Feminismin uhrit

  • 135 027
  • 1 202
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti sopuli
Sitä voi sitten miettiä parin vuoden päästä, kun ihmemies Intiasta tekee samat koodit paremmin ja halvemmalla kuin se suomalainen insinööri, joka vastaa kymmentä ryssää.

Höpöhöpö. Koodintuotannon ulkoistaminen alkaa olla menneen talven lumia. Tulee halvemmaksi teettää koodit suomalaisilla halpis-insinööreillä kuin tuoda bugista koodia Intiasta, jolloin aikataulut menevät remonttiin moneen kertaan.

Mutta miten tämä liittyi lastantarhan opettajien tai kirjastonhoitajien palkkaukseen?


Viestin lähetti sopuli

Voi miettiä myös siinä vaiheessa, kun se oma lapsi menetti huomattavan osan mahdollisuuksistaan elämämässään, kun epäpätevä opettaja ei huomannutkaan oppimishäiriötä ajoissa.

Opettajien palkka suhteessa heidän työnsä vaativuuteen ja rasittavuuteen on jo nyt erittäin kohtuullinen, sanoisin jopa enemmän kuin kohtuullinen.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti The Original Jags
Höpöhöpö. Koodintuotannon ulkoistaminen alkaa olla menneen talven lumia. Tulee halvemmaksi teettää koodit suomalaisilla halpis-insinööreillä kuin tuoda bugista koodia Intiasta, jolloin aikataulut menevät remonttiin moneen kertaan.

Hyvin sä vedät. Puhut kuitenkin täyttä palturia.

Mutta miten tämä liittyi lastantarhan opettajien tai kirjastonhoitajien palkkaukseen?

No etkös sinä kysellyt, että pitäisikö insinöörien tienata saman verran kuin mainitsemiesi ammattikuntien? Yritin ainoastaan valottaa, että ei se suomalainen insinööri ole mikään taivaanlahja kansakunnallemme. Ei siis kovin kummoinen tuo päättelyketju.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti The Original Jags
Opettajien palkka suhteessa heidän työnsä vaativuuteen ja rasittavuuteen on jo nyt erittäin kohtuullinen, sanoisin jopa enemmän kuin kohtuullinen.

Opettajan ammatti on muuten varmasti huomattavasti raskaampi kuin keskiverto insinöörillä. Siinä täytyy olla jatkuvasti skarppina ja esiintymässä, eikä ole insinöörimäistä mahdollisuutta surffailla ja ottaa vähän lunkimmin keskellä päivää. Pomon vittuilukin on aika pientä siihen verrattuna, mitä oman lapsen käytökseen aina niin objektiivisesti suhtautuvat vanhemmat tekevät.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Mutta pitäisikö lastentarhan open tai kirjastonhoitajan ansaita yhtä paljon kuin insinöörin (jotka Suomessa ovat törkeän alipalkattuja)? No ei tietenkään.

Saako koulutetun naisen sijaan palkata koulutuksettoman miespuolisen jääkiekkoilijan?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti scholl
Sanotaanko näin, että epäilen lastertarhan opettajien koulutusohjelmaan sisältyvän paitsi sitä perus "kuinka nopeasti puet lasten vaatteet" harjoittelua, joka kestänee parisen vuotta niin sen lisäksi varmaankin myöskin ihan sellaista perusvirikeohjelmaa. Opetellaan täyttämään vaikkapa ristisanatehtäviä, jottei taannuta täysin henkisesti 2-4 vuotiaiden tasolle. Kansanterveydellehän se olisi näet aikamoinen ongelma.

Osoiti juuri kuuluvasi siihen tässä ketjussa yleiseen joukkoon kirjoittajia, jotka kirjoittavat viestejä vailla mitään tietoa. Ei se mitään kun aina voi epäillä milloin mitäkin.

Oletko itse tietoinen päiväkodissa toimivista eri ammattinimikkeistä, toimenkuvista, pätevysvaatimuksista tai yleensäkään mistään lasten päivähoidossa tapahtuvasta toiminnasta?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti sopuli
Opettajan ammatti on muuten varmasti huomattavasti raskaampi kuin keskiverto insinöörillä. Siinä täytyy olla jatkuvasti skarppina ja esiintymässä, eikä ole insinöörimäistä mahdollisuutta surffailla ja ottaa vähän lunkimmin keskellä päivää. Pomon vittuilukin on aika pientä siihen verrattuna, mitä oman lapsen käytökseen aina niin objektiivisesti suhtautuvat vanhemmat tekevät.

No ei varmasti ole.

Vertaahan opettajien ja insinöörien työaikoja ja lomia toisiinsa.

Vertaa insinöörien ja opettajien työturvallisuutta.

Vertaa insinöörien ja opettajien tulosvastuuta.

Vertaa opettajien ja insinöörien työn vaativuutta.


Puhuin nyt ala-asteen opettajista. Korkeakoulujen opettajien työtä pidän huomattavasti vaativampana.

PS: Vertaa insinöörien ja opettajien aloituspalkkoja.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Mahtavaa TOJ. Hyvin sä trollaat/vedätät...
Montako päivää olet ollut kokeilemassa tuota maailman helpointa ammattia? Jos et ole, niin älä edes "iso" mies? viitsi!
Opettajan palkat ovat Euroopan toiseksi pienimmät (ostovoima ym. vertailussa) - portugalilaiset sentään voitetaan.
Kehtaat sitten ihmetellä, että ei nämä työt miehiä houkuttele....

Aineenopettajan alkupalkaa lähes 20 vuoden koulutusuran jälkeen on II kallesluokan kunnissa ruhtinaalliset 1940 € kuukaudessa (C50). Verojen ja muiden veroluontoisten maksujen jälkeen käteen jäävä osuus on huima...
T: Ei mikään nössö (omasta mielestä), eikä myöskään vitunkantoteline....

Edit. Kuinka määrittelet opettajan tulosvastuun?
Kuinka paljon vähennät opettajan palkasta, jos opettajan oppilas saa arvossanan 4? Entä paljonko tulee lisää tulosta arvosanasta 10?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Holocaust

Montako päivää olet ollut kokeilemassa tuota maailman helpointa ammattia?

Ex-tyttökaverini on ala-asteen opena Kuopiossa ja hänen mielestään työ on toistaiseksi ollut "ihanan leppoisaa" (hänen omat sanansa).

Itse olen ollut ohjelmoimasa noin vuoden ja sanat "ihanan leppoisa" eivät tulisi mieleenikään tätä ammattia kuvaamaan.



Viestin lähetti Holocaust


Opettajan palkat ovat Euroopan toiseksi pienimmät (ostovoima ym. vertailussa) - portugalilaiset sentään voitetaan.

Suomessa mikä tahansa ammattikunta on alipalkattu jos verrataan Euroopan palkkatasoon. Suomessa nyt vain sattuu olemaan paskat palkat ja korkea verotus. Saksalainen insinööri tienaa keskimäärin 7000 euroa kuussa. USA:ssa pääsee vielä paremmille tienesteille. Suomalainen insinööri saa nykyisin olla ihan tyytyväinen 2500 euron palkkatasoon, ja tuosta hän maksaa vielä veroa enemmän kuin saksalaiset kollegansa.


EDIT: Tiedätkö, miksi Nokian tuotekehitys on vielä Suomessa? Syy on suomalaisen insinöörin "kilpailukykyinen" palkkaus.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Aiotko Jags vastata ylempänä esittämiini kysymyksiini vai vedätkö tänään tuota omaa linjaasi, jossa sinulle osoitetut kysymykset ohitetaan, koska vastaaminen voisi olla hankalaa?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti The Original Jags
Ex-tyttökaverini on ala-asteen opena Kuopiossa ja hänen mielestään työ on toistaiseksi ollut "ihanan leppoisaa" (hänen omat sanansa).

Varmasti yleistyskelpoinen yhden ihmisen otanta. Oletkos muuten lukenut yhtään juttua opettajien työuupumuksesta? Ai niin juu, totta kai olet.

Viestin lähetti The Original Jags
Itse olen ollut ohjelmoimasa noin vuoden ja sanat "ihanan leppoisa" eivät tulisi mieleenikään tätä ammattia kuvaamaan.

Eli olet siis täydellinen nöösipoika omassa ammatissasi, mutta silti pystyt kertomaan täällä höpöhöpö-tyyliin visioita tulevaisuudesta. Minä kerron sinulle, että tulevaisuudessa tuota työtä ei voida laskea läheskään nykyisessä laajuudessaan korkean teknologian osaamiseksi, ja niinpä se siirtyy koko ajan enemmän ja enemmän halvan työvoiman maihin.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti msg

Oletko itse tietoinen päiväkodissa toimivista eri ammattinimikkeistä, toimenkuvista, pätevysvaatimuksista tai yleensäkään mistään lasten päivähoidossa tapahtuvasta toiminnasta?

Silloin kun herra scholl oli nuori niin herra scholl ei joutunut lastentarhaan, koska katsottiin, että herra schollin ei tarvitse ottaa vastaan ddr-propagandaa, eikä mitään muutakaan suomettumiseen liittyvää moskaa, vaan jätetään se peruskouluaikaan. Kuten Ben Z.:kin on hiljattain kirjallaan tuonut esiin niin 70-l sekä 80-l alussa meno oli aika rajua ja lapsetkin yritettiin käännyttää vasemmalle. Joten siis lastentarhoihin taisi mennä vähän radikaalimpaa lapsimateriaalia siihen aikaan.

Eli siis henkilökohtaista tietoa ei ole lastentarhatoiminnasta, joten saat korjata jos olen väärässä. Eli siis opetussuunnitelmaa ei koulujen tapaan ilmeisestikään ole, joten sen vuoksi se on oikeasti vain hengailua ja leikkimistä. Siellä leikitään koko päivä ja jossain vaiheessa safkataan. Ja lastentarhan opettajat valvovat, ettei jengi hakkaa toisiaan ja kun sitä sattuu niin hän menee väliin ja selvittää kiistat. Ja sitten taas leikitään.

Eriasia olisi, jos jengi jaettaisiin selkeästi tasoryhmiin esim. 5 vuotiaina ja osa voisi alkaa paahtaa jo kunnolla peruskoulun opetussuunnitelmaa tai tehdä jotain muuta kehittävää, jota lätkäpelaajat ja muut leikkijät eivät sitten tekisi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Viestin lähetti The Original Jags
Ex-tyttökaverini on ala-asteen opena Kuopiossa ja hänen mielestään työ on toistaiseksi ollut "ihanan leppoisaa" (hänen omat sanansa).

Todella hienoa, jos hänellä todella oli leppoisa työympäristö. Tältä saralta tulee kuitenkin kokemuksia niin moneen lähtöön, että kokonaiskuvaa ammatista tuskin saamme ihan yhden tapauksen nojalla.

Eräs tuttavani ei pitänyt "ihanan leppoisana", kun joutuivat miettimään, mitä tekevät kotoansa pois heitetylle ala-asteen oppilaalle. Alueelle, jossa koulu sijaitsi, oli kerääntynyt hieman vähemmän pärjääviä perheitä; jotkut lapset söivät perjantaina hyvin, että jaksoivat taas maanantaihin, kun kukaan ei oikein pitänyt huolta. Minun täytyy sanoa, että minun tunnemaailmallani ei pärjättäisi tällaisessa työympäristössä.

Mutta kuten sanoin, eihän tätäkään voi yleistää, onneksi. Näitä löytyy todella moneen lähtöön.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti The Original Jags
No ei varmasti ole.

Minä vertaan, kun sinä et sitä tee...

Vertaahan opettajien ja insinöörien työaikoja ja lomia toisiinsa.

Opettajat tekevät keskimäärin enemmän töitä ilmaiseksi työaikansa ulkopuolella. Ei tunteihin valmistautumisesta makseta mitään. Jos sinä teet ylitöitä ilmaiseksi, se on mielestäni lähinnä oma valinta. Lisäksi ammatillinen kouluttautuminen tehdään opettajiston parissa melko pitkälti omalla ajalla, eikä työpaikka tarjoa koulutusta läheskään samassa mittakaavassa.

Vertaa insinöörien ja opettajien työturvallisuutta.

Opettajien fyysinen ja varsinkin henkinen työturvallisuus on ollut niin paljon tapetilla viimeisten vuosien aikana, että kuinka sinä edes viitsit?

Vertaa insinöörien ja opettajien tulosvastuuta.

Hankala vertailtava, mutta opettajan palkkaluokassa liikkuvalla insinöörillä ei vastuu paljon hartioita paina...

Vertaa opettajien ja insinöörien työn vaativuutta.

Katso edellinen vastaus.

Puhuin nyt ala-asteen opettajista. Korkeakoulujen opettajien työtä pidän huomattavasti vaativampana.

PS: Vertaa insinöörien ja opettajien aloituspalkkoja.


Minä puhun opettajista yleensä. Joku tuossa jo kertoikin opettajien palkoista.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti sopuli
Varmasti yleistyskelpoinen yhden ihmisen otanta. Oletkos muuten lukenut yhtään juttua opettajien työuupumuksesta? Ai niin juu, totta kai olet.

Entä sinä insinöörien työuupumuksista ja jopa itsemurhista? Oulun teknologiakylässä tuntuu olevan lippu puolessatangossa harva se päivä. Ja nämä ovat nuoria kavereita ainakin IT-alalla.



Viestin lähetti sopuli

Eli olet siis täydellinen nöösipoika omassa ammatissasi, mutta silti pystyt kertomaan täällä höpöhöpö-tyyliin visioita tulevaisuudesta. Minä kerron sinulle, että tulevaisuudessa tuota työtä ei voida laskea läheskään nykyisessä laajuudessaan korkean teknologian osaamiseksi, ja niinpä se siirtyy koko ajan enemmän ja enemmän halvan työvoiman maihin.

Kerrohan minulle, että miten esimerkiksi oman työpaikkani kaltainen pikkufirma (alle 15 henkilöä) teettää koodinsa käytännössä ulkomailla Intiassa?

Oman kokemukseni mukaan työnjohdon ja työntekijöiden välillä täytyy olla koko sovelluskehitysprosessin ajan kommunikaatioyhteys muutenkin kuin sähköpostin välityksellä. Muuten homma menee perseelleen. Speksit muuttuu ja myös testauspuoli joutuu koko ajan olemaan yhteydessä sovelluskehittäjään.

Intialaisilla myös englannin kielen taito vaihtelee suuresti laidasta laitaan. Toki siitä maasta tulee paljon tosi päteviä kavereita, mutta myös vastakkaisia esimerkkitapauksia on tiedossa. Kielimuuri ja erilainen kulttuuri ovat arkipäivää. Siinä missä suomalainen insinööri tekee kaiken "tip top", ei intialainen kaveri välttämättä välitä pienestä muistivuodosta (joka voi kaataa koko softan, jos softaa pyöritetään ajossa tarpeeksi kauan).

Oman yritykseni osalta voin sanoa, että tuotekehityksen ulkoistaminen on tällä hetkellä mahdoton ajatus. Tänäänkin olen esimerkiksi joutunut keskustelemaan kehityspäällikön kanssa 5-10 otteeseen softaa koskevista pikkuseikoista.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti scholl
Eli siis henkilökohtaista tietoa ei ole lastentarhatoiminnasta, joten saat korjata jos olen väärässä.

Tämähän on tätä Jags-kirjoittelua, jossa syydetään omia luuloja, valheita ja tarkoitushakuista propagandaa ja sitten huudellaan "korjatkaa jos olen väärässä"
Eikö parempi olisi, jos et esittäisi omia tietämättömiä väitteitäsi esimerkiksi lasten päivähoidosta?
En minäkään tule tänne vaahtoamaan esimerkiksi saksalaisesta jalkapallosta, josta ei mitään tiedä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Lisää kadehdittavaa kansankynttilän "leppoisasta ja auvoisesta ammatista"...
Edellisen Vessin voimassa ollessa ylityökorvaus oli päätähuimaava. Ajatella, että jos (kun) tekee yliöitä, niin saa tehdystä 1, 5 tunnista kokonaista yhden tunnin palkan. Kokeilkaa pyytää putkipekkaa, rööriroopea, originaaliaohjelmoijaa tai kampaajakaisaa ylitöihin ja ilmoittaa työntekijälle, että hän saa 1,5 ylityötunnista tunnin palkan...

TOJ!
Et ole vastannut minulle vieläkään opettajan työn tuottavuudesta/tulosvastuusta...
Odotellaan....
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Holocaust, kuinka pitkä on opettajan työpäivä?

Kuinka usein sinä teet ylitöitä?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Riittävän pitkä ja siihen toiseen alati.
Vakavasti: väh. 50-55h/ (opetus + muu aiheeseen liittyvä - ei salkkareiden katselu) viikko eikä aina riitä...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti The Original Jags
Entä sinä insinöörien työuupumuksista ja jopa itsemurhista? Oulun teknologiakylässä tuntuu olevan lippu puolessatangossa harva se päivä. Ja nämä ovat nuoria kavereita ainakin IT-alalla.

Ehkäpä nämä kaverit eivät ole käyneet tarpeeksi siellä kirjastossa, jossa se vailla vastuuta oleva kirjastonhoitaja tarjoaa sielunravintoa kansalle. Työuupumus on kansallinen ongelma, enkä leimaisi tätä insinöörien ongelmaksi. Sitä vastoin opettajista alkaa olemaan aika kova pula, sillä opettajan koulutuksen saaneet hakeutuvat kovaa vauhtia pois opetustehtävistä. Melkoinen ongelma hyvään osaamiseen nojaavan kilpailukykymme kannalta.

Viestin lähetti The Original Jags
Kerrohan minulle, että miten esimerkiksi oman työpaikkani kaltainen pikkufirma (alle 15 henkilöä) teettää koodinsa käytännössä ulkomailla Intiassa?

Firmoja, jotka toimivat tuolla tavalla, on Suomessa. Koko toki saattaa olla isompi. Loppuosa viestistäsi nyt on mitä on, mutta itse sanoisin, että tapaamani aasialaiset ovat olleet viimeisen päälle tarkkoja ja tunnollisia työntekijöitä. Tarkempia kuin suomalaiset keskimäärin.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti sopuli
Ehkäpä nämä kaverit eivät ole käyneet tarpeeksi siellä kirjastossa, jossa se vailla vastuuta oleva kirjastonhoitaja tarjoaa sielunravintoa kansalle.

Kirjastonhoitaja ei tätä sielunravintoa tarjoa, vaan kirjat.

Kirjastonhoitajan duuni ei mielestäni ole sellaista, että siitä kuuluisi kovin suurta palkkaa maksaa.

Viestin lähetti sopuli

Työuupumus on kansallinen ongelma, enkä leimaisi tätä insinöörien ongelmaksi.

Itse leimasit sen opettajien ongelmaksi. Minä huomautin siihen, että sama ongelma koskee vähintään yhtä suuressa määrin myös insinöörejä.


Viestin lähetti sopuli


Sitä vastoin opettajista alkaa olemaan aika kova pula, sillä opettajan koulutuksen saaneet hakeutuvat kovaa vauhtia pois opetustehtävistä. Melkoinen ongelma hyvään osaamiseen nojaavan kilpailukykymme kannalta.

Jos opettajista tulee pula, niin luonnollisesti silloin palkat tulevat nousemaan. Itse kuitenkin olisin valmis pitämään maltillista linjaa julkisen sektorin palkkauksessa niin pitkälle kuin mahdollista.


Viestin lähetti sopuli

Firmoja, jotka toimivat tuolla tavalla, on Suomessa. Koko toki saattaa olla isompi.

Kirjoitin vain oman firmani osalta, jonka tilanteen tunnen paremmin kuin sinä. Tuotekehityksen ulkoistaminen ei vain tule kyseeseen tässä tapauksessa.


Viestin lähetti sopuli

Loppuosa viestistäsi nyt on mitä on

Tarkennatko? Mitä loppusa viestistäni oli?


Viestin lähetti sopuli


, mutta itse sanoisin, että tapaamani aasialaiset ovat olleet viimeisen päälle tarkkoja ja tunnollisia työntekijöitä. Tarkempia kuin suomalaiset keskimäärin.

Kirjoitin, että intialaisista ohjelmoijista löytyy paljon päteviä kavereita, mutta osa heistä ei sopeutuisi suomalaiseen työkulttuuriin.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Holocaust
Riittävän pitkä ja siihen toiseen alati.
Vakavasti: väh. 50-55h/ (opetus + muu aiheeseen liittyvä - ei salkkareiden katselu) viikko eikä aina riitä...

Kerro varsinainan ja virallinen työaikasi. Kuinka pitkään työpäiväsi kestää?

Minäkin teen vapaa-ajalla työhommia, mutta en silti laske sitä työajaksi, kuten ei työnantajanikaan.

Eli teen työnantajani laskuun ilmaista työtä.

Tyhmää? Kenties, mutta tällä alalla se on pakko.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Koska yksityisen ja julkisen sektorin vertaaminen ei välttämättä anna oikeaa kuvaa erilaisesta palkkauksesta, niin lienee sopivampaa verrata julkisen sektorin insinöörien palkkoja muihin kunta-alalla maksettaviin palkkoihin.

Kuntien palkkalistoilla oli vuonna 2003 1409 sellaista henkilöä, joiden ammattinimikkeessä oli sana insinööri.
Mukana siis ne nimikkeet, joita löytyi vähintään 7 kpl.

Näiden insinöörien keskipalkka oli 2 465 €.
Samaan aikaan keskipalkka kuntasektorilla oli 1735 €
Näistä 1409 ihmisestä miehiä oli 1172 kpl ja naisia 217.

Kysyn sinulta Jags:
Syrjitäänkö naisia palkattessa insinöörejä, joiden keskipalkka on 1,42 kertaa kunnallisen keskiarvon. Ei siis verrata eri tehtävien palkkoja keskenään(vaikka epäilen kunnallisen insinöörin tekevän yksityisen sektorin kollegaansa vähemmän ylitöitä) vaan verrataan sukupuolijakaumaa ylemmän palkkauksen ammateissa.

Kymmenen suurinta naisia työllistävää ammattinimikettä ovat

Sairaanhoitaja
Perushoitaja
Lastenhoitaja
Perhepäivähoitaja
Lastentarhanopettaja
Kodinhoitaja
Peruskoulun luokanopettaja
Siivooja
Luokanopettaja
Peruskoulun lehtori

Nämä nimikkeet työllistävät 89 301 naista eli yli kolmanneksen kaikista julkisella sektorilla työskentelevistä naisista.
Näiden kymmenen nimikkeen lukumäärällä painotettu keskiarvo oli vuonna 2003 1611 €.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti The Original Jags
Itse leimasit sen opettajien ongelmaksi. Minä huomautin siihen, että sama ongelma koskee vähintään yhtä suuressa määrin myös insinöörejä.

Minä taas huomautin, että opettajilla tuo tilanne on mennyt niin pahaksi, että työvoimasta on pula. Samaa ei voine sanoa insinööreistä.

Kirjoitin vain oman firmani osalta, jonka tilanteen tunnen paremmin kuin sinä. Tuotekehityksen ulkoistaminen ei vain tule kyseeseen tässä tapauksessa.

Jälleen perustelet kantaasi asialla, jota ei voi hyvällä tahdollakaan yleistää koskemaan koko alaa. No, kyse oli kuitenkin lähitulevaisuudesta.

Tarkennatko? Mitä loppusa viestistäni oli?

Ihmeellistä nippelitietoa työpäivästäsi ja ainakin minun kannaltani itsestäänselvyyksiksi luokiteltavia, mutta hallittavia, ongelmia alalla kuin alalla maantieteellisten etäisyyksien kasvaessa.

Kirjoitin, että intialaisista ohjelmoijista löytyy paljon päteviä kavereita, mutta osa heistä ei sopeutuisi suomalaiseen työkulttuuriin.

Et kyllä maininnut, että intialaiset eivät sopeutuisi suomalaiseen työkulttuuriin. Mainitsit käytännössä, että he hoitavat työnsä rikollisen huonosti. Mielestäni käytännössä riittää, että se kommunikoiva osa organisaatiossa sopeutuu vastapuolen työkulttuuriin puolin ja toisin. Sinulla ei ilmeisesti ole hajuakaan, kuinka paljon Nokian leivissä on intialaisia kotimaamme kamaralla puolen vuoden veroedun turvin. Puhumattakaan siitä, että millaista arvostusta he osaamisellaan ja ahkeruudellaan nauttivat.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
No tietenkin kellonsoitosta kellonsoittoon.

Vapaa-ajat menee vanhempainilloissa, opettajainkokouksissa, kehittämispalavereissa, vanhempien/oppilaiden tapaamisissa (esmes oppilashuolto). Viikonloppuja/arki-iltoja veso-koulutuksessa (kuuluu siihen 1940 €/kk). Tuntien suunnitteluihin (oho- kyllä - niitä täytyy suunnitella), tehtävien tekoon, projektitöiden lukemiseen, kokeiden korjaamiseen ym. hauskaan jne. Opetusvelvollisuus on aine/peruskoulu/lukio tasota riippuvaista (mene oaj:n sivuille, sieltä enemmän faktaa, ei luuloja eikä insinöörimutua).
Opetusvelvollisuuteni on rapiat kaksikymmentä, miltä pohjalta saan peruspalkan. Ylitunneista satasen tai parin kuukaudessa - verot...

Työnantajapuoli ei halua kokonaistyöaikaan siirtymistä. Voisi olla, että palkat saattaisivat nousta.
Kadehtikaa muut paska-ammateissa kahlaavat työnorjat...wittu, mulla on niin tosi helppoa ja piiitkät kesälomat.
Over and kokeiden korjaamisen pariin...
 

scholl

Jäsen
Mun mielestä on vaikeata verrata suoraan julkisen sektorin insinöörien ja opettajien palkkoja, jos tulosta ei peilata yksityisen puolen insinöörien ja opettajien palkkasuhdelukuun.

Julkisella puolella ei voi maksaa insinööreille niin huonosti kuin muuten ehkä haluttaisiin, koska heillä on kysyntää muuallakin. Sen sijaan opettajissa valtaosa kysynnästä on julkisella puolella ja varmasti yksityiselläkin puolella palkat ovat pienempiä kuin insinöörien vastaavat.

Ja sillä ei ole mitään merkitystä onko kyseessä nainen vai mies tässä keskustelussa, sillä jokainen saa hakeutua alalle, mille tahtoo. Suurin kysymys on vain siitä, että onko juuri julkisella puolella palkkaus jollain tavalla suhteessa työn vaativuuteen tai siihen, kuinka tärkeätä ko. työ on yhteiskunnalle. Siis esim. sairaanhoitajien työ on erittäin tärkeätä ja arvokasta, mutta yhteiskunnalle se ei ole mielestäni yhtä keskeisen hyödyllistä kuin lääkäreiden tai opettajien työ. Senpä vuoksi pätevien opettajien tulisi tienata paljon enemmän kuin sairaanhoitajien. Voikin sanoa, että korkeakoulujen opettajat ovat erikoislääkäreitä, lukiossa ja ehkä yläasteellakin ollaan työterveysyleislääkäreitä ja ala-asteen opettajat alkavat olla jotakin ylihoitajia kun taas lastentarhassa ollaan perushoitajia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös