Formula 1 – kausi 2008

  • 371 802
  • 2 732
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Brundle luultavasti jatkaa selostustiimissä myös BBC:n puolella mutta muuten porukka vaihtuu.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mistä tiedät että McLaren on paras auto? Kun katsoo Heikin suorituksia niin tulee mieleen, että onkohan auto sittenkään sarjan paras. Ja kenen kuljettajan suoritustaso ei vaihtele? Kimin, Massan, Alonson? Ei sielläkään mitään tasaisen tappavaa tahtia vedetä. Joten edelleen hiukan ontuvat ovat nuo perustelusi.


Heikin tasoa on mielestäni yliammuttu ja kykyjä yliarvioitu. Mielestäni mies ei kuulu sarjan top10 kuskeihin. Edelle menevät ainakin Räikkönen, Alonson, Kubica, Heidfield, Hamilton, Trulli, Webber, Massa, Vettel, Rosberg. Heikin vauhti kilpailuissa näkyi selvinten, kun Heikki hävisi rehdissä kilvassa Toro Rossolle. Heikki ei myöskään olisi ottanut tällä kaudella yhtään voittoa McLarenilla, ellei hänellä olisi käynyt käsittämättön hyvä tuuri unkarissa. 2 paikalla ollut Hamiltonin rengasrikko ja sitten Massan koneen hajoaminen. Tossakin kisassa Kovalainen oli kakkostintien jälkeen Massaa jäljessä päälle 25s sekuntia.

Kausi oli ylisuuriin odotuksiin nähden pettymys, mutta Räikkönen osoitti sentää osaavansa ajaa kauden aikana. Kovalaisella taas vauhtia ei ollut kokokautena.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
En ymmärä tätä argumenttia "Kimin paska kausi" mistä tiedät, että Kimin taso nousee? mikä on argumentti siihen? Vastaat varmaan joko näin." No Kimi on vitun kova kuski" tai näin, että auto on ensikaudella parempi hänelle" Kumpikaan ei oikein vakuuttaisi.

Tai sitten vastaan, että Kimi on edellisinä kausina osoittanut omaavansa taidot taistella mestaruudesta. Schumille hävisi vissiin pointsilla silloin joskus, Alonson kanssa oli tiukkoja skaboja kun auto ei hajonnut käsiin ja mestaruudenkin tuo voitti viime kaudella. En millään usko että nuo olisivat tuurilla läpi vedettyjä kausia. Huonoja kausia tulee jokaiselle kuskille, se on selvää, mutta Räikkönen on mielestäni osoittanut olevansa tarpeeksi kova kuski ollakseen kauden jälkeen ykkösenä pistetilastossa. Voin olla väärässäkin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenköhän Dennis jaksaa vielä tässä vaiheessa jauhaa tämänlaista paskaa:
Dennis: Ohitus tarkoituksella viimeiseen mutkaan

Jo Hamiltonin itsensä lausunnot aiemmin ovat pahasti ristiriidassa näiden Dennisin juttujen kanssa...
Niinpä. Dennis ei voinut millään myöntää, että Lewis oli menettää perseilyllään mestaruuden vaan oikein silittelee kultapoikaansa, kuinka hän teki koko kauden ajan kaiken oikein ja kuinka talli on laskenut kaikki tilanteet oikein.
Mitenköhän Hamilton muka olisi voinut ohittaa Glockin jo muutama sata metriä aikaisemmin, kuin nyt teki, jos kerta siinä edessä oli Vettelkin ?
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kausi on paketissa ja ajattelinpa jakaa muutaman tittelin kuskeille ja talleille.

Paras kuski:

Todella vaikea valita. Valitsen kuitenkin Hamiltonin. Mestaruus on aina mestaruus ja loistavat sadekelin otteet, sekä jatkuva nopeus niin kisoissa kuin aika-ajoissa nostavat miehen ykköseksi ohi muiden. Pakko kuitenkin korostaa, että kaikki tyrivät jossain vaiheessa tai auton nopeus ei ollut riittävää. Muut mahdolliset vaihtoehdot olisi olleet: Massa, Kubica, Alonso ja Vettel.

Paras talli:

BMW Sauber. Tasaisin, luotettavin ja varmin. Nopeus hiipui loppua kohden, mutta selvästi vakuuttavin ja virheettömin kausi talleista. Molemmat kuskit saivat myös täyden tuen tallilta. Hienoa työtä kokonaisuudessaan. Muut mahdolliset valinnat: Toro Rosso, Ferrari ja McLaren.

Yllättäjät:

Vettel ja Toro Rosso. Kankean alkukauden jälkeen erityisesti Vettel lähti lentoon, mutta myös Toro Rosso kehittyi paljon sillä Bourdaiskin onnistui väläyttelemään useasti, vaikkei se pistepussissa näkynytkään.

Huonoin kuski:

Piquet jr. Ulosajoja paljon eikä esittänyt mitään koko kauden aikana. Loppukaudesta näkyi ehkä vähän valoa tunnelin päässä, mutta ensi vuonna on pakko parantaa roimasti, kun ihmeen kaupalla sai paikkansa pitää. Onnistunut ilmeisesti olemaan tarpeeksi mukava Alonsolle, että Alonso halusi hänet pitää. Haastajat: Sutil ja Button.

Huonoin talli:

Honda. Aivan surkea kausi budjettiin nähden. Rahaa pistetään haisemaan, mutta mitään ei tapahdu. Ainut merkittävä aikaansaannos oli ruma väkerrys auton nokkaan. Ensi vuodeksi on nousua lupailtu ja syytä olisi sellainen tehdäkin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Piquet jr...

...Onnistunut ilmeisesti olemaan tarpeeksi mukava Alonsolle, että Alonso halusi hänet pitää.
Tai sitten samassa hengessä kun Michael Schumacher vuodesta toiseen ylisti Barrichellon ajajanlahjoja ja vuolaasti kehui kakkosmiestään maailman parhaaksi sekä ihanteellisimmaksi tallikaveriksi, Alonso haluaa nyt pitää Piquet'stä kiinni ja yllyttää tallia tekemään samoin kun on huomannut ettei huippulupauksena pidetty brassi tule tarjoamaan koskaan ykkösmiehelle selkäsaunaa vaan pysyy tukevasti varjossa.

Alonsosta puheen ollen, espanjalainen teki todella hyvää jälkeä kauden loppupuoliskolla ja varmasti oli omalla panoksellaan merkittävästi parantamassa koko tallin tasoa vuoden loppua kohti. Nyt on taas koko talvi aikaa ottaa muiden etumatkaa kiinni, ja kun ottaa huomioon että Renault oli kuitenkin vielä pari kautta sitten aivan sarjan terävimmällä huipulla, saattaa ranskalaistiimi tehdä vakuuttavan nousun takaisin mestaruustaisteluun parin vaikean kauden jälkeen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt on taas koko talvi aikaa ottaa muiden etumatkaa kiinni, ja kun ottaa huomioon että Renault oli kuitenkin vielä pari kautta sitten aivan sarjan terävimmällä huipulla, saattaa ranskalaistiimi tehdä vakuuttavan nousun takaisin mestaruustaisteluun parin vaikean kauden jälkeen.
Se olisi sarjan kannalta hieno asia. Useimmiten on mennyt siihen, että on pari tallia jotka dominoi ja sitten tulee sellaisia, jotka joskus väläyttelee ja sitten on ne ihan tusinatallit.

Jos ensikaudella olisi kolmekin tallia jotka taistelee mestaruuksista, niin se olisi todella hyvä asia. Vielä jos BMW tuosta petraisi vähän lisää, niin siellä voisi olla neljäkin kovaa.

Noh, ehkä osaltaan haaveajattelua, mutta ainahan saa toivoa.
 

trap

Jäsen
Ensi kauden autoista ainakin Bemari ollut tänään testeissä. Etu- ja takasiipeä lukuunottamatta näyttää mielestäni ihan kauniilta. Harmi vaan, että nuo pilaavat hyvin paljon etenkin tuon BMW:n auton ulkonäköä, Williams näytti vähän paremmalta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kylläpä on naurettavan näköinen kottero tuo uusi F1-auto. Ei siinä, niiden lisäsiipien poisto oli ihan hyvä ratkaisu mutta tuo uuden mallinen etusiipi on kyllä jotenkin aika pöljän näköinen. Muu auto on sulavasti muotoiltu mutta sitten tuo etusiipi näyttää siltä kuin joku pikkulapsi olisi sen itse pahvista leikannut ja teipannut kasaan.

Kuva uudesta Bemarista (MTV3)
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Kylläpä on naurettavan näköinen kottero tuo uusi F1-auto. Ei siinä, niiden lisäsiipien poisto oli ihan hyvä ratkaisu mutta tuo uuden mallinen etusiipi on kyllä jotenkin aika pöljän näköinen. Muu auto on sulavasti muotoiltu mutta sitten tuo etusiipi näyttää siltä kuin joku pikkulapsi olisi sen itse pahvista leikannut ja teipannut kasaan.

Kuva uudesta Bemarista (MTV3)

Tulee ihan 80-luku mieleen. Tuossahan slicksit alla... en kaiketi ole asioista ihan kartalla, mutta jotenkin vaan näyttää nuo renkaat oudoille. Milloin on viimeksi ajettu slickseillä kisaa tai ylipäätään f1:ssä
 

Outsider

Jäsen
Tulee ihan 80-luku mieleen. Tuossahan slicksit alla... en kaiketi ole asioista ihan kartalla, mutta jotenkin vaan näyttää nuo renkaat oudoille. Milloin on viimeksi ajettu slickseillä kisaa tai ylipäätään f1:ssä

Jos en ihan väärin muista, niin 98-kaudelle taisi tulla kuviorenkaat. Toivottavasti siipimuutokset ja slicksit parantavat nyt ohitusmahdollisuuksia. Ainekset erittäin mielenkiintoiseen kauteen ovat olemassa, jos Renault ja BMW pystyvät haastamaan tosissaan Ferrarin ja McLarenin. Olisi suotavaa löytää viimein jotain pysyvää pohjaa noille säännöille, niin pienemmilläkin talleilla olisi joskus mahdollista kehittyä pärjäämään.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ulkonäkö ei tosiaan ole niin hieno autoissa kuin viime kausina, mutta jos ohitukset helpottuvat edes jonkin verran niin sitten ei haittaa. Lisäsiivekkeiden poisto ei haittaa, mutta rumiahan nuo uudet siivet on. Ei nyt ihan hirveitä, mutta rumia verrattuna viime kausina nähtyihin.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kylläpä on naurettavan näköinen kottero tuo uusi F1-auto. Ei siinä, niiden lisäsiipien poisto oli ihan hyvä ratkaisu mutta tuo uuden mallinen etusiipi on kyllä jotenkin aika pöljän näköinen. Muu auto on sulavasti muotoiltu mutta sitten tuo etusiipi näyttää siltä kuin joku pikkulapsi olisi sen itse pahvista leikannut ja teipannut kasaan.

Kuva uudesta Bemarista (MTV3)

Etusiipi tuossa tosiaan eniten pistää silmään ja nimenomaan sen leveys. Tuo etusiipihän on ihan järjettömän leveä, sehän ulottuu jopa hiukan etupyörien ulkopuolelle. Etusiipiä tulee jatkossa menemään huomattavasti useammin hajalle, sillä siipi on huomattavasti leveämpi ja eturenkaat eivät suojaa osumilta enää samalla tavalla. Täältä löytyy lisää kuvia ja näkee heposti erot tämän kauden autoihin nähden.

Renkaista sen verran, että slickseihin siirtymisen pitäisi olla suomalaisten etu, sillä juuri Kimillä ja Heikillä on ollut jatkuvasti ongelmia renkaiden kanssa, mikä sitten näkyy väistämättä myös vauhdissa. Kimi ei ole saannut renkaitaan toimimaan heti ensimmäisillä kierroksilla ja puolestaan Heikillä renkaat ovat "kuorituneet" hyvin nopeasti. Jatkossa slickseillä ajettaessa rengashuolia ei pitäisi ilmetä samalla tavalla ainakaan Bridgestonen mukaan.
 

trap

Jäsen
Esimerkiksi toi Williams jossa on ainakin uusien sääntöjen mukainen takasiipi ja slicksit näyttää paljon fiksummalta mitä Bemari. Ylimääräisistä härpäkkeistä puhtaat autot ovat mielestäni todella kauniita, mutta tuo ruma etusiipi pilaa paljon --- eikä toi ohut takasiipikään erityisen hieno ole.

Edit: On toi Bemarikin kyllä pirun hieno tästä kuvakulmasta: http://www.f1today.nl/fotos/bgo910wj15.jpg
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Esimerkiksi toi Williams jossa on ainakin uusien sääntöjen mukainen takasiipi ja slicksit näyttää paljon fiksummalta mitä Bemari. Ylimääräisistä härpäkkeistä puhtaat autot ovat mielestäni todella kauniita, mutta tuo ruma etusiipi pilaa paljon --- eikä toi ohut takasiipikään erityisen hieno ole.

Niin! Itse auto kyllä näyttää todella hienolta kun ei ole niitä ylimääräisiä lintulautoja joka nurkasta roikkumassa, mutta tuo etusiipi on kyllä ihan hirveän kokoinen lumikola. Näyttää ihan aura-autolta!
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täältä löytyy lisää kuvia ja näkee heposti erot tämän kauden autoihin nähden.

Kuva 57!? Onko takarengas oikeasti halkaisijaltaan pienempi kuin eturengas, vai vääristääkö silmäni?
Williams näyttää joten kuten siedettävältä, mutta BMW on on ihan hirveän näköinen. Tuo etusiiven muoto ei kertakaikkiaan voi olla tuollainen kun kausi alkaa. Kuvissa näkyvä Hondan etusiipikin on varmaan vedetty saman merkin F1-autosta parin vuosikymmenen takaa ja siiven päätyihin leikattu maitopurkista levikkeet! Tämäkö on kehitystä? No toki on myönnettävä, että jos nämä uudistukset tekevät ohittamisen taas mahdolliseksi niin se on aivan sama miltä autot näyttävät. Mutta ei kai Ferrarilla ainakaan piirretä tuollaisia hirvityksiä?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Mr. Ecclestone vauhdissa jälleen ideoillaan:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/11/751316

Toivottavasti ei nyt tulisi käyttöön. Terävimmän kärjen taistelulle antaisi varmasti lisää virtaa, mutta sitten heti nelossijasta eteenpäin ajaminen olisi turhaa. Kuvitellaan tilanne, jossa kärkikuljettaja ajaa syystä tai toisesta huonon aika-ajon ja putoaa joukun hännille. Samantien voisi olla ajamatta koko kisaa, jos ei ajatella tallipisteitä.

Toivon todella, ettei tuota ideaa oteta käyttöön.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ecclestone on jälleen vauhdissa ja nyt ollaankin siirtymässä ensi kaudeksi kokonaan uuteen "mitalijärjestelmään", jossa pisteitä ei enää laskettaisi, vaan ainoastaan voitoilla olisi merkitystä

Nykyinen pistejärjestelmä on huono, eikä anna riittävästi painoarvoa voitoille. Mutta pelkkien voittojen laskeminen tuntuu liiaan radikaalilta muutokselta, mestarilta pitää löytyä pitkän kauden aikana myös tasaisuutta.

Paras vaihtoehto olisi, että siirryttäisiin takaisin vanhaan kunnon pistelaskuun, jossa kuudelle parasta saisi pisteitä seuraavasti: 10-6-4-3-2-1. Voitoilla olisi nykyistä suurempi merkitys, mutta mestaruuden voittamiseksi pitäisi pystyä keräämään myös pisteitä tasaisesti läpi kauden.

Noh saapa nähdä, miten tuon Ecclestonen ehdotuksen kanssa lopulta käy. Tallien pitäisi tuo kuitenkin vielä hyväksyä ja ainakaan pienempien tallien mielessä ei ole pelkkien voittojen laskeminen. Aikanaanhan kahdeksalle parhaalle alettiin jakamaan pisteitä juuri sen takia, että pienetkin tallit pääsivät pisteiden makuun.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Paras järjestelmä mielestäni olisi, jos pisteet jaettaisiin näin. 1. 10p, toinen 7p, kolmas 5p, neljäs 4p, viides 3p, kuudes 2p, seitsemäs 1p.

10-7-5-4-3-2-1.

Voiton merkitys korostuisi hiukan isommaksi mitä se on nyt, mutta tasaisellakin ajolla voisi taistella mestaruudesta. Tämä järjestelmä palauttaisi hiukan ainakin voitolle kuuluvaa arvoa.
 

scholl

Jäsen
Häkkinen hehkuttanut sivutolkulla Hamiltonia 12.11 ilmestyneessä Sport Bild lehdessä. Luin jutun ja ihmettelin kyllä. Sanoo mm., että kukaan kuljettaja ei ole lähelläkään sitä. Alonso on myös hyvä, mutta ei samalla tasolla. Vertasi Hamiltonia Tiger Woodsiin ja sanoi, että tulee olemaan pitkän ajan täysin ylivoimainen. Lisäksi jutussa kerrottiin paljon Hamiltonin hinttarimaisesta elämästä. Lehdessä sanottiin myös, että tämän kuun lopulla Hamilton tulee kuulemma Kovalaisen ja Aki Hintsan kanssa Suomeen uimaan, hiihtämään murtomaata ja harjoittelemaan aerobicia Tuuli Matinsalon johdolla.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Allekirjoittanut taitaa lopettaa lajin seuraamisen, jos mennään tuohon typerään mitalisysteemiin. Tämän lajin suola piilee pistetaisteluissa. Ei vain parhaiden, mutta myös heikompien tallien osalta. Mutta pilaa toki Ecclestone tämä hieno laji.. ei voi kuin ihmetellä. Olisi jo varmaan aika saada tuo hourahtanu vanha äijä pois tuolta valtaistuimelta. Lupaan olla katsomatta kisan kisaa, jos tuo Bernie The Greatin ehdotus menee läpi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo mitalisysteemi on kyllä yksi typerimmistä ideoista mitä olen koskaan kuullut F1:n yhteydessä. Aika pelleilyksi menee jos pelkästään voitot alkaa ratkaista mestaruuden. Siinä olen kyllä vähän samoilla linjoilla että tässä nykyisessä pistelaskujärjestelmässä voitosta ei palkita tarpeeksi mutta tämähän olisi korjattavissa nostamalla voitosta saatu pistemäärä esim. 12 pisteeseen tms.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuvitellaan tilanne, jossa kärkikuljettaja ajaa syystä tai toisesta huonon aika-ajon ja putoaa joukun hännille. Samantien voisi olla ajamatta koko kisaa, jos ei ajatella tallipisteitä.

Varsinkin kun muistaakseni tarkoituksena oli koko ajan tiukentaa tuota moottorisääntöä että samalla moottorilla olisi ajettava useampi kilpailu. Jos tiput vaikka heti lähdössä hännille niin sehän on jo melkein sama ajaa auto talliin ja lähteä kotiin ja säästellä moottoria seuraavaan kisaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös