Fanitoiminta ja sen seuraukset

  • 840 032
  • 2 865

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Hah! Juuri näin... porukassa tyhmyys tiivistyy... Vielä muutama vuosi sitten pystyi seuraamaan matseja ilman suurta myötähäpeän fiilistä. Nyt taas eteläpäädyn ovat vallanneet vaahtosammuttimet, jotka katsovat kotimatsit hanurilla ja sabotoivat vieraspelit savulla.
Terv. Norsunluutornin jääkaappipakastin

Jos olen oikein ymmärtänyt niin ne eturivissä välillä selin kentälle seisovat "vaahtosammuttimet" taitavat huudattaa katsomoa ja ohjata niitä huutoja. Eihän se Villen veroista huudatusta ole ollut, mutta nuo taitavat vasta opetella sitä asiaa - tietenkin jos sinä osaat tuon homman paremmin kuin nuo vaahtosammuttimet niin apu varmaan kelpaa.

Niitä savuja ei taida olla näkynyt paljoakaan sabotoimassa pelejä, se tosin on totta että kertakin on jo liikaa. Hölmöilyä joka peruutti ainakin joksikin aikaa Eteläpääty ry:n organisoimat vierasmatkat.

Sen myönnän että minua vituttaa tuo Jokerifanien negatiivinen julkisuus, kun se monien antipatia Jokereita ja Jokerifaneja kohtaan on jo ennalta tarpeeksi kova ei sitä kannattaisi ehdointahdoin ruokkia aina vain lisää. Tosin lähes yhtä paljon vituttaa nämä tänne ryntäävät pyhätmiehet ja -naiset jotka jeesustelevat kovaan ääneen kun kyse on Jokerifaneista mutta pysyvät harvinaisen hiljaa kun jonkun muun faniporukka hölmöilee, eli nämä vallalla olevat ns kaksoisstandardit ottaa päähän.
 
Viimeksi muokattu:

Blues forever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tämä ketju on varmasti aika monelle tärkeä henkireikä. Täällä saa purkaa kaikki maailman tuskat ja syyllinen kaikkeen löytyy samasta osoitteesta, eli itä-Helsingin paskasakista ja erinäisten yhdistysten johdosta. Ja näistähän voi näköjään puhua yleistäen ihan miten paljon mieli tekee. Itse en ole vuosikausiin enää käynyt Helsingin ulkopuolella vierasottelussa, ikää on reippaanpuoleisesti enkä osallistu mihinkään järjestettyyn toimintaan ja tulen mainioisti toimeen kaikkien joukkueiden fanien kanssa, mutta kuitenkin esim. minusta (koen olevani Jokerifani ja sattumoisin asun itäisessä Helsingissä) saa näköjään kirjoittaa tuntematta ihan mitä tahansa paskaa asuinpaikan ja joukkuevalinnan perusteella. Jos eivät eräiden Jokereiden otteluissa liikkuvien teot ole mitään hirvittävän järkeviä, niin tässä ketjussa tulee varsin selväksi että aika harvalla muullakaan on aihetta paukutella omia henkseleitään.

Asiallinen analyysi tilanteesta voisi vaikkapa olla että Jokereiden vierasotteluissa näyttää pyörivän muutaman kymmenen hengen epämääräinen porukka jonka tarkoitus on nimenomaan rettelöidä ja aiheuttaa ongelmia. He eivät edusta "Jokerifaneja" sen enempää kuin mitä snägärijonossa riitaa hakenut edustaa mitään muuta kuin itseään. Näitä vastaavia tapauksia on ollut aiempina vuosina esim. jalkapallossa (HJK:n fanitoiminnassa oli muutama vuosi takaperin tällaisia ongelmia ja muissakin joukkueissa on vastaavaa esiintynyt) ja yhteistä näille on yleensä ollut se että innostus kestää pari vuotta kunnes nämä muutamat urpot väsyvät touhuunsa ja siirtyvät jonkun muun harrastuksen pariin. Huomio on myös tärkeä seikka. Mitä enemmän jeesustelua, sen hauskempaahan siellä on piehtaroida. Mikään yhdistys maailmassa ei pysty muuta tekemään kuin varmistamaan että tällaisia henkilöitä ei ole toiminnassa mukana, sillä jos joku haluaa aiheuttaa ongelmia jossain niin hän siihen pystyy ihan ilman minkään yhdistyksen tukea. Ei jonkun valosoihdun tuominen jäähalliin edellytä sitä että joku valtava kansanryhmä "yllyttää väkivaltaiseen käyttäytymiseen".

Ja miksi tätä sitten näyttää esiintyvän Jokereiden otteluissa? Ensinnäkin sitä häiriökäyttäytymistä esiintyy jossain määrin kaikkialla, mutta eniten Jokereiden porukan ympärillä koska sitä on eniten ja koska kaupunki on maan suurin. Täällä on siis suurin potentiaali tällaiseen, vaikka urpoja löytyy joka paikasta suurinpiirtein yhtä paljon suhteessa. Toinen syy on tietysti se että nyt kun huomiota tulee niin sen hauskempaahan se on touhuta ja vieraspaikkakunnalla myös aivan varmasti on paikallisilla urpoilla ja toimittajilla vuoden kovin näytönpaikka kun Jokerit saapuu kylään. Nämä seikat ovat kyllä vallan mainiosti myös erinäisten turvallisuusvastaavien ja muiden hallien ala-yli-esimiesten tiedossa ja jos näistä muutamasta urposta todella haluttaisiin eroon niin ensimmäinen askel olisi yliampuvien lehtijuttujen ja naurettavan jeesustelun lopettaminen. Paljon, paljon järkevämpää olisi myöntää että tällainen ongelma on olemassa ja hoitaa hommat viranoimaisten ja kiekkoväen kesken mahdolisimman kylmästi pois päiväjärjestyksestä sen sijaan että haettaisiin sitä "15 minutes of fame"-huomiota kiihkoilemalla naama punaisena kaikkien helsinkiläisten pahuudesta jossain paikallislehdessä tai iltapäiväpulussa.

Ja vaikka kuinka muuta yrittäisin, niin ymmärrän myös niitä nuorempia aktiivifaneja jotka ovat saattaneet nähdä jonkun sytyttävän valoraketin ja jättävät kertomatta näkemästään. Aika kova ja (tyhmän)rohkea pitää olla jotta tällaisessa tilanteessa kävelee järkkärin luo ja osoittaa jotain epämääräisen näköistä tyyppiä sormella. Jonkunhan se olisi pakko tehdä, mutta veikkaan että aika harva tälläkään palstalla olisi se joka ottaisi roolia, vaikka muuta tietysti heti väitetään.

Voisitko tämän sinällään kattavan analyysisi loppuun lisätä muutaman konkreettisen ehdotuksen, millä tällainen hölmöily estettäisiin jatkossa? Löydän tuosta analyysistäsi varsin jäätävän keinoarsenaalin tyyliin "yliampuvien lehtijuttujen ja naurettavan jeesustelun lopettaminen" sekä "hommien hoitaminen kylmästi pois päiväjärjestyksestä viranomaisten ja kiekkoväen kesken".

Voitko hieman tarkentaa, mitä tarkoitat? Kun nyt mielestäni on käynyt selväksi, että

a) näitä narri-fanien hölmöilyjä on ollut enemmän kuin kerran ja tahti tuntuu pikemminkin kiihtyvän kuin hiljentyvän
b) selvästi aletaan olla (narri-fanien itsensäkin keskuudessa) täälläkin palstoilla sitä mieltä, että tää homma pitää kertakaikkiaan kitkeä jääkiekosta

Niin nyt niitä toimenpiteitä!!!!

Täällä on tullut hyviä, konkreettisia ehdotuksia siitä, miten pitäisi toimia, silläkin uhalla, että "rankaistaisiin kollektiivisesti" tai "valitettaisiin ihmisoikeusneuvostoon". Mut mun mielestä mikään ratkaisu ei voi olla se, että Narri-faneille pitää jokaiseen vieraspeliin tehdä omat erityisjärjestelyt, jotka paitsi maksaa, myös huonontaa kotifanien olosuhteita paikan päällä. Pitäisi siis hoitaa sairautta, ei sen oireita.

Keinovalikoimaan pöytään, kiitos!
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
a) näitä narri-fanien hölmöilyjä on ollut enemmän kuin kerran ja tahti tuntuu pikemminkin kiihtyvän kuin hiljentyvän

Mistä tämä tahdin kiihtyminen on havaittavissa? Millaisesta tahdista me nyt puhutaan? Tapahtuuko muualla mitään josta olet samalla intensiteetillä avautunut? Mitä pahaa Jokerifanit on sinulle tehneet kun tämä asia tuntuu olevan sinulle niin henkilökohtainen?

Mut mun mielestä mikään ratkaisu ei voi olla se, että Narri-faneille pitää jokaiseen vieraspeliin tehdä omat erityisjärjestelyt, jotka paitsi maksaa, myös huonontaa kotifanien olosuhteita paikan päällä. Pitäisi siis hoitaa sairautta, ei sen oireita.

Niitä Jokerifanien erityisjärjestelyjä, eli vierassektioita katsomossa halutaan ja tarjotaan myös muillekin isolla porukalla liikkuville faniporukoille.
 

Blues forever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Mistä tämä tahdin kiihtyminen on havaittavissa? Millaisesta tahdista me nyt puhutaan? Tapahtuuko muualla mitään josta olet samalla intensiteetillä avautunut? Mitä pahaa Jokerifanit on sinulle tehneet kun tämä asia tuntuu olevan sinulle niin henkilökohtainen?

Niitä Jokerifanien erityisjärjestelyjä, eli vierassektioita katsomossa halutaan ja tarjotaan myös muillekin isolla porukalla liikkuville faniporukoille.

Jos n. viikko sitten julkistettiin edellisestä hölmöilystä (Lahti) tuomioistuimen päätös ja heti seuraavassa vieraspelissä seuraava sankari taas räjäyttelee papatteja, niin vaikeata tehdä sellaistakaan päätelmää, että homma rauhoittuu?

Ja mitä fanit ovat minulle tehneet? No itse asiassa Jokeri-fanit räjäyttivät pommin Länsi-auto -areenassa muutama vuosi sitten ja tuo pommi räjähti n. viiden metrin päässä itsestäni ja pojastani. Ja voin sanoa, ettei ollut mikään ihan pikkujysäri. Näin läheltä kaikkinensa se apinoinnin määrän, ja korvat olivat lukossa loppupäivän ja silloin 5-vuotias poikani ei uskaltanut vähään aikaan tulla peleihin. Riittikö?
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Miten minusta alkaa tuntumaan, että täällä(kin) kuolaavat narrifanit pitävät suorastaan voittona, että on saavutettu jo sellainen taso, jossa ottelujärjestäjät joutuvat ottamaan huomioon tuon idioottiporukan mahdolliset järjestyshäiriöt - ja kannanotostaan päätellen EP ry:kin tuntee saaneensa suorastaan psykologisen prenikan rintaansa - great!!! Heidän kannanotostaan puuttui kokonaan ajatuksen ripekin siitä, mitä juuri HE ovat velvollisia tekemään asioiden parantamiseksi! Asia ei sinänsä minua paljoa hetkauttaisi, mutta kun tuollaiset "ylimääräiset" järjestelyt tuppaavat hankaloittamaan sen ihan tavallisen jääkiekon katsojan nautintoa ottelusta - puhumattakaan siitä, kun näkee lukuisten narrifanien toteuttavan itseään kaukana isin ja äidin silmälläpidon ulottumattomissa.
Voi olla vaikea uskoa sieltä syrjä-Suomen näkövinkkelistä, mutta käyttäytymisellään nämä narrien "isänmaan toivot" vain paskantavat jääkiekkoväen omaan yhteiseen pesään ja tekevät lajin markkinoinnin eteen vain negatiivista PR:ää.

Kuten jo kirjoitin aiemmin: "Sitä saa, mitä tilaa!", mutta nyt EP ry:n tulee ottaa ehdoton 0-toleranssi tällaiseen hörhöilyyn ja kitkeä tämä häirikköaines pois ainakin heidän katsomo-osistaan - tavalla tai toisella ja lopullisesti. Keinoja kyllä on, sen tietävät kaikki ja jos ei nyt tule yhtään mieleen, ottakaa yhteyttä vaikka Redarmy:iin Liverpooliin, kun kerran muutakin tuoltapäin on apinoitu.

Tiedän, että olen loukannut monen tavallisen, asiallisen Jokerifanin tunteita näillä kirjoituksillani, vaikka en ole kohdistanutkaan yhtään enkä mitenkään arvostelua juuri heitä kohtaan - olen pahoillani.
Toisaalta - tämä keskustelu on kyllä myös selvästi tuonut esille senkin, ettei järjenvalo ole vielä(kään) syttynyt tässä asiassa kaikkiin narrifaninuppeihin - mutta edestännehän tuon löydätte...

PS. Mitä tulee muiden joukkueiden fanien käyttäytymiseen, puidaan niitä sitten jossain muussa ketjussa - tämä kun lienee ihan oikea ketju puida narrifanien edesottamuksia... Am I fuckin' right, eh?

Minulla ei muuta, jatkakaa...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Jos n. viikko sitten julkistettiin edellisestä hölmöilystä (Lahti) tuomioistuimen päätös ja heti seuraavassa vieraspelissä seuraava sankari taas räjäyttelee papatteja, niin vaikeata tehdä sellaistakaan päätelmää, että homma rauhoittuu?

Niin se oikeudenkäynti koski vuonna 2007 tapahtunutta soihdutusta Lahdessa. Siitä on aika pitkä väli tähän päivään. Minä en ole huomannut että Jokerifanien hölmöily olisi lisääntymässä tai tahti kiihtymässä, ei ne toisaalta ole mielestäni vähenemässäkään. Minusta vain tuntuu että tuo fanien hölmöily koko liigan tasolla on lisääntynyt.

Ja mitä fanit ovat minulle tehneet? No itse asiassa Jokeri-fanit räjäyttivät pommin Länsi-auto -areenassa muutama vuosi sitten ja tuo pommi räjähti n. viiden metrin päässä itsestäni ja pojastani. Ja voin sanoa, ettei ollut mikään ihan pikkujysäri. Näin läheltä kaikkinensa se apinoinnin määrän, ja korvat olivat lukossa loppupäivän ja silloin 5-vuotias poikani ei uskaltanut vähään aikaan tulla peleihin. Riittikö?

Riitti hyvinkin ja tuo selittää sen miksi tämä asia on sinulle henkilökohtainen. Ja ymmärrän nyt sinua ja sinun motiivejasi tässä asiassa paljon paremmin. Toivottavasti poikasi ei enää pelkää peleihin menemistä eikä tuo ikävä tapaus (Jokerifanien hölmöily pommeineen) jättänyt mitään pelkotiloja.

Ja jatkossa toivon turvallisia ja mukavia pelireissuja niin sinulle kuin pojallesikin.

Miten minusta alkaa tuntumaan, että täällä(kin) kuolaavat narrifanit pitävät suorastaan voittona, että on saavutettu jo sellainen taso, jossa ottelujärjestäjät joutuvat ottamaan huomioon tuon idioottiporukan mahdolliset järjestyshäiriöt - ja kannanotostaan päätellen EP ry:kin tuntee saaneensa suorastaan psykologisen prenikan rintaansa - great!!! Heidän kannanotostaan puuttui kokonaan ajatuksen ripekin siitä, mitä juuri HE ovat velvollisia tekemään asioiden parantamiseksi!

Eteläpääty ry tuomitsi jälleen täysin yksiselitteisesti tuon savuttelun. Myös kyseisen yhdistyksen matkaohjeet fanimatkalaisille ihan selkeästi kieltää tuon toiminnan. Kyllä se yhdistys ja yhdistyksen johto tekee kaikkensa että nuo järjestyshäiriöt saadaan mahdollisimman vähiin. Siinä hommassa suurena apuna vain pystyy halutessaan olemaan myös se vierasmatkan kohteena oleva osapuoli, kuten esimerkiksi Porissa oli.

PS. Mitä tulee muiden joukkueiden fanien käyttäytymiseen, puidaan niitä sitten jossain muussa ketjussa - tämä kun lienee ihan oikea ketju puida narrifanien edesottamuksia... Am I fuckin' right, eh?

No missä muussa ketjussa sinä olet tuota muiden käytöstä puimassa?
 
Viimeksi muokattu:

kymppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten minusta alkaa tuntumaan, että täällä(kin) kuolaavat narrifanit pitävät suorastaan voittona, että on saavutettu jo sellainen taso, jossa ottelujärjestäjät joutuvat ottamaan huomioon tuon idioottiporukan mahdolliset järjestyshäiriöt
...
Tiedän, että olen loukannut monen tavallisen, asiallisen Jokerifanin tunteita näillä kirjoituksillani, vaikka en ole kohdistanutkaan yhtään enkä mitenkään arvostelua juuri heitä kohtaan - olen pahoillani.
Vaikka itse en tunne käytännössä yhteistä tämän Jokerifanien radikaalin osaston kanssa, ovat sinun kirjoituksesi leimaamassa todellakin koko kannattajakuntaa. Voisitko tuoda esiin ne täällä kuolaavat narrifanit, joille kritiikkisi kohdistat, niin keskustelu pysyy paremmin kohdistettuna? Kiitos etukäteen.

Sanottakoon nyt vielä erikseen, että en hyväksy näitä savupommituksia ja muutenkin tämä vitun huutaminen humalassa vastustajajoukkueen faneille saa itselle lähinnä myötähäpeän tunteen. Jokerien faniporukka on kuitenkin laaja ja mukaan on lyöttäytynyt tätä ei-toivottua joukkoa, jonka ensisijainen ideologia tuskin on Jokerien kannattaminen. Itse en ole Eteläpääty ry:n jäsen tai muutenkaan nettikirjoitteluja syvemmin perillä mistään, mutta jos mm. yhdistyksen johtohenkilön kotitalo on sotkettu spray-maalilla tämän otettua etäisyyttä radikaalimpaan porukkaan, on aivan täyttä paskaa väittää näiden suojelevan tai hyväksyvän tätä toimintaa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niitä Jokerifanien erityisjärjestelyjä, eli vierassektioita katsomossa halutaan ja tarjotaan myös muillekin isolla porukalla liikkuville faniporukoille.
Varmasti halutaan ja toivottavasti saadaankin. Kyllähän se olisi kaikkien etu että organisoitu fanijoukko olisi yhdessä paikassa eikä sinne päästettäisi ketään muita, ei edes niitä omatoimimatkaajia. Mutta se tuo väistämättä mukanaan ongelmia.

Ajatellaan nyt että katsomosta jaettaisiin osio vierasjoukkueen, esim. Jokerien, kannattajille. En tiedä miten katsomosektorit menevät esim. Porissa, mutta sektorihan jonka siltä pystyisi rajaamaan käsittää aina tietyn määrän paikkoja. Ensinnäkin, Jokerit-kannattajien pitäisi lunastaa sektorin kaikki paikkaliput, ei se voi mennä niin että jollekin porukalle varataan sektori, esim. 250 paikkaa ja paikalle tulee 150, jolloin loppumestat ovat tyhjiä. Tiedäthän myös sinä sen että Jokerit vetävät yleisöä katsomoon kaikkialla keskivertoa enemmän joten on hyvinkin mahdollista että juuri se Jokerit-peli voisi olla loppuunmyyty ilman vierasfanejakin. Mutta, jos halleista saadaan rajattua sopivan kokoinen alue ja faniporukka olisi valmis lunastamaan kaikki siihen kuuluvat liput riippumatta siitä tuleeko niin paljoa porukkaa niin hyvä. Siinä tapauksessa ehdottomasti.

No nyt kun on saatu rajattua sopiva alue ja vierasporukka on lunastanut liput täytyy miettiä itse tapahtumaa. Onhan se niin ettei vierasjoukkueen faniporukan paikallaolo saa missään nimessä vaikeuttaa muiden katsojien toimintaa. Kyllä mun mielestä on outoa jos periaatteena on että fanidösän pitäisi tulla melkeinpä poliisisaattueessa hallin pääoville ja sulkea sen jälkeen kaikki toiminta hallissa pääovilta fanijoukon katsomosektoriin. Siihen järkkärit ja poliisit tekemään kujaa jotta päästään katsomoon. No, pelin aikana on tietysti varattuna omat röökipaikat, vessat ja bissejonot. Hallin käytävistä osa on varattu vierasfaneille jolloin paikalliset ahtautuvat jäljelle jääviin miten kuten. Paikalliset jonottavat kaikkialle, kaljajonosta vessaan, mutta vierasfaneilla homma pelaa. Natiivit eivät ehdi vetämään sekä röökiä että kaljaa erätauon aikana koska puolet ajasta menee jonoissa kävelyyn, mutta samaan aikaan vierasfanit vetää kaljaa röökipaikalla ja miettivät pitäisikö ostaa vielä toinen bisse kun on sopivan viileää. Hinta on tosin vähän turhan kova, kybällä pitäisi saada kolme stobee. Siihen päälle vielä pari "laulua" niin varmasti joku yrittää jotain. Eikä sen jonkun tarvitse välttämättä olla enää edes paikallinen naamansa huivinsa peittänyt ultras sämpylä kädessään vaan ihan perusjantteri jolla keitti homma yli. Mun mielestä, jos jompikumpi porukka joutuu kärsimään niin kyllähän se kärsivä osapuoli pitäisi olla vierasfanit. Niiden pitäisi tulla paikalle hyvissä ajoin ennen peliä ja odottaa kiltisti siellä omassa sektorissaan natiivien tuloa ja hallin täyttymistä, itse ottelua ja poistua sitten sektoristaan vasta kun muu halli on tyhjentynyt.

Toki olisi suotavaa että kaikkialla olisi Hartwall-halli jotta katsomosektorit ja sekä bisse- että röökipaikat vessoineen olisi helppoa järjestää, mutta muistakaa nyt ettei niin ole. Ei kaikkialla ole hallissa tyhjää tilaa 2000-5000 paikan verran niin kuin Helsingissä. Ja kyllä, tyhjää tilaa on sekä Hartwallissa että Nordiksella.
 
Viimeksi muokattu:

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Tiedän, että olen loukannut monen tavallisen, asiallisen Jokerifanin tunteita näillä kirjoituksillani, vaikka en ole kohdistanutkaan yhtään enkä mitenkään arvostelua juuri heitä kohtaan - olen pahoillani.

Itse en koe itseäni ja jokerifaniuttani loukatuksi. Ihan asiallista tekstiä.

Omien junnuvuosien perseilyä sävytti muitten syyttely ja sormen osoittaminen muualle. Ja ratkaisuksi tarjosin aina, että mutsi anna mun vähän perseillä niin ehkä mä en perseile koko aikaa. Eli muitten piti antaa periksi mun perseilyn edessä. Tuntu todella tyhmältä, kun sitten aikuistuessa huomasi miten urpo oli ja miten epärealistiset odotukset mulla oli mun ympäristöä kohtaan. Huhhuh kun hävettää.

Toivoisi etelänpäädyn porukalta myös enemmän omaan napaan katsomista. Ei syytellä tai haeta tekösyitä mediasta tai muista faneista. Mä en tajua argumenttia, että muut tekevät väärin niin jotenki minä olisi oikeutettu tekemään väärin, näkyi se medioissa tai ei. Vielä enemmän toivoisin vähemmän toivomuksia muilta miten he voisivat sovittaa omia tekemisiään jotta tietyillä faneilla olisi kivaa. Elikkä perseillyt porukka palkitaan jollain omilla kaljahanoilla ja katsomoilla? En tajua. Sitten tietysti herää kysymys tuleeko tämä jotenkin, oikesti, vähentämään näitä pommeja? On annettu sakkoja, heitelty ulos peleist jne ja edelleen löytyy näitä valopäitä.

Muistelen tossa, oliko viime keväänä kun keskustelut kävi kuumana jostain paikattomasta katsomosta jne. Olin sivustakatsojan, paremman tunnelman toivossa, homman puolesta. Mutta kyllä tästäkin on ilmeisesti tullut jotain lieveilmiöitä. Kuuntelin tossa muutama viikko sitten Ilves-pelissä miten oman hallin järkkäreille, oikein koko hallin kuullen haistateltiin vitut. Kummallista pelleilyä. Ollaan jo saatu etuoikeuksia ja halvempia lippuja jne ja sitten otetaan asiakseen vittuilla. Oli syy mikä tahansa sen järkkärin sana on laki. Piste. Ihan turha tulla selittelemään, että ne on natseja ja että ei me tehty mitään.

Turha on ihmetellä kun Virma pistää hanat kiinni kun ei enään jaksele kuunnella ja katella kaikkea vittuilua ja perseilyä. Nämä "viralliset fanit" tekevät näitä juttu kumminkin jokereiden logo rinnassa ja läheisessä assosiaatiossa jokereiden brändiin, joten haluuaako sitä tai ei, niin ei se perseily tee hyvää jokereille. Viimeistään kun pelleily rupee olemaan osasyy kassavirtojen tyrehtymiseen, niin kas kumma, sitä istutaan piippuhyllyllä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Varmasti halutaan ja toivottavasti saadaankin. Kyllähän se olisi kaikkien etu että organisoitu fanijoukko olisi yhdessä paikassa eikä sinne päästettäisi ketään muita, ei edes niitä omatoimimatkaajia. Mutta se tuo väistämättä mukanaan ongelmia.

Olet varmaan lukenut sen Eteläpääty ry:n täälläkin esillä olleen jutun tuosta Porin onnistuneesta vierasreissusta? Ne omat vessat yms ei olleet mikään vaatimus tai pyyntö, ne oli esillä koska Porissa oli asiat niin järjestetty. Ja onhan se tietenkin mielenkiintoista että Porissa on oltu valmiita palvelemaan vierailevia Jokerifaneja noin hyvin ja selkeästi aiheutettu sillä paikallisille paljon lisävaivaa. Ja tottakai ne on vierailevat fanit joiden pitää olla valmiita joustamaan ja oltava yhteistyökykyisiä noissa erityisjärjestelyissä, jos niitä ollaan valmiita tarjoamaan.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Elikkä perseillyt porukka palkitaan jollain omilla kaljahanoilla ja katsomoilla? En tajua. Sitten tietysti herää kysymys tuleeko tämä jotenkin, oikesti, vähentämään näitä pommeja?
Nyt on taas puurot ja vellit sekaisin. Ry on sen takia noita omia vieraskatsomoita ajanut jotta juuri nämä omamatkalaiset eivät sinne samaan katsomoon virallisen yhdistyksen jäsenten kanssa pääse. Harvemmen ne on ongelmat sieltä yhdistyksen jäsenistöstä tulevat.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kuuntelin tossa muutama viikko sitten Ilves-pelissä miten oman hallin järkkäreille, oikein koko hallin kuullen haistateltiin vitut. Kummallista pelleilyä. Ollaan jo saatu etuoikeuksia ja halvempia lippuja jne ja sitten otetaan asiakseen vittuilla. Oli syy mikä tahansa sen järkkärin sana on laki. Piste. Ihan turha tulla selittelemään, että ne on natseja ja että ei me tehty mitään.

Tiedätkö sä mistä siinä oli kyse? Tiedätkö miksi nuo lauloi järkkäreille sitä laulua? Kyse oli siitä että sieltä fanikatsomosta uhattiin poistaa porukkaa koska siellä heiluteltiin lippuja ja joku viereisessä katsomossa istuva oli siitä lipun heiluttelusta valittanut. Käsittääkseni tuo asia on nyt hoidettu niin että ne lipuista valittaneet pari katsojaa siirrettiin toisen paikkaan ja fanikatsomossa saa jälleen heiluttaa lippuja.
 

KiksoniK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos olen oikein ymmärtänyt niin ne eturivissä välillä selin kentälle seisovat "vaahtosammuttimet" taitavat huudattaa katsomoa ja ohjata niitä huutoja. Eihän se Villen veroista huudatusta ole ollut, mutta nuo taitavat vasta opetella sitä asiaa - tietenkin jos sinä osaat tuon homman paremmin kuin nuo vaahtosammuttimet niin apu varmaan kelpaa.
.
No joo, en tarkoittanut huudattajia... kyllä siellä muitakin selin on. Ja ei, en ole tulossa huudattamaan porukkaa, kun minulle tuo peli on tärkeintä. Eikä minulla ole tuota toimintaa vastaan mitään, kunhan perkele osattais käyttäytyä. No ehkä se viisauskin voi tarttua porukassa, kun tyhmyyskin näköjään tarttuu...

Tosin lähes yhtä paljon vituttaa nämä tänne ryntäävät pyhätmiehet ja -naiset jotka jeesustelevat kovaan ääneen kun kyse on Jokerifaneista mutta pysyvät harvinaisen hiljaa kun jonkun muun faniporukka hölmöilee, eli nämä vallalla olevat ns kaksoisstandardit ottaa päähän.
En tiedä johtuuko tämä vitutus myös pyhistäjokerifaneista, jotka jeesustelevat, mutta kyllähän tämä on ollut tiettyjen (idioottien) fanien osalta aikamoista perseilyä jo toista vuotta. Tuntuu, että osa porukasta on tullut mukaan uponneesta Fc Jokerit busterista ja kiinnostus itse lätkään 0%.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tiedätkö sä mistä siinä oli kyse? Tiedätkö miksi nuo lauloi järkkäreille sitä laulua? Kyse oli siitä että sieltä fanikatsomosta uhattiin poistaa porukkaa koska siellä heiluteltiin lippuja ja joku viereisessä katsomossa istuva oli siitä lipun heiluttelusta valittanut. Käsittääkseni tuo asia on nyt hoidettu niin että ne lipuista valittaneet pari katsojaa siirrettiin toisen paikkaan ja fanikatsomossa saa jälleen heiluttaa lippuja.

Tämä periaate on käsittämätöntä!!

Taas vika on muissa. Eli kun järjestysmies tekee työtään, niin sille on lupa haistatella vitut.

Onko urheilufanit, joista esimerkkinä nyt Jokereiden äärifanit, otteluissa tms. urheilutilaisuuksissa jotenkin käytöstapojen, lakien ja asetusten ulkopuolella? Teidän puolustelijoiden kirjoituksista tulee sellainen kuva, että vieraspaikkakunnalle menevä faniryhmä on vaarallinen, jos se pääsee omin päin toimimaan. Eikö tällainen ryhmä kuulu johonkin suljettuun laitokseen.

Hei, tää on vaan jääkiekkoa!
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tämä periaate on käsittämätöntä!!

Taas vika on muissa. Eli kun järjestysmies tekee työtään, niin sille on lupa haistatella vitut.

Ei siellä mitään vittuja haistateltu järkkäreille. Se paikatonkatsomohan tyhjeni silloin suurimmaksi osaksi ja ihan vapaaehtoisesti porukka lähti sieltä sen pelin ajaksi tyhjään yläkatsomon kulmaan.

Sen laulun sanat mukailivat joulupukki matkaan jo käy kappaletta ja muistaakseni sen laulun sanat meni jotenkin näin...
"ei kannustaa saa, ei liputtaa saa, joku voi tulla selkäsi taa, leo vilkka matkaan jo käy"

Kannustamiseen ja seisomiseen on siellä fanikatsomossa lupa. Miksi luulet että ne valittaneet katsojat siirrettiin eikä suinkaan jatkossa lähdetty kieltämään lipun heiluttamista fanikatsomossa? Kyse oli siis siitä että siellä katsomossa oli kannustuksen yhteydessä heilunut lippuja ja peli oli silloin käynnissä ja tästä muutama katsoja oli valittanu ja sen jälkeen oli sitten keskustelua järkkäreiden ja niitä lippuja heiluttaneiden porukan kanssa siitä saako lippuja heilutella vai ei.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei siellä mitään vittuja haistateltu järkkäreille. Se paikatonkatsomohan tyhjeni silloin suurimmaksi osaksi ja ihan vapaaehtoisesti porukka lähti sieltä sen pelin ajaksi tyhjään yläkatsomon kulmaan.

Sen laulun sanat mukailivat joulupukki matkaan jo käy kappaletta ja muistaakseni sen laulun sanat meni jotenkin näin...
"ei kannustaa saa, ei liputtaa saa, leo vilkka matkaan jo käy"

Kannustamiseen ja seisomiseen on siellä fanikatsomossa lupa. Miksi luulet että ne valittaneet katsojat siirrettiin eikä suinkaan jatkossa lähdetty kieltämään lipun heiluttamista fanikatsomossa?

Se katsoja/ katsojat, joita lippujen heiluttelu häiritsi oli myös maksava asiakas. Vaikka hänen jääkiekko-ottelunsa viettotapa poikkeaa varsin paljon äärifanien rymistelystä, niin hänellä oli oikeus tähän valitukseen. Järjestysmies toimi, kuten hänen pitää toimia eli valvoi että katsomossa kaikki voivat katsoa peliä rauhassa. Tämän jälkeen Jokerit toimi aivan oikein ja siirsi katsojat toiseen paikkaan.

Mutta äärifaneille tämä muiden huomioon ottaminen oli taas liikaa ja piti aloittaa pilkkalaulujen laulaminen. Ja syy toisissa, taas kerran...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mutta äärifaneille tämä muiden huomioon ottaminen oli taas liikaa ja piti aloittaa pilkkalaulujen laulaminen. Ja syy toisissa, taas kerran...

Sinun kanssasi ei taida voida keskustella mistään, kyse oli niinkin radikaalista ääri-ilmiöstä kuin lipun heiluttamisesta fanikatsomossa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinun kanssasi ei taida voida keskustella mistään, kyse oli niinkin radikaalista ääri-ilmiöstä kuin lipun heiluttamisesta fanikatsomossa.

Mutta miksi piti aloittaa pilkkalaulu, vaikka järjestysmies teki vain työtään??

Tilannehan järjestyi myöhemmin ja fanikatsomo saa kannustaa sydämensä kyllyydestä. Kesken pelin oli varmaan hankalaa asiaa muulla tavalla järjestää.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tiedätkö sä mistä siinä oli kyse? Tiedätkö miksi nuo lauloi järkkäreille sitä laulua? Kyse oli siitä että sieltä fanikatsomosta uhattiin poistaa porukkaa koska siellä heiluteltiin lippuja ja joku viereisessä katsomossa istuva oli siitä lipun heiluttelusta valittanut. Käsittääkseni tuo asia on nyt hoidettu niin että ne lipuista valittaneet pari katsojaa siirrettiin toisen paikkaan ja fanikatsomossa saa jälleen heiluttaa lippuja.

Tätähän ei olisi saanut hoidettua millään muulla tavalla kuin kollektiivisella vitun haistattamisella?

Itse olen tässä pohtinut, että mikä mahtaa olla jokerifanien visio kannattamisesta? Millaiseksi oman joukkueen kannatuskulttuurin halutaan kehittyvän? Lähinnä tämä nousi mieleen, kun vilkaisin UJ:n matkakertomuksia mm. Euroopan suurille stadioneille. Jutuista henkii aika selvästi esiin se, että esim. suuret määrät poliiseja ja fanien ohjaaminen stadionille/stadionilta eri reittejä on aika lailla viileätä. Samaten turva-aidat katsomossa ovat oleellinen ja pakollinen osa, ja näitä sitten ihastellaan kertomuksissa. Olenko ymmärtänyt väärin, jos oletan, että esim. UJ:n visio kannatuskulttuurista on tämä? SM-Liigankin kannatuskulttuuriin halutaan suuren maailman meininkiä, johon kuuluu ainainen väkivallan uhka?

Tämä tosiaankin tiivistetään lopussa upeaksi kokemukseksi.

edit: Ehkäpä siellä ei tosiaan rumia puhuttukaan, pahoittelen.
 
Viimeksi muokattu:

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se katsoja/ katsojat, joita lippujen heiluttelu häiritsi oli myös maksava asiakas. Vaikka hänen jääkiekko-ottelunsa viettotapa poikkeaa varsin paljon äärifanien rymistelystä, niin hänellä oli oikeus tähän valitukseen. Järjestysmies toimi, kuten hänen pitää toimia eli valvoi että katsomossa kaikki voivat katsoa peliä rauhassa. Tämän jälkeen Jokerit toimi aivan oikein ja siirsi katsojat toiseen paikkaan.

Mutta äärifaneille tämä muiden huomioon ottaminen oli taas liikaa ja piti aloittaa pilkkalaulujen laulaminen. Ja syy toisissa, taas kerran...

Pitääkö sun väkisin jatkaa jankkaamista asiasta, josta et ole edes tietoinen, eikä kaiken lisäksi edes kuulu sulle mitenkään?
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Itse olen tässä pohtinut, että mikä mahtaa olla jokerifanien visio kannattamisesta? Millaiseksi oman joukkueen kannatuskulttuurin halutaan kehittyvän? Lähinnä tämä nousi mieleen, kun vilkaisin UJ:n matkakertomuksia mm. Euroopan suurille stadioneille. Jutuista henkii aika selvästi esiin se, että esim. suuret määrät poliiseja ja fanien ohjaaminen stadionille/stadionilta eri reittejä on aika lailla viileätä. Samaten turva-aidat katsomossa ovat oleellinen ja pakollinen osa, ja näitä sitten ihastellaan kertomuksissa. Olenko ymmärtänyt väärin, jos oletan, että esim. UJ:n visio kannatuskulttuurista on tämä? SM-Liigankin kannatuskulttuuriin halutaan suuren maailman meininkiä, johon kuuluu aikainen väkivallan uhka?

Juurikin näin. Erillisiä aitauksia ja järjestelyjä vaaditaan, vaikka mitään väkivaltaisuuksia ei joitain nahinoita lukuunottamatta ole tapahtunut. Savuttelut yms. voidaan kyllä estää ilmankin.

Futisfoorumilla on ihan mielenkiintoinen keskustelu aihetta sivuten. UJ:n matkakertomuksetkin pääsevät heti alussa esiin.(Siis en nyt esitä mitään huligaanisyytöksiä, vaan että tiettyjä elementtejä on kiva olla "omassa larppaamisessa")

Linkki tuohon keskusteluun
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pitääkö sun väkisin jatkaa jankkaamista asiasta, josta et ole edes tietoinen, eikä kaiken lisäksi edes kuulu sulle mitenkään?

Tätä kutsutaan keskusteluksi, kaksi erimieltä olevaa ihmistä vaihtaa mielipiteitä ja tämä on keskustelupalsta. Toisaalta fanikulttuurin lieveilmiöt kuuluvat valitettavasti myös minulle.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Tiedätkö sä mistä siinä oli kyse? Tiedätkö miksi nuo lauloi järkkäreille sitä laulua? Kyse oli siitä että sieltä fanikatsomosta uhattiin poistaa porukkaa koska siellä heiluteltiin lippuja ja joku viereisessä katsomossa istuva oli siitä lipun heiluttelusta valittanut. Käsittääkseni tuo asia on nyt hoidettu niin että ne lipuista valittaneet pari katsojaa siirrettiin toisen paikkaan ja fanikatsomossa saa jälleen heiluttaa lippuja.

Kiitos, että todistit mun pointini.

Miksi sitä ei voinut hoitaa silloin. "OK, emme heiluttele." "Aha, ok, zori. Ei ollu tarkotus"... tai jotain.

Ihmiset, jotka on maksanut kovan hinnan peliin, pyytä, että voisiko järjestysmies käydä pyytämässä teiltä hieman muitten huomioon ottamista. Järkevät olisi vastannut kuten mainitsin yllä. Mutta ei, pitää ruveta vittuilemaan. Ja pliis myönnä se, että järjestysmies on antanut ukaasin vasta sen jälkeen kun hän asiasta on aikaisemmin maininnut. Kukaan lipun heiluttelija ei lennä ulos samantien.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Ei siellä mitään vittuja haistateltu järkkäreille. Se paikatonkatsomohan tyhjeni silloin suurimmaksi osaksi ja ihan vapaaehtoisesti porukka lähti sieltä sen pelin ajaksi tyhjään yläkatsomon kulmaan.

Jos olit itse paikalla tiedät että tämä ei pidä paikkaansa. Rytmikkäät, koko fanikatsomon, "ei vois vittu vähempää kiinnosta" kuulu koko halliin. Itse istuin 304:sessa ja sinne kuulu todella selvästi. Voin poimia sulle serkun ja muutaman duunikaverin (jotka istu ihan muualla) kertomaan miten naurettavalta ja järkkäreiden kannalta, haist vittumaiselta, se homma näytti.

Jos itse olisin ollut järkkäri kyseisessä tilanteessa, olisin varmaan ihan summanmutikasaa poiminut pari jamppaa pihalle. Ihan vain tehdäkseni pointin.
 

Baroni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiaa Lukolle
Jo tästä on soppa syntynyt. Osalla porukasta menee homma yli katsomossa ja täällä nettikirjoituksissa.
Selventäkää tätä käsitettä äärifani. Onko se fani joka varustautuu otteluihin savuilla vai onko se fani joka laulaa vastustajasta pilkkalauluja? Entä fani joka lähtee vierasmatkalla eikä laula eikä taputa, vaan toimii ääripassiivisesti? =)

Yleistäminen ja kieltäminen ovat hyviä keinoja saada oma mielipide kuuluviin, mutta faktojen toteaminen on osalle vaikeaa:

-Suurin osa jokerifaneista on normaaleja faneja, jotka eivät hyväksy savuttelua katsomoissa / katsomoväkivaltaa. Nämä fanit (joihin itsekkin kuulun) kuitenkin hyväksyvät ns. pilkkalaulut ja vastustajajoukkueen faneille "kuittailun". Tälläistä fanitoimintaa tukee myös jokerifanien yhdistyksen hallitus.

-Jokerifanien keskuudessa on muita kannattajaryhmiä enemmän henkilöitä jotka syyllistyvät idiottimaisiin tekoihin eivätkä välitä järjestyssäännöistä. Tälläistä fanitoimintaa ei hyväksy suurinosa jokerifaneista eikä yhdistyksen hallitus.

En edes jaksa kertoa muiden faniryhmien tempauksista tai vertailla niitä jokerifaneihin. Ns. Ultaskulttuurin sopiminen suomalaiseen katsomokulttuuriin vie aikansa. Näiden ääriilmiöiden (savut/väkivalta) toinen puoli on se, että katsomoihin on tullut lisää väriä ja meteliä. Tämä(kään) asia ei siis ole mustavalkoinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös