Kanadalainen julkkisprofessori Jordan Peterson ottaa kantaa tähän aiheeseen melko kiivaasti:
Jordan Peterson Dismantles Group Identity - YouTube
Peterson uskoo sellaiseen ilmeisen vanhanaikaiseen ja misogynistiseen oppiin, jonka mukaan miehillä ja naisilla on ihan luonnostaan psykologisia eroavaisuuksia, jotka ohjaavat heitä erilaisiin ammatteihin.
Itse olen sitä mieltä, että kyllähän pörssiyhtiöiden johtokunnissa voisi sukupuolikiintiöiden ohella ihan hyvin olla käytössä myös pituuskiintiöt. Eli johtokunnissa pitäisi esim. olla tietty prosenttiosuus alle 170-senttisiä ihmisiä. Tällaista tavoitetta voisi Emma Kari lähteä vihreiden puheenjohtajana ajamaan.
Karista puheen ollen, vihreät ottivat hänen johdollaan kantaa suomalaisten poikien oikeuksien puolesta. Vihreät katsoo poikien kannalta olevan ongelmallista, ettei heiltä vaadita koulussa yhtä paljon kuin tytöiltä:
Vihreiltä lista poikien pelastamiseksi – ”Pojille ei saa asettaa alhaisempia vaatimuksia” - Aamulehti
Itse kiinnitin huomiota tähän ajatukseen:
Unohdetaan “pojat ovat poikia” -ajattelu. Lisätään miesten osuutta lastentarhanopettajissa ja lastenhoitajissa.
Kuinkakohan moni mies oikeasti haluaisi paimentaa työkseen pikkulapsia? Minä olen jonkin verran nähnyt miesoletettuja sairaanhoitajia, ja oman vähäisen otantani perusteella heidän naisoletetut kollegansa ovat keskimäärin selvästi ystävällisempiä ja avuliaampia. En yllättyisi, jos samaa ilmiötä olisi havaittavissa myös lastenhoitajien parissa.