Voisitko tämän sinällään kattavan analyysisi loppuun lisätä muutaman konkreettisen ehdotuksen, millä tällainen hölmöily estettäisiin jatkossa? Löydän tuosta analyysistäsi varsin jäätävän keinoarsenaalin tyyliin "yliampuvien lehtijuttujen ja naurettavan jeesustelun lopettaminen" sekä "hommien hoitaminen kylmästi pois päiväjärjestyksestä viranomaisten ja kiekkoväen kesken".
Voitko hieman tarkentaa, mitä tarkoitat?
Kuten mielestäni aiemmasta viestistäni kävi ilmi, niin ongelmaan ei ole helppoa ratkaisua olemassa enkä minä pysty latomaan pöytään mitään ohjelmaa jolla ongelmat häipyvät viikossa. Yritän kuitenkin rakentavasti antaa hieman osviittaa siitä, mitä voisi tehdä ja mitä voisi jättää tekemättä.
Kuten useassa kirjoituksessa on tullut esille niin ylivoimainen osa Jokerifaneista tuomitsee tällaiset soihtuleikit halleissa ja haluaisivat niiden loppuvan. Nyt on kuitenkin niin että nämä ihmiset (jotka ovat ihan samanlaisia kuin ne jotka Oulussa, Porissa, Jyväskylässä, Espoossa tai ihan missä tahansa elävät elämäänsä) eivät yksinkertaisesti tiedä mitä asialle voisi tehdä kun niillä soihduilla leikkivät eivät yksinkertaisesti ole heidän komentovallassa tai heidän vastuullaan. En voi käsittää mitä tavallinen ihminen voisi etukäteen tehdä jos joku hänelle tuntematon henkilö kävelee jäähalliin ja sytyttää soihdun. Tätä ei ole kukaan vielä pystynyt minulle selvittämään niin että hommassa olisi mitään järkeä. Ja kaikkein eniten minua tässä hommassa ottaa päähän se että kaikkia muita paitsi tuohon itse ongelmaan syyllisiä uhkaillaan rangaistuksilla ja ties millä. Mitään rakentavaa ei saada aikaiseksi sillä että huudetaan Tomek Valtosta ja kaikkia Jokerifaneja kaasukammioon, että vittuillaan siitä että itä-Helsingissä on ihmisiä joilla ei ole työtä tai että rangaistaan summamutikassa ihmisiä joiden rikos on se että seisoivat väärässä paikassa kun joku heille tuntematon sytytti soihdun ja vielä pahempaa, rangaistaan ihmisiä jotka eivät ole olleet lähelläkään tapahtumapaikkaa. Päinvastoin, jos ongelmaan täysin syyttömiä rangaistaan niin riskinä on että nämä pienen ryhmän tempaukset SAAVAT suuremman porukan hyväksynnän, ja silloin voidaan olla oikeissa ongelmissa.
Eli jos nyt tuosta yllä olevasta tiivistää hieman, niin paras keino kitkeä näitä ongelmia on se että syyllisiä rangaistaan. Tämän rankaisemisen pitää tapahtua niin että noudatetaan Suomen lakeja ja että viranomaiset hoitavat homman normaalia tietä, kuten esim. tuossa Lahden tapauksessa kävi. Kyllä yksikin tuomio ja korvausvaatimus hajotetuista paikoista pistää useimmat ajattelemaan ja rauhoittaa ihmeesti mahdollisia sympatisoijia. Jos samat kaverit sitten toistavat rikkeensä niin heille pitää antaa porttikieltoa ja tässä asiassa voidaan sitten tehdä yhteistyötä esim. virallisen faniporukan kanssa. Jos esim. hallin turvallisuuspäällikkö on väleissä vastustajajoukkueen faniyhdistyksen kanssa niin tällaisten ongelmatapausten ei-toivottu läsnäolo hallissa voitaisiin pitkässä jouksussa helposti välttää ihan sillä että faniyhdistyksen johto ilmoittaa että "henkilö XX nähty katsomossa XX". Tämä edellyttää toki myös sitä että hallien turvallisuustoiminnot ovat ammattilaisten käsissä. Mikäli turvallisuusvastaava on ammattilainen niin hän ei uhoa tekemisistään ja vittuile "Jokerifaneille" tai "Itä-Helsinkiläisille paskiaisille" missään Hämeenlinnan Sanomissa - sillä hän tuhoaa oman työnsä edellytykset. Valitettavasti olen saanut sen kuvan että useiden hallien "turvallisuusvastaavat" ovat Suomessa täysamatöörejä jotka eivät ymmärrä hölkäsenpöläystä siitä miten ammattilaiset hoitavat näitä asioita. Tämä on ongelma ihan riippumatta Jokerifaneista tai muista faneista, ja voi pahimmillaan johtaa todellisiin vaaratilanteisiin - kuten esim Hämeenlinnassa, jossa tungettiin porukkaa pitkälti yli sallitun määrän johonkin hataraan parvekekatsomoon joka oli hajota alta kun siellä porukka seurasi peliä. Tapauksesta juttuja tehneiden toimittajien ja turvallisuusvastaavan raukkamaisuudesta kertoo kaiken se että juttuja tehtiin siitä että joku mainosaita oli hajonnut, ei siitä että satoja henkilöitä oli hengenvaarassa hallin turvallisuusvastaavan virheiden johtosta.
Virallisen faniyhdistyksen pitää selvästi tuomita törttöilyt ja tehdä yhteistyötä poliisin ja hallihenkilökunnan kanssa. En tiedä miten hyvin tämä toimii kun en ole toiminnassa mukana, mutta ainakin ulospäin olen saanut sen kuvan että yhdistyksen johtohenkilöt ovat kiitettävästi tuominneet tapahtumat ja ottaneet jopa työstään vapaata käydäkseen oikeudessa todistamassa eräitä ongelmatapauksia vastaan. En nyt oikein tiedä mitä muuta heiltä voisi vaatia. Ja näiden viimeaikaisten tapahtumien jälkeen uskon että siellä rivit tiivistyvät ja otetaan vielä selkeämmin pesäeroa näihin ylilöynteihin.
Jokeriorganisaation osalta näen myös kaksi varsin helppoa keinoa vähentää ongelmia: fanilippujen hinnat ylös, tiukempi rekisteröintiprosessi fanikatsomoon ja tunnetuille häiriköille porttikielto. Tässä uskon että Hartwall Areena on jo pidemmällä kuin mitä me täällää luulemme.
Lopuksi vielä sanon sen että en usko että ongelmia on ollut enemmän viime vuoden aikana, ne ovat vain saaneet julkisuutta aivan eri tavalla kuin ennen ja Jokereifanin jokainen kännitempaus on nykyään uutiskynnyksen ylittävä tapahtuma aivan eri tavalla kuin esim HIFK-fanin. Tähän on tietysti kaksi syyllistä: törttöilijät itse, mutta kyllä myös media oikein suurennuslasilla etsii vikaa Jokereista ja Jokerifaneista. En uskalla edes ajatella mitä olisi tapahtunut jos ministereitä kuljettanut lentokone olisi joutunut tekemään pakkolaskun jos Jokerifani olisi "vitsaillut" koneessa jostain pommeista tai jos jonkun länsirannikon hallin turvallisuusvastaava olisi pahoinpidelty Jokerifanin toimesta sairaalaan.
Eli tässä näitä. Nyt en jaksa enää, ne jotka haluavat ymmärtää käyvät jatkossakin rakentavaa keskustelua ja muut jatkavat provoilua, olen osani tehnyt.
---
Vielä tuosta parin vuoden takaisesta papaatista: Espoon tapahtumat jossa olit poikasi kanssa olivat tietysti erittäin valitettavat, ei minulla ole siihen mitään listättävää.