Feminismi – tasa-arvon asialla?

  • 359 573
  • 2 904

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
olisi se hirveää jos koulussa jaettaisiin lehdykkää "miksi kaikkien pitäisi toimia rauhan puolesta" tai "miksi kaikkien pitäisi ajatella ihmislähtöisesti".
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko mielestäsi sama asia jakaa luokissa jotain mainoslehdykkää, jonkun ulkopuolisen tahon toimesta, vai jakaa sitä koulun puolesta? Minulle tuossa kun on hieman eroa ja jotenkin miellän, että koulu toimii ns. neutraalina kasvattajana ja ne mainokset taas on jotain muuta ja yleensä niissä, tai niiden jakaja myös asian ilmaisee. Mutta eihän tämä koske kaikkia, koska oikeat aatteet on vaan parempia, vai miten tää nyt meni?
 
Eli tässäkin miesten ja naisten välistä tasa-arvoa ei tarvitse edistää, koska ei eihän lyhyiden ja pitkien yhdenvertaisuuttakaan edistetä. Hieno ja pettämätön logiikka.

Kanadalainen julkkisprofessori Jordan Peterson ottaa kantaa tähän aiheeseen melko kiivaasti:
Jordan Peterson Dismantles Group Identity - YouTube

Peterson uskoo sellaiseen ilmeisen vanhanaikaiseen ja misogynistiseen oppiin, jonka mukaan miehillä ja naisilla on ihan luonnostaan psykologisia eroavaisuuksia, jotka ohjaavat heitä erilaisiin ammatteihin.

Itse olen sitä mieltä, että kyllähän pörssiyhtiöiden johtokunnissa voisi sukupuolikiintiöiden ohella ihan hyvin olla käytössä myös pituuskiintiöt. Eli johtokunnissa pitäisi esim. olla tietty prosenttiosuus alle 170-senttisiä ihmisiä. Tällaista tavoitetta voisi Emma Kari lähteä vihreiden puheenjohtajana ajamaan.

Karista puheen ollen, vihreät ottivat hänen johdollaan kantaa suomalaisten poikien oikeuksien puolesta. Vihreät katsoo poikien kannalta olevan ongelmallista, ettei heiltä vaadita koulussa yhtä paljon kuin tytöiltä:
Vihreiltä lista poikien pelastamiseksi – ”Pojille ei saa asettaa alhaisempia vaatimuksia” - Aamulehti

Itse kiinnitin huomiota tähän ajatukseen: Unohdetaan “pojat ovat poikia” -ajattelu. Lisätään miesten osuutta lastentarhanopettajissa ja lastenhoitajissa.

Kuinkakohan moni mies oikeasti haluaisi paimentaa työkseen pikkulapsia? Minä olen jonkin verran nähnyt miesoletettuja sairaanhoitajia, ja oman vähäisen otantani perusteella heidän naisoletetut kollegansa ovat keskimäärin selvästi ystävällisempiä ja avuliaampia. En yllättyisi, jos samaa ilmiötä olisi havaittavissa myös lastenhoitajien parissa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kanadalainen julkkisprofessori Jordan Peterson ottaa kantaa tähän aiheeseen melko kiivaasti:
Jordan Peterson Dismantles Group Identity - YouTube

Peterson uskoo sellaiseen ilmeisen vanhanaikaiseen ja misogynistiseen oppiin, jonka mukaan miehillä ja naisilla on ihan luonnostaan psykologisia eroavaisuuksia, jotka ohjaavat heitä erilaisiin ammatteihin.

Itse olen sitä mieltä, että kyllähän pörssiyhtiöiden johtokunnissa voisi sukupuolikiintiöiden ohella ihan hyvin olla käytössä myös pituuskiintiöt. Eli johtokunnissa pitäisi esim. olla tietty prosenttiosuus alle 170-senttisiä ihmisiä. Tällaista tavoitetta voisi Emma Kari lähteä vihreiden puheenjohtajana ajamaan.

Karista puheen ollen, vihreät ottivat hänen johdollaan kantaa suomalaisten poikien oikeuksien puolesta. Vihreät katsoo poikien kannalta olevan ongelmallista, ettei heiltä vaadita koulussa yhtä paljon kuin tytöiltä:
Vihreiltä lista poikien pelastamiseksi – ”Pojille ei saa asettaa alhaisempia vaatimuksia” - Aamulehti

Itse kiinnitin huomiota tähän ajatukseen: Unohdetaan “pojat ovat poikia” -ajattelu. Lisätään miesten osuutta lastentarhanopettajissa ja lastenhoitajissa.

Kuinkakohan moni mies oikeasti haluaisi paimentaa työkseen pikkulapsia? Minä olen jonkin verran nähnyt miesoletettuja sairaanhoitajia, ja oman vähäisen otantani perusteella heidän naisoletetut kollegansa ovat keskimäärin selvästi ystävällisempiä ja avuliaampia. En yllättyisi, jos samaa ilmiötä olisi havaittavissa myös lastenhoitajien parissa.

Minä en paimenna lapsia. Koen olevani valmentaja enemmän kuin hoitaja tai opettaja.

Fakta on se, että ainoa asia mikä tulppaa miesten isomman päätymisen varhaiskasvatuksen (yäk mikä sana) businekseen on palkkaus. Rahalla ihmisten ratkaisuja ohjataan. Ei, en vaadi palkkojen nostamista. Ei kasvatustyö tarvitse mieskiintiöitä. Ongelmallisinta on se, että alalla on liikaa henkilöitä, jotka ovat ajautuneet sinne siksi, että "pikkulasten paimentaminen" on tuntunut turvalliselta uravalinnalta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko mielestäsi sama asia jakaa luokissa jotain mainoslehdykkää, jonkun ulkopuolisen tahon toimesta, vai jakaa sitä koulun puolesta?
Koulut eivät oppikirjojaan itse valmista vaan ne tulevat aina ulkopuolelta. Oleellista on että päätökset jaettavasta materiaalista tehdään koululaitoksessa kasvatuksellisin perustein eikä ulkopuoliset tahot sitä määrää.

Ja aatteilla tosiaan on eroja. Arno Kotro nosti joskus kirjoituksessaan miten yksipuolista neuvostopropadandaa joissain vuosikymmenien takaisissa oppikirjoissa oli. Sen sijaan rasismin ja kiusaamisen vastainen asennekasvatus on hyvä asia vaikka se rasistien aatteen vastaista olisikin ja jotkut rajakit sitä vastustaisivat.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Koulut eivät oppikirjojaan itse valmista vaan ne tulevat aina ulkopuolelta. Oleellista on että päätökset jaettavasta materiaalista tehdään koululaitoksessa kasvatuksellisin perustein eikä ulkopuoliset tahot sitä määrää.

Ja aatteilla tosiaan on eroja. Arno Kotro nosti joskus kirjoituksessaan miten yksipuolista neuvostopropadandaa joissain vuosikymmenien takaisissa oppikirjoissa oli. Sen sijaan rasismin ja kiusaamisen vastainen asennekasvatus on hyvä asia vaikka se rasistien aatteen vastaista olisikin ja jotkut rajakit sitä vastustaisivat.
Feminismi on käytännössä ideologia eli aatejärjestelmä. Tarvitaanko rasismin ja kiusaamisen vastustamiseen jokin ideologia? Entäs kaikkien ihmisten välisen tasa-arvon ajamiseen? Itse olen sitä mieltä, että ei todellakaan tarvita. Minä vastustan rasismia ja kiusaamista sekä kannatan tasa-arvoa, mutta en ole silti esimerkiksi feministi. Mihin sitä ideologiaa tarvitaan, kun näitä asioita opetetaan kouluissa?

Ideologioissa on sellainen ikävä puoli, että ne sisältävät muitakin asioita, kuin vaikka "vastustetaan rasismia". Rasismin tai kiusaamisen vastustaminen yksin ei ole mikään ideologia. Kuten ei myöskään tasa-arvo, vaikka jotkut ihmiset haluavatkin määritellä feminismin tarkoittamaan vain tasa-arvon ajamista. Tämän vuoksi hyvin harvaan ideologiaan voi samaistua, kun niissä on vain joitain osia, mitkä itse allekirjoittaa. Siksi mielestäni järkevin tapa toimia onkin ottaa rusinat pullasta ja arvioida jokaisen väitteen ja mielipiteen kompetenssia sellaisenaan, kannattaa järkeviä, toimivia ja hyvin perusteltuja ajatuksia ja olla kannattamatta muita. Ihmisten välinen tasa-arvo on hyvä asia, joten eikö sitä voi opettaa kouluissa sellaisenaan ilman, että sen mukana tarvitsee raahata ideologioita koulujärjestelmään.

Linkki vie wikipediaan.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On valheellista markkinoida nuorille feminismiä Adichien ajatusten pohjalta, sillä myös jokainen tasa-arvon kannattaja on hänen kanssaan samaa mieltä naisten syrjinnän vääryydestä esimerkiksi Afrikassa. Nykyajan länsimaisella feminismillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, vaan feministien ajamat asiat ovat sen kanssa räikeässä ristiriidassa, toteaa Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Tiina Ahva.

Tässä on nimenomaan se syy, miksi ihmiset tästä asiasta ovat hermostuneet. Feminismistä yritetään nyt tehdä tasa-arvoa tarkoittavaa sanaa. Sitä se ei kuitenkaan suoraan tarkoita.
 

Tuamas

Jäsen
Tässä on nimenomaan se syy, miksi ihmiset tästä asiasta ovat hermostuneet. Feminismistä yritetään nyt tehdä tasa-arvoa tarkoittavaa sanaa. Sitä se ei kuitenkaan suoraan tarkoita.

Feminismi nimenomaan on sukupuolten tasa-arvoa tarkoittava sana,
otetaan maailman arvostetuimmat sanakirjat:

Merriam Webster:
"The theory of the political, economic, and social equality of the sexes"

Merriam Websterin: feminism defined for English-language learners:
"The belief that men and women should have equal rights and opportunities"

Oxford Dictionary:
"The advocacy of women's rights on the ground of the equality of the sexes."

Oxford Learners dictionary
"The belief and aim that women should have the same rights and opportunities as men; the struggle to achieve this aim"

Cambridge dictionary:
"The belief that women should be allowed the same rights, power, and opportunities as men and be treated in the same way, or the set of activities intended to achieve this state"
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Voisin alkaa kannattaa feminismiä, jos se olisi aidosti tasa-arvoisuuteen perustuva liike. En ole vain nähnyt missään, että feministit puuttuisivat ja puhuisivat miesten ongelmista, vaan he puhuvat vain naisten ongelmista ja keskittyvät naisten etujen ajamiseen. Tämä tekee siitä epätasa-arvoa ajavan liikkeen.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Feminismi nimenomaan on sukupuolten tasa-arvoa tarkoittava sana,
otetaan maailman arvostetuimmat sanakirjat:
Niin. Minun mielestäni kumpikaan noista Oxfordin sanakirjoista eikä Cambridge väitä, että feminismi nimenomaan tarkoittaisi tasa-arvoa. Siinä on mun mielestä ero onko pyrkimys suokupuolien väliseen tasa-arvoon vai siihen, että naisilla tulisi olla samat oikeudet ja valta, kuin miehillä.

Toinen kysymys on se, että vastaako nykyajan länsimainen feminismi enää sanakirjan määritelmää.
 

Tuamas

Jäsen
Voisin alkaa kannattaa feminismiä, jos se olisi aidosti tasa-arvoisuuteen perustuva liike. En ole vain nähnyt missään, että feministit puuttuisivat ja puhuisivat miesten ongelmista, vaan he puhuvat vain naisten ongelmista ja keskittyvät naisten etujen ajamiseen. Tämä tekee siitä epätasa-arvoa ajavan liikkeen.

Joo vai?

Meriläisen Roosa, tuo inha femakko, on asevelvollisuuden syrjivyyteen ottanut kantaa jo ainakin 2013 lähtien mm. täällä ja täällä
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Joo vai?

Meriläisen Roosa, tuo inha femakko, on asevelvollisuuden syrjivyyteen ottanut kantaa jo ainakin 2013 lähtien mm. täällä ja täällä

Hienoa, että löytyy myös Roosan kaltaisia feministejä. Suurena vähemmistönä tuntuvat vain olevan. En siis vieläkään pysty kannattamaan epätasa-arvoa ajavaa liikettä. Kannatan sukupuolten välistä tasa-arvoa, en feminismiä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL

Paljon puhetta, vähän tekoja. Mikään näistä linkeistä ei ole todistanut että feminismi maailmanlaajuisena liikkeenä kannattaisi tasavertaisesti tasa-arvoa sekä naisten että miesten näkökulmasta. Miesten asevelvollisuuden lakkauttaminen muuten lisäisi entisestään miesten ansaitsemia tuloja, mitä he tienaavat elämänsä aikana. Tästähän vasta itku taas syntyisi.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Feminismi nimenomaan on sukupuolten tasa-arvoa tarkoittava sana,
otetaan maailman arvostetuimmat sanakirjat:

Merriam Webster:
"The theory of the political, economic, and social equality of the sexes"
Itseasiassa jätit tuosta Merriam Websterin määrittelystä vielä toisen kohdan pois. Joku voisi jopa väittää, että hiukan tarkoitushakuista. Oikeasti Merriam Webster siis määrittelee feminismin näin:
  1. the theory of the political, economic, and social equality of the sexes

  2. organized activity on behalf of women's rights and interests
 

Tuamas

Jäsen
Itseasiassa jätit tuosta Merriam Websterin määrittelystä vielä toisen kohdan pois. Joku voisi jopa väittää, että hiukan tarkoitushakuista. Oikeasti Merriam Webster siis määrittelee feminismin näin:
  1. the theory of the political, economic, and social equality of the sexes

  2. organized activity on behalf of women's rights and interests

Ihan tarkoituksella.

Pointti ei sinänsä muutu, ensimmäisenä määritelmä toisena toiminta jolla määritelmänmukainen tavoitetila saavutetaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Feminismi on käytännössä ideologia eli aatejärjestelmä. Tarvitaanko rasismin ja kiusaamisen vastustamiseen jokin ideologia? Entäs kaikkien ihmisten välisen tasa-arvon ajamiseen? Itse olen sitä mieltä, että ei todellakaan tarvita. Minä vastustan rasismia ja kiusaamista sekä kannatan tasa-arvoa, mutta en ole silti esimerkiksi feministi. Mihin sitä ideologiaa tarvitaan, kun näitä asioita opetetaan kouluissa
Minun mielestäni kaikkien pitäisi näitä vastustaa, mutta käytännössä kaikki eivät näin tee, joten sen perusteella esittäisin että jokin ideologia siihen tarvitaan.
Minäkin vastustan rasismia ja kiusaamista, enkä ole käyttänyt hetkeäkään elämässä miettimiseen että olenko feministi vai ei, sillä termi on minulle merkityksetön ja turhan arvolatautunut. Joidenkin mielestä kiusaaminen on osa luonnollista evoluution mukaista nokkimisjärjestyksen hakemista:
Koulukiusaaminen ja evoluutio. | Biologia ja ympäristö | Tiede
Voitaisiin ajatella, että tuon vastustaminen on siis luonnonvastaista ja edellyttää sikäli ideologia. Vrt vaikka Klosen suhtautumista homoihin.
 
Fakta on se, että ainoa asia mikä tulppaa miesten isomman päätymisen varhaiskasvatuksen (yäk mikä sana) businekseen on palkkaus.

Et siis näe mitenkään realistisena sellaista vaihtoehtoa, että miehillä saattaisi ihan muistakin kuin rahallisista syistä olla keskimäärin enemmän taipumusta esim. erilaisten koneiden ja laitteiden suunnitteluun ja käyttämiseen tai vaikkapa rekan ajamiseen kuin lastenhoitoon tai mummujen ja pappojen pyllyjen pyyhkimiseen?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Et siis näe mitenkään realistisena sellaista vaihtoehtoa, että miehillä saattaisi ihan muistakin kuin rahallisista syistä olla keskimäärin enemmän taipumusta esim. erilaisten koneiden ja laitteiden suunnitteluun kuin kakaralaumojen kaitsemiseen tai mummujen ja pappojen pyllyjen pyyhkimiseen?

Niinkö tuossa lainauksessa sanatarkasti ottaen lukee? Olen kyllä aika saletti, että moni mies valitsisi samoilla tuloilla ennemmin työn päiväkodissa kuin vaikkapa VR:n raiteiden kunnossapidossa. Ei kaikki, mutta älyttömän moni.

Se, että käytät työstäni ilmausta "kakaralauman kaitseminen" kertoo lähinnä siitä, miten heikosti ymmärrät tämän työn sisältöä.
 
Niinkö tuossa lainauksessa sanatarkasti ottaen lukee?

Sinun mukaasi palkkaus on "ainoa asia mikä (sic) tulppaa miesten isomman päätymisen varhaiskasvatuksen businekseen". Silloin miesten ja naisten luonnostaan erilaiset taipumukset eivät voi olla miesten varhaiskasvatukseen päätymistä tulppaava tekijä, koska palkkaus on sinun mielestäsi ainoa tällainen asia.

Sähän olet kertonut olevasi myös salibandytuomari. Onko mielestäsi myös erotuomaripalkkioiden taso ainoa asia mikä tulppaa naisten isomman päätymisen erotuomareiksi?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sinun mukaasi palkkaus on "ainoa asia mikä (sic) tulppaa miesten isomman päätymisen varhaiskasvatuksen businekseen". Silloin miesten ja naisten luonnostaan erilaiset taipumukset eivät voi olla miesten varhaiskasvatukseen päätymistä tulppaava tekijä, koska palkkaus on sinun mielestäsi ainoa tällainen asia.

Jos palkat nostettaisiin koulutustason mukaiselle keskiansiotasolle, kymmenessä vuodessa alalle tulevien miesten määrässä nähtäisiin satojen prosenttien nousu. Jatkossakin enemmistö olisi silti naisia.

Kelpaako nyt? Olit varmaan ainoa joka tarvitsi tekstiin tekstityksen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sinun mukaasi palkkaus on "ainoa asia mikä (sic) tulppaa miesten isomman päätymisen varhaiskasvatuksen businekseen". Silloin miesten ja naisten luonnostaan erilaiset taipumukset eivät voi olla miesten varhaiskasvatukseen päätymistä tulppaava tekijä, koska palkkaus on sinun mielestäsi ainoa tällainen asia.

Sähän olet kertonut olevasi myös salibandytuomari. Onko mielestäsi myös erotuomaripalkkioiden taso ainoa asia mikä tulppaa naisten isomman päätymisen erotuomareiksi?

Jäi tuo dumarikohta huomaamatta. Salibandyssä on kohtalaisen paljon naisten pukuhuonetta käyttäviä tuomarioletettuja. En usko, että suhteessa lajin muihin harrastamistapoihin naisia olisi tuomareina ainakaan vähemmän. Siis että tuomareiden sukupuolijakautuma on samassa suhteessa kuin pelaajienkin.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli

Todellisuudessahan tuo koko kampanja on vain ja ainoastaan tasa-arvon ja ns perinteisen feminismin otsikkojen taakse naamioitunut toinen vasemmistoliitto.

Tuloerojen keinotekoinen poisto, sosiaaliturvan kustannusten kasvattaminen taivaisiin, puolustusvoimien lakkauttaminen, kapitalismin alasajo... ihan kuin olisin kuullut samoja ideoita jostain muualtakin.

Ei tuossa mistään tasa-arvosta todellakaan ole oikeasti kyse. Ryhmä salonkikelpoisia anarkisteja ajaa omaa agendaansa ja väittävät olevansa tasa-arvon lähettiläitä. Väärät mielipiteet kriminalisoitava ja kaikille yhtä paljon. Nouskaa toverit.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kuinka sitten "feminatsien" Scum-manifesti? Tasa-arvoa vai? Jos tuo alla oleva olisi sovinistien kirjoittama ja mies oli korvattu naisella, niin olisi mielenkiintoista reaktioita luvassa. Feministien Tulva-lehdessäkin on em. manifestia siteerattu ja kannatettu. Lisäksi on kehoittanut isäsuhteen katkaisemiseen, kapinaan ja vihaan miehiä vastaan.

»Elämä tässä yhteiskunnassa on todella tylsää. On tosiasia, että yhteiskunta ei tarjoa naisille mitään. Ainoa järjellisille naisille jällellä oleva keino on tehdä vallankumous, tuhota rahajärjestelmä, luoda täydellinen automaatio ja tuhota miessukupuoli.»

Todellakin kokonaisvaltaisesti tasa-arvoon pyrkivä liike. Yllä oleva sitaatti on sitä parempaa satiiria - vai?
 
En usko, että suhteessa lajin muihin harrastamistapoihin naisia olisi tuomareina ainakaan vähemmän. Siis että tuomareiden sukupuolijakautuma on samassa suhteessa kuin pelaajienkin.

Tampereella tuomareista naisoletettuja on noin seitsemän prosenttia. Millainen tuo lukema on omalla seudullasi? Pelaajien sukupuolijakaumaa en löytänyt mutta siellä nais- ja tyttöoletettujen osuus on omien havaintojeni mukaan jotain ihan muuta kuin 7 pinnaa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Feminismi nimenomaan on sukupuolten tasa-arvoa tarkoittava sana,
otetaan maailman arvostetuimmat sanakirjat:

Feminismi-sanan ongelma on siinä, että sen ovat ottaneet käyttöön myös ryhmittymät, jotka ovat periaatteiltaan enemmän sovinistisia kuin klassisen feminismin määritelmän mukaisia. Siksi olisi selkeämpää puhua vaikkapa egalitarismista, mikäli pelkkä tasa-arvo ei sanana kelpaa. Viimeistään radikaali kulttuurifeminismi tuhosi feminismin käsitteenä, koska enää selkärankareaktio sanaan ei vastaa sen alkuperäistä määritelmää.

Termistä luopuminen olisi mielestäni myös luonnollinen jatkumo sille työlle, mitä feministit ovat tähän mennessä länsimaissa tehneet. Emansipaatio on hyvin pitkälle tapahtunut ja olisi järkevää alkaa pohtia sukupuolta kaikista näkökulmista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös