Feminismin uhrit

  • 135 007
  • 1 202

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti scholl
Ja sillä ei ole mitään merkitystä onko kyseessä nainen vai mies tässä keskustelussa, sillä jokainen saa hakeutua alalle, mille tahtoo.

Meidän koodarikirjoittajamme vain oli sitä mieltä, että miehiä syrjitään kunnallisessa työnhaussa. Minusta väite ei kuullostanut kovin uskottavalta, joten kaivoin faktoja esiin.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Holocaust

Aineenopettajan alkupalkaa lähes 20 vuoden koulutusuran jälkeen on II kallesluokan kunnissa ruhtinaalliset 1940 € kuukaudessa (C50). Verojen ja muiden veroluontoisten maksujen jälkeen käteen jäävä osuus on huima..
.

Nimenomaan aineopettajien palkat ovat liian pieniä. Tämähän ajaa esimerkiksi päteviä kieltenopettajia yritysten palvelukseen, samoin käy muissakin aineissa. Suomalainen yhteiskunta voi menestyä ja kehittyä ainoastaan siten, että jokaisen erityislahjakkuudet huomataan ja häntä kannustetaan menemään mahdollisimman pitkälle. Siinä jos on koko ajan sellainen tunne, että osaa enemmän kuin opettaja, ei tilanne naurata lainkaan.

Säästöjä pitäisi tehdä mielummin vaikka terveydenhoidosta kuin koulutuksesta. Toki kouluja yhdistämällä ja parempi yksiköitä rakentamalla saadaan sitä tehokkuutta, että opettajillekin voitaisiin maksaa. Ja miksei korkeakoulujen tapaan myös jo esim. lukiotasolla kouluilla voisi olla sponsoreita. Eri aineiden luokille eri sponsorit ja kaikkea muuta hyödyllistä yhteistyötä yritysmaailman kanssa.


Viestin lähetti Holocaust

Kuinka määrittelet opettajan tulosvastuun?
Kuinka paljon vähennät opettajan palkasta, jos opettajan oppilas saa arvossanan 4? Entä paljonko tulee lisää tulosta arvosanasta 10?

Mahdoton tehtävä, koska toisissa kouluissa on vain jo sijainnistaankin johtuen parempi oppilasaines kuin toisissa. Tottakai motivaatio ja opettajien ammattitaito muuttaa tilannetta, mutta ei ihan noin suoraan voi laskea. Ehkä bonuksen voisi antaa siitä, jos opettaja saa oppilaan nostamaan selkeästi tasoaan. Tai jos oppilaat pärjäävät vaikka saksan kielen kirjoituksissa huomattavan paljon paremmin kuin muissa aineissa suhteessa. Siis ei verrata toisiin kouluihin, vaan koulun sisällä muihin aineisiin. Mutta edelleen sanon vielä sen, että opettajantyössä muut asiat ovat tärkeämpi kuin bonukset eli palkan pitäisi olla sillä tasolla, että se on kohtuullinen, vaikkei bonuksia olisikaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti sopuli
Sitä vastoin opettajista alkaa olemaan aika kova pula, sillä opettajan koulutuksen saaneet hakeutuvat kovaa vauhtia pois opetustehtävistä. Melkoinen ongelma hyvään osaamiseen nojaavan kilpailukykymme kannalta.

Opettajien uupumisen ohella toinen suuri (tulevaisuudessa entistäkin suurempi) ongelma on hyvin koulutetun ja osaavan "materiaalin" siirtyminen pois opetustoimesta yritysmaailman palvelukseen. Tämä koskettaa vieläpä pääsääntöisesti juuri sitä laadukkainta osaa opettajista. Niin, milläpä tähän ongelmaan puuttuisi? Palkkauksesta ja työn kehittämisestä lienee lähdettävä liikkeelle, kummassakin on parantamisen varaa kun opettajista on kyse.

vlad.
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ettekö te, perkele, ole vieläkään lopettaneet!?

Juuri tällaisista keskusteluista ne ääripäät vain saavat lisää vettä myllyyn...
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Viestin lähetti The Original Jags
Kerrohan minulle, että miten esimerkiksi oman työpaikkani kaltainen pikkufirma (alle 15 henkilöä) teettää koodinsa käytännössä ulkomailla Intiassa?

Oman kokemukseni mukaan työnjohdon ja työntekijöiden välillä täytyy olla koko sovelluskehitysprosessin ajan kommunikaatioyhteys muutenkin kuin sähköpostin välityksellä. Muuten homma menee perseelleen. Speksit muuttuu ja myös testauspuoli joutuu koko ajan olemaan yhteydessä sovelluskehittäjään.

Intialaisilla myös englannin kielen taito vaihtelee suuresti laidasta laitaan. Toki siitä maasta tulee paljon tosi päteviä kavereita, mutta myös vastakkaisia esimerkkitapauksia on tiedossa. Kielimuuri ja erilainen kulttuuri ovat arkipäivää. Siinä missä suomalainen insinööri tekee kaiken "tip top", ei intialainen kaveri välttämättä välitä pienestä muistivuodosta (joka voi kaataa koko softan, jos softaa pyöritetään ajossa tarpeeksi kauan).

Oman yritykseni osalta voin sanoa, että tuotekehityksen ulkoistaminen on tällä hetkellä mahdoton ajatus. Tänäänkin olen esimerkiksi joutunut keskustelemaan kehityspäällikön kanssa 5-10 otteeseen softaa koskevista pikkuseikoista.

Tämä nyt ei välttämättä kuulu ketjun aiheeseen mutta tuli TOJ:ta aika vankkaa skeidaa joten on pakko vastata.

Koodaminen on hyvä esimerkki niistä rutiinitehtävistä mitä tullaan tulevaisuudessa ulkoistamaan enemmän ja enemmän.
Specsit tehdään Suomessa ja koodi hakataan jossain halvemmissa maissa. Yhteydenpito hoidetaan meileinä, messangerillä ja puhelimitse (VoIPilla homma hoituu kivuttomasti ja halvalla). Ja jos on täysin välttämätöntä nähdä sen toisen osapuolen kasvot niin kyllä se kuvakin siirtyy netin kautta näppärästi.
Itse olen ollut mukana projekteissa jossa suunnittelu, koodaaminen ja tuki ovat olleet 4 eri maassa ja homma on hoitunut erittäin hyvin.

TOJ, oletkos koskaan tehnyt duunia intialaisten tai pakien kanssa?
Kuinka monta intialaista tunnet henkilökohtaisesti? Oletko edes koskaan jutellut intialaisen kanssa?

Mitenkään väheksymättä suomalaisia koodareita mutta intialaisten koodareiden hinta/laatusuhde pesee suomalaiset "tip top" koodarit 100-0, kankkuspäiviä ei ole, sovituista dead-linesta pidetään kiinni, kielitaitoa löytyy (tosin vahvalla aksentilla), koulutustaso on aivan eri luokkaa kuin suomalaisilla vastaavilla jne.
Uskosin että Suomessa ongelmana on juuri TOJ:n kaltaiset ennakkoluulot.

P.S. Jos specsejä pitää muuttaa vielä koodausvaiheessa niin onhan helvetin huonosti tehdyt specsit.

P.S2 Itse jos olisin sinun pomosi niin kyllä siinä vaiheessa jos koodarit olisivat minun kimpussa 5-10 kertaa päivässä heräisi epäilys että joko koodarit eivät osaa tehtäviään tai sitten ne specsit on todellakin tehty huonosti.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tähän opettaja/insinööri -keskusteluun pitänee hieman ottaa kantaa, koska luulen, että minulla on asiaan näkemystä keskimääräistä enemmän.

Olen aikoinani opiskellut DI:ksi ja ollut korkeakoululla mukana tekemässä erilaisia palvelututkimuksia. Lopputyön tein metalliteollisuuden parissa. Käytännössä lopputyön ajan tein samoja hommia kuin muut DI:t ko. yrityksessä.

Muuton jälkeen, olen siirtynyt yläasteen opettajan töihin. Yläasteella olen nyt työskennellyt sellaiset vajaat kolme lukuvuotta. Olen töiden ohessa ja kesäisin opiskellut niin paljon, kuin olen pystynyt ja pätevyyden yläasteen opettajaksi tulen saamaan muutaman kuukauden sisällä. (Tomerasti aloittamani gradu on nyt ollut jo useamman kuukauden jäissä, mutta siitä sitten enemmän gradu-ketjussa :)

Omiin kokemuksiin perustuen, ei insinöörin ja opettajan vertaaminen ei ole yksiselitteistä. Ihmistyypistä riippuen toisille insinöörihommat ovat varmasti "leppoisan mukavaa." Samoille ihmisille opettajuus veisi varsin nopeasti mielenrauhan. Sama voidaan myös sanoa toisin päin. Opettajuuteen suuntautuneet ihmiset eivät läheskään kaikki nauttisi insinööritöistä.

Työmäärältään väitän, että molemmissa joutuu tekemään yhtä paljon. Opettajan pitempi kesälomakausi kompensoi talvi-iltojen työtaakkaa. Opettajan työstä tuntien pitäminen on minusta n. puolet. Tuntien suunnittelu vie vapaa-ajasta huomattavan suuren osan. Vanhempainillat ym. koulunpito kuuluu myös osana opettajan arkeen. Tästä saatu korvaus on sisällytetty palkkaan. Ns. tuntiopettajat, jotka eivät joudu näihin osallistumaan saavat 2 palkkaluokkaa pienempää liksaa pidetyltä tunnilta.

Insinööritöissä lihmisen pitää jaksaa pitempää työpäivää itse työpaikalla ja kesäloma on lyhyempi. Ymmärtääkseni jokaisessa lainkuuliaisessa yrityksessä ylityötunnit korvataan vapaana tai rahana.

Opettajuuden vastuullisuus on mielenkiintoinen keskustelun aihe. Siinä mielessä opettajien pätevyys on erittäin tärkeä, että se vaikuttaa todella pajon siihen, tuleeko nuoristamme vastuullisia kansalaisia vai ei. Hyvät opettajat takaavat sen, että oppilaat oppivat opetussuunnitelman mukaisesti asioita ja jokaista pystytään käsittelemään yksilönä kouluyhteisössä. Tuskin kukaan haluaa, että heidän lastaan käsitellään puolihuolimattomasti ja koulutus jätettäisiin kodin omatoimisuuden varaan.

Keskusteluissa yleensä opettajan ammattia arvostetaan, mutta palkkauksessa se ei ole näkynyt. Opettajilla ja dippainsseillä on samantasoinen koulutus, sekä yhtä vaativa ja vastuullinen työ. Minusta olisi vähintäänkin kohtuullista, että yhteiskunnassamme näiden kahden ammattinimikkeen arvostus näkyisi myös samantasoisella palkkauksella. Tällä taataan riittävästi päteviä opettajia ja kunnon kilpailua työpaikoista.

Ettei juttu menisi aivan ketjun aiheesta ohitse. Mainittakoon, että minusta opettajan palkkakuopan suurin syy on puhtaasti työntekijöiden naisvaltaisuus. Naista ei työntekijänä arvosteta miehen tasolle. Tämä on todella ikävää ja toivottavaa olisikin, että jonakin päivänä tämä palkkaero miesten ja naisten välillä tasoittuisi.

masu
 
Viimeksi muokattu:

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti masu

Keskusteluissa yleensä opettajan ammattia arvostetaan, mutta palkkauksessa se ei ole näkynyt. Opettajilla ja dippainsseillä on samantasoinen koulutus, sekä yhtä vaativa ja vastuullinen työ. Minusta olisi vähintäänkin kohtuullista, että yhteiskunnassamme näiden kahden ammattinimikkeen arvostus näkyisi myös samantasoisella palkkauksella. Tällä taataan riittävästi päteviä opettajia ja kunnon kilpailua työpaikoista.

Ettei juttu menisi aivan ketjun aiheesta ohitse. Mainittakoon, että minusta opettajan palkkakuopan suurin syy on puhtaasti työntekijöiden naisvaltaisuus. Naista ei työntekijänä arvosteta miehen tasolle. Tämä on todella ikävää ja toivottavaa olisikin, että jonakin päivänä tämä palkkaero miesten ja naisten välillä tasoittuisi.

masu
Kyllä se palkkauskin siitä ajanmyötä oikeille uomillensa asettuu, ennemmin kuin tämän ketjun "tyhjät ja kolisevat tynnyrit" huomaavatkaan.
Tämänpäivän, yliopistosta valmistuvat, kasvatustieteiden kandidaatit, aivopesevät jo päiväkodissa pojat toisenlaiseen katsantokantaan naisiin nähden kun -80 luvulla valmistuneet "pukijat ja viihdyttäjät" .
Toki tulevaisuudessakin löytyy näitä mamismiehiä jotka ruikuttavat milloin mistäkin naisten harrastamasta sortamisesta mutta noin ylipäätään tasa-arvo alkaa olla jo nurkan takana, palkkauksessakin. Hyvä niin !

Terveisin koo
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti koo
Toki tulevaisuudessakin löytyy näitä mamismiehiä jotka ruikuttavat milloin mistäkin naisten harrastamasta sortamisesta mutta noin ylipäätään tasa-arvo alkaa olla jo nurkan takana, palkkauksessakin. Hyvä niin !

Kerrohan koo milloin sinä näkisit suotavana sen, että myös miehet saisivat päättää vapaasti haluavatko mennä armeijaan vai eivät? Vai kuuluuko näin mahdoton oikeus sinusta miehille ollenkaan?

Entä minkälaisia korjauksia vaatisi sinusta miehen asema avioerossa ja huoltajuuskiistoissa?

Minkälaisia toimia sinusta pitäisi tehdä poikien syrjäytymisen estämiseksi?

Minkälaisia toimia sinusta pitäisi tehdä miesten asunnottomuuden ehkäisemiseksi?

Millä tavalla panostaisit miesten terveydenhuoltoon, jotta ero naisten ja miesten keskimääräisessä eliniässä saataisiin häivytettyä tai ainakin kavennettua nykyisestä?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mainittakoon tässä välissä, että lastentarhanopettajan koulutus vastaa laajuudeltaan opistoinsinöörin koulutusta. Tulisiko palkan olla suhteessa koulutustasoon?

Työn vaativuutta sinänsä on vaikea verrata, sillä pätevä ammattilainen kyllä selviää aina hommistaan. Näin ollen on selvää, että Jagsin ex on pätevämpi ope kuin herra itse it-mies.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Snakster
Mainittakoon tässä välissä, että lastentarhanopettajan koulutus vastaa laajuudeltaan opistoinsinöörin koulutusta. Tulisiko palkan olla suhteessa koulutustasoon?

Ei tule, vaan tuottavuuteen.

Jos opistoinsinöörin tuottavuus ei vastaa hänen palkkaansa, niin hänet joko irtisanotaan tai hänen palkkaansa lasketaan. Tai jos työnantaja katsoo hänen työpanoksensa palkankorotuksen arvoiseksi, niin hänen palkkaansa korotetaan.

Rahan nyhtäminen yksityissektorilta julkiselle on mennyt muutenkin jo liiallisuuksiin. Julkisen sektorin palkkoja ei tule nostaa, koska se pakottaa taas nostamaan veroja. Vai mistä ne julkisen sektorin palkat muualta otetaan, kuin yksityissektorilla työskentelevän miehen kukkarosta. Julkisella sektorilla loisivan naislauman elättäminen saa riittää minun puolestani. Julkiselle sektorille on saatettava voimaan samanlainen tulosvastuu kuin yksityissektorilla. Loiseläjille tylysti kenkää ja kortistoon valtion verovaroja kuluttamasta.

Pikemminkin julkisella sektorilla olisi syytä palkan tarkastukseen alaspäin.
 
Viimeksi muokattu:

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti The Original Jags
Kerrohan koo milloin sinä näkisit suotavana sen, että myös miehet saisivat päättää vapaasti haluavatko mennä armeijaan vai eivät? Vai kuuluuko näin mahdoton oikeus sinusta miehille ollenkaan?

Entä minkälaisia korjauksia vaatisi sinusta miehen asema avioerossa ja huoltajuuskiistoissa?

Minkälaisia toimia sinusta pitäisi tehdä poikien syrjäytymisen estämiseksi?

Minkälaisia toimia sinusta pitäisi tehdä miesten asunnottomuuden ehkäisemiseksi?

Millä tavalla panostaisit miesten terveydenhuoltoon, jotta ero naisten ja miesten keskimääräisessä eliniässä saataisiin häivytettyä tai ainakin kavennettua nykyisestä?
Sorry, katsoin tulosruudun, Tappara jatkaa...yllätykset on aina hauskoja.

Vastauksia:
Ymmärtääkseni lainsäädännöllä on säädetty niin, että jos mies ei halua mennä armeijaan hän menee sivariin, joten eikö tuo perään kuuluttamasi vapaa valinta ole toteutunut jo aikoja sitten.
Ainakin minulla oli kymmenen vuotta sitten työpaikallani yksi sivaripoika, älyttömän kiva ja asiansa osaava tyyppi. Koska jouduin hoitamaan kaiken paperisodan tämän pojan tiimoilta, olen varma, että kysymyksessä ainakin tuolloin oli lakiin perustuva oikeus.

Avioerot taas on aivan perseestä joten niissä jokainen hoitakoon asemansa aivan itse. Mitä tulee huoltajuuteen niin, tapaus kerrallaan.

Tunnen paljon poikia, tosi paljon. Pojat syrjäytyvät aivan samasta syystä kuin tytötkin. Kaikilla "ihmistaimilla" ei valitettavasti ole otollisia lähtökohtia ja perintötekijöitä. Mutta nämä päiväkodeissa työskentelevät lastentarhanopettajat (huom. kirjoitetaan yhteen)
tekevät kaikkensa jotta syrjäytymistä ei tapahtuisi, tai että se olisi mahdollisimmman lievää. Päiväkodeissa ja alkuopetuksessa on erinäisiäki oppilashuoltotyöryhmiä jotka ymmärtävät kaiken ja hyväksyvät kaiken, kunhan näille lapsille ja nuorille saataisiin jotakuinkin tavallinen elämä.

Asunnottomille tietysti asuntoja. Yksinkertaista, sen kun rakennetaan taloja jos ei entiset riitä. Näin saataisiin ihmisillle töitä ja raha kiertämään. Ai mikä raha ? No, kiristetään hyvätuloisten, esim insinöörien tai koodareitten verotusta...

Et kai ole tossissasi tuossa miesten ja naisten terveydenhuollosta jutussa ? Jos olet, niin lämmittääkö tämä juuri voimaaan tullut laki hoitotakuusta mieltäsi ? Miesten elinikää en pysty omilla toimillani nostamaan mutta kysyit kuitenkin mielipidettäni joten kerron nyt senkin:
Joka vaivojansa valittaa on vaivojensa vanki.


Terveisin koo
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti The Original Jags
Ei tule, vaan tuottavuuteen.
Eli käytännössä mihin? Miten tuottavuus mitataan lastentarhanopettajan työtehtävässä? Tai opetustehtävissä yleensäkään? Sinä et näytä todellakaan ymmärtävän miten konkreettista työtä tarhoissa tehdään, ei sillä että aliarvioisin insinöörien hommia. Varmasti paineita riittää sinulla ja kollegoillasi, sitä en halua kiistää, mutta ihmetyttää nuo vahvat mielipiteesi, kun et taida esimerkiksi lastentarhojen toiminnasta juuri mitään tietää.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti The Original Jags
Julkisella sektorilla loisivan naislauman elättäminen saa riittää minun puolestani. Julkiselle sektorille on saatettava voimaan samanlainen tulosvastuu kuin yksityissektorilla. Loiseläjille tylysti kenkää ja kortistoon valtion verovaroja kuluttamasta.

Loisnaissairaanhoitajalle siis tulosvastuullisesti kenkää, kun ei potilaan syöpää paranna. Nämä TOJ:n päättömyydet saavat yhä koomisempia ulottuvuuksia. "Julkisella sektorilla loisiva naislauma"? Siis opettajat, esimerkiksi?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti koo

Ymmärtääkseni lainsäädännöllä on säädetty niin, että jos mies ei halua mennä armeijaan hän menee sivariin, joten eikö tuo perään kuuluttamasi vapaa valinta ole toteutunut jo aikoja sitten.
Ainakin minulla oli kymmenen vuotta sitten työpaikallani yksi sivaripoika, älyttömän kiva ja asiansa osaava tyyppi. Koska jouduin hoitamaan kaiken paperisodan tämän pojan tiimoilta, olen varma, että kysymyksessä ainakin tuolloin oli lakiin perustuva oikeus.

Tarkoitin tottakai sitä, että tulisiko sinusta miehellä olla oikeus päättää suorittaako hän asevelvollisuuden vai ei?

Lakiin on tällä hetkellä kirjattu, että mies on vankeusrangaistuksen uhalla velvollinen suorittamaan joko armeijan tai sivarin. Onko tällainen sinusta miehen tasa-arvoa loukkaavaa siinä tapauksessa, jos mies ei halua mennä armeijaan tai sivariin? Miten haluaisit korjata tilanteen?

Viestin lähetti koo

Mitä tulee huoltajuuteen niin, tapaus kerrallaan..

Tällä hetkellä ongelma on se, että viranomaiset suosivat äitiä ja toisaalta syrjivät isää näissä tilanteissa. Erityisesti Turussa tilanne on kuulemma katastrofi miesten kannalta.

Miten sinä puuttuisit miesten syrjintään huoltajuuskiistoissa?


Viestin lähetti koo


Mutta nämä päiväkodeissa työskentelevät lastentarhanopettajat (huom. kirjoitetaan yhteen)
tekevät kaikkensa jotta syrjäytymistä ei tapahtuisi, tai että se olisi mahdollisimmman lievää.

Miesmallien puuttuminen poikien elämästä on monien mielestä yksi suurimmista syistä heidän ongelmiinsa myöhemmässä elämässä. Nykyisin pojilla ei ole usein isää lähihuoltajana, ja kaikki päiväkodin tai ala-asteen opettajat ovat naisia.

Miten sinä ratkaisisit tämän ongelman?

Pitäisikö erityisesti poikalasten huoltajuus antaa isille nykyistä useammin? Pitäisikö kasvatustieteellisen asettaa mieskiintiö? Vai miten sinä ratkaisisit sen ongelman, että nuorilta pojilta puuttuu miesmalli?


Viestin lähetti koo


Asunnottomille tietysti asuntoja. Yksinkertaista, sen kun rakennetaan taloja jos ei entiset riitä. Näin saataisiin ihmisillle töitä ja raha kiertämään. Ai mikä raha ? No, kiristetään hyvätuloisten, esim insinöörien tai koodareitten verotusta...

No tässä ollaan samaa mieltä. Kaikille Suomen asunnottomille pitäisi minusta rakentaa asunto. On häpeä Suomelle, että ihmiset, erityisesti miehet, joutuvat elämään täällä ilman asuntoa.

Olen omin silmin nähnyt erään ihmisen jäävän asunnottomaksi suoraan avioeron jälkeen, eikä hänen asuinkuntansa tehnyt elettäkään hankkiakseen hänelle asuntoa.


Viestin lähetti koo


Et kai ole tossissasi tuossa miesten ja naisten terveydenhuollosta jutussa ?

Kyllä olen. Suoraan naisten terveydenhuoltoon jaetaan huomattavasti enemmän rahaa kuin miesten terveydenhuoltoon.

Milloin miehille ensimmäiset ilmaiset syöpäseulonnat?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti The Original Jags
Julkisella sektorilla loisivan naislauman elättäminen saa riittää minun puolestani. Julkiselle sektorille on saatettava voimaan samanlainen tulosvastuu kuin yksityissektorilla. Loiseläjille tylysti kenkää ja kortistoon valtion verovaroja kuluttamasta.

Julkisella sektorilla on varmasti ilmaa jonkin verran mutta mistäpä lähtisit karsimaan tätä tyhjää työvoimaa pois?

Terveydenhuolto kuuluu julkiseen sektoriin mutta siellä tilanne on valtaosin se, että työvoima joutuu tekemään työtä äärimmäisen paineen alla, johtuen siitä, että väkeä on liian vähän suhteutettuna työnmäärään.

Entäpä lastentarhat tms? Niistäkään ei aivan helpolla lähdetä karsimaan koskapa käsittääkseni laki sääntelee tietyt ryhmäkoot eli lastentarhassa on lapsia kohden oltava tietty määrä hoitajia.

Sama pätee opetustoimeen, kiristämisen varaa ei ole - ennemminkin lisää opettajia pitäisi saada alalle, pikaisestikin koulutuksen kuitenkaan kärsimättä.

Julkisen sektorin puolelta leikattavaa ei myöskään taida löytyä miehisemmiltä aloita kuten palomiesten ja poliisin joukoista - ennemminkin miehistöresurssien alarajoilla sielläkin toimitaan.

Leikkuri lienee suunnattava julkiseen ja kunnalliseen hallintoon tms. mutta epäilenpä ettei työttömyyskortistoon suuren suurta joukkoa tälläkään tapaa saada, niin kauan kuin on lukematon joukko tehottomia ja turhia kuntia tässä maassa.

vlad.

edit: korjaus.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Maple Leaf
Loisnaissairaanhoitajalle siis tulosvastuullisesti kenkää, kun ei potilaan syöpää paranna. Nämä TOJ:n päättömyydet saavat yhä koomisempia ulottuvuuksia. "Julkisella sektorilla loisiva naislauma"? Siis opettajat, esimerkiksi?

Julkisella sektorilla olevien työntekijöiden työtaakkaa on kasvatettava nykyisestä, ja toisaalta päällekkäistä työtä karsittava. En tarkoita niinkään suorittavaa työtä tekeviä, kuten palomiehiä, poliiseja tai sairaanhoitajia, vaan byrokraatteja ja toimistorottia.

Suomessa on 750.000 ihmisen työllistävä julkinen sektori. Näin suuri määrä vastaisi jo 20 miljoonan asukkaan valtion tarpeita. Eikö jossakin olisi ehkä hiukkasen varaa karsia?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä olisi mahdollista kehittää joku laskukaava, jolla lastentarhanopettajan työn tuottavuus voitaisiin laskea. Esimerkiksi niin, että odotettaisiin 30 vuotta ja katsottaisiin minkälaiseen yhteiskunnalliseen asemaan entinen oppilas sijoittuisi. Niinikään määriteltäisiin onnellisuus, tasapainoisuus ja muut mahdolliset arvot. Sitten saatu pistemäärä jaettaisiin lukemalla, joka laskettaisiin vanhempien ja muun kasvuympäristön mukaan, jotka lastentarhanopen lisäksi ovat vaikuttaneet lapsen kehitykseen. Tämä tuloksen perusteella sitten joko nostettaisiin palkkaa, laskettaisiin palkkaa tai annettaisiin kenkää.

Esimerkiksi lastenkotien henkilökunnan pisteet olisi sen sijaan vieläkin helpompi laskea, sillä huostaanotetuilla lapsilla koko pääasiallinen kasvuympäristö muodostuu naisloisista. Näille voisi myös antaa kenkää, jos työ ei näytä tuottavalta, vaan aiheuttaa ainoastaan lisää sossun asiakkaita. Kai ne lapset itsekseenkin pärjäävät, jos ovat pärjänneet juoppohullun raiskuri-narkkari-isänkin luona ennen huostaanottoa.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Snakster
Ehkä olisi mahdollista kehittää joku laskukaava, jolla lastentarhanopettajan työn tuottavuus voitaisiin laskea. Esimerkiksi niin, että odotettaisiin 30 vuotta ja katsottaisiin minkälaiseen yhteiskunnalliseen asemaan entinen oppilas sijoittuisi.

Turhan pitkälle menevää olettaa, että ihmisen menestys elämässä olisi riippuvainen lastentarhan tädistä.

Nykyinen palkkaus lastentarhan opettajille on aivan riittävä. Itse laskisin palkkoja vielä hieman alaspäin menojen karsimiseksi.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti The Original Jags
En tarkoita niinkään suorittavaa työtä tekeviä, kuten palomiehiä, poliiseja tai sairaanhoitajia, vaan byrokraatteja ja toimistorottia.

Koska Sinulla on selkeästi tietoa julkisen sektorin toiminnasta, niin tarkennapa hieman, mitä ammattiryhmiä tarkoitat "byrokraateilla" ja "toimistorotilla", kuinka paljon heitä on (valtion)hallinnossa, kuinka suuria säästöjä heidän erottamisestaan kokonaisuudessaan koituisi ja mihin näin säästyneet varat tulisi ensisijaisesti suunnata?

Älä pidättele, vaan anna kuulua. Tästä tulee hauskaa.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Maple Leaf
Koska Sinulla on selkeästi tietoa julkisen sektorin toiminnasta, niin tarkennapa hieman, mitä ammattiryhmiä tarkoitat "byrokraateilla" ja "toimistorotilla", kuinka paljon heitä on (valtion)hallinnossa, kuinka suuria säästöjä heidän erottamisestaan kokonaisuudessaan koituisi ja mihin n'in säästyneet varat tulisi ensisijaisesti suunnata?

Älä pidättele, vaan anna kuulua. Tästä tulee hauskaa.

En ala luettelemaan ammattikuntia, vaan perustan mielipiteeni julkisen sektorin kokoon. 750000 ihmisen julkinen sektori on liian suuri 5 miljoonan asukkaan valtiolle. 1970-luvulla pärjättiin yli puolta pienemmällä julkisella sektorilla, ja tuolloin ihmiset saivat sentään palveluita myös syrjäseuduilla nykyistä enemmän.

On päättäjien asia päätää, ketkä pistetään pellolle. Jotain pitää kuitenkin tehdä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti The Original Jags
En ala luettelemaan ammattikuntia, vaan perustan mielipiteeni julkisen sektorin kokoon.

Toisin sanoen et oikeastaan tiedä, keille antaisit kenkää. Aika säälittävä esitys kaiken kitinäsi jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Maple Leaf
Toisin sanoen et oikeastaan tiedä, keille antaisit kenkää. Aika säälittävä esitys kaiken kitinäsi jälkeen.

Pikkaisen kohtuuton vaatimus esittää jollekin, että hänen pitäisi illalla/yöllä klo 23.30 poimia 750000 ihmisen työllistävästä julkisesta sektorista kaikki ne virat, jotka pitäisi karsia.

Minulle riittaa yksin tuo määrä 750000. Jo maalaisjärjen pitäisi sanoa sinullekin, ettei Suomi tarvitse 750000 ihmistä työllistävää julkista sektoria.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuulehan TOJ, sinulla on nyt niin paljon ongelmia ja kysymyksiä, että en ihan yksin pysty auttamaan.
Tehtäisiinkö niin, että laitat minulle kaikki vaivasi ja kysymyksesi ihan ajan kanssa tulemaan.
Tilaan sitten sinulle lääkärin ja voin mainiosti tulla pitämään kädestä kiinni jos pelottaa. Voin myös maksaa koko lystin sillä lyhyet työpäiväni mahdollistaa minulle nuo pimeät ansiot iltapäivisin, joten pätäkkää kyllä riittää.

Suuntamme myös Turkuun ja selvitämme perinpohjin tämän Turun miesten tilanteen. Mutta kenenkään isäksi minä en kyllä ala joten siinä asiassa en voi auttaa. Tosin tunnen joitakin pokamiehiä jotka voisivat ehkä kenties antaa miehen mallia isättömille pojille, mutta varmaksi en lupaa.

Ai niin ja se asepalvelusjuttu. Olen kyllä sitä mieltä, että jos mies haluaa olla tasa-arvoinen hänen tulee mennä armeijaan, sivariin tai vankilaan. Suosittelen armeijaa se on jotenkin miehekkäin vaihtoehto.

Terveisin koo
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti koo
Kuulehan TOJ, sinulla on nyt niin paljon ongelmia ja kysymyksiä, että en ihan yksin pysty auttamaan.
Tehtäisiinkö niin, että laitat minulle kaikki vaivasi ja kysymyksesi ihan ajan kanssa tulemaan.
Tilaan sitten sinulle lääkärin ja voin mainiosti tulla pitämään kädestä kiinni jos pelottaa. Voin myös maksaa koko lystin sillä lyhyet työpäiväni mahdollistaa minulle nuo pimeät ansiot iltapäivisin, joten pätäkkää kyllä riittää.

Kyllä mulle riittää että vastaat vain noihin kysymyksiin.

Mutta jos välttämättä haluat tulla pitämään kiinni kädestäni, niin tottakai saat tulla. Mä tarjoan kahvit, sä tuot leivonnaiset.



Viestin lähetti koo

Ai niin ja se asepalvelusjuttu. Olen kyllä sitä mieltä, että jos mies haluaa olla tasaarvoinen hänen tulee mennä armeijaan, sivariin tai vankilaan. Suosittelen armeijaa se on jotenkin miehekkäin vaihtoehto.

Eikö tässä ole joku ristiriita? Miten tasa-arvo ja vankeusrangaistuksen uhalla suoritettava asevelvollisuus liittyvät toisiinsa?

Oletko muuten sinä käynyt armeijan? Jos et, niin mikset mennyt?
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti The Original Jags
Pikkaisen kohtuuton vaatimus esittää jollekin, että hänen pitäisi illalla/yöllä klo 23.30 poimia 750000 ihmisen työllistävästä julkisesta sektorista kaikki ne virat, jotka pitäisi karsia.

Sinä olet ajanut tätä asiaa Jatkoajassa jo viikkojen, jopa kuukausien ajan, etkä ole edelleenkään kyennyt yksilöimään niitä julkisen sektorin ammattikuntia, joista haluaisit päästä eroon - on kornia selittää omaa tietämättömyyttään sillä, että isoviisari on just nyt tutimaan menemisen kohdalla. Myönnä nyt pois, ettet Sinä yksinkertaisesti tiedä, miten vastaisit tässä asiassa omaan huutoosi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös