Olen tänään törmännyt Facebookissa julkaisuun, jonka julkaisijaa en tunne, enkä tunne julkaisun tykkääjistä tai kommentoijista ketään. En ole myöskään tilannut tämän henkilön julkaisuja. Kyseinen julkaisu on julkinen, mutta muuten siis täysin vieras minulle. Onkohan tässä kysymys nyt virheestä Facebookin tietokannoissa vai kenties ostettu julkaisu?
Mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa nykyään vähän joka palvelussa oleva mahdollisuus kirjautua Facebookilla? Miten se toimii ja tärkeimpänä ei kai se suolla mitään paskaa ihmisten uutisvirtaan? Tai siis ylensäkään jätä mitään ulospäin näkyviä jälkiä mihinkään?
Uskon tämän olevan Facebookilta ostettu sisäänkirjautumisominaisuus. Muut palveluidentarjoajat säästävät rahaa sillä, ettei tarvitse luoda omia tietokantoja ja sisäänkirjautumisia. Tällä saadaan myös lisättyä palveluiden käyttöä käyttäjien oikeilla nimillä.
En suosittele tekemään Facebook-tunnuksilla kirjautuneissa palveluissa mitään, mitä et halua muiden tietävän siitä. Muut palveluntarjoajat halunnevat, että mainostat kyseistä tuotetta Facebook-kavereillesi. Vaikka toiminta ei näkyisi suoraan "seinälle", voi se tulla esiin oikean laidan syötepalkissa. Spotifyssä taitaa olla mahdollisuus estää tietojen näkyminen Facebookissa.