunnossa, toivon mukaan Turkissa mies on taas kehissä. Hienoa myös, että turvallisuus on ykkösissä nykyään tuolla tasolla. Ja tuskinpa Heikille minkäänlaista käsijarrua tuosta kolarista jää päälle... niinkuin Tsei-Tseille muinoin.

Kimiltä täydellinen viikonloppu. Paalu oli tärkeä voiton kannalta ja onneksi se vihdoin sieltä tuli. Kimi-Massa -taistelu (voittotaistelu) jatkuu todennäköisesti Turkissa, toisaalta, tallien väliset voimasuhteet voivat vaihdella suuntaan tai toiseen. Silti olen aika varma, että Turkki on myös Ferrarin rata.

Lada ja Bemarit käyvät tällä hetkellä tiukkaa taistelua, myös kuljettajien kesken.

Renaultin kisaviikonloppu oli pettymys. Alonso oli hinattu toiseen ruutuun ja kisakin sujui hyvin, mutta sitten tekninen keskeytys ja Epsanjalaiset hiljenivät. Pikeestä tuskin tarvitsee mitään sanoa, kaveri ajaa selvästi väärässä sarjassa... mutta missä Flavio-sedän haukut? Ei missään, niinpä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei ole HANS-niskatuki ihan turha keksintö, vaikka sitä kuskit ainakin aluksi kritisoi ettei ole mukava pitää.

Muistaakseni F1-kuskit ottivat sen aikoinaan suht neutraalisti vastaan, toki valittajia oli mutta muista sarjoista tuli paljon enemmän tuota valitusta. HANS-tuen alkuaikoina F1-kuskeille se tehtiin mittatilaustyönä ja muut rattimiehet saivat sitten enemmän tai vähemmän liukuhihnatavaraa joten ei ihme jos vähän hartioihin painoi. Tosin nykyään tilanne lienee parempi(?)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös