F1-ketju

  • 660 943
  • 5 107

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Aika vaikeaa on ennakoida, itse kisaa. Mahtaako ne "misukat" kestää, vai onko kohtalona joukkorengasrikko? Hyvältä paikalata Kimi pääsee lähtemään ja olisi toivottavaa, että jättäisi Toyotan lähdössä.

Salo on tosiaan paras kommentaattori, mitä olen F1 kisojen aikana kuullut. Huippu tietoa ja kliseet kokonaan poissa, hyvä homma.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
totta, että tuo polttoainemäärien spekulointi ei auta mitään.
Spekulointi on mennyt monesti liian pitkälle. Kerrankin Williamsien keskinäinen ero oli 1 ms, jolloin selostajista joku totesi, ettei tämä ole mahdollista, koska täytyyhän autoilla olla eri määrä bensaa, koska eiväthän he voi tulla yhtä aikaa varikolle. Ainoa kierrosaikaan vaikuttava tekijähän on tunnetusti bensamäärä.
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hemskutti sentään, taitaa olla koko kisa vaakalaudalla Misukoiden takia. Tuossa pätkä (mtv3):

----------------------------------------------------------------------
Formula ykkösten Yhdysvaltain GP:n ajaminen on edelleen vaakalaudalla Michelinin renkaiden turvallisuusongelman vuoksi. Kansainvälinen autoliitto FIA hylkäsi Michelinin tekemät esitykset ongelman ratkaisemiseksi Indianapolisissa sunnuntaiaamuna paikallista aikaa.

Michelin on lennättänyt yön aikana Ranskasta Indianapolisiin uudentyyppisiä renkaita, mutta FIA ilmoitti, että näiden renkaiden käytöstä seuraa rangaistus.

-----------------------------------------------------------------------

Saahan nähdä miten käy. Kisaan on enää muutama tunti aikaa.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Tuleepas mielenkiintoinen kisa, jos Michelinin renkaita käyttävät tallit vetäytyvät kisasta. FIA jaksaa toisinaan ihmetyttää noilla päätöksillään.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Luulen tilanteen olevan se, että jokainen talli saa itse harkita lähteekö kisaan vai ei. Renaultin tallipäälikkö Briatore totesi jo, että jos on riski rengaiden kestämistä on niin he eivät kisaa aja.
Jotenkin on vaikea uskoa Räikkösen jättävän kisaa väliin kun pari viikkoa sitten uskalsi ajaa 300km/h autolla jonka kaikki tiesivät hajoavan hetkellä millä hyvänsä.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
lunar kirjoitti:
Luulen tilanteen olevan se, että jokainen talli saa itse harkita lähteekö kisaan vai ei. Renaultin tallipäälikkö Briatore totesi jo, että jos on riski rengaiden kestämistä on niin he eivät kisaa aja.
Jotenkin on vaikea uskoa Räikkösen jättävän kisaa väliin kun pari viikkoa sitten uskalsi ajaa 300km/h autolla jonka kaikki tiesivät hajoavan hetkellä millä hyvänsä.


Tilanne on nyt vain hieman erillainen. Indianapolisissa on nimittäin betooniseinä aivan radan vieressä ja se tekee hivenen erillaista jälkeä kuin Nurnburgringillä, jossa on suoja-aluuet ja rengasvallit. Tosin enhän minä sitä tiedä kuinka hullu tuo Räkä on, jos Rellut eivät matkaan lähde on ilmaisia pisteitä tarjolla todella paljon.


FIA:n toimintaa en kyllä ymmärrä alkuunkaan:

FIA hylkäsi Michelinin ehdotukset, USA:n GP vaarassa
Julkaistu 19.06.2005 16:31 (päivitetty 18:12)

Formula ykkösten Yhdysvaltain GP:n ajaminen on edelleen vaakalaudalla Michelinin renkaiden turvallisuusongelman vuoksi. Kansainvälinen autoliitto FIA hylkäsi Michelinin tekemät esitykset ongelman ratkaisemiseksi Indianapolisissa sunnuntaiaamuna paikallista aikaa.

Michelin on lennättänyt yön aikana Ranskasta Indianapolisiin uudentyyppisiä renkaita, mutta FIA ilmoitti, että näiden renkaiden käytöstä seuraa rangaistus.

- Jotkut tallit ovat kysyneet meiltä, olisiko kilpailussa sallittua käyttää eri renkaita kuin aika-ajoissa. Olemme ilmoittaneet talleille, että kyseessä on sääntörikkomus, jonka kilpailun tuomaristo käsittelisi. Seurauksena ei välttämättä olisi hylkäys, mutta rangaistus olisi kuitenkin riittävän kova, jotta tapaus ei rohkaisisi talleja käyttämään aika-ajorenkaita tulevaisuudessa, FIA kertoi Michelinille lähettämässään kirjeessä.

Uusien renkaiden käyttöön sisältyy myös riskejä, sillä niidenkään kestävyyttä Indianapolisin radalla ei ole kokeiltu käytännössä.

FIA vahvisti myös, että shikaanin rakentaminen Indianapolisin nopeaan ovaalikaarteeseen "ei tule kyseeseen". Kattojärjestö neuvoi Michelinin renkaita käyttäviä talleja ajamaan ovaalimutkan "hitaammin" vähentääkseen renkaisiin kohdistuvaa rasitusta.

FIA:n mukaan Michelin on ilmoittanut talleille, että se pystyy takaamaan vasemman takarenkaan kestävän täyttä kisavauhtia vain kymmenen kierroksen ajan. Osa Michelinin renkaita käyttävistä talleista on ilmoittanut noudattavansa rengasvalmistajan antamaa suositusta vetäytyä kilpailusta, mikäli ongelmaan ei löydy ratkaisua. Michelin toimittaa renkaita seitsemälle kymmenestä F1-tallista. Michelinin renkaita käyttävät Renault, McLaren, Williams, Toyota, BAR, Sauber ja Red Bull.

Tämän kauden sääntöjen mukaan kilpailun aikana ei saa tehdä renkaidenvaihtoja paitsi, jos rengas on vioittunut tai vaarassa vioittua. FIA muistutti sunnuntaina F1-talleja siitä, että renkaan voi kisan aikana turvallisuussyistä vaihtaa.

- Jos tekniset tarkastajat ja kisatuomarit hyväksyvät sen, että jokainen renkaanvaihto on tehty sen takia, että rengas olisi muussa tapauksessa pettänyt (eli vaihtoon on aito turvallisuussyy) ja kyseinen talli ei saa etua vaihdosta, niin silloin rangaistusta ei tule, FIA selvitti rengassääntöään.

Mikäli Michelin-tallit kävisivät kymmenen kierroksen välein vaihtamassa vasemman takarenkaansa, ylittyisi talleille määrätty rengaskiintiö. Kiintiön ylittämisestä ei kuitenkaan välttämättä tulisi rangaistusta.

- Jos tallit käyttäisivät enemmän renkaita kuin mitä heille on osoitettu, niin kisatuomarit ottaisivat kaikki asianhaarat huomioon päättäessään, minkälainen rangastus, jos minkäänlaista, tapauksesta langetettaisiin, FIA:n tiedote kertoi.

Tapahtumaketju sai alkunsa perjantain harjoituksissa, kun rengasrikko johti Toyotan Ralf Schumacherin rajuun ulosajoon ovaalikaarteessa.

(MTV3-AFP-Reuters)

Mikseivät Michelin tallit ja Bridgestone tallit olisivat kumpikin voineet vaihtaa uudet renkaat alle, jos tästä asiasta saa niin merkittävää hyötyä. Tällä sääntöjen pilkun nussinnalla leikitään kuljettajien hengellä. Mutta eihän se mitään, kunhan FIA:n lempilapsi Ferrari vain pärjää! Ja mikä on pärjätessä kun tasavertaisina kilpakumppaneina ovat Jordan ja Minardi. Hyvä Ferrari!

Tämä on kyllä jo todella säälittävä lausunto: "Kattojärjestö neuvoi Michelinin renkaita käyttäviä talleja ajamaan ovaalimutkan "hitaammin" vähentääkseen renkaisiin kohdistuvaa rasitusta. "

No saa nähdä mitä tapahtuu
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
kilonkingi kirjoitti:
Tämä on kyllä jo todella säälittävä lausunto: "Kattojärjestö neuvoi Michelinin renkaita käyttäviä talleja ajamaan ovaalimutkan "hitaammin" vähentääkseen renkaisiin kohdistuvaa rasitusta. "


Mitä säälittävää siinä on? Tuo on ainoa oikea ratkaisu ja FIA on (kerrankin) täysin oikeassa tässä asiassa. Michelin on mogannut ja heidän tehtävänsä on ratkaista se ongelma. Ei FIAn. Sellaista tilannetta ei kai ole olemassakaan, että F1-autojen kestävyydestä voitaisiin olla 100% varmoja, joten ei tässä pitäisi mitään uutta olla. Jos ajajille maksetaan kymmeniä miljoonia euroja vuodessa ajamisesta, kuuluu tuo riskin ottaminen heidän ammattiinsa.

Tehkööt tilaa rohkeammille, jos eivät uskalla radalle mennä.


Villinä veikkauksena voisin heittää seuraavan: yksikään Michelin-rengas ei räjähdä kisan aikana, kohusta huolimatta.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Juhaht kirjoitti:
Jos ajajille maksetaan kymmeniä miljoonia euroja vuodessa ajamisesta, kuuluu tuo riskin ottaminen heidän ammattiinsa.
Joopajoo, tietysti aina on se onnettomuuden riski olemassa, mutta kun ajattelee Indianapolisin radan ovaali osuutta ajettavaksi renkailla, joiden on luvattu kestävän varmaksi vain 10 kierrosta, vauhdin ollessa yli 300 km/h tulee rumaa jälkeä, jos se puhkeaminen osuu ovaalille, mikä on todennäköistä. Nyt FIA on kyllä taas tehnyt aivan tyrmistyttävän päätöksen, kun ei antanut Michelin tallien ottaa käyttöön uusia renkaita, koko ajan toitotetaan miten turvallisuus on tärkeintä, ja sitten leikitään kuljettajien hengillä tällä tavalla. Eikö olisi ollut mahdollista esim. antaa Michelin tallien ottaa käyttöön uudet renkaat, ja muut tallit olisivat hyvityksenä saaneet käyttää 2 eri rengassarjaa kilpailussa?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Yllättäen Michelinejä käyttävien tallien vaatimus shikaanista vastustaa ainoana tallina Ferrari. Jopa Bridgestoneja käyttävät Jordan ja Minardi kannattavat tätä ehdotusta. Jänskättää toteutuuko kisa ja jos toteutuu niin miten se toteutetaan. Muutetaanko mitään vai ei? Kohta sen tiedämme.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
costi kirjoitti:
Eikö olisi ollut mahdollista esim. antaa Michelin tallien ottaa käyttöön uudet renkaat, ja muut tallit olisivat hyvityksenä saaneet käyttää 2 eri rengassarjaa kilpailussa?


Kuten Charlie Whiting vastineessaan Michelinille totesi, on ranskalaisvalmistajalla vuosikausien testi- ja kilpailukokemus Indianapolisin radalla. Jokaiselle tallille tulee myös toimittaa kaksi rengassatsia jokaiseen kilpailuihin. Näistä toinen on yleensä ns. heikompi, mutta varmatoimisempi, jota voidaan käyttää juuri tämänkaltaisissa tilanteissa. On suorastaan tyrmistyttävää, että Michelin tästä huolimatta on tunaroinut näin pahasti. Siitä se saa syyttää vain itseään, ei se todellakaan ole Ferrarin tai FIAn asia auttaa heitä ahdingossaan. Tästä vielä vähän substanssia keskusteluun, Michelinin ja Whitingin kirjeenvaihtoa:

http://www.fia.com/mediacentre/Press_Releases/FIA_Sport/2005/June/190605-02.html

Ja tämänpäiväistä saldoa:

http://www.fia.com/mediacentre/Press_Releases/FIA_Sport/2005/June/190605-03.html



Tässä koko episodissa Michelin on suurin häviäjä. Se näyttää nyt kakaralta, joka itkee koska joutuu itse pesemään pöksynsä paskottuaan niihin. Sitä niittää mitä kylvää, tilanne olisi täysin sama jos Bridgestone kärsisi samoista ongelmista.


Kaikesta huolimatta, toivotaan hyvää kisaa ilman loukkaantumisia.
 

Lape7

Jäsen
Juhaht kirjoitti:
Mitä säälittävää siinä on? Tuo on ainoa oikea ratkaisu ja FIA on (kerrankin) täysin oikeassa tässä asiassa. Michelin on mogannut ja heidän tehtävänsä on ratkaista se ongelma...QUOTE]

Joku kerkesi ensin. Täyttä asiaa koko viesti! Nolottaa jo lukea noita viestejä, joissa syytetään FIA:ta.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Juhaht kirjoitti:
Kuten Charlie Whiting vastineessaan Michelinille totesi....
Se on aivan totta, että Michelin voi syyttää vain itseään, mutta en silti hyväksy tämmöistä kuljettajien terveydellä leikkimistä FIA:lta, mutta toivotaan ettei kukaan loukkaannu, ja siirrytään pikku hiljaa television ääreen.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juhaht kirjoitti:
Mitä säälittävää siinä on? Tuo on ainoa oikea ratkaisu ja FIA on (kerrankin) täysin oikeassa tässä asiassa. Michelin on mogannut ja heidän tehtävänsä on ratkaista se ongelma. Ei FIAn.

Siis yli 300km/h ajettava mutka pitäisi ajaa "hiljempaa" (mitä se ikinä tarkoittakaan?), jotta renkaat kestäisivät. FIA ei ole antanut mitään muuta mahdollisuutta renkaitten vaihtoon, vaikka se siihen olisi pystynyt ja Michelin sitä pyysikin. En edelleenkään ymmärrä, miksi kaikkien autojen renkaita ei voitu vaihtaa, vaikka siihen oli mahdollisuus?




Juhaht kirjoitti:
Villinä veikkauksena voisin heittää seuraavan: yksikään Michelin-rengas ei räjähdä kisan aikana, kohusta huolimatta.


Nyt autot näköjään lähtevät ja toivotaan ettei yksikään rengas räjähdä, nimittäin silloin tulee pahaa jälkeä.
 

Lape7

Jäsen
kilonkingi kirjoitti:
Siis yli 300km/h ajettava mutka pitäisi ajaa "hiljempaa" (mitä se ikinä tarkoittakaan?), jotta renkaat kestäisivät. FIA ei ole antanut mitään muuta mahdollisuutta renkaitten vaihtoon, vaikka se siihen olisi pystynyt ja Michelin sitä pyysikin. En edelleenkään ymmärrä, miksi kaikkien autojen renkaita ei voitu vaihtaa, vaikka siihen oli mahdollisuus?

Jos talli X ilmoittaa että heidän vaihdelaatikoissa on perusteellinen vika, miksi FIA ei anna mahdollisuutta kaikille talleille vaihtaa vaihdelaatikkoa? (Olettaen että laatikon vaihtaminen on kiellettyä kesken viikonlopun.)
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lape7 kirjoitti:
Jos talli X ilmoittaa että heidän vaihdelaatikoissa on perusteellinen vika, miksi FIA ei anna mahdollisuutta kaikille talleille vaihtaa vaihdelaatikkoa? (Olettaen että laatikon vaihtaminen on kiellettyä kesken viikonlopun.)

Vai niin... Katsotaan miten tässä käy
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ja nyt sitten ilmeisesti Michelinejä käyttävät tallit eivät kisaa aja. Tässähän koko ajan muutetaan mielipiteitä jne. Erikoista.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Pakkipari kirjoitti:
Ja nyt sitten ilmeisesti Michelinejä käyttävät tallit eivät kisaa aja. Tässähän koko ajan muutetaan mielipiteitä jne. Erikoista.

Juuri näin. Hämmentävää.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tästähän tulee todellinen farssi. Voi vittu mikä sitä FIA:aa vaivaa. Onko tämä sen arvoista. Eikä tämä ole vaihdelaatikkoon verrattavissa, tiettävästi vaihdelaatikkovika ei ole kovinkaan hengenvaarallinen.
 

Lape7

Jäsen
Olkku kirjoitti:
Tästähän tulee todellinen farssi. Voi vittu mikä sitä FIA:aa vaivaa. Onko tämä sen arvoista. Eikä tämä ole vaihdelaatikkoon verrattavissa, tiettävästi vaihdelaatikkovika ei ole kovinkaan hengenvaarallinen.

Anteeksi epäselvä kirjoitukseni. Vaihdelaatikko/koko moottori/renkaat/kori/mutteri/etusiipi... saatte itse valita minkä auton osan tahansa. Periaate sama.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Juuri näin. Ja kun nuo formula ykköset ovat muutenkin niin suuressa suosiossa ameriikassa. Hyvä FIA.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Serge kirjoitti:
Juuri näin. Ja kun nuo formula ykköset ovat muutenkin niin suuressa suosiossa ameriikassa. Hyvä FIA.
Täysin samaa mieltä. Käsittämätöntä! Hienoa FIA ja Michelin...
 
Viimeksi muokattu:

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Vitun hienoa, että joillakin on selkärankaa. Jos jotain päätetään se pitää. Loistavaa FIA. Nauretaan koko maailma FIA:lle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös