Myös se jäi vaivamaan, että kumpaa vessaa hän käyttää käydessään julkisessa käymälässä? Tämä ei ole kettuilua, vaan oikeasti jäi vaivaamaan. Vessojen jaottelu sukupuolien mukaan on kuitenkin yksi näkyvimmistä sukupuolittavista rakenteista.
Tämä vessakysymyshän on yksi eniten esillä olevista sukupuolivähemmistöihin kohdistuvista asioista ja sukupuolivähemmistöthän puhuvat paljon sukupuolineutraalien vessojen puolesta. En tiedä, kuinka aktiivisesti näitä nyt sitten lähdetään toteuttamaan jatkossa. Jotenkin tuntuisi kuitenkin, että ylivoimainen enemmistö mieheksi tai naiseksi itsensä kokevista ei haluaisi vessoista sukupuolineutraaleja. Näen jo sieluni silmin, kuinka naiset pelkäävät tulevansa ahdistelluiksi sukupuolineutraaleissa vessoissa ja miehet pelkäävät tulevansa syytetyiksi ahdistelusta. Lisäksi on sanottava, että olen varmaan ihan naurettava tyyppi, mutta minua ainakin jotenkin hävettäisi mennä vääntämään hirvittävät paskat kovaäänisten pierujen säestämänä, mikäli viereisessä vessakopissa olisi nainen. Enkä kyllä haluaisi olla kuulemassa naisenkaan paskomista. Tämä johtaisi kohdallani todennäköisesti siihen, että kävisin paskalla lähinnä kotonani. Tähän nyt voisi sen kuuluisan hymiön taas laittaa perään, mutta samaan aikaan väitän, että aika moni (sekä mies että nainen) kokee asian samoin kuin minä.
Vaihtoehdoksi jäisi siis rakentaa kokonaan erilliset sukupuolineutraalit vessat naisten ja miesten vessojen lisäksi. Kuka sen sitten maksaa, onkin hyvä kysymys. Jos nykyisestä mallista rakentaa vessat erikseen naisille ja miehille luovutaan ja aletaan rakentaa kaikille sukupuolineutraaleja vessoja, mennään uskoakseni aivan ylivoimaisen pienen vähemmistön ehdoilla.
Ymmärrän toki, että sukupuolivähemmistöt kokevat jäävänsä ulkopuolisiksi yhteiskunnassa ja on totta, että yhteiskunta on pitkälti rakennettu perinteisen nais-mies-jaottelun mukaan, mutta mutta... Kyllä kai enemmistön ehdoilla pitäisi kuitenkin mennäkin, toki niin, että pyritään mahdollisimman hyvin ottamaan vähemmistöön jääviä huomioon.