F1-ketju

  • 660 943
  • 5 107

Illuminatus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Taito
Re: Re: Re: Kaikkien aikojen legendaarisin tallimääräys

Viestin lähetti Uleåborgir
Ehkäpä McLaren sitten sössi tuon homman ajattelemalla yhtä pöljästi kuin minä. Väitän edelleen myös, että punaisiin ajo ja sitä kautta edes niiden jämäpisteiden menetys johtui Juan-Pablon tuittuilusta.

Ensimmäistä väitettä en todellakaan allekirjoita, toisesta olen melko samaa mieltä. En edelleenkään usko, että McLarenilla olisi silmät kiiluen tuijotettu niiden kahden MM-pisteen perään VARSINKAAN kun ne olivat tulossa omaan talliin muutenkin. Minun mielestäni tuolle sählingille on kaksi mahdollista selitystä: 1) radioliikenne todella oli epäkunnossa, tai 2) McLarenilla sössittiin jälleen kerran tilanteessa jossa olisi vaadittu nopeaa toimintaa.

Tallimääräys-salaliittoteoriassa ei ole mitään järkeä, koska McLaren tiesi, että tuolla tavalla menettelemällä he olisivat menettäneet tuon 5-8 MM-pistettä valmistajien sarjassa. Piste.

Tuosta toisesta väitteestäsi olen kyllä samaa mieltä. Montoyalla varmasti kiehahti yli eikä häntä silloin varmaankaan kiinnostanut katsella punaisia valoja vaan yritti sata lasissa painaa varikon jälkeen takaisin hyviin asemiin. Saattoipa tosiaan ajaa jopa mielenosoituksellisesti tahallaan niitä päin koska jämäpaikka letkan hännillä tuskin hirveästi tuossa vaiheessa kisaa kiinnosti.

Ranger: ero Schumiin oli sen verran suuri, että vaikka Kimi olisi odottanut Montoyan renkaidenvaihdon niin hän olisi siltikin ehtinyt keposesti Michaelin edelle.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
No joo, otetaan sen verran takaisin, etta ero Schumiin olisi saattanut riittaa. MM-sarja huomioon ottaen tyhmaakin tyhmempi riski joka tapauksessa. Muistakaamme, etta Alonso oli poissa pelista. Naissa olosuhteissa Raikkosen mahdollinen kolmas tai huonompi sija Montoyan mahdollisen voiton kustannuksella olisi ollut koko lailla silkkaa typeryytta, jos vaihtoehtona on maaliin ajaessa lahes takuuvarma Raikkosen voitto.

Kylla, silloin talloin naemme tilanteita, joissa molemmat otetaan sisaan yhta aikaa, mutta sana "monesti" ei todellakaan tule ensimmaisena mieleen. Voi toki olla, etta 30 sekunnin kaula huomioon ottaen tahan olisi kuitenkin paadytty, jos olisi oltu tilanteen tasalla seka tekniikassa etta mentaalisesti.


MTV3:n tekstikanavalla Dennis muuten vakuuttaa, etta kuljettajia kohdellaan tasapuolisesti myos jatkossa. Sikali, kun hanta on uskominen, olisi aika kummallista auttaa ensin Raikkosta ja sitten, kun JPM on entista varmemmin ulkona mestaruustaistelusta, muuttaa taktiikka dramaattisesti ennalleen.



Ranger
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Re: Re: Re: Kaikkien aikojen legendaarisin tallimääräys

Viestin lähetti Uleåborgir
En kuitenkaan vedä pois sitä, että kyseessä oli tallimääräys. McLaren halusi Räikkösen ykköseksi.

Eikä kannatakkaan vetää. Itsehän kirjoitin jo ennen tuota episodia, kun Räikkönen otti yhtäkkiä sekka ja kierros Montoyaa kiinni, että varikolla vaihdetaan Mäkkien sijoituksia. Onhan se selvä, kun yhtäkkiä Kimi alkaa vetämään sekunti/kierros kiinni, niin Ron on käskenyt ajaa lähemmäksi, että saadaan nätisti vaihdettua paikkoja varikkokäynneillä. Tällöin ei muuten vielä ollut Alonso keskeyttänyt, mutta Ficiko oli. Selkeää ja järkevää taktikointia, saatoi vaan vähän seota kuviot, kun SC tuli radalle.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Mietitäänpäs hetki. Montoya oli 30 sekuntia Schumin edellä, Räikkönen luonnollisesti muutaman sekunnin vähemmän. Varikkostoppi(siis se pysähdys osuus, koska tässä tapauksessa Schuminkin tullessa suoraan varikolle vain sillä on merkitystä) kesti noin 10 sekuntia +- pari sekuntia. Eli Räikkönen olisi joutunut odottamaan maksimissaan kymmenkunta sekuntia, tällöin Schumi olisi ollut vielä noin 15 sekuntia Räikkösen takana ja molemmilla yhtä pitkä stoppi edessä. Kumpi johtaa ilman kommelluksia varikkostoppien jälkeen? Kyllä Räikkönen ja selvästi. Räikkösellä olisi ollut varaa parkkeerata auto varikolle ainakin 20 sekunniksi(siis ennen stoppia) ja silti olisi jatkanut toisena.
 

Illuminatus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Taito
Re: Re: Re: Re: Kaikkien aikojen legendaarisin tallimääräys

Viestin lähetti Olkku
Eikä kannatakkaan vetää. Itsehän kirjoitin jo ennen tuota episodia, kun Räikkönen otti yhtäkkiä sekka ja kierros Montoyaa kiinni, että varikolla vaihdetaan Mäkkien sijoituksia. Onhan se selvä, kun yhtäkkiä Kimi alkaa vetämään sekunti/kierros kiinni, niin Ron on käskenyt ajaa lähemmäksi, että saadaan nätisti vaihdettua paikkoja varikkokäynneillä. Tällöin ei muuten vielä ollut Alonso keskeyttänyt, mutta Ficiko oli. Selkeää ja järkevää taktikointia, saatoi vaan vähän seota kuviot, kun SC tuli radalle.

Johtui kierroksella ohitettavista. Keskimäärin Montoya ajoi nopeammin tai ainakin yhtä nopeasti kun Kimi mutta kierroksella ohitettavat sekoittivat välillä aikoja.

Luuletko oikeasti, että Montoya alistuisi tuollaiseen tässä vaiheessa kautta ja suostuisi tuon jälkeen ajamaan täysillä tallin ja Kimin puolesta? Luulen, että yhtä paljon kuin M. Schumacher jos hän ajaisi Mäkillä.

Hypoteettinen esimerkki: jos Kimin ohjausvika olisi ollut pahempi ja hän olisi joutunut keskeyttämään ja Montoya olisi voittanut niin heillä olisi tällä hetkellä eroa 1 piste MM-taulukossa. Entäpä jos Kimi olisi kymmenen pistettä perässä. Alkaisiko silloinkin Dennisin ja McLarenin "tallipeli" Montoyan puolesta?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Re: Re: Re: Re: Re: Kaikkien aikojen legendaarisin tallimääräys

Viestin lähetti Illuminatus
Luuletko oikeasti, että Montoya alistuisi tuollaiseen tässä vaiheessa kautta ja suostuisi tuon jälkeen ajamaan täysillä tallin ja Kimin puolesta?

Ehkäpä Montoyan mahdollinen "hihojenpalaminen" johtui juuri siitä, että Kimi tuli ensin varikolle ja päästettiin kärkeen, mistäs sen tietää.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
KPL:

Jep, jos kaikki menee putkeen, lienet oikeassa. Hankala tilanne, jossa ehka olisi toimittu toisin ajan tasalla ollessa. Historia tukee tata kasitysta.


Ranger
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Synkkä häly jostain oletetusta tallimääräyksestä...

Yhtä vähän tiedän asioiden oikeasta laidasta kuin muutkin täällä, mutta onhan kumma jos tasapuolisuudestaan tiukoissakin paikoissa tunnettu McLaren ottaa määräykset käyttöön kahden MM-pisteen vuoksi, kun yli kymmenen osakilpailua on kaudesta vielä ajamatta.

Ja aina kummemmaksi "määräys" muuttuu, kun ottaa huomioon määrättävänä olleen osapuolen olevan huippukova hankinta J-P Montoya. Kuten Salo eilen lähetyksessä sanoi, kolumbialainen ei takuulla ole myöntynyt sopimusneuvotteluissa Kimin apupojaksi. Mutta edelleen, mistä näitä tietää... Onneksi Kimi ei apupoikaa tarvitsekaan, vaan on täysin odotetusti näyttänyt Montoyalle kaapin paikan, ja maailmalle kumpi on nopeampi näistä huippukuljettajista.

Salosta kommentaattorina vielä sen verran, että jatkuvasti vaan parantaa noissa hommissa. Vaikka ajoikin vähemmän loisteliaan uran, ei se poista miehen valtavaa sisäpiiritietämystä sekä asiantuntemusta talleista, autoista ja koko lajista. Ja kun Salon F1-uran loppumisestakaan ei ole niin kauan, on hän edelleen hyvin jyvällä eri tallien toimintatavoista sekä tämän vuosituhannen autoista.

Kumpi on parempi asiantuntijakommentaattori: Erkki "todella kokenut varikkotoimittaja" Mustakari, vai Mika Salo, joka on ykkösissä ihan ammatikseen ajanut Lotuksella, Tyrrellillä, Arrowsilla, BAR:illa, Ferrarilla, Sauberilla ja Toyotalla. Itse kuuntelen mieluummin Saloa, joka tietää vattöfak hiis tooking öbaut?
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ma en ole koskaan ymmartanyt naitten "Hakkisen suosion takia F1-seuraajaksi" -tyyppeja, jotka nostaa hirveen halyn joistain tallimaarayksista. Kertoo, ei mistaan muusta kun siita, etta koko lajista ei ole muuta tietoa, kun etta siella ajaa suomalainen.

Perusjuttu:

1) Tallin etu/menestys
2) Kuljettajan etu/menestys

Eipa muuta talla era...
 

Illuminatus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Taito
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kaikkien aikojen legendaarisin tallimääräys

Viestin lähetti Olkku
Ehkäpä Montoyan mahdollinen "hihojenpalaminen" johtui juuri siitä, että Kimi tuli ensin varikolle ja päästettiin kärkeen, mistäs sen tietää.

Nimenomaan. JOS McLaren olisi käyttänyt tallimääräystä niin Montoya olisi todellakin varmasti reagoinut kyseisellä tai jollain vastaavalla tavalla. Ja tästä eteenpäin Montoyan motivaatio olisi varmasti huikea kun tietää, että saa voittaa jos on kisan nopein JA Räikkönen on tarpeeksi kaukana takana/keskeyttänyt.

Montoya on kuumaverinen, erittäin nopea kuski ja hänen nopeutensa näyttäisi olevan aika paljon kiinni hänen motivaatiostaan ajaa. Jo pelkästään tästä syystä - ja tämä ei ole ainoa syy - en usko olevan pienintäkään mahdollisuutta sille, että McLaren olisi käyttänyt tallimääräystä. Talli tarvitsee molempien kuljettajien 100%:sen panoksen taistellakseen tosissaan tallimestaruudesta. Tallimestaruus on kuitenkin se, joka merkitsee jos laitetaan kuljettajien ja valmistajien MM-sarjat vertailuun.

Uskoisin, että Montoyalta paloi hihat koska hän menetti varman voiton joko huonosta tuurista johtuen (radioliikenne ei toiminut) tai sitten McLarenin kyvyttömyyden vuoksi (ei osattu tehdä tarpeeksi nopeasti päätöstä ja Montoya ehti jo ajaa varikkoportin ohi). Kyllä varmasti vähemmästäkin menee hermot.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Uleåborgir
Ja olihan tuo viesti varmasti tarkoitettu minulle?
Se oli tarkoitettu ihan kaikille, jotka hörhöilevät ja repivät boksereitaan vaahdotessaan "tietävänsä", että kyseessä oli tallimääräys. Miksi jättää hienoa teoriaa puolitiehen, kun sitä voi kehittää paljon pidemmälle?

Myös Fisichellan auton hajoaminen oli Renaultin tallimääräys. Mahtoi miestä ketuttaa ruuvata se yksi pikku ruuvi ratin vieressä auki ja päästää hydrauliikkanesteet pihalle vain siksi, että Alonso pääsisi kärkeen ajamaan seinään.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti KPL
Kaksoisvoitto oli tarjolla, nyt sitä ei tullut.

Ei tullut, tosin en usko että siihen kaksoisvoittoon olisi ollut yhtään sen suurenpia mahdollisuuksia jos Räikkösen autoa olisi jouduttu seisottamaan Montoyan perässä odottamassa varikkokäyntiä, ainakin Schumi olisi varmasti kerinnyt tuolloin ohi luultavasti Trullikin, joka tosin keskeytti kisan jarruvikaan.

Edit: Olitkin jo kertonut tuossa edellä kuinka paljon McLarenit johti Schumacheria joten jos Kimin Ja Montoyan johto tosiaan oli tuossa vaiheessa kisaa Schumacheriin reilu 30s niin silloin Räkä olisi voinut odottaa Montoyan perässä ja pysyä silti kakkosena. Tämän perusteella vain tuo tallimääräys -väite muuttuu entistä hölmömmäksi koska sillä tavalla McLaren menetti kaksoisvoiton ja 18 pistettä vaihtui 10 pisteeseen kun Montoya suuttuneena vielä hölmöili itsensä ulos kisasta. Kaiken lisäksi juuri se tallimääräyksellä voittajaksi nostetun Räikkösen auto oli hieman rikki joten tuon tallimääräyksen jälkeen ei ollut edes varmaa että Räkän auto kestää maaliin ja Montoya jätettiin letkan hännille (johon JPM ei suostunut vaan mielenosoituksellisesti ajoi päin punaisia ja liputettiin ulos).
 
Viimeksi muokattu:

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Täällähän sana lentää siihen malliin, että on vaikea pysyä mukana. Mukava tietysti huomata, että formuloistakin on pitkästä aikaa puhuttavaa.

Oli case Montoyassa kyse sitten piilotetusta tallimääräyksestä tai oikeasta viasta radiossa, eihän kukaan ole sitä mieltä, että Montoya ajoi päin punaisia asenteella "Haista vittu Dennis"?

Sulatan oletuksen, että JPM on vittuunnuspäissään vahingossa missannut valot, mutta tohdin väittää, ettei edes Montoyalla ole kiviä haistatella tallille X pisteen arvosta.

Kuten ketjussa on jo moneen kertaan todettu, kuljettajien MM on se juttu yleisölle, mutta talleille valmistajien mestaruus on huomattavasti arvokkaampi potti ja kuljettajatkin tietävät sen. Tuskin tallimestaruudesta myöskään kuljettajia rahallisesti sakotetaan...
 
Onpa monenlaista mielipidettä.

Varmaa on, että Mäkit mokasivat Montoyan varikkokäynnin radiovian tai liian hitaan toiminnan takia, ei kaksoisvoittoa muuten kämmätä. Jos Kimi olisi haluttu päästää ohi (mikä tuntuu todella epätodennäköiseltä, kun tarkastellaan McLarenin toimintaa aikaisempina vuosina, jäljellä olevien kisojen määrää ja tämän kauden kuljettajia), se olisi hoidettu jollain muulla konstilla eikä pisteiden kustannuksella.

Toiseksi Kimi pysyi melko helposti Pablon perässä 1. varikkokäynnille asti ja teki sinä aikana kilpailun nopeimman kierroksen. Kun auton ohjaus alkoi viettää vasemmalle, Kimi alkoi jäädä kolumbialaiselle. Vaikka täytyy myöntää, että aika-ajojen perusteella ajattelin Kimillä olevan Montoyaa raskaampi auto, mikä ei pitänyt paikkaansa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Designer
Se oli tarkoitettu ihan kaikille, jotka hörhöilevät ja repivät boksereitaan vaahdotessaan "tietävänsä", että kyseessä oli tallimääräys. Miksi jättää hienoa teoriaa puolitiehen, kun sitä voi kehittää paljon pidemmälle?

Myös Fisichellan auton hajoaminen oli Renaultin tallimääräys. Mahtoi miestä ketuttaa ruuvata se yksi pikku ruuvi ratin vieressä auki ja päästää hydrauliikkanesteet pihalle vain siksi, että Alonso pääsisi kärkeen ajamaan seinään.
Tärkeintähän tuntuu olevan se, että on tietävinään, miten asiat ovat. Itsekin tiedän, että seuraavassa kisassa kaikki mukana olevat ajajat ainakin haaveilevat voitosta. Tässä sentään en voi ainakaan kaikkien osalta olla väärässä. Toisaalta ei ole mitään väliä olenko oikeassa vai väärässä. Erehtyminen on inhimillistä ja sen myöntäminen on jotain mihin moni ei tunnu kykenevän.

Cougar.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Viestin lähetti flintstone
Ei tullut, tosin en usko että siihen kaksoisvoittoon olisi ollut yhtään sen suurenpia mahdollisuuksia jos Räikkösen autoa olisi jouduttu seisottamaan Montoyan perässä odottamassa varikkokäyntiä, ainakin Schumi olisi varmasti kerinnyt tuolloin ohi luultavasti Trullikin, joka tosin keskeytti kisan jarruvikaan.

Edit: Olitkin jo kertonut tuossa edellä kuinka paljon McLarenit johti Schumacheria---
Schumacher tuli kaiken lisäksi varikolle Kimin kanssa yhtä aikaa, eli ero olisi varmasti riittänyt, vaikkei kolmeakymmentä sekuntia olisikaan ollut. Lisäksi puhtaalla matikallakin on laskettavissa, että Kimi tuskin olisi joutunut odottamaan vuoroaan viittä sekuntia pitempään. McLareneihin meni viimeisellä stopilla todella vähän bensaa, Montoyan pysähdys kesti kierrosta myöhemmin 6 s, minkä lisäksi Kimi oli kolmisen sekuntia perässä turva-auton tullessa radalle. Kimin oma stoppi oli kymmenisen sekuntia kun mekaanikot tarkistivat autoa ennen tankkauksen aloittamista, mutta todellakaan mitään riskiä ei ollut.

Ja kuten jo mainittiinkin, turva-auton tullessa kuljettajat kannattaa ottaa jonoon varikolle. Jälkimmäinen kuski toki häviää, mutta häviää enemmän, mikäli joutuu kiertämään radan kertaalleen turva-auton takana.

McLarenin oma versio tapahtumista meni muuten lopulta niin, että päätös Montoyan sisäänottamisesta kyllä tehtiin heti, mutta tietoa ei kuskille saatu insinöörien arpoessa... Kuulostaa pirun typerältä, mutta McLarenin aiemman taktisen "erinomaisuuden" muistaen en kykene yllättymään.

Kuljettaja- ja tallimestaruuksien arvosta mainitsen vielä, että kuskimestaruus tuo mukanaan markkinoinnin kannalta erittäin tärkeän numeron 1 ja se on noin sponsorien kannalta kuitenkin se isompi juttu. FIA:n tulonjako toki menee pääosin tallien sarjan tulosten mukaan. Tallimestaruus on muuten viimeksi mennyt eri talliin kuin kuljettajien vastaava vuonna 1995, sitä ennen 1994 ja 1986.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Viestin lähetti Rembrandt
Tallimestaruus on muuten viimeksi mennyt eri talliin kuin kuljettajien vastaava vuonna 1995, sitä ennen 1994 ja 1986.

Olisiko kuitenkin ollut 1999.

Muistelisin lukeneeni lähiaikoina Ron Denniksen (tai Haugin) kommentin, jossa painotettiin nimenomaan kuljettajien mestaruuteen panostamista, eikä yleisen harhaluulon mukaisesti tallimestaruuteen.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Michelin tunaroi urakalla Indianapolisissa!

Koko kauden selvästi kilpailijaansa Bridgestonea paremmin toimineet Michelin-renkaat ovat osoittautuneet Indianapolisissa haavoittuvaisiksi, mm. Ralf Schumacherin eilinen melko kova törmäys ovaalin betoniin on laitettu renkaiden syyksi. Mystinen viilto löytyi myös Ricardo Zontan renkaasta, brassihan ajoi hieman ennen nuorempaa Schumacheria myös melko lailla holtittomasti (selvästi turvallisemmassa paikassa) ulos ja menetti paljon tärkeää testiaikaa. Ilmeisesti Michelinit kuluvat ovaalikohdassa niin rajusti, että monet ranskalaiskumeja käyttävät tallit ovat koko tämän päivän vältelleet ajamasta kokonaisia kierroksia ovaaliosan sisältävää pääsuoraa vältellen. Muunmuassa toisten harjoitusten nopein Kimi Räikkönen ajoi todella vähän kokonaisia kierroksia. Useimmiten Kimi ajoi varikon kautta suoraan uudelle kierrokselle, kuten moni muukin Michelin-kuski.

Aivan uskomatonta tunarointia ranskalaisvalmistajalta, ja aivan oikein jos koko kauden kilpeään kiillottaneiden Michelin-miesten maine kärsii nyt totaalikolauksen. Ei tällainen saisi mitenkään olla mahdollista, koska nyt koko GP on vaarassa jos renkaat eivät kestä kilpailun aiheuttamaa rasitusta. Ferrariahan tämä suosii, ja tietenkin Renaultia, koska jos kilpailu jää ajamatta tai Michelin-tallit vetäytyvät, McLaren ei saa kurottua etumatkaa MM-taistossa umpeen pistettäkään. Mäcit ovat olleet selkeästi viikonlopun nopeimpia autoja, joten ei ole epäilystä kenelle tästä (jälleen kerran) koituu eniten ongelmia jatkoa ajatellen.

Hyvä Michelin!
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Repeilin taas urakalla näille "selostajillemme". Heti jos on joku muu kuin Räikkönen, joka ajaa muita selkeästi nopeamman kierroksen aika-ajoissa, on hänellä "selostajien" mukaan selkeästi kevyt auto. Räikkönen kun ajaa kierroksensa ja, kuten esimerkiksi nyt, häviää niukasti niin Räikkösellä ei missään nimessä voi olla kevyttä autoa.

Eikö tuota kolmikkoa voisi heittää hiuksista vittuun tuolta pilaamaasta katsojien nautintoa?!? Ja ei, en suostu painamaan mutea, koska silloin ei kuule mitä varikolta kuskeille radiolla ilmoitetaan.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No ei kärkitallien taktiikat ole toisistaan juurikaan eronneet tällä kaudella, joten en usko että mitään radikaalia eroa löytyy Räikkösen ja Alonson taktiikoista. Montoya kärsi nyt samalla tavalla aikaisesta ajovuorosta kuin Räikkönen Montrealissa, vaikka on muuten ollut vahva koko viikonlopun.

Muuten olen samaa mieltä varsinkin Oskari Saaresta, miksi hyvästä salibandyselostajasta tehtiin huono F1-selostaja? Verbaalinen lahjakkuus kyllä riittää, mutta muuten Saari ei kuulu selostamaan tätä lajia.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Pakkipari
Repeilin taas urakalla näille "selostajillemme". Heti jos on joku muu kuin Räikkönen, joka ajaa muita selkeästi nopeamman kierroksen aika-ajoissa, on hänellä "selostajien" mukaan selkeästi kevyt auto. Räikkönen kun ajaa kierroksensa ja, kuten esimerkiksi nyt, häviää niukasti niin Räikkösellä ei missään nimessä voi olla kevyttä autoa.
Mikäs tuossa niin väärin nyt oli. Ainakin itse arvelen Trullin olevan kevyemmällä autolla liikkeellä kuin Kimi. Tulen toki huomenna kisan jälkeen korjaamaan mahdollisen virheeni. Itse et taida uskoa Trullin ajaneen kevyellä autolla. Selostajathan sanoivat heti Trullin ensimmäisen sektorin ajan nähtyään, että nyt mennään kevyellä autolla. Eikä Räikköstä mainittu sanallakaan. Ainakaan minun olohuoneeseeni tulleessa lähetyksessä.

Oikeastaan ainoa asia näissä selostajissa ottaa oikeasti pannuun on se, että katsoja havaitsee kaiken paljon ennen selostusporukkaa.

Ja se Mika Salo takaisin sinne selostamoon, ei sillä voi parempaakaan tekemistä olla.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olihan se päivänselvää että Trulli on kevyellä autolla, varsinkin kun viimeisellä sektorilla jossa ajetaan käytännössä lusu pohjassa Toyota kulki niin lujaa. Montoya ja Renaultit taas jäivät noinkin paljon koska lähtöpaikat olivat niin paljon Kimiä aiemmin. Eli mikähän Pakkiparia nyt otti päähän?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Viestin lähetti Finisher
Mikäs tuossa niin väärin nyt oli. Ainakin itse arvelen Trullin olevan kevyemmällä autolla liikkeellä kuin Kimi. Tulen toki huomenna kisan jälkeen korjaamaan mahdollisen virheeni. Itse et taida uskoa Trullin ajaneen kevyellä autolla. Selostajathan sanoivat heti Trullin ensimmäisen sektorin ajan nähtyään, että nyt mennään kevyellä autolla. Eikä Räikköstä mainittu sanallakaan. Ainakaan minun olohuoneeseeni tulleessa lähetyksessä.
Tämähän nyt ei koske pelkästään tätä yksittäistä kertaa vaan aikaisemminkin olen samanlaista asennetta huomannut kyseiseltä kolmikolta. Toyota ei kuitenkaa ole mikään häntäpään talli vaan mielestä kuuluu keskikastiin. Trulli on myös erinomainen aika-ajokuljettaja, ei kyllä kisoissakaan mikään huono ole ollut. Itse uskon että Toyota on hieman kevyemmällä autolla liikkeellä muttei erittäin kevyellä autolla verrattuna muihin niin kuin nämä "selostajat" antoivat ymmärtää.

Viestin lähetti Mazza
Olihan se päivänselvää että Trulli on kevyellä autolla, varsinkin kun viimeisellä sektorilla jossa ajetaan käytännössä lusu pohjassa Toyota kulki niin lujaa. Montoya ja Renaultit taas jäivät noinkin paljon koska lähtöpaikat olivat niin paljon Kimiä aiemmin. Eli mikähän Pakkiparia nyt otti päähän?
Päähän otti lähinnä tuo puusilmäinen asenne. Mielestäni näillä kyseisellä kolmikolla on sellainen asenne ettei Kimin tekemisissä ole mitään vikaa ja muissa on. Mielestäni voi kehua muidenkin suorituksia suoraan ihan rennosti eikä odottaa siihen että todellinen asiantuntija, eli tässä tapauksessa Mika Salo, kertoo miten asia on ja sitten yllättäen takki kääntyy hetkeksi ainakin tällä Oskarilla kuten esimerkiksi viime kisassa nähtiin/kuultiin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Mazza
Olihan se päivänselvää että Trulli on kevyellä autolla, varsinkin kun viimeisellä sektorilla jossa ajetaan käytännössä lusu pohjassa Toyota kulki niin lujaa. Montoya ja Renaultit taas jäivät noinkin paljon koska lähtöpaikat olivat niin paljon Kimiä aiemmin. Eli mikähän Pakkiparia nyt otti päähän?

Toki siihen viimeiseen sektoriin vaikuttaa myös siivet ja moottorintehot. Toyotalla on kuitenkin todella tehokas moottori, niiden tietojen mukaan, joita minulla on.
Tämä ei tietenkään poista sitä faktaa, että mielestäni Trulli veti kevyellä autolla. Silmiinpistävää kierroksessa oli vain se, että mies pärjäsi oikeastaan vain niillä sektoreilla, joilla ajettiin kaasupohjassa. Odotettavissa siis, että Trulli on kisan aikana tukkona ainakin joillekkin kuskeille.
Tosin olen myös sitä mieltä, että Räikkönen (kukahan nyt vittuilee tästä) tulee ennen relluja varikolle.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Olen ehdottomasti samoilla linjoilla Pakkiparin kanssa. Suomalaisten hehkuttaminen ei todellista formulafania tyydytä ei sitten yhtään. Viime viikolla Kanadassa Osku Saari yritti viimeiseen asti selostamosta käsin saada Montoyan päästämään Räikkösen ohi, sillä se "hyödyttää Kimin mestaruusjahtia enemmän". Pulkkinen heitti siihen väliin sitten kommentin, joka lämmitti sydäntä: "täytyy kuitenkin muistaa, että täällä ajetaan kilpaa."

Tottakai kannatan suomalaiskuskia, mutta se on totta, että tuo polttoainemäärien spekulointi ei auta mitään. Painotan, että polttoainemäärä ei ole ainoa kierrosaikaan vaikuttava tekijä. Salo on ollut kommentaattoreista paras, sillä hänellä on supliikkia hommaan ja lisäksi älyttömästi tietämystä (keskeytysten syyt tulee kuin apteekin hyllyltä)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös