Tämähän on jo nykypäivänä vanha kohu eikä varmaan kiinnosta enää ketään, mutta kommentoin silti.
Tässä kohussahan ei ollut kyse siitä, mitä lapsi sanoi. Tai, että olisi ollut kenenkään mielestä ongelmaa siinä, mitä 7-vuotias kaveri sanoi. Hän ei tehnyt mitään väärää, vaan osoitti ikätasolleen tyypillistä käytöstä, jota vanhempien tulee pyrkiä ohjaamaan hiljalleen kohti aikuismaista käytöstä. Se, mitä esimerkiksi Pylvänäinen (aavistuksen töykeällä) kommentillaan tarkoitti, että tuossahan olisi oiva paikka käydä "kasvatuskeskustelu" siitä, että ketään ei noin vain oteta itselleen jne. Moni väitti, että ei 7-vuotias tuollaisista mitään ymmärrä, mutta olen eri mieltä. Oma vanhin lapseni on huomattavasti tuota nuorempi, ja varsin usein käymme läpi tämänkaltaisissa tilanteissa (lapsen ikätasolle sopivasti, syyllistämättä) läpi sekä omaan että toisten koskemattomuuteen (ja milloin mihinkin muuhunkin asiaan) liittyviä asioita. Ei lapsi yhdestä keskustelusta kaikkea ymmärrä eikä välttämättä ymmärrä aina edes pointtia, mutta tajuaa, että jotain tuossa nyt oli. Ja kun kokemuksia ja keskusteluita tulee riittävästi, alkaa lapsi ymmärtää mistä on kyse. Eihän lapsen kasvatuksessa yksittäinen tilanne useinkaan mitään ratkaise, vaan johdonmukaisuus.
Se mikä Poskiparran twiitissä herätti noiden kritisoijien kellot oli se, että Poskiparta piti twiitin perusteella poikansa kommenttia siistinä ja hauskana (mitä se siinä tilanteessa onkin), mutta ei millään tavalla ilmaissut, että olisi mitenkään ottanut asiaa esiin poikansa kanssa tai edes, että olisi itse tajunnut pojan kommentissa piilleen hyvän kasvatuskeskustelun paikan (enkä ole ihan varma, miten pian hän edes itse tajusi pojan sanoissa olleen mitään muuta kuin siistiä äijämäisyyttä).
Omaan makuuni koko twitterkohussa hermostuivat lähinnä Poskiparta itse ja sen perään Poskiparran jengi, vaikka toki Pylvänäisen ensimmäinen kommentti oli tarpeettoman tyly. Tässäkin kohussa isoimmat ongelmat olivat aika tutut: a) Ei oikein edes yritetty ymmärtää kritiikin antajia, b) Ei edes tutustuttu siihen, mistä olikaan kyse (tämä koskee siis niitä noin 250 kommenttia, jotka tulivat varsinaisten pääviestien jälkeen).
Mitä tulee sinun kommenttiisi, niin kyllä eskarissa voidaan harjoitella toisten tasa-arvoista huomioonottamista, toisen vartalon kunnioittamista jne. Varmaan olet niitä itsekin harjoitellut, jos olet kyseisen koulun käynyt.