Ja pointtisi siis on...
Normipelissä tilaa on kyllä kaikille, tämä lienee jokaiselle itsestään selvää. Isot rahat tulevat kuitenkin mainituista Lukko - ja Ifk-peleistä joista maksavia asiakkaita jää kotiin kun eivät mahdu istumaan. Tämä on se ongelma joka ei näköjään mene jakeluun. Laskelmissasi ei ole järjen hiventä koska ne perustuvat arvailuun.
Pointtini on se, mitä edellä kirjoitin:
"Jos hallissa 5500, joista seisomassa 1500, niin istuimet myyty
==> Eli siis tarvittaisiin yli 5500 katsojan matseja. Näitä on runkosarjan aikana ehkä Lukko- ja HIFK-pelit eivätkä nekään kaikki automaattisesti."
Mielestäni on aivan realistista ajatella, että sellaisessa ottelussa jossa on 5500 katsojaa, 1500 heistä on seisomakatsomossa (jos olet tästä eri mieltä, niin sano toki oma arviosi lukumääristä?). Jos tämä pitää paikkansa, se tarkoittaa, että vasta 5500 katsojan määrän ylityttyä kaikki istumapaikat olisivat loppuun myyty.
Lähihistoria osoittaa, että Porin hallissa on ollut varsin harvoin runkosarjapeleissä yli 5500 katsojaa. Lähinnä vain Lukkoa ja HIFK:ta vastaan tuo määrä on ylittynyt, eikä laheskään aina edes niissä peleissä.
Laske nyt sitten itse, kuinka monta kotipeliä per kausi runkosarjassa Ässät pelaa noita kahta joukkuetta vastaan? IFK:ta vastaan taitaa olla kaksi ja Lukkoa vastaan kolme kertaa vähän kaudesta riippuen.
Eli jos Ässät edes teoriassa pelaa viitisen kertaa kaudessa sellaista vastustajaa vastaan, jossa 5500 katsojaa voi ylittyä, niin se on marginaalinen osa kaikista kotiotteluista. Eikä siis edes näissä kaikissa otteluissa tuo määrä ylity. Ei ole mitään taetta, että tiistai-iltana HIFK vetäisi halliin yli 5500 katsojaa, vaikka katsomot olisivat miten vaan jaoteltu.
Mielestäni laskelmissani on hyvinkin järjen hiventä, jopa enemmänkin kuin hivenen verran järkeä. Sen sijaan voi kysyä sinun argumenttisi kohdalla, että kuinka "isot rahat" Ässiltä jää saamatta, jos parissa kolmessa runkosarjan ottelussa yleisömäärä on jokin verran yli 5500 henkeä? Täytyy nimittäin myös huomioida se, että todellakin tuo arvio 1500 ihmistä seisomaan voi olla alakanttiin arvioitu sellaisen pelin kohdalla, jossa yleisömäärä on esim. 6000 (ja itse asiassa onkin, sillä kun kerran istumapaikkoja on vain 4000, niin 6000 katsojan ottelussa 2000 on väistämättä seisomassa).
Mitä taas tulee siihen, kuinka paljon istuimia nykyisen seisomakatsomon tilalle mahtuisi, niin se täytyisi laskea katsomokartan pohjalta. Itse olen tänään töissä enkä pääse matsiin, mutta tehkää nyt joku se palvelus, että laskette kuinka monta riviä pitkän sivun istumakatsomossa on vaaka- ja pystysuuntaan? Sitten vaan yksinkertainen kertolasku, ja niin saamme jotain lukumäärää pitkän sivun istumakapasiteetin suhteen. Rohkenen epäillä, että se on aika paljon alle kahden tuhannen...