Facebook

  • 994 093
  • 3 109

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan mielenkiintoinen YLE.n juttu siitä miten Facbook lavertelee tietosi etiäpäin.


Tänään aamulla oli itsellä hieman omituinen tilanne. Olin metroasemalla ja huomasin odottassani erään mainoksen. Kun sitten astuin metroon ja rupesin räpeltämään känykästä FB:tä niin sama mainos oli FB:n news feedissä ekana.

Tänäänkin aika hämmentävää että varasin koneella lentoliput puolaan niin äkkiä jo sen jälkeen google puhelimessa määritteli että menossa tuohon lomakohteeseen ja sitten jo joka mainos täynnä joko hoteleja tai turkuun liittyviä juttuja facebookissa. Ihan kun koko maailma tietää yhdellä varausnappia painamalla että minne ja milloin menossa. Tiedä sitten vuotanut googlelle tuo tieto jo lentosivustolla vai sähköpostia kun avasi, mutta eipä voi hirveästi "kirjesalaisuuteen " luottaa. Saa nähdä jos tiedot leviää eri jutuissa näin helposti miten kasvavin määrin rikollisuus hyödyntää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedä sitten vuotanut googlelle tuo tieto jo lentosivustolla vai sähköpostia kun avasi, mutta eipä voi hirveästi "kirjesalaisuuteen " luottaa.
Jos käytät gmailia, niin tähän toimintaanhan sen "ilmaisuus" perustuu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos käytät gmailia, niin tähän toimintaanhan sen "ilmaisuus" perustuu.

Joo tuo on vaan juuri aika hämmentävää että nykyään ei pystyisi salaa lahjaksi lentoa tai jotain muuta ostaa ilman että muut samojen laitteiden käyttäjät saisi ainakin vihjeitä mitä ostettu. Facebook ja muut tahot syöttää tiedot heti näkyviin :D
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pakko udella. Oletko kuinka tarkkaan tutkaillut tapahtumat-osiota? Mahtaako tuolta löytyä vielä mahdollisuus siirtää tapahtumat muihin kalentereihin (minun tapauksessa Apple)? En itse tätä löydä beta-versiosta. Vanhan fb:n kanssa käytän/käytin tuota paljon.

Ei kyllä mitään tietoa. Ei ainakaan äkkiseltään näy tuollaista toimintoa, tosin en tiedä missä se vanhassakaan oli kun en ole kyseistä toimintoa käyttänyt.

Voihan tuokin olla vielä siirtämättä uuteen versioon, kuten on joitakin muitakin ominaisuuksia. Sivujen ylläpidossa ainakin tulee muutamassa kohtaa vielä "This page is not designed for Facebook Beta yet" tms. huomautus.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ei kyllä mitään tietoa. Ei ainakaan äkkiseltään näy tuollaista toimintoa, tosin en tiedä missä se vanhassakaan oli kun en ole kyseistä toimintoa käyttänyt.

Voihan tuokin olla vielä siirtämättä uuteen versioon, kuten on joitakin muitakin ominaisuuksia. Sivujen ylläpidossa ainakin tulee muutamassa kohtaa vielä "This page is not designed for Facebook Beta yet" tms. huomautus.

Juu kiitos. En myöskään löytänyt, mutta ajattelin josko olisikin jokin mennyt ohi. Musiikkikeikoista yms. FB:n tapahtumissa on paremmin ajan tasalla kuin monien www-sivuilta, siksi tuota toimintoa mielelläni käytän.

Sivun ylläpitämisessä joo pieni haasteensa vielä, vaikka paljon selkeämpiä kohtiakin on.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tänäänkin aika hämmentävää että varasin koneella lentoliput puolaan niin äkkiä jo sen jälkeen google puhelimessa määritteli että menossa tuohon lomakohteeseen ja sitten jo joka mainos täynnä joko hoteleja tai turkuun liittyviä juttuja facebookissa.
Siis varaamalla lentoliput Puolaan saa Turku-aiheisia mainoksia?

Tajusin muuten aivan pari päivää sitten yhden asian. Mä olen suurimmaksi osaksi säästynyt kaikelta Facebook-mainonnalta. Esim. tällä hetkellä olen pidemmällä Itä-Euroopan kiertueella. Tässä on varattu lentomatkoja, matsilippuja, paikallisliikennettä, ruokapaikkoja jne. enemmän kuin laki sallii. Kaikissa on käytetty gmail-osoitetta. Silti Facebook ei yhtään muistuta näistä. Muualta netin syövereistä aiheeseen liittyviä mainoksia tulee jonkin verran, mutta ei paljoa.

Keskiviikkona mun piti kirjautua erääseen tsekkiläiseen lippujärjestelmään (ticketportal.cz) tarkistaakseni kaikki varaukset. Kirjauduin Facebookin avulla. Sitten tulikin ilmoitus, että mulla ei ole yhtäkään varausta. Piti kirjautua gmailin avulla, jolloin kaikki löytyi.

Aloin tutkia asiaa. Mä olen näemmä aikoinani Facebook-tiliä perustettaessa antanut sähköpostiksi ihan validin, mutta käytännössä käyttämättömän sähköpostitilin. En käytä sitä tänä päivänäkään, enkä edes tiedä pääsisinkö sinne sisälle. Tämä on ilmeisesti säästänyt meikäläisen pahimmalta FB-mainostauhkalta?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ollut varmaan aiemminkin juttua mittä millä vitulla noihin päivityksiin saa jotain tolkkua. Aivan vitun sekaisin kun selaa. Eli siis 2 h sitten ilmestynyt ja seuraava on 18 ja sit taas 30 min jne...
Sit kun luet jonkun linkin takana olevan jutun ja tuut ns takaisin niin se jako onkin hukkunut.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ollut varmaan aiemminkin juttua mittä millä vitulla noihin päivityksiin saa jotain tolkkua. Aivan vitun sekaisin kun selaa. Eli siis 2 h sitten ilmestynyt ja seuraava on 18 ja sit taas 30 min jne...
Sit kun luet jonkun linkin takana olevan jutun ja tuut ns takaisin niin se jako onkin hukkunut.

Ei mitenkään. Tuollainen se vaan on.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Arvon beetatestaajat! Hävisikö teillä jonnekin tummempi tausta ja ehkä ylläpitämänne FB-sivut? Itsellä kävi näin ja hieman väärään aikaan tuo jälkimmäinen. Kun palautan norminäkymään, saan tuon sivun kyllä oikealle helposti.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Arvon beetatestaajat! Hävisikö teillä jonnekin tummempi tausta ja ehkä ylläpitämänne FB-sivut? Itsellä kävi näin ja hieman väärään aikaan tuo jälkimmäinen. Kun palautan norminäkymään, saan tuon sivun kyllä oikealle helposti.

Hävisi koko etusivu betasta. Tulee vain ilmoitus "This Page Isn't Available Right Now"

Eli varmaan ovat sählänneet koko betan paskaksi, mutta eiköhän se siitä korjaannu jossain kohtaa. Siihen asti pitää mennä classicilla.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hävisi koko etusivu betasta. Tulee vain ilmoitus "This Page Isn't Available Right Now"

Eli varmaan ovat sählänneet koko betan paskaksi, mutta eiköhän se siitä korjaannu jossain kohtaa. Siihen asti pitää mennä classicilla.

Kiitos. Luotin tässä miespainotteisempaan palstaan. Minulla etusivu toimii vielä, mutta nuo pari tekijää tosiaan katosi. Otanpa myös classicin käyttöön, etten aikaa tuhlaisi haeskeluun.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kiitos. Luotin tässä miespainotteisempaan palstaan. Minulla etusivu toimii vielä, mutta nuo pari tekijää tosiaan katosi. Otanpa myös classicin käyttöön, etten aikaa tuhlaisi haeskeluun.

Nyt toimii taas beta, ainakin itselläni. Sivujen katoamista en aiemmin huomannut mutta ainakin ne täällä näkyvät myös.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nyt toimii taas beta, ainakin itselläni. Sivujen katoamista en aiemmin huomannut mutta ainakin ne täällä näkyvät myös.

Itsellä samassa tilassa, mitä tuossa alkujaan valitin. Pitää mennä sivut-osioon, että löydän tuon hallinnoimani. Ei näy tuossa kotisivulla/etusivulla siis, kuten alkuperäisessä FB:ssa oikeassa yläkulmassa.

Lisäystä: tuo ehkä outo toisto tuossa kotisivun oikeassa yläkulmassa, että näen oman kuvani, josta pääsen profiiliini, lisäksi siellä on nuoli alaspäin, josta pääsen tiliini. Tumma teemakin edelleen jossain kadoksissa.
 
Viimeksi muokattu:

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itsellä samassa tilassa, mitä tuossa alkujaan valitin. Pitää mennä sivut-osioon, että löydän tuon hallinnoimani. Ei näy tuossa kotisivulla/etusivulla siis, kuten alkuperäisessä FB:ssa oikeassa yläkulmassa.

Mä en muista että mulla olisi sivut missään vaiheessa tässä betassa näkynyt muualla kuin siellä vasemmassa valikossa. Siellä ne kyllä näkyy myös suoraan Shortcuts-osiossa, mutta en muista pitikö ne sinne itse jotenkin lisätä vai tuliko automaattisesti. Voi olla että sinne ilmestyy automaattisesti linkit niihin ryhmiin/sivuihin joilla vierailee eniten.
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Purityssa jotain vikaa? Taas on Facen etusivu täynnä ties mitä paskamainosta. Alkaa oikeasti olla aika poistaa itsensä koko vitun sivustolta pysyvästi.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Ekan kerran pariin kolmeen päivään avasin Facebookin ja seinä on täynnä jotain "haaste hyväksytty" viestejä mihin spämmätty jotain nuoruuskuvia? Mikä helvetti tämä nyt on?

No, aika vähällä käytöllä tämä koko Facebook nykyään on muutoinkin joten ehkä voisi aukaista seuraavan kerran parin vkon päästä...
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ekan kerran pariin kolmeen päivään avasin Facebookin ja seinä on täynnä jotain "haaste hyväksytty" viestejä mihin spämmätty jotain nuoruuskuvia? Mikä helvetti tämä nyt on?

Veikkaisin että haaste, jossa ihmiset laittaa kuvia itsestään nuorena. Positiivista jos sun facebookissa näkyy kavereiden päivitykset.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Veikkaisin että haaste, jossa ihmiset laittaa kuvia itsestään nuorena. Positiivista jos sun facebookissa näkyy kavereiden päivitykset.

Tämäpä juu. Saman muistan olisiko ollut 7 vuoden takaa. Ja tosiaan, voinee hämmästellä, että kavereiden päivityksiä näkee.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Jos mä estän jonkun kaverin Facebookissa, niin onko niin, että minä en pääse lukemaan hänen julkisia päivityksiään?
Tuollainen toiminto olisi nyt hakusessa, sillä eräs lapsuusajan kaveri tuuttaa Facebookissa nyt kamalalla vauhdilla melkoista kuraa nykymeiningistä ilman mitään perusteluja ja esimerkkejä ja tuhannet (oikeasti) seuraajat huutavat hurraata, kun joku käyttää rumaa kieltä ja haukkuu ihmisiä.

Olen jo lopettanut hänen seuraamisensa, mutta heikon luonteeni takia tulee käytyä välillä lukemassa, että mitäs siellä nyt on kirjoitettu ja sen jälkeen sitten vituttaa. Pelkään sitäkin, että lähden joskus vielä siihen riitelyyn mukaan.

Pitäis saada siis niin, ettei ton kirjoitukset näkyisi minulle.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Olen muutaman henkilön facessani estänyt, en jaksanut sitä jatkuvaa jeesus sitä jeesus tätä juttua tai sitten jatkuvaa politiikan postaamista enkä ole sen jälkeen kenenkään heistä postauksia näy. Jos menen jonkun heistä profiiliin niin näen mitä ovat kirjoittaneet ja jakaneet.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos menen jonkun heistä profiiliin niin näen mitä ovat kirjoittaneet ja jakaneet.
Jos estät jonkun, et löydä häntä hakemalla, ts. hänen profiilinsa ei sinulle näy etkä siten pääse sinne profiiliin. Epäilen vahvasti, ettet ole estänyt (ts. blokannut), vaan lopettanut seuraamisen. Tällöin ko. henkilön päivitykset eivät etusivullasi näy, mutta pääset halutessasi hänen profiiliinsa niitä katsomaan.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Jos estät jonkun, et löydä häntä hakemalla, ts. hänen profiilinsa ei sinulle näy etkä siten pääse sinne profiiliin. Epäilen vahvasti, ettet ole estänyt (ts. blokannut), vaan lopettanut seuraamisen. Tällöin ko. henkilön päivitykset eivät etusivullasi näy, mutta pääset halutessasi hänen profiiliinsa niitä katsomaan.

Oikeassa olit näin olen muutaman kohdalla tehnyt.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En jaksanut koskaan opetella Facebookin hienouksia, ja poistaa toimintoa, joka ilmoittaa automaattisesti sähköpostilla jos joku "kaveri" on kirjoittanut jotain. Ohjasin sitten viime kesänä FB-ilmoitukset roskapostiin. Nyt niitä ei tule enää sinnekään ja hyvä niin. Osasikohan FB tunnistaa, että ilmoitukset menevät roskapostiin?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@finnjewel: meetoo, minäkään en löytänyt tuota varmaan seetanan pienen nappulan takana olevaa vaihtoehtoa eli En Halua Kaikkea. Meni kuppini nurin ja lähdin puis koko Yhteisöstä.

Jouduin sitten sukupainostuksesta, klaanipaineen alla keksimään uuden arveen tuohon somerämeeseen, jossa kuitenkin yritän pistäytyä mahdollisimman harvoin. Olen enemmän naamattomassa somekanervikossa viihtyvä olio, huomaamaton yskijä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös