Fanitoiminta ja sen seuraukset

  • 840 030
  • 2 865

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mutta miksi piti aloittaa pilkkalaulu, vaikka järjestysmies teki vain työtään??

Minusta tuo laulu oli ihan hauska ja pientä piikittelyä järjettömältä näyttäneeseen lippuepisodiin. Ja se ei siis kohdistunut yksittäiseen järjestysmieheen vaan heidän esimieheensä Hartwall Areenalla.

Kiitos, että todistit mun pointini.

Miksi sitä ei voinut hoitaa silloin. "OK, emme heiluttele." "Aha, ok, zori. Ei ollu tarkotus"... tai jotain.

Ihmiset, jotka on maksanut kovan hinnan peliin, pyytä, että voisiko järjestysmies käydä pyytämässä teiltä hieman muitten huomioon ottamista. Järkevät olisi vastannut kuten mainitsin yllä. Mutta ei, pitää ruveta vittuilemaan.

Sinä et siis näe ollenkaan mielivaltaisena että fanikatsomossa ei saisi heiluttaa lippua? Liput heiluu siellä katsomossa muutenkin. Pikkupojat ja -tytöt niitä näyttää heiluttelevan muuallakin kuin fanikatsomossa ja en ole nähnyt sielläkään niiden heiluttelun haittaavan järkkäreitä.

Minulle on tullut Hämeenlinnassa järjestysmies vihaisesti sanomaan että istu alas kun olen tuulettanut Jokereiden tekemää maalia mutta kun sanoin istuvani alas heti kun peli jatkuu ja jatkoin tuulettelua niin se järkkäri mutisi jotain mutta ei enää puuttunut asiaan.

Jos olit itse paikalla tiedät että tämä ei pidä paikkaansa. Rytmikkäät, koko fanikatsomon, "ei vois vittu vähempää kiinnosta" kuulu koko halliin.

Minä olin tuolloin fanikatsomon yläosassa ja sinne ei ainakaan kuulunut mitään vitun huutamista, sen sijaan sen mainitsemani laulun sanat kuulin. Missä vaiheessa tuo tapahtui? Jos tuo siirtynyt porukka huusi sitä siellä yläkatsomossa niin itse en siirtynyt sinne vaan jäin istumaan tuon porukan joukkosiirtymisen jälkeenkin fanikatsomon yläosaan.

Ja sopulille tiedoksi niin Ultrat on nimensä mukaisesti äärikannattajia, jotka tuskin edustavat jokerifanin mediaania näkemyksiltään tai kannustamistavoiltaan.

-Suurin osa jokerifaneista on normaaleja faneja, jotka eivät hyväksy savuttelua katsomoissa / katsomoväkivaltaa. Nämä fanit (joihin itsekkin kuulun) kuitenkin hyväksyvät ns. pilkkalaulut ja vastustajajoukkueen faneille "kuittailun". Tälläistä fanitoimintaa tukee myös jokerifanien yhdistyksen hallitus.

Tähän ryhmään lasken myös itseni. Pieni kuittailu ja naljailu kuuluu asiaan, sen voi sitten tehdä tyylikkäästi tai vähemmän tyylikkäästi. Kirosanat ja suorat sanalliset hyökkäykset on sitä vähemmän tyylikästä osaa. Sellaiset ns piilovittuilut ja -kuittailut taas sitä tyylikkäämmin tehtyä juttua.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ja sopulille tiedoksi niin Ultrat on nimensä mukaisesti äärikannattajia, jotka tuskin edustavat jokerifanin mediaania näkemyksiltään tai kannustamistavoiltaan.

Minä ainakin ihmettelen kannattajaryhmää, joiden matkakertomuksissa kuvataan tappeluita, paikkojen hajottamista, kivien ja irtotavaran heittelyä poliisien päälle. Tämän jälkeen kuvataan kyseistä pelikokemusta sanalla upea.

Käsittääkseni muut jokerifanit toimivat tiiviissä yhteistyössä Ultrien kanssa ja siten hyväksyvät ryhmän, joilla on tällaiset ihanteet.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Iso kasa asiaa.

Aivan loistavasti kiteytetty. Ei mitään pois otettavaa eikä lisättävää.

Nämä muutamat nimimerkit, jotka katsovat kansalaisvelvollisuudekseen vängätä joka asiasta ja kärjistää kaikki asiat Jokerifanien vastaiseksi (tätä ilmenee tietysti myös toiseen suuntaan, hekin saavat mennä itseensä), voisivat lukea Baronin viestin ajatuksella ja sitten miettiä, josko vielä löytyy jotain jutun juurta. Jäis aikaa muuhunkin.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Tuossa taisi The Ongelma olla se, että niitä lippuja heilutettiin pelin ollessa käynnissä kentällä. Yksi kaveri heilutti lippua ja siitä huomautettiin, sen jälkeen kaveri heilutti lisää lähinnä provosointitarkoituksessa lentäen lopulta sinivuokkojen toimesta pihalle hallista. Sitä saa mitä tilaa.

Seuraavassa pelissä sitten järjestettiin laajamittainen protesti järkkärien ja kyttien toimintaa kohtaan heiluttelemalla joukolla lippuja ottelun ollessa käynnissä kentällä. Tämän seurauksena 80% Eteläpäädystä marssi yläkatsomoon loppumatsin ajaksi. Tässä jupakassa voittajaksi selviytyivät lopulta fanit, kun Jokerien johtoportaasta annettiin järkkäreille ohjeet, että jatkossa lippujen heiluttelu tulee sallia fanikatsomossa.

Kaksipiippuinen juttu kaiken kaikkiaan. Toisaalta omasta mielestäni pelikatkot riittäisivät vallan mainiosti niiden flagojen ym. kakskeppisten heilutteluun, mutta toisaalta fanikatsomo on aina fanikatsomo...
 

Esteban8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga-Jokerit Pavel Datsyuk, #65, ManU, Bianconeri
Ihmiset, jotka on maksanut kovan hinnan peliin, pyytä, että voisiko järjestysmies käydä pyytämässä teiltä hieman muitten huomioon ottamista. Järkevät olisi vastannut kuten mainitsin yllä. Mutta ei, pitää ruveta vittuilemaan. Ja pliis myönnä se, että järjestysmies on antanut ukaasin vasta sen jälkeen kun hän asiasta on aikaisemmin maininnut. Kukaan lipun heiluttelija ei lennä ulos samantien.

Miksi ne, jotka halusivat analysoida peliä tarkemmin, eivät voineet siirtyä fanikatsomon vierestä muualle? Hallihan oli lähes tyhjä, joten pelin seuraaminen esim. vastakkaisesta päädystä olisi onnistunut vaivatta.

Fanikatsomo on kannustamista varten, johon kuuluu liput olennaisena osana. Onneksi näin tajusi myös Jokereiden johtoporras, joka antoi jälleen luvan lippujen heulittamiselle ja Jokerit tarjosi valittaneille uudet kausikortti paikat.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kaksipiippuinen juttu kaiken kaikkiaan. Toisaalta omasta mielestäni pelikatkot riittäisivät vallan mainiosti niiden flagojen ym. kakskeppisten heilutteluun, mutta toisaalta fanikatsomo on aina fanikatsomo...

Minä taas ymmärrän hyvin miksi tuosta nousi haloo. Jos siellä saa tehdä erilaisia tifoja, seisoa, pomppia ja heiluttaa käsiä koko pelin ajan niin olisi jotenkin ihmeellistä että lippuja ei saisi heiluttaa. Johan se katsomossa seisominen ja käsien ilmaan nostaminen (kuten eräät laulut aloitetaan) haittaa sitä näkyvyyttä kentälle aivan samalla tapaa. Kyseessä on kuitenkin fanikatsomo - ja jos se kannustaminen häiritsee niin sen lipun voi ottaa kauempaa fanikatsomoa - kyllä siellä Areenassa tilaa on mistä valita.

Ja näinhän siinä myös kävi eli ne liput saa edelleen heilua katsomossa.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Ok, Flintin kanssa olemme keskustelleet yhdestä tapahtumasta, mistä meillä on eriävät mielipiteet mitä oikein tapahtui. Annetaan asian olla, ei se homma tässä parane.


-Jokerifanien keskuudessa on muita kannattajaryhmiä enemmän henkilöitä jotka syyllistyvät idiottimaisiin tekoihin eivätkä välitä järjestyssäännöistä. Tälläistä fanitoimintaa ei hyväksy suurinosa jokerifaneista eikä yhdistyksen hallitus.

En edes jaksa kertoa muiden faniryhmien tempauksista tai vertailla niitä jokerifaneihin. Ns. Ultaskulttuurin sopiminen suomalaiseen katsomokulttuuriin vie aikansa. Näiden ääriilmiöiden (savut/väkivalta) toinen puoli on se, että katsomoihin on tullut lisää väriä ja meteliä. Tämä(kään) asia ei siis ole mustavalkoinen.

Mutta tähän mä joudun kyllä tarttua. Voitko selventää mikä on ultraskulttuuri ja miten ääriilmiöillä voi olla mikään muu puoli?

Väkivalta ja savut ei kuulu katsomoon. Se on just niin mustavalkoinen juttu. Basta. Jos niille ilmiöille annetaan jokin hyvä puoli, metelin ja värin nimissä, niin sitten on oikeasti ongelma. Mä en vain voi hyväksyä, että joillekin ääriilmiöille ei pistetä rajoja koska sehän on värikästä ja tunnelmallista.
 

Baroni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiaa Lukolle
Mutta tähän mä joudun kyllä tarttua. Voitko selventää mikä on ultraskulttuuri ja miten ääriilmiöillä voi olla mikään muu puoli?
Väkivalta ja savut ei kuulu katsomoon. Se on just niin mustavalkoinen juttu. Basta. Jos niille ilmiöille annetaan jokin hyvä puoli, metelin ja värin nimissä, niin sitten on oikeasti ongelma. Mä en vain voi hyväksyä, että joillekin ääriilmiöille ei pistetä rajoja koska sehän on värikästä ja tunnelmallista.


Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ultraskulttuurista tietoa antaa mm. wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultras

Itse en kuulu ultrasryhmään, joten siitä voisi kertoa joku asiasta enemmän tietävä. Tähän "lutuuriin" kuuluu savut, laulut, capot (faniryhmän johtaja) ym. Suomalainen katsomokulttuuri on ollut pitkään suht hiljaista urheilutapahtuman seuraamista. Ultrasit haluavat tuoda katsomoihin väriä ja meteliä. Itse koen tämän puolen hyvänä asiana. Ultrastoiminnan huono puoli on väkivalta ja yleisen järjestyksen rikkominen (savut, omaisuuden rikkominen ym.). Siksi tämä mm. Englannissa, Kreikassa ja Puolassa (jossa tämä "elämäntapa kannustus" on vaikuttanut jopa maan politiikkaan.) ison suosion saanut kannustustapa tekee ison kontrastin meidän omaan kannustuskulttuuriin. Normaali lakia kunnioittava aikuinen ihminen ei halua näitä lieveilmiöitä suomalaisiin katsomoihin. Me pidämme jääkiekko-ottelua perhetapahtumana ja puramme voiton ilon / häviön vitutuksen eri tavalla.

Käy katsomassa videoita youtubesta hakusanalla ultras, niin näet mitä "kannustus" on huonoimmillaan. Voit myös laittaa hakusanaksi jokerifanit, niin näet meidän kannustamista vieraspeleissä. Kiitos
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yllättävää, että taas Jokerien faniporukka on tapetilla, kun jotain on sattunut. Ei varmaan ole ainoa porukka, jossa tehdään ties mitä idioottimaisimpia tekoja, mutta luulisi, että varsinkin nyt kun jengi on suurennuslasin alla, yritettäisiin vähän skarpata. Voi tietysti olla, että kaikki tehdään tahallaan siksi, että saadaan julkisuutta. Se tietysti vasta typerää olisikin. Osoittaa mielestäni sen, että joko porukan johtajalla ei ole homma näpissä, tai sitten hän on samanlainen uhoaja. Vaikea sanoa, kun en tunne porukoita tai niiden johtajia.

Ei silti paljon nappaa tuossa porukassa otteluita seurata, vaikka haluaisi paremmasta tunnelmasta nauttia. Kerran tuli oltua 105:ssa seuraamassa peliä sen takia, että olisi vähän enemmän tunnetta pelissä mukana. Ensimmäisessä erässä porukka heilutteli pelin ajan lippujaan niin, että kaikki meidän katsomossa eivät nähneet ottelua. Joku nainen sitten valitti asiasta järkkärille, joka kävi huomauttamassa siitä, ettei pelin aikana heilutettaisi. Ensireaktio tähän oli alkaa vittuilla järkkärille ja laulaa typerää laulua hänestä. Sen jälkeen alettiin huutaa meidän katsomoon, että ostakaa ensi kerralla lippu muualle. Kun joku sanoi jotain takaisin, porukka alkoi laulaa, ettei kiinnosta. Tilanne päättyi siihen, että porukka lähti yläkatsomoon ja mennessään moni huusi vihaisena, että oletteko nyt tyytyväisiä. Kaikilla näillä huutelijoilla oli tietysti hirveä agressio päällä. Porukan johtaja oli vielä kaiken lisäksi yhtä lapsellinen. Ei ihan ymmärrä, että miksi heti pitää alkaa vittuilla takaisin, kun kuitenkin kannatetaan samaa joukkuetta ja halutaan olla fiiliksessä mukana.

Onneksi omaa pelin seuraamista tuo ei häirinnyt. Nauratti vaan, kun fanikatsomo ja pari muuta katsojaa huutavat toisilleen. Kyllä sitä kaikenlaisia idiootteja porukkaan mahtuu ja kaikesta päätellen niitä kuuluisia yksittäisiä idiootteja oli ehkä puolet porukasta. Tuollaista fanikulttuuria ei kyllä Suomeen tarvita, vaikka tosin aina ei ole kyse kulttuurista, vaan puhtaasta idiotismista.
 

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Voisitko tämän sinällään kattavan analyysisi loppuun lisätä muutaman konkreettisen ehdotuksen, millä tällainen hölmöily estettäisiin jatkossa? Löydän tuosta analyysistäsi varsin jäätävän keinoarsenaalin tyyliin "yliampuvien lehtijuttujen ja naurettavan jeesustelun lopettaminen" sekä "hommien hoitaminen kylmästi pois päiväjärjestyksestä viranomaisten ja kiekkoväen kesken".

Voitko hieman tarkentaa, mitä tarkoitat?

Kuten mielestäni aiemmasta viestistäni kävi ilmi, niin ongelmaan ei ole helppoa ratkaisua olemassa enkä minä pysty latomaan pöytään mitään ohjelmaa jolla ongelmat häipyvät viikossa. Yritän kuitenkin rakentavasti antaa hieman osviittaa siitä, mitä voisi tehdä ja mitä voisi jättää tekemättä.

Kuten useassa kirjoituksessa on tullut esille niin ylivoimainen osa Jokerifaneista tuomitsee tällaiset soihtuleikit halleissa ja haluaisivat niiden loppuvan. Nyt on kuitenkin niin että nämä ihmiset (jotka ovat ihan samanlaisia kuin ne jotka Oulussa, Porissa, Jyväskylässä, Espoossa tai ihan missä tahansa elävät elämäänsä) eivät yksinkertaisesti tiedä mitä asialle voisi tehdä kun niillä soihduilla leikkivät eivät yksinkertaisesti ole heidän komentovallassa tai heidän vastuullaan. En voi käsittää mitä tavallinen ihminen voisi etukäteen tehdä jos joku hänelle tuntematon henkilö kävelee jäähalliin ja sytyttää soihdun. Tätä ei ole kukaan vielä pystynyt minulle selvittämään niin että hommassa olisi mitään järkeä. Ja kaikkein eniten minua tässä hommassa ottaa päähän se että kaikkia muita paitsi tuohon itse ongelmaan syyllisiä uhkaillaan rangaistuksilla ja ties millä. Mitään rakentavaa ei saada aikaiseksi sillä että huudetaan Tomek Valtosta ja kaikkia Jokerifaneja kaasukammioon, että vittuillaan siitä että itä-Helsingissä on ihmisiä joilla ei ole työtä tai että rangaistaan summamutikassa ihmisiä joiden rikos on se että seisoivat väärässä paikassa kun joku heille tuntematon sytytti soihdun ja vielä pahempaa, rangaistaan ihmisiä jotka eivät ole olleet lähelläkään tapahtumapaikkaa. Päinvastoin, jos ongelmaan täysin syyttömiä rangaistaan niin riskinä on että nämä pienen ryhmän tempaukset SAAVAT suuremman porukan hyväksynnän, ja silloin voidaan olla oikeissa ongelmissa.

Eli jos nyt tuosta yllä olevasta tiivistää hieman, niin paras keino kitkeä näitä ongelmia on se että syyllisiä rangaistaan. Tämän rankaisemisen pitää tapahtua niin että noudatetaan Suomen lakeja ja että viranomaiset hoitavat homman normaalia tietä, kuten esim. tuossa Lahden tapauksessa kävi. Kyllä yksikin tuomio ja korvausvaatimus hajotetuista paikoista pistää useimmat ajattelemaan ja rauhoittaa ihmeesti mahdollisia sympatisoijia. Jos samat kaverit sitten toistavat rikkeensä niin heille pitää antaa porttikieltoa ja tässä asiassa voidaan sitten tehdä yhteistyötä esim. virallisen faniporukan kanssa. Jos esim. hallin turvallisuuspäällikkö on väleissä vastustajajoukkueen faniyhdistyksen kanssa niin tällaisten ongelmatapausten ei-toivottu läsnäolo hallissa voitaisiin pitkässä jouksussa helposti välttää ihan sillä että faniyhdistyksen johto ilmoittaa että "henkilö XX nähty katsomossa XX". Tämä edellyttää toki myös sitä että hallien turvallisuustoiminnot ovat ammattilaisten käsissä. Mikäli turvallisuusvastaava on ammattilainen niin hän ei uhoa tekemisistään ja vittuile "Jokerifaneille" tai "Itä-Helsinkiläisille paskiaisille" missään Hämeenlinnan Sanomissa - sillä hän tuhoaa oman työnsä edellytykset. Valitettavasti olen saanut sen kuvan että useiden hallien "turvallisuusvastaavat" ovat Suomessa täysamatöörejä jotka eivät ymmärrä hölkäsenpöläystä siitä miten ammattilaiset hoitavat näitä asioita. Tämä on ongelma ihan riippumatta Jokerifaneista tai muista faneista, ja voi pahimmillaan johtaa todellisiin vaaratilanteisiin - kuten esim Hämeenlinnassa, jossa tungettiin porukkaa pitkälti yli sallitun määrän johonkin hataraan parvekekatsomoon joka oli hajota alta kun siellä porukka seurasi peliä. Tapauksesta juttuja tehneiden toimittajien ja turvallisuusvastaavan raukkamaisuudesta kertoo kaiken se että juttuja tehtiin siitä että joku mainosaita oli hajonnut, ei siitä että satoja henkilöitä oli hengenvaarassa hallin turvallisuusvastaavan virheiden johtosta.

Virallisen faniyhdistyksen pitää selvästi tuomita törttöilyt ja tehdä yhteistyötä poliisin ja hallihenkilökunnan kanssa. En tiedä miten hyvin tämä toimii kun en ole toiminnassa mukana, mutta ainakin ulospäin olen saanut sen kuvan että yhdistyksen johtohenkilöt ovat kiitettävästi tuominneet tapahtumat ja ottaneet jopa työstään vapaata käydäkseen oikeudessa todistamassa eräitä ongelmatapauksia vastaan. En nyt oikein tiedä mitä muuta heiltä voisi vaatia. Ja näiden viimeaikaisten tapahtumien jälkeen uskon että siellä rivit tiivistyvät ja otetaan vielä selkeämmin pesäeroa näihin ylilöynteihin.

Jokeriorganisaation osalta näen myös kaksi varsin helppoa keinoa vähentää ongelmia: fanilippujen hinnat ylös, tiukempi rekisteröintiprosessi fanikatsomoon ja tunnetuille häiriköille porttikielto. Tässä uskon että Hartwall Areena on jo pidemmällä kuin mitä me täällää luulemme.

Lopuksi vielä sanon sen että en usko että ongelmia on ollut enemmän viime vuoden aikana, ne ovat vain saaneet julkisuutta aivan eri tavalla kuin ennen ja Jokereifanin jokainen kännitempaus on nykyään uutiskynnyksen ylittävä tapahtuma aivan eri tavalla kuin esim HIFK-fanin. Tähän on tietysti kaksi syyllistä: törttöilijät itse, mutta kyllä myös media oikein suurennuslasilla etsii vikaa Jokereista ja Jokerifaneista. En uskalla edes ajatella mitä olisi tapahtunut jos ministereitä kuljettanut lentokone olisi joutunut tekemään pakkolaskun jos Jokerifani olisi "vitsaillut" koneessa jostain pommeista tai jos jonkun länsirannikon hallin turvallisuusvastaava olisi pahoinpidelty Jokerifanin toimesta sairaalaan.

Eli tässä näitä. Nyt en jaksa enää, ne jotka haluavat ymmärtää käyvät jatkossakin rakentavaa keskustelua ja muut jatkavat provoilua, olen osani tehnyt.

---

Vielä tuosta parin vuoden takaisesta papaatista: Espoon tapahtumat jossa olit poikasi kanssa olivat tietysti erittäin valitettavat, ei minulla ole siihen mitään listättävää.
 

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Mutta miksi piti aloittaa pilkkalaulu, vaikka järjestysmies teki vain työtään??
Onko porilainen tapa sitten parempi? Eli pahoinpidellään järjestysmies sairaalakuntoon hänen tehtyään työtään. Näinhän tapahtui Turussa tällä kaudella.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko porilainen tapa sitten parempi? Eli pahoinpidellään järjestysmies sairaalakuntoon hänen tehtyään työtään. Näinhän tapahtui Turussa tällä kaudella.

Ei tietenkään, kaveri saa varmasti tuomion teostaan.

Oliko kaveri muuten porilainen, kun puhut porilaisesta tavasta? Toisaalta itse olen välttänyt tekemästä yksittäisen ihmisen tekemän hölmöilyn pohjalta tämän kaltaisia yleistyksiä.
 

Blues forever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kuten mielestäni aiemmasta viestistäni kävi ilmi, niin ongelmaan ei ole helppoa ratkaisua olemassa enkä minä pysty latomaan pöytään mitään ohjelmaa jolla ongelmat häipyvät viikossa. Yritän kuitenkin rakentavasti antaa hieman osviittaa siitä, mitä voisi tehdä ja mitä voisi jättää tekemättä.

Kuten useassa kirjoituksessa on tullut esille niin ylivoimainen osa Jokerifaneista tuomitsee tällaiset soihtuleikit halleissa ja haluaisivat niiden loppuvan. Nyt on kuitenkin niin että nämä ihmiset (jotka ovat ihan samanlaisia kuin ne jotka Oulussa, Porissa, Jyväskylässä, Espoossa tai ihan missä tahansa elävät elämäänsä) eivät yksinkertaisesti tiedä mitä asialle voisi tehdä kun niillä soihduilla leikkivät eivät yksinkertaisesti ole heidän komentovallassa tai heidän vastuullaan. En voi käsittää mitä tavallinen ihminen voisi etukäteen tehdä jos joku hänelle tuntematon henkilö kävelee jäähalliin ja sytyttää soihdun. Tätä ei ole kukaan vielä pystynyt minulle selvittämään niin että hommassa olisi mitään järkeä. Ja kaikkein eniten minua tässä hommassa ottaa päähän se että kaikkia muita paitsi tuohon itse ongelmaan syyllisiä uhkaillaan rangaistuksilla ja ties millä. Mitään rakentavaa ei saada aikaiseksi sillä että huudetaan Tomek Valtosta ja kaikkia Jokerifaneja kaasukammioon, että vittuillaan siitä että itä-Helsingissä on ihmisiä joilla ei ole työtä tai että rangaistaan summamutikassa ihmisiä joiden rikos on se että seisoivat väärässä paikassa kun joku heille tuntematon sytytti soihdun ja vielä pahempaa, rangaistaan ihmisiä jotka eivät ole olleet lähelläkään tapahtumapaikkaa. Päinvastoin, jos ongelmaan täysin syyttömiä rangaistaan niin riskinä on että nämä pienen ryhmän tempaukset SAAVAT suuremman porukan hyväksynnän, ja silloin voidaan olla oikeissa ongelmissa.

Eli jos nyt tuosta yllä olevasta tiivistää hieman, niin paras keino kitkeä näitä ongelmia on se että syyllisiä rangaistaan. Tämän rankaisemisen pitää tapahtua niin että noudatetaan Suomen lakeja ja että viranomaiset hoitavat homman normaalia tietä, kuten esim. tuossa Lahden tapauksessa kävi. Kyllä yksikin tuomio ja korvausvaatimus hajotetuista paikoista pistää useimmat ajattelemaan ja rauhoittaa ihmeesti mahdollisia sympatisoijia. Jos samat kaverit sitten toistavat rikkeensä niin heille pitää antaa porttikieltoa ja tässä asiassa voidaan sitten tehdä yhteistyötä esim. virallisen faniporukan kanssa. Jos esim. hallin turvallisuuspäällikkö on väleissä vastustajajoukkueen faniyhdistyksen kanssa niin tällaisten ongelmatapausten ei-toivottu läsnäolo hallissa voitaisiin pitkässä jouksussa helposti välttää ihan sillä että faniyhdistyksen johto ilmoittaa että "henkilö XX nähty katsomossa XX". Tämä edellyttää toki myös sitä että hallien turvallisuustoiminnot ovat ammattilaisten käsissä. Mikäli turvallisuusvastaava on ammattilainen niin hän ei uhoa tekemisistään ja vittuile "Jokerifaneille" tai "Itä-Helsinkiläisille paskiaisille" missään Hämeenlinnan Sanomissa - sillä hän tuhoaa oman työnsä edellytykset. Valitettavasti olen saanut sen kuvan että useiden hallien "turvallisuusvastaavat" ovat Suomessa täysamatöörejä jotka eivät ymmärrä hölkäsenpöläystä siitä miten ammattilaiset hoitavat näitä asioita. Tämä on ongelma ihan riippumatta Jokerifaneista tai muista faneista, ja voi pahimmillaan johtaa todellisiin vaaratilanteisiin - kuten esim Hämeenlinnassa, jossa tungettiin porukkaa pitkälti yli sallitun määrän johonkin hataraan parvekekatsomoon joka oli hajota alta kun siellä porukka seurasi peliä. Tapauksesta juttuja tehneiden toimittajien ja turvallisuusvastaavan raukkamaisuudesta kertoo kaiken se että juttuja tehtiin siitä että joku mainosaita oli hajonnut, ei siitä että satoja henkilöitä oli hengenvaarassa hallin turvallisuusvastaavan virheiden johtosta.

Virallisen faniyhdistyksen pitää selvästi tuomita törttöilyt ja tehdä yhteistyötä poliisin ja hallihenkilökunnan kanssa. En tiedä miten hyvin tämä toimii kun en ole toiminnassa mukana, mutta ainakin ulospäin olen saanut sen kuvan että yhdistyksen johtohenkilöt ovat kiitettävästi tuominneet tapahtumat ja ottaneet jopa työstään vapaata käydäkseen oikeudessa todistamassa eräitä ongelmatapauksia vastaan. En nyt oikein tiedä mitä muuta heiltä voisi vaatia. Ja näiden viimeaikaisten tapahtumien jälkeen uskon että siellä rivit tiivistyvät ja otetaan vielä selkeämmin pesäeroa näihin ylilöynteihin.

Jokeriorganisaation osalta näen myös kaksi varsin helppoa keinoa vähentää ongelmia: fanilippujen hinnat ylös, tiukempi rekisteröintiprosessi fanikatsomoon ja tunnetuille häiriköille porttikielto. Tässä uskon että Hartwall Areena on jo pidemmällä kuin mitä me täällää luulemme.

Lopuksi vielä sanon sen että en usko että ongelmia on ollut enemmän viime vuoden aikana, ne ovat vain saaneet julkisuutta aivan eri tavalla kuin ennen ja Jokereifanin jokainen kännitempaus on nykyään uutiskynnyksen ylittävä tapahtuma aivan eri tavalla kuin esim HIFK-fanin. Tähän on tietysti kaksi syyllistä: törttöilijät itse, mutta kyllä myös media oikein suurennuslasilla etsii vikaa Jokereista ja Jokerifaneista. En uskalla edes ajatella mitä olisi tapahtunut jos ministereitä kuljettanut lentokone olisi joutunut tekemään pakkolaskun jos Jokerifani olisi "vitsaillut" koneessa jostain pommeista tai jos jonkun länsirannikon hallin turvallisuusvastaava olisi pahoinpidelty Jokerifanin toimesta sairaalaan.

Eli tässä näitä. Nyt en jaksa enää, ne jotka haluavat ymmärtää käyvät jatkossakin rakentavaa keskustelua ja muut jatkavat provoilua, olen osani tehnyt.

---

Vielä tuosta parin vuoden takaisesta papaatista: Espoon tapahtumat jossa olit poikasi kanssa olivat tietysti erittäin valitettavat, ei minulla ole siihen mitään listättävää.

Positiivista asiassa edelleenkin on se, että olen täysin vakuuttunut siitä, että 90% jokeri-faneista varmasti tuomitsee pommi- ja soihtuhölmöilyt katsomossa ja muutenkin kaiken huliganismin. Hieman kuitenkin olen pettynyt siitä, että täälläkin foorumeilla yllättävän paljon tulee edelleenkin vähätteleviä, peitteleviä, vastuuta pakoilevia ja "emme ole sen pahempia kuin muut" -kommentteja. Jopa Eteläpäädyn kommentit olivat "olemme sijaiskärsijöitä" -hengeltään! VASTUUNKANTOA!

Viranomaisten mahdollisuudet torjua huliganismia on varsin rajalliset. Sehän nähtiin nytkin; viime viikolla annettiin tuomio edellisestä hölmöilyistä (joista syyllinen saa todennäköisesti pienet sakot) ja heti seuraavassa vieraspelissä seuraava sankari soihduttelee. Joten viranomaisten antamien sanktioiden teho on aika kyseenalainen.

Olen samaa mieltä myös siitä, ettei mitään yksinkertaista ja taatusti toimivaa ratkaisumallia ongelmaan kenties olekaan. Mutta toimettomaksikaan ei kyllä saa jäädä eikä ongelmaa lakaista maton alle.

Ilman asianosaisten (fanien, faniyhdistysten, Jokerit Hockeyn, hallien turvallisuuspäälliköiden ym.) määrätietoisia ja jämäköitä toimenpiteitä homma ei tule pysähtymään. Ja toimenpiteiden aika on nyt, ennen kuin homma karkaa käsistä, koska sen se tulee tekemään, jos ei nyt toimita. Homman karkaamisesta käsistä pikkuhiljaa voi hakea esimerkkejä vaikkapa ruotsalaisesta futismaailmasta.

Ja ilman, että tunnustetaan tosiasiat - nämä ongelmat nyt tällä hetkellä aika paljon kulminoituvat Jokeri-faneihin ja siksi "kunnollistenkin" Jokeri -fanien on ehkä asiasta vaan kärsittävä- mitään ei tapahdu.

Uskon, että esimerkiksi yhden kotiottelun pelaaminen tyhjille kotikatsomoille Ilmalassa saisi ison pyörän pyörimään ja asioihin puututtaisiin välittömästi joka tasolla! Mutta hymistelyllä odotetaan vaan seuraavaa episodia, joka tulee olemaan taas edellistä pahempi.

Varmuuden vuoksi; tämä sama pitää tietenkin koskea ihan jokaisen jengin faneja. Mutta toisaalta en sulata pätkääkään niitä argumentteja, joita täälläkin on ollut siitä "että meitä jokerifaneja nyt on niin paljon, että joukkoon mahtuu kaikenlaisia". Jokeri-faneja on paljon, se on totta mutta se ei lohduta yhtään, kun ensimmäinen loukkaantuminen tai todellinen onnettomuus tapahtuu sen yhdenkin fanin toimesta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ei huolta. EtäKärpät ei vihaa ketään. Siihen vedetään raja. Siitä huolimatta että pelkkien sanojen ei pitäisi ketään satuttaa, on vihachanteista vähän liian lyhyt matka ikävämpiin asioihin. Ja sellaisia lieveilmiöitä EtäKärpät ei suvaitse hetkeksikään keskuuteensa. Olemme peleissä ensisijaisesti pitämässä hauskaa ja tukemassa joukkuetta.

Tottakai tunteet joskus leimuavat ilmiliekeissä, mutta silloinkin pyritään olemaan venyttämättä normaalin hyvän lätkähallikäytöksen rajoja liiaksi, ja toisaalta porukka pitää huolen ettei kukaan tule tunteensa palossa tehneeksi tyhmyyksiä. Ryhmäkuri, sano.

Mököttämisestä, kotiyleisön hiljaisuudesta, vastustajan huonoudesta ja muista vastaavista EtäKärpät tottakai rokottaa armotta, äänekkäästi ja huumorintajun rajoja venyttäen.

Palaan vielä hetkeksi aiheeseen pienellä esimerkillä ja yo. lainauksella, joka omasta mielestäni käy esimerkiksi aika monelle muullekin kannatusporukalle - lähinnä kannattamisen tapojen ja tyylin näkökulmasta. En ole tiukkapipo ja/tai huumorintajuton, mutta olen myös nähnyt, mihin nyt vallalla oleva suuntaus esim. vaikka tämän narrien ultras-hörhöilyn mukana vie enkä todellakaan halua sellaista suomalaiseen jääkiekkokatsomoon - enkä muihinkaan katsomoihin!

Vielä pari sanaa noista narrien "hellanduudeli-ultrista"!
Jo lähtökohtaisesti homma on pahasti pielessä. Muutama "pappabetalar-hemmo" kiertelee hakemassa "ultimate"-kokemuksia eurooppalaisilta fudisareenoilta ihannoiden kannattajien brutaalia käytöstä ja vastapuolen pelaajien ja kannattajien vahingoittamisyrityksiä - just fuckin' great!!!
Suomi on heidän mielestään poliisivaltio ja sämpylät kortilla - ja täällä on ihan mukavaa uhoilla sinne ja tänne, kun ei joudu ikinä vastuuseen muusta kuin viikkorahojensa ylityksestä...
Pikkuisen enemmänkin maailmanmenoa nähneenä suosittelisin tuommoisille "mamman pikku-idiooteille" käyntiä ja kanttinsa testaamista vaikka tuolla itäisessä naapurissamme - saisivat mielestäni maistaa hieman vähemmän suvaitsevan "poliisivaltion" meininkiä suuressa uhossaan. Tosin - suurin osa porukasta paskoisi housuunsa jo pelkästään OMON:in (Отряд милиции особого назначения) porukkaa nähtyänsä ja loputkin viimeistään siinä vaiheessa, kun Kalashnikovin mustaan tunneliin tiiraillessaan kuulee kysymyksen: "Проблеми?" - enkä ainakaan kehoittaisi käyttämään tuossa(kaan) tilanteessa näiden "hellanduudeli-ultrien" niin suosimaa "natsi"-nimittelyä. Se voisi käydä aika pahasti niin hupparin, liinan, lompakon, hiusten kuin muunkin terveyden päälle ja niitä "sämpylänjakajiakin" olisi vähän aikaa paljon enemmän kuin neljä ja solidaarisuus jakotilanteessa aika vähäistä - voi, voi ja nyyh jo etukäteen...

No - sitä(kin) varten kai meillä on demokratia (Hallelujah!), että kaikki kukat saavat kukkia - nämä "ultras-kukkasetkin" (paljon hymiöitä), mutta kun heillä vapaus tehdä asioita ymmärretään vain vastuuttomuudeksi ja välinpitämättömyydeksi yhteisistä pelisäännöistä.
Btw - "ultras" on muuten kovin länsimäinen ilmiö, missä demokratia ja kansalaisvapaudet ovat vallitsevia - any bells ringing, eh?

Kyllä - ymmärsitte aivan oikein!!!
Tämä suomalainen "ultras-ilmiö" urheiluseurojen ja -joukkueiden kannustustoiminassa on mielestäni vain joukko todellisuudesta irtaantuneita, sosiaalisesti irrallisia ja vajavaisia nuoria ja miksei vanhempiakin, joiden ohjaaminen järkevämpään toimintaan kuuluisi/olisi kuulunut heidän vanhemmilleen ja heidän aikaansaannosten hoitaminen kuuluu nykyään virkavallalle - valitettavasti!
 
Viimeksi muokattu:

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En uskalla edes ajatella mitä olisi tapahtunut jos ministereitä kuljettanut lentokone olisi joutunut tekemään pakkolaskun jos Jokerifani olisi "vitsaillut" koneessa jostain pommeista tai jos jonkun länsirannikon hallin turvallisuusvastaava olisi pahoinpidelty Jokerifanin toimesta sairaalaan.
Mukavaa kun joku kirjoittaa omat ajatuksesi paperille, ei tarvitse itse vaivautua. Itseä hirvitti kun luin tästä JYPin A-junnun kärystä. Jos olisi ollut Jokereiden juniori, iso lauma huutaisi jo kurkku suorana Jokereiden sulkemista liigasta. Vähät siitä missä pelasi ja kuka lääkkeet määräsi.

Tätä keskustelua on nyt jauhettu 50 sivua (pelkästään tässä ketjussa) ja suhteellisuuden taju on osalta pahasti kadoksissa. Rangaistuksia mätkittäisiin summamutikassa ennenkuin edes tekijä on saatu selville.

Ja pahoin pelkään että täällä joidenkin esittämä ajatus ettei edes järjestysmiehiä tarvita jos ihmiset osaavat käyttäytyä, on silkkaa utopiaa. Parempi varautua siihen että tulevaisuudessa tilanne voi olla huonompi. Jossain vaiheessa SM-liigan tarvitsee tehdä näille asioille jotain ihan oikeasti.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kyllähän tulee muiden, ja jopa omien, puolelta paljon neuvoja; Eteläpäädyssä ei saisi enää kiroilla ja laulaa herjalauluja, lippuja ei saisi heiluttaa ja matseja pitäisi jopa pelata ilman faneja. Suht pahasti ampuu nyt joillain yli eikä voi olla välttymättä vaikutelmasta, että näissä isällisissä neuvoissa on kyse aivan jostain muusta kuin Jokerifanien käyttäytymisestä huolestumisesta. Tässähän alkaa jo vanhallakin kohta kapinalippu heilua, kun lukee pahimpia päättömyyksiä tässä(kin) ketjussa. Savut, joista itsekin olen kotimatsissa kärsinyt, tuomitsee varmasti 99% faneista, mutta nyt ollaan Jyväskylän ja muutaman muun tapauksen perusteella tekemässä Jokerifaneista yleisesti varoittavaa esimerkkiä ja ihme, ettei kukaan ole vielä ehdottanut ns. lopullista ratkaisua koko Jokerifaniporukalle.

Naapurista on muuten tullut ihmeen vähän spiidausta ja siitä kiitos heille. Baronin ja Aaken kirjoituksille peukkua.
 

Blues forever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kyllähän tulee muiden, ja jopa omien, puolelta paljon neuvoja; Eteläpäädyssä ei saisi enää kiroilla ja laulaa herjalauluja, lippuja ei saisi heiluttaa ja matseja pitäisi jopa pelata ilman faneja. Suht pahasti ampuu nyt joillain yli eikä voi olla välttymättä vaikutelmasta, että näissä isällisissä neuvoissa on kyse aivan jostain muusta kuin Jokerifanien käyttäytymisestä huolestumisesta. Tässähän alkaa jo vanhallakin kohta kapinalippu heilua, kun lukee pahimpia päättömyyksiä tässä(kin) ketjussa. Savut, joista itsekin olen kotimatsissa kärsinyt, tuomitsee varmasti 99% faneista, mutta nyt ollaan Jyväskylän ja muutaman muun tapauksen perusteella tekemässä Jokerifaneista yleisesti varoittavaa esimerkkiä ja ihme, ettei kukaan ole vielä ehdottanut ns. lopullista ratkaisua koko Jokerifaniporukalle.

Naapurista on muuten tullut ihmeen vähän spiidausta ja siitä kiitos heille. Baronin ja Aaken kirjoituksille peukkua.

Okei, sorry. Kaikki kritiikki oli vaan jokru-fanien vainoamista ja tosiaan tuo fanitoiminta pitäisi ehdottomasti kieltää lailla lopullisesti. Siitähän tässä on ollut kyse.

No, lopetetaan keskustelu tältä erää sitten tähän. Odotellaan sitä seuraavaa episodia, jokohan saataisiin sitten keskustella ruumiinvammoista vaikka.

Hyvästi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Okei, sorry. Kaikki kritiikki oli vaan jokru-fanien vainoamista ja tosiaan tuo fanitoiminta pitäisi ehdottomasti kieltää lailla lopullisesti. Siitähän tässä on ollut kyse.

No, lopetetaan keskustelu tältä erää sitten tähän. Odotellaan sitä seuraavaa episodia, jokohan saataisiin sitten keskustella ruumiinvammoista vaikka.

Hyvästi.

Marttyyrina on niin mukavaa - ja vastuukin haihtuu kuin savuna ilmaan...
"Mitä, mitä?!? Mitä me nyt ollaan tehty - en minä ainakaan... Aina meitä sorretaan, nyyh..."

Minäkin pahaa pelkään, etteivät nämä keskustelut jää suinkaan viimeisiksi tällä palstalla ja tästä aiheesta eikä minulla ole juuri harhakuvitelmia ongelmien aiheuttajista - sorry!
Näyttäkää nyt prkle, että olen väärässä - vaikka ihan piruuttanne!!!

PS. Toivon tietysti olevani väärässä nimenomaan näiden ongelmien kohdalla, aiheuttivatpa niitä sitten ketkä tahansa.
 

PJx

Jäsen
Jo menee touhu vaikeaksi. Liigan olisi pikkuhiljaa tehtävä selvät pelisäännöt. Siihen en ota kantaa, millaisissa rajoissa toiminnan pitäisi pysyä. Kuitenkin jotain tämän tyylistä:

- Ainoastaan rekisteröidyillä ja joukkueen takaamilla faniryhmillä (1 ry/joukkue) oikeus "ostaa" hyvissä ajoin yhtenäinen alue vieraskatsomosta
- Kotijoukkue ei myy tähän katsomon osaan yhtään lippua
- Faniryhmä takaa ettei heidän alueellaan tapahdu ylilyöntejä
- Viimekädessä joukkue vastuusta fanikatsomon aiheuttamista vahingoista
- Liiga voi kohdistaa varoitukset ja sanktiot ry:hyn
- Lisäksi voisi vaatia, että järjestävä joukkue kuvaa kaikkien katsomoiden tapahtumat, mutta "nauhoja" saa käyttää vain vakavien tapahtumien selvittämisessä.

Eiköhän näillä toimenpiteillä päästäisi alkuun. Siihen en ota kantaa, kuuluvatko soihdut yms. (jos eivät aiheuta palovaaraa tai hälytyksiä) asialliseen käyttäytymiseen. Pääasia, attä pelisäännöt olisivat selvät.

Omatoimimatkailijoita ei ainakaan vielä tarvitse huomioida. Jos he aiheuttavat häiriöitä, se olkoon tapahtuman järjestäjän murhe.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Sopisiko kysyä, että mitä järkeä niissä "Haista vittu *lisää kaupunki tähän*" on? Kuuluvatko ne mielestäsi jääkiekkoareenalle?

En ole kuullutkaan ja pitääpä skarpata ensi kerralla katsomossa. Meikäläiselle riittää tuo "kaikkien maalaisseurojen alistaja" , joka kuuluu ehdottomasti katsomoon, vaikka loukkaisi joitain miten paljon tahansa. Ei tästä pidä nyt ihan totaalista kermapersetouhuakaan tehdä.

Pitäisiköhän alkaa listaamaan tänne kaikkia ikäviä huutoja, lauluja ja herjoja mitä on tullut kuultua muissa halleissa vuosikymmenien varrella. Ei taida aika riittää enkä taida olla niin pikkusieluinen.

Fanitoiminta voi pahimmillaan viedä katsojia hallista, mutta parhaimmillaan taas tuoda niitä lisää. Suurin osa Eteläpäädyn lauluista ja toiminnasta on selkeästi positiivista. Tästä hyvänä esimerkkinä edellinen perheottelu, jossa tyttäreni (8 v.) keskittyi Eteläpäädyn (olimme itse katsomossa 108) ja Sputnikkien fanien kannustuksen seuraamiseen. Tuntui pitävän menosta paljonkin ja ainakaan tässä ottelussa ei korviini kuulunut kirosanoja sisältäviä lauluja. Ottelun jälkeen pelattiin A-junnujen Jokerit-Ifk matsi, jossa ei ollut naapureilla faneja kannustamassa paikalla. Tyttäreni halusi ensimmäisen erän jälkeen kotiin ihmetellen asiaa. Kannattaa siis miettiä millaista matseissa olisi, jos aktiivinen fanitoiminta ajettaisiin alas. Pahimmat ylilyönnit pitää toki karsia pois, mutta järjen kanssa.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En ole kuullutkaan ja pitääpä skarpata ensi kerralla katsomossa. Meikäläiselle riittää tuo "kaikkien maalaisseurojen alistaja" , joka kuuluu ehdottomasti katsomoon, vaikka loukkaisi joitain miten paljon tahansa. Ei tästä pidä nyt ihan totaalista kermapersetouhuakaan tehdä.

Pitäisiköhän alkaa listaamaan tänne kaikkia ikäviä huutoja, lauluja ja herjoja mitä on tullut kuultua muissa halleissa vuosikymmenien varrella. Ei taida aika riittää enkä taida olla niin pikkusieluinen.

Fanitoiminta voi pahimmillaan viedä katsojia hallista, mutta parhaimmillaan taas tuoda niitä lisää. Suurin osa Eteläpäädyn lauluista ja toiminnasta on selkeästi positiivista. Tästä hyvänä esimerkkinä edellinen perheottelu, jossa tyttäreni (8 v.) keskittyi Eteläpäädyn (olimme itse katsomossa 108) ja Sputnikkien fanien kannustuksen seuraamiseen. Tuntui pitävän menosta paljonkin ja ainakaan tässä ottelussa ei korviini kuulunut kirosanoja sisältäviä lauluja. Ottelun jälkeen pelattiin A-junnujen Jokerit-Ifk matsi, jossa ei ollut naapureilla faneja kannustamassa paikalla. Tyttäreni halusi ensimmäisen erän jälkeen kotiin ihmetellen asiaa. Kannattaa siis miettiä millaista matseissa olisi, jos aktiivinen fanitoiminta ajettaisiin alas. Pahimmat ylilyönnit pitää toki karsia pois, mutta järjen kanssa.

Juuri tämähän se on monen kirjoittajan pointti että hyvä kannatus, laulut yms on hyvästä ja ne vihalaulut yms on perseestä. Kuinkas olisit 8v tyttärelle kertonut kun hän olisi kysynyt et miks noi laulaa et Ipa juoksee pelin jälkeen tai Hjalliksen huorat tms? Sellaiset laulelut suurella porukalla on vaan yksinkertaisesti idiootteja. Hyvät pilkkaiskelmät puolestaan on hyviä, esim juurikin tämä maalaisseurojen alistaja, siinä on vielä hyvää huumoria. Yksittäisten känniääliöiden huudot on sitten oma lukunsa.
 

Terveis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juuri tämähän se on monen kirjoittajan pointti että hyvä kannatus, laulut yms on hyvästä ja ne vihalaulut yms on perseestä. Kuinkas olisit 8v tyttärelle kertonut kun hän olisi kysynyt et miks noi laulaa et Ipa juoksee pelin jälkeen tai Hjalliksen huorat tms? Sellaiset laulelut suurella porukalla on vaan yksinkertaisesti idiootteja. Hyvät pilkkaiskelmät puolestaan on hyviä, esim juurikin tämä maalaisseurojen alistaja, siinä on vielä hyvää huumoria. Yksittäisten känniääliöiden huudot on sitten oma lukunsa.

Miten tälle tyttärelle kertoisi sen, kun Ilveksen fanit nauravat ja kannustavat kun Jokeri pelaaja makaa jäällä eikä pääse omin avuin ylös? ;p

Mutta juuh, olihan tuo huuto yksi säälittävimmistä mitä olen kuullut. Säälittävin varmaan ilves faneilta joskus -05 kuultu "muulkuuuuut muuulkuuuut vituuuuuuun muulkuuuuuut" joka oli omaperäisyydessään loistava. :P (niin ja oli vain muutaman fanin huuto, ei mitenkään ison ryhmän)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös