Feminismi – tasa-arvon asialla?

• 370 756
  • 2 919
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tampereella tuomareista naisoletettuja on noin seitsemän prosenttia. Millainen tuo lukema on omalla seudullasi? Pelaajien sukupuolijakaumaa en löytänyt mutta siellä nais- ja tyttöoletettujen osuus on omien havaintojeni mukaan jotain ihan muuta kuin 7 pinnaa.

En tiedä suhdelukuja, mutta tämän tästä jaan kenttää neitien kanssa. Neitien, koska syystä tai toisesta leidejä ei ole montaakaan.

Kahdesti olen ollut uusien tuomareiden kurssilla (2008 ja 2016) ja kummassakin tapauksessa osallistujanaiset eivät olleet mitään yksittäistapauksia.

Miksi naiset sitten eivät jatka tuomarina yhtä montaa kautta kuin me toisen sukupuolen oletetut? Syitä on monia. Tässä arvauksia: monipuolisempi vapaa-ajan käyttö. Eivät ole yhtä usein yhtä rahanahneita. Ovat korkeammin koulutettuja, ja eivät tarvitse sivutyötä opintojen jälkeen. Tulevat raskaaksi ja vieraantuvat kohtalaisen sitovasta harrastuksesta. Ovat useammin viikonlopputöissä. Ovat usein tuomaritiimin ainoita naisia, ja eivät viihdy meidän muiden seurassa yhtä hyvin tästä syystä.

Anyway, ainakaan salibandyssä ei ole yhtään estettä tulla tuomariksi, kehittyä, edetä ja nauttia arvostusta miesten tavoin. Laji kasvaa hurjaa vauhtia tyttöjen puolella, ja niistä piireistä aika tuo myös sitten joskus myös uudet tuomarit. Asettelut, palkkiot ja/tai et-valmennus on kummallekin sukupuolelle sama.

Ovat korkeammin koulutettuja, ja eivät tarvitse sivutyötä opintojen jälkeen.

Olen kuvitellut, että mantra "miehen euro on naisen 80 senttiä" koskee nimenomaan palkkoja.

Ovat usein tuomaritiimin ainoita naisia, ja eivät viihdy meidän muiden seurassa yhtä hyvin tästä syystä.

Tästä tulee väkisinkin mieleen se, miten sinä olet kertonut kokevasi melko rasittavana kollegojesi jatkuvan narinan työnne kuormittavuudesta. Onkohan tämänkin ärsyynnyksesi takana osittain se, että olet usein työtiimisi ainoa mies?

Suosikkijoukkue
Olen kuvitellut, että mantra "miehen euro on naisen 80 senttiä" koskee nimenomaan palkkoja.

Tästä tulee väkisinkin mieleen se, miten sinä olet kertonut kokevasi melko rasittavana kollegojesi jatkuvan narinan työnne kuormittavuudesta. Onkohan tämänkin ärsyynnyksesi takana osittain se, että olet usein työtiimisi ainoa mies?

Salibandyerotuomarin päätyöeuro tuskin on kahdeksaakymmentä senttiä. Porukassa on aika monta opiskelijaa, portsaria ja muuta matalapalkkaduunaria joskin jokunen ihan hyvätuloinenkin tyyppi (hekään yleensä ei korkeakoulutettuja).

Jälkimmäisessä voi sikäli olla jotain pointtia, että ei välttämättä ymmärretä keskustelun koodia, vaikka mitään pahaa tahtoa ei olisikaan. Lisäksi tietysti on se, että jos parikymppinen uusi tuomari on tällaisen setämiehen kanssa reissussa, niin sukupuolieron lisäksi on sukupolviero. Maailmat kohtaavat lajin ulkopuolella vähän heikosti. Siinä kun istuu 80 km autossa aamulla ja illalla, niin vähän tylsäähän se voi olla. Olen mä ollut reissussa ikätoverinaisen kanssa, jonka kanssa ei ollut lajin ja iän ulkopuolella paljon mitään yhteistä, ja tosi kivaa oli. Mistä näitä tietää.

Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuinka sitten "feminatsien" Scum-manifesti? Tasa-arvoa vai? Jos tuo alla oleva olisi sovinistien kirjoittama ja mies oli korvattu naisella, niin olisi mielenkiintoista reaktioita luvassa. Feministien Tulva-lehdessäkin on em. manifestia siteerattu ja kannatettu. Lisäksi on kehoittanut isäsuhteen katkaisemiseen, kapinaan ja vihaan miehiä vastaan.

»Elämä tässä yhteiskunnassa on todella tylsää. On tosiasia, että yhteiskunta ei tarjoa naisille mitään. Ainoa järjellisille naisille jällellä oleva keino on tehdä vallankumous, tuhota rahajärjestelmä, luoda täydellinen automaatio ja tuhota miessukupuoli.»

Todellakin kokonaisvaltaisesti tasa-arvoon pyrkivä liike. Yllä oleva sitaatti on sitä parempaa satiiria - vai?
Tämäpä juuri. Harva "perinteinen" feministi ainakaan tyrmää nuo ääriajattelut, vaan pikemminkin annetaan hiljainen hyväksyntä. Feminismiin olisi helpompi suhtautua -ja feminismiä olisi helpompi käsittää, jos nuo "telaketjut" olisi myös. Esim. feministisen puolueen tulilinjalla. Enpä ole erityisesti kuullut, että noita feministisiä ääriajattelijoita erityisesti kritisoitaisiin heidän piireissä. Eri asia tietenkin olisi, jos ääriajattelijat olisi miehiä. (Vrt. Esimerkiksi sovinistit)

Pakollakin tulee mieleen, että onko tuo ääriajattelu sittenkin koko feminismin tarkoitusperä. Mene ja tiedä.

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Pakollakin tulee mieleen, että onko tuo ääriajattelu sittenkin koko feminismin tarkoitusperä. Mene ja tiedä.
Joo, samaa mieltä. Ellei jokainen nykyfeministin julkinen kannanotto, Marcus Porcius Cato Vanhempaa mukaillen, päädy lauseeseen "Sanoudun irti Scum-manifestosta", niin aivan varmasti taka-ajatuksena on tuhota miessukupuoli. Ihan varmasti.

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo, samaa mieltä. Ellei jokainen nykyfeministin julkinen kannanotto, Marcus Porcius Cato Vanhempaa mukaillen, päädy lauseeseen "Sanoudun irti Scum-manifestosta", niin aivan varmasti taka-ajatuksena on tuhota miessukupuoli. Ihan varmasti.

No siinähän vedettiin mutkat suoriksi oikein huolella. Ääriajattelua on muutakin, kuin kyseinen manifesti. Tuohon kyseiseen esimerkkiin nyt oli tietenkin marttyyrimaisesti helppo tarttua.

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Feminismin yksi kiehtovimmista ominaisuuksista on sen sisäiset ristiriidat. Ajatellaanpa vaikka sukupuolikiintiöitä ja toisaalta kaikkien oikeutta määritellä sukupuolensa itse.

Ajatellanpa tilannetta, jossa vaaditaan vaikkapa vähintään 40% naisedustusta johonkin hallitukseen. Toisaalta halutaan, että lomakkeissa on mahdollisuus valita sukupuoleksi mies, nainen tai muu. Mitä tapahtuu jos Björnit ja Juhat alkaa rastittamaan sukupuolekseen "nainen" tai "muu"? Tietysti muunsukupuoliseksi ilmoittautuminen ei välttämättä vesitä tuota naiskiintiötä, mutta mitä tapahtuu kiintiöille, jos toiminnassa on mukana paljon muunsukupuolisia? Onko väärin naisia kohtaan, jos hallituksen jäsenistä on 33% naisia, 33% miehiä ja 33% muunsukupuolisia? Mitä tapahtuu all male panelille, jos Juhan, Mikon ja Jarin paneeli ilmoittaa koostuvansa muunsukupuolisista? Entä jos Juha, Mikko ja Jari alkavat toteuttamaan itseään ja ilmoittautuvat naisiksi?

Ensimmäinen reaktio tähän on tietysti että kivaa hassuttelua ja saivartelua, mutta kuulisinkin mielelläni seuraavat reaktiot, eli miten ristiriita ratkaistaan, jos hypoteettinen tilanne muuttuu konkreettiseksi? Luultavastihan muunsukupuolisuus saa jalansijaa tulevaisuudessa ja siihen kiinitetään yhä enemmän huomiota, kun ihmisiä luokitellaan jotenkin sukupuolensa (tai sukupuolettomuutensa) perusteella.

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
No siinähän vedettiin mutkat suoriksi oikein huolella. Ääriajattelua on muutakin, kuin kyseinen manifesti. Tuohon kyseiseen esimerkkiin nyt oli tietenkin marttyyrimaisesti helppo tarttua.

Joo, ei kun vaan sitä yritin sanoa, että tarvitseeko nyt oikeasti moisista idioottimaisuuksista erikseen sanoutua irti, ettei vaan tule leimatuksi asian "hiljaiseksi kannattajaksi". Minä näen asian niin, että jos joku noita juttuja oikeasti kannattaa, niin hän sitten ottaa asian erikseen esiin.

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Emma Watson esiintyi yläosattomissa - joutui nettivihan kohteeksi: "Et ole oikea feministi"
Iltalehden uutinen antaa aiheen ajatella, että on olemassa myös sitä parempaa feminismiä. Tätä aatetta on vaikea nähdä tasa-arvoa edistävänä, enemmän tämä luo kahtiajakoa.

Joo, ei kun vaan sitä yritin sanoa, että tarvitseeko nyt oikeasti moisista idioottimaisuuksista erikseen sanoutua irti, ettei vaan tule leimatuksi asian "hiljaiseksi kannattajaksi". Minä näen asian niin, että jos joku noita juttuja oikeasti kannattaa, niin hän sitten ottaa asian erikseen esiin.

Tämä olisi hieno ohjenuora monelle noudatettavaksi, kun tunteet kuohuvat ja irtisanoutumisia typeryyksistä vaaditaan.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Voisin veikata, että valtaosa tänne kirjoittavista feminismiä kritisoivista henkilöistä löytäisi yhtäläisyyksiä toisen aallon feminismin ja oman arvomaailmansa kanssa. Kolmannen aallon intersektionalistinen feminismi on sitten enemmän tätä safe space, kaikki miehet ovat potentiaalisia raiskaajia, toxic masculinity yms. porukkaa.

Mutta muistakaa modernin feministisen ikonin Anita Sarkeesianin lausunto: "Everything is sexist, everything is racist, everything is homophobic and you have to point it all out."

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Feminismi nimenomaan on sukupuolten tasa-arvoa tarkoittava sana,
otetaan maailman arvostetuimmat sanakirjat:
Kysytäänpäs ihmisiltä, mitä se tarkoittaa ja kappaskeppanaa, kun ihmiset ovat eri mieltä

Only 18 percent of Americans consider themselves feminists - Vox

http://big.assets.huffingtonpost.com/toplines_gender_0411122013.pdf

Washington Post-Kaiser Family Foundation poll - Feminism in the U.S. - The Washington Post

Kahdessa ylimmässä jotain 20 % feministejä, mutta molemmissa ylis 80 % uskoo sukupuolten väliseen tasa-arvoon. Viimeisin(tuorein) ehdottaisi, että 47 % on feministejä, mutta 94% kannattaa tasa-arvoa. Selvästi suurin osa ei usko feminismin tarkoittavan sukupuolten välistä tasa-arvoa. Toki ymmärrän, että tutkimukset ovat mitä ovat, koska kohderyhmänä vain jenkit. Siellähän äänekkäiden feministien toiminta on osittain jo surkuhupaisaa.

Hauskaahan on, että moni feministi, jonka tunnen tietenkin tässä tapauksessa tarraa tiukasti kiinni sanakirjamääritelmään, mutta sitten kun puhutaan rasismista, niin monen mielestä sanakirjat ovat ihan sekaisin termin suhteen. Tämä siis vain omien kokemuksien kohdalta. En tiedä ilmiön laajuutta

ps. kannatan sukupuolten välistä tasa-arvoa, mutta en ole feministi. Tai itseasiassa olen, koska yliopisto-opiskelijana minulle ei ole suotu mahdollisuutta päättää asiasta, mutta koska tarkoitusperä on hyvä voi minunkin oikeuksista vissiin luopua jalon aatteen edessä.

E. lisäksi:
organized activity on behalf of women's rights and interests - merriam webster

The advocacy of women's rights on the ground of the equality of the sexes. - oxford

The belief and aim that women should have the same rights and opportunities as men; the struggle to achieve this aim - oxford

Naisille samat oikeudet ja edut kuin miehille, mutta ei toisinpäin.

Viimeksi muokattu:

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Täytyy sanoa, että olen erittäin positiivisesti yllättynyt!
Tasan sama homma mulla. Olen sekä Emma Karia, että feminismiä liikkeenä arvostellut aika tiukastikin, mutta tälläisillä ulostuloilla saa kyllä rutkasti lisäpisteitä. Annetaan posia kun on sen paikka, hyvä Emma.

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vihreiltä toimenpidelista poikien pelastamiseksi

Sama juttu. Tosin olen kyllä Karin kanssa täysin eri mieltä siitä, että nimenomaan pojilla olisi jotain eritysivapauksia ja siitä, että ongelmat johtuisivat liian matalasta vaatimustasosta. Erittäin hienoa, jos tähän nyt todella aletaan herätä. Hienoa Vihreät ja Emma Kari! (en olisi kyllä ihan heti uskonut näin kirjoittavani)

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sama juttu. Tosin olen kyllä Karin kanssa täysin eri mieltä siitä, että nimenomaan pojilla olisi jotain eritysivapauksia ja siitä, että ongelmat johtuisivat liian matalasta vaatimustasosta. Erittäin hienoa, jos tähän nyt todella aletaan herätä. Hienoa Vihreät ja Emma Kari! (en olisi kyllä ihan heti uskonut näin kirjoittavani)

Kai tuossa tarkoitetaan sitä, että perinteinen "pojat on poikia"-ajattelu on sen suuntaista, että pojilta ei vaadita samalla tavalla kuin tytöiltä. Koulun osalta siis. Ehkä tuossa vähän jotain perääkin on.

Joka tapauksessa hieno ulostulo Vihreiltä. Tuo toimenpidelistakin vaikutti oikein järkevältä!

Tasan sama homma mulla. Olen sekä Emma Karia, että feminismiä liikkeenä arvostellut aika tiukastikin, mutta tälläisillä ulostuloilla saa kyllä rutkasti lisäpisteitä. Annetaan posia kun on sen paikka, hyvä Emma.

Joka tapauksessa hieno ulostulo Vihreiltä. Tuo toimenpidelistakin vaikutti oikein järkevältä!

Onko teillä ehdotuksia siitä, miten tuohon tavoitteeseen "lisää miehiä lastentarhanopettajiksi ja lastenhoitajiksi" pitäisi käytännössä pyrkiä? Itse olen hieman taipuvainen ajattelemaan niin, että annetaan vaan naisten tehdä nuo hommat entiseen tapaan, jos ja kun he niistä enemmän tykkäävät.

Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Onko teillä ehdotuksia siitä, miten tuohon tavoitteeseen "lisää miehiä lastentarhanopettajiksi ja lastenhoitajiksi" pitäisi käytännössä pyrkiä? Itse olen hieman taipuvainen ajattelemaan niin, että annetaan vaan naisten tehdä nuo hommat entiseen tapaan, jos ja kun he niistä enemmän tykkäävät.

Kolminkertaistetaan lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien palkat.

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Vihreiltä toimenpidelista poikien pelastamiseksi

Hienoa, että poikienkin ongelmiin oikeasti tartutaan. Kertoo ehkä siitä, että jopa paljon parjaamani Emma Kari on oikeasti perehtynyt "vastapuolen" argumentteihin ja poistunut mukavuusalueeltaan. Hyvä.

Toivottavasti kouluja ei kuitenkaan ajeta sellaiseen ruotsissa kokeiltuun sukupuolen kieltävään suuntaan. Sukupuolen merkitystä ei minusta pitäisi korostaa, vaan lähinnä pitäisi tunnistaa ne erilaisuudet sukupuoleen katsomatta. Esimerkiksi lukuaineissa innostumattomille käsistään taitaville lapsille ei ainakaan minun aikanani ollut tarjolla juuri mitään ennen ammattikoulua, ja olisi hyvä saada tällaisillekin tyypeille sellainen tunne, että tekee jotain merkityksellistä ja itseään kehittävää.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Rosa Meriläiseltä myös hyvä haastis:

Kulttuurivieras, feministi Rosa Meriläinen ei voi käsittää Suomen asevelvollisuuslakia: Intti opettaa nuorille miehille, että epätasa-arvo on ok | Yle Uutiset | yle.fi

"Feminismissä on menty niin paljon eteenpäin, ettei Meriläinen keksi mitään tabuja. Kaikista asioista pystytään nykyään puhumaan. Yllättäen suurin epäkohta löytyy miesten maailmasta. Meriläinen ei voi käsittää, miten miesten asevelvollisuudesta ei ole vieläkään käyty kunnollista poliittista keskustelua.

– Armeijakysymys on rankin epätasa-arvon väline, joka meiltä löytyy ihan laista. On hurjaa vaatia, että nuori mies joutuu pelkästään sukupuolensa perusteella uhraamaan elämästään vuoden valtiolle. Se opettaa nuorille miehille, että epätasa-arvo on aivan luonnollista.

Myös toinen iso tasa-arvokysymys koskee miehiä. Parhaillaan pinnalla oleva perhevapaiden uudistuskeskustelu toisi toteutuessaan parannusta miesten asemaan.

– Jos miehet käyttäisivät enemmän vanhempainvapaita, se vahvistaisi isyyttä ja ylipäätään isien roolia.

Meriläinen muistuttaa, että feminismi on nimenomaan tasa-arvoa ajava liike. Siihen kuuluvat molemmat sukupuolet. Mikään hanke ei etene naisten ajamana, siihen tarvitaan aina enemmistö, eli myös miehet."

Suosikkijoukkue
Minua hämmästyttää, miten vähän feministit soittavat rumpua ehkäisyn tasa-arvo-ongelmista. Jos osaisin linkittää, linkittäisin tähän hesarin jutun tutkimuksesta, jonka mukaan hormonikierukka lisää rintasyöpään sairastumisen riskiä 52%:lla.

Suurin osa parisuhteissa elävien ehkäisystä hoidetaan naisen hormonitoimintaa manipuloimalla. Monelle asia on ongelmaton, ja joillakin hormonihoidot jopa parantavat suoraan elämänlaatua esimerkiksi vähentämällä kuukautiskipuja. Joillekin ne aiheuttavat erittäin suuria haittoja ja varmasti moni ei osaa edes ajatella niiden yhteyttä toisiinsa.

Asia ei koske minua henkilökohtaisesti mitenkään, muuten kuin että yleisellä tasolla olen huolissani kemikaalikuormituksesta (myös luontoa kuormittavasta) joka kulttuurillisten normien kautta (meikit, hiusvärit jne...) kohdistuu enemmän naisiin kuin miehiin. Siksi hämmästyttää, mikä voima estää feministejä puhumasta tästä asiasta enempää vaikka senkin voisi helposti kaataa miesten niskaan.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minua hämmästyttää, miten vähän feministit soittavat rumpua ehkäisyn tasa-arvo-ongelmista. Jos osaisin linkittää, linkittäisin tähän hesarin jutun tutkimuksesta, jonka mukaan hormonikierukka lisää rintasyöpään sairastumisen riskiä 52%:lla.

Suurin osa parisuhteissa elävien ehkäisystä hoidetaan naisen hormonitoimintaa manipuloimalla. Monelle asia on ongelmaton, ja joillakin hormonihoidot jopa parantavat suoraan elämänlaatua esimerkiksi vähentämällä kuukautiskipuja. Joillekin ne aiheuttavat erittäin suuria haittoja ja varmasti moni ei osaa edes ajatella niiden yhteyttä toisiinsa.

Asia ei koske minua henkilökohtaisesti mitenkään, muuten kuin että yleisellä tasolla olen huolissani kemikaalikuormituksesta (myös luontoa kuormittavasta) joka kulttuurillisten normien kautta (meikit, hiusvärit jne...) kohdistuu enemmän naisiin kuin miehiin. Siksi hämmästyttää, mikä voima estää feministejä puhumasta tästä asiasta enempää vaikka senkin voisi helposti kaataa miesten niskaan.

Tässä linkki, palaan asiaan myöhemmin, koska tätä mietin itsekin (olenhan nainen):

Hormonikierukka ja hiusvärit vaikuttavat rintasyöpäriskiin merkittävästi, kertoo väitöstutkimus - Hyvinvointi - Helsingin Sanomat

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy