F1-ketju

  • 660 945
  • 5 107

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
dude kirjoitti:
Täysin käsittämätöntä, että Ferrari, jonka suurin markkina-alue on USA, ei suostunut shikaanin rakentamiseen.
FIA:han suoraan kieltäytyi tuosta shikaanin rakentamisesta eikä tuosta pidä Ferraria lähteä syyttämään. Minkälaisen kuvan tuo antaisi FIA:n alaisesta MM-sarjasta jos FIA antaisi etua toisille talleille edistämällä heidän renkaidensa toimivuutta tekemällä rataan muutoksia.
[/QUOTE]
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Tää on kilpaurheilua siinä missä show-bisnestäkin. Miksi ihmeessä Ferrari luopuisi helposta 18 tallipisteestä ja erinomaisesta mainoksesta Bridgestonelle?
Ei tää mikään sarjakuvakerho ole vaan ammattimaista autourheilua. Ferrarin johto menetteli tasan niin kuin pitääkin. Michelin teki virheen, tottakai silloin Ferrari käyttää tilaisuuden hyväkseen.
Se että Kimi jäi nyt ilman pisteitä tai edes ajokilometrejä on harmi homma mutta Ferrarin syyksi sitä on turha pistää. Voin vannoa, että McLaren olisi menetellyt täsmälleen samalla tavalla vastaavassa tilanteessa
 

Tompse

Jäsen
Kisasta..

Michelinhän ajatteli vain kuljettajien turvallisuutta, eikä antanut lupaa ajaa niillä renkailla, mitkä FIA:lle sopivat. Ihmishenki pitää kuitenkin pistää jonkun Show:n edelle. Suurin pelle, tässä on FIA. Koska mikään monista ehdotuksista ei kelvannut noilla idiooteille, joille en löydä tarpeeks halventavaa nimitystä.

Mutta sekin olisi saattanut olla turvallisuusriski, tehdä joku hätäinen rakennelma.
FIA:n olisi pitänyt hyväksyä joku ehdotus, eikä pitää omaa päätä.

Fanien kannalta erittäin harmillinen juttu. Mutta ei oikeuta heittämään mitään tuonne radalle.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
jh1981 kirjoitti:
FIA:han suoraan kieltäytyi tuosta shikaanin rakentamisesta eikä tuosta pidä Ferraria lähteä syyttämään. Minkälaisen kuvan tuo antaisi FIA:n alaisesta MM-sarjasta jos FIA antaisi etua toisille talleille edistämällä heidän renkaidensa toimivuutta tekemällä rataan muutoksia.

Ok, jos vika on FIA:n niin perun puheeni Ferrarista.

En kyllä ymmärrä miten se hyödyttää muka vain toisia talleja?

Ajatelkaa nyt järjellä: Kyse on ihmishengistä, eikä mistään yksittäisestä kilpailusta. Jotain suhteellisuuden tajua.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
jh1981 kirjoitti:
FIA:han suoraan kieltäytyi tuosta shikaanin rakentamisesta eikä tuosta pidä Ferraria lähteä syyttämään. Minkälaisen kuvan tuo antaisi FIA:n alaisesta MM-sarjasta jos FIA antaisi etua toisille talleille edistämällä heidän renkaidensa toimivuutta tekemällä rataan muutoksia.
[/QUOTE]No FIA:n Ferraria suosivia päätöksiä on jo pitkä rivi, mutta se siitä.

Michelin mokasi, tallit ja kuskit olisivat siis halunneet ajaa, mutta Michelin ei antanut lupaa ajaa.
Tämän "kisan" jälkeen ei tarvitse FIA:n, Bernien ja kumppaneiden edes yrittää saada formuloita USA:n markkinoille.
Tämän kisan tappiot tullaan laskemaan kymmenissä miljoonissa ellei jopa sadoissa miljoonissa euroissa.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Ei ole Ferrarin vika kun näin kävi. Pakko kuitenkin leikkiä ajatuksella jos olisikin ollut toisinpäin homma. Veikkaan että FIA olisi yhden shikaanin pykässyt pystyyn.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Jani82 kirjoitti:
No FIA:n Ferraria suosivia päätöksiä on jo pitkä rivi, mutta se siitä.Michelin mokasi, tallit ja kuskit olisivat siis halunneet ajaa, mutta Michelin ei antanut lupaa ajaa.Tämän "kisan" jälkeen ei tarvitse FIA:n, Bernien ja kumppaneiden edes yrittää saada formuloita USA:n markkinoille.
Tämän kisan tappiot tullaan laskemaan kymmenissä miljoonissa ellei jopa sadoissa miljoonissa euroissa.
Tallit eivät voineet antaa kuskeille lupaa ajaa, vaikka kuskit olisivat halunneet radalle "ajelemaan". Turvallisuus ennen kaikkea. Tappiota kyllä tulee, kaikille. Puhumattakaan siitä vitutuksen määrästä katsomossa, kotikatsomoissa, sponsoriporukassa. Niin ja FIA:n uskottavuus on miinus tuhat. No, osataan sitä Suomessakin, vaikkei ehkä sama asia olekaan (vrt. Lahti 2001 ja eräät doupparit).
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Avainsana on Ferrarin ja FIA:n sekä Bernien imperiumin epäpyhä liitto. Lisää tätä, tää on jännää.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hyvää mainosta lajille jenkeissä, joissa formula yhä taitaa olla enemmän tai vähemmän europehmoilun maineessa, jossa kolareita yritetään vältellä ja kuskit ajavat jonossa alusta loppuun.

Ferrarin toiminta ymmärrettävää, koska onhan niillä nyt tilaisuus saada 18 pistettä tallimestaruustaistoon ja muutenkin parantaa asemiaan henkkoht taistelussa. Mutta lajille hyväksi? No ei helvetissä, pahimmassa tapauksessa tällaisesta fiaskosta tulee kuolinisku Amerikan valloitukselle, jossa katsomot olivat jo muutenkin aika tyhjiä.

Liittyykö Michelinin ajokielto jonkinlaiseen vastuuseen renkaitten rikkoutuessa, koska en jaksa uskoa että inhimilliset syyt olisivat kiellon takana, vaan enemmän tässä haisee Michelininin korvausvelvollisuus rengasrikkojen syntyessä.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
varjo kirjoitti:
Liittyykö Michelinin ajokielto jonkinlaiseen vastuuseen renkaitten rikkoutuessa, koska en jaksa uskoa että inhimilliset syyt olisivat kiellon takana, vaan enemmän tässä haisee Michelininin korvausvelvollisuus rengasrikkojen syntyessä.

Luulen että tämä on se juttu. Yksi kuolemantapaus, miljardikorvaukset. Rengasvalmistajahan EI KYENNYT määrittämään rengasongelman syytä. Liability oli liian suuri.

Mutta järkeä voi käyttää ja FIA osoitti että sitä ei löydy.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
dude kirjoitti:
Ok, jos vika on FIA:n niin perun puheeni Ferrarista.

En kyllä ymmärrä miten se hyödyttää muka vain toisia talleja?

Ajatelkaa nyt järjellä: Kyse on ihmishengistä, eikä mistään yksittäisestä kilpailusta. Jotain suhteellisuuden tajua.

Sääntöjen mukaan FIAhan voi runnoa minkä tahansa turvallisuuteen vaikuttavan päätöksen läpi, eikä tarvita yksimielisyyttä tallien kesken.

Että silleen...
 
F

Flonaldo

Michelinille tuli ilmeisesti yllätyksenä, että sata vuotta sitten rakennetulla kilparadalla on pitkä suora ja sitä ennen vauhdikas mutka... Eihän tuollaiseen osannut millään varautua, kun ei kukaan ollut Michelinin pojille kertonut millä radalla USA:ssa ajetaan...

Säälittävää pelleilyä Micheliniltä. Päätöksellään asettivat enemmän ihmishenkiä vaaranalaiseksi kuin jos kisa olisi ajettu normaalisti. 150 000 vihaista ihmistä neliökilometrin alueella ja johan on ihme jos ei kuolemantapauksia tule.

Ei sääntöjä yksinkertaisesti voida ryhtyä kesken kaiken muuttamaan. Vai mitä te kaikki anti-Ferrari -ihmiset sanoisitte, jos seuraavan kisan kisamatkasta leikattaisiin vaikkapa kolmannes pois sen takia, kun Ferrarin kone ei kestä niin montaa kilometriä? Sekin olisi vain välttämätöntä turvallisuuden suojelemista?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
varjo kirjoitti:
Liittyykö Michelinin ajokielto jonkinlaiseen vastuuseen renkaitten rikkoutuessa, koska en jaksa uskoa että inhimilliset syyt olisivat kiellon takana, vaan enemmän tässä haisee Michelininin korvausvelvollisuus rengasrikkojen syntyessä.

Tuo on varmaankin se syy. Ainakin Salo sanoi, että michelin ei nimen omaan halunnut saada syytteitä kuolemantuottamuksesta jenkeissä.
Vielä oudompaan valoon koko jutun pistää se, että Salo sanoi selvästi radalla olevan muutamia shikaaneja, jotka voivat leikata renkaan rikki.
Jos jatkossa selviää, että Ralf oli rikkonut renkaansa jossain tuommoisessa shikaanissa, niin käyn vetämässä michelinin rengaspomot munistaan männynlatvaan roikkumaan.
Itse meinaan olen sitä mieltä, että siellä ei olisi tullut suoranaisesti renkaiden takia ensinmäistäkään kolaria.
Saahan nähdä, kuinka moni talli on 2 viikon päästä viivalla. Tässähän on vielä sekin vaara, että kaikkien michelin tallien pisteet nollataan tämän jutun seurauksena.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma suhtautuminen Ferrariin on ollut vuoden 1999 tallia rajusti suosineen, erittäin kyseenalaisen sääntötulkinnan jälkeen kovastikin negatiivinen, mutta tämän farssin laittaminen italialaistallin syyksi on myös perseestä. Ainoa syyllinen on Michelin, ja toivottavasti ranskalaisvalmistaja saa lähtöpassit koko MM-sarjasta. Tasoittaahan tämä MM-taistelua kummasti, kun Schumacher nousee aivan Räikkösen kantaan kiinni. Ikävää vain että Briatoren joukot hyötyvät maanmiestensä toilailuista näinkin räikeästi, kisahan oli starttiin asti Kimi Räikkösen heiniä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Schumilla meni jarrutus pitkäksi ja meni ulos radalta. Pääsi kuitenkin jatkamaan matkaa. Joo, ei vittu kiinnosta..
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
repe_joke kirjoitti:
FIA ei halunnut, että sitä shikaani ei rakenneta. Suurimpana syynä se, että sitä ei olisi keretty rakentaa.


Hmm... Eikös perjantaista sunnuntaihin olisi ollut aivan tarpeeksi aikaa rakentaa shikaani? Luulisi, että 2 päivässä sellaisen ehtisi rakentaa.

Michelinhän tässä se suurin syypää on, mutta kyllä FIA olisi saanut kisan järjestettyä mikäli olisi vaan halunnut. Nyt Ferrari oli vaan toisella puolella ja tulos on tämä.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Ompa älyttömiä mielipiteitä Michelinin päätöksestä ja kirjoittajien mukamas Ferrari-vastaisuudesta.

Eiköhän tämä ollut kaikkein järkevin päätös, mitä Michelin voi tehdä. Michelin tunnusti mokansa tuodessaan väärät renkaat ja yritti kaikin tavoin korjata virheensä. Kun tuo ehdotelma ei tietyille tahoille kelvannut, niin Michelin oli pakotettu estämään kisa renkaitaan käyttäviltä tallelta sen vuoksi, ettei voinut ottaa riskiä ihmishenkien kustannuksella.

Mikä tekee tuosta päätöksestä niin vaikeasti ymmärrettävää? Kumpiko on tärkeämpää, ihmishenki vai autolla radan kiertäminen?
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
kilonkingi kirjoitti:
Hmm... Eikös perjantaista sunnuntaihin olisi ollut aivan tarpeeksi aikaa rakentaa shikaani? Luulisi, että 2 päivässä sellaisen ehtisi rakentaa.

Ideana onkin se, että Bridgestone-tallien kannalta ei ole reilua, että he ovat kehittäneet ison työn tuloksena rengasseoksen kilpailuun, jossa seos voi nousta ratkaisevaan roolin. Ja sitten rataa mentäisiinkin muokkaamaan pahimmalle kilpailijalle paremmin soveltuvaksi. Sehän olisi urheilullisesti oikeusmurha, vaikka silmämääräisesti se kilpailun "pelastaisikin"
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
M@rko77 kirjoitti:
Schumilla meni jarrutus pitkäksi ja meni ulos radalta. Pääsi kuitenkin jatkamaan matkaa. Joo, ei vittu kiinnosta..

Jaa mistäs kanavalta sä tuon näit?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Master Chief kirjoitti:
Jaa mistäs kanavalta sä tuon näit?
RTL:ltä katselen parhaillaan. Saksastakin saa yllättävän paljon selvää. Schumi johtaa ja Barrichello toisena, edelleen..
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
dude kirjoitti:
Ok, jos vika on FIA:n niin perun puheeni Ferrarista.

En kyllä ymmärrä miten se hyödyttää muka vain toisia talleja?

Oletko lukenut tämän uutisen?
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2005/06/375450

Tämän lainauksen perusteella selviää miksi Michelin tallit hyötyisivät hidasteshikaanin rakentamisesta:
"FIA:n mukaan Michelin on ilmoittanut talleille, että se pystyy takaamaan vasemman takarenkaan kestävän täyttä kisavauhtia vain kymmenen kierroksen ajan."

Lisäksi uutisessa lukee myös:
"FIA vahvisti myös, että shikaanin rakentaminen Indianapolisin nopeaan ovaalikaarteeseen "ei tule kyseeseen".

Joten vaikka Ferrari ja Schumacher onkin välillä rikkonut sääntöjä niin tästä tapauksesta kyllä kaikki kunnia kuuluu Michelinille
 
F

Flonaldo

Kaiser Soze kirjoitti:
Eiköhän tämä ollut kaikkein järkevin päätös, mitä Michelin voi tehdä. Michelin tunnusti mokansa tuodessaan väärät renkaat ja yritti kaikin tavoin korjata virheensä. Kun tuo ehdotelma ei tietyille tahoille kelvannut, niin Michelin oli pakotettu estämään kisa renkaitaan käyttäviltä tallelta sen vuoksi, ettei voinut ottaa riskiä ihmishenkien kustannuksella.

Mikä tekee tuosta päätöksestä niin vaikeasti ymmärrettävää? Kumpiko on tärkeämpää, ihmishenki vai autolla radan kiertäminen?
Kumpiko on tärkeämpää, lakimiesten käskyjen noudattaminen vai päätöksien tekeminen muilla perusteilla? Sillä paskan väliäkään ollut oikean turvallisuudesta huolehtimisen kannalta, vaan Michelinin pääkonttorilla painoivat ihan eri seikat. Luuletko tosiaankin, että siellä herraisoherraa kiinnostaisi satuttaako joku tuntematon formulakuski itseään vai ei?

Jos kerran a) kaikki olivat niin huolissaan turvallisuudesta ja b) halusivat kovasti silti kilpailla, niin miksi tällöin kaikki eivät osallistuneet normaalisti kisaan - kuitenkin niin, että viimeisessä mutkassa olisi ollut vaikkapa 180kmh nopeusrajoitus Michelinin talleilla?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Buuauskonsertti on todella kova, ymmärrettävistä syistä. Lisäksi katsojat roikkuvat aidoilla, toivottavasti eivät sentään radalle pääse.. EDIT: Schumi ja Barrichello eivät shamppakaljaa suihkutelleet, ainoastaan Jordanin poju osasi iloita..
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Flonaldo kirjoitti:
Jos kerran a) kaikki olivat niin huolissaan turvallisuudesta ja b) halusivat kovasti silti kilpailla, niin miksi tällöin kaikki eivät osallistuneet normaalisti kisaan - kuitenkin niin, että viimeisessä mutkassa olisi ollut vaikkapa 180kmh nopeusrajoitus Michelinin talleilla?


Ihmettelen moista asennetta. Täysin sokeaa kommentointia vailla järjen hiventä. Luuletkos että Michelin teki tuon päätöksen ajattelematta, mitä seurauksia siitä heille koituu. Saattaa olla niiin, että tuo päätös tulee maksamaan Michelinille enemmän, kuin pari raatoa olisi maksanut. EIköhän siellä ole päätökset tehneet hieman viisaampi taho, kuin Jatkoajan spekuloijat.

Mitä jos siellä olisi tapahtunut jotain. Vaikkapa Trullin autosta olisi räjähtänyt takarengas 300 km/h nopeudessa, auto paiskautunut seinään, ja kimmonnut suoraa Räikkösen eteen siten, että Kimi olisi vetänyt täysiä päin? Osia, renkaita yms kamaa olisi lentänyt katsomoon saakka pahimmassa tapauksessa. Ruumita tullut? Ehkä.

Minusta tuossa oli kyllä kaikki vaaran ainekset olemassa. Ja mitäs kilpa-ajoa sellainen on, että toiset pudottavat nopeuden puoleen? Tuskin yleisölle sellainen pelleily olisi sen kummemmin maistunut.

Jos Michelinin mielestä on pienikin riski olemassa, että ruumiita voi tulla, eikö ole paljon ihmeellisempää, että FIA ei kanna huolta asiasta? Mitä luultavimmin Michelin tietää renkaista enemmän kuin FIA?

FIA olisi saattanut päästä viimeisten kuuluisien sanontojen joukkoon pahimmassa tapauksessa..
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Eihän tuossa päätöksessä mitään vikaa ollutkaan. Vika oli siinä, että toivat alunperin sellaisen renkaan Indianapolisiin, jolla ei ollut turvallista kilpailla. Mielestäni sekä FIA:n, että Michelinin päätös/päätökset ovat täysin ymmärrettäviä. Michelinin moka, josta he maksavat vielä pitkään. Toki ykkösetkin kärsivät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös