Vaimo valmistui samalta miesvaltaiselta alalta samasta yliopistosta joten kokemuksien vertaaminen on ollut suhteellisen helppoa. Tiedän kumpi meistä on ahkerampi ja parempi koulussa, kuka on päässyt haastatteluihin, saanut minkäkin työpaikan ja pyytänyt ja saanut kuinkakin paljon palkkaa. Minä olen esimiehenä toimiessani nähnyt muidenkin työntekijöiden palkat ja minkälaisia pyyntöjä hakemuksissa tulee. Toki seuraan myös verottajan palvelusta mitä muualla maksetaan. Uskon että minulla on keskimääräistä paremmat edellytykset arvioida asiaa enkä näe syitä miksi havainnot olisivat poikkeavat yleisistä normeista.
Kun nyt summaan sitä, että olet urheilutaustan omaava (mikäli luen aiempia viestejäsi oikein), miesvaltaisen yliopiston käynyt esimiesasemassa oleva kaveri, joka on tutustunut vaimoonsakin samassa yliopistossa, olet itse asiassa aika huono arvioimaan asioita. Selkeästi sinulle on jaettu ominaisuuksia, jotka ovat helpottaneet elämääsi sukupuolestasi riippumatta, joten miten paljon voit samaistua keskivertomiehen haasteisiin? Työskentelet miesvaltaisella alalla vaimosi kanssa, joten kokemuspintasi myös vaimon kautta painottuu tuonne miesvaltaiselle alalle. Vertaat muutenkin aika paljon asioita juuri työn kautta. Ja siinä menet mielestäni vähän laput silmillä. Elämään ja tasa-arvoon kuuluu paljon muutakin kuin työ, mutta on tietysti luonnollista, että ammattisi kautta näkemyksesi keskittyvät tuohon maailmaan.
Liitit tuossa nimimerkkini pituuteeni, ja se tosiaan on lähtöisin disney-kääpiöltä. Tiedätkö miten suuria haasteita esimerkiksi pienikokoisilla miehillä on löytää itselleen naista? Eivät ole kovin haluttuja naisten keskuudessa. Aiheesta löytyy mielenkiintoista dokkaria. Miehen rooli on perinteisesti ollut se, joka tyrkyttää itseään naiselle. Jos on takamatkalla tässä markkinassa (sinä tuskin olet ollut - jos on urheilullisuutta ja älyä), niin tarvitaan jotain etua. Moni pyrkiikin tekemään itsestään haluttavamman juuri kukkaron avulla, ja tämän vuoksi moni pyrkii tienaamaan mahdollisimman hyvää palkkaa. Siksi varmasti pyytävät ja hakeutuvat paremman palkan perään. (Vähän ehkä poukkoilevaa tekstiä, seuraan syrjäsilmällä telkkaria)
Mä itse olen aika paljon sitä mieltä, että käytäntö on tasapainottanut sukupuolierot Suomessa. Jos olet nainen ja tähtäimessäsi on hyvä työura, olet lähtökohtaisesti altavastaaja. Jos olet mies ja tähtäimessäsi on perhe, olet lähtökohtaisesti altavastaaja. Naisilla pitäisi olla oikeus tulla kuulluksi kokemistaan epäkohdista, mutta niin myös miehillä. Mun mielestä tasa-arvokeskustelu Suomessa on epätasapainossa, siksi olen täällä palstalla itkemässä mielipiteitäni.