Facebook

  • 994 086
  • 3 109
Missään en ole tälläisestä havainnut puhetta, mutta tämä Tynkkysen Facebook -kirjoittelu... Onko kyse siitä että poliisi tutkii Tynkkysen omalle seinälleen kaverien luettavaksi tarkoittamiaan tekstejä vai julkisiä päivityksiä tai kommentteja joihinkiin ryhmiin.
Poliitikon julkisia päivityksiä. Vähän sama asia kuin kirjoittaisi paikallislehden mielipidepalstalle, jos nyt joku analogia ei-digitaaliseen maailmaan on keksittävä.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Poliitikon julkisia päivityksiä. Vähän sama asia kuin kirjoittaisi paikallislehden mielipidepalstalle, jos nyt joku analogia ei-digitaaliseen maailmaan on keksittävä.
Hyvä niin, koska kyllähän Facebookissakin pitäisi toimia jonkinlainen suoja sille että ei-julkiset päivitykset ovat ei-julkisia eikä niistä voi tehdä mitään rikosasioita. Vähän niinkuin jossain porukassa juttelisit ja siitä saisit syytteen.

Mielipidepalsta on varmaan hyvä vastine, tosin niilläkin on joku moderaattori joka päättää mitä julkaistaan ja mitä ei.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Jos jakaa videon kavereille (ei julkinen) ja joku kavereista jakaa sen edelleen omille kavereilleen sen niin kuka videon näkee? Ilmeisesti vain meidän yhteiset kaverit eikä edes ko kaverin kaikki kaverit? Onko Facessa toimintaa jossa voisin oikeuttaa tuon jaon siten että myös ko kaverin kaverit sen näkisivät. Julkista materiaalista ei ole tarkoitus tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vähän niinkuin jossain porukassa juttelisit ja siitä saisit syytteen.

FB päivitys ei ole yksityinen viesti. FB on julkaisualusta, media. Sähköposti, tai FB:n tapauksessa meseviästi on viestintäsalaisuuden piirissä, päivitys on julkinen ulostulo. Mikään "vain kavereille" peruste ei ole relevantti.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
FB päivitys ei ole yksityinen viesti. FB on julkaisualusta, media. Sähköposti, tai FB:n tapauksessa meseviästi on viestintäsalaisuuden piirissä, päivitys on julkinen ulostulo. Mikään "vain kavereille" peruste ei ole relevantti.
Kyllä mun mielestäni se jos päivitys näkyy vain kavereille pitäisi olla salaisuuden piirissä. Itse rinnastaisin sen tuohon keskusteluun porukassa. Ainoa ero on se että joku voi ottaa siitä ruutukaappauksen. Kavereiden kesken jutellessa on aina sana sanaa vastaan (voihan joku tietty äänittää keskustelun, mutta).

Aika hyvin muuten noita sivustojen FB-kommenttiosioita saa kierrettyä keksityillä nimillä. Joku "Paul Puerto" oli meikäläisen yhtä kommenttia arvostellut ainoastaan kertomalla mielipiteensä minusta profiilikuvani perusteella. Tarttee varmaan kanssa tehdä joku varaprofiili niin ei tartte omaa nimeä käyttää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mua on alkanut tympimään että kokoajan seinälle ilmestyy näitä osta puhelin 1 eurolla mainoksia, adblock löytyy ja mainokset estää, mutta niitä ilmestyy kokoajan vain enemmän mitä enemmän estelee ja painaa ettei halua nähdä.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Pitääkö paikkansa, että kaikki 'stalkkerit' ilmaantuu tuonne ehdotettujen kavereiden listalle?-)
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Pitääkö paikkansa, että kaikki 'stalkkerit' ilmaantuu tuonne ehdotettujen kavereiden listalle?-)

Eiköhän sinne ilmesty lähinnä henkilöitä joilla on yhteisiä kavereita, sama kotikaupunki ja niin edelleen. Näin ainakin minulla. Joskus oli myös sellainen ominaisuus jossa kaverit pystyi ehdottamaan kavereita. Ei taida enää olla.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Pitääkö paikkansa, että kaikki 'stalkkerit' ilmaantuu tuonne ehdotettujen kavereiden listalle?-)
Taitaa olla enemmän tarua. Kyllä siihen helposti joku muu yhteys löytyy kuin stalkkaaminen. Esimerkiksi itselleni on tarjottu sellaisia kavereita jotka olen lisännyt meseen joskus lähemmäs 10 vuotta sitten, ja olen FB-tilini luonut samasta sähköpostista kuin MSN messengeriä käytin. Ja toinen yleinen voi olla mikäli olet käyttänyt Facebookia puhelimella. Facebook tutkii puhelinnumerosi ja jos tarjoaa kaveriksi henkilöitä joiden puhelinnumero löytyy puhelimesi osoitekirjasta. Esimerkiksi Facebook tarjosi minulle joskus autokorjaajaani kaveriksi, ilmeisesti sen perusteella että tämän korjaajan numero on talletettuna puhelimeeni. Ja varmasti näitä on muitakin, tyyliin keille laitat sähköpostia jne. Kaikkia niksejä tuskin edes tiedämme, me kun annamme automaattisesti yleensä lukematta Facebookille luvan seurata ties mitä tietojamme.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Pitääkö paikkansa, että kaikki 'stalkkerit' ilmaantuu tuonne ehdotettujen kavereiden listalle?-)

On siellä niitäkin.. huomasin tuon vuosi sitten kun autoin erästä vanhaa ystävääni eroon väkivaltaisesta miehestään.. en koskaan ollu tavannu heppua, eikä neidonkaan kanssa oltu facessa kavereita ku se ei saanu miehiä pitää listoillaan. Samaan aikaan ku oli toi hässäkkä face alkoi tyrkyttää sitä ukkoa kaveriksi.. mitään yhdistävää ei ollut ja asutaan eripuolilla Suomea.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Juu, kiitokset vastauksista @Action Bronson ja @JYP#44 . Eipä tuossa sinänsä mitään, mutta ihmetyttää ja hiukan huvittaakin nähdä ehdotuksissa sellaisia tyyppejä, jotka tietää mutta joita nyt ei varsinaisesti tunne. Ei pitäisi olla mitään vanhoja mese-tuttavia enkä tietääkseni ole heille edes sähköpostia koskaan lähettänyt, mutta mene ja tiedä... Itse on voinut unohtaakin, mutta sosiaalinen media ei unohda. Sekin tuossa pisti miettimään, että kun Facebook on aina pyrkinyt selvästi läpinäkyvyyteen mm. nollaamalla päivitysten yhteydessä yksityisyysasetukset, että ei varsinaisesti yllättäisi jos Facebook paljastaisi kaikki profiilin stalkkaajat. Osa tyypeistä on myös sellaisia, jotka ovat ihan eri puolelta maata, mutta kuuluvat johonkin samaan FB-ryhmään, ja voisi ajatella sellaisten jossain vaiheessa selanneen muiden jäsenten profiileja.

Noh, pirullinen paikka koko FB jokatapauksessa on.

E: @Saxon-747 ok. Kiitos tiedosta. Ehkä siis kuitenkin.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Eipä tuossa sinänsä mitään, mutta ihmetyttää ja hiukan huvittaakin nähdä ehdotuksissa sellaisia tyyppejä, jotka tietää mutta joita nyt ei varsinaisesti tunne. Ei pitäisi olla mitään vanhoja mese-tuttavia enkä tietääkseni ole heille edes sähköpostia koskaan lähettänyt, mutta mene ja tiedä... Itse on voinut unohtaakin, mutta sosiaalinen media ei unohda.
Mullakin on välillä ihan ihmeellisiä ehdotuksia. Useaan otteeseen on ehdottanut yhtä vanhaa työkaveria, jolle taisin silloin kolme kesää sitten jonkun kerran soitella, mutta muuten ei ole mitään yhteistä. Samaten paria yhden illan baarituttavuutta ehdottelee, vaikka numeroiden vaihdon lisäksi mitään muuta yhteistä ei ole. Ei kavereita, eri kotipaikkakunta jne. Ainoat vaihtoehdot on stalkkaus, tai sitten kännykkäliikenteen vakoileminen.

Oman siskoni kanssa en ole sosiaalisessa mediassa missään tekemisissä enkä edes ole koskaan tallentanut numeroaan omaan kännykkääni, sillä olen aina osannut sen ulkoa. Yhteisiä kavereita on yksi, enkä ollenkaan usko että systerillä olisi mitään syytä käydä profiiliani katselemassa. Silti se on melkein päivittäin tuossa ehdotuksissa. Jotenkin se on sinne seulottu, sillä enemmän someyhteistä mulla on usean tuhannen ihmisen kanssa. Ei näistä ota selvää.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle on pariin otteeseen ehdoteltu kaveriksi ihmistä, jonka kanssa olin n. 10 vuotta sitten kuukauden työkavereita. Itse olin koulun työharjoittelussa ja tämä kaveri oli siviilipalvelusmies. En ole lisännyt Facebookiin mitään tietoa tästä työharjoittelusta (en edes ko. koulusta), meillä ei ole yhtään yhteistä kaveria, ei vaihdettu koskaan puhelinnumeroita tai sähköposteja ja tyyppi asuukin tätä nykyä Oulussa. Siis ihminen, jonka kanssa olen ollut tekemisissä ainoastaan kasvotusten, muutaman tunnin päivässä kuukauden ajan 10 vuotta sitten on jotenkin päätynyt tuohon ehdotettujen kavereiden listalle. En keksi tuohon mitään muuta selitystä, kun että tuo kaveri olisi jostain syystä lähtenyt stalkkaamaan minua ja stalkkerit jäisivät jotenkin tuohon. Toisaalta on sillä ollut melkoinen stalkkausoperaatio sitten, kun ei koskaan tutustuttu kuin etunimillä, minulla on hyvin yleinen etunimi ja asun Helsingissä. Tuon ex-työkaverinkin tunnistin noista ehdotuksista vain siksi, että hänen etunimensä on hyvin harvinainen, ehkä peräti ainoa laatuaan Suomessa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Pitääkö paikkansa, että kaikki 'stalkkerit' ilmaantuu tuonne ehdotettujen kavereiden listalle?-)
Olen kanssa huomannut että sille listalle ilmestyy ne ihmiset jotka on katsellut sun profiiliasi. Eikä se nyt musta ole mitenkään ihmeelistä että ihmiset klikkaa sun profiiliasi. Ns. täyskaimoja kun löytyy meiltä jokaiselta ja sitten pitää siitä profiilikuvasta ja hänen fb-kavereista (jos näkyvissä) päätellä että onko se nyt se tyyppi. Tai jos satut kirjoittamaan jonkun FB-sivun tilapäivityksiin kommenteja niin kyllä ihmiset saattaa katsoa kukakohan toi on. Henk.koht olen sitä mieltä että ominaisuus on hyvä vaikka joskus se "Somebody´s Watching Me" biisi rupee soimaan päässä kun katselee noita kaveriehdotuksia.

Mutta Facebookissa olen nyt ruvennut systemaatisesti piilottamaan niitä kaverien kavereita jota tekee tilapäivityksia niin että ne näkyvät "globaalisti". Olen huomannut että se nyt on ainoa keino saada nää ihmiset pois mun news feedistä. Harvemmin kun niillä on mitään sellaista sanottavaa joka mua nappaisi. Henk.koht en tajua miten joku voi luulla että hänen henk.koht lomakuvansa kiinnostaisi jotakuta fb-kaverin kaveria jota ei ole koskaan tavannut.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
ei vaihdettu koskaan puhelinnumeroita tai sähköposteja ja tyyppi asuukin tätä nykyä Oulussa.

mitään yhdistävää ei ollut ja asutaan eripuolilla Suomea.
Tämä nyt on omaa pohdintaani, mutta onko mahdollista että asia olisi toisin päin? Teillä ei ole tämän kanssa mitään yhdistävää, ei puhelinnumeroita eikä muutakaan, mutta entä jos sillä toisella osapuolella on teidän numeronne kännykän muistissa tai teidän sähköpostinne roikkuu jollain sähköpostilistalla? Etenkin Saxonin kohdalla pitäisin tätä todennäköisenä, mikäli kyseessä oli kliseinen mustasukkainen ja väkivaltainen mies. Mies on joskus saattanut kaivaa jostakin Saxonin numeron puhelimeensa, ja unohtanut sen sinne.

Voihan se toki olla että pelkkä stalkkaaminenkin riittää tuohon kaveriehdotukseen, mutta kannattaa muistaa myös sen toisen osapuolen puhelimen ja sähköpostin yhteystietolistat.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Työkaveri laittoi privaviestinä linkin jota painamalla olisi saanut Messengerin puhelimeen. Olen kuitenkin varovainen kaikkien epämääräisten linkkien kanssa, joten en lähtenyt sitä klikkailemaan. Nuo kun saattavat sisältää viruksia.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nyt osastoa tyhmä kysymys: miten saa pois tuon jonkun kaverin seuraamisen? Siis tuo, mitä voi tehdä esim. julkkisten profiileihin. Minä seuraan viittä kaveriani tietämättäni. Kaverit ovat sellaista osastoa, joihin en liiaksi yhteydessäkään ole. En kaipaisi heidän päivityksistään ilmoituksia.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
miten saa pois tuon jonkun kaverin seuraamisen?

Mene profiilisivullesi ja klikkaa sieltä "Tietoja". Siitä kun rullaat alaspäin, pitäisi tulla kohta "Kaverit", jonka viimeinen "välilehti" on "Seurataan". Sieltä sitten vaan klikkaat nimen perässä olevaa "Seurataan" -nappulaa ja kas; etpä seuraa enää.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mene profiilisivullesi ja klikkaa sieltä "Tietoja". Siitä kun rullaat alaspäin, pitäisi tulla kohta "Kaverit", jonka viimeinen "välilehti" on "Seurataan". Sieltä sitten vaan klikkaat nimen perässä olevaa "Seurataan" -nappulaa ja kas; etpä seuraa enää.

Tuolta löysin vain seuraamani julkkisnimet. Heitä vielä jaksan seurata. Hmmm...
 

Tacs

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt osastoa tyhmä kysymys: miten saa pois tuon jonkun kaverin seuraamisen? Siis tuo, mitä voi tehdä esim. julkkisten profiileihin. Minä seuraan viittä kaveriani tietämättäni. Kaverit ovat sellaista osastoa, joihin en liiaksi yhteydessäkään ole. En kaipaisi heidän päivityksistään ilmoituksia.

Mene kyseisen henkilön profiilin, siellä kansikuvan kohdalla lukee seurataan, paina siitä ja valitse "Lopeta käyttäjän xxx seuraaminen".
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mene kyseisen henkilön profiilin, siellä kansikuvan kohdalla lukee seurataan, paina siitä ja valitse "Lopeta käyttäjän xxx seuraaminen".

Tämän olen monet kerrat kokeillut. Tulee silti ilmoitusta näiden julkaisuista. Ehkä luovutan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän olen monet kerrat kokeillut. Tulee silti ilmoitusta näiden julkaisuista. Ehkä luovutan.
Jos menet profiilisivule ja siitä "Friends" painikkeen alasvetovalikosta poistat "Get Notifications" kohdasta valinnan??? Tai sitten ne ovat jossakin "Close Friends" ryhmässä, joka aiheuttaa nuo notifikaatiot...
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Jos menet profiilisivule ja siitä "Friends" painikkeen alasvetovalikosta poistat "Get Notifications" kohdasta valinnan??? Tai sitten ne ovat jossakin "Close Friends" ryhmässä, joka aiheuttaa nuo notifikaatiot...

Kaikki joo väkäset ja rastit olen kokeillut. Seuraan silti viittä kaveriani. Ryhmiäkin turha koittaa säädellä uuteen uskoon. No, sietokykyni riittäköön.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tullut tänään 2 kaveripyyntöä joltain tuntemattomilta ulkomaalaiset nimet omaavilta nuorilta naisilta. En ole kumpaakaan hyväksynyt, mutta mitähän nuo oikein mahtaa olla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös