Viestin lähetti The Original Jags
Erään IS:n keskustelupalstalla kirjoittavan feminismin uhrin tarina koskien jälleen lasten huoltajuutta:
Liitän tähän pari kommenttia aikaisemman viestini tueksi:
"vaimo lähti vieraan miehen matkaan."
- Miksi vaimo lähti vieraan matkaan?
- Miksei mies kerro tästä mitään, jos kerran muuten pystyy keskustelemaan niin yksityiskohtaisesti?
"Ex.vaimoni oli kuitenkin soittanut 9.30 samaan toimistoon ja varannut itselleen ajan myöhemmäksi."
- Miksi? Tuomitseeko mies ex-vaimonsa tästä, tietämättä miksi hän oli muuttanut ajan? Syyttääkö mies tästä ex-vaimoaan, vai sosiaalia, joka ei ilmoittanut naisen ajanmuutosta hänelle?
"minua kuitenkin syyllistettiin että olin opiskellut iltakoulussa ja yrittänyt parantaa ammattitaitoani, perhe oli joutunut olemaan yksin.
- Siis kummastako puhuttiin, siitäkö että hän ei ollut kotona perheensä kanssa, vai siitä että hän opiskeli? Rohkenen epäillä sitä että sosiaali kritisoi miestä siitä mitä hän opinnoillaan haki. Mies puolustautuu vetämällä ammattitaidon parantamisen kuvaan mukaan. Faktaa on että mies on ollut paljon poissa kotoa. Miten paljon? Sitäkään hän ei kerro. Ja oliko hän poissa kotoaan vain työn ja iltakoulun merkeissä?
"Vaimoni tienasi ja tienaa enemmän kuin minä."
- Eikös myös miehellä ole silloin mahdollisuus tienata enemmän kuin ex-vaimo? Käsittääkseni lapsen/lasten kasvuaikana tulot ja menot saattavat muuttua paljonkin, molemmilla vanhemmilla. Harva katsoo kuitenkin tehtäväkseen kytätä mitä toinen tienaa eron jälkeen, kun molemmat osapuolet alkavat rakentamaan itselleen uutta elämää.
"Ex-vaimoni sai asuntotuen,korotetun lapsilisän, minä en mitään."
- Mies ei kerro miten he asuvat/asuivat. Tuskin samalla tavalla, samanlaisissa asunnoissa. Jos lähtökohdat olivat TÄYSIN samat, miehen olisi tullut myös saada korotettu lapsilisä. Hakiko mies sitä/yrittikö korjata jos kerran jossain oli tullut virhe?
Ja jos se kerran oli väärin, miksei sitä muutettu?
"että lapsen paras paikka on äidin luona, maksa sinä äijä vaan."
- Lapsen paikka äidin luona, maksa. Kummastako tässä on kysymys, parhaasta paikasta lapselle, vai rahasta? Kummastako mies oikeastaan puhuu?
"Yritin selittää ettei minulla ole varaa maksaa, nykyinen perheeni on vaimo, tämän kolme lasta ja kaksi omaani, jotka ovat noin puolet ajastaan minulla."
- Eikö siis hänen nykyisellä vaimollaan ollut tuloja (omia + näitä valtavia tuloja, joita eroneet äidit aina nauttivat)? Oliko mies ottanut uuden vaimon ja kolme lasta elätettävikseen ja nyt ei ollut sitten enää varaa ottaa osaa omien lapsien elatukseen?
Onko tämä oikein jos eroat? Ota uusi vaimo ja kolmen lapsen kanssa – niin ei tarvitse maksaa enää omista. Näinkö sen pitäisi olla?
"Exäni osti viime vuonna pari vuotta vanhan auton,kävi helmikuussa Thaimaassa,huhtikuussa Tallinnassa, kesäkuussa Turkissa."
- Hänen exänsä siis menee elämässään eteenpäin, on tavannut uuden miehen, jolla on tulot eikä menoja omista lapsistaan. Olisiko siis tämän miehen pitänyt osallistua myös vaimonsa ex-miehen hyvinvointiin? Tätäkö mies tarkoittaa?
Muutenkin, molemmat ovat tavanneet uudet siipat, mutta miehen vaimolla sattuu olemaan kolme lasta. Onko tämä hänen exänsä vika??
"Yritin selittää ettei minulla ole varaa käydä missään ja ettei ole varaa pönkittää kenenkään elintasoa."
- Moni eronnut mies näkee tällaisissa tapauksissa aina exän elintason mörkönä, eikä tajua sitä että kysymys on myös oman lapsen elintasosta. Minusta sillä ei ole mitään merkitystä vaikka exä voittaisi lotossa, se on hänen asiansa. Miehen tulee pitää pitää huoli omasta osuudestaan.
"Maksettava vain oli, tosin erityissopimuksella,"
- Onko tässä tapauksessa maksaja vain ja ainostaan mies? Onko hänen exänsä siitä onnellisessa paikassa, ettei hänelle koidu lapsista mitään kustannuksia? Ovatko pari yhteiset lapset miehen exälle todellakin ilmaisia?
Sori, mutta vaikuttaa hieman ilmavalta tämä juttu. Kun nyt kerran toit tämän jutun tänne, niin voitko myös hankkia näihin kysymyksiin jonkinnäköisen vastauksen?