Feminismi – tasa-arvon asialla?

  • 357 999
  • 2 904

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllähän se niin on että tasa-arvo lähtee siitä jotta itse ei nosta itseään toisten ihmisten yläpuolelle, joskaan myöskään alenna muiden alapuolelle. Jos vaatii muita muuttumaan, ei mikään muutu.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minunkin mielestäni juuri minä ja minun kanssani samaa mieltä olevat ovat eniten oikeassa ja fiksuimpia.

Kiteytettynä: miesten kokemaa epätasa-arvoa kuten asepalvelus edistetään tekemällä töitä asepalveluksen muuttamiseksi.

Miesten kokemaa epätasa-arvoa ei poisteta haukkumalla tuota ja tuota feministiä pöljäksi tai tuota ja tuota feministin ehdotusta naisten kokeman epätasa-arvon poistamiseksi.

Ja naisten ongelmia ei poisteta kertomalla tällä palstalla, kuinka miesten ongelmat ovat yksilöiden omaa heikkoutta ja itkemistä.

Isossa kuvassa kyse on siitä, että naisten ongelmia pidetään feministisen maailmankuvan myötä julkisuudessa esillä aivan suhteettoman paljon miesten ongelmiin nähden. Mediassa annetaan vahvasti ymmärtää, että nainen on sorrettuna miehen ollessa etuoikeutettu, mutta ero sukupuolten välillä ei keskimäärin ole todellakaan tällainen. Se epäsuhta on lopulta se tekijä, joka aiheuttaa nämäkin vastareaktiot tällä palstalla.

EDIT: @Golden AWe, en siis viitannut suoranaisesti sinuun tuolla ensimmäisellä virkkeelläni.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Isossa kuvassa kyse on siitä, että naisten ongelmia pidetään feministisen maailmankuvan myötä julkisuudessa esillä aivan suhteettoman paljon miesten ongelmiin nähden. Mediassa annetaan vahvasti ymmärtää, että nainen on sorrettuna miehen ollessa etuoikeutettu, mutta ero sukupuolten välillä ei keskimäärin ole todellakaan tällainen. Se epäsuhta on lopulta se tekijä, joka aiheuttaa nämäkin vastareaktiot tällä palstalla.

Onko miesten kokemalle epätasa-arvolle perustettu ongelmanratkomisketjua Jatkoaikaan? On varmaan ja keskustelu käy kuumeisena? Vai oliko se edelleen tärkeämpää keskittyä vastareaktioon kun ongelmien ratkomiseen?

Sinulla ja kaikilla täällä on kaikki mahdollisuudet ratkoa niitä miesten ongelmia, mutta täällä sitä arvostellaan feminismiä. Sinä pystyt vaikuttamaan Jatkoajassakin siihen, miten paljon miesten ongelmat ovat esillä.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko miesten kokemalle epätasa-arvolle perustettu ongelmanratkomisketjua Jatkoaikaan? On varmaan ja keskustelu käy kuumeisena? Vai oliko se edelleen tärkeämpää keskittyä vastareaktioon kun ongelmien ratkomiseen?

Sinulla ja kaikilla täällä on kaikki mahdollisuudet ratkoa niitä miesten ongelmia, mutta täällä sitä arvostellaan feminismiä. Sinä pystyt vaikuttamaan Jatkoajassakin siihen, miten paljon miesten ongelmat ovat esillä.

Onko todella niin, että mitään ei saa arvostella ilman, että esittää jatkuvasti omia ratkaisuehdotuksia arvostelemiinsa asioihin? Kerrothan tuon näkökantasi myös vastakkaisen näkökulman tasa-arvoasioihin omaaville ihmisille, kun he ovat syyttämässä patriarkaattia milloin mistäkin tai jumalauta kertomassa, kuinka miesten ongelmat ovat marttyyrointia ja itkemistä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko miesten kokemalle epätasa-arvolle perustettu ongelmanratkomisketjua Jatkoaikaan? On varmaan ja keskustelu käy kuumeisena? Vai oliko se edelleen tärkeämpää keskittyä vastareaktioon kun ongelmien ratkomiseen?
Tänään luin jostain lehdestä jonkun professorin pohdiskelua siitä, mikä koulussa mättää poikien näkökulmasta. Jotenkin kuvittelisin, että miesten asiaa ajavien kannattaisi ehkä linkkailla tuollaisiin juttuihin ja herätellä keskustelua noista, mutta kaipa se Tiina Rosenborgin virtuaalimätkiminen on kivempaa tai jotain. Ei kyllä erityisemmin innosta lähteä näihin miesasiamiesten juttuihin mukaan ainakaan niin kauaa, kun meno muistuttaa juurikin niitä Tiina Rosenborgin juttuja. Etumerkki on vaan eri.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Onko todella niin, että mitään ei saa arvostella ilman, että esittää jatkuvasti omia ratkaisuehdotuksia arvostelemiinsa asioihin? Kerrothan tuon näkökantasi myös vastakkaisen näkökulman tasa-arvoasioihin omaaville ihmisille, kun he ovat syyttämässä patriarkaattia milloin mistäkin tai jumalauta kertomassa, kuinka miesten ongelmat ovat marttyyrointia ja itkemistä.

Tietysti saa. Mutta nyt sinä esimerkiksi väität että feministit saavat suhteettomasti näkyvyyttä, vaikka miesten ongelmista voi kirjoittaa Jatkoajassakin ihan niin paljon kuin tarvitsee.

Ellei sitten ole niin, että a) miesten ongelmia ei ole niin paljon, että kirjoittajia riittäisi, ja b) on tärkeämpää keskittyä arvostelemaan feministejä?

Ja toisekseen: ratkaisuehdotuksilla ja sovinnolla niitä ongelmia toki ratkaistaan.

Tänään luin jostain lehdestä jonkun professorin pohdiskelua siitä, mikä koulussa mättää poikien näkökulmasta. Jotenkin kuvittelisin, että miesten asiaa ajavien kannattaisi ehkä linkkailla tuollaisiin juttuihin ja herätellä keskustelua noista, mutta kaipa se Tiina Rosenborgin virtuaalimätkiminen on kivempaa tai jotain. Ei kyllä erityisemmin innosta lähteä näihin miesasiamiesten juttuihin mukaan ainakaan niin kauaa, kun meno muistuttaa juurikin niitä Tiina Rosenborgin juttuja. Etumerkki on vaan eri.

Sepä juuri. Kyllä meillä miehilläkin ongelmia on, ei sitä kukaan täysjärkinen kiistä. Ja on ongelmia, jotka liittyvät naisiin. Ja yksittäiset feministitkin sanovat kyllä välillä pöljiä juttuja. Hirveän epätasa-arvoisesti kohdelluksi tässä vain on kyllä maailman huipulla ja elintason huipulla hyvin vaikeaa itseään tuntea, näin henkilökohtaisesti.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tietysti saa. Mutta nyt sinä esimerkiksi väität että feministit saavat suhteettomasti näkyvyyttä, vaikka miesten ongelmista voi kirjoittaa Jatkoajassakin ihan niin paljon kuin tarvitsee.

Ellei sitten ole niin, että a) miesten ongelmia ei ole niin paljon, että kirjoittajia riittäisi, ja b) on tärkeämpää keskittyä arvostelemaan feministejä?

Ja toisekseen: ratkaisuehdotuksilla ja sovinnolla niitä ongelmia toki ratkaistaan.

Kyllä, MINUN MIELESTÄNI feministisestä näkökulmasta kirjoitetut kannanotot saavat mediassa aivan liikaa tilaa suhteessa siihen, mikä on tasa-arvotilanne miesten ja naisten välillä. Mutta se nyt tosiaan on minun mielipiteeni nyt ja todennäköisesti tulevaisuudessakin. Asiasta voi aivan hyvin olla eri mieltä.

Tottakai sovinnaisuudella ratkaistaan ongelmia. Jos katsot esim. minun viestejäni, niin melko maltillisia ne ovat mielestäni.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko miesten kokemalle epätasa-arvolle perustettu ongelmanratkomisketjua Jatkoaikaan? On varmaan ja keskustelu käy kuumeisena? Vai oliko se edelleen tärkeämpää keskittyä vastareaktioon kun ongelmien ratkomiseen?

Sinulla ja kaikilla täällä on kaikki mahdollisuudet ratkoa niitä miesten ongelmia, mutta täällä sitä arvostellaan feminismiä. Sinä pystyt vaikuttamaan Jatkoajassakin siihen, miten paljon miesten ongelmat ovat esillä.
Mitä ihmettä, ketjun otsikon lukiessa ajattelin, että täällä saa keskustella, tai sanojesi mukaan arvostella feminismistä. Mielestäni se aihe liippaa aika lähelle tuota otsikkoa. Oletko vilkaissut sen? Eikö juuri miestenkin tasa-arvokysymykset kuulu feminismi -ketjun alle, koska eivätkö feministit ole omien sanojensa mukaan tasa-arvon asialla. Eikö olisi kummallista, jos tämän otsikon alla olisi keskustelu naisten tasa-arvokysymyksistä ja joku tulisi sanomaan, että "perustakaa oma ketju tuolle, inisijät"

Väärin ilmeisesti keskusteltu.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hirveän epätasa-arvoisesti kohdelluksi tässä vain on kyllä maailman huipulla ja elintason huipulla hyvin vaikeaa itseään tuntea, näin henkilökohtaisesti.

Edelleen, en ole kuullut juuri kenenkään naisen ikinä sanovan vastaavaa. Minä olen aivan aidosti sitä mieltä, että naisetkin voisivat nyky-Suomessa vastaavan kommentin edes joskus sanoa. Vaan eipä sellaisia juurikaan kuulu. No, minä sitten varmaan en ymmärrä tätä sukupuolten tasa-arvon epäkohtaa miesten ja naisten välillä maassamme, niin kai se sitten on.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun nyt summaan sitä, että olet urheilutaustan omaava (mikäli luen aiempia viestejäsi oikein), miesvaltaisen yliopiston käynyt esimiesasemassa oleva kaveri, joka on tutustunut vaimoonsakin samassa yliopistossa, olet itse asiassa aika huono arvioimaan asioita. Selkeästi sinulle on jaettu ominaisuuksia, jotka ovat helpottaneet elämääsi sukupuolestasi riippumatta, joten miten paljon voit samaistua keskivertomiehen haasteisiin?
Ei minulla mitään vakavampaa kilpaurheilutaustaa ole vaikka kaikkea olen pelaillutkin suhteellisen paljon. Minun on helppo nähdä kokemuksieni perusteella miten korkeammin palkatuilla aloilla miehillä on etulyöntiasema lähtien jo ihan siitä että alat ovat miesvaltaiset ja kun kilpailu on tiukka niin pienetkin edut auttavat erottumaan. Ansiotilastot tukevat näkemyksiäni. Keksivertomiehilläkin menee tilastojen valossa ihan hyvin. Sitten on nämä syrjäytyneet miehet jonka kuvion kausaliteetit eivät tilastollisesti merkittävässä mittakaavassa kieltämättä minulle yhtä tuttuja ole, vaikka jonkun yksittäistapauksen tunnenkin, En ole hyviä perusteita kuullut mitkä ovat niitä rakenteita, jotka miehiä syrjivät, mutta en voi poissulkeakaan sellaisten olemassaolon mahdollisuutta. Tämän mahdollisuudenkin kanssa vaaka painottuu kokonaisuutena sen puolella, että työelämässä miehet ovat etuoikeutetussa asemassa.

Syrjäytymisen torjuntaan olen itse aktiivisesti tarjonnut ratkaisuksi työpaikkojen määrän kasvattamista tekemällä työllistämisestä kannattavampaa. Se ei minulle mikään tasa-arvokysymys ole, mutta auttaisi näitä miehiäkin olematta toiselta sukupuolelta pois.
Vertaat muutenkin aika paljon asioita juuri työn kautta. Ja siinä menet mielestäni vähän laput silmillä. Elämään ja tasa-arvoon kuuluu paljon muutakin kuin työ, mutta on tietysti luonnollista, että ammattisi kautta näkemyksesi keskittyvät tuohon maailmaan.
Tottakai tasa-arvoon kuuluu paljon muutakin, mutta tässä on nyt puhe ollut paljon työelämässä pärjäämisessä ja siihen se työ on aika oleellinen tekijä. Olen erotilanteita ja asevelvollisuutta toisissa yhteyksissä käsitellyt.
Liitit tuossa nimimerkkini pituuteeni, ja se tosiaan on lähtöisin disney-kääpiöltä. Tiedätkö miten suuria haasteita esimerkiksi pienikokoisilla miehillä on löytää itselleen naista?
Enköhän minä jotain tiedä pienikokoisten miesten pariutumisisesta. Ajattelen asiasta niin, että kun Suomi on pitkälti yksiavioinen maa, niin täällä on kutakuinkin yhtä paljon parisuhdepositioita auki sekä miehille että naisille (toki sinkkunaiset saavat baarista helpommin seksiä, ettei sitä tarvitse erikseen kysyä). Rumilla naisilla asia ei ole yhtään helpompaa löytää parisuhteita. Ikävää, muttei varsinaisesti mikään sukupuolten välinen tasa-arvo-ongelma.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eikö juuri miestenkin tasa-arvokysymykset kuulu feminismi -ketjun alle, koska eivätkö feministit ole omien sanojensa mukaan tasa-arvon asialla.

Feminismi pyrkii parantamaan naisten asemaa yhteiskunnassa samanarvoisemmaksi miesten kanssa.

Feministien kokemat ongelmat eivät ole miesten epätasa-arvoista kohtelua / miesten tasa-arvokysymys, vaan feministien kokemia ongelmia.

Eikö olisi kummallista, jos tämän otsikon alla olisi keskustelu naisten tasa-arvokysymyksistä ja joku tulisi sanomaan, että "perustakaa oma ketju tuolle, inisijät"

Minä pyrin auttamaan sinua pyrkimyksissäsi ratkaista miehiin kohdistuvaa epätasa-arvoa. Teet sen paremmin kun nostat sen erikseen, erilliseen keskusteluun, näkyvämmin, etkä keskity arvostelemaan feminismiä tai jotain tiettyjä feministejä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ikävää, muttei varsinaisesti mikään sukupuolten välinen tasa-arvo-ongelma.
Kyseinen pohdiskelu liittyi ainoastaan siihen miksi erityisesti miehet ajattelevat asioita enemmän palkkanauhan kautta, ja siksi myös hakeutuvat parempi palkkaisille aloille. Mielestäni siis tämä sukupuolten välinen palkkaero on laskettavissa paljon myös sillä, että perinteisesti miehen arvoa on mitattu hänen kukkaronsa paksuudella. Menestyvillä naisillakin on kuulemma välillä hankalaa tienatessaan enemmän kuin miehensä, koska se nakertaa puolison itsetuntoa. Mutta niin kauan kun miehet määrittelevät itsensä taloudellisen menestyksensä kautta, palkan suuruus näyttelee isoa roolia, ja alitajuinen hakeutuminen sen pariin on luonnollista. Eikä tämäkään ole kenenkään vika - isältä pojalle periytyvää arvomaailmaa. Poika katselee kun isä kokee olevansa mies tuodessaan leipää perheen pöytään, joten hänkin haluaa samaan rooliin. Yleistän tietenkin ja asenteiden muuttuessa tämäkin tulee varmasti muuttumaan.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä pyrin auttamaan sinua pyrkimyksissäsi ratkaista miehiin kohdistuvaa epätasa-arvoa. Teet sen paremmin kun nostat sen erikseen, erilliseen keskusteluun, näkyvämmin, etkä keskity arvostelemaan feminismiä tai jotain tiettyjä feministejä.

Sinä pyrit kertomaan, tai itseasiassa peräänkuuluttamaan, ettei miesten tasa-arvokeskustelu kuulu feminismiin ja siitä ei voi täällä puhua. Erikoista, sillä "tasa-arvona" feminismiä meille syötetään. Onko tuo sitten vain inhimillisempi ja myyvempi sanahelinä?

Vielä kerran: onko naisten tasa-arvostakin puhuminen "feministien arvostelua"? Mistä tässä ketjussa ylipäänsä pitäisi mielestäsi puhua?

Eikä sinun oikeasti tarvitse minulle tulla kertomaan, tai auttamaan, mitä teen yhtään mitään paremmin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyseinen pohdiskelu liittyi ainoastaan siihen miksi erityisesti miehet ajattelevat asioita enemmän palkkanauhan kautta, ja siksi myös hakeutuvat parempi palkkaisille aloille. Mielestäni siis tämä sukupuolten välinen palkkaero on laskettavissa paljon myös sillä, että perinteisesti miehen arvoa on mitattu hänen kukkaronsa paksuudella. Menestyvillä naisillakin on kuulemma välillä hankalaa tienatessaan enemmän kuin miehensä, koska se nakertaa puolison itsetuntoa. Mutta niin kauan kun miehet määrittelevät itsensä taloudellisen menestyksensä kautta, palkan suuruus näyttelee isoa roolia, ja alitajuinen hakeutuminen sen pariin on luonnollista. Eikä tämäkään ole kenenkään vika - isältä pojalle periytyvää arvomaailmaa. Poika katselee kun isä kokee olevansa mies tuodessaan leipää perheen pöytään, joten hänkin haluaa samaan rooliin. Yleistän tietenkin ja asenteiden muuttuessa tämäkin tulee varmasti muuttumaan.
Minun mielestäni tämä on paremmasta päästä viestejä joita ketjussa on ollut hetkeen paristakin syystä. Ensinnäkin kuvaat tässä mielestäni erinomaisesti miten arvomaailmat ja asenneilmastot vaikuttavat yksilöihin ja muodostavat rakenteita, joista yhteiskunta ei ole suoranaisesti vastuussa, mutta jotka silti ovat olemassa. Toisekseen tuo huomio oletusten ja esikuvien periytymisestä on osuva. Näistä samoista tekijöistä johtuu osa naistenkin ongelmista. Kolmantena tuo että monet kokevat että miesten tehtävä on kantaa leipää kotiin on historian saatossa ollut perustelu maksaa miehille samasta työstä parempaa palkkaa. Heidän pitää sillä elattaa perhe, kun taas naisten työt ovat karrikoidusti kesätöihin verrattavissa oleva tapa ansaita rahaa jolla voi ostaa jotain kivaa.

Tuo että se on miesten itsetunnolle kova paikka jos nainen tienaa enemmän on asia jonka toisaalta uskon täysin todeksi, mutta joka on silti minulle ihan mahdoton asia käsitettäväksi. Olen joskus siinä tilanteessa ollut ja yhteiseen laariinhan se sataa. Minulla ei olisi vaikeutta jättäytyä vaimon elätettäväksi jos hän tarvittavan summan tienaisi. Tosin en välttämättä olisi siihen ollut valmis jos en olisi koskaan saanut siipien kantavuuta työelämässä aidosti kokeilla.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Sinä pyrit kertomaan, tai itseasiassa peräänkuuluttamaan, ettei miesten tasa-arvokeskustelu kuulu feminismiin ja siitä ei voi täällä puhua. Erikoista, sillä "tasa-arvona" feminismiä meille syötetään. Onko tuo sitten vain inhimillisempi ja myyvempi sanahelinä?

Elikkä siis feminismi pyrkii parantamaan naisten asemaa yhteiskunnassa samanarvoisemmaksi miesten kanssa.

Pyritkö sinä parantamaan naisten asemaa?
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Feminismi pyrkii parantamaan naisten asemaa yhteiskunnassa samanarvoisemmaksi miesten kanssa.

Minusta keskustelun ydin on nimenomaan ollut se, onko naisen asema yleensäkään miehen asemaa huonompi yhteiskunnassa. Minun silmissäni feminismi pyrkii parantamaan naisten asemaa yhteiskunnassa katsomatta siihen, onko naisen asema miehen vastaavaa huonompi.

Juuri tästä, muun ohella, tässä ketjussa on kyse.
 
,
Tuo että se on miesten itsetunnolle kova paikka jos nainen tienaa enemmän on asia jonka toisaalta uskon täysin todeksi, mutta joka on silti minulle ihan mahdoton asia käsitettäväksi. Olen joskus siinä tilanteessa ollut ja yhteiseen laariinhan se sataa. Minulla ei olisi vaikeutta jättäytyä vaimon elätettäväksi jos hän tarvittavan summan tienaisi.

Onko lainkaan mahdollista, että vaimosi ei haluaisi elättää sinua, vaan haluaisi mieluummin miehen joka pystyy elättämään itse itsensä?

Avioliitot, joissa nainen tienaa enemmän, päättyvät todennäköisemmin eroon. Voihan sen toki ajatella niinkin, että tämä johtuu yksinomaan miesten itsetunto-ongelmista eikä lainkaan naisten halusta löytää menestyvä mies. Erittäin korkea koulutus ja ammatillinen status lisäävät myös vanhaksipiiaksi päätymisen todennäköisyyttä, joten joku voisi miettiä sitäkin, edistääkö tuollaisten asioiden perässä juokseminen esim. sinun tyttäresi onnellisuutta. Onnellisuus kai kuitenkin on elämässä tärkeämpää kuin helvetin kovat tulot.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minusta keskustelun ydin on nimenomaan ollut se, onko naisen asema yleensäkään miehen asemaa huonompi yhteiskunnassa.

Edelleen pitää rautalangasta vääntää: yhteiskunnassa on osa-alueita, joissa naisen asema on heikompi kuin miesten. Feminismi pyrkii korjaamaan noita osa-alueita. Täten parannetaan naisten asemaa tasa-arvoisemmaksi yhteiskunnassa.

Silloin on yksi hailee näetkö sinä niitä asioita yhden, kymmenen vai sata, ja montako sinä näet niitä miehillä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Edelleen pitää rautalangasta vääntää: yhteiskunnassa on osa-alueita, joissa naisen asema on heikompi kuin miesten. Feminismi pyrkii korjaamaan noita osa-alueita. Täten parannetaan naisten asemaa tasa-arvoisemmaksi yhteiskunnassa.

Silloin on yksi hailee näetkö sinä niitä asioita yhden, kymmenen vai sata, ja montako sinä näet niitä miehillä.

Hienoa, että on miesfeministejäkin jotka liputtavat aidon feminismin puolesta tasa-arvon sijaan.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Elikkä siis feminismi pyrkii parantamaan naisten asemaa yhteiskunnassa samanarvoisemmaksi miesten kanssa.

Pyritkö sinä parantamaan naisten asemaa?

Pyrin jo pelkästään siinä, että jos siitä täällä keskustellaan, en käskisi menemään muualle ja sanoisi sitä inttämiseksi. Mielestäni melko tasa-arvoista ja kohtuullista.

Vastaatko nyt vielä siihen, että mistä tässä ketjussa voi mielestäsi puhua?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Pyrin jo pelkästään siinä, että jos siitä täällä keskustellaan, en käskisi menemään muualle ja sanoisi sitä inttämiseksi. Mielestäni melko tasa-arvoista ja kohtuullista.

Vastaatko nyt vielä siihen, että mistä tässä ketjussa voi mielestäsi puhua?

Minun ehdotukseni on, että pyritään parantamaan maailmaa ratkomalla feminismiketjussa naisten kohtaamaa epätasa-arvoa. Siis ratkaisemaan ongelmia, kun niitä vain on olemassa, halusit sinä tai et. Se on mielestäni paljon tärkeämpää kuin inttäminen/yleistäminen jonkun feministin pöljäilyistä, tai yritys väittää, ettei mitään tai missäkin vaiheessa mainittuja tasa-arvo-ongelmia ole.

Kuunteleminen on tärkeää. Myös se on tärkeää, että kun on kuunnellut, niin sitten auttaa kun voi.

Ei syöpäketjussa ole kovin hedelmällistä keskittyä inttämään esimerkiksi siitä, että Suomessa 75 % syöpään sairastuneista lapsista parantuu. Tai homeketjussa inttämään luulosairauksista. Jne.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minun ehdotukseni on, että pyritään parantamaan maailmaa ratkomalla feminismiketjussa naisten kohtaamaa epätasa-arvoa. Siis ratkaisemaan ongelmia, kun niitä vain on olemassa, halusit sinä tai et. Se on mielestäni paljon tärkeämpää kuin inttäminen/yleistäminen jonkun feministin pöljäilyistä, tai yritys väittää, ettei mitään tai missäkin vaiheessa mainittuja tasa-arvo-ongelmia ole.

Kuunteleminen on tärkeää. Myös se on tärkeää, että kun on kuunnellut, niin sitten auttaa kun voi.

Ei syöpäketjussa ole kovin hedelmällistä keskittyä inttämään esimerkiksi siitä, että Suomessa 75 % syöpään sairastuneista lapsista parantuu. Tai homeketjussa inttämään luulosairauksista. Jne.
Rehellinen vastaus, siitä pisteet.

Muuten olenkin pitkälti samaa mieltä, tosin ensimmäiseen lauseeseen lisäisin molempien sukupuolten tasa-arvo-ongelmat. Kummatkin aiheet ovat mielestäni aina yhtä tärkeitä ja pitäisi olla aina yhtä pinnassa. Tuo on mielestäni tasa-arvoa rehellisimmillään. En vaan voi tajuta, mitä tasa-arvoa on porautua pelkästään toisen sukupuolen ongelmiin.

Noista mainitsemistasi "feministien pöljäilyistä" myös sen verran, että olisi erikoista, jos niistä ei aiheeseen liittyvässä ketjussa mainittaisi. Kliseisesti, niin makaa kuin petaa. Tottakai jokaisen tietyn aatteen, tai tiettyyn lokeroon nojaavan ihmisen sanomisia noteerataan kyseiseen aiheeseen nojaavassa ketjussa. Oli kyse sitten Feministeistä, Perussuomalaisista, Ville Niinistöstä, HIFK:stä, tai vaikka Kai Kunnaksesta, you name it.

Enkä myöskään voi ymmärtää, miten juuri esimerkiksi em. sivulla lainatun feministin lauseet "miehiä tässä nyt viimeiseksi pitää hyysätä" auttaa millään tasolla naisten tasa-arvo -ongelmiin, varmaankin tapahtuu aika rankasti juuri päinvastoin.

Ei feminismikään voi olla käsite, jossa heitellään oikeuksia puolelta toiselle, vaan mietitään, miten saadaan kaikki samalle punaiselle viivalle.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minun ehdotukseni on, että pyritään parantamaan maailmaa ratkomalla feminismiketjussa naisten kohtaamaa epätasa-arvoa.

Tässä on kuitenkin isona ristiriitana se, että feminismi on pyrkinyt viime vuosina profiloitumaan vahvasti kaikkien tasa-arvoa ajavana liikkeenä. Feministit ovat nimenomaan vahvasti kieltäneet olemastaan naisasialiike. Tämän ajatuksen pohjalta tässäkin ketjussa voisi ajatella pohdittavan suomalaisen yhteiskunnan tasa-arvo-ongelmia hyvin laajasti keskittymättä pelkästään naisten kohtaamiin ongelmiin.

Feminismin ajamaa tasa-arvoa voi jokainen tarkastella esimerkiksi Feministisen puolueen ohjelmasta. Kannattaa katsoa kohdasta "Poliittiset tavoitteemme" kohdat 1, 2 ja 3. Sanon erikseen vielä tässä kohtaa, että feministit mainitsevat jatkuvasti ajavansa kaikkien tasa-arvoa. Tätä varten kannattaa lukea nuo kohdat 1, 2 ja 3, huolella. Ajetaanko siellä ihan oikeasti kaikkien tasa-arvoa tuon puolueohjelman mukaisesti?

On aika lailla selvä asia, että tämä feministien toiminta ei tälläkään palstalla herättäisi niin paljoa närää, jos he nyt yksinkertaisesti rehellisesti myöntäisivät olevansa naisten etujen parantamiseen keskittyvä liike.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos nyt vielä rautalangasta väännetään niin tässä ketjussa on viimeiseen viiteen sivuun vissiinkin tasan yksi viesti jossa on tuotu esille miesten tasa-arvo-ongelmia ja mietitty niihin ratkaisua ilman että siinä keskityttäisiin dissaamaan feministejä. Kyseessä on Jeffreyn mainio viesti nuorten miesten syrjäytymisestä. Ei olisi tekemätön paikka laskea että kuinka monta niitä löytyy 11 ensimmäiseltä sivulta. Kun miettii että jatkoajan sukupuolijakauma on hyvin miesvoittoinen niin vähäisiksi on miesten ongelmien ratkaisu koettu. Ymmärrän pointin että jotkut voivat kokea aiheen vaikeaksi mutta silti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko lainkaan mahdollista, että vaimosi ei haluaisi elättää sinua, vaan haluaisi mieluummin miehen joka pystyy elättämään itse itsensä?

Avioliitot, joissa nainen tienaa enemmän, päättyvät todennäköisemmin eroon. Voihan sen toki ajatella niinkin, että tämä johtuu yksinomaan miesten itsetunto-ongelmista eikä lainkaan naisten halusta löytää menestyvä mies. Erittäin korkea koulutus ja ammatillinen status lisäävät myös vanhaksipiiaksi päätymisen todennäköisyyttä.
Käytännössä uskon että olisi valmis elättämään, tosin ei ole realistista odottaa hänen pääsevän sellaiseen tulotasoon että tuohon omatoimisesti lähdettäisiin. Kysymys on silti periaatetasolla hyvä ja perusteltu eikä vastaus ole kaikilla sama. Ihan samalla tavalla kuin ei kaikki miehetkään halua vaimoa joka ei pysty itseään elättämään.

haluaisin evidenssiä että korkea koulutus aiheuttaa yksin jäämistä. Korrelaatio kun ei tarkoita kausaliteettiä. Syy seuraus voi mennä toisinkin päin. Lisäksi parisuhdeasioissa on syytä muistaa ettei kaikille avioliitto ole itseisarvo. Jos jollekin taloudellinen itsenäisyys antaa mahdollisuuden päättää omasta parisuhteestaan niin minusta se on parempi tilanne kuin vaikka köyhistä Aasian maista tulevilla vaimoilla jotka elintason perässä päätyvät naimaan länsimaisia urpoja.

meme kuva miksi koulutus kannattaa
http://images.memes.com/meme/440990
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös