Feminismin uhrit

  • 134 918
  • 1 202
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti msg

Sinusta se ei ole syrjintää.

OK, kirjoitin vähän hätiköidysti. Myöhemmin kirjoitin saman asian selvemmin.

Viestin lähetti msg


Kerro nyt miten lisäsit miesten osuutta kasvatustieteellisessä tiedekunnassa? Mikä sinut saisi hakemaan lukemaan kasvatustieteitä? Jos sinua ei kiinnosta, niin tunnetko ketään miestä, joka haluais kivan pikku viran koulussa tai päiväkodissa?

Ei miesten määrää kasvatustieteellisissä tulekaan pyrkiä keinotekoisesti lisäämään millään kiintiöillä eikä suosimisilla pääsykokeissa.

Tietysti poikia kannattaisi yksilötasolla rohkaista esimerkiksi jo yläasteella tai viimeistään lukiossa hakeutumaan kasvatustieteelliseen, mutta kiintiöillä ja suosimisella ei hommaa saisi toteuttaa, koska se syrjii mahdollisesti pätevämpiä naisia.

Miesmallien puuttuminen kouluissa on toisaalta ongelma, ja se on omiaan aiheuttamaan lumipalloilmiön. Pojilta puuttuu miespuolisen opettajan malli, joka saa heidät ajattelemaan opettajaa naisvaltaisena ja kenties naismaisena ammattina, joka vähentää heidän kiinnostustaan kyseistä ammattia kohtaan.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti msg
Kerron sinulle salaisuuden:
Minä en ole Norjan tasa-arvovaltuutettu.

Tiedän tämän. Pyysin sinulta vain mielipidettäsi siitä, että miksi Norjan tasa-arvovaltuutettu ei näe samaa asiaa sukupuoleen perustutuvana syrjintänä kuin sinä? Kai sinulla joku mielikuva asiasta täytyy olla?


Viestin lähetti msg

Ei puhuta nyt eri tehtävien erilaisesta palkkauksesta vaan siitä miksi kuntatyönantaja syrjii naisia palkatessaan näihin virkoihin ja toimiin työntekijöitä?

Meneekö asia siten, että näissä korkeammin palkatuissa viroissa on selvä miesenemmistö? Suhteessa mies voi tienata julkisella sektorilla enemmän kuin nainen, mutta se ei vielä tarkoita samaa, että näissä hyvinpalkatuissa viroissa olisi miesenemmistö. Jos sinulla on yhtään matikkapäätä, niin ymmärrät kyllä mitä tarkoitan.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti The Original Jags
Tietysti poikia kannattaisi yksilötasolla rohkaista esimerkiksi jo yläasteella tai viimeistään lukiossa hakeutumaan kasvatustieteelliseen, mutta kiintiöillä ja suosimisella ei hommaa saisi toteuttaa, koska se syrjii mahdollisesti pätevämpiä naisia.
Ennenkuin lähden partaa ajamaan ja suihkuun niin lyhyt kommentti. Juuri tästä olen TOJ:n kanssa samaa mieltä. Kiintiöt ja suosiminen keinoina sucks.

Tämän voisi kirjoittaa nimimerkillä jos äitini puhuisi ruotsia, olisin valmistunut muutaman vuoden aikaisemmin. Kielikiintiöt, I love it. Sama koe ja kun vastataan molemmat omilla äidinkielillämme, huonompi pääsee sisään. Jep ja jihuu.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mieleni tekisi pitää näppini erossa tästä ketjusta, josko kuitenkin pienen pieni huomio tässä TOJ:n viestissä mainittuun uutiseen.

Viestin lähetti The Original Jags
Ei kai tässä voi muuta sanoa, että jälleen kerran näemme käytännön tasolla, mitä tarkoittaa nykyaikainen pohjoismainen feminismi. Se on juuri tätä.

Lähtökohtani on se etten missään nimessä voi pitää moisia kannustimia oikeutettuna (enkä niin muodoin hyvinäkään), tasa-arvon ajamiseen on löydettävä muita keinoja kuin räikeä toisen sukupuolen suosiminen - tässä tapauksessa suosiminen on jo varsin räikeää omasta mielestäni.

Ymmärrän sen, että tietyissä tapauksissa kannustetaan toista sukupuolta hakeutumaan alalle millä sukupuolen edustus on vähäistä mutta kannustimien ei tule olla esimerkin kaltaisia, ennemminkin sitten vaikkapa sukupuoleen kohdistettu pieni helpotus pääsypisteissä tms. (joskin tällaiseenkin suhtaudun hivenen nuivasti). Kaikesta huolimatta on kuitenkin otettava huomioon se, että osa ammateista on sellaisia jotka kiinnostavat vain toista sukupuolta pääsääntöisesti joten siihen ei mielestäni voida mennä, että alalle kuin alalle määritettäisi tietyt sukupuolikiintiöt.

Sekään ei ole tasa-arvoa, että lainsäädännöllisin keinoin ryhdytään avoimesti suosimaan jompaa kumpaa sukupuolta, lainsäädännöllinen tavoite on mielestäni oltava se, että sukupuolet ovat kaikella tapaa tasa-arvoisessa asemassa keskenään.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti bozik
mutta välikommenttina heitän, että mun käsittääkseni opettajankoulutukseen on ns. mieskiintiöt. Varmaksi en väitä, mutta näin luulen ja olen ymmärtänyt. Sitten vastauksiin.

Mieskiintiöitä opettajakoulutukseen ei ole olemassa.


Viestin lähetti bozik

Mun mielestä ei pitäisi, minä perustan koko ajatteluni ihan aitoon tasa-arvoon eli tasoista lähdetään ja katsotaan kuka minnekin pääsee. Ei siis pitäisi on vastaukseni. Ja silti voisin ajatuksen hyväksyäkin, jos sosiaaliala saataisiin sukupuolten välillä tasa-arvoisemmaksi, mä luulen että se voisi edesauttaa tuon sektorin tarkoitusta eli kansasta huolehtimista/heikompien tukemista jne.

OK tämä selvä ja olen myös aika lailla samaa mieltä.



Viestin lähetti bozik


En tunne tai tiedä Norjan tasa-arvovaltuutettua tai sen toimintaa joten paha vastata suoraan. Suomen vastaavan instassin tiedän ja osin jopa tunnen ja sen osalta vastaukseni olisi, että ymmärtäisivät hyvinkin miesten suosimisen tiettyihin ammatteihin (opettajat, sosiaaliala).

Tietääkseni mitään suosimista ei näihin ammetteihin ole olemassa ainakaan miehiä koskien lukuunottamatta pääsykokeissa saatuja paria lisäpistettä, joka koskee samalla tavalla naisia, jos he hakeutuvat miesvaltaisille aloille.



Viestin lähetti bozik


Tässä voi olla näkemysero kun en Norjan tapausta tunne, siellä tasa-arvotätinä voi olla henkilö, joka edelleen skandinaavisessa valtiossa näkee tasa-arvon edistämisen parhaiten tapahtuvan VAIN naisia suosimalla.

Näin minäkin epäilen asian olevan. Valitettavasti feministi saa näköjään Norjassa rikkoa lakia, jos se vaan parantaa naisten etuja.


Viestin lähetti bozik


Näinhän ei enää ole ja esim. Suomessa on mielestäni hyvin tajuttu, että tietyillä miestä suosivilla toimilla (mieskiintiöt) päästään loppujen lopuksi siihen paljon pyrittyyn tasa-arvoon.

Kyllä minä näen myös Suomen tasa-arvovaltuutetun toiminnassa hyvin paljon puutteita. Tämä viranomainen ei ole koko historiansa aikana puuttunut yhteenkään miehiä koskevaan epäkohtaan. Tästä johtuen tulkitsen viranomaisen olemassaolon tarkoituksen olevan huolehtia vain naisen tasa-arvosta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Ei miesten määrää kasvatustieteellisissä tulekaan pyrkiä keinotekoisesti lisäämään millään kiintiöillä eikä suosimisilla pääsykokeissa.

Tarjoat siis lääkkeeksi "yksilötasolla rohkaisua"?
Olenko oikeassa, jos epäilen että et haluaisi suuremmalla ansiotasolla houkutella miehiä? Se kun lisäisi julkisen sektorin menoja.
Sinullakaan ei ole mitään keinoa saada miehiä lisää kasvatustieteelliseen, mutta kuitenkin naisvaltaisuus on syrjinnän tulos?

Norjan tasa-arvovaltuutetun ajatuksia tuntematta voisi ajatella hänestä olevan hyvä asia, jos miesvaltaisille aloille hakeutuu naisia. Voisin luulla, että hän mielellään edistäisi myös miesten hakeutumista naisvaltaisille aloille? Miten luulet itse, haluaiskohan hän lisää miehiä päiväkoteihin?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Meneekö asia siten, että näissä korkeammin palkatuissa viroissa on selvä miesenemmistö?

Kyllä se menee näin.

Kuntatyönantajien sivuilta löytyvä henkilöstöjakauma on hauska tilasto.
Jos ensin lajittelee ammattinimikkeet sen mukaan kumpi sukupuoli on enemmistönä ja sitten laskee kaksi keskiarvoa, toisen miesenemmistöisille ja toisen naisenemmistöisille, niin ero on tuo mainuttu noin 400 euroa.

Mikä tähän on mielestäsi syynä?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti vlad
Kaikesta huolimatta on kuitenkin otettava huomioon se, että osa ammateista on sellaisia jotka kiinnostavat vain toista sukupuolta pääsääntöisesti joten siihen ei mielestäni voida mennä, että alalle kuin alalle määritettäisi tietyt sukupuolikiintiöt.

Emmekö me olekaan yksilöitä vaan sukupuolemme vankeja?
Eikö juuri tälläisistä sukupuolisidonnaisesta ajattelumallista pitäisi päästä eroon?
Kiinnostus ei kuitenkaan liene geneettinen ominaisuus, jonka
kromosomit määräävät?

Olisiko erilaisella kasvuympäristöllä jopa minusta, sinusta tai TOJ:stä oli voinut tulla vaikka lähihoitaja tai lastentarhanopettaja?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti The Original Jags
Mieskiintiöitä opettajakoulutukseen ei ole olemassa.
Sorry lievähkö off topic, mutta mistä mä olen saanut päähäni, että miehillä olisi helpompi päästä opettajankoulutukseen ? Googletin ja yritin kaikin keinoin löytää tietoa miten opettajankoulutukseen saa pisteitä, mutta tulos oli kehno. Haastan jokaisen itseään Jatkoajassa sivistävän opettajan/opettajaksi opiskelevan kertomaan nyt ja heti, miten pääsykokeissa saa pisteitä !

Kiintiöistä vielä, melkein oman ketju aihe olisi, mutta maailma on täynnä kiintiöitä. Mä en päässyt lentäjäksi vaikka miten olisin halunnut. Kaikki muut kriteerit (kunto, näkö, älykkyys (?), osaaminen) täytettyäni huomasin olevani liian pitkä. Kaveri taas ei päässyt sotapoliisiksi kun oli liian lyhyt. Toinen kaveri, huippu-urheilija taas ei meinaa päästä palomieheksi vaikka on vahva kuin härkä, mutta liian pitkä tiettyihin testeihin. Yliopistoon oli minun vaikeampi päästä koska olen suomenkielinen ja sitä rataa...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Kyllä minä näen myös Suomen tasa-arvovaltuutetun toiminnassa hyvin paljon puutteita. Tämä viranomainen ei ole koko historiansa aikana puuttunut yhteenkään miehiä koskevaan epäkohtaan. Tästä johtuen tulkitsen viranomaisen olemassaolon tarkoituksen olevan huolehtia vain naisen tasa-arvosta.

Ei pidä tämäkään paikkaansa.
Oletko lukenut tasa-arvovaltutetun lausuntoja koskaan?

Esimerkiksi vaikkapa pikaisella haulla päätös Dnro 4/59/01
Tässä mainituss tapauksessa todettiin tasa-arvon vastaiseksi miehille asetetut korkeammat ikärajat ravintolaan.
Tämä ei tietysti raitista adventistinuorta hyödytä?

Toinen tapaus samalta vuodelta Dnro 2/53/01
Kyseessä tapaus, jossa Yleisradiossa on eri eläkeikä miehillä ja naisilla.

Miksi sinä aina valehtelet?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Bozik ja muut.
Ei miehet pääse helpommalla opettajankoulutukseen.
Luokanopettajilla (muistaakseni...) sisäänpääsy koostuu yo-todistuksesta, lukion päästötodistuksen keskiarvosta ja pääsykokeista. Pääsykokeissa joutuu urheilemaan, laulamaan sekä osallistumaan haastatteluun. Näiden seikkojen pohjalta valitaa sopivimmat kasviksia lukemaan. Aineenopettajilla on pääsykoe omaa ainettansa lukemaan. Osa otetaan pelkän pääsykokeen pohjalta, osa pääsykoe + yo-todistus. ATK:ta pääsee lukemaan esmes 15 opintoviikon suorittamisen jälkeen (lukiossa tai avoimessa yliopistossa). Toisena opiskeluvuonna hakemaan aineenopettajan koulutusohjelmaan. Haastattelu ratkaisee oletko niiden "harvojen ja valittujen" joukossa, joista ehkä tulee opettaja. Yksi vuosi opetusharjoittelua ja avot olet aineenopettaja tai sitten et.

Yliopistossa ei muuten katsota oletko mies vai nainen. Jos olet miespuolinen luokanopettaja, saat takuuvarmasti työpaikan. Niin huutava puola on urospuolisista kansankynttilöistä...

Ajantasalla olevaa tietoa saa kevään yliopistohakujen yhteydessä. Siellä ne kirjasissa on ne sisäänpääsyehdot. Riippuu siis yliopistosta ja tiedekunnasta...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti msg
Emmekö me olekaan yksilöitä vaan sukupuolemme vankeja?
Eikö juuri tälläisistä sukupuolisidonnaisesta ajattelumallista pitäisi päästä eroon?
Kiinnostus ei kuitenkaan liene geneettinen ominaisuus, jonka
kromosomit määräävät?

Olisiko erilaisella kasvuympäristöllä jopa minusta, sinusta tai TOJ:stä oli voinut tulla vaikka lähihoitaja tai lastentarhanopettaja?

Sekä että, olemme yksilöitä mutta olemme edelleen, ikävä kyllä, sukupuoltemme vankeja ainakin joissain määrin.

Olet oikeassa, tästä sukupuolisidonnaisesta ajattelusta on hyvä päästä eroon, keinoista emme välttämättä ole samaa mieltä. Mielestäni se on kaikesta huolimatta pitkä ja aikaavievä prosessi, jossa ehkäpä onkin hyvä edetä suht' maltillisesti.

Kasvuympäristöllä on todellakin suuri vaikutus siihen millaiseksi ajattelumaailmamme muodostuu ja millaisiin asioihin tunnemme viehtymystä. Toki muillakin seikoilla on vaikutusta mutta niiden vaikutus on huomattavasti vähäisempää, ja kovin harvassa taitavat lopultakaan olla ne kerrat jolloin nuori valitsee alan mikä kaikella tapaa poikkeaa siitä millaisen kannatuksen hän on saanut kasvuympäristössään. Vanhemmalla iällä opiskeltaessa hakeutuminen poikkeavillekin aloille on kenties huomattavasti yleisempää mutta tuolloin hakeutumiseen vaikuttavat monet muutkin asiat kuin vanhemmilta saadut opit, hakijan oman persoonallisuuden kehittymisellä on tuolloin valintoihin suuri vaikutus, esim. omasta puolestani voisin mainita etten pitäisi minään mahdottomuutena sitä, että jos lähtisin uudelleen opiskelemaan, että hakeutuisin alalle mikä ei miesvaltainen olisikaan.

vlad.
 

pänkäle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Viestin lähetti Holocaust
Luokanopettajilla (muistaakseni...) sisäänpääsy koostuu yo-todistuksesta, lukion päästötodistuksen keskiarvosta ja pääsykokeista. Pääsykokeissa joutuu urheilemaan, laulamaan sekä osallistumaan haastatteluun. Näiden seikkojen pohjalta valitaa sopivimmat kasviksia lukemaan.

Ei mene tuo luokanopettajien hakuprosessi noin... Pääsykokeeseen pääsemiseksi tarvitaan tiettymäärä ns. alkupisteitä, joita saa lukion päästötodistuksesta, musiikkisuorituksista, laajan matematiikan lukemisesta, työkokemuksesta ja armeijasta. Jos sitten pääset pääsykokeisiin (rajat vaihtelevat laitoksen ja vuoden mukaan), niin alkupisteet nollaantuvat ja valinta sisälle laitokseen tapahtuu pelkän pääsykokeen perusteella. Itse pääsykoe meidän laitoksella koostui kolmesta osiosta joita olivat kirjatentti, ryhmäkeskustelu+haastattelu ja taide- tai taitoaineen näyttökoe, mutta pääsykokeet ovat erilaiset jokaisella laitoksella.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
IS Sähkeet kertoo...

Feministipuolueen perustaminen saa kannatusta

Feministipuolueen perustamista kannattaa 29 prosenttia suomalaisista. Iltalehden Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan vastaajista 65 prosenttia ilmoittaa vastustavansa hanketta.

Eri puolueiden äänestäjiksi ilmoittautuvat suhtautuvat eri tavoin naisten oikeuksien ja sukupuolten tasa-arvon lisäämiseen keskittyvän puolueen perustamiseen. Suurimman hyväksynnän feministipuolueen perustaminen sai vihreiden äänestäjäkunnassa, 42 prosenttia. Vasemmistoliiton äänestäjistä 40 prosenttia toivoo feministipuolueen syntyvän. Kokoomuksen äänestäjistä vain noin viidennes pitää uuden puolueen perustamista kannatettavana.

Vastaajilla tuntuu olevan varma mielipide joko perustamisen puolesta tai vastaan. Vain harva ei osaa sanoa kantaansa.

Ruotsissa feministipuolueen mahdollinen perustaminen on synnyttänyt kovan kohun. Mielipidetiedustelussa selvisi, että puoluetta olisi valmis kannattamaan jopa 27 prosenttia äänestäjistä.

Taloustutkimus haastatteli kyselyä varten puhelimitse 1 009:ää suomalaista. Tilastollinen virhemarginaali on 2,5 prosenttiyksikköä. (STT)


Lähde: Iltasanomat
 

scholl

Jäsen
Mika Häkkinen on feminismin uhri. Ensin hän joutui lopettamaan formulauransa, sitten vaadittiin että pitää leikkiä, että lastentarhameininki on kivaa ja olla kotona leikkimässä ja puhumassa pehmoisia koko päivän. Lopulta mies ei kestänyt ja osoitti epäilyistäni huolimatta olevansa mies ja sanoi muijalle, että nyt lähden tempoo brenkkua. Vuoden brenkkumeininki alle ja sitten kondis kehiin ja uudestaan kilpakuskiksi. Puheet perheestä ja vässyköimisestä voi unohtaa. Feministit epäonnistuivat, Mika palasi munattomien miesten loputtomalta hautuumaalta takaisin elävien miesten pariin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Muistanko väärin vai oliko Teemu Selänne joskus ennen ammattilaisuraansa päiväkodissa töissä?
Jos oli, niin olikohan hänellä alalle sopiva koulutus vai oliko saanut paikan sukupuolensa takia?
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti msg
Muistanko väärin vai oliko Teemu Selänne joskus ennen ammattilaisuraansa päiväkodissa töissä?
Jos oli, niin olikohan hänellä alalle sopiva koulutus vai oliko saanut paikan sukupuolensa takia?

Niin oli joo ilmeisesti osa-aikaisesti.
Sehän oli niin, että Selänne joi maitoa ja mainosti pehmeitä arvoja eli maitoa ja lapsia. En usko, että mitään koulutusta tarvitaan siihen, että osaa leikkiä leluilla ja sanoa lapsille, että mä oon jokerien lätkäpelaaja.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Kyllä minä näen myös Suomen tasa-arvovaltuutetun toiminnassa hyvin paljon puutteita. Tämä viranomainen ei ole koko historiansa aikana puuttunut yhteenkään miehiä koskevaan epäkohtaan. Tästä johtuen tulkitsen viranomaisen olemassaolon tarkoituksen olevan huolehtia vain naisen tasa-arvosta.

Olisi hyvä, jos myöntäisit tämän olevan pelkkää valheellista propandaansi vailla mitään faktapohjaa.
Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö tämä täyttäisi jo määritelmän "väärän todistuksen antaminen lähimmäisestä"?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
TOJ:lle

Kirjoitin:

Viestin lähetti msg
Kuntatyönantajien sivuilta löytyvä henkilöstöjakauma on hauska tilasto.
Jos ensin lajittelee ammattinimikkeet sen mukaan kumpi sukupuoli on enemmistönä ja sitten laskee kaksi keskiarvoa, toisen miesenemmistöisille ja toisen naisenemmistöisille, niin ero on tuo mainittu noin 400 euroa.

Mikä tähän on mielestäsi syynä?

Kaipaisin mielipidettäsi myös tähän.
Syrjitäänkö miehiä alemman ansiotason töissä ja naisia korkeamman ansiotason töissä?

Ajattelin, että laitan tähän uudelleen, jos jäi aiemmin lukematta.

Mitä olet mieltä siitä, että Teemu Selänne kelpasi osa-aikatyöhön päiväkotiin ilman alan koulutusta? Eikö mieheltä pitäisi vaatia alan tutkinto?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti scholl
En usko, että mitään koulutusta tarvitaan siihen, että osaa leikkiä leluilla ja sanoa lapsille, että mä oon jokerien lätkäpelaaja.
Ei varmaankaan. Kaikkiin pehmoammatteihin (lastentarhan opettaja, opettaja yms) riittää ihan maalaisjärki.

On se niin saatanan helppoa hommaa. Ilmankos vitunkantotelineet noihin hommiin hakeutuukin....
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Äläkää nyt tapelko perkele.

Kyllä tässäkin maassa pärjää hienosti, oli sitten nais tai mies. Kyse on vaan siitä kuka jaksaa yrittää. Kuka ei anna periksi.

Kitisijöitä löytyy molemmista sukupuolista, mutta kun unohdetaan hetkeksi se minkälainen tavara kullakin housuista löytyy, niin huomataan että näitä kaikenmaailman taisteluita huoltajuuksista/yms. ei hävitä eikä voiteta sukupuoleen perustuen. Ainakaan 99.9%ssa tapauksista.

Niin, esim. ala-asteen opettajaksi pääsee opiskelemaan tasavahvasti miehet ja naiset, mutta kyllä se työnsaanti on miehillä NIIN paljon helpompaa.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti SergeiK
Ei varmaankaan. Kaikkiin pehmoammatteihin (lastentarhan opettaja, opettaja yms) riittää ihan maalaisjärki.

Sanotaanko näin, että epäilen lastertarhan opettajien koulutusohjelmaan sisältyvän paitsi sitä perus "kuinka nopeasti puet lasten vaatteet" harjoittelua, joka kestänee parisen vuotta niin sen lisäksi varmaankin myöskin ihan sellaista perusvirikeohjelmaa. Opetellaan täyttämään vaikkapa ristisanatehtäviä, jottei taannuta täysin henkisesti 2-4 vuotiaiden tasolle. Kansanterveydellehän se olisi näet aikamoinen ongelma.

Opettajakoulutus on sen sijaan varmaan ihan pätevää. Alaluokkien oppilaillehan toki pitää opettaa vaan, miten ollaan kiltisti, mutta kyllä esim. lukiossa jo pitää aine hallita, joten opintoja pitää olla takana, ellei ole luonnonlahjakkuus.

Lieneekö muuten nykynuorison tapa pitää pipoa kesät ja talvet sisällä ja ulkona johtua siitä, että heidän vanhemmat ovat uhkailleet heitä niin pahasti, kun lukivat selänteen kirjaa, missä mies kertoi menneensä jokeritreeneihin kovassa pakkasessa mopolla ja kerran meinasi aivot jäätyä.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti SergeiK
Ei varmaankaan. Kaikkiin pehmoammatteihin (lastentarhan opettaja, opettaja yms) riittää ihan maalaisjärki.

On se niin saatanan helppoa hommaa. Ilmankos vitunkantotelineet noihin hommiin hakeutuukin....

Varmaankin esimerkiksi lastentarhan opettajan ammatti vaatii jotakin koulutusta.

Mutta pitäisikö lastentarhan open tai kirjastonhoitajan ansaita yhtä paljon kuin insinöörin (jotka Suomessa ovat törkeän alipalkattuja)? No ei tietenkään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei välttämättä yhtä paljon, mutta huomattavasti paljon enemmän kuin nyt. Ainakin lastentarhanopettajien, koska noin pintapuolisesti tiedän, kuinka rankkaa hommaa se voi olla.

Naurettavaksi koko tämän keskustelun tekee se, että jätkät ottaa joitain ammatteja esimerkeiksi tietämättä yhtään mitään, mitä niiden toimenkuvaan oikeasti sisältyy. Ei se lastenhoitaja juttele työkaverinsa kanssa koko päivää kahvikupin äärellä, vaan ne teidän ipananne saattavat viiden muun hoidettavan kanssa olla oikeasti aikamoinen riesa. Veikkaanpa, että esimerkiksi nimimerkki scholl tulee hiukan toisiin aatoksiin, kun/jos itselleen lapsen hommaa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti The Original Jags
Mutta pitäisikö lastentarhan open tai kirjastonhoitajan ansaita yhtä paljon kuin insinöörin (jotka Suomessa ovat törkeän alipalkattuja)? No ei tietenkään.

Sitä voi sitten miettiä parin vuoden päästä, kun ihmemies Intiasta tekee samat koodit paremmin ja halvemmalla kuin se suomalainen insinööri, joka vastaa kymmentä ryssää. Voi miettiä myös siinä vaiheessa, kun se oma lapsi menetti huomattavan osan mahdollisuuksistaan elämämässään, kun epäpätevä opettaja ei huomannutkaan oppimishäiriötä ajoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös