Mainos

Formula 1 – kausi 2008

  • 372 600
  • 2 732

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
..mitä sitten? Miksi nyt pitää niin ehdottomasti saada määriteltyä, minkä maalainen Nico on?[/I]

Tahanhan tama koko juttu kulminoituukin.

Asia on vaan niin, etta Suomessakin (niin kun jokaisessa maassa) on redneckeja eli juntteja, joiden pitaa tarkkaa maarittaa meille muille se, kuka saa ja voi olla suomalainen. Silla ei ole mitaan valia miten asiat virallisesti ja oikeasti ovat. Ainoastaan silla on valia mita joku punaniska, nolla-toleranssi-anssi on asiasta mielta.

Talla ei nyt niin ole valia, mutta minulle henk koht Nico on erittain kansainvalinen, sujuvapuheinen, herrasmiesoloinen ja erittain miellyttava jannu, joka lisaksi on suomalaisen legendaarisen kilpa-autoilijan poika. Piste.

Eihan kundissa voi silloin olla mitaan vikaa, jos han on kansainvalinen persoona ja suonissa juoksee suomalaista verta. Eihan? ;-)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Bahrainissa on lämmitelty harjoituksissa tämä päivä. Kärjessä Ferrarit Massan johdolla. Mäkki siinä imussa ja mm. Nicolla oli ihan hyviä kierrosaikoja. Jokunen vuosi sitten Nico loisti tällä radalla ajaen mm. kisan nopeimman kierroksen. Olisiko taas aineksia hyvään kisaan? Hamilton spinnasi omasta ajovirheestä ratavalliin ja auton etu- sekä takaosa kärsi ripustus- ja siipivaurioita.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Joo, ellei suurempia yllätyksiä tapahdu, Ferkut kärjessä ja Mäkit perässä. Toivon mukaan bemarit hajottavat pakkaa ja yllätyksille on aina sijaa.

Bahrainin kisa on erityisesti Felipe "Nolla" Massan näytönpaikka. Nolla pistettä kahdesta kisasta kertoo kaiken oleellisen. Niinpä kysymys kuuluu: Selviääkö Kimin apupoika vihdoin maaliin saakka, vai puristaako jälleen rattia ja tyytyy säälittäviin selityksiin?

Heikille, tälle Kyltsin palvonnan kohteelle toivon tietysti menestystä. Elwis ei ole vielä päässyt leijjumaan, kiitos Heikin terävien otteiden. Kyllä se ensimmäinen voitto kohta tulee.

Relnaultille ennustan suuria vaikeuksia hiekkamaassa. Alonso ei pysty taikomaan itseään kympin joukkoon, sama vika Pikeellä. Briatoren ilme sen kuin synkkenee ja samalla voimme todeta sen faktan, että Fernandon temput eivät vain tepsi.
 

HemmoP

Jäsen
Bahrainissa on lämmitelty harjoituksissa tämä päivä. Kärjessä Ferrarit Massan johdolla. Mäkki siinä imussa ja mm. Nicolla oli ihan hyviä kierrosaikoja. Jokunen vuosi sitten Nico loisti tällä radalla ajaen mm. kisan nopeimman kierroksen. Olisiko taas aineksia hyvään kisaan? Hamilton spinnasi omasta ajovirheestä ratavalliin ja auton etu- sekä takaosa kärsi ripustus- ja siipivaurioita.


Oli hyvin lähellä, ettei hajottanut autoa totaalisesti. 5-10 metriä oikealle, niin olisi törmännyt pehmustamattomaan valliin, nyt sentään rengasvalli pehmusti. Hyvä niin, ettei kuskille käynyt mitään.

Alonso kummassakin harjoituksessa abouttiarallaa 2sek kärkeä perässä. Kannattaisiko keskittyä ajamiseen puhumisen sijasta ? Yllätyksetöntä kyllä muuten.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Joo, ellei suurempia yllätyksiä tapahdu, Ferkut kärjessä ja Mäkit perässä. Toivon mukaan bemarit hajottavat pakkaa ja yllätyksille on aina sijaa.

Bahrainin kisa on erityisesti Felipe "Nolla" Massan näytönpaikka. Nolla pistettä kahdesta kisasta kertoo kaiken oleellisen. Niinpä kysymys kuuluu: Selviääkö Kimin apupoika vihdoin maaliin saakka, vai puristaako jälleen rattia ja tyytyy säälittäviin selityksiin?

Heikille, tälle Kyltsin palvonnan kohteelle toivon tietysti menestystä. Elwis ei ole vielä päässyt leijjumaan, kiitos Heikin terävien otteiden. Kyllä se ensimmäinen voitto kohta tulee.

Relnaultille ennustan suuria vaikeuksia hiekkamaassa. Alonso ei pysty taikomaan itseään kympin joukkoon, sama vika Pikeellä. Briatoren ilme sen kuin synkkenee ja samalla voimme todeta sen faktan, että Fernandon temput eivät vain tepsi.

Ota huomioon, että Fernando on ollut kuitenkin vasta parisen kuukautta tallissa, se, että F.Alonso on ollut 2 ekassa kisassa pisteillä on jo positiivinen yllätys. Itse toivoisin, että tänä viikonloppuna Felipe "nolla" Massa ottaisi kisan voiton suoraan jäämiehen nenän edestä ihan vain Oskari Saaren ja kumppaneiden kiusaksi.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kubica paalulle, todella kyvyellä autolla, kun hävisi Massalle tokassa osiossa niin selvästi niin kuin koko muu remmi, jos Ferrari osaa yhtään taktikoida Massalla on ainakin paivavempi auto kuin Räikkösellä, jonka hän voitti yli 7 kymmenyksellä tokassa osiossa ja muutenkin Räikkönen on ollut viikonlopun Massaa selvästi jäljessä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kubica paalulle, todella kyvyellä autolla, kun hävisi Massalle tokassa osiossa niin selvästi niin kuin koko muu remmi, jos Ferrari osaa yhtään taktikoida Massalla on ainakin paivavempi auto kuin Räikkösellä, jonka hän voitti yli 7 kymmenyksellä tokassa osiossa ja muutenkin Räikkönen on ollut viikonlopun Massaa selvästi jäljessä.
Ensinnäkin loistava juttu Kubican paalu. Vaikka kevyt auto varmasti onkin, niin kiva saada väriä kärkiruutuihin. Kubica on ollut Heidfeldiä selvästi edellä koko alkukauden
Massa on ollut todella nopea koko viikonlopun ja varmasti olisi ollut paalulla ilman sitä pientä ajovirhettä, mutta kyllähän Kimillä varmasti taas on raskaampi auto Ferrareista. Luultavasti samanpainoisellakin autolla Massa olisi ollut Kimiä edellä, koska selvästi Massa osaa ajaa tällä radalla hyvin.
Kimi nousee lähdössä toiseksi, kun Massa keskittyy peittelemään Hamiltonia ja samalla Heikki tulee siitä raosta ohi.
1. Räikkönen 2. Kubica 3. Kovalainen
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Kubica paalulle, todella kyvyellä autolla, kun hävisi Massalle tokassa osiossa niin selvästi niin kuin koko muu remmi, jos Ferrari osaa yhtään taktikoida Massalla on ainakin paivavempi auto kuin Räikkösellä, jonka hän voitti yli 7 kymmenyksellä tokassa osiossa ja muutenkin Räikkönen on ollut viikonlopun Massaa selvästi jäljessä.

Jep, Kurpitsan on pakko olla kevyellä kaaralla. Kimillä ei nyt oikein kulje, mutta huomenna on taas uusi päivä ja kisassahan Räkän auto on toiminut kiitettävästi.

Olisiko Feli-pellelle liikaa vaadittu ottaa tämän kauden avauspisteet, vai kiehuuko brassiveri jälleen? Tulee kyllä mielenkiintoinen kisa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yllätyspaalu Kubicalle! Vaikka on ollut nopea pitkin alkukautta niin Massan vauhti oli sen verran ylivoimaista Q1&Q2:lla, että hieman yllätti. Tosin pakko olla Kubican kevyellä autolla, sen verran kutistui Ferrarin tai lähinnä Massan etumatka tuossa Q3:lla verrattuna aiempiin sessioihin. Kimi ruutuun 4 ja Heikki viides. Kuitenkin kärkiviisikko neljän kymmenyksen sisälle joten ihan hyvää lupailee kisaan.

Kimi oli kyllä vaisu koko aika-ajon läpi. Olisiko ollut jotain säätöongelmaa esim. tasapainon kanssa kun aikaa hävisi etenkin tuolla kakkossektorilla ja mm. etusiipeen tehtiin säätöjä vielä ennen viimeistä kierrosta Q3:lla. Heikki oli Lewisia nopeampi Q2:ssa parilla kymmenyksellä ja Q3:lla hävisi saman verran. Aika tiukkaa siis puolin ja toisin, bensamäärät tietenkin arvoitus niin paha mennä arpomaan miten tulee kisassa menemään.

Veikkaisin kuitenkin, että Ferrarien kisavauhti on parempaa, kuten on ollut ennenkin vastaavissa tilanteissa. McLaren näytti aika levottomalta Hamiltonin alla ja (taka)renkaiden kanssa voi olla ongelmia kisassa. Jos ohituksia pitää tehdä niin Ferrarin suoranopeus oli omaa luokkaansa, joten voi helpottaa Massan ja Kimin nousua kisassa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eipä mennyt aika-ajo kovinkaan kaksisesti suomalaisesta näkövinkkelistä katsottuna. Räikkönen oli neljäs, mutta tallikaveri Massa oli jokaisessa osiossa Kimiä nopeampi. Lähtöruudukossa Massalle tuli toinen paikka. Kovalainen jäi viidenneksi, eikä hänkään voinut tallikaverilleen mitään, vaan Hamilton oli kolmanneksi nopein.

Aika-ajossa tehtiin kuitenkin historiaa, kun puolalainen Kubica ajoi itsensä paalulle ensimmäistä kertaa uransa aikana. Samalla myös BMW Sauber -talli sai tililleen ensimmäisen paalupaikan kautta aikain.

Aika-ajo oli varmasti Ferrarille kova pettymys, koska he olivat hallinneet vapaita harjoituksia eilen perjantaina oikeastaan suvereenisesti. Tietysti vielä ei tiedetä, kuinka suurilla polttoainekuormilla kukakin on liikkellä, mutta tuskinpa Ferrari ainakaan kevyimmillä autoilla näitä aika-ajoja suoritti.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Veikkaisin kuitenkin, että Ferrarien kisavauhti on parempaa, kuten on ollut ennenkin vastaavissa tilanteissa. McLaren näytti aika levottomalta Hamiltonin alla ja (taka)renkaiden kanssa voi olla ongelmia kisassa. Jos ohituksia pitää tehdä niin Ferrarin suoranopeus oli omaa luokkaansa, joten voi helpottaa Massan ja Kimin nousua kisassa.

Helpoiten toki nousee, kun Kubica lähtee noin 12-15 kieroksen jälkeen pois siitä eestä pois, ellei Kimi ole siihen mennessä ohittanut Hamiltonia voittohaaveet on syytä haudata, itse ainakin uskon että Massalla on ensikisaan Kimiä parisen kierrosta painavempi menopeli tai ainakin se vaikuttaisi loogiselta kun Kimi häviää 7 kymmenystä tokassa sessiossa. Jos, Massa tulee huomenna ennen Räikköstä varikolle, niin valitettavasti silloin on kyse varmasti tallimääräyksestä. Ei ole nimittäin järjen hiventäkään laittaa selvästi nopeampaa kuskia kevyemmällä autolla Q3:sseen.

Ellei, Massa aja ulos tai tule rajuilmaa niin Massa voitaa kisan ja todennäköisesti helposti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ellei, Massa aja ulos tai tule rajuilmaa niin Massa voitaa kisan ja todennäköisesti helposti.
Eli toisin sanoen Massan voittomahdollisuus on pieni. Etenkin, jos saa Kimin lähdön jälkeen siihen perään hiillostamaan, niin saa nähdä miten kasetti kestää brassilla.
ja hyvä Steegil, kun vertailit että Massan on pakko olla painavammalla autolla, kuin Kimi niin perustelit sen sillä, että 2. osion jälkeen eroa oli 7 kymmenystä ja lopputuloksissa vain 3 kymmenystä. Mitäpä jos Kimi ymmärsi, että turha on painaa aivan täysillä sitä 2. osiota, kun Ferrarilla pääsee jatkoon körötellenkin.
Massa ei huomenna voita sen lupaan!
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Eli toisin sanoen Massan voittomahdollisuus on pieni. Etenkin, jos saa Kimin lähdön jälkeen siihen perään hiillostamaan, niin saa nähdä miten kasetti kestää brassilla.
ja hyvä Steegil, kun vertailit että Massan on pakko olla painavammalla autolla, kuin Kimi niin perustelit sen sillä, että 2. osion jälkeen eroa oli 7 kymmenystä ja lopputuloksissa vain 3 kymmenystä. Mitäpä jos Kimi ymmärsi, että turha on painaa aivan täysillä sitä 2. osiota, kun Ferrarilla pääsee jatkoon körötellenkin.
Massa ei huomenna voita sen lupaan!

En perustellut sitä, että Kimin on pakko olla kevyemällä autolla, koska oli hitaampi, mutta olisi kertakaikkiaan järjetöntä "tasavertaisessa kohtelussa", että se nopeampi jätkä viikonloppuna ajaa myös ratkaisevan aika-ajon kevyempänä, kun juuri tällä jannulla olisi varaa ottaa sitä löböä sen parikiekkaa enemmän.

Toistan, jos Massa tulee Räikköstä ennen varikolle, Ferrarin sepustukset tasavertaisista olosuhteista lentää romukoppaan.

Tämä asia on perjaatteessa yhteentekevä, mutta jos talli kuten, Ferrari on kokokauden sitä jankuttanut niin odotetaan myöskin näyttöjä siitä.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitäpä jos Kimi ymmärsi, että turha on painaa aivan täysillä sitä 2. osiota, kun Ferrarilla pääsee jatkoon körötellenkin.

Tuskinpa Kimi nyt siellä sen kummemmin körötteli, mutta tuo kertoo kaiken oleellisen ensimmäisten osioiden merkityksestä. Kärkitalleille (Ferrari, Mäcci, BMW) riittää jatkoonpääsyyn yksi puhdas kierros, sen enempää on turha alkaa revittelemään. Joten turha noita ensimmäisten osioiden aikoja on sen kummemmin lähteä vertailemaan, koska minkäänlaista panosta ei vielä tuossa vaiheessa yksinkertaisesti ole. Meikäläinen katseleekin nykyistä aika-ajoa lähinnä viimeisen kymmenen minuuttisen osalta, mutta muutoksista aika-ajoihin tulikin jo aikaisemmin kirjoitettua, joten ei siitä sen enempää.

Massa on ollut kuitenkin läpi viikonlopun hiukan Kimiä nopeampi, mutta toisaalta Massa ei ole pysynnyt aikaisemmin vastaamaan Kimin kisanopeuteen, vaikka on samalla tavalla ollut aika-ajoissa vahva.

Lähtö on joka tapauksessa huomenna tärkeä, sillä ohittaminen ja ylipäätään lähietäisyydellä pysyminen on vaikeaa, vaikka olisikin kisassa nopeampi kuin edellä ajava. Massa tarvitsee kipeästi voittoa ja painaa varmasti ensimmäiseen mutkaan täysillä. Mutta niin ikään Kubica tietää, että mikäli aikoo taistella uran ensimmäisestä voitosta on kärkipaikka pystyttävä pitämään lähdössä. Enpä yllättysi vaikka tämän taistelun johtaisi kolariinkin.

Takana Hamilton, Kimi ja Heikki varmasti hakevan alussa asemia, mutta järjettömiä riskejä kukaan on nykyisessä MM-tilanteessa tuskin valmis ottamaan. Kyllähän tuosta on tulossa näin ennakkoon ihan mielenkiintoinen kisa, etenkin jos Kubica pääsee kärkeen. Tuolloin kärkiviisikko pysyy varmasti yhtenäisessä nipussa ja toivottavasti nähdään myös todellista taistelua.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
En perustellut sitä, että Kimin on pakko olla kevyemällä autolla, koska oli hitaampi, mutta olisi kertakaikkiaan järjetöntä "tasavertaisessa kohtelussa", että se nopeampi jätkä viikonloppuna ajaa myös ratkaisevan aika-ajon kevyempänä, kun juuri tällä jannulla olisi varaa ottaa sitä löböä sen parikiekkaa enemmän.

Toistan, jos Massa tulee Räikköstä ennen varikolle, Ferrarin sepustukset tasavertaisista olosuhteista lentää romukoppaan.

Tämä asia on perjaatteessa yhteentekevä, mutta jos talli kuten, Ferrari on kokokauden sitä jankuttanut niin odotetaan myöskin näyttöjä siitä.
En nyt mene tätä ihan varmaksi sanomaan, mutta olen kuullut puhuttavan, että Ferrarilla kisan taktiikan saa valita se kuljettaja, joka on ollut parempi harjoituksissa. Eli tässä tapauksessa Massa on valinnut raskaamman kuorman ja Räikköselle jää se kierroksen lyhyempi stintti. Toisaalta onhan Massa ollut harjoituksissa aikaisemminkin nopeampi ja valinnut kevyemmän auton. Tätä perusteltiin viime kaudella sillä, että Räikkönen ei ole ollut sopeutunut autoon niin hyvin, että tällöin on parempi keskittyä siihen, että auto on paremmin iskussa kisassa. Tällä kaudella ei sopeutumisesta ole tietenkään enää kyse, etenkin, kun Ferrari on paremmin Räikkösen käteen sopivaksi.

Huomisesta kisasta ei varmaan kannata odottaa mitää spektaakkelia, sillä sadetta ei todellakaan ole luvassa. Luvassa siis todennäköisesti tylsää jonossa-ajoa. Kubicasta tuskin on voittajaksi, kevyellä autolla ollaan varmasti liikkeellä. Hieno suoritus silti tänään.

Saa nähdä, millaisen kisan Hamilton ajaa. Hamilton ajaa kisan vara-autolla, koska hän romutti kisa-autonsa perjantain ulosajossa. Hieman samanlaista on ollut havaittavissa kuin Malesiassa, renkaiden lukkiutumista ja pientä lipsumista. Näillä perusteilla Hamilton voi olla kevyemmällä liikkeellä kuin Kovalainen.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
En nyt mene tätä ihan varmaksi sanomaan, mutta olen kuullut puhuttavan, että Ferrarilla kisan taktiikan saa valita se kuljettaja, joka on ollut parempi harjoituksissa.

Itse olen kuullut, että Ferrarilla taktiikan kisaan saa valita aika-ajojen toisessa vaiheessa nopeampi kuski. En kyllä mene tätä vannomaan. Mutta kyllä tässä haisee Massan voitto, jos ei hölmöile.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onko sateen uhkaa?
Ei ole, tosin puolipilvistä keliä tuonne Bahrainiin luvataan.

Tuo rata olisi kyllä aika vaikea ajettava, jos vettä alkaisi tulemaan. Sen verran paljon on niitä paikkoja olemassa, jossa rata kääntyy aika paljon, mutta vauhtiakin silti löytyy.

Kimi on haastatteluissa jokseenkin luottavainen huomista ajatellen, vaikkakin myönsi kyllä avoimesti, ettei Massan vauhdille voinutkaan mitään. Ilman dramatiikkaa homma menee tietysti niin, että se Ferrari voittaa, joka kauemmin radalla pysyy ennen ensimmäistä tankkausta.
 

Pietari02

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse luotan siihen, että Massa tekee virheen jossain vaiheessa...kunhan ei törmää suomalaisiin. Onko sateen uhkaa?

Ei ola sateen uhkaa huomiseen kilpailuun, ainankaan Maikkarin sääkartan mukaan. Räikkösen sijoitukseksi voisin veikata kolme, kun kolmena aiempana vuonna se on ollut sama.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Oli muuten viikolla Viihdeuutisissa kuvaa tuosta Kyllösen selostuskopista (tai juttu koski kyllä miestä itseään, mutta kuvissa hän selosti). Huone oli tosiaan joku vaatehuonetta hiukan isompi. Kaksi tuolia, ilmeisesti toinen kommentaattorille. Kolme näyttöä puolikaaressa pöydällä. Joku 32"-> televisio, pienempi televisio (josta kuvaushetkellä tuli kyllä ihan samaa lähetystä kun isostakin), sekä tietokonescreeni jossa päivittyy kierros- yms ajat kokoajan.
Pöydällä oli myös printattu lappuja ilmastosta, lähtöruudukosta yms.

Kaiken kaikkiaan hieman karu, mutta kaippa se menettelee paikallaolon korvikkeena kun vauhtiin pääsee.

Itse kisasta sen verran että itse pidän Kubicaa lahjakkaana kaverina ja odotankin innolla hänen tulevaisuuttaan.
 

trap

Jäsen
Kimillä tuntuu aina menevän vähän heikommin silloin, kun kisoissa on pidempi tauko kuin viikko. Ehtii tekemään liikaa muutakin jne... :)

Itse aika-ajoja en nähnyt, mutta ihan mukavaahan tuo on nähdä uusi paalupaikkamies. Toivottavasti tulee mielenkiintoinen kisa ja suomalaismenestystä. Massan mokakaan ei olisi pahitteeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös