Tässähän ei ole kyse mistään uudesta asiasta, vaan muistaakseni tähän mentiin jo 3-4 vuotta sitten. Alussa FB näytti vain oman kaverilistasi sekä seurattaviesi sivujen päivityksiä. Jossain vaiheessa sitten rinkiin otettiin nämä kaverien kaverien päivitykset. Sitä en ymmärrä miksi tätä tehdään normaaleilla yksityishenkilöillä, mutta eiköhän tuon Facebookin uuden käytännön idea ole juuri mainostulot. Kun aloitin Facebookin käytön joskus vuonna 2009, niin eipä siellä tullut kuin vastaan päivityksiä kuin haluamiltani henkilöiltä ja sivuilta. Esimerkiksi Ilta-Sanomien uutisia ei tullut vastaan kuin pelkällä sivustosta erikseen tykkäämällä. Tai jo tietysti jos joku kaveri on linkittänyt omiin päivityksiinsä Iltapaskojen linkin. Siihen maailman aikaan oli tyypillistä että jaettiin noita hauskoja uutisia ihan linkkeinä omassa feedissä. Nykyäänhän sitä vain tykätään Ilta-Sanomien FB-sivun jakamasta hauskasta uutisesta, ja sen jälkeen se näkyy kaikkien kavereiden fiidissä (poislukien jos joku on tajunnut blockata IS:n päivitykset). Kaikki huomiohuorat sekä mainostilaa hamuavat yrityksethän tuosta nauttivat suuresti. Ei tarvitse kuin jakaa joku kuva ja toivoa että joku vatipää tykkää siitä, niin se kuva leviää myös tykkääjän kavereille, halusivat he sitä tai eivät. Tähänhän perustuu esimerkiksi Jounin kaupan suuri suosio. Ja valitettavasti suuri osa ihmisistä ei osaa blockata noita paskakäyttäjiä.Mää havahduin yhtäkkiseltään, että mun Facebook-feedini on täynnä ihan tuntemattomien ihmisten kuvia ja päivityksiä kommenttiketjuineen. Hoksasin sitten jotta joo, kaikista niistä on joku mun fb-kaverini tykännyt, mutta mitä helvettiä ne mun fiidissäni tekee?
Toki vaikuttaa tähän myös "kulttuurin" muuttuminen. Joskus 2009-11 oli muodikasta päivittää lähes joka päivä Facebookiaan ja etenkin tekstipäivityksillä. Tyyli oli että mitä enemmän päivityksiä sen parempi. Eli ennen oli ihan omia päivityksiäkin kansalla enemmän, nykyään vain tykätään kaikista "kaupallisista päivityksistä". Nyt tuntuu että niitä päivityksiä hierotaan saakelin tarkasti mitä voi päivittää ja miten se tehdään. Sitten kalastellaan tykkäyksiä.