Fanitoiminta ja sen seuraukset

  • 840 035
  • 2 865
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Mieti sitä, että jos 200 Jokeri/HIFK tai muuta vastustajan kannattajaa tunkee Porin seisomakatsomaan, niin mitään onglemia ei varmaan koskaan tule. Edelleen vastuussa on järjestävä seura.
Jos sinne mahtuu sama määrä (ja enemmänkin) raumalaisia, niin kyllä sinne pitäisi tuo määrä hesalaisiakin mahtua.
 
Suosikkijoukkue
AIK
En ymmärrä miksi jääkiekko-otteluissa pitää ymmärtää organisaatiota, joka sallii tai jopa kehoittaa väkivaltaan.

Tarkoititko tällä nyt porin seisomakatsomoa?

Joo, oot kyllä oikeassa. Porsaanreikiä tuosta löytyy. Eli varmaan parempi olis tosiaan peluuttaa kotipeli tai pari tyhjässä hallissa, niin homma toimisi paremmin.
No hei! Peluutapa sitten.

Kun täällä vedetään hatusta kaikenmaailman sanktioita, onko näillä viisastelijoilla oikeasti mitään käryä, mahdollistaako liigan säännöt ja / tai kotimainen lainsaadäntö tällaisia sanktioita.

Jos syyllistä ei saada kiinni, ketään ei tule rangaista. Jos syyllinen saadaan kiinni, hänellä on täysi vastuu teostaan.
Juurikin näin.

Jos faniyhdistys olisi asialla tässä asiassa, se esim. jakaisi jonkun tunnisteen heidän matkalla oleville faneille. Tämä tunniste ilmoitettaisiin vieraspaikkakunnan järkkäreille ja ainostaan tämän tunnisteen avulla pääsisi fanikatsomoon.

Jos on halua, keinoja on paljon.

Meillä sitä tunnistetta sanotaan pääsylipuksi.
Sen voi numeroida vaikka osoittamaan katsomonosaa, riviä ja paikkaa, jolle sen haltija on oikeutettu.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos sinne mahtuu sama määrä (ja enemmänkin) raumalaisia, niin kyllä sinne pitäisi tuo määrä hesalaisiakin mahtua.
Eiköhän tuo Lukon organisoitu faniporukka pistetä aina istumakatsomoon Porissa. Ne on sitten ihan omatoimisia, jotka ovat seisomakatsomossa hajaantuneina sinne tänne. Mutta joo, ihan rauhallista on viime aikoina ollut, takavuosina kyllä jotain kärhämää näki vähän väliä.
 

Filosofem

Jäsen
Aika vitun väsynyttä settiä täällä, mutta mitä muuta voisi odottaakaan...

Huh. Aika vitun väsynyttä settiä nimenomaan sinulta.

Itse juuri pari viestiä sitten kritisoin tätä nykyistä fanikulttuuria, mutta sä vedät kyllä koko jutun ihan överiksi sellaisilla yleistyksillä ja mielikuvilla ettei mitään järkeä.

Hyvä etteivät muut kirjoittajat ota lämpöä itseni tavoin Surukukun tekstistä, koska siinä on niin paljon silmitöntä provoa, että koko keskustelu ajatuisi aivan väärille vesille.

Sulla on kai ihan oikeaakin asiaa viestissäsi, mutta se hukkuu täysin koko tekstin kieliasuun ja typeriin väittämiin. Vaikka sanot lopussa, että kohdistat viestisi ainoastaan Jokerifanien "alaluokan edustajille", niin mä rivikannattajana otan tosta giganttisen herneen nokkaani vaikka mulla ei ole osaa eikä arpaa koko fanitoiminnassa.

Mä otan tästä viestistä sitä penalttia ihan ansaitusti, mutta toivon samalla, että mä olen ainoa kirjoittaja, joka siitä provosoitui näin näkyvästi. En vaan voi olla kirjoittamatta tätä, enkä jaksa verhota tätä mihinkään asiatekstiin, kun sellaisen menin jo muutenkin aiemmin kirjoittamaan. Jatkakaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarkoititko tällä nyt porin seisomakatsomoa?

...

Meillä sitä tunnistetta sanotaan pääsylipuksi.
Sen voi numeroida vaikka osoittamaan katsomonosaa, riviä ja paikkaa, jolle sen haltija on oikeutettu.

Porin seisomakatsomo ei ole organisaatio tai yhdistys.

Kuten jo aikaisemmin sanoin, katsomosta on helppo kerätä lippuja ja viedä ne ulos, koska Jokereiden fanit haluavat seisoa ja hyppiä myös istumakatsomossa. Eli vaihtoehdot ovat istuminen tai ryhmän sisäinen tunniste. Jos on pelkät liput, Jokerifanien pitää istua, jotta voidaan kontroloida, ettei katsomoon livahda vääriä ihmisiä. Jos ryhmä itse haluaa seisoa ja hyppiä, ryhmän sisäisesti jaetaan omat tunnisteen, jotta järkkärit tunnistavat sinne kuuluvat.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Sikäli kyllä ymmärrän tuon Surukukun närkästyksen (tosin en allekirjoita tuota viestiä) kun sen verran harvoin näille leveysasteille eksyy isompi joukko Jokerifaneja ja meno on ollut tällaista:

http://www.iltasanomat.fi/videot/?id=1348935 (toissa vuoden finaalit)

Helposti sitä ihmettelee että ovatko kaikki Jokeri-fanit tällaisia ja missä ovat ne "kunnon" fanit vaikka epäilemättä sellaisiakin on.
 

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo

Happis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Huuhkajat, Liverpool FC
No nyt on kaikki nähty; näätä puhumassa GH -ilmiöstä. 2000-luvulla. Ei helvetti :D
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sikäli kyllä ymmärrän tuon Surukukun närkästyksen (tosin en allekirjoita tuota viestiä) kun sen verran harvoin näille leveysasteille eksyy isompi joukko Jokerifaneja ja meno on ollut tällaista:

http://www.iltasanomat.fi/videot/?id=1348935 (toissa vuoden finaalit)

Helposti sitä ihmettelee että ovatko kaikki Jokeri-fanit tällaisia ja missä ovat ne "kunnon" fanit vaikka epäilemättä sellaisiakin on.

Aika erilaiset on kahden eri joukkueen fanien kannatuslaulut. Toinen keskittyy oman joukkueen kannattamiseen, toinen toisen joukkueen ja kaupungin pilkkaamiseen.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Porin seisomakatsomo ei ole organisaatio tai yhdistys.
Jos nyt sitten sullekin avataan näitä käsitteitä.

Jokerifanit, kannattajat = kaikki ketkä kannattavat jokereita
Eteläpääty = jokerifanien katsomonosa Hartwall Areenalla
Eteläpääty ry. = Jokereiden rekisteröity fanihdistys, johon ei ole liittymispakkoa voidakseen lähteä vierasmatkalle tai päästäkseen Areenalla Eteläpääty- katsomonosaan

Eli esimerkiksi aikaisemmassa postauksessasi mainitsit ry:n ohjaavan huutoja eteläpäädyssä, mikä ei pidä paikkaansa. Katsomoa ohjaa yleensä yksi Ultras Jokereiden capo. Ultras Jokerit taas on suljettu, rekisteröimätön kannattajaryhmä.

Eli myöskään "sopimattomista" huudoista kritisoimasi katsomonosa ei ole organisaatio tai yhdistys.

Ja jos rehellisiä ollaan, niin kyllä mä olen enemmän sitä aggressiota nähnyt areenalla vierailevilta keskikaljajanareilta, kuin jokerikannattajilta, jos nyt noita hassutteluchantteja ei lasketa.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika erilaiset on kahden eri joukkueen fanien kannatuslaulut. Toinen keskittyy oman joukkueen kannattamiseen, toinen toisen joukkueen ja kaupungin pilkkaamiseen.

Aika hätäinen anal yysi yhden paskaisen videon takia (Jossa muuten kärppä-hulikaani kaiken lisäksi viedään putkaan). Ja sitä paitsi, mitä sitten? Haukutaanhan Jokereita ja Hjallistakin ympäri Suomen ties missä Sonkaharjun Essollakin.
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aika hätäinen anal yysi yhden paskaisen videon takia (Jossa muuten kärppä-hulikaani kaiken lisäksi viedään putkaan). Ja sitä paitsi, mitä sitten? Haukutaanhan Jokereita ja Hjallistakin ympäri Suomen ties missä Sonkaharjun Essollakin.

Niin onkin hätäinen analyysi, toki kriittisyyttä pitää olla katsojalla mukana. Mutta kyllä nämä paskaiset videot yhdistettynä kaikkiin muihin tapauksiin antaa ikävä vaan sen kuvan, että paskamainen on fanisakkinnekin.

Ei kaikki fanit, mutta perusoululaiselle tulee helposti tällainen käsitys, kun ensimmäisen ja ainoan kerran näkee kotikylässään isomman faniporukan tsadista ja käyttäytyminen on kuin apinalaumalla.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Huh...

Sulla on kai ihan oikeaakin asiaa viestissäsi, mutta se hukkuu täysin koko tekstin kieliasuun ja typeriin väittämiin. Vaikka sanot lopussa, että kohdistat viestisi ainoastaan Jokerifanien "alaluokan edustajille", niin mä rivikannattajana otan tosta giganttisen herneen nokkaani vaikka mulla ei ole osaa eikä arpaa koko fanitoiminnassa.

...

Jep - on syytäkin ottaa, mutta hieman eri jutusta kuin minun tekstini...

Nimittäin, minua ainakin hävettäisi ja vituttaisi ihan saatanasti olla leimattuna tuon mainitsemani porukan idioottimaisuuksien vuoksi - ota siitä se giganttinen herne nenääsi!
Kato - ei täällä landella näy - ja ilmeisesti käykään - muut kuin nämä mainitsemani idiootit, vuodesta toiseen yhä vastenmielisempänä.
Jos kerran tämä Jokerien "virallinen" rekisteröitynyt faniporukka ei tee asialle mitään - vieläkään, se on kuin kutsu näille "järjenjättiläisille" liittyä mukaan, kun pääsyvaatimuksiin ei näköjään kuulu omat aivot.
Jos taas asiaan puututtaisiin fanitoiminnan sisältä ja sisällä, se olisi omiaan karsimaan tapahtuneita idioottimaisuuksia ja näitä - olkoon nyt vaikka sitten ulkojäseniä, joilta häipyisi yhteisön tuki tekosilleen ja olisi paljon suurempi vaara joutua niistä ao. vastuuseen.

Parjaamaani ilmiötä Jokerifanien keskuudessa on tutkittu jo vuosikymmeniä maailmalla, varsinkin UK:ssa jalkapallohuliganismna, joka itse asiassa on paljon järjestyneempää toimintaa kuin mikään fanitoiminta täällä suloisessa Suomessamme.
Ja jotta et kompuroisi kieliasuuni ja mielikuviini, totean vain, että allegoriani viittasivat vain yleisesti syihin, sosiaaliseen irrallisuuteen ja vastuuttomuuteen, joista ko. ilmiöt kumpuavat kielestä ja kansallisuudesta riippumatta - on helppoa olla idioottina idioottien seurassa, kun ei tarvitse vastata tekosistaan ja niille saa aina hyväksynnän ja jopa ihailua osakseen. Ihmisellä kun on vaistomainen tarve kuulua johonkin populaation ja Jokerifanitoiminnan yleiset piirteet ja toisaalta munattomuus vastuun kantamisessa tarjoaa ko. porukalle sellaisen.
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No hei 1+1=?

Mitäköhän Jokeri-leirissä tapahtuu sitten vastaavan provokaation jälkeen kun tullaan naaman eteen herjaamaan ja alkoholia kuviossa??

En halua edes arvailla.

Ahaa, pling! Nytkö sitten saattaakin tapahtua jotain jopa Oulussa, jos humalaiset koti- ja vieraskannattajat päästetään vapaasti touhuamaan samalle leikkikentälle? Juurihan täällä puoli Suomea Porin johdolla on todistellut jotain ihan muuta, kun puhe on kääntynyt erillisiin vierassektioihin..
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Eiköhän nyt lähdetä siitä että niin kauan kun puolen suomen miljuunamiehet raiskaa Maamme-laulua, siellä pysytellään hyvin hiljaa käytöstavoista keskusteltaessa.
 

foobar

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun ongelmat koskevat lähes poikeuksetta vain tämän yhden joukkueen kannattajia niin on helpompi olla päästämättä heitä "ryhmänä" sisälle kuin vaiheuttaa ylimääräistä vaivaa muille katsojille.

Mistä sinä sen tiedät? Olet lehdestä lukenut? Neljä kertaa on ollut tällä kaudella hämminkiä Turussa ja kolme neljästä oli muiden kuin Jokerikannattajien tekosia. Toki siis yksi pakollinen heilläkin ;)
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mistä sinä sen tiedät? Olet lehdestä lukenut? Neljä kertaa on ollut tällä kaudella hämminkiä Turussa ja kolme neljästä oli muiden kuin Jokerikannattajien tekosia. Toki siis yksi pakollinen heilläkin ;)

Eli samanlaisia savu-urpoja on SM-liiga pullollaan? Mahtaa näitä landeultria harmittaa, kun isot mediat ei huomaa lainkaan?
 

foobar

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eli samanlaisia savu-urpoja on SM-liiga pullollaan? Mahtaa näitä landeultria harmittaa, kun isot mediat ei huomaa lainkaan?

Mistään savuista tiedä mutta voihan sitä jotain muutakin tapahtua katsomossa?

Kumpi muuten on tähänkin ketjuun vinkuvista vakavampaa, hyökätä toisten kannattjien kimppuun katsomossa vai sytyttää joku vaivainen savu?
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ahaa, pling! Nytkö sitten saattaakin tapahtua jotain jopa Oulussa, jos humalaiset koti- ja vieraskannattajat päästetään vapaasti touhuamaan samalle leikkikentälle?

Sanoisin että ilman tuota yksipuolista Jokeri-provoa mitään ei olisi tapahtunut. (Eikä täällä ole tuon vierailun jälkeen mitään tapahtunutkaan...)

Kyllähän tuosta videosta hyvin ilmeisesti selviää ketkä sitä toimintaa kaipaa. Ja kun aikansa kerjää niin varmasti jossain vaiheessa sitten joku (tarpeeksi juonut) vastaa kutsuun, valitettavasti, ihme olisi jos ei vastaisi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kannattaisi ehkä käydä joskus seuraamassa edes yhden sm-liigaottelun muuallakin kuin Hartwallissa niin tietäisit asiasta jotain.

Ja jos vaikka uskaltautuisit vielä tekemään tuon yksin ilman jotain kannattajaryhmää niin näkökulma asiaan saattaisi avartua.

Ihanko tosi?

Minä en yleensä tee matkojani faniryhmän mukana. Ihan itse olen lippuni yleensä hommannut ja ei mua ole pelottanut missään hallissa vaan olen tähänkin asti uskaltanut kannustaa Jokereita paikallisten ympäröimänä. Enkä ikinä ole edes meinannut joutua missään hallissa tappeluun. Silloin tällöin, yleensä pleijareissa, olen sitten hommannut liput faniyhdistyksen kautta mutta suurin osa vierasmatkoista on ihan itse järjestettyjä ja omalla porukalla.

Huomaa ettet ole juuri muissa halleissa ollut kun tuollaista puhut.

Kyllä niitä halleja on tullut ympäri Suomea kierretyksi. Ikääkin minulla on sinua enemmän jos tuo 82 nimimerkissäsi viittaa syntymävuoteesi ja olet täällä niin kuin vanhempana neuvomassa nuorempiasi. Että ohi meni senkin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanoisin että ilman tuota yksipuolista Jokeri-provoa mitään ei olisi tapahtunut. (Eikä täällä ole tuon vierailun jälkeen mitään tapahtunutkaan...)

Eli vittuiluun on oikeus vastata väkivallalla??

Tässä on koko tämän keskustelun ydin. Eteläpääty ry:n mielestä heillä on oikeus provosoitua ja lietsoa Jokerifaneja väkivaltaan.

Täällä menee kyllä jutut niin ristiin kun mennä vaan voi, mutta eihän se yllätys olekaan kunhan jokerikannattajat saadaan vain demonisoitua pahimmalla mahdollisella tavalla.

Tämä ei todellakaan ole kannanotto sen puolesta etteivätkö jokerikannattajat olisi joskus vetäneet aavistuksen överiksi, vaan ainoastaan siihen että kyllä muuallakin osataan!
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Täällä menee kyllä jutut niin ristiin kun mennä vaan voi, mutta eihän se yllätys olekaan kunhan jokerikannattajat saadaan vain demonisoitua pahimmalla mahdollisella tavalla.

No onhan se nyt selvää että kun tullaan isolla joukolla ihan viereen vittuilemaan niin sieltä sitten ennemmin tai myöhemmin lähtee joku tarpeeksi tuiskeessa oleva tanssiin mukaan, valitettavasti. Tämä siis luonnonlaki ihan millä paikkakunnalla tahansa. Johan tuossa videolla on jo yks lähössä, mutta tilanne saadaan onneksi tässä kohtaa hallintaan. Ihan turha ihmetellä miksi porukkaa tungetaan maijaan pelin jälkeen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tämä ei todellakaan ole kannanotto sen puolesta etteivätkö jokerikannattajat olisi joskus vetäneet aavistuksen överiksi, vaan ainoastaan siihen että kyllä muuallakin osataan!

Sä vain unohdat sen että joka kerta kun tapahtuu niin syyllinen on Jokerifani, silloinkin kun vaikkapa JYPin ja IFK:n kannattajat tappelee keskenään. Jokerifani on sen tapahtuman alun käynyt joka tapauksessa provoamassa. Se provoilija on vain kadonnut Eteläpääty ry:n todistajansuojeluohjelmaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös