F1-ketju

  • 660 948
  • 5 107

Afan

Jäsen
kuutti kirjoitti:
Michelinin renkaita käyttävät kuljettajat perutaan, jolloin listalle jää 6 kuljettajaa ja kertoimet laskevat kuin lehmän häntä. Veikkaan, että tuon yhdistelmän kerroin tippuu alle kymmeneen.

Eivätkös kaikki autot kuitenkin startanneet lämmittelykierrokselle? Ja eikö se nimenomaan ole kriteerinä kilpailuun osallistumiselle? Eli jos keskeytät lämmittelykierroksella, kuten 14 autoa nyt teki, olet kuitenkin osallistunut kilpailuun?

Mitenkään varma en ole, mutta tuollaisen mielikuvan olen saanut.
 
F1:sten tämä kausi on kyllä ollut varsinaista paskaa. Entistä tylsempää, sääntöuudistukset ovat olleet aivan perseestä jo epäselvyytensä takia. Sitten sääntöjä muutellaan kesken kauden ja muutenkin kaikki ovat pikkuhiljaa pihalla, kuin lumiukko. Hohhoh. Eipä jaksa enää kiinnostaa.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
punasydän kirjoitti:
F1:sten tämä kausi on kyllä ollut varsinaista paskaa.
Täältä mielipide toisinpäin. Vihdoinkin kausi, jolloin tapahtuu. Kolme edellistä kautta olivat varmasti F1 historian tylsimmät.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Kaiser Soze kirjoitti:
Eiköhän tämä ollut kaikkein järkevin päätös, mitä Michelin voi tehdä. Michelin tunnusti mokansa tuodessaan väärät renkaat ja yritti kaikin tavoin korjata virheensä.

Ainakin tämän tiedotteen mukaan Michelin talleilla olisi ollut mahdollisuus käyttää niitä uusia renkaita (tosin penaltia vastaan), joten ei se Michelin ihan kaikkea mahdollista tehnyt.
http://www.formula1.com/race/news/3197/740.html

Lainaus uutisesta:
"In his response FIA Race Director Charlie Whiting stated: "As explained in our earlier letter, your teams have a choice of running more slowly in Turn 12/13, running a tyre not used in qualifying (which would attract a penalty) or repeatedly changing a tyre (subject to valid safety reasons). It is for them to decide. We have nothing to add.""
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
MTV3 Formulakanavako?

Niin nyt kun tuo MTV3 mainostaa itseään formulakanavaksi, niin sen toiminta herättää kysymyksiä.
Käsittääkseni Mtv3 on maksanut lähetysoikeuksista aika paljon, niin Miksi kisasta ei voitu näyttää edes palkintojenjakoa ja lehdistötilaisuutta "köyhien kanavalla"? (EDIT: näkyi ilmeisesti maksupalvelussa) Miksi illan lähetysaikoja alettiin muuttamaan aikaisemmaksi? Veikkaan että aika moni olisi halunnut kuulla mitä mieltä Schumacher ja Barrichello olivat kisasta. Lisäksi Monteiron sijoittuminen kolmakkeksi olisi ollut kiva nähdä kun mies saa ensimmäisen palkintonsa. Mtv3, ei vain taida hyväksyä sitä että Schumi sai 10 pistettä ja Kimi 0 pistettä.

Ja taas se nähtiin, että Usassa katsojat osaavat käyttäytyä. Okei kyllä voi hieman vitut.aa jos radalla on vain 6 autoa, mutta ei sinne radalle tarvitsisi heitellä pulloja ym. paskaa. Ferrarit, Minardit ja Jordanit olivat täysin syyttömiä siihen että radalla oli vain 6 autoa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kaiser Soze kirjoitti:
Täältä mielipide toisinpäin. Vihdoinkin kausi, jolloin tapahtuu. Kolme edellistä kautta olivat varmasti F1 historian tylsimmät.

Täsmälleen samaa mieltä. Tosin kausi 2003 oli kyllä hieno.


Jopa tämänpäiväinen farssi toi oman pikantin lisäyksensä todella hienoon kauteen. En voi käsittää miten joku ei ymmärrä nykysääntöjä tai kokee ne hankaliksi.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
jh1981 kirjoitti:
Ainakin tämän tiedotteen mukaan Michelin talleilla olisi ollut mahdollisuus käyttää niitä uusia renkaita (tosin penaltia vastaan), joten ei se Michelin ihan kaikkea mahdollista tehnyt

Tuli oikosulku..

Siis Michelinhän olisi toimittanut toiset renkat paikalle, jos FIA olisi luvan antanut, mutta toisin kävi.

Muuten esm. Briatore oli valmis ajamaan kisan läpi, vaikka hylättynä.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2005/06/375503

Michelin mokasi pahasti, mutta myös FIA kusi itse vastatuuleen.
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Jos lehmät sukeltaisivat

Niilo kirjoitti:
Ja taas se nähtiin, että Usassa katsojat osaavat käyttäytyä. Okei kyllä voi hieman vitut.aa jos radalla on vain 6 autoa, mutta ei sinne radalle tarvitsisi heitellä pulloja ym. paskaa. Ferrarit, Minardit ja Jordanit olivat täysin syyttömiä siihen että radalla oli vain 6 autoa.
Justiinsa juu... Ja sitten toisaalta: olisipa ollut varsin hauskaa nähdä vaikkapa italialaisen yleisön käyttäytyminen, mikäli kisa olisi ajettu Monzassa ja rengashässäkän aiheuttaja olisi ollut Bridgestone. Nii-in, "kisaa" tuskin olisi tarvinut ajaa loppuun asti.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Rontti kirjoitti:
Justiinsa juu... Ja sitten toisaalta: olisipa ollut varsin hauskaa nähdä vaikkapa italialaisen yleisön käyttäytyminen, mikäli kisa olisi ajettu Monzassa ja rengashässäkän aiheuttaja olisi ollut Bridgestone. Nii-in, "kisaa" tuskin olisi tarvinut ajaa loppuun asti.

Jos tämä hässäkkä olisi koskettanut negatiivisesti Ferraria, olisi sopu saatu aikaan jo perjantaina. Ferrari olisi osannut hoitaa niin, että "jollei mennä meidän ehdoilla, ei mennä ensinkään"! Toivotaan, että tämä 14 auton hiljainen mielenosoitus toisi formuloihin muutosta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olkku kirjoitti:
Jos tämä hässäkkä olisi koskettanut negatiivisesti Ferraria, olisi sopu saatu aikaan jo perjantaina. Ferrari olisi osannut hoitaa niin, että "jollei mennä meidän ehdoilla, ei mennä ensinkään"! Toivotaan, että tämä 14 auton hiljainen mielenosoitus toisi formuloihin muutosta.

Muistuttaisin kuitenkin, että suurin osa näistä 14 autosta olisi halunnut ajaa, mutta Michelin kielsi ajamasta!
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Niilo kirjoitti:
Muistuttaisin kuitenkin, että suurin osa näistä 14 autosta olisi halunnut ajaa, mutta Michelin kielsi ajamasta!

Mistäs olet saanut tuollaisen tiedon? Suurin osa ei ole se yksi radioäänähdys kisan alussa.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Niilo kirjoitti:
Muistuttaisin kuitenkin, että suurin osa näistä 14 autosta olisi halunnut ajaa, mutta Michelin kielsi ajamasta!
Olisiko kisa pitänyt ajaa, jos Michelinin sijaan rattiakselin toimittaja olisi ilmoittanut valmistevirheesta, ja että he eivät voi taata kuin 10 kierrosta ja sen jälkeen akseli menee poikki?

Melkoinen riski joka tapauksessa, jota on mahdoton verrata vaikkapa moottorin kestoon (Keke)
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitä mietin vaan että kun kahdeksan parasta saa kilpailusta pisteitä, kenelle ne sijojen 7. ja 8. pinnat annetaan? Tulosluettelossa kuljettajat olivat aika-ajojärjestyksessä, eli pisteet menisivät Trullille ja Räikköselle?

Ja Olkulle sen verran että ainakin Coulthard ja Villeneuve olisivat halunneet ajaa, sekä varmasti myös Räikkönen. En usko että kovin moni kuski oli sitä mieltä että vetäytymispäätös oli oikea ratkaisu.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mazza kirjoitti:
Ja Olkulle sen verran että ainakin Coulthard ja Villeneuve olisivat halunneet ajaa, sekä varmasti myös Räikkönen. En usko että kovin moni kuski oli sitä mieltä että vetäytymispäätös oli oikea ratkaisu.

En epäile, mutta mistä tämä tieto on peräisin. Itse katsoin kisan ja olin puhelimitse yhteydessä Ranskaan, entiseen jatkoaika kirjoittajaan ja miltään kanavalta ei vahvistusta löydy. Kertokaa nyt saatana mistä teidän tieto on peräisin?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Olkku kirjoitti:
En epäile, mutta mistä tämä tieto on peräisin. Itse katsoin kisan ja olin puhelimitse yhteydessä Ranskaan, entiseen jatkoaika kirjoittajaan ja miltään kanavalta ei vahvistusta löydy. Kertokaa nyt saatana mistä teidän tieto on peräisin?
Villeneuven ajo halukkuus tuli selville kun Mika Salo soitti lähetyksen aikana Villeneuvelle.
Samoin Coulthardin siinä radiokeskustelussa.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Mazza:

Mikali oikein muistan, kisasta pitaa ajaa tietty prosentuaalinen maara saavuttaakseen pisteita.

Olipahan farssi.


Ranger
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Kaiser Soze kirjoitti:
Tuli oikosulku..

Siis Michelinhän olisi toimittanut toiset renkat paikalle, jos FIA olisi luvan antanut, mutta toisin kävi.

Muuten esm. Briatore oli valmis ajamaan kisan läpi, vaikka hylättynä.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2005/06/375503

Michelin mokasi pahasti, mutta myös FIA kusi itse vastatuuleen.

Nuo renkaathan olivat jo kisapaikalla, mutta niitä ei käytetty koska siitä olisi seurannut rangaistustoimenpiteitä

lainaus maikkarin uutisesta:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2005/06/375490
"Ranskalaisen rengasvalmistajan Michelinin ilmoitettua perjantai-iltana kahden oudon rengasrikon jälkeen, että he eivät voi omiin tutkimuksiinsa vedoten taata renkaittensa turvallisuutta, jos tallit käyttävät samoja renkaita läpi koko viikonlopun kuten nykyiset säännöt edellyttävät. Ratkaisuksi Michelin tuotti Ranskasta lentokonelastillisen vahvempia renkaita sunnuntaiaamuksi Indianapolisin radalle, mutta sääntöjen tiukka ja ahdas tulkinta osoittautui liian vaikeaksi, jotta niiden käyttö olisi ilman myöhempiä rangaistustoimenpiteitä ollut mahdollista. Tästä typeryydestä maksettiin nyt korkea hinta."

Tuon perusteella on mielestäni Michelin tässä tapauksessa se pikkukakara joka ei suostunut että heidän itsekeksimillään säännöillään ei pelattu. Toivottavasti vaan FIA:n linja pitää myös silloin kun kärsivännä osapuolena on Maranellon punaiset.

ps. Oli tuossa kisassa jotain hienoakin nimittäin molemmat Minardit saivat MM pisteitä
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Michelin - Goodbye!

Tämä koko episodi on vain ja ainoastaan MICHELININ syytä, ei kenenkään muun. Piste. Olen jo vuosia kritisoinnut tätä naurettavaa rengastaistelua F1'ssä. Kun autot maksavat pari miljoonaa kipale, on se vaan aika naurettavaa että kilpailusta toiseen eniten puhutaan renkaista. FIA on täysin oikeassa siinä, että Michelin on rikkonut sääntöjä siinä, kun ei ole kuljettanut paikalle olosuhteiden vaatimia renkaita. Jumalauta tehtaalla on "dataa" kyseiseltä radalta usealta vuodelta ja rahaa menee miljoonia vuosittain renkaiden testaamiseen, nyt heiltä ei yhtäkkiä löydy radalle rengasta joka kestäisi kilpailun rasitukset???!!! Mitäköhän tapahtuu syyskuussa Belgiassa Spa'n kilpailussa. Eau Rouge on myös aika vauhdikas / vaativa mutka...

Hitto kun olisi joku talli tehnyt niin rajun ratkaisun, että ois menny Bridgestonen ovelle kolkuttamaan hieman renkaita "lainaan". Olisi Michelin saanut sen todellisen rangaistuksen ja lopullisen häpäisyn minkä on ansainnutkin. Joo joo, tiedän, että eri merkin renkaiden laitto esim. McLarenin ei olisi ollut mahdollista koska säätöjä ei ole, mutta ainakin se olisi huomoitu mediassa ja sitä kautta lisää imagotappiota Michelinille!

Ikävintä tässä kuitenkin on se, että USA'ssa ei tulla enää ainakaan lähivuosien aikana ajamaan F1'llä. Rata ja sen puitteet ovat todella upeat ja kun jenkit olisi saatu täysillä mukaan lajin pariin, se olisi ollut hienoa. Tämän jälkeen "valloitusyritys" voidaan lopettaa. Ellei sitten vuoden päästä FIA järjestä kolumbialaisille & eurooppalaisille erikoishalpoja F1-matkoja Indyyn! Paikallisia pelleily nimeltä Formula 1 ei tämän sunnuntain tapahtuman jälkeen kiinnosta pätkääkään!
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Turkkari kertoo hieman toisin:

Michelin esitti kansainväliselle autoliitolle FIA:lle, että saisi lennättää kilpapäiväksi turvallisemmat, Espanjan GP:ssä käytetyllä seoksella rakennetut renkaat.

Kun kilpailija Bridgestonella ei ole minkäänlaisia turvaongelmia, erikoislupaa ei suoralta kädeltä myönnetty.

Nykysäännöt edellyttävät, että kuljettajat ajavat aika-ajon ja koko kilpailun yksillä renkailla. Aika-ajo on tehty, joten Michelin käyttäisi uusia renkaita vain kisassa.

Michelin vetosi talleihinsa ja neuvoi näitä jättämään kilpailun ajamatta, mikäli vahvempia renkaita ei ole lupa käyttää.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1...-19;4:35:1:0:0;4:36:1:0:0,4:309854,1:0:0:0:0:


Michelin mokasi, mutta yhtä suuren moka teki FIA joustamattomuudellaan. FIA:lla oli kaikki liinat käsissään saada kisa aikaiseksi, mutta piti olla jääräpää. FIA teki Kummolat.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Menipähän penkin alle koko kisa, ei voi muuta sanoa. Mielenkiintoa seurata kisaa riitti tasan tarkkaan kolmelle ensimmäiselle kierrokselle, sen jälkeen Halle Berry vei mielenkiinnon bröm brömistä. Todella ikävä juttuhan tapahtunut on koko F1-sirkukselle, mutta sen verran ammattimaista luulisi touhun olevan, ettei tämäntyylisiä lapsuksia sattuisi. Ehkä tästä opitaan jotain, ehkä ei. Kaikesta huolimatta Ferrari nappasi todella helpon kaksoisvoiton ja molemmat Ferrari-kuskit ottivat näin ollen Kimiäkin kiinni MM-pisteissä.

Ei näin.
 

X-Hearted

Jäsen
Pistetään tämän kaiken keskellä tämmöinen pinnallinen teksti muiden jatkoksi:

siis aivan käsittämätöntä hevonpaskapelleilyä nimenomaan Michelin-rengastuottajalta. Olisi luullut, että maailman yksi isoimmista rengasyksiköistä keksii jonkun pätevän syyn, miksi renkaat eivät kestä radalla. Eivät keksineet mitään ja näin ollen sanktiot tulevat luultavasti olemaan massiiviset. Räikkönen kärsi, fanit kärsivät, USA kärsi, löytyykö yhtään tahoa, joka ei olisi kärsinyt Michelin töppäilyjen takia. Alonso?

Nojoo, ensi kertaan sitten... Tällä kertaa kisojen seuraaminen loppui ensimmäiseen varttiin naurunsekaisten tunnelmien säestäessä. Ei hyvää päivää!
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Routainen Sydän kirjoitti:
löytyykö yhtään tahoa, joka ei olisi kärsinyt Michelin töppäilyjen takia. Alonso?

No Schumi on yhtäkkiä "enää" 25 pistettä jäljessä Alonsoa, eli Kerpenin rehtori on taas kerran mukana MM-taistelussa ja millä tavalla... Kun tulossa on vielä mm. Saksan, Belgian ja Japanin kisat, ei Schumia enää voida laskea ulos mestaruustaistelusta. Ja mitä tämä Michelinin sekoilu sitten tietää loppukaudeksi tehtaan renkaita käyttäville talleille?

Ei muuta kuin nettiin lyömään vetoa Schumin kahdeksannesta mestaruudesta, nyt kun vielä kertoimet ovat korkealla...

EDIT = kirjoitusvirhe
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Kaiser Soze kirjoitti:
Turkkari kertoo hieman toisin:

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1...-19;4:35:1:0:0;4:36:1:0:0,4:309854,1:0:0:0:0:

Michelin mokasi, mutta yhtä suuren moka teki FIA joustamattomuudellaan. FIA:lla oli kaikki liinat käsissään saada kisa aikaiseksi, mutta piti olla jääräpää. FIA teki Kummolat.

FIA antoi mahdollisuuden eri renkaiden käyttöön asia käy ilmi näistä FIA:n virallisista lehdistötiedotteista:

http://www.fia.com/mediacentre/Press_Releases/FIA_Sport/2005/June/190605-02.html
http://www.fia.com/mediacentre/Press_Releases/FIA_Sport/2005/June/190605-03.html

Tämä ja paljon muuta asiaa selventävää noissa linkeissä:
"Some of the teams have raised with us the possibility of running a tyre which was not used in qualifying. We have told them this would be a breach of the rules to be considered by the stewards. We believe the penalty would not be exclusion but would have to be heavy enough to ensure that no team was tempted to use qualifying tyres in the future."
 

Kaivanto

Jäsen
Romppanen kirjoitti:
koska kaikki muut vaihtoehdot lasketaan peruutetuiksi, koska he eivät tartanneet, joten lopullinen kerroin tulee olemaan korkeintaan 2, mutta tuskinpa sitäkään.

Oletko varma? Lämmittelykierroshan kuuluu kilpailuun. Mulla oli joskus jossain formulakaksarissa mukana kuski, jonka auto väsähti ruutuun muiden lähtiessä lämmittelykierrokselle, enkä muistaakseni saanut panosta takaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös