En ymmärrä, kuinka te feministit yritätte esiintyä rakenteiden purkajina, kun kuitenkaan ette ole valmiita kunnioittamaan moninaisuutta ja erilaisuutta vaan tahdotte tuputtaa omaanne muille.
Eivät perinteiset roolimallit ole yhtään vähempiarvoisia kuin uudemmatkaan. Ne ovat vain erilaisia. Ei yhden roolimallin kumoaminen toisella ole vapautta vaan alistamista ja vallan käyttämistä.
Yhteiskunta ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan, arvovapaa tyhjiö, jossa ihmiset toimivat irrallisina kaikista sosiaalisista hierarkioista ja vaikuttimista. Jos ei tätä ymmärrä, ei kannata edes yrittää jatkaa keskustelua.
Feminismi on aatejärjestelmä siinä missä mikä tahansa muukin. Myös vallitseva kulttuuri on yhtä lailla yhdistelmä erilaisia ihanteita, uskomuksia ja käytäntöjä, jotka ovat vastanneet kulloisenkin ajanjakson tarpeisiin. Se, että koulussa tarjoillaan liharuokaa kasvisruoan sijaan, on arvovalinta. Se ei ole mikään "objektiivinen totuus", vaan aktiivinen valinta, jolle on omat vaikuttimensa. Samalla tavalla binäärinen jaottelu naisiin ja miehiin, feminiiniin ja maskuliiniseen, on ihmisen luoma tapa jäsennellä monimutkaista maailmaa; sille on syntynyt kysyntää, koska tarvitsemme jotain kiintopisteitä, jotta voimme hahmottaa todellisuutta.
Jokaisella on tiettyyn pisteeseen asti oikeus kasvattaa lapsensa siten kuin haluaa. Siihen ei yhteiskunta, feminismi tai konservatismi pysty kattavasti puuttumaan. Se, mistä tässä kiistellään, on julkisen vaikutuspiirin alaiset sosiaaliset järjestelmät, jotka eivät ole koskaan arvoneutraaleja tai kiistattomia. Feminismi ei pyri tuhoamaan niitä vaan korvaamaan ne uusilla tai muuttamaan niitä vastaamaan paremmin kaikkien ihmisten tarpeita. Yhteiskunnan kokonaisetu on se, johon tähdätään.
Tuossa ohjelmassa joku keskustelija toteaa siihen tapaan, että uskontodialogi on eri tavalla uskovan uteliasta ja kyselevää kohtaamista. Tällaisessa dialogissa on tasa-arvon ydin. Tasa-arvoa ei ole se, että erimieliset yrittävät alistaa toisiaan, vaan sitä, että erimieliset tunnustavat oman subjektiivisuutensa eivätkä tuputa omaansa muille vaan hyväksyvät, että olemme erilaisia ja koemme asiat eri tavalla, mutta silti meillä kaikilla on yhtäläinen arvo.
Mitä on arjen uskontodialogi? | Horisontti | Radio | Areena | yle.fi
Tämä perustuu edelleenkin sellaiseen uskomukseen, että olisi olemassa jokin yleismaailmallinen, arvovapaa normi yhteiskunnan järjestämiselle.
Mitä tulee noihin uskontoihin, niin ne jos jotkin ovat olleet kautta historian keinoja pakottaa omaa uskomusjärjestelmää kaikille. Yritäpä vihjata uskovaseille, että miten olisi jos poistaisimme uskonnot koulusta. Ei onnistu, kuulemma. Ovat osa traditiota, normaalia, luonnollista jne.
Sulla menee nyt "loukkaantujat" ja "huutelijat / naureskelijat" sekaisin. Poskiparta tviittasi viattoman "lapset sanoo hupsuja asioita" -twiitin, josta kaksi metoo-henkilöä ennätti paikalle loukkaantumaan, josta seurasi iso määrä huutelijoita naureskelemaan näiden kahden loukkaantujan toimintatavoille ja metoo-ilmiölle. Toki Poskiparta hyökkäsi myös näitä vastaan, mutta siihen lienee oikeus jos rientävät hänen tililleen moralisoimaan.
Ja tuo on mielenkiintoinen tuo "suvakki" -käsite. Se tullee sanasta suvaitsevainen, joka on piirre, jota minun on hyvin vaikea löytää useimmista feministeistä. Mukaan lukien näistä moraalipoliiseista, jotka käyvät läpi ihmisten twiittejä vähän turhan kirjaimellisesti.
No minun mielestä loukkaantumista on se, että vetää kahden internetin käyttäjän eriävistä näkemyksistä ja kysymyksistä pultit ja alkaa marttyyrinomaisesti parkumaan maailman järjettömyyttä. Tämä kaikki vieläpä keskustelualustalla, joka on profiililtaan varsin poliittinen ja polarisoitunut.
Suvaitsevaisuus on sitä, että kunnioittaa ihmistä ja myöntää jokaiselle yksilölle arvon itsenään. Se ei tarkoita, että ihmisten typeriä mielipiteitä pitäisi käsitellä samanarvoisina.