Facebook

  • 994 101
  • 3 109

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Facebookin mukaan viestit jotka ovat "vuotaneet" ovat jo ennestään olleet julkisia.

Helsingin Sanomien uutinen

Ei muuten pidä paikkaansa. Löysin oman profiilini alkuhistoriasta lukuisia viestejä, joita ei 100% varmuudella ole julkisesti lähetelty. Ne ovat jonkun bugin myötä sinne jossain välissä inboxista "pudonneet". Vittu mitä paskanjauhantaa ja selittelyä FB:n edustajalta, korjatkoot virheensä eivätkä selittelisi joutavia.

Suosittelen, että käytte ne seinänne huolellisesti läpi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Muuttuukos tuo face nyt sitten miten paljon tuon uuden aikajanan myötä ? Itsellä ei ole vielä toiminnassa, kaverilla ilmeisesti on, mutta ei sen profiilisivu näytä muuttuneen yhtään.
"Ilmoittaako" face kun uusi aikajana tulee sitten käyttäjällä käyttöön ??
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muuttuukos tuo face nyt sitten miten paljon tuon uuden aikajanan myötä ? Itsellä ei ole vielä toiminnassa, kaverilla ilmeisesti on, mutta ei sen profiilisivu näytä muuttuneen yhtään.
"Ilmoittaako" face kun uusi aikajana tulee sitten käyttäjällä käyttöön ??

Jos otat aikajanan omatoimisesti käyttöön, sinulla on seitsemän päivää aikaa tarkistella asetuksia, ennenkö sivusi tulee muille julkisesti näkymään. Voit myös halutessasi laittaa sivusi julkiseksi heti.
 

Morgoth

Jäsen
Eli siis karmein mahdollinen tietoturvavuoto on tapahtunut - yksityisviestit vuotaneet muiden pällisteltäväksi Facebookissa.

Eiköhän sekin ole vain ajankysymys ennen kuin joku ryhmä murtautuu facebookiin? Itse en ainakaan olisi ollenkaan luottavainen että mitkään asetukset oli ne miten tahansa säädytty takaavat lopulta mitään yksityisyyttä. Tiukka yksityisyyden suoja, kun lopulta ei taida olla facebookin bisneksen ideana. Ilmainen palvelu, jonka 'rahoitat' enemmän tai vähemmän henkilökohtaisella tiedollasi.

Orwell 1984...
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Eiköhän sekin ole vain ajankysymys ennen kuin joku ryhmä murtautuu facebookiin? Itse en ainakaan olisi ollenkaan luottavainen että mitkään asetukset oli ne miten tahansa säädytty takaavat lopulta mitään yksityisyyttä. Tiukka yksityisyyden suoja, kun lopulta ei taida olla facebookin bisneksen ideana. Ilmainen palvelu, jonka 'rahoitat' enemmän tai vähemmän henkilökohtaisella tiedollasi.

Orwell 1984...

Kyllä se suoja heikolta näyttää ja tosiaan kävi itselläkin tänään mielessä, että mahtaako tämä olla 'enne' Facebookin tulevasta kehityksestä. Jospa tämä oli ensimerkki vakavammistakin ongelmista? Ensi kerralla vuotaa kunnolla? Kuten jo jatkislaiset tuossa tietävät kertoa, on kyseessä todellakin yksityisviestit, ei pelkästään vanhat tilapäivitykset.

Itse epäilin Facebookia alusta asti, ja kaduttaa oikeastaan tämän jälkeen, että tuli annettua periksi sosiaaliselle paineelle ja avattua oma profiili. Tänään tuli poistettua suurin osa omista kuvista sekä poistettua inboksista kaikki yksityisviestit.. Tosin FB säilyttää ne serverillään ties miten pitkään. Mutta oman osani tein vuotojen estämiseksi. Profiilin sulkeminenkin on harkinnassa.

Vihulainen Facebook...on kyllä pirullinen tietojenkeruujärjestelmä ilman heikkoa yksityisyyden suojaakin.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Facebook ahkerasti kiistää yksityisviestien vuotamisen julkisiksi. Itsekään en ole yksityisviestejä timelinen käyttöön ottaneiden käyttäjien osalta ole nähnyt, mutta kaksi asiaa tuossa muutoksessa oli todella kyseenalaisia:

1. Olen tyhjentänyt seinäni useampaan otteeseen kaikista omista postauksistani. Nyt noita poistettuja postauksia kuitenkin ilmestyi pilvin pimein tuonne timelineen, josta ne sitten piti poistella taas yksitellen. Ilmestyneet kirjoitukset eivät olleet kaikista vanhimpia eikä uusimpia vaan vuosi-pari vanhoja, jotka kuitenkin olivat juuri niitä, jotka olin tietoisesti ja tarkoituksella poistanut.

2. Olin määrittänyt seinäni näkymään vain parille käyttäjäryhmälle ja rajannut ne huuhaatuttavuudet siitä osastosta pois. Samaten näille ei pitänyt näkyä yhtään mitään, mutta ylläripylläri, timelineen ilmaantuneet vanhat seinäkirjoitukset oli asetettu näkymään myös näille.

Ylivoimaisesti ärsyttävin asia facebookissa on tämä uusien ominaisuuksien tuleminen täysin avoimena kaikille. Ihan sama, että mitä olet aikaisemmin sallinut tai kieltänyt, niin seuraavassa versiossa kaikki uusi on taas kaikille avointa... ja tällä kertaa näemmä myös vanha. Ehkä tämä aikajana nimetään vaikka elämän puuksi parin vuoden päästä ja sivuutetaan taas kaikki yksityisyysasetukset, kun on kyseessä muka joku uusi toiminto.

Sinänsä en ymmärrä, että miksi FB ei kunnioita näitä käyttäjien yksityisyysasetuksia, koska heillä itsellään on kuitenkin aina pääsy kaikkiin tietoihin, joita he näille mainostajille myyvät. Se, että näkyykö joku asia toisille käyttäjille, tuskin on niin olennaista heidän rahavirtojensa kannalta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinänsä en ymmärrä, että miksi FB ei kunnioita näitä käyttäjien yksityisyysasetuksia, koska heillä itsellään on kuitenkin aina pääsy kaikkiin tietoihin, joita he näille mainostajille myyvät. Se, että näkyykö joku asia toisille käyttäjille, tuskin on niin olennaista heidän rahavirtojensa kannalta.
Tulee lähinnä mieleen se viisaus: Miksi korjata tuotetta, kun ihmiset ostavat sen silti.

Tuonkaltaista toimintatapaa näkee ja kokee tietyissä isojen yhtiöiden tuotteissa ja myös joissain tapahtumissakin. Ihmiset mieltää niiden olevan pahasti puutteellisia ja epävakaita, mutta ostavat silti palvelun/tuotteen. Osin tottumuksesta, osin siksi, että sillä on tarjota joku ominaisuus/sisältö mitä muualta ei löydy.

Facebookissa on sitä samaa. Näitä uusia ominaisuuksia ja piirteitä tulee, monikaan ei niistä tykkää (jos nyt päivityksistä voi jotain päätellä), mutta silti harvempi poistuu Facebookista, vaikka kovasti sen puolesta puhuu. Facebook laskee juuri sen varaan. Ihmiset ovat sen verran koukussa heidän tuotteeseensa, että narisevat oman aikansa ja jatkavat samaan malliin. Miksi siis vaivautua erityisesti panostamaan Facebookin puolelta.

Ja myönnän itse monesti murisseeni muutoksista, mutta siellähän sitä roikutaan yhä mukana (toisaalta en ole koskaan uhonnut, että lähden Facebookista jonkun tietyn muutoksen takia).
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tutkailin tuossa esimerkiksi siskoni seinää. Siellä oli ihan selkeitä viestejä, jotka on kirjoitettu chatissa/ inboxissa. Muutama omakin kirjoitus, joita en ole seinälle rustaillut näkyi olevan siellä.

Omalla seinälläni oli myös tekstiä, jonka muistan tulleen chat-viestinä. Mitään arkaluontoissa noissa ei ole ollut, mutta en ihmettele yhtään jos kohta Feissarimokat-sivusto täyttyy noista julkaisuista. Facebookin taholta odotan nyt selkärankaa..
 

Rocco

Jäsen
Tutkailin tuossa esimerkiksi siskoni seinää. Siellä oli ihan selkeitä viestejä, jotka on kirjoitettu chatissa/ inboxissa. Muutama omakin kirjoitus, joita en ole seinälle rustaillut näkyi olevan siellä.

Omalla seinälläni oli myös tekstiä, jonka muistan tulleen chat-viestinä. Mitään arkaluontoissa noissa ei ole ollut, mutta en ihmettele yhtään jos kohta Feissarimokat-sivusto täyttyy noista julkaisuista. Facebookin taholta odotan nyt selkärankaa..
Mulla näkyy niitä myös. Tosin vain kaverin aloittaman keskustelun ensimmäinen viesti, ja siinä vieressä lukon kuva, ja kun siihen vie päälle hiiren, tulee näkyviin "only me."

Eli ilmeisesti näkyy vain itselle, ja vain ensimmäinen viesti kaverin aloittamasta viestistä. Onkohan sitten niin, että sama on kavereilla kenelle minä olen aloittanut keskustelun? Heilläkin näkyy vain itsellä ne ensimmäiset viestit?
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mulla näkyy niitä myös. Tosin vain kaverin aloittaman keskustelun ensimmäinen viesti, ja siinä vieressä lukon kuva, ja kun siihen vie päälle hiiren, tulee näkyviin "only me."

Eli ilmeisesti näkyy vain itselle, ja vain ensimmäinen viesti kaverin aloittamasta viestistä. Onkohan sitten niin, että sama on kavereilla kenelle minä olen aloittanut keskustelun? Heilläkin näkyy vain itsellä ne ensimmäiset viestit?

Meikäläisellä oli "only me":n sijaan "kaverien kaverit", eli olivat näkyvissä kavereiden lisäksi myös kavereiden kavereille. Ja taatusti on aikoinaan lähetetty inboxin kautta. Päätin sitten tarkastaa erään keskustelukumppanini seinältä, että näkyvätkö minun lähettämät viestit siellä. Ja siellähän ne olivat, vuoden 2008 kohdalla, myös monen muun henkilön lähettämän "selvästi yksityisviestin" ohessa. Tässä vaiheessa tulikin sitten sen verran stalkkeri-fiilis, että jätin homman sikseen ja päätin luottaa siihen, että kukin tajuaa siivota itse omat seinänsä. En tiedä, että vaikuttaako se muiden seiniin jos käyn poistelemassa keskusteluja inboxin kautta kun ovat selvästi vuotaneet inboxista keskustelun osapuolten henkilökohtaisiin profiileihin.
 

Rocco

Jäsen
Meikäläisellä oli "only me":n sijaan "kaverien kaverit", eli olivat näkyvissä kavereiden lisäksi myös kavereiden kavereille. Ja taatusti on aikoinaan lähetetty inboxin kautta. Päätin sitten tarkastaa erään keskustelukumppanini seinältä, että näkyvätkö minun lähettämät viestit siellä. Ja siellähän ne olivat, vuoden 2008 kohdalla, myös monen muun henkilön lähettämän "selvästi yksityisviestin" ohessa. Tässä vaiheessa tulikin sitten sen verran stalkkeri-fiilis, että jätin homman sikseen ja päätin luottaa siihen, että kukin tajuaa siivota itse omat seinänsä. En tiedä, että vaikuttaako se muiden seiniin jos käyn poistelemassa keskusteluja inboxin kautta kun ovat selvästi vuotaneet inboxista keskustelun osapuolten henkilökohtaisiin profiileihin.
Itse huomasin saman, ja vuosina 2009 ja 2010 oli yksityisviestejä julkisella puolella. Onneksi "vain" minulle näkyvissä, mutta lienee siis totta että noita viestejä voi tulla julkiseksi, jos ei yksityisasetukset ole kohdillaan. Uudemmat tai vanhemmat viestit ei näy missään.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Minkä takia muuten ihmiset keskustelevat keskenään seinällä kun voisi käyttää inboxiakin? Minä olen saanut ihmettelyjä siitä kun olen piilottanut seinän kokonaan pois. Poistin seinän sen jälkeen kun joku sukulainen kyseli siellä minulta jotain työhöni liittyviä asioita, joita en todellakaan halua muiden naamakirjakaverieni pällisteltäväksi. Mutta mikä tuossa seinässä edes on ideana? Minusta seinälle kirjoittaminen on vähän sama asia kuin se jos soittaisin jollekin ja laittaisin sitten kaiuttimen päälle, että muutkin työpaikallani kuulevat mitä mulle puhutaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Jotkuthan jopa soittavat puhelimella tai tapaavat ihmisiä kasvokkain.

Ja keskustelevat toisten fb-päivityksistä.

Minunkaltaiseni epäsosiaalisen koiran elämää on muuten s-posti helpottanut huomattavasti. Saan aina näppylöitä siitä, jos pitää soittaa jollekin. Samoin kaikenlaiset sähköiset palvelut ovat ihan huippua kun välttyy menemästä liikkeisiin toisten asiakkaiden tönittäväksi ja imelien myyjien palveltavaksi.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ja keskustelevat toisten fb-päivityksistä.

Minunkaltaiseni epäsosiaalisen koiran elämää on muuten s-posti helpottanut huomattavasti. Saan aina näppylöitä siitä, jos pitää soittaa jollekin. Samoin kaikenlaiset sähköiset palvelut ovat ihan huippua kun välttyy menemästä liikkeisiin toisten asiakkaiden tönittäväksi ja imelien myyjien palveltavaksi.

Olet niin oikeassa. Itsellä nyt puhelin ei aiheuta pukamia mutta juurikin tuo asioiden hoitaminen sähköpostilla on niin taivaallista. Lähes kaiken saa hoidettua mitä tarvitsee tietää jos vain liikkeeseen löytyy maili osoite.

Nykyään on helppoa ja kunhan vain muistaa ettei ota turhaa stressiä, aina on riski kun netissä tekee jotain ja sen riskin kun ottaa niin voi voi. Näin itse ajattelen ja ei siitä sen enempää.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Siksi, koska tuo on sosiaalista mediaa. Muuten voi pitäytyä sähköpostissa tai tekstareissa.

Onhan se Facebookin perusidea pitkälti tuossa sosiaalisessa gangbangissa. Aktiivisena siellä ovat juuri ne ystävät, jotka nauttivat tapahtumista isoissa porukoissa. Nämä ihmiset jaksavat vielä päivitellä tilojaan jatkuvasti, kun muut ovat hiljaa, kuten minä.
 

McJokke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Pelaajat: Joe Thornton,Ron Hextal
Nyt on aikajana siivottu. Muutamia chät viestejä sieltä löytyi ei mitään järisyttävää. Ainoa, että tilinumeroni oli siellä......... Lähti aika liukkaasti pois.
Muutoin vaikuttaa mukavalta ja kätevältä uudistukselta ja ajattelin, että jos jollain riittää mielenkiintoa seinääni tutkia niin siinähän tutkii, ei siellä salaista ole.

Huomasin muuten janaa tutkaillessani, että ilmeisesti elämässäni ei ole kuin Jääkiekkoa, musiikkia ja tyttöystävä. Sillointällöin olen kironnut töitäni.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Huomasin muuten janaa tutkaillessani, että ilmeisesti elämässäni ei ole kuin Jääkiekkoa, musiikkia ja tyttöystävä. Sillointällöin olen kironnut töitäni.

Huomasin melkein saman asian omaa aikajanaa tutkiessani. Tosin sen verran harvoin tuonne tulee päiviteltyä mitään, että otos ei lopulta ole kovin suuri.

Sinänsä erikoista, että len kyllä chattia ja viestejä käyttänyt, mutta en ole havainnut niitä omalla aikajanallani.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on aikajana siivottu. Muutamia chät viestejä sieltä löytyi ei mitään järisyttävää. Ainoa, että tilinumeroni oli siellä......... Lähti aika liukkaasti pois.

En ihan ymmärrä miksi tilinumeroa pitäisi varjella kuin naisen kunniaa. Pelkäätkö, että joku käy livauttamassa tilillesi salaa rahaa, jota et halua tai koe ansainneesi?
 

McJokke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Pelaajat: Joe Thornton,Ron Hextal
En ihan ymmärrä miksi tilinumeroa pitäisi varjella kuin naisen kunniaa. Pelkäätkö, että joku käy livauttamassa tilillesi salaa rahaa, jota et halua tai koe ansainneesi?

Ei sitä tarvitsekaan varjella niin tarkasti, mutta en sitä mielelläni kaikkien nähtävillä pidä kuitenkaan. Ja duunarikansaa kun ollaan niin en tietenkään mitään halua, jota en ansaitse...
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinänsä erikoista, että len kyllä chattia ja viestejä käyttänyt, mutta en ole havainnut niitä omalla aikajanallani.
Ei kai siinä ole mitään erikoista. Kumma kyllä julkisuuteen ei ole tullut vielä virallisesti yhtään sellaista varmistettua tapausta, että yksityisviestit olisivat nyt päätyneet aikajanalle. Kunnes toisin todistetaan, olen vakuuttunut siitä, että kyse on vain tumpeloista käyttäjistä. Kuka sitä nyt haluaisi myöntää, että oli täysi tunari fb:n kanssa vuonna 2008 tai 2009, kun ei osannut sitä vielä käyttää. Helpompi vierittää kaikki fb:n/muiden syyksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai siinä ole mitään erikoista. Kumma kyllä julkisuuteen ei ole tullut vielä virallisesti yhtään sellaista varmistettua tapausta, että yksityisviestit olisivat nyt päätyneet aikajanalle. Kunnes toisin todistetaan, olen vakuuttunut siitä, että kyse on vain tumpeloista käyttäjistä. Kuka sitä nyt haluaisi myöntää, että oli täysi tunari fb:n kanssa vuonna 2008 tai 2009, kun ei osannut sitä vielä käyttää. Helpompi vierittää kaikki fb:n/muiden syyksi.

Itselläni ei myöskään ole mitään muistikuvaa esimerkiksi edes siitä, että oliko FB:ssä mitään inboxia vuonna 2007, kun siihen liityin. Chat-ominaisuus ainakin tuli myöhemmin, mutta kyllähän tuo alku on varmaan itse kullakin ollut hieman hapuilevaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös